Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2024, 34352 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2024, 34352 | ander besluit van algemene strekking |
De Minister van Economische Zaken,
Gelet op artikel 16 van het Kaderbesluit nationale EZK- en LNV-subsidies;
Besluit:
In de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies komt in artikel 1.1 de begripsbepaling Minister te luiden:
a. Minister van Economische Zaken, voor zover het een subsidie als bedoeld in artikel 2 van de Kaderwet EZK- en LNV-subsidies betreft;
b. Minister van Klimaat en Groene Groei, voor zover het een subsidie als bedoeld in artikel 2 van de Kaderwet EZK- en LNV-subsidies betreft; of
c. Minister van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur, voor zover het een subsidie als bedoeld in artikel 2a van de Kaderwet EZK- en LNV-subsidies betreft;.
De tabel behorende bij artikel 1 van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2024 wordt als volgt gewijzigd:
A
In de rij met Titel 3.9 en thema/programma Technische ontwikkelingsprojecten wordt ‘€ 40.000.000’ vervangen door ‘€ 50.000.000’.
B
Aan titel 3.28 worden de volgende rijen toegevoegd:
3.28.2, eerste lid, onderdeel n |
04-11-2024 09.00 uur t/m 15-11-2024 17.00 uur |
€ 1.600.000 |
|||
3.28.2, eerste lid, onderdeel o |
04-11-2024 09.00 uur t/m 15-11-2024 17.00 uur |
€ 500.000 |
|||
3.28.2, eerste lid, onderdeel s |
04-11-2024 09.00 uur t/m 15-11-2024 17.00 uur |
€ 650.000 |
|||
3.28.2, eerste lid, onderdeel v |
04-11-2024 09.00 uur t/m 15-11-2024 17.00 uur |
€ 1.100.000 |
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
’s-Gravenhage, 22 oktober 2024
De Minister van Economische Zaken, D.S. Beljaarts
De subsidiemodule Programma Digitaal Europa is op 1 juli 2022 in werking getreden (Stcrt. 2022, 17157) en is opgenomen in titel 3.28 van de Regeling nationale EZK- en LNV-subsidies (hierna: RNES).Via deze subsidiemodule kan subsidie worden verkregen voor projecten binnen het programma Digitaal Europa. Het programma Digitaal Europa (afgekort en hierna: DIGITAL) is een programma van de Europese Commissie waardoor digitale technologieën beter door ondernemingen, burgers en overheden kunnen worden toegepast. De module betreft cofinanciering: de op grond van deze regeling te verlenen subsidies vormen een aanvulling op de subsidies die de Europese Commissie verstrekt in het kader van DIGITAL.
Voordat een aanvrager een subsidie kan aanvragen op grond van titel 3.28 van de RNES, dient die aanvrager dan ook eerst een subsidie te verkrijgen van de Europese Commissie. Nadat aanvragers een aanvraag hebben ingediend bij de Europese Commissie, beoordeelt en rangschikt de Europese Commissie de aanvragen. De Europese Commissie verdeelt de beschikbare subsidie op volgorde van rangschikking. Vervolgens kan een aanvrager, die ook subsidie heeft verkregen van de Europese Commissie, op basis van de onderhavige subsidiemodule een aanvraag indienen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (hierna: RVO). RVO voert de subsidiemodule uit namens de Minister van Economische Zaken. Bij de aanvraag moeten in elk geval gegevens over de door de Europese Commissie verstrekte bijdrage worden meegestuurd. RVO verricht slechts een beperkte beoordeling van de aanvragen (bijvoorbeeld of de ingediende begroting correct is). Per openstelling van een onderdeel door de Europese Commissie wordt per onderdeel van DIGITAL een subsidieplafond gepubliceerd. Bij overschrijding van het beschikbare Nederlandse subsidieplafond worden de aanvragen gerangschikt overeenkomstig de rangschikking van de Europese Commissie. In een eerder stadium zijn een aantal onderdelen aan de subsidiemodule Programma Digitaal Europa toegevoegd, waaronder de volgende onderdelen die met deze wijzigingsregeling worden opengesteld1: het beschikbaar maken van een hoog presterend open source Europees basismodel voor nauwkeurige afstemming, een cybersecurity vaardigheden academie, gespecialiseerde opleidingsprogramma’s in sleutelcapaciteitsgebieden en een dataruimte voor de maakindustrie (implementatie). Met de onderhavige wijzigingsregeling wordt de subsidiemodule voor deze onderdelen opengesteld. De openstelling gebeurt door een wijziging van de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2024 (hierna: ROES; zie hiervoor artikel II, onderdeel B in deze wijzigingsregeling).
Daarnaast wordt door een wijziging van de ROES ook het subsidieplafond verhoogd van de subsidiemodule Innovatiekredieten. Deze module is opgenomen in titel 3.9 van de RNES en is bestemd voor de ontwikkeling van veelbelovende en uitdagende innovaties met een uitstekend marktperspectief. Dit wordt gedaan door subsidie te verstrekken in de vorm van een krediet voor risicovolle klinische ontwikkelingsprojecten enerzijds en technische ontwikkelingsprojecten anderzijds, waarin nieuwe producten, processen of diensten worden ontwikkeld. Het innovatiekrediet kan worden gebruikt voor de ontwikkeling van een zogenoemd proof-of-concept, alsook voor projecten die een positieve bijdrage leveren aan de Nederlandse economie en technisch innovatief en uitdagend zijn.
De periode waarin de subsidiemodule Innovatiekredieten voor het jaar 2024 is opengesteld, loopt voor zowel klinische ontwikkelingsprojecten als technische ontwikkelingsprojecten van 1 januari 2024 tot en met 1 december 2024. Voor technische ontwikkelingsprojecten was het subsidieplafond oorspronkelijk vastgesteld op € 30 miljoen, maar dit jaar reeds met € 10 miljoen opgehoogd naar € 40 miljoen. De reden voor die ophoging was dat de vraag bij de gebruikers van deze subsidiemodule voor dit type projecten hoger bleek dan verwacht. Het subsidieplafond voor technische ontwikkelingsprojecten wordt nu nogmaals met € 10 miljoen opgehoogd naar € 50 miljoen. Ook nu gebeurt dat omdat de vraag bij de gebruikers van deze subsidiemodule voor dit type projecten wederom hoger blijkt dan verwacht (zie hiervoor ook artikel II, onderdeel A van deze wijzigingsregeling).
Tot slot wordt met artikel I de begripsbepaling Minister aangepast (in artikel 1.1 van de RNES) aan de wijzigingen ten gevolge van departementale herindelingen bij de start van het kabinet Schoof.
De subsidies voor de in de vorige paragraaf genoemde onderwerpen met betrekking tot subsidiemodule Programma Digitaal Europa kwalificeren voor ondernemingen als staatssteun in de zin van het Verdrag inzake de werking van de EU. De subsidies kunnen worden verleend met toepassing van de Algemene de-minimisverordening of met toepassing van de artikelen 17, 18, 25, 26, 26 bis, 27, 28, 29 of 31 van de Algemene groepsvrijstellingsverordening.
De subsidie voor innovatiekredieten kwalificeert ook als staatssteun maar wordt gerechtvaardigd door artikel 25 van de Algemene groepsvrijstellingsverordening.
De verhoging van het subsidieplafond met betrekking tot de subsidiemodule Innovatiekredieten heeft geen gevolgen voor de regeldruk. Hieronder wordt de berekening van de regeldruk weergegeven van de onderdelen in de subsidiemodule Programma Digitaal Europa die met de onderhavige wijzigingsregeling worden opengesteld. Met het Adviescollege toetsing regeldruk (hierna: ATR) is tijdens het toevoegen van de betreffende onderwerpen aan de subsidiemodule (Stcrt. 2024, 13826) afgesproken om de regeldruk in kaart te brengen bij de eerste openstelling.
Alle aanvragers van subsidie moeten in eerste instantie een aanvraagformulier inclusief projectplan en begroting bij de Europese Commissie indienen. Zij zullen vervolgens moeten voldoen aan de verplichtingen van de verordening Digitaal Europa2, eventueel aanvullende verplichtingen in de subsidieovereenkomsten met de Europese Commissie, het Kaderbesluit nationale EZK- en LNV-subsidies en de RNES. Er wordt bij deze regeling niet afgeweken van de standaardbepalingen en -formulieren die zijn ingericht op minimale administratieve lasten.
Er dient gedurende de looptijd van een project meerdere malen aan de Europese Commissie gerapporteerd te worden. De intervallen worden vastgelegd in het contract van de subsidieontvanger met de Europese Commissie. De subsidieontvanger informeert RVO met de rapportage, zoals ingediend bij de Europese Commissie, over de voortgang van het project. Bij afronding van het project gelden de vereisten van de Europese Commissie ten aanzien van de eindrapportage. Deze eindrapportage is voor RVO de basis om tot een (inhoudelijk en financieel) eindoordeel te komen over het gerealiseerde project. De eindrapportage voor de Europese Commissie dient vergezeld te gaan van een rapport van bevindingen. Nederland stelt hier dus géén aanvullende eisen om de regeldruk voor indieners zo beperkt mogelijk te houden.
De onderhavige subsidiemodule is zo regeldrukarm mogelijk vorm gegeven. RVO beoordeelt de aanvragen op basis van het oordeel van de Europese Commissie en er worden geen aanvullende voorwaarden gesteld. De aanvrager hoeft derhalve voor de aanvraag van nationale cofinanciering aan minimale administratieve verplichtingen te voldoen. De administratieve lasten zijn in kaart gebracht voor de volgende onderdelen: (i) het beschikbaar maken van een hoog presterend open source Europees basismodel voor nauwkeurige afstemming, (ii) een cybersecurity vaardigheden academie, (iii) gespecialiseerde opleidingsprogramma’s in sleutelcapaciteitsgebieden en (iv) een dataruimte voor de maakindustrie (implementatie).
De regeldrukkosten die uit deze regeling voortvloeien betreffen:
• Kennisnamekosten;
• Kosten in verband met het indienen van de aanvraag;
• Kosten in verband met de uitvoering;
• Kosten in verband met monitoring en evaluatie.
Bij het inschatten van de regeldrukkosten is uitgegaan van een gemiddeld uurtarief van € 60.
Op basis van eerdere ervaringen met vergelijkbare subsidiemodules en diverse belangstellingsregistraties in het veld is de verwachting dat er twee Nederlandse partijen belangstelling hebben voor het onderdeel ‘het beschikbaar maken van een hoog presterend open source Europees basismodel voor nauwkeurige afstemming’. Ook wordt verwacht dat er twee Nederlandse partijen belangstelling hebben voor het onderdeel ‘een cybersecurity vaardigheden academie’. Daarnaast wordt verwacht dat vier Nederlandse partijen belangstelling hebben voor het onderdeel ‘gespecialiseerde opleidingsprogramma’s in sleutelcapaciteitsgebieden’ en twee Nederlandse partijen belangstelling hebben voor het onderdeel ‘een dataruimte voor de maakindustrie (implementatie)’.
De Nederlandse partijen zijn verdeeld over verschillende projecten (meerdere partijen kunnen bij een project betrokken zijn en daarvoor subsidie aanvragen). De Europese Commissie verricht reeds een beoordeling van de aanvragen en rangschikt deze van hoog naar laag. RVO volgt deze rangschikking.
Bedrijven die een aanvraag willen indienen zullen zich op de hoogte moeten stellen van de eisen waaraan zij moeten voldoen. De eenmalige kennisnamekosten komen naar verwachting uit op:
– € 360 voor het onderdeel ‘het beschikbaar maken van een hoog presterend open source Europees basismodel voor nauwkeurige afstemming’;
– € 360 voor het onderdeel ‘een cybersecurity vaardigheden academie’;
– € 1.200 voor het onderdeel ‘gespecialiseerde opleidingsprogramma’s in sleutelcapaciteitsgebieden’;
– € 360 voor het onderdeel ‘een dataruimte voor de maakindustrie (implementatie)’.
De regeldrukkosten in verband met het indienen van de aanvragen worden ingeschat op:
– € 960 voor het onderdeel ‘ het beschikbaar maken van een hoog presterend open source Europees basismodel voor nauwkeurige afstemming’;
– € 960 voor het onderdeel: ‘een cybersecurity vaardigheden academie’;
– € 4.680 voor het onderdeel ‘gespecialiseerde opleidingsprogramma’s in sleutelcapaciteitsgebieden’;
– € 960 voor het onderdeel ‘een dataruimte voor de maakindustrie (implementatie)’.
Deze kosten bestaan uit het opstellen van een projectbegroting (inclusief een inschatting van staatssteun uitzonderingen) en het invullen van het nationale aanvraagformulier inclusief bijlages.
Daarnaast zijn er kosten die verband houden met de uitvoering van de verplichtingen die voortkomen uit de regeling, zoals urenregistratie en kennisoverdracht. Voor de vier onderdelen worden deze kosten ingeschat op:
– € 480 voor het onderdeel ‘het beschikbaar maken van een hoog presterend open source Europees basismodel voor nauwkeurige afstemming’;
– € 480 voor het onderdeel ‘een cybersecurity vaardigheden academie’;
– € 1.440 voor het onderdeel ‘gespecialiseerde opleidingsprogramma’s in sleutelcapaciteitsgebieden’;
– € 480 voor het onderdeel ‘een dataruimte voor de maakindustrie (implementatie)’.
De kosten voor eindverantwoording worden ingeschat op:
– € 780 voor het onderdeel ‘het beschikbaar maken van een hoog presterend open source Europees basismodel voor nauwkeurige afstemming’;
– € 780 voor het onderdeel ‘een cybersecurity vaardigheden academie’;
– € 3.780 voor het onderdeel ‘gespecialiseerde opleidingsprogramma’s in sleutelcapaciteitsgebieden’;
– € 780 voor het onderdeel ‘een dataruimte voor de maakindustrie (implementatie)’.
Deze kosten bestaan uit het inzenden van stukken, het invullen van de realisatie van het nationale begrotingstemplate en mogelijke aanvullende informatie voor de Nederlandse eindverantwoording.
Tenslotte is er sprake van regeldrukkosten als gevolg van monitoring en het schrijven van tussentijdse rapportages en dienen de aanvragers mee te werken aan evaluatie en effectmeting. De regeldrukkosten die hieruit voortvloeien worden ingeschat op:
– € 540 voor het onderdeel ‘het beschikbaar maken van een hoog presterend open source Europees basismodel voor nauwkeurige afstemming’;
– € 540 voor het onderdeel ‘een cybersecurity vaardigheden academie;
– € 2.700 voor het onderdeel ‘gespecialiseerde opleidingsprogramma’s in sleutelcapaciteitsgebieden’;
– € 540 voor het onderdeel ‘een dataruimte voor de maakindustrie (implementatie)’.
De totale regeldrukkosten komen dan uit op:
– € 3.120 (0,28%) voor het onderdeel ‘het beschikbaar maken van een hoog presterend open source Europees basismodel voor nauwkeurige afstemming’;
– € 3.120 (0,62%) voor het onderdeel ‘een cybersecurity vaardigheden academie’;
– € 13.800 (0,86%) voor het onderdeel ‘gespecialiseerde opleidingsprogramma’s in sleutelcapaciteitsgebieden’;
– € 3.120 (0,48%) voor het onderdeel ‘een dataruimte voor de maakindustrie (implementatie)’.
ATR heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat het geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk heeft.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst (artikel III). Met de bekendmaking en inwerkingtreding van deze regeling wordt afgeweken van de systematiek van de vaste verandermomenten, inhoudende dat ministeriële regelingen met ingang van de eerste dag van elk kwartaal in werking treden en minimaal twee maanden voordien worden bekendgemaakt. Dat is in dit geval gerechtvaardigd omdat de doelgroep gebaat is bij spoedige inwerkingtreding van deze regeling.
De Minister van Economische Zaken, D.S. Beljaarts
De andere onderdelen die ook aan de subsidiemodule waren toegevoegd kunnen in een later stadium worden opengesteld.
Verordening (EU) 2021/694 van het Europees parlement en de Raad van 29 april 2021 tot oprichting van het programma Digitaal Europa en tot intrekking van Besluit (EU) 2015/2240 (PbEU 2021, L 166).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2024-34352.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.