Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2023, 35303 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2023, 35303 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen
Gelet op artikel 673, derde lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, artikel 6, eerste lid, van het Besluit beslagvrije voet, artikelen 10b, vierde lid, en 31, vierde lid, van de Participatiewet, artikel 38f, eerste lid, van de Wet financiering sociale verzekeringen, artikel 2.22, eerste lid, van het Besluit Wfsv, artikelen 2, eerste en tweede lid, en 3, eerste en tweede lid, van het Remigratiebesluit en artikel 3.1, vierde en vijfde lid, van de Wet tegemoetkomingen loondomein;
Besluiten:
In artikel 673, tweede lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek wordt ‘€ 89.000,–’ vervangen door ‘€ 94.000,–’.
Bijlage 1, behorende bij artikel 1 van de Regeling beslagvrije voet, wordt vervangen door bijlage 1 bij deze regeling.
De Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 9 wordt ‘in het kalenderjaar 2023’ vervangen door ‘in het kalenderjaar 2024’.
B
In artikel 11 komt de tabel te luiden:
bij een netto inkomen per maand |
bedraagt de aanspraak op vakantietoeslag |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
gelijk aan of meer dan |
en minder dan |
|||||
€ |
0,00 |
€ |
913,19 |
8,00% |
x ink |
|
€ |
913,19 |
€ |
1034,17 |
8,00% |
x ink |
– € 22,41 |
€ |
1034,17 |
€ |
1875,15 |
8,00% |
x ink |
– € 4,79 |
€ |
1875,15 |
4,98% |
x ink |
– € 2,98 |
C
In artikel 12 komt de tabel te luiden:
bij een netto inkomen per maand |
bedraagt de aanspraak op vakantietoeslag |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
gelijk aan of meer dan |
en minder dan |
|||||
€ |
0,00 |
€ |
704,24 |
8,00% |
x ink |
|
€ |
704,24 |
€ |
759,56 |
5,04% |
x ink |
|
€ |
759,56 |
€ |
1491,41 |
8,00% |
x ink |
– € 22,41 |
€ |
1491,41 |
€ |
1588,30 |
7,16% |
x ink |
– € 20,06 |
€ |
1588,30 |
8,00% |
x ink |
– € 33,42 |
D
De onderdelen a tot en met c van artikel 14, eerste lid, komen te luiden:
a. alleenstaande |
4,97% |
x ink |
||||
b. gehuwden, waarvan beide echtgenoten de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet hebben bereikt |
5,23% |
x ink |
||||
c. gehuwden, waarvan een echtgenoot de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet heeft bereikt en de andere echtgenoot jonger is dan de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet, indien: |
||||||
– het inkomen € 1.477,62 of meer bedraagt |
5,23% |
x ink |
– € 16,32 |
|||
– het inkomen lager is dan € 1.477,62 |
5,23% |
x ink |
E
In artikel 15b wordt ‘het jaar 2023’ vervangen door ‘het jaar 2024’.
F
Bijlage II, behorende bij artikel 15b van de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ, wordt vervangen door bijlage 2 bij deze regeling.
De Regeling Wfsv wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 3.35 wordt als volgt gewijzigd:
1. Aan onderdeel d wordt onder vervanging van de punt aan het slot door een puntkomma een regel toegevoegd, luidende:
2024: 1.208.742,31.
2. Aan onderdeel f wordt onder vervanging van de punt aan het slot door een puntkomma een regel toegevoegd, luidende:
2024: – 256,99.
B
Aan artikel 3.37 worden twee leden toegevoegd, luidende:
13. Het quotumpercentage, bedoeld in artikel 38f, eerste lid, van de Wfsv bedraagt voor de sector overheid voor het kalenderjaar 2024: 2,76 procent.
14. De berekeningen overeenkomstig de formule in artikel 38f, tweede lid, van de Wfsv, die tot het quotumpercentage, bedoeld in het dertiende lid, hebben geleid, zijn als volgt:
Quotumpercentage = |
(A + B – H) * C + F * G |
* 100% |
D * E |
2,76% = |
(13.504 + 25.000 – 256,99) * 1.331 + 1.922 * 1.331 |
* 100% |
1.208.742,31 * 1.623 |
Bijlage 2, behorend bij artikel 5 van de Remigratieregeling, wordt vervangen door bijlage 3 bij deze regeling.
In artikel 3.1, eerste lid, onderdeel a, van de Wet tegemoetkomingen loondomein wordt ‘€ 12,04’ vervangen door ‘€ 14,33’ en ‘€ 15,06’ vervangen door ‘€ 14,91’.
Deze regeling zal met de toelichting en de bijlagen in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, C.E.G. van Gennip
De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, C.J. Schouten
Land |
Woonlandfactor 2024 |
---|---|
Afghanistan |
0,3 |
Albanië |
0,5 |
Algerije |
0,4 |
Amerikaans-Samoa |
0,6 |
Andorra |
0,9 |
Angola |
0,4 |
Antigua en Barbuda |
0,9 |
Argentinië |
0,5 |
Armenië |
0,4 |
Aruba |
0,8 |
Australië |
1,0 |
Azerbeidzjan |
0,4 |
Bahama’s |
1,0 |
Bahrein |
0,6 |
Bangladesh |
0,5 |
Barbados |
1,0 |
Belarus |
0,4 |
België |
1,0 |
Belize |
0,8 |
Benin |
0,4 |
Bermuda |
1,0 |
Bhutan |
0,3 |
Bolivia |
0,5 |
Bonaire |
0,7 |
Bondsrepubliek Duitsland |
1,0 |
Bosnië-Herzegovina |
0,5 |
Botswana |
0,5 |
Brazilië |
0,6 |
Britse Maagdeneilanden |
0,9 |
Brunei |
0,6 |
Bulgarije |
0,5 |
Burkina Faso |
0,5 |
Burundi |
0,4 |
Cambodja |
0,4 |
Canada |
1,0 |
Caymaneilanden |
1,0 |
Centraal-Afrikaanse Republiek |
0,6 |
Chili |
0,7 |
China |
0,8 |
Colombia |
0,4 |
Comoren |
0,5 |
Congo, Republiek |
0,8 |
Costa Rica |
0,7 |
Cuba |
0,6 |
Curaçao |
0,9 |
Cyprus |
0,8 |
Democratische Republiek Congo |
0,6 |
Denemarken |
1,0 |
Djibouti |
0,7 |
Dominica |
0,8 |
Dominicaanse Republiek |
0,5 |
Ecuador |
0,6 |
Egypte |
0,4 |
El Salvador |
0,6 |
Equatoriaal-Guinea |
0,6 |
Eritrea |
0,5 |
Estland |
0,8 |
Eswatini |
0,5 |
Ethiopië |
0,4 |
Faeröer |
1,0 |
Fiji |
0,5 |
Filipijnen |
0,5 |
Finland |
1,0 |
Frankrijk |
1,0 |
Frans-Polynesië |
0,7 |
Gabon |
0,7 |
Gambia |
0,4 |
Gaza en Westelijke Jordaanoever |
0,7 |
Georgië |
0,4 |
Ghana |
0,5 |
Grenada |
0,7 |
Griekenland |
0,8 |
Groenland |
1,0 |
Groot-Brittannië |
1,0 |
Guam |
0,8 |
Guatemala |
0,6 |
Guinee |
0,5 |
Guinee-Bissau |
0,5 |
Guyana |
0,5 |
Haïti |
0,7 |
Honduras |
0,5 |
Hongarije |
0,6 |
Hongkong |
0,9 |
Ierland |
1,0 |
IJsland |
1,0 |
India |
0,4 |
Indonesië |
0,4 |
Irak |
0,6 |
Iran |
0,3 |
Israël |
1,0 |
Italië |
0,9 |
Ivoorkust |
0,5 |
Jamaica |
0,6 |
Japan |
1,0 |
Jemen |
0,5 |
Jordanië |
0,5 |
Kaapverdië |
0,6 |
Kameroen |
0,5 |
Kazachstan |
0,4 |
Kenya |
0,5 |
Kirgizië |
0,3 |
Kiribati |
0,9 |
Koeweit |
0,8 |
Kosovo |
0,5 |
Kroatië |
0,6 |
Laos |
0,4 |
Lesotho |
0,5 |
Letland |
0,7 |
Libanon |
0,4 |
Liberia |
0,5 |
Libië |
0,3 |
Liechtenstein |
1,0 |
Litouwen |
0,6 |
Luxemburg |
1,0 |
Macau |
0,7 |
Madagaskar |
0,4 |
Malawi |
0,5 |
Maldiven |
0,6 |
Maleisië |
0,5 |
Mali |
0,5 |
Malta |
0,8 |
Marokko |
0,5 |
Marshalleilanden |
1,0 |
Mauritanië |
0,5 |
Mauritius |
0,5 |
Mexico |
0,6 |
Micronesia |
1,0 |
Moldavië |
0,4 |
Monaco |
1,0 |
Mongolië |
0,4 |
Montenegro |
0,5 |
Mozambique |
0,5 |
Myanmar |
0,3 |
Namibië |
0,6 |
Nauru |
0,9 |
Nederland |
1,0 |
Nepal |
0,4 |
Nicaragua |
0,4 |
Nieuw-Caledonië |
0,8 |
Nieuw-Zeeland |
1,0 |
Niger |
0,5 |
Nigeria |
0,5 |
Noord-Korea |
0,5 |
Noorwegen |
1,0 |
Oekraïne |
0,4 |
Oezbekistan |
0,3 |
Oman |
0,6 |
Oostenrijk |
1,0 |
Pakistan |
0,3 |
Palau |
0,9 |
Panama |
0,6 |
Papoea-Nieuw-Guinea |
0,8 |
Paraguay |
0,5 |
Peru |
0,6 |
Polen |
0,6 |
Portugal |
0,8 |
Puerto Rico |
1,0 |
Qatar |
0,8 |
Republiek Noord-Macedonië |
0,5 |
Roemenië |
0,5 |
Rusland |
0,5 |
Rwanda |
0,4 |
Saba |
0,7 |
Saint Kitts en Nevis |
0,7 |
Saint Lucia |
0,8 |
Saint Vincent en de Grenadines |
0,7 |
Salomonseilanden |
1,0 |
Samoa |
0,7 |
San Marino |
0,9 |
São Tomé en Principe |
0,6 |
Saoedi-Arabië |
0,6 |
Senegal |
0,5 |
Servië |
0,5 |
Seychellen |
0,6 |
Sierra Leone |
0,3 |
Singapore |
0,7 |
Sint Eustatius |
0,8 |
Sint Maarten |
0,7 |
Slovenië |
0,8 |
Slowakije |
0,7 |
Soedan |
0,3 |
Somalië |
0,4 |
Spanje |
0,9 |
Sri Lanka |
0,3 |
Suriname |
0,4 |
Syrië |
0,5 |
Tadzjikistan |
0,3 |
Taiwan |
0,8 |
Tanzania |
0,5 |
Thailand |
0,5 |
Timor Leste |
0,6 |
Togo |
0,5 |
Tonga |
0,8 |
Trinidad en Tobago |
0,7 |
Tsjaad |
0,5 |
Tsjechië |
0,7 |
Tunesië |
0,4 |
Turkije |
0,4 |
Turkmenistan |
0,6 |
Turks- en Caicoseilanden |
1,0 |
Tuvalu |
1,0 |
Uganda |
0,4 |
Uruguay |
0,8 |
Vanuatu |
1,0 |
Venezuela |
0,5 |
Verenigde Arabische Emiraten |
0,7 |
Verenigde Staten van Amerika |
1,0 |
Vietnam |
0,4 |
Zambia |
0,4 |
Zimbabwe |
0,9 |
Zuid-Afrika |
0,6 |
Zuid-Korea |
0,9 |
Zuid-Soedan |
0,5 |
Zweden |
1,0 |
Zwitserland |
1,0 |
CBS-code |
Gemeente |
ultimo 2024 |
---|---|---|
1680 |
Aa en Hunze |
10 |
358 |
Aalsmeer |
9 |
197 |
Aalten |
10 |
59 |
Achtkarspelen |
13 |
482 |
Alblasserdam |
10 |
613 |
Albrandswaard |
19 |
361 |
Alkmaar |
92 |
141 |
Almelo |
97 |
34 |
Almere |
120 |
484 |
Alphen aan den Rijn |
67 |
1723 |
Alphen-Chaam |
1 |
1959 |
Altena |
32 |
60 |
Ameland |
1 |
307 |
Amersfoort |
75 |
362 |
Amstelveen |
35 |
363 |
Amsterdam |
590 |
200 |
Apeldoorn |
115 |
202 |
Arnhem |
235 |
106 |
Assen |
65 |
743 |
Asten |
8 |
744 |
Baarle-Nassau |
2 |
308 |
Baarn |
5 |
489 |
Barendrecht |
13 |
203 |
Barneveld |
18 |
888 |
Beek |
6 |
1954 |
Beekdaelen |
14 |
889 |
Beesel |
7 |
1945 |
Berg en Dal |
20 |
1724 |
Bergeijk |
10 |
893 |
Bergen (L.) |
12 |
373 |
Bergen (NH.) |
10 |
748 |
Bergen op Zoom |
49 |
1859 |
Berkelland |
24 |
1721 |
Bernheze |
24 |
753 |
Best |
17 |
209 |
Beuningen |
14 |
375 |
Beverwijk |
28 |
1728 |
Bladel |
17 |
376 |
Blaricum |
1 |
377 |
Bloemendaal |
6 |
1901 |
Bodegraven-Reeuwijk |
11 |
755 |
Boekel |
9 |
1681 |
Borger-Odoorn |
20 |
147 |
Borne |
9 |
654 |
Borsele |
9 |
757 |
Boxtel |
51 |
758 |
Breda |
117 |
1876 |
Bronckhorst |
19 |
213 |
Brummen |
12 |
899 |
Brunssum |
22 |
312 |
Bunnik |
2 |
313 |
Bunschoten |
4 |
214 |
Buren |
13 |
502 |
Capelle aan den IJssel |
35 |
383 |
Castricum |
13 |
109 |
Coevorden |
21 |
1706 |
Cranendonck |
10 |
216 |
Culemborg |
20 |
148 |
Dalfsen |
9 |
1891 |
Dantumadiel |
8 |
310 |
De Bilt |
10 |
1940 |
De Fryske Marren |
13 |
736 |
De Ronde Venen |
13 |
1690 |
De Wolden |
7 |
503 |
Delft |
84 |
400 |
Den Helder |
67 |
762 |
Deurne |
25 |
150 |
Deventer |
128 |
384 |
Diemen |
13 |
1980 |
Dijk en Waard |
59 |
1774 |
Dinkelland |
7 |
221 |
Doesburg |
8 |
222 |
Doetinchem |
49 |
766 |
Dongen |
10 |
505 |
Dordrecht |
122 |
498 |
Drechterland |
7 |
1719 |
Drimmelen |
8 |
303 |
Dronten |
14 |
225 |
Druten |
10 |
226 |
Duiven |
15 |
1711 |
Echt-Susteren |
18 |
385 |
Edam-Volendam |
11 |
228 |
Ede |
78 |
317 |
Eemnes |
2 |
1979 |
Eemsdelta |
47 |
770 |
Eersel |
11 |
1903 |
Eijsden-Margraten |
18 |
772 |
Eindhoven |
199 |
230 |
Elburg |
18 |
114 |
Emmen |
83 |
388 |
Enkhuizen |
13 |
153 |
Enschede |
129 |
232 |
Epe |
17 |
233 |
Ermelo |
19 |
777 |
Etten-Leur |
23 |
779 |
Geertruidenberg |
16 |
1771 |
Geldrop-Mierlo |
28 |
1652 |
Gemert-Bakel |
23 |
907 |
Gennep |
17 |
784 |
Gilze en Rijen |
10 |
1924 |
Goeree-Overflakkee |
20 |
664 |
Goes |
27 |
785 |
Goirle |
13 |
1942 |
Gooise Meren |
12 |
512 |
Gorinchem |
37 |
513 |
Gouda |
86 |
14 |
Groningen |
178 |
1729 |
Gulpen-Wittem |
3 |
158 |
Haaksbergen |
12 |
392 |
Haarlem |
97 |
394 |
Haarlemmermeer |
51 |
1655 |
Halderberge |
20 |
160 |
Hardenberg |
38 |
243 |
Harderwijk |
30 |
523 |
Hardinxveld-Giessendam |
9 |
72 |
Harlingen |
9 |
244 |
Hattem |
4 |
396 |
Heemskerk |
23 |
397 |
Heemstede |
9 |
246 |
Heerde |
11 |
74 |
Heerenveen |
17 |
917 |
Heerlen |
99 |
1658 |
Heeze-Leende |
5 |
399 |
Heiloo |
15 |
163 |
Hellendoorn |
15 |
794 |
Helmond |
113 |
531 |
Hendrik-Ido-Ambacht |
10 |
164 |
Hengelo |
62 |
1966 |
Het Hogeland |
43 |
252 |
Heumen |
8 |
797 |
Heusden |
25 |
534 |
Hillegom |
15 |
798 |
Hilvarenbeek |
3 |
402 |
Hilversum |
34 |
1963 |
Hoeksche Waard |
28 |
1735 |
Hof van Twente |
12 |
1911 |
Hollands Kroon |
24 |
118 |
Hoogeveen |
48 |
405 |
Hoorn |
74 |
1507 |
Horst aan de Maas |
14 |
321 |
Houten |
17 |
406 |
Huizen |
14 |
677 |
Hulst |
18 |
353 |
IJsselstein |
18 |
1884 |
Kaag en Braassem |
7 |
166 |
Kampen |
26 |
678 |
Kapelle |
6 |
537 |
Katwijk |
32 |
928 |
Kerkrade |
45 |
1598 |
Koggenland |
10 |
542 |
Krimpen aan den IJssel |
12 |
1931 |
Krimpenerwaard |
25 |
1659 |
Laarbeek |
8 |
1982 |
Land van Cuijk |
84 |
882 |
Landgraaf |
22 |
415 |
Landsmeer |
4 |
1621 |
Lansingerland |
12 |
417 |
Laren |
2 |
80 |
Leeuwarden |
84 |
546 |
Leiden |
110 |
547 |
Leiderdorp |
17 |
1916 |
Leidschendam-Voorburg |
38 |
995 |
Lelystad |
53 |
1640 |
Leudal |
10 |
327 |
Leusden |
5 |
1705 |
Lingewaard |
19 |
553 |
Lisse |
11 |
262 |
Lochem |
13 |
809 |
Loon op Zand |
11 |
331 |
Lopik |
4 |
168 |
Losser |
9 |
263 |
Maasdriel |
17 |
1641 |
Maasgouw |
8 |
1991 |
Maashorst |
57 |
556 |
Maassluis |
20 |
935 |
Maastricht |
130 |
420 |
Medemblik |
24 |
938 |
Meerssen |
10 |
1948 |
Meierijstad |
79 |
119 |
Meppel |
23 |
687 |
Middelburg |
23 |
1842 |
Midden-Delfland |
7 |
1731 |
Midden-Drenthe |
17 |
1952 |
Midden-Groningen |
48 |
1709 |
Moerdijk |
17 |
1978 |
Molenlanden |
11 |
1955 |
Montferland |
27 |
335 |
Montfoort |
3 |
944 |
Mook en Middelaar |
4 |
1740 |
Neder-Betuwe |
12 |
946 |
Nederweert |
5 |
356 |
Nieuwegein |
35 |
569 |
Nieuwkoop |
10 |
267 |
Nijkerk |
16 |
268 |
Nijmegen |
191 |
1930 |
Nissewaard |
43 |
1970 |
Noardeast-Fryslân |
20 |
1695 |
Noord-Beveland |
5 |
1699 |
Noordenveld |
11 |
171 |
Noordoostpolder |
18 |
575 |
Noordwijk |
18 |
820 |
Nuenen, Gerwen en Nederwetten |
12 |
302 |
Nunspeet |
17 |
579 |
Oegstgeest |
7 |
823 |
Oirschot |
7 |
824 |
Oisterwijk |
17 |
1895 |
Oldambt |
38 |
269 |
Oldebroek |
13 |
173 |
Oldenzaal |
22 |
1773 |
Olst-Wijhe |
8 |
175 |
Ommen |
10 |
1586 |
Oost Gelre |
13 |
826 |
Oosterhout |
47 |
85 |
Ooststellingwerf |
12 |
431 |
Oostzaan |
3 |
432 |
Opmeer |
6 |
86 |
Opsterland |
15 |
828 |
Oss |
158 |
1509 |
Oude IJsselstreek |
28 |
437 |
Ouder-Amstel |
3 |
589 |
Oudewater |
1 |
1734 |
Overbetuwe |
30 |
590 |
Papendrecht |
15 |
1894 |
Peel en Maas |
17 |
765 |
Pekela |
14 |
1926 |
Pijnacker-Nootdorp |
17 |
439 |
Purmerend |
71 |
273 |
Putten |
9 |
177 |
Raalte |
14 |
703 |
Reimerswaal |
10 |
274 |
Renkum |
24 |
339 |
Renswoude |
2 |
1667 |
Reusel-De Mierden |
8 |
275 |
Rheden |
39 |
340 |
Rhenen |
6 |
597 |
Ridderkerk |
19 |
1742 |
Rijssen-Holten |
14 |
603 |
Rijswijk |
31 |
1669 |
Roerdalen |
12 |
957 |
Roermond |
68 |
1674 |
Roosendaal |
67 |
599 |
Rotterdam |
414 |
277 |
Rozendaal |
1 |
840 |
Rucphen |
24 |
441 |
Schagen |
23 |
279 |
Scherpenzeel |
3 |
606 |
Schiedam |
49 |
88 |
Schiermonnikoog |
1 |
1676 |
Schouwen-Duiveland |
23 |
518 |
’s-Gravenhage |
307 |
796 |
’s-Hertogenbosch |
216 |
965 |
Simpelveld |
5 |
845 |
Sint-Michielsgestel |
20 |
1883 |
Sittard-Geleen |
67 |
610 |
Sliedrecht |
12 |
1714 |
Sluis |
15 |
90 |
Smallingerland |
47 |
342 |
Soest |
12 |
847 |
Someren |
7 |
848 |
Son en Breugel |
6 |
37 |
Stadskanaal |
49 |
180 |
Staphorst |
7 |
532 |
Stede Broec |
14 |
851 |
Steenbergen |
11 |
1708 |
Steenwijkerland |
25 |
971 |
Stein |
11 |
1904 |
Stichtse Vecht |
26 |
1900 |
Súdwest-Fryslân |
32 |
715 |
Terneuzen |
64 |
93 |
Terschelling |
1 |
448 |
Texel |
11 |
1525 |
Teylingen |
19 |
716 |
Tholen |
12 |
281 |
Tiel |
54 |
855 |
Tilburg |
172 |
183 |
Tubbergen |
5 |
1700 |
Twenterand |
20 |
1730 |
Tynaarlo |
17 |
737 |
Tytsjerksteradiel |
12 |
450 |
Uitgeest |
6 |
451 |
Uithoorn |
12 |
184 |
Urk |
5 |
344 |
Utrecht |
158 |
1581 |
Utrechtse Heuvelrug |
14 |
981 |
Vaals |
4 |
994 |
Valkenburg aan de Geul |
8 |
858 |
Valkenswaard |
13 |
47 |
Veendam |
36 |
345 |
Veenendaal |
38 |
717 |
Veere |
4 |
861 |
Veldhoven |
22 |
453 |
Velsen |
50 |
983 |
Venlo |
64 |
984 |
Venray |
36 |
1961 |
Vijfheerenlanden |
25 |
622 |
Vlaardingen |
46 |
96 |
Vlieland |
1 |
718 |
Vlissingen |
26 |
986 |
Voerendaal |
3 |
1992 |
Voorne aan Zee |
26 |
626 |
Voorschoten |
10 |
285 |
Voorst |
12 |
865 |
Vught |
29 |
1949 |
Waadhoeke |
22 |
866 |
Waalre |
4 |
867 |
Waalwijk |
27 |
627 |
Waddinxveen |
22 |
289 |
Wageningen |
23 |
629 |
Wassenaar |
7 |
852 |
Waterland |
7 |
988 |
Weert |
38 |
1960 |
West Betuwe |
24 |
668 |
West Maas en Waal |
6 |
1969 |
Westerkwartier |
30 |
1701 |
Westerveld |
10 |
293 |
Westervoort |
15 |
1950 |
Westerwolde |
20 |
1783 |
Westland |
40 |
98 |
Weststellingwerf |
13 |
189 |
Wierden |
6 |
296 |
Wijchen |
25 |
1696 |
Wijdemeren |
5 |
352 |
Wijk bij Duurstede |
9 |
294 |
Winterswijk |
15 |
873 |
Woensdrecht |
12 |
632 |
Woerden |
20 |
880 |
Wormerland |
8 |
351 |
Woudenberg |
2 |
479 |
Zaanstad |
116 |
297 |
Zaltbommel |
16 |
473 |
Zandvoort |
6 |
50 |
Zeewolde |
7 |
355 |
Zeist |
45 |
299 |
Zevenaar |
33 |
637 |
Zoetermeer |
77 |
638 |
Zoeterwoude |
2 |
1892 |
Zuidplas |
16 |
879 |
Zundert |
7 |
301 |
Zutphen |
66 |
1896 |
Zwartewaterland |
13 |
642 |
Zwijndrecht |
26 |
193 |
Zwolle |
96 |
Vaststelling bedragen remigratie-uitkering per categorie van bestemmingslanden op basis van de indeling in bijlage 1 van de regeling.
Remigratie vóór 1-april-2000 |
Remigratie op of na 1-april-2000 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Leefsituatie, |
Geen Zvw |
Zvw |
Geen Zvw |
Zvw |
|||||
categorie |
Geen AOW |
AOW |
Geen AOW |
AOW |
Geen AOW |
AOW |
Geen AOW |
AOW |
|
Samenwonend |
|||||||||
A |
422,02 |
422,02 |
422,02 |
424,42 |
567,83 |
567,83 |
598,99 |
602,40 |
|
B |
490,08 |
490,08 |
490,08 |
500,14 |
659,41 |
659,41 |
739,87 |
755,06 |
|
C |
703,36 |
703,36 |
703,36 |
742,88 |
946,38 |
946,38 |
1.028,21 |
1.058,70 |
|
D |
465,18 |
465,18 |
465,18 |
465,79 |
626,08 |
626,08 |
633,79 |
635,05 |
|
E |
539,91 |
539,91 |
490,08 |
501,46 |
726,91 |
726,91 |
738,04 |
755,18 |
|
F |
775,44 |
775,44 |
776,94 |
823,41 |
1.043,21 |
1.043,21 |
1.145,96 |
1.173,82 |
|
Frankrijk |
G |
422,02 |
422,02 |
422,02 |
441,67 |
567,83 |
567,83 |
631,09 |
660,48 |
Griekenland |
H |
422,02 |
422,02 |
422,02 |
426,89 |
567,83 |
567,83 |
630,49 |
637,77 |
Italië |
I |
490,08 |
490,08 |
490,08 |
502,99 |
659,41 |
659,41 |
736,30 |
755,69 |
Tsjechië |
J |
490,08 |
490,08 |
490,08 |
499,78 |
659,41 |
659,41 |
740,96 |
755,62 |
Slovenië |
K |
490,08 |
490,08 |
490,08 |
499,70 |
659,41 |
659,41 |
741,08 |
755,62 |
Portugal |
L |
539,91 |
539,91 |
490,08 |
497,90 |
726,91 |
726,91 |
743,70 |
755,57 |
Eén-ouder |
|||||||||
A |
381,18 |
381,18 |
381,18 |
383,35 |
512,88 |
512,88 |
528,46 |
531,47 |
|
B |
444,70 |
444,70 |
444,70 |
453,83 |
598,35 |
598,35 |
633,58 |
646,59 |
|
C |
630,75 |
630,75 |
630,75 |
666,19 |
848,68 |
848,68 |
883,59 |
920,65 |
|
D |
420,18 |
420,18 |
420,18 |
420,73 |
565,29 |
565,29 |
569,36 |
570,11 |
|
E |
489,95 |
489,95 |
444,70 |
455,03 |
659,51 |
659,51 |
632,66 |
647,35 |
|
F |
695,33 |
695,33 |
695,33 |
738,80 |
935,43 |
935,43 |
984,50 |
1.020,73 |
|
Frankrijk |
G |
381,18 |
381,18 |
381,18 |
398,93 |
512,88 |
512,88 |
539,01 |
564,11 |
Griekenland |
H |
381,18 |
381,18 |
381,18 |
385,58 |
512,88 |
512,88 |
544,21 |
550,49 |
Italië |
I |
444,70 |
444,70 |
444,70 |
456,41 |
598,35 |
598,35 |
631,80 |
648,44 |
Tsjechië |
J |
444,70 |
444,70 |
444,70 |
453,50 |
598,35 |
598,35 |
633,63 |
646,17 |
Slovenië |
K |
444,70 |
444,70 |
444,70 |
453,42 |
598,35 |
598,35 |
634,19 |
646,63 |
Portugal |
L |
489,95 |
489,95 |
444,70 |
451,80 |
659,51 |
659,51 |
635,49 |
645,63 |
Alleenstaand |
|||||||||
A |
294,96 |
294,96 |
294,96 |
296,64 |
396,87 |
396,87 |
412,45 |
414,80 |
|
B |
344,87 |
344,87 |
344,87 |
351,95 |
464,03 |
464,03 |
499,26 |
509,51 |
|
C |
490,08 |
490,08 |
490,08 |
517,61 |
659,41 |
659,41 |
682,41 |
720,75 |
|
D |
325,12 |
325,12 |
325,12 |
325,55 |
437,53 |
437,53 |
441,60 |
442,18 |
|
E |
380,03 |
380,03 |
344,87 |
352,88 |
511,36 |
511,36 |
498,34 |
509,91 |
|
F |
539,91 |
539,91 |
539,91 |
573,85 |
726,91 |
726,91 |
752,41 |
799,08 |
|
Frankrijk |
G |
294,96 |
294,96 |
294,96 |
308,69 |
396,87 |
396,87 |
423,00 |
442,70 |
Griekenland |
H |
294,96 |
294,96 |
294,96 |
298,36 |
396,87 |
396,87 |
428,20 |
433,14 |
Italië |
I |
344,87 |
344,87 |
344,87 |
353,95 |
464,03 |
464,03 |
497,48 |
510,58 |
Tsjechië |
J |
344,87 |
344,87 |
344,87 |
351,69 |
464,03 |
464,03 |
499,31 |
509,19 |
Slovenië |
K |
344,87 |
344,87 |
344,87 |
351,63 |
464,03 |
464,03 |
499,87 |
509,68 |
Portugal |
L |
380,03 |
380,03 |
344,87 |
350,37 |
511,36 |
511,36 |
501,17 |
509,17 |
Per 1 januari 2024 zijn allerlei bedragen, percentages en aantallen in de SZW-regelgeving herzien. In deze verzamelregeling zijn de nieuwe bedragen gepubliceerd, zoals voorgeschreven door de genoemde regelgeving. De wijzigingen van alle bedragen zijn zo veel mogelijk gebundeld. In deze regeling is ook de vaststelling van de aantallen beschut werk voor het jaar 2024 opgenomen. Naast deze verzamelregeling zijn er ook twee verzamelmededelingen gepubliceerd.
Op grond van artikel 7:673, derde lid, van het Burgerlijk Wetboek wordt de hoogte van het bedrag genoemd in het tweede lid van dat artikel, betreffende de hoogte van de maximale transitievergoeding, jaarlijks met ingang van 1 januari bij ministeriële regeling gewijzigd overeenkomstig de ontwikkeling van de marktcontractlonen. In de Macro-Economische Verkenningen (MEV) is deze ontwikkeling van de marktcontractlonen voor het komende jaar geraamd. Daarbij wordt het bedrag afgerond op het naaste veelvoud van € 1.000,–.
De ontwikkeling van de contractlonen wordt blijkens de MEV geraamd op 5,6%.1 Momenteel is het bedrag € 89.000,–. Bij verhoging met 5,6% resulteert dit in een bedrag van € 93.984,–. Dit bedrag wordt afgerond op het naaste veelvoud van € 1.000,–. Met de onderhavige regeling wordt daarom met ingang van 1 januari 2024 het bedrag van € 89.000,– gewijzigd in € 94.000,–.
Artikel II berust op artikel 6 van het Besluit beslagvrije voet. In dit artikel is de bepaling opgenomen dat de beslagvrije voet van personen op wiens inkomen beslag is gelegd en die buiten Nederland woonachtig zijn wordt vermenigvuldigd met een vastgestelde factor, de zogenaamde woonlandfactor. De in deze regeling gebruikte woonlandfactoren zijn afgeleid van het woonlandbeginsel in de sociale zekerheid en zijn gebaseerd op de verhouding van het algemene kostenniveau van het betreffende woonland en dat van Nederland. In enkele gevallen ligt een bilateraal sociale zekerheidsverdrag ten grondslag aan de woonlandfactor. In de Regeling woonlandbeginsel in de sociale zekerheid 2012 is in een aantal gevallen het percentage op 100% (1,0) gesteld, vanwege bilaterale afspraken, wat niet speelt bij deze regeling. De woonlandfactor kent een maximum van 1,0.
De bijlage wordt jaarlijks op 1 januari geactualiseerd. De actualisatie is gebaseerd op de lijst binnen de Regeling woonlandbeginsel in de sociale zekerheid 2012.
In paragraaf 6 van de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ zijn formules opgenomen voor de aanspraak op vakantietoeslag over inkomen in 2024. Deze formules worden jaarlijks, overeenkomstig artikel 38, vierde lid, van de Participatiewet, geactualiseerd vanwege de wijzigingen in de fiscaliteit.
Sinds 1 januari 2017 moeten gemeenten de voorziening beschut werk aanbieden aan personen die daarop zijn aangewezen. De Participatiewet regelt met artikel 10b, vierde lid, dat bij ministeriële regeling het aantal ten minste te realiseren beschut werkplekken kan worden vastgesteld per gemeente. Deze aantallen zullen in 2048 bij elkaar opgeteld overeenkomen met de aantallen in de raming en daarmee de financiering vanuit het Rijk.
Het Rijk heeft via de integratie-uitkering Participatie financiële middelen beschikbaar gesteld aan gemeenten voor de realisatie van deze beschut werkplekken. De colleges van burgemeester en wethouders moeten in een jaar, voor zover de behoefte daartoe bestaat (de behoefte wordt bepaald door het aantal door UWV afgegeven positieve adviezen), ten minste het aantal beschut werkplekken realiseren als vastgelegd in deze ministeriële regeling. Bij de totstandkoming van de Participatiewet in 2015 zijn middelen aan gemeenten beschikbaar gesteld, voor oplopend tot structureel ruim 30.000 beschut werkplekken tegen een gemiddeld dienstverband van 31 uur per week in 2048. Dit betekent dat gemeenten evenredig meer moeten realiseren bij dienstverbanden van minder dan 31 uur per week en evenredig minder behoeven te realiseren bij dienstverbanden van meer dan 31 uur.
De aantallen zijn, net als de financiële middelen voor beschut werk, verdeeld over de gemeenten op basis van de gemeentelijke instroom in de Wajong werkregeling en de Wsw-wachtlijst in de periode 2012–2014. Daarbij worden de aandelen van gemeenten zodanig aangepast dat iedere gemeente ten minste één beschutte werkplek dient te realiseren en hiervoor de financiële middelen krijgt.
Met deze regeling wordt het quotumpercentage over 2024 voor de sector overheid vastgesteld op 2,76 procent. Het quotumpercentage is berekend met toepassing van de formule, bedoeld in artikel 38f, tweede lid, van de Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv). De quotumheffing is geactiveerd voor de sector overheid voor quotumtekorten over het jaar 2018 en verder2 en is van toepassing op alle overheidswerkgevers met 25 of meer werknemers. Bij de berekening van het quotumpercentage gaat het om de verhouding tussen het aantal banen dat conform de banenafspraak moet worden ingevuld door mensen uit de doelgroep ten opzichte van het totale aantal banen in de sector overheid.
Het quotumpercentage wordt op grond van artikel 38f, eerste lid, van de Wfsv bij ministeriële regeling vastgesteld in het kalenderjaar voorafgaand aan het kalenderjaar waarover het quotumtekort wordt bepaald. De waarden van zes van de acht variabelen zijn eerder vastgesteld in artikel 2.32 van het Besluit Wfsv en artikel 3.35 van de Regeling Wfsv. Het totaal aantal banen bij werkgevers die quotumheffing verschuldigd zijn in de sector overheid (variabele D) en het aantal gerealiseerde extra banen voor arbeidsbeperkten bij kleine werkgevers (variabele H) zijn echter variabel en moeten jaarlijks worden vastgesteld. Deze regeling voorziet daarom tevens in de vaststelling van variabelen D en H voor de sector overheid voor het kalenderjaar 2024. Door het aantal banen jaarlijks vast te stellen sluit de berekening zoveel mogelijk aan bij de actuele situatie op de arbeidsmarkt.
Om variabele D te bepalen moet het totaal aantal banen bij grote werkgevers in de sector overheid worden bepaald en het aantal banen van uitgeleend personeel in de sector overheid. Bij bedrijven die personeel mogen uitlenen, bijvoorbeeld uitzendbureaus en sw-bedrijven, speelt het volgende. Ze krijgen een nulquotum over het personeel dat ze uitlenen, waardoor het quotumpercentage voor deze bedrijven niet voor uitgeleend personeel geldt. Voor het personeel dat ze niet uitlenen, geldt het reguliere quotumpercentage. Met ingang van 1 juli 20173 is daarom op grond van artikel 38f, derde lid, van de Wfsv in het Besluit Wfsv geregeld dat het aantal banen van uitgeleend personeel in mindering gebracht moet worden op het totaal aantal banen bij grote werkgevers. Op basis van deze berekening heeft UWV variabele D voor de sector overheid voor 2024 bepaald op 1.208.742,314 banen.
Variabele H weerspiegelt het aantal gerealiseerde extra banen bij kleine werkgevers in de sector overheid. Variabele H wordt bepaald door het aantal banen bij kleine overheidswerkgevers eind 2022 te verminderen met het aantal banen bij kleine overheidswerkgevers ten tijde van de nulmeting eind 2012. Gebleken is dat het aantal banen bij kleine overheidswerkgevers sinds 2012 met 256,99 is afgenomen. Variabele H bedraagt voor 2024 daarom –256,99. Een mogelijke verklaring voor deze afname is dat overheidswerkgevers die voorheen ‘klein’ waren, door groei of fusie nu in de categorie ‘groot’ vallen. In deze gevallen is er slechts sprake van een administratieve verschuiving van waar de banen meetellen.
De formule voor de berekening van het quotumpercentage op grond van artikel 38f, tweede lid, van de Wfsv luidt als volgt:
Quotumpercentage = |
(A + B – H) * C + F * G |
* 100% |
D * E |
De variabelen van de formule voor het quotumpercentage voor 2024 zijn ingevolge artikel 2.32 van het Besluit Wfsv en artikel 3.35 van de Regeling Wfsv:
• Variabele A = 13.504: het aantal banen vervuld door mensen met een arbeidsbeperking bij grote werkgevers in de sector overheid op grond van de nulmeting.
• Variabele B = 25.000: het aantal extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking dat grote overheidswerkgevers moeten realiseren in 2024. Bij de vaststelling van de 25.000 banen is rekening gehouden met het feit dat werkgevers gedurende 2024 de tijd hebben om het extra aantal banen te realiseren. Dit is gedaan door uit te gaan van een gewogen gemiddelde waarbij de extra banen uit 2024 voor 50% worden meegeteld.
• Variabele C = 1.331: het gemiddeld aantal verloonde uren van mensen met een arbeidsbeperking in de sector overheid en de sector niet-overheid tezamen. 1.331 verloonde uren per jaar komen overeen met gemiddeld 25,5 uur per week.
• Variabele D = 1.208.742,31: het totaal aantal banen bij grote werkgevers in de sector overheid.
• Variabele E = 1.623: het gemiddeld aantal verloonde uren van een werknemer bij grote werkgevers in de sector overheid. 1.623 verloonde uren per jaar komen overeen met gemiddeld 31,1 uur per week.
• Variabele F = 1.922: het aantal mensen met een arbeidsbeperking, bedoeld in artikel 38b, tweede lid, voor de sector overheid in 2024. Het betreft het aantal mensen met een medische beperking die is ontstaan voor hun 18e verjaardag of tijdens hun studie, die zonder een voorziening niet in staat zijn het wettelijk minimumloon te verdienen, maar met een voorziening wel.
• Variabele G = 1.331: het gemiddeld aantal verloonde uren van mensen met een arbeidsbeperking, bedoeld in artikel 38b, tweede lid, in de sector overheid. 1.331 verloonde uren per jaar komen overeen met gemiddeld 25,5 uur per week.
• Variabele H = –256,99: het aantal gerealiseerde extra banen voor arbeidsbeperkten bij werkgevers als bedoeld in artikel 34, vierde en zesde lid, in de sector overheid onderscheidenlijk de sector niet-overheid.
Dit leidt tot de volgende formule voor de berekening van het quotumpercentage:
2,76% = |
(13.504 + 25.000 – 256,99) * 1.331 + 1.922 * 1.331 |
* 100% |
1.208.742,31 * 1.623 |
Het quotumpercentage voor grote werkgevers in de sector overheid in 2024 bedraagt op grond hiervan 2,76 procent. Dit betekent dat van alle verloonde uren van grote werkgevers in de sector overheid 2,76 procent ingevuld moet worden door mensen met een arbeidsbeperking.
In artikel 3.35, onderdeel d, wordt de waarde van variabele D voor de sector overheid voor het kalenderjaar 2024 toegevoegd. In onderdeel f van dit artikel wordt de waarde van variabele H toegevoegd voor 2024. De berekening van de hoogte van de variabelen D en H is hierboven toegelicht.
In artikel 3.37 van de Regeling Wfsv wordt het quotumpercentage voor de sector overheid voor het kalenderjaar 2024 toegevoegd. Het quotumpercentage voor 2024 wordt vastgesteld op 2,76%. Omdat de quotumheffing voor de sector overheid is geactiveerd vanaf 1 januari 2018, moet op grond van artikel 38f, eerste lid, van de Wet financiering sociale verzekeringen voorafgaand aan ieder kalenderjaar het quotumpercentage worden vastgesteld. Het gaat daarbij om het percentage van de verloonde uren dat bij de betreffende werkgever door arbeidsbeperkten moet worden vervuld op grond van de banenafspraak.
De wijziging van de Remigratieregeling betreft de wijziging van bijlage 2, behorend bij artikel 5, bij die regeling. In deze bijlage zijn de brutobedragen van de remigratie-uitkeringen opgenomen.
In bijlage 3 bij deze wijzigingsregeling zijn de gewijzigde bedragen voor een remigratie-uitkering opgenomen. Op grond van artikel 3, eerste lid, van het Remigratiebesluit worden de brutobedragen van de remigratie-uitkeringen jaarlijks aangepast aan de hand van de helft van het percentage waarmee in het voorafgaande kalenderjaar de bijstandsnormen zijn gewijzigd. De bedragen zijn in de berekening geïndexeerd aan de hand van de helft van de stijging van de bijstandsnorm voor gehuwden (inclusief vakantie-uitkering) die geldt op 31 december van het voorgaande jaar ten opzichte van dezelfde norm die geldt op 31 december in het jaar daarvoor.
Uitgangspunt van hoofdstuk 3 van de Wet tegemoetkomingen loondomein (Wtl) is dat het lage-inkomensvoordeel (LIV) terecht komt bij de werkgevers die werknemers in dienst hebben die op of net boven het wettelijk minimumloon (WML) verdienen. Het doel is om het arbeidsmarktperspectief van werknemers met een laag loon te vergroten en daarmee de werkgelegenheid aan de onderkant van de arbeidsmarkt te stimuleren.
Tot 1 januari 2024 kunnen werkgevers LIV ontvangen voor werknemers die over een kalenderjaar gemiddeld tussen de 100 en 125 procent van het WML verdienen. Als gevolg van een wetswijziging5 is de bovenste uurloongrens per 1 januari 2024 verlaagd van 125 procent naar 104 procent WML.6 De reden voor de verlaging is de bijzondere verhoging van het WML per 1 januari 2023 en, door de invoering van een minimumuurloon, per 1 januari 2024. De bijzondere verhoging van het WML per 1 januari 2023 leidt tot naar schatting € 170 mln. extra uitgaven aan het LIV over 2023 (budgettair effect in 2024). Ook de invoering van het minimumuurloon zou zonder aanpassing aan de voorwaarden van het LIV tot extra uitgaven leiden. Om deze extra uitgaven budgetneutraal op te vangen is de bovenste uurloongrens zodanig verlaagd dat het aantal werknemers waarvoor werkgevers LIV ontvangen gelijk is aan het aantal vóór de verhogingen van het WML.
Jaarlijks worden op grond van artikel 3.1, vierde lid, van de Wtl de uurloongrenzen, genoemd in artikel 3.1, eerste lid, Wtl bij regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan het begin van het kalenderjaar geïndexeerd overeenkomstig de wijziging van het wettelijk minimumloon per 1 januari van het betreffende jaar.
Daarnaast is voor 2024 in art. 3.1 lid 5 Wtl een grondslag opgenomen om per ministeriële regeling de bovengrens van het uurloon aan te passen zodat deze gelijk is aan 104% van het WML. Deze aanpassing van de uurloongrenzen gebeurt per ministeriële regeling, omdat de WML-bedragen per 1 januari 2024 steeds gedurende het jaar bekend worden. Deze regeling stelt de bedragen van deze uurloongrenzen vast.
Per 1 januari 2024 bedraagt het wettelijk minimumuurloon € 13,27. Vermeerderd met de verplichte vakantiebijslag van 8 procent is dit € 14,33. De onderste uurloongrens van het LIV is gelijk aan dit bedrag. De bovenste uurloongrens is gelijk aan 104 procent van de ondergrens. Dit is afgerond naar boven gelijk aan € 14,91.
Koppeling aan het WML |
Uurloongrens |
---|---|
100% WML |
€ 14,33 |
104% WML |
€ 14,91 |
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, C.E.G. van Gennip
De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, C.J. Schouten
Regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 10 oktober 2017 tot wijziging van de Regeling Wfsv in verband met activering van de quotumheffing voor de sector overheid (Stcrt. 2017, 58942).
Besluit van 28 maart 2017 tot wijziging van het Besluit Wfsv en het Besluit SUWI in verband met het Besluit aanwijzing categorieën arbeidsbeperkten en werknemers voor berekening quotumtekort (Stb. 2017, 164).
In artikel 2.22 van het Besluit Wfsv is bepaald dat variabelen in de formule van het quotumpercentage naar beneden worden afgerond op twee cijfers achter de komma.
Stb. 2022, 542 Wet van 21 december 2022 tot wijziging van de Wet op het kindgebonden budget tot intensivering van het kindgebonden budget in verband met koopkrachtondersteuning, wijziging van de Algemene Ouderdomswet en enkele andere wetten in verband met het afschaffen van de inkomensondersteuning voor AOW’ers en wijziging van de Wet tegemoetkomingen loondomein in verband met aanpassingen van het lage-inkomensvoordeel.
De bovengrens wordt verlaagd naar 104 procent WML vanwege de samenloop met de Wet invoering minimumuurloon waarin ook een wijziging van de uurlooncriteria is opgenomen, waardoor de bovengrens in procenten is verlaagd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2023-35303.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.