Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 12 september 2023, nr. IENW/BSK-2023/253884, tot wijziging van de Regeling vakbekwaamheid bestuurders 2012 in verband met een herstel van een onbedoeld vervallen bijlage

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 7, tweede lid, onderdeel d, van de Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Regeling vakbekwaamheid bestuurders 2012 wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 26c, eerste lid, wordt ‘bijlage 7’ vervangen door ‘bijlage 1’.

B

Bijlage 1 bij deze regeling wordt toegevoegd.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 14 september 2022.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

BIJLAGE, BEHOREND BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL B, VAN DEZE REGELING

Bijlage 1. Model certificaat praktijktrainer nascholing

(bijlage als bedoeld in artikel 26c, eerste lid, van de Regeling vakbekwaamheid bestuurders 2012)

TOELICHTING

Deze regeling strekt tot herstel van een abusievelijk vervallen bijlage bij de Regeling vakbekwaamheid bestuurders 2012. In die bijlage is het model certificaat praktijktrainer nascholing vastgesteld.

Bij de wijziging van de Regeling vakbekwaamheid bestuurders 20121 is in verband met de herstructurering van de examenstructuur geregeld dat de toetsmatrijzen door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) worden opgesteld, vastgesteld en bekendgemaakt. De in de bijlagen 1 tot en met 6 bij de Regeling vakbekwaamheid bestuurders 2012 opgenomen toetsmatrijzen zijn om die reden vervallen. Abusievelijk is toen ook geregeld dat alle bijlagen bij de Regeling vakbekwaamheid bestuurders 2012 zijn vervallen, waardoor ook bijlage 7 met het model certificaat praktijktrainer nascholing is vervallen. Deze wijzigingsregeling zorgt ervoor dat deze bijlage weer wordt opgenomen bij de Regeling vakbekwaamheid bestuurders 2012. De bijlage met het model certificaat praktijktrainer nascholing wordt aangeduid als bijlage 1, omdat het de enige bijlage bij de Regeling vakbekwaamheid bestuurders 2012 is. Gelet hierop bestaat aanleiding de verwijzing naar de bijlage in artikel 26c, eerste lid, ook te wijzigen.

Het certificaat voor praktijktrainer nascholing (PTN) wordt gebruikt om aan te tonen dat iemand bevoegd is om collega-beroepschauffeurs nascholing te geven voor code 95, de kwalificatie voor beroepschauffeurs voor vervoer van goederen en personen over de weg. Iedere beroepschauffeur moet, om code 95 te behouden, elke 5 jaar ten minste 35 uur nascholing volgen. Dit mag bij een door het CBR erkende opleider zijn en dus ook bij een collega-beroepschauffeur die werkzaam is bij dezelfde werkgever. Om aan te tonen dat deze collega’s voldoen aan de eisen om de nascholing te mogen geven wordt het PTN-certificaat uitgegeven.

Aangezien het gaat om een technische correctie van een onbedoeld vervallen bijlage in een wijzigingsregeling, is afgezien van een advies van de ATR en afgeweken van het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten. Om te voorzien in een deugdelijke wettelijke basis voor de uitgifte van certificaten praktijktrainer nascholing die vanaf 14 september 2022 zijn afgegeven, bepaalt artikel II dat deze regeling terugwerkt tot en met 14 september 2022, de datum waarop de bijlage is vervallen.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 6 september 2022, nr. IENW/BSK-2022/42865, tot wijziging van de Regeling eisen theorie-examens rijbewijscategorieën C1 en C, de Regeling eisen theorie-examens rijbewijscategorieën D1 en D en de Regeling vakbekwaamheid bestuurders 2012 in verband met herstructurering van de examenstructuur voor het behalen van rijbewijzen van de categorieën C1, C, D1 en D en getuigschriften van vakbekwaamheid en enige andere technische wijzigingen (Stcrt. 2022, 23626)

Naar boven