BIJLAGE BIJ DE REGELING CONTROLEPROTOCOL WNT 2023
Controleprotocol WNT 2023
Inhoudsopgave
Inhoudsopgave
1
|
Uitgangspunten
|
|
1.1
|
Doelstelling en inkadering protocol
|
|
1.2
|
Relevante wet- en regelgeving
|
|
1.3
|
Procedures en termijnen
|
2
|
Onderzoeksaanpak
|
|
2.1
|
Algemeen kader
|
|
2.2
|
Reikwijdte en diepgang onderzoek: basiswerkzaamheden
|
|
2.3
|
Reikwijdte en diepgang onderzoek: aanvullende werkzaamheden
|
|
2.4
|
Betrouwbaarheid en materialiteit
|
|
2.5
|
Oordeelsvorming
|
|
2.6
|
Meldingsplicht accountant
|
|
2.7
|
Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA)
|
3
|
Accountantsproducten
|
|
3.1
|
Controleverklaring
|
|
3.2
|
Rapport van bevindingen WNT
|
4
|
Samenvattend overzicht specifieke werkzaamheden per
type functionaris per onderscheiden situatie
|
1. Uitgangspunten
1.1 Doelstelling en inkadering protocol
De Wet normering topinkomens (hierna: WNT) en de daarop gebaseerde
regelgeving normeert de bezoldigingen en de uitkeringen wegens beëindiging van
het dienstverband van topfunctionarissen in de (semi)publieke sector. De wet
verplicht tevens tot openbaarmaking van de bezoldigingen en de uitkeringen
wegens beëindiging van het dienstverband van alle topfunctionarissen en
daarnaast van de bezoldiging van niet-topfunctionarissen, indien de bezoldiging
het algemeen bezoldigingsmaximum (naar rato van de omvang van het
dienstverband) te boven gaat. De WNT schrijft voor welke gegevens
WNT-instellingen moeten opnemen in het financieel verslaggevingsdocument. Het
is de verantwoordelijkheid van de opsteller van het financieel
verslaggevingsdocument om de juiste en volledige gegevens op te nemen. Het is
vervolgens de verantwoordelijkheid van de accountant om te toetsen dat die
gegevens voldoen aan de WNT (artikel 1.7 WNT) met uitzondering van de gegevens
die in de WNT-verantwoording moeten worden opgenomen op grond van de
anticumulatiebepaling (artikel 1.6a WNT en artikel 5, eerste lid, onderdelen n
en o, Uitvoeringsregeling WNT). Deze gegevens worden niet betrokken in de
controle door de accountant en blijven in dit protocol buiten beschouwing. Dit
protocol beschrijft limitatief de werkzaamheden en daarmee de reikwijdte en de
diepgang van de accountantscontrole op de WNT-verantwoording. Dit protocol is
niet van toepassing op instellingen die op grond van artikel 5b
Uitvoeringsregeling WNT zijn vrijgesteld van openbaarmakingsverplichtingen. In
dit protocol wordt onderscheid gemaakt tussen:
-
1. De WNT-verantwoording als onderdeel van een financieel
verslaggevingsdocument.1 De accountant van de WNT-instelling controleert het financieel
verslaggevingsdocument op de naleving van de WNT-regelgeving en betrekt de
uitkomsten hiervan in zijn oordeel in de controleverklaring bij het financieel
verslaggevingsdocument als geheel.
-
2. De afzonderlijke verantwoording van uitsluitend de WNT-gegevens. Indien de
WNT-instelling niet op grond van een ander wettelijk voorschrift verplicht is
een financieel verslaggevingsdocument op te stellen dat aan het oordeel van een
accountant moet worden onderworpen, beperkt de controle uit hoofde van de WNT
zich tot een controle van de in een aparte verantwoording op te nemen
WNT-gegevens (artikel 1.7 WNT). Deze instellingen kunnen volstaan met een
controleverklaring bij de verantwoording van uitsluitend de WNT-gegevens. De
aanwijzingen van dit protocol zijn in dat geval van overeenkomstige toepassing
op de controle van de afzonderlijke verantwoording van uitsluitend de
WNT-gegevens.
Daarnaast is in de WNT in onderscheiden situaties aan de accountant een
meldingsplicht opgedragen als uitvloeisel van de controle (artikel 5.2
WNT).
1.2 Relevante wet- en regelgeving
Voor de controle van de WNT-verantwoording 2023 is de onderstaande wet- en
regelgeving relevant.
Hierna wordt in dit protocol verwezen als ‘de WNT-regelgeving’.
Algemene regelgeving:
Sectorale regelingen:
-
• Regeling bezoldigingsmaxima topfunctionarissen zorg en jeugdhulp
-
• Regeling normering topinkomens toegelaten instellingen
volkshuisvesting
-
• Regeling normering topinkomens OCW-sectoren
-
• Regeling bezoldiging topfunctionarissen OS-sector
-
• Regeling sectorale bezoldigingsnorm topfunctionarissen
zorgverzekeraars
Voor interpretatie van de wet- en regelgeving zijn verder van belang de
vragen en antwoorden alsmede het verantwoordingsmodel WNT op de website
www.topinkomens.nl van het Ministerie van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties (hierna: BZK).
1.3 Procedures en termijnen
De volgende procedures en termijnen zijn relevant.
WNT-instellingen dienen uiterlijk 1 juli 2024 hun WNT-verantwoording over
het kalenderjaar 2023 via internet op een algemeen toegankelijke wijze openbaar
te maken. Indien op grond van andere op de verantwoordelijke van toepassing
zijnde regelgeving of een besluit een later tijdstip waarop het financieel
verslaggevingsdocument openbaar moet worden gemaakt geldt, is die latere datum
de uiterlijke datum van openbaarmaking.
Op grond van artikel 4.1, vijfde lid, WNT kan een minister wie het aangaat
bij ministeriële regeling nadere aanwijzingen geven over het langs
elektronische weg verstrekken van WNT-gegevens. Deze gegevensverstrekking valt
niet onder dit protocol. De accountant heeft geen rol bij deze
gegevensverstrekking.
2 Onderzoeksaanpak
2.1 Algemeen kader
De werkzaamheden en aandachtspunten uitgewerkt in dit Controleprotocol zijn
leidend voor de controle van de WNT-verantwoording door de accountant. De in
paragraaf 1.2 genoemde wet- en regelgeving vormt het normenkader voor de
accountant, echter alleen indien en voor zover de hierin opgenomen bepalingen
de grondslag vormen voor de in dit protocol opgesomde werkzaamheden en
aandachtspunten.
Bij de controle van de WNT-verantwoording staan de volgende aandachtspunten
centraal:
-
• de toepasselijkheid van de WNT op de instelling waarover in het financieel
verslaggevingsdocument verantwoording wordt afgelegd (artikelen 1.2 tot en met
1.5 WNT);
-
• de juiste toepassing van mogelijke specifieke sectorale regelgeving zoals
genoemd in tabel C van paragraaf 2.2.3;
-
• de openbaarmaking van de WNT-gegevens op grond van artikel 4.1 WNT en de
hierop gebaseerde artikelen 5 en 5a Uitvoeringsregeling WNT met uitzondering
van de gegevens die in de WNT-verantwoording moeten worden opgenomen op grond
van de anticumulatiebepaling (artikel 1.6a WNT en artikel 5, eerste lid,
onderdelen n en o, Uitvoeringsregeling WNT);
-
• de juiste toepassing van overgangsrecht op grond van artikelen 7.3 en 7.3a
WNT of artikel 7 van het Uitvoeringsbesluit WNT indien van toepassing;
-
• de naleving van de bepalingen voor het instellen van terugvorderingen van
betalingen aan topfunctionarissen, die op grond van de WNT als onverschuldigd
zijn aan te merken op grond van de artikelen 1.6 en 5.2 WNT;
-
• de overige in dit protocol genoemde aandachtspunten.
De accountant voert hiertoe de in paragraaf 2.2 genoemde basiswerkzaamheden
uit. Indien de accountant bij zijn werkzaamheden in het kader van de controle
van de jaarrekening of op grond van genoemde basiswerkzaamheden een verhoogd
risico signaleert op onverschuldigde betalingen die door de instelling niet
zijn onderkend of op materiële fouten in de verantwoording, dan voert de
accountant de in paragraaf 2.3 genoemde aanvullende werkzaamheden uit.
2.2 Reikwijdte en diepgang onderzoek: basiswerkzaamheden
De accountant voert de basiswerkzaamheden in deze paragraaf uit indien en
voor zover de betreffende situatie zich heeft voorgedaan. De basiswerkzaamheden
bestaan uit drie fasen: een risicoanalyse (subparagraaf 2.2.1), kennisname van
de interne beheersing rondom uitvoering WNT (subparagraaf 2.2.2) en specifieke
werkzaamheden per aandachtsgebied (subparagraaf 2.2.3).
2.2.1 Fase 1: Risicoanalyse
De accountant voert een initiële risicoanalyse uit en betrekt daarbij de in
onderstaande tabel A2 genoemde aandachtspunten. Indicatoren voor een verhoogd risico zijn
voor de accountant aanleiding tot het uitvoeren van de aanvullende
werkzaamheden zoals genoemd in paragraaf 2.3.
Tabel A: indicatoren voor verhoogd risico.
Risico
|
Indicatoren verhoogd risico
|
1
|
Het risico dat een topfunctionaris niet in de WNT-verantwoording wordt
opgenomen.
|
• Onverwachte verschillen tussen verantwoorde topfunctionarissen ten
opzichte van vorig jaar.
• (Tijdelijke) vacatures topfuncties.
• Wijzigingen ‘in de top van de organisatiestructuur’.
|
2
|
Het risico dat een overige functionaris in dienstbetrekking niet in de
WNT-verantwoording wordt opgenomen.
|
• Onverwachte verschillen tussen verantwoorde functionarissen ten opzichte
van vorig jaar.
• Ervaringen voorgaand jaar.
|
3
|
Het risico dat een topfunctionaris een onverschuldigde betaling inzake
bezoldigingen heeft ontvangen.
|
• Het individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum minus de werkelijke
bezoldiging uit hoofde van de functie van topfunctionaris is kleiner dan de
minimale materialiteit;
• Het toepasselijke bezoldigingsmaximum minus de werkelijke totale
bezoldiging1 is kleiner dan minimale materialiteit.
|
4
|
Het risico dat een topfunctionaris een onverschuldigde betaling inzake
vergoeding einde dienstverband heeft ontvangen.
|
• Het individueel toepasselijke maximum met betrekking tot de uitkeringen
wegens beëindiging van het dienstverband minus de werkelijke (totale)
ontslaguitkeringen is kleiner dan minimale materialiteit.
|
X Noot
1In dit protocol wordt onder ‘werkelijke totale bezoldiging’ verstaan
het totaal van de werkelijk genoten bezoldiginguit hoofde van de functie van
topfunctionaris inclusief eventuele bezoldigingen voor nevenwerkzaamheden bij
de WNT-instelling en bezoldigingen voor werkzaamheden bij gelieerde
rechtspersonen (zoals bedoeld in artikel 5, eerste lid, onderdeel k,
Uitvoeringsregeling WNT).
2.2.2 Fase 2: Kennisname van interne werkzaamheden rondom uitvoering
WNT
De instelling is verantwoordelijk voor de naleving van de WNT. Om aan deze
verantwoordelijkheid invulling te geven wordt verwacht dat de instelling ten
minste beschikt over de in onderstaande tabel B3 genoemde maatregelen van administratieve organisatie / interne
beheersing (AO/IB). De accountant neemt kennis van de opzet van deze
maatregelen en betrekt eventuele tekortkomingen hierin bij de verdere
uitvoering van zijn werkzaamheden. Vastgestelde tekortkomingen in de interne
beheersing kunnen voor de accountant aanleiding zijn tot het uitvoeren van de
aanvullende werkzaamheden genoemd in paragraaf 2.3.
Tabel B: verwachte maatregelen van interne beheersing WNT.
Verwachte maatregel van interne beheersing WNT
|
Risico bij afwezigheid maatregel
|
1
|
Bij het opstellen of aanpassen van arbeidsovereenkomsten of contracten met
topfunctionarissen wordt aantoonbaar door de instelling gecontroleerd of de
daarin gemaakte afspraken passen binnen de van toepassing zijnde maxima.
|
Overeenkomsten met topfunctionarissen voldoen niet aan de WNT.
|
2
|
Bij het opstellen of aanpassen van afspraken over ontslagvergoedingen of
afvloeiingsregelingen met topfunctionarissen wordt aantoonbaar door de
instelling gecontroleerd of deze afspraken of regelingen passen binnen het
individueel toepasselijke maximum met betrekking tot de uitkeringen wegens
beëindiging van het dienstverband.
|
Afspraken voldoen niet aan de WNT.
|
3
|
Een andere functionaris dan de topfunctionaris van of namens de instelling
(niet zijnde de controlerend accountant) controleert ten minste één keer per
jaar of de werkelijke bezoldiging uit hoofde van de functie van topfunctionaris
en de werkelijke totale bezoldiging / ontslagvergoeding per topfunctionaris in
overeenstemming is met a) de overeengekomen afspraken en b) de van toepassing
zijnde maxima en legt de wijze waarop hij dit heeft gedaan alsmede de
uitkomsten van deze controle vast.
|
De werkelijke bezoldiging uit hoofde van de functie van topfunctionaris
en/of werkelijke totale bezoldiging en/of ontslagvergoeding wijkt af van de
gemaakte afspraken en voldoen mogelijk niet aan de WNT.
|
4
|
De instelling beschikt per topfunctionaris over een overzicht met alle
betalingen aan en ontvangsten van die topfunctionaris gedurende het
kalenderjaar (zowel in salarisadministratie als daarbuiten).
|
Materiële bedragen blijven buiten het beeld van de WNT-toetsing met een
verhoogd risico op onverschuldigde betalingen.
|
2.2.3 Fase 3: Specifieke werkzaamheden per aandachtsgebied
De accountant voert ongeacht de uitkomsten van fase 1 (subparagraaf 2.2.1)
en fase 2 (subparagraaf 2.2.2) in ieder geval de in deze paragraaf genoemde
werkzaamheden uit, uitgezonderd de werkzaamheden die betrekking hebben op een
situatie die zich bij de instelling in het betreffende jaar niet heeft
voorgedaan4. Onderstaande opsomming van werkzaamheden is limitatief in die zin dat
de accountant met deze werkzaamheden kan volstaan voor de controle van de
WNT-verantwoording indien hij op grond van fase 1 en 2 geen aanvullende
werkzaamheden dient uit te voeren (zie paragraaf 2.3). Deze paragraaf is
ingedeeld naar aandachtsgebied. Indien dit relevant is voor de uit te voeren
werkzaamheden is aangegeven voor welk type functionaris(sen) de genoemde
werkzaamheden gelden. In de bijlage is een samenvatting opgenomen waarin per
type functionaris per aandachtsgebied is aangegeven waar in deze paragraaf de
specifieke werkzaamheden zijn te vinden.
A Juistheid toepasselijke WNT-regelgeving
-
1. De instelling stelt vast op grond van welke bepaling(en) de WNT op de
instelling van toepassing is. De accountant controleert de juistheid van deze
vaststelling.
-
2. De instelling stelt vast of, en zo ja welke, nadere sectorale regelgeving
op de instelling van toepassing is. De accountant controleert de juistheid van
deze vaststelling.
-
3. De accountant stelt vast of de instelling het toepasselijke
bezoldigingsmaximum in overeenstemming met de toepasselijke WNT-regelgeving
heeft bepaald. Indien op de instelling sectorale regelgeving van toepassing is
met een klassenindeling, controleert de accountant tevens of de klassenindeling
voor 2023 door de instelling is gebaseerd op gegevens van de juiste peildatum
of referentieperiode (zie tabel C), de juistheid van de door de instelling
vastgestelde klasse en aanvullende verantwoordingseisen (zie tabel C). Indien
voor een instelling of functionaris op grond van een afzonderlijk daartoe
strekkend besluit van de minister een hoger bezoldigingsmaximum wordt
toegestaan dan zonder dit besluit van toepassing zou zijn, gaat de accountant
bij zijn controle uit van dit hogere maximum.
Tabel C: sectorale regelgeving.
Sector
|
Aspect
|
Peildatum
|
(Aanvullende) in WNT-verantwoording te vermelden gegevens
|
OCW – Cultuurfondsen
|
n.v.t.
|
n.v.t.
|
Het bezoldigingsmaximum dat op de instelling van toepassing is
|
OCW – Onderwijs
|
Totale baten
|
2021
|
Klasse, complexiteitspunten per criterium en het bijbehorende
bezoldigingsmaximum dat op de instelling van toepassing is
|
Aantal bekostigde leerlingen, vavo-studenten, mbo-studenten of
ho-studenten
|
1 oktober 2021
|
Gewogen aantal onderwijssoorten of -sectoren
|
1 oktober 2021
|
OCW – Media-instellingen
|
n.v.t.
|
n.v.t.
|
Het bezoldigingsmaximum dat op de instelling van toepassing is
|
Ontwikkelingssamenwerking
|
n.v.t.
|
n.v.t.
|
Het bezoldigingsmaximum dat op de instelling van toepassing is
|
Woningcorporaties
|
Aantal verhuureenheden in eigendom of beheer
|
31 december 2021, op basis van telregels volgens bijlage 3 bij de Regeling
toegelaten instellingen volkshuisvesting
|
Klasse en het bijbehorende bezoldigingsmaximum dat op de instelling van
toepassing is
|
Aantal inwoners per gemeente
|
CBS gegevens bevolkingscijfers per 1 januari 2022
|
Zorg
|
Kennisintensiteit
|
Als beoordeling plaats vindt in 2023 resp. 2022: situatie 2022 resp.
2021
|
Totaalscore en daarbij behorende klasse; het bijbehorende
bezoldigingsmaximum dat op de instelling van toepassing is.
|
Aantal taken
|
Als beoordeling plaats vindt in 2023 resp. 2022: situatie 2020, 2021 of
2022 resp. 2019, 2020 of 2021.
|
Aantal relevante financieringsstromen
|
Als beoordeling plaats vindt in 2023 resp. 2022: situatie 2022 resp.
2021
|
Omzet
|
Als beoordeling plaats vindt in 2023 resp. 2022: situatie 2022 resp.
2021
|
Zorgverzekeraars
|
Aantal verzekerden
|
1 januari 2022
|
Het bezoldigingsmaximum dat op de instelling van toepassing is.
|
B Volledigheid en juistheid verantwoorde functionarissen
-
4. De accountant controleert de juistheid van naam en functie(s) van alle
topfunctionarissen, waaronder begrepen de topfunctionarissen die geen
topfunctie meer uitoefenen maar die op grond van artikel 1.1, onderdeel b,
onder 6, WNT nog vier jaar als topfunctionaris worden aangemerkt (hierna in dit
protocol aangeduid als ‘topfunctionaris zonder topfunctie’), en de volledigheid
van verantwoorde topfunctionarissen die een topfunctie uitoefenen aan de hand
van formele bronnen, zoals statuten, Handelsregister, organogram en notulen.
Alleen indien de accountant uit hoofde van andere werkzaamheden beschikt over
aanwijzingen dat de werkelijke situatie afwijkt van deze formele bronnen voert
de accountant een aanvullende beoordeling uit op basis van die aanwijzingen om
te bepalen of aanvullende werkzaamheden nodig zijn.
-
5. De accountant verricht de volgende werkzaamheden met betrekking tot de
volledigheid van verantwoorde topfunctionarissen zonder topfunctie:
-
a) het identificeren van alle personen die in het kalenderjaar een topfunctie
hebben beëindigd, en:
-
i. die topfunctie zijn gaan vervullen op of na 1 januari 2018 en deze
topfunctie voor twaalf kalendermaanden of meer hebben vervuld na aanvang van
die topfunctie, of
-
ii. van wie die topfunctie op of na 1 januari 2018 is verlengd en die deze
topfunctie voor twaalf kalendermaanden of meer hebben vervuld gerekend vanaf de
datum van verlenging;
-
b) de WNT-instelling vragen van alle onder a) geïdentificeerde personen aan te
geven of deze wél of niet na de beëindiging van hun topfunctie nog
werkzaamheden hebben verricht voor de instelling;
-
c) nagaan welke van de onder a) geïdentificeerde personen in de
salarisadministratie voorkomen met een andere functie dan de beëindigde
topfunctie welke bovendien is aangevangen binnen 12 maanden na beëindiging van
de topfunctie, en vaststellen dat deze ook als topfunctionaris door de
instelling zijn genoemd en zijn opgenomen in de WNT-verantwoording;
-
d) van de onder a) geïdentificeerde personen die niet als topfunctionaris
zonder topfunctie in de WNT-verantwoording zijn opgenomen nagaan of in
vastgelegde afspraken tussen de WNT-instelling en de betreffende persoon bij
het einde van de topfunctie (zoals een vaststellingsovereenkomst) afspraken
zijn gemaakt over na beëindiging van de topfunctie nog voor de instelling te
verrichten werkzaamheden of diensten.
Indien de accountant vanuit andere werkzaamheden met betrekking tot de
controle van de jaarrekening aanwijzingen heeft dat een functionaris zoals
geïdentificeerd onder a) nog werkzaamheden voor de WNT-instelling (heeft)
verricht maar die niet als topfunctionaris zonder topfunctie in de
WNT-verantwoording is opgenomen, dan volgt de accountant deze aanwijzingen op.
Van de accountant wordt niet verwacht actief op zoek te gaan naar dergelijke
aanwijzingen.
-
6. De accountant controleert de volledigheid van verantwoorde overige
functionarissen met een (fictieve) dienstbetrekking met een bezoldiging5 hoger dan het algemeen bezoldigingsmaximum (naar rato van de omvang van
het dienstverband) in de WNT-verantwoording door middel van een analyse van de
in het kader van de jaarrekeningcontrole gecontroleerde salarisadministratie
over het verantwoorde kalenderjaar. De accountant kan op grond van diens
professionele beoordeling bepaalde functionarissen buiten beschouwing laten,
zoals werknemers met nul-urencontracten, oproepkrachten e.d. De accountant
controleert de verantwoorde functies van de verantwoorde overige
functionarissen aan de hand van de gegevens uit de salarisadministratie.
C Volledigheid en juistheid gegevens per verantwoorde functionaris
Duur van het dienstverband: aanvangs- en einddatum
functievervulling
-
7. De accountant controleert de volledigheid en juistheid van de duur van het
dienstverband, ofwel de opgegeven aanvangs- en einddatum van de
functievervulling in het kalenderjaar van iedere topfunctionaris met een
(fictieve) dienstbetrekking in de WNT-verantwoording aan de hand van de
arbeidsovereenkomst of het benoemingsbesluit respectievelijk de beëindigings-
of vaststellingsovereenkomst en middels aansluiting op de salarisadministratie.
Bij topfunctionarissen met een einde dienstverband in het verantwoorde
kalenderjaar gaat de accountant tevens na of de in de WNT-verantwoording
vermelde datum einde dienstverband is aangepast, indien er sprake is van
eerdere vrijstelling van werkzaamheden die niet kwalificeert als een
onvrijwillige periode waarin de topfunctionaris vooruitlopend op de beëindiging
van de dienstbetrekking geen taken meer vervult (artikel 4 Uitvoeringsregeling
WNT en artikel 10 Beleidsregels WNT 2023).
-
8. De accountant controleert de volledigheid en juistheid van de duur van het
dienstverband, ofwel de aanvangs- en einddatum van de functievervulling van
iedere topfunctionaris zonder een (fictieve) dienstbetrekking in de
verantwoording aan de hand van achterliggende overeenkomsten6 inclusief een eventuele beëindigings- of vaststellingsovereenkomst en
middels aansluiting op de voor de uitoefening van de functie gedeclareerde
bedragen. Bij topfunctionarissen, hieronder mede begrepen topfunctionarissen
zonder topfunctie, met een einde dienstverband in het verantwoorde kalenderjaar
gaat de accountant tevens na of de in de WNT-verantwoording vermelde datum
einde dienstverband is aangepast, indien er sprake is van eerdere vrijstelling
van werkzaamheden die niet kwalificeert als een onvrijwillige periode, waarin
deze topfunctionaris vooruitlopend op de beëindiging van het dienstverband geen
taken meer vervult (artikel 4 Uitvoeringsregeling WNT en artikel 10
Beleidsregels WNT 2023).
Omvang dienstverband: deeltijdfactor in fte
-
9. De accountant controleert de juistheid van de omvang van het dienstverband,
ofwel de deeltijdfactor in fte van iedere leidinggevende topfunctionaris met
een (fictieve) dienstbetrekking en iedere topfunctionaris zonder topfunctie met
een (fictieve) dienstbetrekking aan de hand van aansluiting op de
salarisadministratie en de overeenkomst en van iedere overige functionaris aan
de hand van aansluiting op de salarisadministratie. De accountant stelt vast
dat de in de WNT-verantwoording opgenomen deeltijdfactor nooit lager dan 0,025
fte en nooit hoger dan 1,0 fte is.
-
10. De accountant controleert de juistheid van de omvang van het dienstverband,
ofwel de deeltijdfactor in fte, van iedere leidinggevende topfunctionaris
zonder (fictieve) dienstbetrekking vanaf de 13e maand waarin de topfunctie
wordt vervuld en van iedere topfunctionaris zonder topfunctie zonder (fictieve)
dienstbetrekking aan de hand van de voor deze functie met betrekking tot het
kalenderjaar gedeclareerde uren en het aantal uren bij een voor de instelling
gebruikelijk voltijds dienstverband7. Indien een topfunctionaris bij een groepsmaatschappij van de
WNT-instelling op de loonlijst staat wordt de deeltijdfactor gecontroleerd aan
de hand van de gemaakte afspraken over tijdsbesteding, de registratie van de
tijdbesteding en/of het percentage van de loonkosten dat voor de betreffende
functionaris aan de WNT-instelling wordt doorbelast. De accountant stelt vast
dat de in de WNT-verantwoording opgenomen deeltijdfactor nooit lager dan 0,025
fte en nooit hoger dan 1,0 fte is.
(Fictieve) dienstbetrekking
-
11. De accountant controleert van iedere leidinggevende topfunctionaris met een
(fictieve) dienstbetrekking, iedere leidinggevende topfunctionaris zonder
(fictieve) dienstbetrekking vanaf de 13e kalendermaand en iedere
topfunctionaris zonder topfunctie of de verantwoordingsregel ‘Dienstbetrekking
(ja/nee)’ juist is ingevuld in overeenstemming met de controle-informatie uit
de hiervoor genoemde werkzaamheden onder punt 7 tot en met 10 uit subparagraaf
2.2.3 van dit Controleprotocol.
Het individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum of
drempelbedrag
-
12. De accountant controleert per toezichthoudende topfunctionaris of het
individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum juist in de WNT-verantwoording is
opgenomen aan de hand van het toepasselijke bezoldigingsmaximum uit punt 3 uit
subparagraaf 2.2.3 van dit Controleprotocol, de aanvangs- en einddatum van de
functievervulling in het kalenderjaar uit punt 7 of 8 uit subparagraaf 2.2.3
van dit Controleprotocol en de in artikel 2.2 of artikel 3.2 WNT genoemde
factor (15% voor de voorzitter, 10% voor de overige leden van het
toezichthoudende orgaan).
-
13. De accountant controleert per leidinggevende topfunctionaris met een
(fictieve) dienstbetrekking, per leidinggevende topfunctionaris zonder
(fictieve) dienstbetrekking vanaf de 13e kalendermaand en per topfunctionaris
zonder topfunctie of het individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum juist in
de WNT-verantwoording is opgenomen aan de hand van het toepasselijke
bezoldigingsmaximum uit punt 3, de aanvangs- en einddatum van de
functievervulling in het kalenderjaar uit punt 7 respectievelijk punt 8 en de
deeltijdfactor uit punt 9 respectievelijk punt 10 uit subparagraaf 2.2.3 van
dit Controleprotocol.
-
14. De accountant controleert per leidinggevende topfunctionaris zonder een
(fictieve) dienstbetrekking in het tijdvak kalendermaand 1 tot en met 12 of het
individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum juist in de WNT-verantwoording is
opgenomen in overeenstemming met artikel 4 Uitvoeringsbesluit WNT aan de hand
van het aantal kalendermaanden uit punt 18 en de gegevens met betrekking tot de
omvang van het dienstverband in uren uit punt 17 uit subparagraaf 2.2.3 van dit
Controleprotocol.
-
15. De accountant controleert per verantwoorde overige functionaris of het
individueel toepasselijke drempelbedrag bezoldiging juist in de
WNT-verantwoording is opgenomen aan de hand van het algemeen
bezoldigingsmaximum en de deeltijdfactor uit punt 9 uit subparagraaf 2.2.3 van
dit Controleprotocol.
Bezoldiging
-
16. De accountant controleert van iedere functionaris met een (fictieve)
dienstbetrekking de juistheid van de verantwoorde bezoldiging en de splitsing
hiervan in ‘beloningen en belastbare onkostenvergoedingen’ enerzijds en ‘de
voorzieningen ten behoeve van beloningen betaalbaar op termijn’ anderzijds aan
de hand van de salarisadministratie over het kalenderjaar. Voor deze controle
wordt onder juistheid tevens verstaan de volledigheid voor zover deze is vast
te stellen op basis van de salarisadministratie. Indien de instelling
belastbare loonbestanddelen geheel of deels buiten de verantwoorde
WNT-bezoldiging houdt, toetst de accountant of dit in overeenstemming is met de
regels bij en krachtens de WNT (voorbeelden: belaste schadevergoedingen zoals
bedoeld in artikel 2, tweede lid, onderdeel g en onderdeel h,
Uitvoeringsregeling WNT of uitbetaling van niet opgenomen vakantiedagen bij
einde dienstverband in overeenstemming met artikel 2, tweede lid, onderdeel i,
Uitvoeringsregeling WNT). Bij de in de vorige zin bedoelde toetsing op
uitbetaling van niet opgenomen vakantiedagen hanteert de accountant als
uitgangspunt de vakantiedagen-registratie met betrekking tot de betreffende
functionaris; bij het ontbreken daarvan merkt de accountant de door de
instelling niet verantwoorde uitbetaalde vakantiedagen aan als kwantificeerbare
onzekerheid in onverschuldigde betalingen.
De accountant mag uitgaan van een juiste fiscale behandeling van
bezoldigingscomponenten door de instelling en de juistheid van de
vakantiedagenregistratie, tenzij de accountant beschikt over concrete
aanwijzingen van het tegendeel (bijvoorbeeld uit verrichte
controlewerkzaamheden ten behoeve van de jaarrekeningcontrole of uitkomsten van
recente belastingcontroles blijkt dat sprake is van fiscaal onjuiste
behandeling van bepaalde bezoldigingscomponenten). In geval de accountant
beschikt over dergelijke aanwijzingen, beoordeelt de accountant of deze
omstandigheden, in combinatie met de uitkomsten van de werkzaamheden uit
subparagraaf 2.2.1 Risicobeoordeling en subparagraaf 2.2.2 Kennisname van
interne beheersing rondom uitvoering WNT, en de van toepassing zijnde
materialiteit, aanleiding geven tot een verhoogd risico op onverschuldigde
betalingen. Indien de accountant een dergelijk verhoogd risico constateert,
voert hij de aanvullende werkzaamheden van paragraaf 2.3 uit.
-
17. De accountant controleert per topfunctionaris zonder een (fictieve)
dienstbetrekking, waaronder mede begrepen topfunctionarissen zonder topfunctie,
de juistheid van de verantwoorde bezoldiging aan de hand van de ontvangen en
eventueel nog te ontvangen declaraties8 voor de vervulling van deze functie met betrekking tot het
kalenderjaar. Voor de leidinggevende topfunctie zonder een (fictieve)
dienstbetrekking in de eerste twaalf kalendermaanden controleert de accountant,
naast bovenstaande, tevens de juistheid van de verantwoording met betrekking
tot de omvang van het dienstverband in aantal uren waarbij onder juistheid
tevens wordt verstaan de volledigheid voor zover deze op basis van de genoemde
declaraties of geregistreerde uren kan worden vastgesteld.
Aantal kalendermaanden functievervulling
Jaar waarin dienstverband is beëindigd
-
19. De accountant controleert per verantwoorde topfunctionaris, waaronder mede
begrepen topfunctionarissen zonder topfunctie, met een uitkering wegens
beëindiging dienstverband de juistheid van het verantwoorde jaar waarin
dienstverband is beëindigd aan de hand van de controle-informatie uit punt 7 of
8 uit subparagraaf 2.2.3 van dit Controleprotocol.
Individueel toepasselijke maximum met betrekking tot uitkeringen
wegens beëindiging van het dienstverband
-
20. De accountant controleert per verantwoorde topfunctionaris, waaronder mede
begrepen topfunctionarissen zonder topfunctie, met een uitkering wegens
beëindiging dienstverband de juistheid van het verantwoorde individueel
toepasselijke maximum met betrekking tot uitkeringen wegens beëindiging van het
dienstverband aan de hand van het laagste van het wettelijk maximum van artikel
2.10 WNT respectievelijk artikel 3.7 WNT enerzijds en de som van de beloning en
de voorzieningen ten behoeve van beloningen betaalbaar op termijn over de
twaalf maanden voorafgaand aan het einde dienstverband anderzijds. De
accountant stelt vast dat bij de bepaling van het individueel toepasselijke
maximum voor leidinggevende topfunctionarissen is uitgegaan van de gemiddelde
deeltijdfactor over de twaalf maanden voorafgaand aan het einde dienstverband,
en bij de bepaling van het individueel toepasselijke maximum voor
toezichthoudende topfunctionarissen van een factor van 0,15 (voorzitter)
respectievelijk 0,10 (leden).
Totale uitkeringen wegens beëindiging van het dienstverband en
betalingen in het kalenderjaar
-
21. De accountant controleert per verantwoorde topfunctionaris, waaronder mede
begrepen topfunctionarissen zonder topfunctie, met een uitkering wegens
beëindiging dienstverband de juistheid en volledigheid van het totaal van
uitkeringen wegens beëindiging van het dienstverband en het gedeelte daarvan
dat in het kalenderjaar is betaald door middel van aansluiting op de
salarisadministratie over het kalenderjaar en de op het einde dienstbetrekking
betrekking hebbende (vaststellings)overeenkomst(en). Indien de instelling
uitkeringen wegens beëindiging dienstverband geheel of deels buiten de
WNT-verantwoording houdt, toetst de accountant of dit in overeenstemming is met
de regels bij of krachtens de WNT (voorbeelden: uitkeringen of afkoopsommen
betreffende die uitkeringen die voortvloeien uit een cao of een wettelijk
voorschrift zoals bedoeld in artikel 4, tweede lid, Uitvoeringsregeling WNT, in
voorkomend geval in combinatie met artikel 10c Beleidsregels WNT 2023, of
vergoeding van kosten van juridische bijstand zoals bedoeld in artikel 4, derde
lid, Uitvoeringsregeling WNT).
De accountant mag uitgaan van een door de instelling juiste fiscale
behandeling van in de afspraken en betalingen begrepen onbelaste
kostenvergoedingen, tenzij de accountant beschikt over concrete aanwijzingen
dat de instelling op dit punt fiscaal onjuist handelt (bijvoorbeeld uit
verrichte werkzaamheden ten behoeve van de controle van de jaarrekening of
uitkomsten van recente belastingcontroles). In geval de accountant beschikt
over dergelijke aanwijzingen, beoordeelt de accountant of deze omstandigheden,
in combinatie met de uitkomsten van de werkzaamheden uit paragraaf 2.2.1
Risicobeoordeling en paragraaf 2.2.2 Kennisname van interne beheersing rondom
uitvoering WNT, en de van toepassing zijnde materialiteit, aanleiding geven tot
een verhoogd risico op onverschuldigde betalingen en daarmee noodzaken tot het
uitvoeren van aanvullende werkzaamheden (zie hiervoor verder paragraaf
2.3).
D Speciale verantwoordingsonderwerpen
Vergelijkende gegevens
-
22. De accountant stelt vast dat van alle over het kalenderjaar verantwoorde
WNT-gegevens tevens vergelijkende gegevens zijn opgenomen over het voorafgaande
kalenderjaar en dat deze vergelijkende gegevens gelijk zijn aan de gegevens uit
de definitieve WNT-verantwoording van het voorafgaande kalenderjaar, dan wel op
grond van een juiste toepassing van foutherstel zoals bedoeld in artikel 5d
Uitvoeringsregeling WNT zijn aangepast. Bij niet-topfunctionarissen die in het
kalenderjaar worden verantwoord maar in het voorafgaande kalenderjaar terecht
niet zijn verantwoord, zijn vergelijkende gegevens niet van toepassing.
Gelieerde rechtspersonen
-
22
-
a. De accountant gaat na of er rechtspersonen zijn die zich kwalificeren als
gelieerde rechtspersonen van de WNT-instelling, zoals bedoeld in artikel 1.1
onderdeel m, WNT en de nadere uitleg van het begrip gelieerdheid op
www.topinkomens.nl en richt zich hierbij op
rechtspersonen die deel uitmaken van de groep, zoals bedoeld in artikel 2:24b
BW waartoe de WNT-instelling behoort. Van de accountant wordt niet verwacht
actief te onderzoeken of er gelieerde rechtspersonen zijn die niet tot de groep
behoren. Van de accountant wordt wel verwacht dat als hem feiten en
omstandigheden bekend zijn dat zich buiten de groep instellingen bevinden, die
als WNT-gelieerde rechtspersoon kwalificeren, deze gelieerde rechtspersonen in
de hierna genoemde werkzaamheden worden betrokken.
Voor iedere geïdentificeerde gelieerde rechtspersoon gaat de accountant na
of een topfunctionaris, waaronder mede begrepen topfunctionarissen zonder
topfunctie, van de WNT-instelling ook bezoldiging ontvangt van die gelieerde
rechtspersoon. Indien dat het geval is, voert de accountant de volgende
werkzaamheden uit:
-
i. vaststellen dat de werkelijke totale bezoldiging van alle functies bij de
WNT-instelling (zie punt 22b uit subparagraaf 2.2.3 van dit Controleprotocol)
en de werkelijke bezoldiging bij die gelieerde rechtspersoon of rechtspersonen
gezamenlijk (exclusief dubbeltellingen9) niet meer bedraagt dan het voor de instelling geldende WNT-maximum bij
een voljaars, voltijds functievervulling dan wel een voor de individuele
topfunctionaris toegestane hogere bezoldiging, als dit wel het geval is dan is
er sprake van een overschrijding;
-
ii. vaststellen dat de werkelijke bezoldiging van de topfunctionaris bij die
gelieerde rechtspersoon of rechtspersonen afzonderlijk in de WNT-verantwoording
is opgenomen;
-
iii. vaststellen dat de werkelijke totale bezoldiging d.w.z. de som van de
werkelijke bezoldiging als topfunctionaris, de werkelijke bezoldiging bij de
gelieerde rechtspersoon of rechtspersonen en – indien van toepassing – de
werkelijke bezoldiging voor werkzaamheden anders dan als topfunctionaris bij
dezelfde WNT-instelling (zie punt 22b uit subparagraaf 2.2.3 van dit protocol)
in de WNT-verantwoording is opgenomen;
-
iv. vaststellen dat het voor de WNT-instelling geldend bezoldigingsmaximum of
het voor de betreffende topfunctionaris toegestane hogere bezoldiging op grond
van de artikelen 2.4, 2.5, 2.6, 2.7, 3.4, 7.3 of 7.3a WNT of de artikelen 4, 5,
6 of 7 van het Uitvoeringsbesluit WNT, afzonderlijk in de WNT-verantwoording is
opgenomen. De artikelen 2.4 tot en met 2.7 en 3.4 WNT hebben betrekking op door
de minister vastgestelde hogere toegestane bezoldiging voor een topfunctionaris
(individueel of via de functie, instellingsnorm of klasse); artikelen 7.3 en
7.3a WNT en artikel 7 van het Uitvoeringsbesluit WNT hebben betrekking op
overgangsrecht. LET OP: in afwijking van het individueel toepasselijke
bezoldigingsmaximum (zie subparagraaf 2.2.3, punt 12 tot en met 14 van dit
protocol) leidt toepassing van overgangsrecht niet tot een toegestane
overschrijding van het toepasselijke bezoldigingsmaximum, maar tot een
verhoging van het instellingsmaximum.
Bij deze werkzaamheden blijven buiten beschouwing de werkzaamheden als
arts, tandarts of apotheker als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de beroepen
in de individuele gezondheidszorg, de werkzaamheden in een specialisme van die
beroepen als bedoeld bij of krachtens artikel 14 van die wet alsmede de
werkzaamheden als klinisch chemicus of als klinisch fysicus van degene die bij
of krachtens artikel 34 van die wet gerechtigd is die titel te voeren.
Naast het feit dat de accountant vaststelt of de onder ii t/m iv genoemde
bedragen in de WNT-verantwoording zijn opgenomen controleert hij tevens de
juistheid en volledigheid van deze bedragen.
Meerdere functies bij dezelfde WNT-instelling
-
22
-
b. De accountant gaat voor een topfunctionaris, waaronder mede begrepen
topfunctionarissen zonder topfunctie, na of die bij dezelfde rechtspersoon een
ander dienstverband heeft of werkzaamheden verricht in een functie anders dan
als topfunctionaris, waarvoor hij bezoldiging ontvangt. Indien dat het geval
is, voert de accountant de volgende werkzaamheden uit:
-
i. vaststellen dat de werkelijke totale bezoldiging voor alle functies bij de
WNT-instelling en indien van toepassing de gelieerde rechtspersoon of
rechtspersonen (zie punt 22a uit subparagraaf 2.2.3 van dit Controleprotocol)
gezamenlijk niet meer bedraagt dan het voor de instelling geldende WNT-maximum
bij een voljaars, voltijds functievervulling dan wel een voor de individuele
topfunctionaris toegestane hogere bezoldiging, als dit wel het geval is dan is
er sprake van een overschrijding;
-
ii. vaststellen dat de werkelijke bezoldiging van de topfunctionaris voor
werkzaamheden anders dan als topfunctionaris bij dezelfde WNT-instelling
afzonderlijk in de WNT-verantwoording is opgenomen;
-
iii. vaststellen dat de werkelijke totale bezoldiging d.w.z. de som van de
werkelijke bezoldiging als topfunctionaris, de werkelijke bezoldiging voor
werkzaamheden anders dan als topfunctionaris bij dezelfde WNT-instelling en –
indien van toepassing – de werkelijke bezoldiging bij de gelieerde
rechtspersoon of rechtspersonen (zie punt 22a uit subparagraaf 2.2.3 van dit
protocol) in de WNT-verantwoording is opgenomen;
-
iv. vaststellen dat het voor de WNT-instelling geldend bezoldigingsmaximum of
het voor de betreffende topfunctionaris toegestane hogere bezoldiging op grond
van de artikelen 2.4, 2.5, 2.6, 2.7, 3.4, 7.3 of 7.3a WNT of de artikelen 4, 5,
6 of 7 van het Uitvoeringsbesluit WNT, afzonderlijk in de WNT-verantwoording is
opgenomen. De artikelen 2.4 tot en met 2.7 en 3.4 WNT hebben betrekking op door
de minister vastgestelde hogere bezoldiging voor een topfunctionaris
(individueel of via de functie, instellingsnorm of klasse); artikelen 7.3 en
7.3a WNT en artikel 7 van het Uitvoeringsbesluit WNT hebben betrekking op
overgangsrecht. LET OP: in afwijking van het individueel toepasselijke
bezoldigingsmaximum (zie subparagraaf 2.2.3, punt 12 tot en met 14 van dit
protocol) leidt toepassing van overgangsrecht niet tot een toegestane
overschrijving van het toepasselijke bezoldigingsmaximum, maar tot een
verhoging van het instellingsmaximum.
Bij deze werkzaamheden blijven buiten beschouwing de werkzaamheden als
arts, tandarts of apotheker als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de beroepen
in de individuele gezondheidszorg, de werkzaamheden in een specialisme van die
beroepen als bedoeld bij of krachtens artikel 14 van die wet alsmede de
werkzaamheden als klinisch chemicus of als klinisch fysicus van degene die bij
of krachtens artikel 34 van die wet gerechtigd is die titel te voeren.
Naast het feit dat de accountant vaststelt of de onder ii t/m iv genoemde
bedragen in de WNT-verantwoording zijn opgenomen controleert hij tevens de
juistheid en volledigheid van deze bedragen.
Motivering overschrijding
-
23. De accountant controleert of het verantwoorde bedrag van de overschrijding
juist is en stelt aan de hand van de uit de WNT-controle verkregen informatie
vast of bij iedere overschrijding van een van toepassing zijnde
bezoldigingsmaximum een motivering in het verslaggevingsdocument is opgenomen
die niet in strijd is met andere bij de accountant uit hoofde van de controle
bekende feiten. Voor zover het topfunctionarissen, waaronder mede begrepen
topfunctionarissen zonder topfunctie, betreft, stelt hij daarbij tevens vast
dat deze motivering inhoudelijk in overeenstemming is met de daarvoor geldende
wettelijke bepalingen inzake:
-
a. een ministerieel besluit om een hogere (totale) bezoldiging toe te staan
(zie artikelen 2.4 WNT, 2.5 WNT, 2.6 WNT, 2.7 WNT en 3.4 WNT), of
-
b. een ‘optische’ overschrijding als gevolg van een nabetaling in het jaar van
een post met betrekking tot een eerder jaar, binnen de ruimte van dat jaar
(artikel 3, tweede lid, Uitvoeringsregeling WNT), of
-
c. toepasselijk overgangsrecht (zie artikelen 7.3 WNT en 7.3a WNT en artikel 7
Uitvoeringsbesluit WNT, alsmede punt 24 uit subparagraaf 2.2.3 van dit
Controleprotocol).
Overgangsrecht
-
24. De werkelijke bezoldiging uit hoofde van de functie van topfunctionaris kan
hoger zijn dan het individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum. De werkelijke
totale bezoldiging kan hoger zijn dan het toepasselijk bezoldigingsmaximum.
Dergelijke overschrijdingen zijn uitsluitend toegestaan op grond van de onder
punt 23 uit subparagraaf 2.2.3 van dit Controleprotocol genoemde situaties. In
alle andere gevallen van overschrijding is sprake van een onverschuldigde
betaling. Het overgangsrecht kent een periode, waarin bestaande
bezoldigingsafspraken worden gerespecteerd (fase A) en (aansluitend) een
periode van een stapsgewijze afbouw in een aantal jaren (fase B). De accountant
controleert van iedere topfunctionaris, waaronder mede begrepen
topfunctionarissen zonder topfunctie, waarbij de werkelijke (totale)
bezoldiging hoger ligt dan het toepasselijke bezoldigingsmaximum,
-
• indien in 2023 sprake is van fase A, of de overschrijding volledig is
gebaseerd op bestaande bezoldigingsafspraken die in het kalenderjaar door het
overgangsrecht werden beschermd, respectievelijk;
-
• indien in 2023 sprake is van fase B, of in 2023 de minimaal vereiste afbouw
juist is bepaald en toegepast.
De accountant kan voor controle van de minimaal vereiste afbouw volstaan
met aansluiting op de rekentool die BZK hiervoor op
www.topinkomens.nl beschikbaar heeft gesteld
gecombineerd met een controle dat de instelling de rekentool juist heeft
ingevuld, tenzij de accountant over aanwijzingen beschikt dat de tool voor de
te controleren situatie niet geschikt is of dat de uitkomsten niet in
overeenstemming kunnen zijn met de bepalingen van de WNT. Het staat de
accountant vrij om op een andere wijze te controleren of de minimaal vereiste
afbouw in overeenstemming is met de bepalingen van de WNT.
Onverschuldigde betalingen
-
25. De accountant stelt voor alle geconstateerde onverschuldigde betalingen die
niet zijn terugbetaald vóór 1 juli van het jaar volgend op het jaar van
ontstaan vast dat over deze onverschuldigde betalingen rente is berekend vanaf
1 januari van het jaar volgend op het jaar van ontstaan tot en met de dag
voorafgaand aan de dag van terugbetaling, in overeenstemming met artikel 1.6,
derde lid, WNT.
De accountant stelt voorts van alle geconstateerde onverschuldigde
betalingen vast of deze:
-
a) vóór de datum van het afgeven van de controleverklaring zijn terugbetaald;
hetzij
-
b) een vordering aangaande deze onverschuldigde betaling juist en volledig
onder vermelding van de naam van de topfunctionaris, waaronder mede begrepen
topfunctionarissen zonder topfunctie, en, indien van toepassing, van de
organisatie die deze topfunctionaris ter beschikking heeft gesteld, zijn
opgenomen in de WNT-verantwoording inclusief een toelichting op de vordering
uit hoofde van de onverschuldigde betaling.
Verantwoording van WNT-gegevens door een WNT-instelling die behoort
tot een groep van rechtspersonen
-
26. Indien een WNT-instelling onderdeel is van een groep waar ook andere
WNT-instellingen deel van uitmaken, kan een WNT-instelling, in plaats van het
opnemen van de vereiste WNT-verantwoording in haar eigen jaarrekening,
verwijzen naar de WNT-verantwoording in de jaarrekening van een
groepsmaatschappij, mits daarin tevens de WNT-gegevens van de WNT-instelling
zijn opgenomen en dat in die verantwoording per functionaris is vermeld (indien
van toepassing) dat de betreffende WNT-gegevens (tevens) betrekking hebben op
de verwijzende WNT-instelling.
Als de WNT-instelling verwijst naar de WNT-verantwoording in de
jaarrekening van een groepsmaatschappij, dan is de handelwijze als volgt:
-
a) De accountant van de groepsmaatschappij betrekt de WNT-gegevens van de
(verwijzende) WNT-instelling in de werkzaamheden uit hoofde van dit
protocol.
-
b) De accountant van de WNT-instelling neemt kennis van de controleverklaring
bij de jaarrekening van die groepsmaatschappij en de strekking daarvan voor wat
betreft de WNT.
-
c) Indien de controleverklaring bij de jaarrekening van de groepsmaatschappij
waarin de WNT-verantwoording is opgenomen een beperking bevat met betrekking
tot WNT-gegevens die (mede) betrekking heeft of hebben op de (verwijzende)
WNT-instelling:
-
• zet de (verwijzende) WNT-instelling deze omstandigheden in haar
WNT-verantwoording uiteen, en
-
• neemt de accountant van de (verwijzende) WNT-instelling een paragraaf ter
benadrukking van aangelegenheden op in de controleverklaring bij de
jaarrekening van de (verwijzende) WNT-instelling waarin naar deze toelichting
wordt verwezen.
-
d. Indien de WNT-verantwoording in de jaarrekening van de groepsmaatschappij
niet de gegevens per dienstverband van elke verantwoorde functionaris van de
(verwijzende) WNT-instelling bevat of deze geheel ontbreken, of als uit de
controleverklaring bij de jaarrekening van de groepsmaatschappij niet blijkt
dat de WNT in de werkzaamheden is betrokken, dan concludeert de accountant van
de (verwijzende) WNT-instelling dat niet is voldaan aan de voorwaarden om geen
WNT-verantwoording in de eigen jaarrekening op te nemen. De accountant merkt
het ontbreken van de WNT-gegevens aan als een fout in de WNT-verantwoording van
de (verwijzende) WNT-instelling.
Foutherstel
2.3 Reikwijdte en diepgang onderzoek: aanvullende werkzaamheden
2.3.1 Aanvullende werkzaamheden bij vastgesteld verhoogd risico (fase
1)
Tabel D: aanvullende werkzaamheden bij vastgesteld verhoogd risico.1
Indicator verhoogd risico
|
Aanvullende werkzaamheden
|
1.1
|
Onverwachte verschillen tussen verantwoorde topfunctionarissen ten opzichte
van vorig jaar.
|
Van de instelling een verklaring of uitleg vragen voor de onverwachte
verschillen en deze toetsen op aannemelijkheid en beoordelen of de
basiswerkzaamheden uit subparagraaf 2.2.3 het risico voldoende afdekken. Zo
niet, dan beoordelen of het risico met extra controlewerkzaamheden kan worden
weggenomen overeenkomstig subparagraaf 2.3.3.
|
1.2
|
(Tijdelijke) vacatures topfuncties.
|
Vaststellen of de wijze waarop feitelijke vervanging of waarneming tijdens
de vacatureperiode is geregeld aanleiding geeft om de vervangende of
waarnemende persoon of personen als topfunctionaris aan te merken.
|
1.3
|
Wijzigingen ‘hoog in organisatiestructuur’.
|
Vaststellen dat de instelling heeft beoordeeld welke gevolgen die
wijzigingen hebben op wie als topfunctionaris kwalificeert en de redelijkheid
hiervan toetsen, bijvoorbeeld aan de hand van nieuwe functieprofielen of een
nieuw directiestatuut.
|
2.1
|
Onverwachte verschillen tussen verantwoorde overige functionarissen ten
opzichte van vorig jaar.
|
Van de instelling een verklaring of uitleg vragen voor de onverwachte
verschillen en deze toetsen op aannemelijkheid en beoordelen of de
basiswerkzaamheden uit subparagraaf 2.2.3 het risico voldoende afdekken. Zo
niet, dan beoordelen of het risico met extra controlewerkzaamheden kan worden
weggenomen overeenkomstig subparagraaf 2.3.3.
|
2.2
|
Controlecorrecties voorgaand jaar.
|
Beoordelen of de oorzaken van correcties voorgaand jaar ook voor het
verslagjaar gelden. Zo ja, beoordelen of de basiswerkzaamheden uit subparagraaf
2.2.3 het risico voldoende afdekken. Zo niet, dan beoordelen of het risico met
extra controlewerkzaamheden kan worden weggenomen overeenkomstig subparagraaf
2.3.3.
|
3
|
• Het individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum minus de werkelijke
bezoldiging uit hoofde van de functie van topfunctionaris is kleiner dan de
minimale materialiteit;
• Het toepasselijke bezoldigingsmaximum minus de werkelijke totale
bezoldiging is kleiner dan minimale materialiteit.
|
Beoordelen of de in subparagraaf 2.2.2 van dit Controleprotocol onder punt
4 genoemde maatregel van interne beheersing en/of de
basiswerkzaamheden uit subparagraaf 2.2.3 dit risico voldoende
beperken.
Zo niet, dan beoordelen of het risico met extra controlewerkzaamheden kan
worden weggenomen overeenkomstig subparagraaf 2.3.3.
|
4
|
Het individueel toepasselijke maximum met betrekking tot de uitkeringen
wegens beëindiging van het dienstverband minus de werkelijke (totale)
ontslaguitkeringen is kleiner dan minimale materialiteit.
|
Beoordelen of de in subparagraaf 2.2.2 van dit Controleprotocol onder punt
4 genoemde maatregel van interne beheersing en/of de basiswerkzaamheden uit
subparagraaf 2.2.3 dit risico voldoende beperken.
Zo niet, dan beoordelen of het risico met extra controlewerkzaamheden kan
worden weggenomen overeenkomstig subparagraaf 2.3.3.
|
X Noot
1In deze tabel wordt onder topfunctionarissen mede begrepen
topfunctionarissen zonder topfunctie.
2.3.2 Aanvullende werkzaamheden bij vastgestelde tekortkomingen in AO/IB WNT
(fase 2)
Tabel E: aanvullende werkzaamheden bij vastgestelde tekortkomingen in
AO/IB WNT.1
Maatregel van interne beheersing WNT
|
Aanvullende werkzaamheden accountant bij afwezigheid maatregel
|
1
|
Bij het opstellen of aanpassen van arbeidsovereenkomsten of contracten met
topfunctionarissen wordt aantoonbaar door de instelling gecontroleerd of de
daarin gemaakte afspraken passen binnen de van toepassing zijnde maxima.
|
Arbeidsovereenkomst toetsen aan de toepasselijke WNT-regelgeving.
|
2
|
Bij het opstellen of aanpassen van afspraken over ontslagvergoedingen of
afvloeiingsregelingen met topfunctionarissen wordt aantoonbaar door de
instelling gecontroleerd of deze afspraken of regelingen passen binnen het
individueel toepasselijke maximum met betrekking tot de uitkeringen wegens
beëindiging van het dienstverband.
|
Afspraken / regelingen toetsen aan de toepasselijke WNT-regelgeving.
|
3
|
Een andere functionaris dan de topfunctionaris van of namens de instelling
(niet zijnde de controlerend accountant) controleert ten minste één keer per
jaar of de werkelijke bezoldiging / ontslagvergoeding per topfunctionaris in
overeenstemming is met a) de overeengekomen afspraken en b) de van toepassing
zijnde maxima en legt de wijze waarop hij dit heeft gedaan alsmede de
uitkomsten van deze controle vast.
|
Controleren of de werkelijke bezoldiging / ontslagvergoeding in
overeenstemming is met de overeengekomen afspraken en toetsen aan de
toepasselijke WNT-regelgeving.
|
4
|
De instelling beschikt per topfunctionaris over een overzicht met alle
betalingen aan en ontvangsten van die topfunctionaris gedurende het
kalenderjaar.
|
Beoordelen of andere feiten en omstandigheden dit risico verminderen. Zo
niet, dan beoordelen of het risico met extra controlewerkzaamheden kan worden
weggenomen cf. subparagraaf 2.3.3.
|
X Noot
1In deze tabel wordt onder topfunctionarissen mede begrepen
topfunctionarissen zonder topfunctie.
2.3.3 Beoordeling of resterende risico’s met extra controlewerkzaamheden
kunnen worden weggenomen
Indien de in subparagraaf 2.3.1 en 2.3.2 genoemde aanvullende werkzaamheden
de genoemde risico’s niet voldoende kunnen verminderen beoordeelt de
accountant:
-
a) of extra controlewerkzaamheden mogelijk zijn om de genoemde risico’s alsnog
voldoende te verminderen, en zo ja:
-
b) of deze extra controlewerkzaamheden op economisch verantwoorde wijze door
hem kunnen worden uitgevoerd.
Als aan beide punten wordt voldaan, voert de accountant die extra
controlewerkzaamheden uit. Voor de invulling van de werkzaamheden geeft dit
protocol geen nadere aanwijzingen. Dit zal de accountant op grond van de
feitelijke omstandigheden zelf moeten bepalen. Als aan één van beide punten
niet wordt voldaan, dan betrekt de accountant deze omstandigheid in zijn
oordeel (zie paragraaf 2.5 Oordeelsvorming).
2.4 Betrouwbaarheid en materialiteit
De accountant voert de controle uit in overeenstemming met de in dit
protocol genoemde werkzaamheden. Bij de risicobeoordeling en de evaluatie van
bevindingen hanteert de accountant de materialiteit uit onderstaande tabel
F10.
Tabel F: toepasselijke materialiteit WNT.
|
Topfunctionarissen
|
Overige functionarissen met dienstbetrekking
|
Volledigheid vermelding topfunctionarissen op naam
|
0%
|
n.v.t.
|
Volledigheid vermelding overige functionarissen met dienstbetrekking op
functie (niet op naam)
|
n.v.t.
|
1% van de personeelskosten met een maximum van € 223.000.
|
Juistheid en volledigheid per persoon van:
• de werkelijke bezoldiging uit hoofde van de functie van
topfunctionaris;
• de werkelijke totale bezoldiging.
|
Het toepasselijke bezoldigingsmaximum minus de betreffende werkelijke
bezoldiging, met een minimum van € 5.000 en een maximum van € 10.000.
|
n.v.t.
|
Juistheid en volledigheid werkelijke bezoldiging (per functie)
|
n.v.t.
|
Het toepasselijke bezoldigingsmaximum minus de betreffende werkelijke
bezoldiging, met een minimum van € 5.000 en een maximum van € 10.000.
|
Juistheid en volledigheid verantwoorde uitkeringen wegens beëindiging van
het dienstverband (per persoon/functie)
|
Het individueel toepasselijke maximum met betrekking tot uitkeringen wegens
beëindiging van het dienstverband minus de werkelijke uitkeringen wegens
beëindiging van het dienstverband, met een minimum van € 5.000 en een maximum
van € 10.000.
|
n.v.t.
|
De materialiteit is alleen bedoeld voor de risicobeoordeling door de
accountant en de evaluatie van zijn bevindingen op grond van dit
Controleprotocol. Het is niet toegestaan om de materialiteit te gebruiken als
acceptabele foutmarge door de instelling voor het opstellen van de
WNT-verantwoording. Het bestuur van de WNT-instelling is verantwoordelijk voor
de naleving van de WNT-regelgeving, waaronder de juistheid en volledigheid van
de WNT-verantwoording.
De instelling is verantwoordelijk voor het corrigeren van fouten en
afwijkingen die bij de controlewerkzaamheden worden geconstateerd. De
accountant toetst of de correcties zijn doorgevoerd. Voor zover het
niet-materiële fouten en afwijkingen betreft dringt de accountant erop aan dat
de instelling deze voor vaststelling van de controleverklaring corrigeert, of
indien sprake is van constatering na vaststelling van de controleverklaring,
dat de instelling in de volgende jaren de juiste vergelijkende cijfers
presenteert.
Fouten en afwijkingen die niet door de instelling zijn gecorrigeerd in de
WNT-verantwoording worden door de accountant vertaald in de strekking van de
controleverklaring rekening houdend met de materialiteit. Daarbij hanteert de
accountant tabel G in paragraaf 2.5 als uitgangspunt.
2.5 Oordeelsvorming
2.5.1 Oordeelsvorming bij een controleverklaring bij het financieel
verslaggevingsdocument als geheel
De accountant betrekt in zijn evaluatie de geconstateerde afwijkingen van
de WNT-regelgeving en eveneens eventuele andere aangetroffen afwijkingen in het
gecontroleerde financieel verslaggevingsdocument. De accountant hanteert tabel
G voor de evaluatie van de uitkomsten van de controle van de
WNT-verantwoording, los van de oordeelsvorming over de verdere inhoud van het
financieel verslaggevingsdocument. Materiële fouten brengt de accountant tot
uitdrukking in de controleverklaring. Niet-materiële fouten of tekortkomingen
boven de in tabel G11 genoemde rapportagedrempel neemt de accountant op in een rapport van
bevindingen gericht aan de instelling en aan de Minister van BZK.
Tabel G: oordeelsvorming accountant bij een controleverklaring bij het
financieel verslaggevingsdocument.
Fouten in de WNT-verantwoording en onzekerheden in de controle
|
Invloed WNT-bevindingen op rapportageverplichting accountant
|
|
Geen
|
Rapport van bevindingen WNT
|
Oordeel met beperking in controleverklaring
|
Niet vermelden van een topfunctionaris of het ontbreken van de naam van een
topfunctionaris
|
n.v.t.
|
n.v.t.
|
Ja
|
Niet vermelden van een overige functionaris met een dienstbetrekking
|
< materialiteit uit paragraaf 2.4
|
n.v.t.
|
≥ materialiteit uit paragraaf 2.4
|
Ongecorrigeerde fouten plus kwantificeerbare onzekerheden in
onverschuldigde betalingen
|
n.v.t.
|
< materialiteit uit paragraaf 2.4
|
≥ materialiteit uit paragraaf 2.4
|
Ongecorrigeerde fouten plus kwantificeerbare onzekerheden in bezoldiging of
uitkering wegens beëindiging van het dienstverband
|
< € 1.000
|
tussen € 1.000 en materialiteit uit paragraaf 2.4
|
≥ materialiteit uit paragraaf 2.4
|
Ongecorrigeerde fouten plus kwantificeerbare onzekerheden in een
toepasselijk maximum
|
< € 1.000
|
≥ € 1.000
|
n.v.t.
|
Ontbreken van een motivering bij overschrijding van het toepasselijk
maximum
|
n.v.t.
|
Ja
|
n.v.t.
|
Ongecorrigeerde fouten in duur en/of omvang dienstverband
|
Onjuiste vermelding
|
Ontbreken
|
n.v.t.
|
Resterende onzekerheden in de controle die niet op economisch verantwoorde
wijze kunnen worden weggenomen (paragraaf 2.3.3)
|
n.v.t.
|
n.v.t.
|
Ja
|
Fouten in de WNT-verantwoording en onzekerheden in de controle
|
Invloed WNT-bevindingen op rapportageverplichting accountant
|
Bijzondere omstandigheden
|
|
Rapport van bevindingen WNT
|
Paragraaf ter benadrukking van aangelegenheden
|
De WNT-verantwoording bevat een vordering uit hoofde van een
onverschuldigde betaling welke op het moment van vaststellen van de
jaarrekening nog niet is terugontvangen door de instelling
|
|
Ja
|
n.v.t.
|
De WNT-instelling verwijst naar een andere jaarrekening voor de eigen
WNT-gegevens en de controleverklaring bij die andere jaarrekening bevat een
beperking m.b.t. de WNT-gegevens van de (verwijzende) instelling (subparagraaf
2.2.3 van dit Controleprotocol, punt 26)
|
|
n.v.t.
|
Ja (in de controleverklaring bij de jaarrekening van de verwijzende
instelling)
|
Onzekerheden met betrekking tot de WNT-verantwoording die adequaat in de
WNT-verantwoording zijn toegelicht leiden niet tot een aangepaste
controleverklaring of tot een rapport van bevindingen.
2.5.2 Oordeelsvorming bij een controleverklaring bij een aparte verantwoording
van de WNT-gegevens
Indien de accountant in overeenstemming met artikel 1.7 WNT een opdracht
aanvaardt tot controle van een aparte verantwoording van uitsluitend de
WNT-gegevens, voert hij deze controle uit aan de hand van de in dit
Controleprotocol genoemde werkzaamheden. De accountant voert geen
jaarrekeningcontrole uit en wordt niet geacht de afwezigheid van een
jaarrekeningcontrole te compenseren met andere werkzaamheden.
De accountant hanteert tabel H12 voor de evaluatie van de uitkomsten van de controle van de
WNT-verantwoording. Materiële fouten brengt de accountant tot uitdrukking in de
controleverklaring. Niet-materiële fouten boven de in tabel H genoemde
rapportagedrempel neemt de accountant op in een rapport van bevindingen gericht
aan de instelling en aan de Minister van BZK.
Tabel H: oordeelsvorming accountant bij een controleverklaring bij een
aparte verantwoording van de WNT-gegevens.
Geconstateerde tekortkoming en kwantificeerbare onzekerheden in de controle
van de WNT-verantwoording
|
Invloed WNT-bevindingen op rapportageverplichting accountant
|
|
Geen
|
Rapport van bevindingen WNT
|
Oordeel met beperking in controleverklaring
|
Afkeurend oordeel in controleverklaring
|
Niet vermelden van een topfunctionaris of het ontbreken van de naam van een
topfunctionaris
|
n.v.t.
|
n.v.t.
|
n.v.t.
|
Ja
|
Niet vermelden van een overige functionaris met dienstbetrekking
|
< materialiteit uit paragraaf 2.4
|
n.v.t.
|
≥ materialiteit uit paragraaf 2.4
|
n.v.t.
|
Ongecorrigeerde fouten plus kwantificeerbare onzekerheden in
onverschuldigde betalingen
|
n.v.t.
|
< materialiteit uit paragraaf 2.4
|
n.v.t.
|
≥ materialiteit uit paragraaf 2.4
|
Ongecorrigeerde fouten plus kwantificeerbare onzekerheden in bezoldiging of
uitkering wegens beëindiging van het dienstverband
|
< € 1.000
|
tussen € 1.000 en materialiteit uit paragraaf 2.4
|
≥ materialiteit uit paragraaf 2.4
|
n.v.t.
|
Ongecorrigeerde fouten plus kwantificeerbare onzekerheden in een
toepasselijk maximum
|
< € 1.000
|
≥ € 1.000.
|
n.v.t.
|
n.v.t.
|
Ontbreken van een motivering bij overschrijding van het toepasselijk
maximum
|
n.v.t.
|
Ja
|
n.v.t.
|
n.v.t.
|
Ongecorrigeerde fouten in duur en/of omvang dienstverband
|
Onjuiste vermelding
|
Ontbreken
|
n.v.t.
|
n.v.t.
|
Geconstateerde tekortkoming en kwantificeerbare onzekerheden in de controle
van de WNT-verantwoording
|
Invloed WNT-bevindingen op rapportageverplichting accountant
|
Overige aspecten
|
Rapport van bevindingen WN
|
Paragraaf ter benadrukking van aangelegenheden
|
Oordeel met beperking in controleverklaring
|
Controleverklaring van oordeelsonthouding
|
Resterende onzekerheden in de controle die niet op economisch verantwoorde
wijze kunnen worden weggenomen (paragraaf 2.3.3)1
|
n.v.t.
|
n.v.t.
|
Ja/Nee
|
Ja/Nee
|
De WNT-verantwoording bevat een vordering uit hoofde van een
onverschuldigde betaling welke op het moment van vaststellen van de
WNT-verantwoording nog niet is terugontvangen door de instelling
|
Ja
|
n.v.t.
|
n.v.t.
|
n.v.t.
|
De WNT-instelling verwijst naar een andere jaarrekening voor de eigen
WNT-gegevens en de controleverklaring bij die andere jaarrekening bevat een
beperking m.b.t. de WNT-gegevens van de (verwijzende) instelling (paragraaf
2.2.3 van dit Controleprotocol, punt 26)
|
n.v.t.
|
Ja (in de controleverklaring bij de WNT-verantwoording van de verwijzende
instelling)
|
n.v.t.
|
n.v.t.
|
X Noot
1Afhankelijk van het effect hiervan op de WNT-verantwoording zal hetzij
een oordeel met beperking in de controleverklaring, hetzij een
controleverklaring van oordeelonthouding van toepassing zijn.
Onzekerheden met betrekking tot de WNT-verantwoording die adequaat in de
WNT-verantwoording zijn toegelicht leiden niet tot een aangepaste
controleverklaring of tot een rapport van bevindingen.
2.5.3 Bijzondere aspecten: zorg en jeugdsector
Per 1 januari 2022 is de Aanpassingswet Wet toetreding zorgaanbieders
(AWTZa) in werking getreden. De AWTZa voorziet onder meer in een aanpassing van
(bijlage 1 bij) de WNT. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
heeft op haar CIBG site toegelicht dat deze wetswijziging redactioneel van aard
is en geen wijziging in de reikwijdte met zich meebrengt. In lijn hiermee wordt
van de accountant niet verwacht dat deze nadere werkzaamheden verricht om vast
te stellen of een in 2021 reeds bestaande zorginstelling door deze aanpassing
van de bijlage bij de WNT per 1 januari 2022 de status van WNT-instelling heeft
gekregen of verloren.
2.6 Meldingsplicht accountant
De WNT-regelgeving bevat de volgende expliciet omschreven situaties waarvan
de accountant een melding moet doen bij de Minister van BZK.
-
a) Op basis van artikel 5.2, eerste lid, WNT, meldt de accountant een
onverschuldigde betaling aan de Minister van BZK, indien een vordering uit
hoofde van een op grond van de WNT onverschuldigde betaling op het tijdstip
waarop de accountant zijn oordeel geeft over het financieel
verslaggevingsdocument door de betrokken topfunctionaris nog niet (geheel) is
terugbetaald.
-
b) Op basis van artikel 5.2, tweede lid, WNT, meldt de accountant de
ontbrekende gegevens of het ontbreken van de motivering, aan de Minister van
BZK, indien het financieel verslaggevingsdocument niet de juiste in artikel 5,
eerste tot en met zesde lid, artikel 5a, eerste tot en met vijfde lid, en
artikel 5b Uitvoeringsregeling WNT voorgeschreven gegevens of motivering
bevat.
De accountant voldoet aan deze verplichtingen door:
-
1. alle gevallen aan de Minister van BZK te melden waarin op grond van
subparagraaf 2.5.1 van dit protocol een controleverklaring met een beperking
met betrekking tot de WNT wordt verstrekt;
-
2. alle gevallen aan de Minister van BZK te melden waarin op grond van
subparagraaf 2.5.2 van dit protocol een controleverklaring met een beperking,
een verklaring van oordeelsonthouding of een afkeurende verklaring met
betrekking tot de WNT wordt verstrekt;
-
3. in alle gevallen waarin op grond van subparagraaf 2.5.1 of subparagraaf
2.5.2 van dit protocol een rapport van bevindingen WNT wordt opgesteld, dit
rapport aan de Minister van BZK te zenden.
Een melding aan de Minister van BZK door de accountant geschiedt onverwijld
nadat deze de controleverklaring heeft afgegeven via het webformulier dat
beschikbaar is gesteld op de website
www.topinkomens.nl.
2.7 Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA)
De Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (Wet DBA) is per 1 mei 2016
in werking getreden. De accountant mag voor de beoordeling van een
arbeidsrelatie het oordeel van de instelling volgen, tenzij hij concrete
aanwijzingen heeft voor de onjuistheid van dit oordeel, bijvoorbeeld doordat de
belastingdienst andere conclusies heeft getrokken of aanwijzingen heeft
gegeven. In dat geval betrekt de accountant de andere conclusies of op te
volgen aanwijzingen van de overheid in zijn werkzaamheden. Indien de
belastinginspecteur achteraf tot een naheffingsaanslag voor de loonheffingen
overgaat, geldt voor de toepassing van de WNT voor de periode waarover de
naheffingsaanslag wordt opgelegd alsnog dat de topfunctie ‘in dienstbetrekking’
is vervuld. De regels voor foutherstel zijn hierop van toepassing.
3 Accountantsproducten
3.1 Controleverklaring
In de controleverklaring13 bij het financieel verslaggevingsdocument wordt:
-
• in de ‘oordeelsparagraaf’ in het geval van een goedkeurende verklaring
vermeld dat de jaarrekening (ook) in overeenstemming is met de bepalingen van
en krachtens de WNT;
-
• in de paragraaf ‘verantwoordelijkheid bestuur’ vermeld dat de jaarrekening
(ook) in overeenstemming is met de bepalingen van en krachtens de WNT;
-
• in de paragraaf ‘verantwoordelijkheid accountant’ verwezen naar het
Controleprotocol WNT 2023.
De NBA stelt voor de op te stellen controleverklaring voorbeeldteksten ter
beschikking die gebruikt kunnen worden.
3.2 Rapport van bevindingen WNT
In het rapport van bevindingen WNT vermeldt de accountant:
-
• dat het rapport is opgesteld met als doel te voldoen aan de
rapportageverplichtingen op grond van het Controleprotocol WNT 2023;
-
• dat het rapport uitsluitend is bestemd voor de instelling, de Minister van
BZK, de minister wie het aangaat zoals bedoeld in artikel 1.1, onderdeel o, WNT
en de personen die krachtens artikel 5.1 WNT zijn belast met het toezicht op de
naleving van de wet, en niet aan anderen beschikbaar mag worden gesteld;
-
• de WNT-bevindingen die op grond van subparagraaf 2.5.1 of subparagraaf
2.5.2 van dit protocol in het rapport van bevindingen dienen te worden
opgenomen.
4 Samenvattend overzicht specifieke werkzaamheden per type functionaris
per onderscheiden situatie
Aandachtsgebied
|
Leidinggevende topfunctionaris met dienstbetrekking
|
Leidinggevende topfunctionaris zonder dienstbetrekking vanaf de 13e
maand
|
Leidinggevende topfunctionaris zonder dienstbetrekking kalendermaand
1–12
|
Toezichthoudende topfunctionaris
|
Topfunctionaris zonder topfunctie
|
Uitkering wegens beëindiging van het dienstverband
|
Overige functionarissen
(= niet-topfunctionaris)
|
Naam
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
–
|
Functiegegevens
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
6
|
Duur van het dienstverband (aanvangs- en einddatum functievervulling)
|
7
|
8
|
8
|
7/8
|
7/8
|
–
|
–
|
Omvang van het dienstverband uitgedrukt in deeltijdfactor in fte
|
9
|
10
|
–
|
–
|
9/10
|
9/10
|
9
|
Omvang van het dienstverband in uren
|
|
|
17
|
|
|
|
|
(Fictieve) dienstbetrekking
|
11
|
11
|
–
|
–
|
11
|
–
|
–
|
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum
|
13
|
13
|
14
|
12
|
13
|
–
|
–
|
Individueel toepasselijke drempelbedrag bezoldiging
|
–
|
–
|
–
|
–
|
|
–
|
15
|
Bezoldiging
|
16
|
17
|
17
|
16/17
|
16/17
|
–
|
16/17
|
Aantal kalendermaanden waarin functievervulling
|
–
|
–
|
18
|
–
|
|
–
|
–
|
Jaar waarin het dienstverband is beëindigd
|
|
|
|
|
|
19
|
|
Individueel toepasselijke maximum m.b.t. uitkeringen wegens beëindiging van
het dienstverband
|
|
|
|
|
|
20
|
|
Totale uitkeringen wegens beëindiging van het dienstverband
|
|
|
|
|
|
21
|
|
waarvan betaald in 2023
|
|
|
|
|
|
21
|
|
Speciale verantwoordingsonderwerpen
|
Werkzaamheden
|
Legenda
|
Vergelijkende gegevens
|
22
|
• De cijfers in de cellen verwijzen naar de specifieke werkzaamheden per
aandachtsgebied in subparagraaf 2.2.3.
• Cellen met ‘–’ zijn niet van toepassing, omdat de betreffende punten geen
onderdeel zijn van de WNT-verantwoording.
|
Bezoldiging bij gelieerde rechtspersonen
|
22a
|
Bezoldiging bij meerdere functies bij dezelfde WNT-instelling
|
22b
|
Totale bezoldiging
|
16+17+22a+22b
|
Het voor de WNT-instelling geldend bezoldigingsmaximum
|
22a+22b
|
(Motivering) overschrijding
|
23+22a+22b
|
Overgangsrecht
|
24
|
Onverschuldigde betalingen
|
25+22a+22b
|
Verantwoording van WNT-gegevens door een WNT-instelling die behoort tot een
groep van rechtspersonen
|
26
|
Foutherstel
|
27
|
TOELICHTING
1. Inleiding
Deze regeling bevat het Controleprotocol voor de accountantscontrole op de
naleving van de Wet normering topinkomens (hierna: WNT) en de daarop berustende
bepalingen met betrekking tot het verantwoordingsjaar 2023. Het
Controleprotocol geeft aanwijzingen voor de controle van het financieel
verslaggevingsdocument (of de verantwoording van uitsluitend de WNT-gegevens)
door de accountant op de naleving van de WNT en de daarop berustende
bepalingen. De geldende wet- en regelgeving, waarop het Controleprotocol
berust, is opgenomen in paragraaf 1.2 van dit protocol.
2. Inhoudelijke wijzigingen Controleprotocol 2023
Voor elk verantwoordingsjaar wordt een Controleprotocol vastgesteld, waarin
jaartallen worden aangepast en nieuwe inzichten en eventuele wijzigingen in
wet- en regelgeving worden verwerkt. Er wordt terughoudend omgegaan met het
doorvoeren van wijzigingen in het Controleprotocol. De volgende wijzigingen
zijn doorgevoerd in het Controleprotocol WNT 2023.
2.1 Afschaffing openbaarmakingsplicht van de gegevens inzake het
uurtarief
In onderdeel d van het vierde lid van artikel 5 Uitvoeringsregeling WNT is
bepaald dat opgave moet worden gedaan van het aantal uren per jaar van het
dienstverband van een topfunctionaris zonder dienstbetrekking. Op basis van
onder meer dit gegeven kan berekend worden wat het individueel
bezoldigingsmaximum van de betreffende topfunctionaris is en daarmee wat het
uurtarief is. Het voormalige onderdeel e van het vierde lid van artikel 5
Uitvoeringsregeling WNT dat de verplichting bevatte tot openbaarmaking van het
uurtarief, vervulde daarom geen functie meer en de openbaarmakingsplicht ten
aanzien van dit gegeven is per 1 januari 2023 komen te vervallen in de
Uitvoeringsregeling WNT. De verantwoording van dit gegeven hoeft dus niet
langer gecontroleerd te worden.
2.2 Verduidelijking openbaarmakingsplicht met betrekking tot
WNT-instellingen die onderdeel uitmaken van een groep met meerdere
rechtspersonen
Gebleken is dat in de praktijk in het verleden niet altijd op de juiste
wijze uitvoering wordt gegeven aan artikel 5c, derde lid, Uitvoeringsregeling
WNT. Zo komen toezichthouders op de WNT regelmatig concerns of groepen van
rechtspersonen tegen die een WNT-verantwoording opnemen in een geconsolideerde
jaarrekening of in een jaarrekening van een van de rechtspersonen van de groep
of het concern, maar wordt daarbij niet aangeven op welke rechtspersoon of
rechtspersonen de te verantwoorden WNT-gegevens betrekking hebben, zoals is
voorgeschreven in artikel 5c, derde lid, onder a, Uitvoeringsregeling WNT.
Bovendien wordt in de gebundelde verantwoording over het hoofd gezien dat een
topfunctionaris die vanuit een andere rechtspersoon bij de WNT-instelling is
geplaatst of gedetacheerd om bij die WNT-instelling werkzaam te zijn als
topfunctionaris voor de WNT moet worden aangemerkt als topfunctionaris zonder
dienstbetrekking, met daaraan verbonden een afwijkend bezoldigingsmaximum in de
eerste twaalf kalendermaanden van de functievervulling (artikel 4
Uitvoeringsbesluit WNT) en een afwijkend bezoldigingsbegrip (dat van artikel 2a
Uitvoeringsregeling WNT) dan dat van een topfunctionaris in dienstbetrekking.
Daardoor wordt niet verantwoord welke vergoedingen tussen de rechtspersonen
onderling worden betaald voor de functievervulling van deze topfunctionarissen,
terwijl de openbaarmaking daarvan verplicht is op grond van de WNT (zoals
bijvoorbeeld managementvergoedingen of managementfees).14
Met de verduidelijking zoals, met ingang van 2023, opgenomen in artikel 5c,
derde lid, Uitvoeringsregeling WNT wordt beoogd duidelijk te maken dat het
uitvoeren van de WNT op bovenstaande wijze niet is toegestaan.
Ter illustratie. Het opnemen van de WNT-verantwoordingen van twee
dochtervennootschappen beide zijnde een WNT-instelling in een geconsolideerde
jaarrekening van de holding (al dan niet zijnde een WNT-instelling) van de
groep waartoe zij behoren levert geen andere verplicht te verantwoorden
WNT-gegevens op dan als deze WNT-instellingen hun WNT-verantwoording zouden
hebben opgenomen in hun eigen enkelvoudige jaarrekening. Er dienen exact
dezelfde gegevens te worden verantwoord en te worden gecontroleerd met dit
verschil:
-
1. dat deze WNT-verantwoordingen nu in één document staan te weten de
geconsolideerde jaarrekening van de holding; en
-
2. er in de jaarrekeningen van de dochtervennootschappen (beide
WNT-instellingen) een verwijzing staat voor de betreffende WNT-verantwoordingen
naar de geconsolideerde jaarrekening van de holding.
De enige functie van artikel 5c, derde lid, Uitvoeringsregeling WNT is om
de mogelijkheid te bieden de separate WNT-verantwoordingen van de
WNT-instellingen behorende tot één groep bij elkaar in één jaarrekening te
zetten.
Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling van artikel 5c, derde lid,
Uitvoeringsregeling WNT om de geldende WNT-normering bij functievervulling
zonder dienstbetrekking buiten werking te stellen voor de bezoldiging
(doorbelasting) die dochtervennootschappen zijnde WNT-instellingen vergoeden
aan de holding (al dan niet zijnde een WNT-instelling) die de topfunctionaris
ter beschikking stelt.
Voor de accountantscontrole betekent dit concreet dat, voor zover dit al
niet gebeurt, de doorbelasting van de bezoldiging van de topfunctionaris binnen
de groep gecontroleerd dient te worden aan de hand van het bezoldigingsbegrip
van artikel 2a Uitvoeringsregeling WNT. Deze bezoldiging (doorbelasting) dient
afgezet te worden tegen de geldende normering van de topfunctionaris zonder
dienstbetrekking, zoals bedoeld in artikel 2.1, vierde lid WNT, aan de hand van
de gegevens zoals vastgelegd in de administratie van de dochtervennootschapen
zijnde de WNT-instellingen waar de topfunctionaris werkzaam is respectievelijk
de holding (al dan niet zelf zijnde een WNT-instelling) die de topfunctionaris
ter beschikking stelt als topfunctionaris aan deze dochtervennootschappen
zijnde WNT-instellingen.
2.3 Aanpassing in de Regeling bezoldiging topfunctionarissen
OCW-sectoren
In de Regeling bezoldiging topfunctionarissen OCW-sectoren is het begrip
‘deelnemer’ gewijzigd in ‘vavo-student, mbo-student’. Volgens de toelichting op
de Regeling bezoldiging topfunctionarissen OCW-sectoren betreft het hier een
technische wijziging, waarbij de terminologie gelijk wordt getrokken met andere
wet- en regelgeving.
3. Gevolgen voor regeldruk
Het Controleprotocol WNT 2023 is ten opzichte van het Controleprotocol WNT
2022 marginaal gewijzigd. De regeldruk effecten van dit Controleprotocol zijn
beperkt tot de kennisname van deze wijzigingen door de accountants.
Hieronder wordt, voor zover beschikbaar, weergegeven wat de betreffende
nieuwe regelgeving op basis waarvan wijzigingen in dit Controleprotocol hebben
plaatsgevonden zegt over de regeldruk effecten van de wijziging in de
betreffende nieuwe regelgeving.
In de toelichting op de Uitvoeringsregeling WNT wordt over onder meer de
hierboven onder 2.1 en 2.2. genoemde wijzigingen gezegd m.b.t. de
regeldrukeffecten voor controlerende accountants (out-of-pocket kosten voor
WNT-instellingen): ‘De onderhavige wijzigingen van de
regeling houden verduidelijkingen en tekstuele verbeteringen in die in bepaalde
sectoren kunnen bijdragen aan een betere toepassing en naleving van de WNT. De
wijzigingen leggen geen nieuwe of verzwaarde verplichtingen op aan
controlerende accountants in vergelijking met de bestaande wet- en regelgeving.
Dit zal niet tot meer of minder regeldrukeffecten voor controlerende
accountants leiden.’
15
In de toelichting op Regeling bezoldiging topfunctionarissen OCW-sectoren
wordt over onder meer de hierboven onder 2.3 genoemde wijziging gezegd m.b.t.
de regeldrukeffecten (in het algemeen): ‘(...) Met deze wijziging van
de regeling worden verder geen (nieuwe) informatieverplichtingen gecreëerd of
geschrapt. Ook voor de verantwoording zijn er geen gevolgen. De regeling heeft
daarmee, los van kennisnamekosten, geen gevolgen voor de administratieve
lasten. Gezien de verwaarloosbare impact zijn de administratieve lasten niet
gekwantificeerd’.16
De wijzigingen zoals bedoeld in de twee hierboven aangehaalde passages
inzake regeldrukeffecten uit de betreffende twee regelingen17 leiden niet tot nieuwe of extra controlewerkzaamheden voor accountants
en derhalve niet tot nieuwe of extra regeldruk in het kader van dit
Controleprotocol.
Het Adviescollege toetsing regeldruk (ATR) heeft het dossier niet
geselecteerd voor een formeel advies, omdat het naar verwachting geen
(omvangrijke) gevolgen voor de regeldruk heeft.
4. Afstemming
Het Controleprotocol WNT 2023 is tot stand gekomen in nauwe afstemming met
de NBA. Een concept van dit Controleprotocol is voor een uitvoeringstoets
voorgelegd aan het zogenaamde Ex Ante Uitvoeringstoets panel (bestaande uit
deskundigen uit het veld van onder meer WNT-instellingen en
accountantskantoren).
5. Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na publicatie in de
Staatscourant en is van toepassing op de controle van WNT-verantwoordingen over
het kalenderjaar 2023. De inwerkingstredingsdatum van de Regeling
Controleprotocol WNT 2023 ligt ruim voor 1 januari 2024. Dit maakt het mogelijk
om in het te controleren boekjaar met de controle te starten, hetgeen aansluit
bij de gangbare accountantspraktijk. Hiermee is afgeweken van de vaste
verandermomenten en van de voorwaarde van publicatie twee maanden voor
inwerkingtreding. Dit is niet problematisch, aangezien de regeling uitvoerig is
afgestemd met de doelgroep van de regeling: de accountants.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
H.G.J. Bruins Slot