TOELICHTING
1. Doel en aanleiding
De subsidiemodule MKB innovatiestimulering topsectoren (hierna:
subsidiemodule MIT), opgenomen in titel 3.4 van de Regeling nationale EZK- en
LNV-subsidies (hierna: RNES), heeft als doel om de maatschappelijke uitdagingen
die voortkomen uit het Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid (hierna:
MTIB) aan te pakken. Voor een succesvolle aanpak van maatschappelijke
uitdagingen en het versterken van het verdienvermogen, zijn technologische
doorbraken en sleuteltechnologieën van groot belang. De economische kansen die
maatschappelijke uitdagingen bieden en de ambitie om ook internationaal een
vooraanstaande rol te spelen bij een aantal sleuteltechnologieën, staan
centraal in de vernieuwde topsectorenaanpak. De innovatiekracht van het midden-
en kleinbedrijf (hierna: MKB) speelt daarbij een belangrijke rol. Het MKB heeft
echter moeite om het tempo bij te houden van technologische innovaties. De
subsidiemodule MIT is bedoeld om MKB-ondernemingen daarbij te helpen.
Er voltrekt zich een digitale transformatie in de samenleving en
economie, mede als gevolg van artificiële intelligentie (hierna: AI).
MKB-ondernemingen hebben vaak niet voldoende actuele kennis en kunde op het
gebied van AI in huis om de mogelijkheden van AI te benutten. Daarbij komt dat
AI zelf ook nog sterk in ontwikkeling is. Deze ontwikkeling en het belang van
een sterke kennis- en innovatiebasis op het gebied van AI, waarbij ook het MKB
kan meedoen, zijn nader beschreven in het Strategisch Actieplan voor
Artificiële Intelligentie (oktober 2019)1 en de Update van de Nederlandse Digitaliseringsstrategie (april
2021).2 In het WRR-rapport Opgave AI (november 2021),3 wordt AI gezien als een nieuwe systeemtechnologie, die zal
leiden tot fundamentele veranderingen, te vergelijken met de gevolgen van de
uitvinding van elektriciteit en de verbrandingsmotor. Ook het Coalitieakkoord
‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’ (december 2021)4 gaat in op het belang van digitalisering, AI en het mee kunnen
doen van MKB-ondernemingen bij deze ontwikkeling.
In bijlage 3.4.1 van de RNES zijn de thema’s opgenomen waar
projecten in het kader van de subsidiemodule MIT zich op kunnen richten. Een
aanvraag voor een R&D-Samenwerkingsproject (paragraaf 3.4.5 van de RNES)
wordt hoger gerangschikt naarmate dit beter aansluit bij een thema uit deze
bijlage. Met de onderhavige regeling wordt Digital Technologies: Artificiële
Intelligentie (AI) als subthema toegevoegd aan thema 5 (Sleuteltechnologieën)
van deze bijlage.
Met de onderhavige wijziging van de subsidiemodule MIT wordt ervoor
gezorgd dat subsidieverlening aan MKB-ondernemingen zich voor deze openstelling
binnen de subsidiemodule MIT richt op MIT-R&D-samenwerkingsprojecten die
passen binnen het hierboven beschreven MTIB en de digitale sleuteltechnologie
AI.
De subsidieverlening voor dit thema wordt op basis van drie punten
afgebakend. Ten eerste worden de AI projecten afgebakend tot machinaal leren
(Machine Learning) of zelflerende AI, omdat juist hier de meeste
innovatievoordelen zijn te behalen voor procesoptimalisatie en/of nieuwe
producten en diensten. Onder machinaal leren (Machine Learning) wordt ook
gesuperviseerd leren (Supervised Learning), ongesuperviseerd leren
(Unsupervised Learning) en bekrachtigingsleren (Reinforcement Learning)
verstaan.
Ten tweede moet het gaan om toepassingsgebieden die sterk in
ontwikkeling zijn en waarin de meeste innovatievoordelen zijn te behalen.
Hiermee krijgen MKB-ondernemingen de mogelijkheid om (domein)kennis en kunde
over specifieke toepassingen in bijvoorbeeld de logistiek, gezondheid,
mobiliteit en maakindustrie, te gaan combineren met AI-kennis en kunde bij
andere bedrijven en/of kennisinstellingen. De projecten moeten zich richten op
een aantoonbaar nieuwe oplossing binnen één of meerdere toepassingsgebieden van
de Nederlandse AI Coalitie (NL AIC). De NL AIC is een samenwerkingsverband dat
gericht is op het ontwikkelen van kennis en innovatie over AI. Die samenwerking
kan ook een bron zijn van ervaringen en tools voor het benutten van AI die
kunnen helpen bij het opzetten en uitvoeren van projecten.5
Ten derde is het van belang dat AI door mensen en organisaties op
een verantwoorde manier wordt toegepast. De inzet op mensgerichte en ethisch
verantwoorde AI is een belangrijke doelstelling van het Strategisch Actieplan
voor Artificiële Intelligentie.6
In de Regeling openstelling EZK- en LNV-subsidies 2022 wordt een
nieuwe openstelling en een subsidieplafond opgenomen voor deze projecten. Het
aanvragen van een subsidie voor een MIT-R&D-samenwerkingsprojecten waarvan
de activiteiten passen binnen het subthema Digital Technologies: Artificiële
Intelligentie (AI) is mogelijk vanaf 15 maart 2022 tot en met 10 mei 2022. Voor
deze openstelling geldt een subsidieplafond van € 2.900.000.
2. Staatssteun
De MIT-subsidiemodules bevatten staatssteun die voor paragraaf
3.4.5 (MIT-R&D-samenwerkingsprojecten) wordt gerechtvaardigd door de
artikelen 25 en 28 van de algemene groepsvrijstellingsverordening (artikel
3.4.29, eerste lid, van de RNES). De wijziging van de subsidiemodule MIT brengt
hierin geen verandering, omdat de voorwaarden van de MIT-subsidiemodule
ongewijzigd blijven.
3. Regeldruk
De wijziging in de subsidiemodule MIT bestaat enkel uit een
openstelling voor een nieuw thema. Voor de AI projecten van de subsidiemodule
MIT worden de regeldrukkosten geraamd op een bedrag van in totaal € 37.557. Dat
is 1,3% van het totale subsidieplafond voor de AI projecten van de
subsidiemodule MIT. Hierna worden de regeldrukkosten nader toegelicht per
fase.
Voor de aanvraagfase wordt uitgegaan van 40 ingediende voorstellen.
De tijdsbesteding voor ondernemers om de regeling te lezen, een
aanvraagformulier in te vullen, te overleggen en een projectplan te maken wordt
ingeschat op 12,5 uur. Bij een uurtarief van € 54 conform het Handboek meting
regeldrukkosten komen de regeldrukkosten voor deze fase naar verwachting uit op
€ 27.000.
Voor de uitvoeringsfase, inclusief eindverantwoording en
eindevaluatie, wordt uitgegaan van 17 toegekende voorstellen. De tijdsbesteding
voor ondernemers voor het indienen van een declaratie, het opstellen van een
eindrapport met financiële verantwoording en een bijdrage aan een eindevaluatie
wordt ingeschat op 11,5 uur. Bij een uurtarief van € 54 komen de
regeldrukkosten voor deze fase naar verwachting uit op € 10.557.
Een concept van deze regeling is voorgelegd aan het Adviescollege
toetsing regeldruk. Het Adviescollege toetsing regeldruk heeft het dossier niet
geselecteerd voor een formeel advies, omdat het geen omvangrijke gevolgen voor
de regeldruk heeft.
4. Inwerkingtreding
De onderhavige regeling treedt in werking met ingang van de dag na
de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Met de
datum van inwerkingtreding wordt afgeweken van de systematiek van de vaste
verandermomenten, inhoudende dat ministeriële regelingen met ingang van de
eerste dag van een kwartaal in werking treden en twee maanden voordien bekend
worden gemaakt. Dat kan in dit geval worden gerechtvaardigd, omdat de doelgroep
van deze regeling gebaat is bij spoedige inwerkingtreding.
De Minister van
Economische Zaken en Klimaat,
M.A.M. Adriaansens