Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2022, 35085 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | Staatscourant 2022, 35085 | ander besluit van algemene strekking |
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen
Gelet op artikel 673, derde lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, artikel 6, eerste lid, van het Besluit beslagvrije voet, artikel 10b, vierde lid, en artikel 31, vierde lid, van de Participatiewet, artikel 38f, eerste lid, van de Wet financiering sociale verzekeringen, artikel 2.22, eerste lid, van het Besluit Wfsv, artikel 2, eerste en tweede lid, en artikel 3, eerste en tweede lid, van het Remigratiebesluit, artikel 3, eerste lid, en artikel 5 van de Kaderwet SZW-subsidies en artikel 3.1, vierde lid, van de Wet tegemoetkomingen loondomein;
Besluiten:
In artikel 673, tweede lid, van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek wordt ‘€ 86.000,–’ vervangen door ‘€ 89.000,–’.
Bijlage 1, behorende bij artikel 1 van de Regeling beslagvrije voet, wordt vervangen door bijlage 1 bij deze regeling.
De Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 9 wordt ‘in het kalenderjaar 2022’ vervangen door ‘in het kalenderjaar 2023’.
B
In artikel 11 komt de tabel te luiden:
bij een netto inkomen per maand |
bedraagt de aanspraak op vakantietoeslag |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
gelijk aan of meer dan |
en minder dan |
|||||
€ |
0,00 |
€ |
825,46 |
8,00% |
x ink |
|
€ |
825,46 |
€ |
891,48 |
5,70% |
x ink |
|
€ |
891,48 |
€ |
893,98 |
8,00% |
x ink |
- € 20,47 |
€ |
893,98 |
€ |
1687,18 |
8,00% |
x ink |
- € 4,98 |
€ |
1687,18 |
5,17% |
x ink |
- € 3,22 |
C
In artikel 12 komt de tabel te luiden:
bij een netto inkomen per maand |
bedraagt de aanspraak op vakantietoeslag |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
gelijk aan of meer dan |
en minder dan |
|||||
€ |
0,00 |
€ |
641,51 |
8,00% |
x ink |
|
€ |
641,51 |
€ |
692,80 |
5,05% |
x ink |
|
€ |
692,80 |
€ |
1358,64 |
8,00% |
x ink |
– € 20,47 |
€ |
1358,64 |
€ |
1446,86 |
7,23% |
x ink |
– € 18,49 |
€ |
1446,86 |
8,00% |
x ink |
– € 29,67 |
D
In artikel 13 komt de tabel te luiden:
bij een netto inkomen per maand |
bedraagt de aanspraak op vakantietoeslag |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
gelijk aan of meer dan |
en minder dan |
|||||
€ |
0 |
8,00% |
x ink |
E
De onderdelen a tot en met c van artikel 14, eerste lid, komen te luiden:
a. alleenstaande |
5,03% |
x ink |
||||
b. gehuwden, waarvan beide echtgenoten de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet hebben bereikt |
5,29% |
x ink |
||||
c. gehuwden, waarvan een echtgenoot de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet heeft bereikt en de andere echtgenoot jonger is dan de pensioengerechtigde leeftijd, bedoeld in artikel 7a, eerste lid, van de Algemene Ouderdomswet, indien: |
||||||
– het inkomen € 1.344,44 of meer bedraagt |
5,29% |
x ink |
– € 15,06 |
|||
– het inkomen lager is dan € 1.344,44 |
5,29% |
x ink |
F
In artikel 15b wordt ‘het jaar 2022’ vervangen door ‘het jaar 2023’.
G
Bijlage II, behorende bij artikel 15b van de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ, wordt vervangen door bijlage 2 bij deze regeling.
De Regeling Wfsv wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 3.35 wordt als volgt gewijzigd:
1. Aan onderdeel d wordt onder vervanging van de punt aan het slot door een puntkomma een regel toegevoegd, luidende:
2023: 1.173.363,61.
2. Aan onderdeel f wordt onder vervanging van de punt aan het slot door een puntkomma een regel toegevoegd, luidende:
2023: –283,60.
B
Aan artikel 3.37 worden twee leden toegevoegd, luidende:
11. Het quotumpercentage, bedoeld in artikel 38f, eerste lid, van de Wfsv bedraagt voor de sector overheid voor het kalenderjaar 2023: 2,76 procent.
12. De berekeningen overeenkomstig de formule in artikel 38f, tweede lid, van de Wfsv, die tot het quotumpercentage, bedoeld in het negende lid, hebben geleid, zijn als volgt:
Bijlage 2. behorend bij artikel 5 van de Remigratieregeling, wordt vervangen door bijlage 3 bij deze regeling.
In artikel 3.1, eerste lid, onderdeel a, van de Wet tegemoetkomingen loondomein wordt ‘€ 10,73’ vervangen door ‘€ 12,04’ en wordt ‘€ 13,43’ vervangen door ‘€ 15,06’.
Deze regeling zal met de toelichting en de bijlagen in de Staatscourant worden geplaatst.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, C.E.G. van Gennip
De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, C.J. Schouten
Land |
Woonlandfactor 2023 |
---|---|
Afghanistan |
0,3 |
Albanië |
0,5 |
Algerije |
0,4 |
Amerikaans-Samoa Andorra |
0,6 0,9 |
Angola |
0,4 |
Antigua en Barbuda |
0,9 |
Argentinië |
0,5 |
Armenië |
0,4 |
Aruba |
0,7 |
Australië |
1,0 |
Azerbeidzjan |
0,4 |
Bahama's |
0,9 |
Bahrein |
0,6 |
Bangladesh |
0,5 |
Barbados |
1,0 |
Belarus |
0,4 |
België |
1,0 |
Belize |
0,8 |
Benin |
0,5 |
Bhutan |
0,4 |
Bolivia |
0,5 |
Bonaire |
0,8 |
Bondsrepubliek Duitsland |
1,0 |
Bosnië-Herzegovina |
0,5 |
Botswana |
0,5 |
Brazilië Britse Maagdeneilanden |
0,6 1,0 |
Brunei |
0,5 |
Bulgarije |
0,5 |
Burkina Faso |
0,5 |
Burundi |
0,4 |
Cambodja |
0,4 |
Canada |
1,0 |
Centraal-Afrikaanse Republiek |
0,6 |
Chili |
0,6 |
China |
0,7 |
Colombia |
0,5 |
Comoren |
0,6 |
Congo, Republiek |
0,6 |
Costa Rica |
0,7 |
Cuba |
0,6 |
Curaçao |
0,9 |
Cyprus |
0,8 |
Denemarken |
1,0 |
Djibouti |
0,7 |
Dominica |
0,8 |
Dominicaanse Republiek |
0,5 |
Democratische Republiek Congo |
0,6 |
Ecuador |
0,6 |
Egypte |
0,4 |
El Salvador |
0,6 |
Equatoriaal-Guinea |
0,5 |
Eritrea |
0,5 |
Estland |
0,7 |
Eswatini |
0,5 |
Ethiopië |
0,5 |
Fiji |
0,5 |
Filipijnen |
0,5 |
Finland |
1,0 |
Frankrijk |
1,0 |
Gabon |
0,6 |
Gambia |
0,4 |
Gaza en Westelijke Jordaanoever |
0,7 |
Georgië |
0,4 |
Ghana |
0,5 |
Grenada |
0,7 |
Griekenland |
0,8 |
Groot-Brittannië |
1,0 |
Guam Guatemala |
0,9 0,6 |
Guinee |
0,5 |
Guinee-Bissau |
0,5 |
Guyana |
0,4 |
Haïti |
0,5 |
Honduras |
0,5 |
Hong Kong |
0,9 |
Hongarije |
0,6 |
Ierland |
1,0 |
IJsland |
1,0 |
India |
0,4 |
Indonesië |
0,4 |
Irak |
0,5 |
Iran |
0,3 |
Israël |
1,0 |
Italië |
0,9 |
Ivoorkust |
0,5 |
Jamaica |
0,6 |
Japan |
1,0 |
Jemen |
0,5 |
Jordanië |
0,5 |
Kaapverdië |
0,6 |
Kameroen |
0,5 |
Kazachstan |
0,4 |
Kenia |
0,5 |
Kirgizië |
0,3 |
Kiribati |
0,8 |
Koeweit |
0,6 |
Kosovo |
0,5 |
Kroatië |
0,6 |
Laos |
0,4 |
Lesotho |
0,5 |
Letland |
0,7 |
Libanon |
0,5 |
Liberia |
0,5 |
Libië |
0,4 |
Liechtenstein |
1,0 |
Litouwen |
0,6 |
Luxemburg |
1,0 |
Macau |
0,8 |
Madagaskar |
0,4 |
Malawi |
0,5 |
Maldiven |
0,6 |
Maleisië |
0,5 |
Mali |
0,5 |
Malta |
0,8 |
Marokko |
0,5 |
Marshalleilanden |
1,0 |
Mauritanië |
0,4 |
Mauritius |
0,5 |
Mexico |
0,6 |
Micronesia |
1,0 |
Moldavië |
0,4 |
Monaco |
1,0 |
Mongolië |
0,4 |
Montenegro |
0,5 |
Mozambique |
0,4 |
Myanmar |
0,4 |
Namibië |
0,6 |
Nauru |
0,9 |
Nederland |
1,0 |
Nepal |
0,4 |
Nicaragua |
0,4 |
Nieuw-Caledonië Nieuw-Zeeland |
0,8 1,0 |
Niger |
0,5 |
Nigeria |
0,5 |
Noord-Korea |
0,5 |
Noorwegen |
1,0 |
Oekraïne |
0,4 |
Oezbekistan |
0,3 |
Oman |
0,6 |
Oostenrijk |
1,0 |
Pakistan |
0,3 |
Palau |
1,0 |
Panama |
0,6 |
Papoea-Nieuw-Guinea |
0,8 |
Paraguay |
0,5 |
Peru |
0,6 |
Polen |
0,6 |
Portugal |
0,8 |
Qatar |
0,7 |
Republiek Noord-Macedonië |
0,4 |
Roemenië |
0,5 |
Russische Federatie |
0,4 |
Rwanda |
0,5 |
Saba |
0,8 |
Saint Kitts en Nevis |
0,9 |
Saint Lucia |
0,8 |
Saint Vincent en de Grenadines |
0,7 |
Salomonseilanden |
1,0 |
Samoa |
0,7 |
San Marino |
1,0 |
São Tomé en Principe |
0,6 |
Saoedi-Arabië |
0,5 |
Senegal |
0,5 |
Servië |
0,5 |
Seychellen |
0,5 |
Sierra Leone |
0,4 |
Singapore |
0,7 |
Sint Eustatius |
0,9 |
Sint Maarten |
0,7 |
Slovenië |
0,8 |
Slowakije |
0,7 |
Soedan |
0,2 |
Somalië |
0,4 |
Spanje |
0,9 |
Sri Lanka |
0,4 |
Suriname |
0,4 |
Syrië |
0,5 |
Tadzjikistan |
0,3 |
Taiwan |
0,9 |
Tanzania |
0,5 |
Thailand |
0,5 |
Timor Leste |
0,4 |
Togo |
0,5 |
Tonga |
0,8 |
Trinidad en Tobago |
0,7 |
Tsjaad |
0,5 |
Tsjechië |
0,7 |
Tunesië |
0,4 |
Turkije |
0,4 |
Turkmenistan |
0,6 |
Tuvalu |
1,0 |
Uganda |
0,5 |
Uruguay |
0,8 |
Vanuatu |
1,0 |
Venezuela |
0,5 |
Verenigde Arabische Emiraten |
0,7 |
Verenigde Staten van Amerika |
1,0 |
Vietnam |
0,4 |
Zambia |
0,4 |
Zimbabwe |
0,4 |
Zuid-Afrika |
0,5 |
Zuid-Korea |
0,8 |
Zuid-Soedan |
0,5 |
Zweden |
1,0 |
Zwitserland |
1,0 |
CBS-code |
Gemeente |
ultimo 2023 |
---|---|---|
1680 |
Aa en Hunze |
9 |
358 |
Aalsmeer |
8 |
197 |
Aalten |
10 |
59 |
Achtkarspelen |
12 |
482 |
Alblasserdam |
9 |
613 |
Albrandswaard |
18 |
361 |
Alkmaar |
86 |
141 |
Almelo |
90 |
34 |
Almere |
112 |
484 |
Alphen aan den Rijn |
63 |
1723 |
Alphen-Chaam |
1 |
1959 |
Altena |
30 |
60 |
Ameland |
1 |
307 |
Amersfoort |
70 |
362 |
Amstelveen |
32 |
363 |
Amsterdam |
548 |
200 |
Apeldoorn |
107 |
202 |
Arnhem |
218 |
106 |
Assen |
60 |
743 |
Asten |
7 |
744 |
Baarle-Nassau |
2 |
308 |
Baarn |
5 |
489 |
Barendrecht |
12 |
203 |
Barneveld |
16 |
888 |
Beek |
5 |
1954 |
Beekdaelen |
13 |
889 |
Beesel |
7 |
1945 |
Berg en Dal |
19 |
1724 |
Bergeijk |
9 |
893 |
Bergen (L.) |
11 |
373 |
Bergen (NH.) |
9 |
748 |
Bergen op Zoom |
46 |
1859 |
Berkelland |
23 |
1721 |
Bernheze |
22 |
753 |
Best |
16 |
209 |
Beuningen |
13 |
375 |
Beverwijk |
26 |
1728 |
Bladel |
16 |
376 |
Blaricum |
1 |
377 |
Bloemendaal |
5 |
1901 |
Bodegraven-Reeuwijk |
10 |
755 |
Boekel |
8 |
1681 |
Borger-Odoorn |
19 |
147 |
Borne |
9 |
654 |
Borsele |
8 |
757 |
Boxtel |
48 |
758 |
Breda |
109 |
1876 |
Bronckhorst |
18 |
213 |
Brummen |
11 |
899 |
Brunssum |
21 |
312 |
Bunnik |
2 |
313 |
Bunschoten |
4 |
214 |
Buren |
12 |
502 |
Capelle aan den IJssel |
33 |
383 |
Castricum |
12 |
109 |
Coevorden |
19 |
1706 |
Cranendonck |
10 |
216 |
Culemborg |
19 |
148 |
Dalfsen |
9 |
1891 |
Dantumadiel |
8 |
310 |
De Bilt |
10 |
1940 |
De Fryske Marren |
12 |
736 |
De Ronde Venen |
12 |
1690 |
De Wolden |
6 |
503 |
Delft |
78 |
400 |
Den Helder |
62 |
762 |
Deurne |
23 |
150 |
Deventer |
119 |
384 |
Diemen |
13 |
1980 |
Dijk en Waard |
54 |
1774 |
Dinkelland |
7 |
221 |
Doesburg |
8 |
222 |
Doetinchem |
45 |
766 |
Dongen |
9 |
505 |
Dordrecht |
113 |
498 |
Drechterland |
6 |
1719 |
Drimmelen |
7 |
303 |
Dronten |
13 |
225 |
Druten |
9 |
226 |
Duiven |
14 |
1711 |
Echt-Susteren |
17 |
385 |
Edam-Volendam |
10 |
228 |
Ede |
73 |
317 |
Eemnes |
2 |
1979 |
Eemsdelta |
43 |
770 |
Eersel |
10 |
1903 |
Eijsden-Margraten |
16 |
772 |
Eindhoven |
185 |
230 |
Elburg |
17 |
114 |
Emmen |
77 |
388 |
Enkhuizen |
13 |
153 |
Enschede |
119 |
232 |
Epe |
16 |
233 |
Ermelo |
17 |
777 |
Etten-Leur |
21 |
779 |
Geertruidenberg |
15 |
1771 |
Geldrop-Mierlo |
26 |
1652 |
Gemert-Bakel |
21 |
907 |
Gennep |
16 |
784 |
Gilze en Rijen |
9 |
1924 |
Goeree-Overflakkee |
19 |
664 |
Goes |
25 |
785 |
Goirle |
12 |
1942 |
Gooise Meren |
11 |
512 |
Gorinchem |
34 |
513 |
Gouda |
80 |
14 |
Groningen |
165 |
1729 |
Gulpen-Wittem |
3 |
158 |
Haaksbergen |
11 |
392 |
Haarlem |
90 |
394 |
Haarlemmermeer |
47 |
1655 |
Halderberge |
18 |
160 |
Hardenberg |
36 |
243 |
Harderwijk |
27 |
523 |
Hardinxveld-Giessendam |
8 |
72 |
Harlingen |
9 |
244 |
Hattem |
4 |
396 |
Heemskerk |
21 |
397 |
Heemstede |
8 |
246 |
Heerde |
10 |
74 |
Heerenveen |
16 |
917 |
Heerlen |
92 |
1658 |
Heeze-Leende |
5 |
399 |
Heiloo |
14 |
163 |
Hellendoorn |
14 |
794 |
Helmond |
105 |
531 |
Hendrik-Ido-Ambacht |
9 |
164 |
Hengelo |
58 |
1966 |
Het Hogeland |
40 |
252 |
Heumen |
7 |
797 |
Heusden |
23 |
534 |
Hillegom |
14 |
798 |
Hilvarenbeek |
3 |
402 |
Hilversum |
31 |
1963 |
Hoeksche Waard |
26 |
1735 |
Hof van Twente |
11 |
1911 |
Hollands Kroon |
22 |
118 |
Hoogeveen |
44 |
405 |
Hoorn |
68 |
1507 |
Horst aan de Maas |
13 |
321 |
Houten |
16 |
406 |
Huizen |
13 |
677 |
Hulst |
17 |
353 |
IJsselstein |
17 |
1884 |
Kaag en Braassem |
7 |
166 |
Kampen |
24 |
678 |
Kapelle |
6 |
537 |
Katwijk |
30 |
928 |
Kerkrade |
41 |
1598 |
Koggenland |
9 |
542 |
Krimpen aan den IJssel |
12 |
1931 |
Krimpenerwaard |
23 |
1659 |
Laarbeek |
8 |
1982 |
Land van Cuijk |
78 |
882 |
Landgraaf |
21 |
415 |
Landsmeer |
4 |
1621 |
Lansingerland |
11 |
417 |
Laren |
2 |
80 |
Leeuwarden |
78 |
546 |
Leiden |
102 |
547 |
Leiderdorp |
15 |
1916 |
Leidschendam-Voorburg |
36 |
995 |
Lelystad |
49 |
1640 |
Leudal |
9 |
327 |
Leusden |
5 |
1705 |
Lingewaard |
18 |
553 |
Lisse |
10 |
262 |
Lochem |
13 |
809 |
Loon op Zand |
10 |
331 |
Lopik |
4 |
168 |
Losser |
8 |
263 |
Maasdriel |
16 |
1641 |
Maasgouw |
7 |
1991 |
Maashorst |
52 |
556 |
Maassluis |
18 |
935 |
Maastricht |
121 |
420 |
Medemblik |
23 |
938 |
Meerssen |
9 |
1948 |
Meierijstad |
73 |
119 |
Meppel |
22 |
687 |
Middelburg |
21 |
1842 |
Midden-Delfland |
7 |
1731 |
Midden-Drenthe |
16 |
1952 |
Midden-Groningen |
44 |
1709 |
Moerdijk |
16 |
1978 |
Molenlanden |
10 |
1955 |
Montferland |
25 |
335 |
Montfoort |
3 |
944 |
Mook en Middelaar |
3 |
1740 |
Neder-Betuwe |
11 |
946 |
Nederweert |
5 |
356 |
Nieuwegein |
33 |
569 |
Nieuwkoop |
9 |
267 |
Nijkerk |
15 |
268 |
Nijmegen |
177 |
1930 |
Nissewaard |
40 |
1970 |
Noardeast-Fryslân |
19 |
1695 |
Noord-Beveland |
5 |
1699 |
Noordenveld |
10 |
171 |
Noordoostpolder |
16 |
575 |
Noordwijk |
17 |
820 |
Nuenen, Gerwen en Nederwetten |
11 |
302 |
Nunspeet |
16 |
579 |
Oegstgeest |
7 |
823 |
Oirschot |
7 |
824 |
Oisterwijk |
16 |
1895 |
Oldambt |
35 |
269 |
Oldebroek |
12 |
173 |
Oldenzaal |
21 |
1773 |
Olst-Wijhe |
8 |
175 |
Ommen |
10 |
1586 |
Oost Gelre |
12 |
826 |
Oosterhout |
44 |
85 |
Ooststellingwerf |
11 |
431 |
Oostzaan |
2 |
432 |
Opmeer |
5 |
86 |
Opsterland |
14 |
828 |
Oss |
147 |
1509 |
Oude IJsselstreek |
26 |
437 |
Ouder-Amstel |
3 |
589 |
Oudewater |
1 |
1734 |
Overbetuwe |
28 |
590 |
Papendrecht |
14 |
1894 |
Peel en Maas |
16 |
765 |
Pekela |
13 |
1926 |
Pijnacker-Nootdorp |
16 |
439 |
Purmerend |
66 |
273 |
Putten |
9 |
177 |
Raalte |
13 |
703 |
Reimerswaal |
9 |
274 |
Renkum |
22 |
339 |
Renswoude |
2 |
1667 |
Reusel-De Mierden |
7 |
275 |
Rheden |
36 |
340 |
Rhenen |
6 |
597 |
Ridderkerk |
18 |
1742 |
Rijssen-Holten |
13 |
603 |
Rijswijk |
29 |
1669 |
Roerdalen |
11 |
957 |
Roermond |
63 |
1674 |
Roosendaal |
62 |
599 |
Rotterdam |
384 |
277 |
Rozendaal |
1 |
840 |
Rucphen |
22 |
441 |
Schagen |
21 |
279 |
Scherpenzeel |
3 |
606 |
Schiedam |
46 |
88 |
Schiermonnikoog |
1 |
1676 |
Schouwen-Duiveland |
21 |
518 |
's-Gravenhage |
285 |
796 |
's-Hertogenbosch |
201 |
965 |
Simpelveld |
4 |
845 |
Sint-Michielsgestel |
19 |
1883 |
Sittard-Geleen |
62 |
610 |
Sliedrecht |
12 |
1714 |
Sluis |
14 |
90 |
Smallingerland |
44 |
342 |
Soest |
11 |
847 |
Someren |
6 |
848 |
Son en Breugel |
5 |
37 |
Stadskanaal |
45 |
180 |
Staphorst |
6 |
532 |
Stede Broec |
13 |
851 |
Steenbergen |
10 |
1708 |
Steenwijkerland |
23 |
971 |
Stein |
10 |
1904 |
Stichtse Vecht |
24 |
1900 |
Súdwest-Fryslân |
30 |
715 |
Terneuzen |
59 |
93 |
Terschelling |
1 |
448 |
Texel |
10 |
1525 |
Teylingen |
18 |
716 |
Tholen |
12 |
281 |
Tiel |
50 |
855 |
Tilburg |
160 |
183 |
Tubbergen |
4 |
1700 |
Twenterand |
19 |
1730 |
Tynaarlo |
16 |
737 |
Tytsjerksteradiel |
12 |
450 |
Uitgeest |
6 |
451 |
Uithoorn |
11 |
184 |
Urk |
4 |
344 |
Utrecht |
147 |
1581 |
Utrechtse Heuvelrug |
13 |
981 |
Vaals |
4 |
994 |
Valkenburg aan de Geul |
7 |
858 |
Valkenswaard |
12 |
47 |
Veendam |
33 |
345 |
Veenendaal |
35 |
717 |
Veere |
4 |
861 |
Veldhoven |
21 |
453 |
Velsen |
47 |
983 |
Venlo |
59 |
984 |
Venray |
33 |
1961 |
Vijfheerenlanden |
23 |
622 |
Vlaardingen |
43 |
96 |
Vlieland |
1 |
718 |
Vlissingen |
24 |
986 |
Voerendaal |
3 |
1992 |
Voorne aan Zee |
24 |
626 |
Voorschoten |
9 |
285 |
Voorst |
12 |
865 |
Vught |
27 |
1949 |
Waadhoeke |
20 |
866 |
Waalre |
3 |
867 |
Waalwijk |
25 |
627 |
Waddinxveen |
20 |
289 |
Wageningen |
21 |
629 |
Wassenaar |
6 |
852 |
Waterland |
6 |
988 |
Weert |
35 |
1960 |
West Betuwe |
22 |
668 |
West Maas en Waal |
6 |
1969 |
Westerkwartier |
28 |
1701 |
Westerveld |
9 |
293 |
Westervoort |
14 |
1950 |
Westerwolde |
18 |
1783 |
Westland |
37 |
98 |
Weststellingwerf |
12 |
189 |
Wierden |
5 |
296 |
Wijchen |
23 |
1696 |
Wijdemeren |
5 |
352 |
Wijk bij Duurstede |
8 |
294 |
Winterswijk |
14 |
873 |
Woensdrecht |
11 |
632 |
Woerden |
18 |
880 |
Wormerland |
7 |
351 |
Woudenberg |
2 |
479 |
Zaanstad |
107 |
297 |
Zaltbommel |
15 |
473 |
Zandvoort |
6 |
50 |
Zeewolde |
6 |
355 |
Zeist |
41 |
299 |
Zevenaar |
30 |
637 |
Zoetermeer |
71 |
638 |
Zoeterwoude |
2 |
1892 |
Zuidplas |
15 |
879 |
Zundert |
7 |
301 |
Zutphen |
62 |
1896 |
Zwartewaterland |
12 |
642 |
Zwijndrecht |
24 |
193 |
Zwolle |
89 |
Remigratie vóór 1-april-2000 |
Remigratie op of na 1-april-2000 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Geen Zvw |
Zvw |
Geen Zvw |
Zvw |
||||||
Leefsituatie, |
categorie |
Geen AOW |
AOW |
Geen AOW |
AOW |
Geen AOW |
AOW |
Geen AOW |
AOW |
Samenwonend |
|||||||||
A |
422,02 |
422,02 |
422,02 |
424,17 |
539,73 |
539,73 |
565,61 |
568,50 |
|
B |
490,08 |
490,08 |
490,08 |
497,75 |
626,77 |
626,77 |
666,20 |
676,63 |
|
C |
703,36 |
703,36 |
704,11 |
743,74 |
899,53 |
899,53 |
933,61 |
962,98 |
|
D |
465,02 |
465,02 |
465,02 |
465,55 |
594,81 |
594,81 |
601,03 |
601,71 |
|
E |
539,74 |
539,74 |
490,08 |
501,10 |
690,60 |
690,60 |
661,65 |
676,53 |
|
F |
775,11 |
775,11 |
784,52 |
824,54 |
991,36 |
991,36 |
1.040,44 |
1.067,57 |
|
Frankrijk |
G |
422,02 |
422,02 |
422,02 |
442,72 |
539,73 |
539,73 |
556,62 |
583,93 |
Griekenland |
H |
422,02 |
422,02 |
422,02 |
427,28 |
539,73 |
539,73 |
581,39 |
588,64 |
Italië |
I |
490,08 |
490,08 |
490,08 |
503,99 |
626,77 |
626,77 |
657,23 |
675,89 |
Tsjechië |
J |
490,08 |
490,08 |
490,08 |
498,20 |
626,77 |
626,77 |
665,70 |
676,73 |
Slovenië |
K |
490,08 |
490,08 |
490,08 |
499,60 |
626,77 |
626,77 |
663,70 |
676,59 |
Portugal |
L |
539,74 |
539,74 |
490,08 |
497,61 |
690,60 |
690,60 |
665,82 |
676,06 |
Eén-ouder |
|||||||||
A |
381,18 |
381,18 |
381,18 |
383,12 |
487,50 |
487,50 |
488,44 |
490,93 |
|
B |
444,70 |
444,70 |
444,70 |
451,66 |
568,73 |
568,73 |
565,95 |
574,81 |
|
C |
630,75 |
630,75 |
630,75 |
666,96 |
806,67 |
806,67 |
800,66 |
836,15 |
|
D |
420,01 |
420,01 |
420,01 |
420,48 |
537,16 |
537,16 |
540,48 |
541,09 |
|
E |
489,78 |
489,78 |
444,70 |
454,70 |
626,73 |
626,73 |
563,67 |
576,34 |
|
F |
695,00 |
695,00 |
695,00 |
739,30 |
888,92 |
888,92 |
892,41 |
926,64 |
|
Frankrijk |
G |
381,18 |
381,18 |
381,18 |
399,88 |
487,50 |
487,50 |
473,44 |
496,67 |
Griekenland |
H |
381,18 |
381,18 |
381,18 |
385,93 |
487,50 |
487,50 |
485,83 |
491,89 |
Italië |
I |
444,70 |
444,70 |
444,70 |
457,32 |
568,73 |
568,73 |
561,96 |
577,92 |
Tsjechië |
J |
444,70 |
444,70 |
444,70 |
452,07 |
568,73 |
568,73 |
566,20 |
575,58 |
Slovenië |
K |
444,70 |
444,70 |
444,70 |
453,34 |
568,73 |
568,73 |
565,20 |
576,18 |
Portugal |
L |
489,78 |
489,78 |
444,70 |
451,54 |
626,73 |
626,73 |
566,26 |
574,97 |
Alleenstaand |
|||||||||
A |
294,96 |
294,96 |
294,96 |
296,46 |
377,23 |
377,23 |
378,17 |
380,10 |
|
B |
344,87 |
344,87 |
344,87 |
350,27 |
441,06 |
441,06 |
438,28 |
445,14 |
|
C |
490,08 |
490,08 |
490,08 |
518,21 |
626,77 |
626,77 |
610,85 |
645,92 |
|
D |
324,96 |
324,96 |
324,96 |
325,33 |
415,64 |
415,64 |
418,96 |
419,43 |
|
E |
379,87 |
379,87 |
344,87 |
352,62 |
485,72 |
485,72 |
436,00 |
445,80 |
|
F |
539,74 |
539,74 |
539,74 |
574,26 |
690,60 |
690,60 |
673,01 |
716,06 |
|
Frankrijk |
G |
294,96 |
294,96 |
294,96 |
309,43 |
377,23 |
377,23 |
363,17 |
380,98 |
Griekenland |
H |
294,96 |
294,96 |
294,96 |
298,63 |
377,23 |
377,23 |
375,56 |
380,24 |
Italië |
I |
344,87 |
344,87 |
344,87 |
354,66 |
441,06 |
441,06 |
434,29 |
446,62 |
Tsjechië |
J |
344,87 |
344,87 |
344,87 |
350,58 |
441,06 |
441,06 |
438,53 |
445,79 |
Slovenië |
K |
344,87 |
344,87 |
344,87 |
351,57 |
441,06 |
441,06 |
437,53 |
446,03 |
Portugal |
L |
379,87 |
379,87 |
344,87 |
350,17 |
485,72 |
485,72 |
438,59 |
445,33 |
Per 1 januari 2023 zijn allerlei bedragen, percentages en aantallen in de SZW-regelgeving herzien. In deze verzamelregeling zijn de nieuwe bedragen gepubliceerd, zoals voorgeschreven door de genoemde regelgeving. De wijzigingen van alle bedragen zijn zo veel mogelijk gebundeld. In deze regeling is ook de vaststelling van de aantallen beschut werk voor het jaar 2023 opgenomen. Naast deze verzamelregeling zijn er ook twee verzamelmededelingen gepubliceerd.
Op grond van artikel 7:673, derde lid, van het Burgerlijk Wetboek wordt de hoogte van het bedrag genoemd in het tweede lid van dat artikel, betreffende de hoogte van de maximale transitievergoeding, jaarlijks met ingang van 1 januari bij ministeriële regeling gewijzigd overeenkomstig de ontwikkeling van de marktcontractlonen. In de Macro-Economische Verkenningen (MEV) is deze ontwikkeling van de marktcontractlonen voor het komende jaar geraamd. Daarbij wordt het bedrag afgerond op het naaste veelvoud van € 1.000,–.
De ontwikkeling van de contractlonen wordt blijkens de MEV geraamd op 3,7%.1 Momenteel is het bedrag € 86.000,–. Bij verhoging met 3,7% resulteert dit in een bedrag van € 89.182,–. Dit bedrag wordt afgerond op het naaste veelvoud van € 1.000,–. Met de onderhavige regeling wordt daarom met ingang van 1 januari 2023 het bedrag van € 86.000,– gewijzigd in € 89.000,–.
Artikel II berust op artikel 475da, vierde lid, van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering en artikel 6 van het Besluit beslagvrije voet. In laatstgenoemd artikel is de bepaling opgenomen dat de beslagvrije voet van personen op wiens inkomen beslag is gelegd en die buiten Nederland woonachtig zijn wordt vermenigvuldigd met een vastgestelde factor, de zogenaamde woonlandfactor. De in deze regeling gebruikte woonlandfactoren zijn afgeleid van het woonlandbeginsel in de sociale zekerheid en zijn gebaseerd op de verhouding van het algemene kostenniveau van het betreffende woonland en dat van Nederland. In enkele gevallen ligt een bilateraal sociale zekerheidsverdrag ten grondslag aan de woonlandfactor. In de Regeling woonlandbeginsel in de sociale zekerheid 2012 is in een aantal gevallen het percentage op 100% (1,0) gesteld, vanwege bilaterale afspraken, wat niet speelt bij deze regeling. De woonlandfactor kent een maximum van 1,0.
De bijlage wordt jaarlijks op 1 januari geactualiseerd. De actualisatie is gebaseerd op de lijst binnen de Regeling woonlandbeginsel in de sociale zekerheid 2012.
In paragraaf 6 van de Regeling Participatiewet, IOAW en IOAZ zijn formules opgenomen voor de aanspraak op vakantietoeslag over inkomen in 2023. Deze formules worden jaarlijks, overeenkomstig artikel 38, vierde lid, van de Participatiewet, geactualiseerd vanwege de wijzigingen in de fiscaliteit.
Sinds 1 januari 2017 moeten gemeenten de voorziening beschut werk aanbieden aan personen die daarop zijn aangewezen. De Participatiewet regelt met artikel 10b, vierde lid, dat bij ministeriële regeling het aantal te realiseren beschut werkplekken kan worden vastgesteld per gemeente. Deze aantallen zullen in 2048 bij elkaar opgeteld overeenkomen met de aantallen in de raming en daarmee de financiering vanuit het Rijk.
Het Rijk heeft via de integratie-uitkering Participatie aan gemeenten financiële middelen beschikbaar gesteld voor de begeleiding van de nieuwe doelgroep naar beschut werk. De colleges van burgemeester en wethouders moeten in een jaar, voor zover de behoefte daartoe bestaat (de behoefte wordt bepaald door het aantal door UWV afgegeven positieve adviezen), ten minste het aantal beschut werkplekken realiseren als vastgelegd in deze ministeriële regeling. Bij de totstandkoming van de Participatiewet in 2015 zijn middelen aan gemeenten beschikbaar gesteld, voor oplopend tot structureel ruim 30.000 beschut werkplekken tegen een gemiddeld dienstverband van 31 uur per week in 2048. Dit betekent dat gemeenten evenredig meer moeten realiseren bij dienstverbanden van minder dan 31 uur per week en evenredig minder behoeven te realiseren bij dienstverbanden van meer dan 31 uur.
Bij inwerkingtreding per 1 januari 2017 is afgesproken om een ingroeipad te hanteren om de niet gerealiseerde aantallen beschut werk over 2015 en 2016 (in totaal circa drieduizend plekken) in te halen in de periode 2017 tot en met 2021, dus vijf jaar. Het budget is daarbij niet aangepast. Voor de komende vijf jaar gaat het om de volgende aantallen:
Aantallen |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
---|---|---|---|---|---|
Ultimo stand nieuw |
10.300 |
11.100 |
11.900 |
12.800 |
13.600 |
De aantallen zijn (net als de financiële middelen voor beschut werk) verdeeld over de gemeenten op basis van de gemeentelijke instroom in de Wajong werkregeling en de Wsw-wachtlijst in de periode 2012-2014.
Met deze regeling wordt het quotumpercentage over 2023 voor de sector overheid vastgesteld op 2,76 procent. Het quotumpercentage is berekend met toepassing van de formule, bedoeld in artikel 38f, tweede lid, van de Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv). De quotumheffing is geactiveerd voor de sector overheid voor quotumtekorten over het jaar 2018 en verder2 en is van toepassing op alle overheidswerkgevers met 25 of meer werknemers. Bij de berekening van het quotumpercentage gaat het om de verhouding tussen het aantal banen dat conform de banenafspraak moet worden ingevuld door mensen uit de doelgroep ten opzichte van het totale aantal banen in de sector overheid.
Het quotumpercentage wordt op grond van artikel 38f, eerste lid, van de Wfsv bij ministeriële regeling vastgesteld in het kalenderjaar voorafgaand aan het kalenderjaar waarover het quotumtekort wordt bepaald. De waarden van zes van de acht variabelen zijn eerder vastgesteld in artikel 2.32 van het Besluit Wfsv en artikel 3.35 van de Regeling Wfsv. Het totaal aantal banen bij werkgevers die quotumheffing verschuldigd zijn in de sector overheid (variabele D) en het aantal gerealiseerde extra banen voor arbeidsbeperkten bij kleine werkgevers (variabele H) zijn echter variabel en moeten jaarlijks worden vastgesteld. Deze regeling voorziet daarom tevens in de vaststelling van variabelen D en H voor de sector overheid voor het kalenderjaar 2023. Door het aantal banen jaarlijks vast te stellen sluit de berekening zoveel mogelijk aan bij de actuele situatie op de arbeidsmarkt.
Om variabele D te bepalen moet het totaal aantal banen bij grote werkgevers in de sector overheid worden bepaald en het aantal banen van uitgeleend personeel in de sector overheid. Bij bedrijven die personeel mogen uitlenen, bijvoorbeeld uitzendbureaus en sw-bedrijven, speelt het volgende. Ze krijgen een nulquotum over het personeel dat ze uitlenen, waardoor het quotumpercentage voor deze bedrijven niet voor uitgeleend personeel geldt. Voor het personeel dat ze niet uitlenen, geldt het reguliere quotumpercentage. Met ingang van 1 juli 20173 is daarom op grond van artikel 38f, derde lid, van de Wfsv in het Besluit Wfsv geregeld dat het aantal banen van uitgeleend personeel in mindering gebracht moet worden op het totaal aantal banen bij grote werkgevers. Op basis van deze berekening heeft UWV variabele D voor de sector overheid voor 2023 bepaald op 1.173.363,614 banen.
Variabele H weerspiegelt het aantal gerealiseerde extra banen bij kleine werkgevers in de sector overheid. Variabele H wordt bepaald door het aantal banen bij kleine overheidswerkgevers eind 2021 te verminderen met het aantal banen bij kleine overheidswerkgevers ten tijde van de nulmeting eind 2012. Gebleken is dat het aantal banen bij kleine overheidswerkgevers sinds 2012 met 283,60 is afgenomen. Variabele H bedraagt voor 2023 daarom –283,60. Een mogelijke verklaring voor deze afname is dat overheidswerkgevers die voorheen ‘klein’ waren, door groei of fusie nu in de categorie ‘groot’ vallen. In deze gevallen is er slechts sprake van een administratieve verschuiving van waar de banen meetellen.
De formule voor de berekening van het quotumpercentage op grond van artikel 38f, tweede lid, van de Wfsv luidt als volgt:
De variabelen van de formule voor het quotumpercentage voor 2023 zijn ingevolge artikel 2.32 van het Besluit Wfsv en artikel 3.35 van de Regeling Wfsv:
• Variabele A = 13.504: Het aantal banen vervuld door mensen met een arbeidsbeperking bij grote werkgevers in de sector overheid op grond van de nulmeting.
• Variabele B = 23.750: Het aantal extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking dat grote overheidswerkgevers moeten realiseren in 2023. Bij de vaststelling van de 23.750 banen is rekening gehouden met het feit dat werkgevers gedurende 2023 de tijd hebben om het extra aantal banen te realiseren. Dit is gedaan door uit te gaan van een gewogen gemiddelde waarbij de extra banen uit 2023 voor 50% worden meegeteld.
• Variabele C = 1.331: Het gemiddeld aantal verloonde uren van mensen met een arbeidsbeperking in de sector overheid en de sector niet-overheid tezamen. 1.331 verloonde uren per jaar komen overeen met gemiddeld 25,5 uur per week.
• Variabele D = 1.173.363,61: Het totaal aantal banen bij grote werkgevers in de sector overheid.
• Variabele E = 1.623: Het gemiddeld aantal verloonde uren van een werknemer bij grote werkgevers in de sector overheid. 1.623 verloonde uren per jaar komen overeen met gemiddeld 31,1 uur per week.
• Variabele F = 1.922: Het aantal mensen met een arbeidsbeperking, bedoeld in artikel 38b, tweede lid, voor de sector overheid in 2023. Het betreft het aantal mensen met een medische beperking die is ontstaan voor hun 18e verjaardag of tijdens hun studie, die zonder een voorziening niet in staat zijn het wettelijk minimumloon te verdienen, maar met een voorziening wel.
• Variabele G = 1.331: Het gemiddeld aantal verloonde uren van mensen met een arbeidsbeperking, bedoeld in artikel 38b, tweede lid, in de sector overheid. 1.331 verloonde uren per jaar komen overeen met gemiddeld 25,5 uur per week.
• Variabele H = -283,60: Het aantal gerealiseerde extra banen voor arbeidsbeperkten bij werkgevers als bedoeld in artikel 34, vierde en zesde lid, in de sector overheid onderscheidenlijk de sector niet-overheid.
Dit leidt tot de volgende formule voor de berekening van het quotumpercentage:
Het quotumpercentage voor grote werkgevers in de sector overheid in 2023 bedraagt op grond hiervan 2,76 procent. Dit betekent dat van alle verloonde uren van grote werkgevers in de sector overheid 2,76 procent ingevuld moet worden door mensen met een arbeidsbeperking.
In artikel 3.35, onderdeel d, wordt de waarde van variabele D voor de sector overheid voor het kalenderjaar 2023 toegevoegd. In onderdeel f van dit artikel wordt de waarde van variabele H toegevoegd voor 2023. De berekening van de hoogte van de variabelen D en H is hierboven toegelicht.
In artikel 3.37 van de Regeling Wfsv wordt het quotumpercentage voor de sector overheid voor het kalenderjaar 2023 toegevoegd. Het quotumpercentage voor 2023 wordt vastgesteld op 2,76%. Omdat de quotumheffing voor de sector overheid is geactiveerd vanaf 1 januari 2018, moet op grond van artikel 38f, eerste lid, van de Wet financiering sociale verzekeringen voorafgaand aan ieder kalenderjaar het quotumpercentage worden vastgesteld. Het gaat daarbij om het percentage van de verloonde uren dat bij de betreffende werkgever door arbeidsbeperkten moet worden vervuld op grond van de banenafspraak.
De wijziging van de Remigratieregeling betreft de wijziging van bijlage 2 bij die regeling. In deze bijlage zijn de brutobedragen van de remigratie-uitkeringen opgenomen.
In bijlage 3 bij deze wijzigingsregeling zijn de gewijzigde bedragen voor een remigratie-uitkering opgenomen. Op grond van artikel 3, eerste lid, van het Remigratiebesluit worden de brutobedragen van de remigratie-uitkeringen jaarlijks aangepast aan de hand van de helft van het percentage waarmee in het voorafgaande kalenderjaar de bijstandsnormen zijn gewijzigd. De bedragen zijn in de berekening geïndexeerd aan de hand van de helft van de stijging van de bijstandsnorm voor gehuwden (inclusief vakantie-uitkering) die geldt op 31 december van het voorgaande jaar ten opzichte van dezelfde norm die geldt op 31 december in het jaar daarvoor.
Uitgangspunt van hoofdstuk 3 van de Wet tegemoetkomingen loondomein (Wtl) is dat het lage-inkomensvoordeel (LIV) terecht komt bij de werkgevers die werknemers in dienst hebben of nemen die een loon van 100% tot en met 125% van het wettelijk minimumloon verdienen. Het doel is om het arbeidsmarktperspectief van laaggeschoolde werknemers te vergroten en daarmee de werkgelegenheid aan de onderkant van de arbeidsmarkt te stimuleren.
Op grond van artikel 3.1, vierde lid, van de Wtl worden de uurloongrenzen, genoemd in artikel 3.1, eerste lid, Wtl bij regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid jaarlijks aan het begin van het kalenderjaar geïndexeerd overeenkomstig de wijziging van het wettelijk minimumloon per 1 januari van het betreffende jaar. Dit betekent dat de aan het begin van het jaar vastgestelde uurloongrenzen voor het gehele betreffende jaar van toepassing zijn.
Per 1 januari 2023 bedraagt het wettelijk minimummaandloon € 1.934,4. Het wettelijk minimumloon per 1 januari 2022 was € 1.725,0. De indexeringsfactor is dan 1,12139. Deze rekenregel resulteert in de volgende uurloongrenzen5:
Koppeling aan het WML |
Uurloongrens |
---|---|
100% WML |
€ 12,04 |
125% WML |
€ 15,06 |
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, C.E.G. van Gennip
De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, C.J. Schouten
Regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
van 10 oktober 2017 tot wijziging van de Regeling Wfsv in verband met activering van de quotumheffing voor de sector overheid (Stcrt. 2017, 58942).
Besluit van 28 maart 2017 tot wijziging van het Besluit Wfsv en het Besluit SUWI in verband met het Besluit aanwijzing categorieën arbeidsbeperkten en werknemers voor berekening quotumtekort (Stb. 2017, 164).
In artikel 2.22 van het Besluit Wfsv is bepaald dat variabelen in de formule van het quotumpercentage naar beneden worden afgerond op twee cijfers achter de komma.
De tussengrens van 110% WML is met de Wet temporisering verhoging AOW-leeftijd komen te vervallen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2022-35085.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.