ARTIKEL I
De Regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 21 januari
2019 tot vaststelling van de formulieren in gebruik bij het landelijk register kinderopvang
2019 (Stcrt. 2019, 3951) wordt als volgt gewijzigd:
A
Bijlage 1. behorende bij artikel 1 van de regeling van de Staatssecretaris van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid van tot vaststelling van de formulieren in gebruik bij het
landelijk register kinderopvang 2019 wordt vervangen door bijlage I bij deze regeling.
B
Bijlage 2. behorende bij artikel 1 van de regeling van de Staatssecretaris van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid van tot vaststelling van de formulieren in gebruik bij het
landelijk register kinderopvang 2019 wordt vervangen door bijlage II bij deze regeling.
C
Bijlage 4. behorende bij artikel 2 van de regeling van de Staatssecretaris van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid van tot vaststelling van de formulieren in gebruik bij het
landelijk register kinderopvang 2019 wordt vervangen door bijlage III bij deze regeling.
D
Bijlage 5. behorende bij artikel 2 van de regeling van de Staatssecretaris van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid van tot vaststelling van de formulieren in gebruik bij het
landelijk register kinderopvang 2019 wordt vervangen door bijlage IV bij deze regeling.
E
Bijlage 6. behorende bij artikel 2 van de regeling van de Staatssecretaris van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid van tot vaststelling van de formulieren in gebruik bij het
landelijk register kinderopvang 2019 wordt vervangen door bijlage V bij deze regeling.
ARTIKEL II
De Regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 21 november
2018 tot vaststelling van de formulieren in gebruik bij het register buitenlandse
kinderopvang (Stcrt. 2018, 66983) wordt als volgt gewijzigd:
A
Bijlage 1. behorende bij artikel 1 van de Regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van
21 november 2018 tot vaststelling van de formulieren in gebruik bij het register buitenlandse
kinderopvang wordt vervangen door bijlage VI bij deze regeling.
B
Bijlage 2. behorende bij artikel 1 van de Regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van
21 november 2018 tot vaststelling van de formulieren in gebruik bij het register buitenlandse
kinderopvang wordt vervangen door bijlage VII bij deze regeling.
ARTIKEL III
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2021.
TOELICHTING
1. Inleiding
Deze regeling actualiseert de formulieren in de bijlagen bij de volgende regelingen:
-
1. de Regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 21 januari
2019 tot vaststelling van de formulieren in gebruik bij het landelijk register kinderopvang
2019 (Stcrt. 2019, 3951) (hierna: de Regeling vaststelling formulieren landelijk register kinderopvang).
-
2. de Regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 21 november
2018 tot vaststelling van de formulieren in gebruik bij het register buitenlandse
kinderopvang (Stcrt. 2018, 66983) (hierna: de Regeling vaststelling formulieren register buitenlandse kinderopvang).
Het gaat om bijlagen 1 (Aanvraag exploitatie kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang),
2 (Aanvraag exploitatie gastouderbureau), 4 (Wijziging kinderdagverblijf of buitenschoolse
opvang), 5 (Wijziging gastouderbureau) en 6 (Wijziging gastouderopvang) bij de Regeling
vaststelling formulieren landelijk register kinderopvang en bijlagen 1 (Aanvraag inschrijving
van een kinderopvangvoorziening (dagopvang of buitenschoolse opvang) in het register
buitenlandse kinderopvang) en 2 (Aanvraag inschrijving van een voorziening voor gastouderopvang
in het register buitenlandse kinderopvang) bij de Regeling vaststelling formulieren
register buitenlandse kinderopvang.
De formulieren worden gebruikt voor aanvragen tot inschrijving in het landelijk registeren
kinderopvang of het register buitenlandse kinderopvang, of het doorgeven van wijzigingen.
De grondslag daarvoor zijn de artikelen 1.45 en 1.47 van de Wet kinderopvang en het
Besluit landelijk register kinderopvang, register buitenlandse kinderopvang en personenregister
kinderopvang (hierna: het besluit).
Deze wijzigingen worden hieronder toegelicht.
2. Inhoud regeling
2.1 Ouderparticipatiecrèches
Met ingang van 1 juli 2021 zijn ouderparticipatiecrèches (OPC’s) onder de Wet kinderopvang
gebracht. Dat heeft ook gevolgen voor de Regeling vaststelling formulieren landelijk
register kinderopvang. Teneinde een aanvraag voor de exploitatie van een OPC te kunnen
indienen of wijzigingen van een OPC te kunnen doorgeven, zijn het aanvraagformulier
kinderdagvoorziening en buitenschoolse opvang en het wijzigingsformulier kinderdagvoorziening
en buitenschoolse opvang aangepast. Met het wijzigingsformulier kan ook een verhuizing
van een OPC worden doorgegeven. Op de formulieren kan bij het aangeven van de soort
opvang nu ook de OPC worden aangevinkt.
2.2 Verduidelijking informatieplicht buitenlandse kinderopvang
Om in het buitenland recht te krijgen op kinderopvangtoeslag, moet de buitenlandse
kinderopvangorganisatie geregistreerd worden in het register buitenlandse kinderopvang.
In de Regeling vaststelling formulieren register buitenlandse kinderopvang zijn formulieren
opgenomen voor de aanvraag of wijziging van zo’n inschrijving. Gebleken is dat de
bijlagen 1 en 2 (aanvraag voor kinderopvangvoorziening en voor gastouder) de suggestie
kunnen wekken dat de kinderopvangorganisatie, indien daar aanleiding toe is, de volledige
administratie beschikbaar moet stellen aan de Belastingdienst/Toeslagen, de Minister
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
Dat is niet de bedoeling. Daarom worden de bijlagen met deze regeling verduidelijkt,
zodat voor buitenlandse houders duidelijk is welke administratie aan de Minister van
SZW en DUO en welke administratie aan de Belastingdienst beschikbaar moet worden gesteld.
Er is in de nieuwe tekst een onderscheid gemaakt tussen de gegevenslevering aan de
Minister van SZW en DUO in het kader van registratie en kwaliteitscontrole en aan
de Belastingdienst/Toeslagen voor de beoordeling van de aanvragen voor kinderopvangtoeslag.
Deze tekst is afgestemd met DUO en de Belastingdienst/Toeslagen. Hiermee wordt verduidelijkt
welke gegevens daadwerkelijk noodzakelijk zijn en voor welke instantie. De nieuwe
tekst sluit nu aan op de praktijk.
2.3 Mailadres houder
In het aanvraagformulier exploitatie kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang en
het aanvraagformulier exploitatie gastouderbureau is met deze wijziging – in aanvulling
op het vermelden van het mailadres van de aanvrager – ook het mailadres van de houder
opgenomen. Het opgeven van dit mailadres is optioneel. Dit mailadres van de houder
wordt niet openbaar gemaakt en is bedoeld voor communicatie met de gemeente of de
GGD. In het wijzigingsformulier kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang en het
wijzigingsformulier gastouderbureau is de optie opgenomen om het mailadres van de
houder te wijzigen. De houder kan hier alsnog zijn of haar mailadres doorgeven en
bijvoorbeeld hiermee het algemene mailadres van de organisatie vervangen.
Er zijn geen gevolgen voor de regeldruk, het betreft enkel een voorstel om de huidige
werkprocessen te versoepelen.
2.4 Administratieve aanpassingen
Er zijn enkele administratieve aanpassingen die met deze regeling doorgevoerd worden.
Het wijzigingsformulier kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang en het wijzigingsformulier
gastouderbureau zijn zo aangepast dat niet meer in alle gevallen een kopie van bewijs
van inschrijving in het handelsregister nodig is. In voornoemde formulieren staat
bij het onderdeel ‘mee te sturen documenten’ nu opgenomen: bij het doorgeven van een
vestigingsnummer of een houderwijziging moet een bewijs van inschrijving in de kamer
van koophandel worden meegezonden. Het is voortaan alleen in deze twee situaties noodzakelijk.
In het wijzigingsformulier kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang is duidelijker
aangegeven welke wijzigingen kunnen worden gemeld. Het onderdeel ‘Gegevens geregistreerde
Opvangvoorziening’ is aangepast in ‘Wijziging gegevens geregistreerde Opvangvoorziening’.
In het wijzigingsformulier gastouderbureau en het wijzigingsformulier gastouderopvang
zijn subnummers verwijderd, om verwarring te voorkomen. Alle wijzigingen vallen namelijk
in de categorie: Wijziging gegevens geregistreerde vestiging. De subnummers 3.3 en
3.4 zijn verwijderd bij het wijzigingsformulier gastouderopvang en de subnummers 3.3,
3.4 en 3.5 bij het wijzigingsformulier gastouderbureau.
In zes formulieren wordt niet langer naar ‘geslacht’ gevraagd. Uitzondering is het
Wijzigingsformulier gastouderopvang, daar gebeurde dat al niet. Reden voor deze aanpassing
is dat er geen doelbinding is met het opvragen van het geslacht.
3. Gevolgen
De hierboven genoemde aanpassingen hebben geen negatieve gevolgen voor de regeldruk.
Enkele wijzigingen leiden tot het verminderen van de regeldruk. Het geslacht wordt
niet meer opgevraagd bij alle bijgevoegde formulieren. Ook hoeft een kopie van het
bewijs van inschrijving in het handelsregister niet meer in alle gevallen toegevoegd
te worden. Voor het wijzigingsformulier kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang
en het wijzigingsformulier gastouderbureau is dit alleen nodig voor het doorgeven
van een vestigingsnummer of een houderwijziging.
Verder zijn in de formulieren enkele verduidelijkingen aangebracht. Dit versoepelt
het invullen van de desbetreffende formulieren.
In het aanvraagformulier exploitatie kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang en
het aanvraagformulier exploitatie gastouderbureau is het voortaan mogelijk het mailadres
van de houder op te nemen. Dit is optioneel en kan het contact met de houder versoepelen.
Ook kan het mailadres van de houder worden gewijzigd in de wijzigingsformulieren.
In de Wet kinderopvang zijn ouderparticipatiecrèches (OPC’s) sinds 1 juli 2021 opgenomen.
Dit leidt ertoe dat dit geregistreerd moet kunnen worden vanaf 1 juli 2021. Dit kan
met het aanvraagformulier kinderdagvoorziening en buitenschoolse opvang en het wijzigingsformulier
kinderdagvoorziening en buitenschoolse opvang.
4. Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op 1 juli 2021. Behalve in de Staatscourant zijn de
aanvraag- en wijzigingsformulieren te vinden op www.rijksoverheid.nl/kinderopvang.
Met de inwerkingtredingsdatum van 1 juli 2021 wordt aangesloten op het kabinetsbeleid
van vaste verandermomenten voor regelgeving (aanwijzing 4.17 van de aanwijzingen voor
de regelgeving). Dat beleid houdt in dat ministeriële regelingen in werking treden
op 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Van de minimuminvoeringstermijn van twee
maanden wordt afgeweken. Dat leidt niet tot nadelen voor de doelgroep. De wijzigingen
in de formulieren betreffen kleine aanpassingen die geen voorbereidingstijd van betrokkenen
vragen.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
W. Koolmees