De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Gelet op artikel 5, vierde lid, en artikel 7, vijfde lid, van het Besluit landelijk
register kinderopvang, register buitenlandse kinderopvang en personenregister kinderopvang;
Besluit:
Artikel 1
Als aanvraagformulieren voor exploitatie van een kinderdagverblijf of buitenschoolse
opvang, voor exploitatie van een gastouderbureau en voor exploitatie van een gastouderopvang,
worden vastgesteld de bij deze regeling gevoegde bijlagen 1 tot en met 3.
Artikel 2
Als formulieren voor het doorgeven van wijzigingen aan de gemeente door een houder
van een geregistreerd kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang, voor het doorgeven
van wijzigingen aan de gemeente door een houder van een geregistreerd gastouderbureau
en voor het doorgeven van wijzigingen aan de gemeente door een houder van het geregistreerde
gastouderbureau waarbij de voorziening van gastouderopvang is ingeschreven, worden
vastgesteld de bij deze regeling gevoegde bijlagen 4 tot en met 6.
Artikel 3
De regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 20 februari
2018, 2018-0000024858, tot vaststelling van de formulieren in gebruik bij het landelijk
register kinderopvang 2018, Stcrt. 2018, 10828, vervalt.
Artikel 4
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 februari 2019.
Den Haag, 21 januari 2019
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
T. van Ark
TOELICHTING
Op grond van artikel 5, vierde lid, van het Besluit landelijk register kinderopvang,
register buitenlandse kinderopvang en personenregister kinderopvang, wordt de aanvraag,
bedoeld in artikel 1.45, eerste en tweede lid, van de Wet kinderopvang ingediend met
gebruikmaking van het formulier dat ter zake door de Minister van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid is vastgesteld. Artikel 7, vijfde lid, van het Besluit landelijk register
kinderopvang, register buitenlandse kinderopvang en personenregister kinderopvang
bepaalt dat ook voor een verzoek als bedoeld in artikel 1.47, eerste lid, van de Wet
kinderopvang gebruik dient te worden gemaakt van het daarvoor door de Minister van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid vastgestelde formulier. Met deze regeling worden
de aanvraag- en wijzigingsformulieren vastgesteld. Deze regeling en de daarbij gevoegde
formulieren worden gepubliceerd in de Staatscourant. Daarnaast worden de aanvraag-
en wijzigingsformulieren gepubliceerd op www.rijksoverheid.nl/kinderopvang.
Met deze regeling worden de aanvraag- en wijzigingsformulieren die waren vastgesteld
bij de regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 20 februari
2018, 2018-0000024858, tot vaststelling van de formulieren in gebruik bij het landelijk
register kinderopvang 2018, Stcrt. 2018, 10828, vervangen door de in de bijlagen bij deze regeling opgenomen formulieren. De bedoelde
regeling komt bij deze regeling te vervallen.
In de formulieren, die als bijlage 1 tot en met 6 bij deze regeling zijn opgenomen,
zijn enkele kleine technische correcties aangebracht. Daarnaast zijn in de toelichtingen
bij de formulieren enkele tekstpassages geactualiseerd en/of verduidelijkt.
In de toelichting bij het aanvraagformulier exploitatie kinderdagverblijf of buitenschoolse
opvang en het aanvraagformulier exploitatie gastouderopvang is een kleine wijziging
aangebracht die samenhangt met een kleine technische correctie in artikel 1.56b, vierde
lid, en artikel 1.50, vijfde lid, van de Wet kinderopvang. Deze artikelen regelen
vanaf 1 januari 2019 dat de wettelijke verplichting om ingeschreven te staan in het
personenregister kinderopvang ook zal gelden voor eventuele volwassen huisgenoten
en structureel aanwezigen van 18 jaar of ouder bij een kindercentrum of gastouderopvang.
Zodoende is in de toelichting van beide aanvraagformulieren aangegeven dat de aanvraag
pas in behandeling wordt genomen wanneer ook eventuele volwassen huisgenoten en structureel
aanwezigen staan ingeschreven in het Personenregister kinderopvang.
Op het wijzigingsformulier kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang is toegevoegd
dat een houder een kopie van het veiligheids- en gezondheidsbeleid dient bij te voegen.
Op het wijzigingsformulier gastouderbureau is bij de mee te sturen documenten toegevoegd
dat het gastouderbureau bij een wijzigingsaanvraag een kopie van zijn risico-inventarisatie
moet bijvoegen. Voorheen was dit abusievelijk nog niet vermeld, terwijl dit wel vereist
is voor een wijzigingsaanvraag. De overige kleine correcties betreffen onder meer
het aanpassen van de nummering en de volgorde van de vragen in de aanvraagformulieren
voor een kindercentrum of gastouderbureau en daarnaast enkele redactionele en tekstuele
wijzigingen in de toelichting ter verduidelijking.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 februari 2019. Hierbij wordt afgeweken
van de voor een ministeriële regeling geldende vaste verandermomenten van 1 januari,
1 april, 1 juli of 1 oktober. Deze afwijking is noodzakelijk opdat de aangepaste aanvraag-
en wijzigingsformulieren zo snel mogelijk na 1 januari gepubliceerd moeten worden
en na publicatie in gebruik kunnen worden genomen zodat de aanvraag- en wijzigingsformulieren
corresponderen met de wijzigingen in de Wet kinderopvang.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
T. van Ark