Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, van 22 maart 2020, nr. IENW/BSK-2020/53334, tot wijziging van de Regeling boorduitrusting, de Regeling luchtverkeersdienstverlening en de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen in verband met enkele reparaties en wijzigingen met betrekking tot het luchtruim

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie;

Gelet op artikel 8a.1 van de Wet luchtvaart en de artikelen 5, tweede lid, 8, derde en vierde lid, en 23, eerste lid, van het Besluit luchtverkeer 2014;

BESLUITEN:

ARTIKEL I

De Regeling boorduitrusting wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 wordt in de alfabetische rangschikking van begripsbepalingen ‘Minister: Minister van Infrastructuur en Milieu’ vervangen door ‘Minister: Minister van Infrastructuur en Waterstaat’.

B

Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:

1. In de aanhef wordt ‘straalvliegtuigen’ vervangen door ‘luchtvaartuigen’ en wordt ‘Nederlandse krijgsmacht’ vervangen door ‘Nederlandse en bondgenootschappelijke krijgsmachten’.

2. Onder 1° wordt ‘uitgevoerd in de gebieden’ vervangen door ‘uitgevoerd in de militaire oefengebieden’ en vervalt ‘, vierde lid, onderdelen a tot en met k, o en p,’.

ARTIKEL II

De Regeling luchtverkeersdienstverlening wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 1 wordt in de alfabetische rangschikking van begripsbepalingen in de begripsbepalingen ‘minister’ en ‘Operational Air Traffic’, in artikel 11, eerste lid, onderdeel a, en in artikel 12, eerste lid, ‘Minister van Infrastructuur en Milieu’ telkens vervangen door ‘Minister van Infrastructuur en Waterstaat’.

B

In artikel 1a wordt ‘8, eerste en tweede lid,’ vervangen door ‘8’.

C

In artikel 10, tweede lid, wordt ‘Ministerie van Infrastructuur en Milieu’ vervangen door ‘Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat’.

D

In artikel 18, eerste lid, wordt de tabel als volgt gewijzigd:

1. ‘Lelystad TMA’s 2, 3, 4 en 5’ wordt vervangen door ‘Lelystad TMA’s 2, 3, 4 en 5***’.

2. ‘Nieuw Milligen TMA B boven FL 055 en op of beneden FL 065’ wordt vervangen door ‘Nieuw Milligen TMA B boven FL 055 en op of beneden FL 065****’.

3. ‘Nieuw Milligen TMA C2 boven FL 055 en op of beneden FL 095’ wordt vervangen door ‘Nieuw Milligen TMA C2 boven FL 055 en op of beneden FL 095****’.

4. ‘Nieuw Milligen TMA E boven FL 055 en op of beneden FL 095’ wordt vervangen door ‘Nieuw Milligen TMA E boven FL 055 en op of beneden FL 095****’.

5. Aan de voetnoten bij de tabel worden twee voetnoten toegevoegd, luidende:

*** Voor Lelystad TMA’s 3, 4 en 5 geldt luchtruimclassificatie E van 22.00 uur – 18.00 uur lokale tijd.

**** Voor Nieuw Milligen TMA’s B, C2 en E geldt tussen FL 055 en FL 065 luchtruimclassificatie E van 22.00 uur – 18.00 uur lokale tijd.

ARTIKEL III

De Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. De begripsbepaling ‘gyroplane’ vervalt.

2. In de alfabetische rangschikking van begripsbepalingen wordt een begripsbepaling ingevoegd, luidende:

gyrokopter:

gemotoriseerd luchtvaartuig met rotorbladen, zwaarder dan lucht, dat hoofdzakelijk in de lucht kan worden gehouden door aerodynamische reactiekrachten op zijn rotorbladen, waarvan de rotorbladen niet door de motor worden aangedreven;

3. In de alfabetische rangschikking van begripsbepalingen wordt ‘minister: Minister van Infrastructuur en Milieu’ vervangen door ‘minister: Minister van Infrastructuur en Waterstaat’.

B

§ 12 van hoofdstuk 3 komt te luiden:

§ 12. Gyrokopters

C

In artikel 34, eerste lid, aanhef, en tweede lid, wordt ‘gyroplane’ telkens vervangen door ‘gyrokopter’.

ARTIKEL IV

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 april 2020.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

De Staatssecretaris van Defensie, B. Visser

TOELICHTING

Algemeen

Inleiding

Deze ministeriële regeling strekt tot wijziging van:

  • de Regeling boorduitrusting in verband met het gebruik van SSR-transponders door militaire luchtvaartuigen;

  • de Regeling luchtverkeersdienstverlening in verband met een reparatie en het wijzigen van de luchtruimklasse in enige luchtruimgebieden; en

  • de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen in verband met een reparatie.

Naast een beleidsinhoudelijke wijziging, die hieronder wordt toegelicht, betreffen de wijzigingen enkele technische aanpassingen en herstel van omissies. In het artikelsgewijze deel van de toelichting wordt nader ingegaan op deze wijzigingen. Daarnaast wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om in de drie regelingen de aanduiding van de minister te actualiseren. In de Regeling luchtverkeersdienstverlening is ook de aanduiding van het ministerie geactualiseerd.

Beleidsinhoudelijke wijziging

Regeling luchtverkeersdienstverlening

Ten behoeve van de voorgenomen toekomstige afhandeling van handelsverkeer op Lelystad Airport is aan enkele naderingsverkeersleidingsgebieden (TMA: terminal control area), te weten de Lelystad TMA’s 3, 4 en 5 en de Nieuw Milligen TMA’s B, C2 en E, de luchtruimklasse “D” toegekend. Luchtruimklasse D betekent dat er actief verkeersleiding gegeven moet worden aan alle verkeer in het desbetreffende luchtruim, dus ook verkeer dat op zicht vliegt (VFR: visual flight rules). Dit betekent dat het VFR-verkeer radiocommunicatie tot stand moet kunnen brengen en er sprake moet zijn van permanente lucht-grondcommunicatie in beide richtingen.

Vooruitlopend op het definitieve besluit over de openstelling van Lelystad Airport voor handelsverkeer is er sprake van een transitieperiode waarin er enkel tussen 18.00 uur en 22.00 uur lokale tijd naderingsluchtverkeersleiding aan het vliegverkeer dat op instrumenten vliegt (IFR: instrument flight rules) wordt gegeven ten behoeve van Lelystad Airport. De kleine luchtvaart, die voornamelijk onder zichtvliegvoorschriften vliegt, heeft aangegeven dat zij door luchtruimklasse D in de transitiefase onnodig beperkt wordt in haar bewegingsvrijheid buiten de periode dat er daadwerkelijk naderingsverkeersleiding wordt gegeven, vanwege de genoemde communicatie-eisen. Deze eisen ten aanzien van de communicatie gelden niet in luchtruimklasse E.

Daarom is nu de luchtruimklasse van de desbetreffende TMA’s buiten de afhandelingstijden in de transitiefase teruggebracht naar luchtruimklasse E. Tussen 18.00 uur en 22.00 uur blijft wel klasse D gelden.

Voor het plaatselijke luchtverkeersleidingsgebied (control zone: CTR) van Lelystad Airport verandert overigens niets: de luchtverkeersklasse blijft hier klasse D.

Wanneer Lelystad Airport formeel wordt opengesteld voor handelsverkeer zal de luchtruimklasse in bovengenoemde TMA’s weer gewijzigd worden in luchtruimklasse D.

Toezicht en handhaving

Het toezicht op de naleving van de bepalingen op grond van de ministeriële regelingen die in de onderhavige regeling worden gewijzigd, is belegd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (hierna: ILT). De onderhavige wijzigingen zijn voor een Handhaafbaarheid, Uitvoerbaarheid en Fraudebestendigheid-toets (HUF-toets) aan de ILT voorgelegd. De ILT heeft geconcludeerd dat de regeling uitvoerbaar en handhaafbaar is.

Effecten op de administratieve lasten en nalevingskosten

De onderhavige regeling brengt geen nieuwe administratieve lasten en nalevingskosten met zich mee. De wijzigingen zijn louter technisch of operationeel van aard.

Internetconsultatie

Er is geen internetconsultatie uitgevoerd voor deze regeling, omdat hier sprake is van een ministeriële regeling die geen ingrijpende veranderingen teweegbrengt in de rechten en plichten van burgers en bedrijven en ook geen ingrijpende gevolgen heeft voor de uitvoeringspraktijk.

MKB-toets

Er is geen MKB-toets uitgevoerd voor deze regeling. De reden hiervoor is dat er geen sprake is van wezenlijk nieuwe regelgeving en de onderhavige wijzigingen geen gevolgen hebben voor werkbaarheid en uitvoerbaarheid in de praktijk voor het MKB.

Vaste verandermomenten

Deze regeling treedt met ingang van 1 april 2020 in werking. Dit is het eerstvolgende vaste verandermoment. Omdat deze regeling niet voor 1 februari 2020 is gepubliceerd, zal wat betreft de vereiste invoeringstermijn worden afgeweken van de daarvoor geldende twee maanden. Dit is niet bezwaarlijk, omdat hier sprake is van reparatieregelgeving en regelgeving waarbij belanghebbenden baat hebben bij spoedige inwerkingtreding.

Artikelsgewijs

ARTIKEL I

Gebleken is destijds dat militaire luchtvaartuigen die een mode S transpondercode voeren door middel van een ADS-B ontvanger te volgen zijn via diverse voor het publiek toegankelijke internetpagina’s. Om het geheime karakter van als zodanig aangewezen militaire vluchtuitvoeringen te waarborgen is toen in de Regeling boorduitrusting (Stcrt. 2015, 37711) voor de gezagvoerders van militaire straalvliegtuigen een uitzondering gemaakt op de verplichting te vliegen met een werkende SSR-transponder in mode S in militaire oefengebieden die worden genoemd in artikel 2 van de Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden 2018.

De in artikel 8 voorziene uitzondering wordt in die zin gewijzigd dat in algemene zin wordt bepaald dat ook helikopters onder de uitzondering vallen alsook de luchtvaartuigen van bondgenootschappelijke krijgsmachten. Bij dit laatste moet worden gedacht aan oefeningen in bondgenootschappelijk verband. Door dit in algemene zin in artikel 8 te regelen, worden administratieve lasten in de vorm van per luchtvaartuig te verlenen ontheffingen vermeden.

Om aan te sluiten bij het opschrift van artikel 2 van de Regeling beperking of verbod uitoefening burgerluchtverkeer in bepaalde gebieden 2018 wordt expliciet vermeld dat het om militaire oefengebieden gaat.

ARTIKEL II

Onderdeel B

In het Besluit luchtverkeer 2014 is in artikel 8, derde en vierde lid, voorzien in de mogelijkheid dat bij ministeriële regeling aerodrome traffic zones (ATZs), helicopter protection zones (HPZs) en helicopter traffic zones (HTZs) worden aangewezen. Deze aanwijzing van ATZs, HPZs en HTZs geschiedt in de artikelen 4 en 7 van de Regeling luchtverkeersdienstverlening. Echter, het derde en vierde lid van artikel 8 van het Besluit luchtverkeer 2014 waren nog niet opgenomen als grondslag in de Regeling luchtverkeersdienstverlening. Dit is met onderhavige wijziging gerepareerd.

Onderdeel D

Met de onderhavige wijzigingen wordt gedurende een bepaalde periode van de dag de luchtruimclassificatie van enkele luchtruimgebieden (Lelystad TMA’s 3, 4, en 5, en de Nieuw Milligen TMA’s B, C2 en E) teruggebracht van luchtruimklasse D naar E. Door dit in de voetnoten te regelen kan deze wijziging wetstechnisch eenvoudig weer ongedaan gemaakt worden op het moment dat Lelystad opengaat voor het handelsverkeer.

ARTIKEL III

Met het Besluit van 1 april 2019, houdende wijziging van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart en het Besluit luchtvaartuigen 2008 in verband met nadere regels ten aanzien van bewijzen van bevoegdheid voor gyrokopters (Stb. 2019, 154) is het begrip ‘gyroplane’ vervallen en vervangen door ‘gyrokopter’. De regelingen die als grondslag deze besluiten hebben, zijn overeenkomstig aangepast. Echter hierbij is deze wijziging voor de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen over het hoofd gezien. Dit is met onderhavige wijziging gerepareerd.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga

De Staatssecretaris van Defensie, B. Visser

Naar boven