Regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 26 november 2019, nr. 2019-0000155436, tot wijziging van de Arbeidsomstandighedenregeling in verband met de nadere invulling van algemene eisen voor registers waarin specifieke beroepsbeoefenaren zich dienen te (her-)registreren, de (her-)registratie daarin en de eisen voor (her-)registratie in het Register kraanmachinisten

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op de artikelen 1.5l, vierde lid, 1.5m, tweede lid, 1.5o, tweede lid, 1.5p, zesde lid en 7.32, eerste lid, van het Arbeidsomstandighedenbesluit;

Besluit:

ARTIKEL I

De Arbeidsomstandighedenregeling wordt als volgt gewijzigd:

A

Na paragraaf 1.1a. wordt een paragraaf ingevoegd luidende:

Paragraaf 1.1b. Persoonsregistratie

Artikel 1.1c. Inrichting register
  • 1. De verwerker, genoemd in artikel 1.5k, tweede en derde lid, van het besluit, voert een deugdelijk beheer ten aanzien van de registers, genoemd artikel 1.5j, eerste lid, van het besluit.

  • 2. De registers, genoemd in artikel 1.5j, eerste lid, van het besluit, bevatten de gegevens, genoemd in artikel 1.5m, eerste lid, onder a, b, c, d, e, g, en h van het besluit.

  • 3. De registers, genoemd in artikel 1.5j, eerste lid, onderdelen a, d, e en f, van het besluit, bevatten tevens het gegeven, bedoeld in artikel 1.5m, eerste lid, onder f, van het besluit.

Artikel 1.1d. Verzoek om registratie of herregistratie
  • 1. De persoon die zich wil laten registeren of herregistreren in een register als bedoeld in artikel 1.1c, tweede lid, doet de verwerker van dit register de gegevens, bedoeld in artikel 1.1c, tweede lid, toekomen. De persoon die zich wil laten registeren of herregistreren in een register als bedoeld in artikel 1.1c, derde lid, doet de verwerker van dit register tevens het gegeven, bedoeld in artikel 1.1c, derde lid, toekomen.

  • 2. De verwerker van het register kan bepalen dat de persoon, bedoeld in het eerste lid, een of meer gegevens als bedoeld in artikel 1.1c, tweede en derde lid, in digitale vorm verstrekt. Daartoe zorgt de verwerker voor een permanent bereikbare en volgens de stand van de techniek beveiligde website.

  • 3. De persoon, bedoeld in het eerste lid, legitimeert zich bij de verwerker zodanig dat deze zijn identiteit kan vaststellen.

  • 4. De verwerker verstrekt de geregistreerde of geherregistreerde een bewijs van registratie of herregistratie.

Artikel 1.1e. Verzoek om informatie of inzage
  • 1. De administratie van het register is zodanig ingericht dat op verzoek van:

    • a. de geregistreerde of geherregistreerde tijdig aan hem de gegevens, bedoeld in het artikel 1.1c, tweede lid en voor zover van toepassing het derde lid, worden verstrekt ten behoeve van controle op juistheid en volledigheid;

    • b. de werkgever van een werknemer, de opdrachtgever van een zelfstandige tijdig of de door de werkgever of opdrachtgever gemachtigde aan hem meegedeeld wordt of de door hem in zijn verzoek vermelde persoon in het register is opgenomen, en zo ja met welke status en voor welk werkveld of welke werkvelden;

    • c. een andere direct betrokkene tijdig aan hem meegedeeld wordt of de door hem in zijn verzoek vermelde persoon in het register is opgenomen en zo ja met welke status en voor welk werkveld of welke werkvelden; en

    • d. de toezichthouder tijdig aan hem de gegevens, bedoeld in artikel 1.1c, tweede en derde lid, worden verstrekt die voor de naleving van de bij en krachtens de wet gegeven voorschriften van belang zijn.

  • 2. De personen, bedoeld in het eerste lid, legitimeren zich bij de verwerker zodanig dat deze kan vaststellen dat zij geregistreerde of geherregistreerde, werkgever, opdrachtgever, gemachtigde, andere direct betrokkene of toezichthouder zijn.

Artikel 1.1f. Aanpassing gegevens op verzoek geregistreerde of geherregistreerde
  • 1. De geregistreerde of geherregistreerde kan de minister gemotiveerd verzoeken de in het register opgenomen gegevens, bedoeld in de artikelen 1.1c, tweede en derde lid, 1.9a, eerste, vijfde en zesde lid, en 1.9d, tweede lid, aan te passen of te verwijderen.

  • 2. In voorkomend geval doet de geregistreerde of geherregistreerde de minister met het verzoek, bedoeld in het eerste lid, nieuwe gegevens toekomen.

  • 3. Artikel 1.1d, tweede, derde en vierde lid, is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 1.1g. Informeren geregistreerde of geherregistreerde

De minister informeert de geregistreerde of geherregistreerde desgevraagd over:

  • a. door hem genomen besluiten betreffende een verzoek om informatie of inzage als bedoeld in artikel 1.1e, eerste lid, onder b, c en d; en

  • b. door hem anders dan op verzoek van de geregistreerde of geherregistreerde in dat register aangepaste gegevens dan wel uit het register verwijderde gegevens.

Artikel 1.1h. Misbruik of zoekraken van het bewijs van registratie of herregistratie
  • 1. De geregistreerde of geherregistreerde voorkomt misbruik en het zoekraken van het bewijs van registratie of herregistratie door derden.

  • 2. De constatering van misbruik en het zoekraken van het bewijs van registratie of herregistratie meldt de geregistreerde of geherregistreerde binnen tien dagen schriftelijk of digitaal aan de minister.

B

Artikel 1.9a. wordt als volgt gewijzigd:

a. Het eerste lid wordt als volgt gewijzigd:

1. De aanhef komt te luiden:

  • 1. Het verzoek om registratie of herregistratie, bedoeld in artikel 1.5j, vijfde lid, van het besluit, dan wel om een certificaat van vakbekwaamheid als bedoeld in artikel 1.5h van het besluit, wordt ingediend bij de minister, of indien de minister een certificerende instelling als bedoeld in artikel 1.5a van het besluit heeft aangewezen, bij die instelling, onder verstrekking van de volgende documenten:.

2. In onderdeel f wordt ‘de aanvraag’ vervangen door ‘het verzoek’.

b. In het tweede, derde, vierde, vijfde en zesde lid wordt ‘aanvrager’ telkens vervangen door ‘verzoeker’.

c. In het vierde lid wordt ‘aanvraag’ telkens vervangen door ‘verzoek’.

d. In het vijfde lid, onderdeel b, wordt na ‘die’ ingevoegd ‘is geregistreerd of geherregistreerd in het voor het desbetreffende vakgebied wettelijk verplicht gestelde register dan wel, in de overige gevallen, die’.

C

Artikel 1.9da. komt te luiden:

Artikel 1.9da. Geldigheidsduur opname in register, certificaat van vakbekwaamheid en bewijs van toetsing

  • 1. Registratie of herregistratie als bedoeld in artikel 1.5j, vijfde lid, van het besluit, een certificaat dat op grond van artikel 1.5h van het besluit is afgegeven, en een bewijs van toetsing dat op grond van de artikelen 1.9c of 1.9d is afgegeven, ten behoeve van tijdelijke en incidentele dienstverrichting, hebben een geldigheidsduur die gelijk is aan de geldigheidsduur van de registratie of herregistratie in het register, genoemd in artikel 1.5j, eerste lid, van het besluit, dan wel van het persoonscertificaat dat op grond van artikel 20 van de wet, bedoeld in artikel 1.5f van het besluit, vereist is voor de uitoefening van hetzelfde beroep.

  • 2. De geldigheid van het bewijs van toetsing, bedoeld in het eerste lid, kan door de minister worden beperkt of beëindigd naar aanleiding van controles die zijn uitgevoerd in het kader van toezicht.

D

Paragraaf 7.3. Certificatie machinisten hijskranen en funderingsmachines komt te luiden:

Paragraaf 7.3. Registratie of herregistratie machinisten hijskranen en funderingsmachines

Artikel 7.6. Categorieën torenkranen, mobiele kranen en funderingsmachines
  • 1. Een persoon is in het bezit van een bewijs van registratie of herregistratie in het Register kraanmachinist, bedoeld in artikel 7.32, eerste lid, van het besluit indien hij een torenkraan, mobiele kraan of funderingsmachine als omschreven in de onderdelen a tot en met c, bedient:

    • a. torenkraan: torenvormige hijskraan, al dan niet verrijdbaar, waarvan het maximumbedrijfslastmoment 10 tonmeter of meer bedraagt of de giek 20 meter of hoger boven het vlak van de ondersteuning van de kraan bevestigd is;

    • b. mobiele kraan: verrijdbare, niet aan een vaste baan gebonden hijskraan die geen torenkraan is en waarvan het maximumbedrijfslastmoment 10 tonmeter of meer bedraagt, met uitzondering van:

      • 1°. een op een voertuig bevestigde laadkraan die uitsluitend ingericht is of althans uitsluitend wordt gebruikt voor het laden en lossen van de laadbak van het voertuig of een samenstel van voertuigen;

      • 2°. een grondverzetmachine die ontgravingen maakt en direct daarop aansluitend leidingwerk in die ontgravingen legt of ten behoeve van het uitvoeren van grondverzetwerkzaamheden ondersteuningsschotten plaatst;

    • c. funderingsmachine: verrijdbare of verrolbare funderingsmachine die is ingericht om funderingselementen te verwerken of bestemd om palen of andere langwerpige voorwerpen in de grond te maken, te drijven of daaruit te verwijderen alsmede om met een en ander rechtstreeks verband houdende verrichtingen uit te voeren met inbegrip van het met een maximumbedrijfslastmoment van 10 tonmeter of meer verplaatsen van lasten.

  • 2. Met betrekking tot de registratie of herregistratie, bedoeld in het eerste lid, worden onderscheiden:

    • a. de registratie en herregistratie van vakbekwaamheid voor machinisten van vaste en mobiele torenkranen;

    • b. de registratie of herregistratie van vakbekwaamheid voor machinisten van mobiele kranen, onderverdeeld in de categorieën:

      • 1°. mobiele kraan op banden of rupsen;

      • 2°. grondverzetmachine met hijsfunctie;

      • 3°. autolaadkraan;

      • 4°. verreiker met hijsfunctie;

    • c. de registratie of herregistratie van vakbekwaamheid voor machinisten van funderingsmachines, onderverdeeld in de categorieën:

      • 1°. kleine funderingsmachine: machine met een eigen massa inclusief uitrustingen en funderingselement die gelijk is aan of minder is dan 30 ton, een totale hoogte heeft van minder dan 10 meter en die funderingselementen korter dan 10 meter verwerkt;

      • 2°. grote funderingsmachine: machine met een eigen massa inclusief uitrustingen en funderingselement van 30 ton of meer, een totale hoogte van 10 meter of meer heeft of die funderingselementen van 10 meter of langer verwerkt.

Artikel 7.7 Eisen voor registratie of herregistratie

Registratie of herregistratie in het Register kraanmachinisten, bedoeld in artikel 7.6, geschiedt indien de aanvrager voldoet aan de navolgende eisen:

  • a. indien het betreft registratie of herregistratie voor de bediening van een torenkraan als bedoeld in artikel 7.6, tweede lid, onderdeel a,het schema voor de machinist torenkraan ‘Schema voor registratie van de Machinist Torenkraan in het Register Kraanmachinisten, W4-06’, dat is vastgesteld door de Stichting Toezicht Certificatie Verticaal Transport op 6 november 2019, Staatscourant van 13 december 2019, nr. 66050;

  • b. indien het betreft registratie of herregistratie voor de bediening van een mobiele kraan, zijnde een mobiele kraan op banden of rupsen als bedoeld in artikel 7.6, tweede lid, onderdeel b, sub 1°, het schema voor de machinist mobiele kraan op banden en/of rupsen ‘Schema voor registratie van de Machinist Mobiele Kraan in het Register Kraanmachinisten, W4-01’, dat is vastgesteld door de Stichting Toezicht Certificatie Verticaal Transport op 6 november 2019, Staatscourant van 13 december 2019, nr. 66050;

  • c. indien het betreft registratie of herregistratie voor de bediening van een mobiele kraan, zijnde een grondverzetmachine met hijsfunctie, van de categorie, bedoeld in artikel 7.6, tweede lid, onderdeel b, sub 2°, het schema voor de machinist grondverzetmachine met hijsfunctie ‘Schema voor registratie van de Machinist Grondverzetmachine in het Register Kraanmachinisten, W4-05’, dat is vastgesteld door de Stichting Toezicht Certificatie Verticaal Transport op 6 november 2019, Staatscourant van 13 december 2019, nr. 66050, nr. dan wel het schema voor de machinist mobiele kraan op banden of rupsen ‘Schema voor registratie van de Machinist Mobiele Kraan in het Register Kraanmachinisten, W4-01’, dat is vastgesteld door de Stichting Toezicht Certificatie Verticaal Transport op 6 november 2019, Staatscourant van 13 december 2019, nr. 66050;

  • d. indien het betreft registratie of herregistratie voor de bediening van een mobiele kraan, zijnde een autolaadkraan, van de categorie, bedoeld in artikel 7.6, tweede lid, onderdeel b, sub 3°, het schema voor de machinist autolaadkraan ‘Schema voor registratie van de Machinist Autolaadkraan in het Register Kraanmachinisten, W4-04’, dat is vastgesteld door de Stichting Toezicht Certificatie Verticaal Transport op 6 november 2019, Staatscourant van 13 december 2019, nr. 66050, dan wel het schema voor de machinist mobiele kraan op banden en/of rupsen 2019 ‘Schema voor registratie van de Machinist Mobiele Kraan in het Register Kraanmachinisten, W4-01’, dat is vastgesteld door de Stichting Toezicht Certificatie Verticaal Transport op 6 november 2019, Staatscourant van 13 december 2019, nr. 66050;

  • e. indien het betreft registratie of herregistratie voor de bediening van een mobiele kraan, zijnde een verreiker met hijsfunctie, van de categorie, bedoeld in artikel 7.6, tweede lid, onderdeel b, sub 4°, het schema voor de machinist verreiker met hijsfunctie ‘Schema voor registratie van de Machinist Verreiker in het Register Kraanmachinisten, W4-07’, dat is vastgesteld door de Stichting Toezicht Certificatie Verticaal Transport op 6 november 2019, Staatscourant van 13 december 2019, nr. 66050, dan wel het schema voor de machinist mobiele kraan op banden of rupsen ‘Schema voor registratie van de Machinist Mobiele Kraan in het Register Kraanmachinisten, W4-01’, dat is vastgesteld door de Stichting Toezicht Certificatie Verticaal Transport op 6 november 2019, Staatscourant van 13 december 2019, nr. 66050;

  • f. indien het betreft registratie of herregistratie voor de bediening van een kleine funderingsmachine als bedoeld in artikel 7.6, tweede lid, onderdeel c, sub 1°, het schema voor de machinist kleine funderingsmachine ‘Schema voor registratie van de Machinist Funderingsmachine Klein in het Register Kraanmachinisten, W4-02’ dat is vastgesteld door de Stichting Toezicht Certificatie Verticaal Transport op 6 november 2019, Staatscourant van 13 december 2019, nr. 66050, dan wel het schema voor de machinist grote funderingsmachine ‘Schema voor registratie van de Machinist Funderingsmachine Groot in het Register Kraanmachinisten, W4-03’, dat is vastgesteld door de Stichting Toezicht Certificatie Verticaal Transport op 6 november 2019, Staatscourant van 13 december 2019, nr. 66050; en

  • g. indien het betreft registratie of herregistratie voor de bediening van een grote funderingsmachine als bedoeld in artikel 7.6, tweede lid, onderdeel c, sub 2°, van het schema voor de machinist grote funderingsmachine ‘Schema voor registratie van de Machinist Funderingsmachine Groot in het Register Kraanmachinisten, W4-03’, dat is vastgesteld door de Stichting Toezicht Certificatie Verticaal Transport op 6 november 2019, Staatscourant van 13 december 2019, nr. 66050.

ARTIKEL II

De bijlagen XVII tot en met XVIIh worden ingetrokken.

ARTIKEL III

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2020.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

‘s-Gravenhage, 26 november 2019

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, T. van Ark

TOELICHTING

Algemeen

Deze wijziging van de Arbeidsomstandighedenregeling (hierna: Arboregeling) dient een aantal doelen.

In de eerste plaats wordt hiermee een nadere invulling gegeven van bepalingen in de nieuwe paragraaf 1B van het Arbeidsomstandighedenbesluit (hierna: Arbobesluit). Deze nieuwe paragraaf in het Arbobesluit biedt de grondslag voor de invoering van een aantal registers waarin specifieke beroepsbeoefenaren zich dienen te (her-)registreren.

In de tweede plaats bevat de voorliggende wijziging van de Arboregeling de nadere invulling van de eisen waaraan beroepsbeoefenaren dienen te voldoen om te worden ge(her-)registreerd in het Register Kraanmachinisten. Met het oog daarop zijn op verzoek van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (hierna: SZW) door de Stichting Toezicht Certificatie Verticaal Transport Register Administratie (hierna: TCVT RA) registratieschema’s met eisen voor (her-)registratie opgesteld voor verschillende typen kraanmachinisten. Deze wijziging van de Arboregeling bevat (statische) verwijzingen naar deze voor specifieke typen kraanmachinisten door TCVT RA opgestelde registratieschema’s met eisen voor (her-)registratie. De teksten van deze registratieschema’s worden in de Staatscourant gepubliceerd.

De voorstellen van TCVT RA voor de eisen voor (her-)registratie van kraanmachinisten komen in belangrijke mate overeen met eisen die voorheen werden gesteld toen er voor hen de verplichting bestond om te beschikken over een certificaat. Daarbij zij opgemerkt dat in de diverse registratieschema’s voor kraanmachinisten op grond van examentechnische overwegingen eindtermen en toetstermen anders zijn geformuleerd dan in de voorheen geldende certificatieschema’s. Ook zijn cesuren vastgesteld per eindterm in plaats van per examendeel.

Verwachting dat deze aanscherping van de exameneisen geen grote gevolgen zal hebben.

De Staatssecretaris van SZW heeft de eisen voor (her-)registratie voor de verschillende typen kraanmachinisten getoetst en geconcludeerd dat (her-)registratie van de verschillende typen kraanmachinisten op basis daarvan noodzakelijk en proportioneel is in verband met het gezond en veilig werken van deze beroepsbeoefenaren.

Omdat de eisen voor (her-)registratie voor de verschillende typen kraanmachinisten in belangrijke mate overeenkomen met eisen die voorheen werden gesteld toen de verplichting bestond om te beschikken over een certificaat, leidt de invoering van deze (her-)registratieverplichtingen naar verwachting niet tot een stijging van de lasten voor de betrokken kraanmachinisten. Aannemelijk is zelfs dat de kosten voor deze beroepsbeoefenaren lager zijn dan wanneer voor hen de verplichting zou worden ingevoerd te beschikken over een onder accreditatie afgegeven certificaat (zie hierover de toelichting bij de invoering van de nieuwe paragraaf 1B van het Arbobesluit).

Deze aanpassing van de Arboregeling heeft geen (additionele) gevolgen voor de regeldruk. De Adviescommissie Toetsing Regeldruk heeft kenbaar gemaakt deze conclusie te delen.

De onderhavige wijziging van de Arboregeling is in concept voorgelegd aan de Inspectie SZW voor een uitvoerbaarheids- en handhaafbaarheidstoets nadat al eerder een concept voor de wijziging van het Arbobesluit waarmee een aantal registers wordt ingesteld aan de Inspectie SZW was voorgelegd. Naar aanleiding hiervan heeft overleg plaatsgehad met de Inspectie SZW over de toezichtrol van de Inspectie SZW bij de ingestelde persoonsregisters. Dit overleg heeft geleid tot overeenstemming over de toezichtrol van de Inspectie SZW in verband met registratiestelsels in het algemeen en ten aanzien van registratie instellingen in het bijzonder. Vastgesteld is dat de Inspectie SZW formeel geen toezichtrol heeft op registratie instellingen als zodanig. Wel is de Inspectie SZW bereid op verzoek nader te kijken naar aspecten van het functioneren van registratie instellingen voor zover dat aansluit bij haar andere markttoezichttaken en past binnen haar prioriteiten en planning. Ook is rekening gehouden met enkele specifieke voorstellen van de Inspectie SZW.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel I, onderdeel A

Artikel 1.1c. Inrichting register

Het eerste lid van dit artikel bevat een algemene zorgplicht voor de verwerker. Die zorgplicht houdt met name in dat de verwerker er op toe moet zien dat de (her-)registratieprocedure goed functioneert, het register up to date is wat betreft de daarin opgenomen gegevens, de inzageprocedure goed en soepel loopt, de systeembeveiliging adequaat is, de minister en de toezichthouder desgevraagd goed en tijdig van informatie wordt voorzien en er een adequate klachtprocedure is.

Ter uitvoering van artikel 1.5m Arbobesluit regelen het tweede en derde lid welke gegevens in welke registers opgenomen dienen te worden. Het tweede lid betreft gegevens die in alle registers moeten worden opgenomen, te weten voor- en achternaam, geboortedatum en -plaats, contactgegevens, kopie of scan van documenten betreffende de vereiste kennis, vaardigheden of ervaring, einddatum van (her)registratie en datum aanpassing en verwijdering gegevens en looptijd schorsing. Het derde lid ziet op opname van de verklaring omtrent gedrag in de registers voor gasdeskundigen, veilig werken met explosieve stoffen, vuurwerkbezigers en vuurwerk-bewerkers. Voor medewerkers van Defensie en de Nationale politie geldt dat die moeten beschikken over een verklaring van geen bezwaar (afgegeven door de MIVD dan wel AIVD). Die verklaring is echter gekoppeld aan het zijn van medewerker van Defensie of de Nationale politie en hoeft daarom niet in de onderhavige registers te worden opgenomen.

Artikel 1.1d. Verzoek om registratie of herregistratie

Degene die ge(her-)registreerd wil worden moet de verwerker de daarvoor benodigde gegevens verstrekken. Ontbreken er gegevens dan stelt de verwerker verzoeker in staat die alsnog aan te leveren binnen een termijn van twee weken. Zijn de gegevens dan nog niet aangeleverd dan wordt het verzoek tot (her-)registratie niet afgehandeld (eerste lid en artikel 1.5l, tweede lid, Arbobesluit).

De verwerker kan verzoekers verplichten de gegevens digitaal aan te leveren. In dat geval moet hij wel beschikken over een permanent bereikbare en adequaat beveiligde website (tweede en derde lid).

Zodra een persoon is geregistreerd verstrekt de verwerker deze persoon een bewijs van (her-)registratie (vierde lid).

Artikel 1.1e. Verzoek om informatie of inzage

Dit artikel strekt ter uitvoering van artikel 1.5o Arbobesluit en regelt wie, op welke wijze en over welke gegevens inlichtingen informatie kan worden verstrekt.

Ge(her-)registreerde heeft inzage in alle omtrent zijn persoon in het register opgenomen gegevens, zodat hij die kan controleren (eerste lid, onder a).

De toezichthouder, bedoeld in artikel 1, derde lid, onder d, Arbowet (dat zijn de Inspectie SZW en voor specifieke onderdelen de Inspectie Leefomgeving en Transport, de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit, het Staatstoezicht op de Mijnen en de Nationale Politie), heeft eveneens inzage in de in een register opgenomen gegevens, voor zover dat voor de naleving van de bij en krachtens de Arbowet gegeven voorschriften van belang is (eerste lid, onder d).

De werkgever, opdrachtgever er of gemachtigde van een werkgever of opdrachtgever wordt alleen informatie verstrekt omtrent de opname de werknemer of zelfstandige in het register, de status van de (her-)registratie (schorsing of niet) en voor zo ver van belang, het werkveld of de werkvelden (eerste lid, onder c).

Dit is ook het geval voor andere direct betrokkenen (eerste lid, onder c). Te noemen zijn hier met name potentiele werkgevers, opdrachtgevers, havenautoriteiten wat betreft de gasdeskundige en overheidsinstanties die besluiten nemen op basis van het Vuurwerkbesluit of de Wet explosieven civiel gebruik. Deze personen moet wel aantonen direct betrokkene te zijn, dat wil zeggen dat zij een gerechtvaardigd belang hebben bij het opvragen van de informatie omtrent de

ge(her-)registreerde. Kunnen zijn dit belang niet aantonen, dan volgt afwijzing van het verzoek.

Tenslotte geldt voor alle verzoekers dat zij zich zodanig moeten legitimeren dat de verwerker kan vaststellen dat zij zijn wie ze zeggen te zijn (tweede lid).

Artikel 1.1f. Aanpassing gegevens op verzoek geregistreerde of geherregistreerde

Ge(her-)registreerde kan de minister van SZW (in de praktijk de verwerker) verzoeken om de omtrent zijn persoon in het register opgenomen gegevens aan te passen of te verwijderen. In het verzoek dient hij aan te geven waarom gegevens aangepast dan wel verwijderd dienen te worden. Zo zal een lopende schorsing niet verwijderd kunnen worden. In voorkomend geval dient de ge(her-)registreerde de nieuwe gegevens aan te leveren. Zijn de nieuwe gegevens niet volledig, dan krijgt verzoeker ook hier twee weken om de gegevens aan te vullen.

Tenslotte heeft verwerker ook hier de mogelijkheid digitale aanlevering van gegevens verplicht te stellen (derde lid).

Artikel 1.1g. Informeren geregistreerde of geherregistreerde

Ge(her-)registreerde wordt desgevraagd, conform de artikelen 15 en 19 AVG, door de minister van SZW (in de praktijk de verwerker) op de hoogte gesteld van:

  • a. de personen/instanties die hebben gevraagd om informatie over zijn (her-)registratie en status en de afdoening daarvan en van verzoeken van de toezichthouder om inzage in de omtrent zijn persoon in het register opgenomen gegevens (eerste lid); en

  • b. aanpassing of verwijdering van omtrent zijn persoon in het register openomen gegevens, anders dan op zijn verzoek (tweede lid).

De minister hoeft de ge(her-)registreerde niet meteen na de informatieverstrekking, inzage, aanpassing of verwijdering daarvan op de hoogte te stellen. Hij moet dat zo spoedig mogelijk doen. Desgewenst kan hij de informatie over verzoeken en afhandeling daarvan bundelen.

Artikel 1.1h. Misbruik of zoekraken van het bewijs van registratie of herregistratie

Dit artikel regelt dat de geregistreerde of geherregistreerde misbruik en het zoekraken van het bewijs van registratie of herregistratie door derden voorkomt en hij constatering van misbruik en het zoekraken van het bewijs van registratie of herregistratie binnen tien dagen meldt minister.

Artikel I, onderdelen B en C (artikelen 1.9a en 1.9da Arboregeling)

In Hoofdstuk 1, paragraaf 1.3, is een uitgebreide regeling opgenomen betreffende de erkenning en gelijkstelling van in een andere EU-staat verworven beroepskwalificaties met in Nederland verkregen beroepskwalificaties, zowel bij vestiging in Nederland (artikel 1.9a) als bij incidentele werkzaamheden in Nederland (artikelen 1.9b, 1.9c en 1.9d). Die situatie wordt gecontinueerd onder de nieuwe (her-)registratieprocedure.

Daartoe dient artikel 1.9a wel te worden uitgebreid met de persoons(her-)registratie. Betrokkene meldt zich dan bij het betreffende register. De minister van SZW (in de praktijk de verwerker) beoordeelt vervolgens de gelijkwaardigheid van de in de andere EU-lidstaat verworven beroepskwalificaties. Zijn de beroepskwalificaties inderdaad gelijkwaardig, dan volgt opname in het register. Betrokkene ontvangt een bewijs van (her-)registratie. Is (nog) geen sprake van gelijkwaardigheid, dan is er de mogelijkheid van een aanvullende stage of proeve van bekwaamheid (artikel 1.9a, vijfde en zesde lid).

De regeling voor incidentele werkzaamheden, die hier ook onverkort van toepassing is, behoeft geen wijziging.

Artikel I, onderdeel D (paragraaf 7.3. Registratie of herregistratie machinisten hijskranen en funderingsmachines, Arboregeling)

In paragraaf 7.3.1 zijn de verschillende typen van werkzaamheden die door verschillende typen kraanmachinisten worden uitgevoerd onderscheiden en zijn de eisen vastgelegd voor de

(her-)registratie van de verschillende typen kraanmachinisten worden uitgevoerd via verwijzingen naar de nieuwe registratieschema’s voor de verschillende typen van kraanmachinisten die zijn opgesteld door de stichting TCVT RA. Deze registratieschema’s worden gepubliceerd in de Staatscourant.

Inhoudelijk wijken de entree- en exameneisen in de registratieschema’s waaraan de verschillende typen kraanmachinisten moeten voldoen om een (her-)registratie te kunnen verwerven niet wezenlijk af van de eisen waaraan zij moesten voldoen om een certificaat te verkrijgen. Wel zijn eind- en toetstermen in de registratieschema's anders beschreven. Dit is gedaan om de examinering beter aan te laten sluiten op de hedendaagse uitvoeringspraktijk en de stand van de techniek. Voorts sluit de examinering beter aan op de eisen die heden ten dage worden gesteld aan examinering. Ook de bij de examens te stellen vragen sluiten nu beter aan bij de onderscheiden toetstermen zodat de kandidaten gerichter kunnen worden bevraagd en zij zich ook gerichter op het examen kunnen voorbereiden.

Aan de cesuur voor de examinering is toegevoegd dat de kandidaat voor iedere afzonderlijke eindterm voor het theorie examen minimaal 70% van de vragen voldoende moet scoren. Hiermee wordt voorkomen dat een kandidaat voor het examen kan slagen hoewel hij voor een specifieke eindterm onvoldoende vragen goed heeft beantwoord. De praktijk van de examinering van kraanmachinisten laat zien dat het slagingspercentage heel hoog ligt en dat kandidaten die het examen niet halen, doorgaans voor meerdere eindtermen onvoldoende scoren. De toegevoegde bepaling zal dan ook weinig gevolgen hebben voor de praktijk en dient er vooral toe vast te leggen dat een kandidaat niet voor het theorie-examen kan slagen als hij een of meer eindtermen onvoldoende beheerst.

Opgemerkt zij nog dat voorheen aparte certificatieschema’s bestonden voor de torenkraanmachinist en de machinist mobiele torenkraan. Nu is er slechts één registratieschema voor de machinist torenkraan (W4-06). Een (her-)registratie op grond van dit schema geeft de bevoegdheid zowel mobiele als vaste torenkranen te bedienen.

Artikel II

Dit artikel regelt de intrekking van de voormalige certificatieschema’s voor de verschillende typen kraanmachinisten die waren opgenomen als bijlagen bij de Arboregeling.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, T. van Ark

Naar boven