TOELICHTING
Algemeen
Met deze wijzigingsregeling worden de volgende vijf ministeriële regelingen gewijzigd:
-
• de Regeling standaarden examenkwaliteit mbo 2012;
-
• de Regeling gegevensverstrekking persoonsgebonden nummer BVE 2009;
-
• de Regeling modeldiploma mbo;
-
• de Subsidieregeling praktijkleren; en
-
• de Regeling certificaten groen beroepsonderwijs.
Deze wijzigingsregeling wordt in overeenstemming met de Staatssecretaris van Economische
Zaken ondertekend.
Met de wet tot wijziging van onder meer de Wet educatie en beroepsonderwijs in verband
met het regelen van keuzedelen waarop beroepsopleidingen mede worden gebaseerd (hierna:
wet herziening kwalificatiestructuur met keuzedelen) (Staatsblad 2015, 390) wordt de kwalificatiestructuur in het middelbaar beroepsonderwijs (hierna: mbo)
herzien met het oog op een betere, inhoudelijke aansluiting van beroepsopleidingen
op de arbeidsmarkt en het vervolgonderwijs. Met de invoering van de herziene kwalificatiestructuur
is elke kwalificatie opgebouwd uit één basis- en profieldeel en worden keuzedelen
geïntroduceerd. Keuzedelen vormen een verdieping of verbreding ten opzichte van de
kwalificatie of dragen bij aan een betere voorbereiding voor vervolgonderwijs.
Mbo-instellingen moeten opleidingen voor studenten die instromen vanaf 1 augustus
2016 baseren op de herziene kwalificatiestructuur. Dit betekent dat elke opleiding
is gebaseerd op een herziene kwalificatie uit een herzien kwalificatiedossier en op
één of meer keuzedelen. Dit heeft gevolgen voor de hierboven genoemde ministeriële
regelingen. Hierna volgt een toelichting op de wijziging van elke ministeriële regeling
afzonderlijk.
De verplichte invoering van opleidingen gebaseerd op de herziene kwalificatiestructuur
met keuzedelen heeft geen gevolgen voor de studenten die een beroepsopleiding volgen
waarvan het eerste studiejaar is gestart vóór 1 augustus 2016. Zij worden door het
bevoegd gezag in de gelegenheid gesteld deze beroepsopleiding te voltooien, gedurende
een periode van de desbetreffende studieduur vermeerderd met twee jaar (artikel 7.2.4,
zevende lid, tweede volzin, van de Wet educatie en beroepsonderwijs (hierna: WEB)
en artikel V van de wet herziening kwalificatiestructuur met keuzedelen).
Regeling standaarden examenkwaliteit mbo 2012
Met deze wijzigingsregeling wordt de bijlage bij artikel 1 van de Regeling standaarden
examenkwaliteit mbo 2012 gewijzigd. De bijlage bevat de landelijke standaarden voor
de kwaliteit van examens, als bedoeld in artikel 7.4.4 van de WEB, inclusief de bijbehorende
normering.
De examinering en diplomering van beroepsopleidingen moeten voldoen aan landelijke
standaarden voor de examenkwaliteit, als bedoeld in artikel 7.4.4 van de WEB, inclusief
de bijbehorende normering. De mbo-instelling moet daar bij alle door haar aangeboden
opleidingen voor zorgen en moet dat ook zelf bewaken en waar nodig tijdig de kwaliteit
verbeteren. Bovendien dient de mbo-instelling jaarlijks publieke verantwoording af
te leggen over de uitkomsten van de zelfevaluatie van de examenkwaliteit (op grond
van artikel 1.3.6 van de WEB). Het externe toezicht op de kwaliteit van de examinering
en diplomering door de Inspectie van het Onderwijs vindt ook plaats aan de hand van
de standaarden en de bijbehorende normering. De standaarden geven de vereiste (basis-)examenkwaliteit
aan en hebben betrekking op de examinering en diplomering van de gehele opleiding.
Ten opzichte van de voorafgaande bijlage van de Regeling standaarden examenkwaliteit
mbo 2012 zijn in deze nieuwe bijlage tekstpassages gewijzigd betreffende:
-
– indicator 1.2 en bijbehorend portret;
-
– het portret van indicator 1.3 Cesuur;
-
– het portret van indicator 1.4 Beoordelingswijze;
-
– het portret van indicator 2.3.1 Besluitvorming diplomering;
-
– de normering.
De overige teksten zijn ongewijzigd gebleven. Voor de leesbaarheid van de standaarden
is ervoor gekozen om de bijlage in z’n geheel te vervangen.
Deze regeling is van toepassing op alle categorieën opleidingen (te weten de eindtermgerichte
opleidingen, de opleidingen gebaseerd op de bestaande beroepsgerichte kwalificatiestructuur
en de opleidingen waarvan het eerste studiejaar is gestart op of na 1 augustus 2016),
met dien verstande dat in bepaalde portretten onderscheid wordt gemaakt naar de categorie
opleiding.
De standaarden voor de examenkwaliteit hebben betrekking op de examinering en diplomering
betreffende de gehele opleiding, dus ook – bij opleidingen waarvan het eerste studiejaar
is gestart op of na 1 augustus 2016 – op keuzedelen (artikel 7.4.4 van de gewijzigde
WEB).
De Regeling standaarden examenkwaliteit mbo 2012 zal overigens opnieuw worden gewijzigd
met ingang van 1 augustus 2017. Op die datum treden namelijk de op elkaar afgestemde
nieuwe onderzoekskaders voor het primair onderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs,
voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs van de Inspectie van het Onderwijs
in werking, waaronder het Onderzoekskader mbo 2017 met het nieuwe waarderingskader
mbo 2017.
Regeling gegevensverstrekking persoonsgebonden nummer BVE 2009
De regeling gegevensverstrekking persoonsgebonden nummer BVE 2009 beschrijft de gegevens
die door de mbo-instelling over de student moeten worden geleverd aan BRON. Aangezien
vanaf 1 augustus 2016 ook keuzedelen onderdeel uitmaken van de opleiding, is het belangrijk
dat ook hierover informatie wordt vastgelegd in BRON en, waar relevant, getoond in
het diplomaregister.
De mbo-instellingen moeten bij diplomering per keuzedeel het resultaat van de student
aangeven: behaald of niet-behaald. Een keuzedeel is behaald als hiervoor ten minste
een 6 of voldoende is behaald. Ook de datum van het resultaat dient te worden aangegeven.
Hierbij zijn twee mogelijkheden: dit is de datum van diplomering (indien het diploma
is behaald), of de datum van uitschrijving bij de opleiding (indien geen diploma is
behaald). Dit moet in ieder geval worden gedaan voor de keuzedelen die onderdeel uitmaken
van de keuzedeelverplichting. Of dit ook wordt gedaan voor extra keuzedelen, is afhankelijk
van het besluit dat de school en de student nemen over de vermelding van de resultaten
van extra keuzedelen op het diploma en de resultatenlijst. Als er wordt besloten deze
extra keuzedelen te vermelden op het diploma en de resultatenlijst, dan dienen deze
ook te worden doorgegeven aan DUO, zodat de gegevens in BRON en het diplomaregister
zoveel mogelijk overeenkomen met die op het diploma en de resultatenlijst.
Indien het mogelijk is om voor het keuzedeel een certificaat uit te reiken op basis
van artikel 7.2.3, eerste lid, van de WEB, dient de mbo-instelling ook aan te geven
of het behaalde onderdeel van een kwalificatie deel uitmaakt van het diploma, of dat
hiervoor, wanneer geen diploma is behaald, een certificaat is uitgereikt. Daarnaast
wordt met deze wijzigingsregeling geregeld dat gegevens over behaalde onderdelen van
een kwalificatie als bedoeld in artikel 7.2.3, eerste lid, van de WEB, door de instelling
moeten worden geleverd aan DUO. De instelling levert deze gegevens alleen aan als
de betreffende kwalificatie onderdelen bevat waaraan certificaten zijn verbonden.
Dat geldt voor zowel de situatie waarin het diploma is uitgereikt, als voor de situatie
waarin uitsluitend een onderdeel van een kwalificatie is behaald waaraan een certificaat
is verbonden. Daarbij geldt dat met het behalen van het diploma de student automatisch
de betreffende onderdelen van de kwalificatie heeft behaald waaraan een certificaat
is verbonden. Dit betekent dat de instelling bij levering van diplomagegevens altijd
meldt dat de betreffende onderdelen van de kwalificatie waaraan certificaten zijn
verbonden, ook zijn behaald. Met de registratie in BRON kan in het diplomaregister
hiermee voor beide situaties getoond worden welke onderdelen van een kwalificatie
waaraan een certificaat is verbonden, zijn behaald
Registratie van beroepspraktijkvorming van een keuzedeel.
Indien een student zijn keuzedeel geheel of gedeeltelijk volgt in de beroepspraktijk
bij een erkend leerbedrijf worden de gegevens van beroepspraktijkvormingsovereenkomst
(bpvo) vastgelegd met de Crebo-code van het keuzedeel. In het geval de bpvo zowel
betrekking heeft op een kwalificatiedossier of een kwalificatie als op een keuzedeel,
moeten de bpvo-gegevens met de Crebo-code van het kwalificatiedossier of de kwalificatie
en de Crebo-code van het keuzedeel worden vastgelegd. Indien de student de opleiding
in de beroepsopleidende leerweg volgt, kan de deelnemer ook ingeschreven staan in
een opleidingsdomein. In dat geval dienen de bpvo-gegevens vastgelegd te worden met
de Crebo-code van het opleidingsdomein. Voor de bekostiging is het van belang dat
uit de registratie duidelijk wordt dat de bbl-student op 31 december niet uitsluitend
beroepspraktijkvorming voor een keuzedeel volgt, maar ook daadwerkelijk het bpv-deel
van de kwalificatie of van het kwalificatiedossier volgt bij een daarvoor erkend leerbedrijf.
Regeling modeldiploma mbo
In de Regeling modeldiploma mbo is een model vastgelegd voor de diploma’s en de resultatenlijsten
die worden uitgereikt in het mbo.
Met de wet herziening kwalificatiestructuur met keuzedelen wordt bepaald dat vanaf
1 augustus 2016 studenten die starten met een mbo-opleiding ook een of meer keuzedelen
moeten volgen binnen hun opleiding. Vanwege de waarde van keuzedelen voor de arbeidsmarkt
en de vervolgopleiding is het belangrijk dat de resultaten van keuzedelen ook inzichtelijk
worden gemaakt op het diploma en de resultatenlijst van de student. Daartoe moeten
de modellen voor het diploma en de resultatenlijst worden aangepast. Er worden nieuwe
modellen voor het diploma en de resultatenlijsten aan de regeling toegevoegd, te weten
bijlage 1A, 2A en 3A. Deze modellen zijn voor het eerst van toepassing op diploma’s
en resultatenlijsten die worden uitgereikt aan examenkandidaten op basis van een beroepsopleiding
waarvan het eerste studiejaar op of na 1 augustus 2016 start.
Studenten die een beroepsopleiding volgen waarvan het eerste studiejaar is gestart
vóór 1 augustus 2016 (voor de verplichte invoering van de herziene kwalificatiestructuur),
mogen deze opleiding afronden gedurende een periode die overeenkomt met de studieduur
van de desbetreffende beroepsopleiding, vermeerderd met twee jaren. Voor deze studenten
dienen de huidige modellen in de bijlagen 1 tot en met 3 van de Regeling modeldiploma
mbo te worden gebruikt.
Door de student behaalde keuzedelen, dat wil zeggen keuzedelen waarvoor ten minste
een 6 of voldoende is behaald, worden vermeld op het diploma. Het gaat hierbij in
ieder geval om de keuzedelen waarmee invulling wordt gegeven aan de keuzedeelverplichting.
Of ook informatie over extra keuzedelen wordt opgenomen op het diploma wordt besloten
door de school en de student samen. Het examenresultaat voor zowel behaalde als niet-behaalde
keuzedelen wordt vermeld op de resultatenlijst bij het diploma. Ook hierbij gaat het
in ieder geval om de keuzedelen waarmee invulling wordt gegeven aan de keuzedeelverplichting;
of de resultaten van extra keuzedelen worden vermeld, wordt besloten door de school
en de student samen. Er hoeft daarbij geen onderscheid gemaakt te worden tussen keuzedelen
waarmee invulling wordt gegeven aan de keuzedeelverplichting en extra keuzedelen.
Om ervoor te zorgen dat de gegevens in BRON en het diplomaregister zoveel mogelijk
overeen komen met wat er is opgenomen op het diploma en de resultatenlijst, is het
zaak dat de gegevens over keuzedelen die worden vermeld op het diploma en de resultatenlijst,
ook worden aangeleverd aan DUO.
Modellen voor certificaten
In het kader van leven lang leren, maar ook ter verbetering van de kansen van kwetsbare
jongeren op de arbeidsmarkt, worden de mogelijkheden vergroot voor het uitreiken van
erkende mbo-certificaten. Naast de mogelijkheid die er al was voor het verbinden van
certificaten aan onderdelen van kwalificaties, op basis van artikel 7.2.3, eerste
lid, van de WEB, is met de wet herziening kwalificatiestructuur met keuzedelen ook
de mogelijkheid geïntroduceerd voor het verbinden van certificaten aan een keuzedeel
of keuzedelen. Beide soorten certificaten kunnen alleen worden uitgereikt als er geen
diploma voor de betreffende opleiding waarvan ze deel uitmaken is behaald.
Op grond van artikel 17c van het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen
WEB is de bovengenoemde bevoegdheid om certificaten te verbinden bij algemene maatregel
van bestuur te regelen, gedelegeerd aan de minister. In de loop van 2016 zal worden
bepaald aan welke onderdelen van kwalificaties en keuzedelen een certificaat wordt
verbonden.
In deze wijzigingsregeling zijn, op basis van artikel 7.2.3, tweede lid, van de WEB,
twee modellen toegevoegd, namelijk het model voor een certificaat verbonden aan een
onderdeel van een kwalificatie en het model voor een certificaat verbonden aan een
keuzedeel. In de bijlagen 6 en 7 van deze regeling zijn de modellen vastgesteld. In
bijlage 8 van deze regeling zijn de regels voor het invullen van het certificaat vastgesteld.
Deze modellen moeten worden gehanteerd voor certificaten die worden uitgereikt aan
studenten die zijn gestart met een opleiding op of na 1 augustus 2016.
Deze modellen mogen alleen worden gebruikt voor certificaten die worden uitgereikt
voor behaalde onderdelen van kwalificaties en keuzedelen waarvan op basis van artikel
7.2.3, eerste lid, van de WEB, is bepaald dat er mbo-certificaten voor kunnen worden
uitgereikt. Gegevens over behaalde onderdelen van kwalificaties en keuzedelen worden
geregistreerd in BRON. Indien ze zijn behaald bij een bekostigde instelling, kan hiervan
door de persoon waaraan het certificaat is uitgereikt, een uittreksel worden verkregen
via het diplomaregister van DUO. De modellen zoals opgenomen in de Regeling modeldiploma
mbo gelden voor mbo-certificaten. Partijen die certificaten uitreiken voor onderdelen
die niet op basis van artikel 7.2.3, eerste lid, van de WEB, zijn vastgesteld, mogen
de modellen van deze regeling niet hanteren.
Mbo-instellingen kunnen aan studenten die niet in staat zijn om een gehele opleiding
en daarmee een diploma te behalen, een instellingsverklaring verstrekken, waar de
onderdelen van de opleiding zijn opgenomen die de student wel heeft behaald. Als een
student naast een onderdeel van een kwalificatie of een keuzedeel waarvoor een mbo-certificaat
kan worden uitgereikt, nog andere onderdelen van de opleiding behaalt, kan de instelling
hem naast het certificaat ook een instellingsverklaring uitreiken.
Subsidieregeling praktijkleren
De Subsidieregeling praktijkleren heeft tot doel het stimuleren van werkgevers tot
het bieden van praktijkleerplaatsen voor werkleerplaatsen. De subsidieregeling is
bedoeld voor studenten die gericht zijn op het behalen van de totale kwalificatie,
zie ook artikel 5, onderdeel a, van de regeling. De subsidie is een compensatie voor
de kosten die en werkgever maakt voor begeleiding in de praktijk.
De Subsidieregeling praktijkleren wordt aangepast, omdat vanaf 1 augustus 2016 een
mbo- beroepsopleiding niet alleen gebaseerd is op een kwalificatie, maar ook op één
of meer keuzedelen.
Met de Subsidieregeling praktijkleren kan subsidie worden verstrekt voor een gerealiseerde
praktijkleerplaats voor een student in het kader van een mbo-beroepsopleiding in de
beroepsbegeleidende leerweg. In artikel 5, onderdeel a, van de regeling, wordt verwezen
naar de kwalificatie behorend bij de beroepsopleiding. Dit blijft zo.
Met de wijziging van de Subsidieregeling praktijkleren wordt in artikel 4, vierde
lid, van de regeling, uitgesloten dat aan een werkgever een subsidie kan worden verstrekt
voor de beroepspraktijkvorming op basis van uitsluitend één of meer keuzedelen.
De verkregen subsidie voor een gerealiseerde praktijkleerplaats kan overigens behalve
voor de beroepspraktijkvorming betreffende een kwalificatie ook worden ingezet voor
de beroep spraktijkvorming betreffende één of meer keuzedelen van de opleiding van
de student.
Subsidieverstrekking uitsluitend op basis van één of meer keuzedelen wordt uitgesloten
om de volgende redenen:
-
• De kwalificatie en het behalen van het desbetreffende diploma staan voorop in de beroepsopleiding,
welke opleidt tot een startende beroepsbeoefenaar in het werkveld van de opleiding/kwalificatie;
een keuzedeel is een verrijking bovenop de kwalificatie.
De Subsidieregeling praktijkleren is een verdeelmodel. Subsidies voor de beroepspraktijkvorming
voor keuzedelen zou ten koste gaan van de subsidie voor de kwalificatie.
-
• Keuzedelen zijn klein in omvang (240 klokuren studiebelasting) en de beroepspraktijkvorming
bij een keuzedelen kan nog kleiner zijn, bijvoorbeeld 40 uur binnen een keuzedeel
van 240 klokuren studiebelasting. Subsidie voor de beroepspraktijkvorming bij keuzedelen
zou de regeling compliceren en de uitvoering en handhaving bemoeilijken.
-
• Voor keuzedelen ontvangen de mbo-instellingen geen extra bekostiging. Werkgevers ontvangen
via de Subsidieregeling praktijkleren dus ook niet extra subsidie voor keuzedelen.
Uitvoering en handhaafbaarheid
Deze wijzigingsregeling is voor een uitvoerings- en handhaafbaarheidstoets voorgelegd
aan Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), de Inspectie van het Onderwijs en de ADR. Deze
wijzigingsregeling is uitvoerbaar geacht.
Administratieve lasten
Bij de voorbereiding van deze wijzigingsregeling is nagegaan of sprake is van administratieve
lasten. Onder administratieve lasten wordt verstaan: de kosten om te voldoen aan informatieverplichtingen
aan de overheid, voortvloeiend uit wet- en regelgeving van de overheid. Het gaat niet
om kosten die zijn gemoeid met de uitvoering van de wetgeving. De kosten zijn berekend
volgens het standaardkostenmodel (SKM) dat is opgesteld door het Ministerie van Financiën.
Bij de voorbereiding van de wijzigingsregeling is nagegaan of sprake is van administratieve
lasten voor instellingen, bedrijfsleven of burgers. Daarbij is de wijzigingsregeling
intern ter beoordeling voorgelegd voor toetsing op administratieve lasten.
In de wet tot wijziging van onder meer de Wet educatie en beroepsonderwijs (hierna:
WEB) in verband met het regelen van keuzedelen waarop beroepsopleidingen mede worden
gebaseerd (wet herziening kwalificatiestructuur met keuzedelen) (Stb. 2015, 390) zijn de administratieve lasten geraamd (Kamerstukken II 2014–2015, 34 160, nr. 3, p. 32–33).
Vaste verandermomenten
Er wordt in de wijzigingsregeling niet afgeweken van de vaste verandermomenten en
de minimale invoeringstermijn van twee maanden.
Artikelsgewijs
Artikel I
De bijlage bij de Regeling standaarden examenkwaliteit mbo 2012 wordt gewijzigd in
verband met de invoering van de herziene kwalificatiestructuur met keuzedelen. In
de algemene toelichting wordt daar nader op ingegaan.
Artikel II
Met deze wijziging worden in de Regeling gegevensverstrekking persoonsgebonden nummer
BVE 2009 gegevens over onder meer keuzedelen en BPV-gegevens ook vastgelegd in BRON.
Met deze wijziging wordt vastgesteld welke gegevens over behaalde onderdelen van een
kwalificatie als bedoeld in artikel 7.2.3, eerste lid, van de WEB, aan DUO geleverd
dienen te worden.
Artikel III
Onderdeel A
Met het opnemen van deze bepaling in de regeling wordt de grondslag voor de Regeling
modeldiploma mbo geregeld. Met de wet herziening kwalificatiestructuur met keuzedelen
is artikel 7.4.6, tweede lid, van de WEB, vernummerd tot een derde lid. Om die reden
is het reikwijdteartikel opgenomen.
Onderdelen B, C en F
Met deze wijziging van de Regeling modeldiploma mbo worden de bijlagen 1A tot en met
3A toegevoegd aan de regeling. Met de verplichte invoering van de herziene kwalificatiestructuur
met keuzedelen moeten studenten die starten met hun opleiding op of na 1 augustus
2016 ook keuzedelen volgen binnen hun opleiding. Daar zijn de bijlagen op aangepast.
De modellen in de bijlagen 1A tot en met 3A worden enkel gebruikt voor diploma’s en
resultatenlijsten die worden uitgereikt op basis van een beroepsopleiding waarvan
het eerste studiejaar op of na 1 augustus 2016 start.
De huidige modellen in de bestaande bijlagen 1 tot en 3 blijven ongewijzigd en worden
gebruikt voor diploma’s en resultatenlijsten die worden uitgereikt aan examenkandidaten
die beroepsopleidingen volgen waarvan het eerste studiejaar vóór 1 augustus 2016 is
gestart.
Onderdeel D
In artikel 3a van de Regeling modeldiploma mbo zijn het model voor certificaten verbonden
aan een kwalificatie (bijlage 6 van de regeling) en het model voor certificaten verbonden
aan een keuzedeel (bijlage 7 van de regeling) vastgesteld, op grond van artikel 7.2.3,
van de WEB en artikel 17c van het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen
WEB.
Onderdeel E
Met deze toevoeging wordt bepaald dat de artikelen 2, eerste lid, en 3, eerste lid,
en de modellen in de bijlagen 1 tot en met 3 per 1 augustus 2022 vervallen. De reden
hiervoor is dat vanaf dat moment geen studenten meer zullen zijn die beroepsopleidingen
kunnen afronden waarvan het eerste studiejaar voor 1 augustus 2016 is gestart.
Onderdeel G en H
Met de onderdelen G en H wordt bepaald welke gegevens moeten worden vermeld op het
diploma en de resultatenlijst van een student. Onderdeel G doet dit voor het diploma,
onderdeel H voor de resultatenlijst.
Onderdeel I
De passage over de pilotfase Nederlandse taal en rekenen vervalt in de Regeling modeldiploma
mbo aangezien deze pilotfase inmiddels is afgerond.
Onderdeel J
De passage over vermelding van resultaten op de resultatenlijst wanneer een hoger
niveau voor Nederlandse taal en rekenen of vrijstelling werd behaald zorgde voor onduidelijkheid.
Daarom wordt deze passage verwijderd uit bijlage 5 van de Regeling modeldiploma mbo.
Onderdeel K
Dit betreft een technische aanpassing om de titel van de passage over het generieke
examenonderdeel Engels in lijn te brengen met de rest van bijlage 5 van de Regeling
modeldiploma mbo.
Onderdeel L
De passage in de Regeling modeldiploma mbo over de vermelding van de wettelijke beroepsvereisten
op het diploma en/of de resultatenlijst leverde soms onduidelijkheid op. Met deze
aanpassing wordt deze passage verduidelijkt.
Artikel IV
In artikel 4, eerste lid, van de Subsidieregeling praktijkleren is bepaald dat de
minister subsidie kan verstrekken voor een gerealiseerde praktijkleerplaats voor een
student in het kader van een beroepsopleiding voor zover het betreft de beroepsbegeleidende
leerweg als bedoeld in artikel 7.2.2, tweede lid, onder b, van de WEB. Met deze wijzigingsregeling
is in artikel 4, vierde lid, van de Subsidieregeling praktijkleren, geregeld dat geen
subsidie wordt verstrekt voor de beroepspraktijkvorming (bpv) die uitsluitend betrekking
heeft op één of meer keuzedelen. Als de bpv behalve op één of meer keuzedelen tevens
betrekking heeft op de kwalificatie, kan het leerbedrijf in principe wel subsidie
krijgen. Deze kan dan ook gedeeltelijk worden benut voor het deel van de bpv dat betrekking
heeft op een keuzedeel.
Artikel V
Onderdeel A
Met het opnemen van deze bepaling in de regeling wordt de grondslag voor de Regeling
certificaten groen beroepsonderwijs geregeld. Voornoemde regeling is op dit moment
mede gebaseerd op het Besluit certificaten groen beroepsonderwijs. Voornoemd besluit
wordt met het Besluit tot wijziging van het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen
WEB in verband met de invoering van keuzedelen ingetrokken per 1 augustus 2016. Na
laatstgenoemde datum is de Regeling certificaten groen beroepsonderwijs gebaseerd
op artikel 7.2.3 van de WEB en artikel 17c van het Examen- en kwalificatiebesluit
beroepsopleidingen WEB.
Onderdeel B
Op grond van het eerste lid wordt het in deze regeling opgenomen modelcertificaat
enkel gebruikt voor het uitreiken van certificaten die worden uitgereikt op basis
van een beroepsopleiding waarvan het eerste studiejaar is gestart vóór 1 augustus
2016 (datum verplichte invoering herziene kwalificatiestructuur met keuzedelen). Bij
beroepsopleidingen waarvan het eerste studiejaar op of na 1 augustus 2016 start, dienen
voor de het uitreiken van certificaten de certificaatmodellen te worden gebruikt,
zoals opgenomen in bijlage 6 en 7 van de Regeling modeldiploma mbo.
Artikel 2 en bijlage 1 van de regeling vervallen per 1 augustus 2022, omdat vanaf
dat moment er geen studenten meer zullen zijn die beroepsopleidingen kunnen afronden
waarvan het eerste studiejaar vóór 1 augustus 2016 is gestart.
Artikel VI
Deze wijzigingsregeling treedt in werking met ingang van 1 augustus 2016. Voornoemde
datum is gelijk aan de verplichte invoering van de wet herziene kwalificatiestructuur
met keuzedelen.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
M. Bussemaker