Bij brief van 23 oktober 2013 werden de ondernemers in de taxibranche geïnformeerd
over ondermeer de boordcomputer taxi (bct). De datum met ingang waarvan de bct verplicht
gebruikt moet worden, was in verband met het te laat op de markt komen van bct’s uitgesteld
van 1 oktober 2013 tot 1 juli 2014 (regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur
en Milieu van 20 augustus 2013, Stcrt. 23632). De datum van verplichting voor het zogenaamde contractvervoer bleef gehandhaafd
op 1 februari 2015.
In genoemde brief werd de taxiondernemers aangeraden om zo spoedig mogelijk een bct
te bestellen, zodat er voor levering, inbouw en activering voldoende tijd zou zijn.
Ten aanzien van de levering werd aangegeven dat rekening moest worden gehouden met
een periode van tien weken.
Te late bestelling zou niet alleen kunnen betekenen dat ondernemers niet op tijd zouden
kunnen voldoen aan de verplichting tot het gebruik van een bct, maar ook dat zij niet
in aanmerking zouden komen voor de subsidie van € 600, waarin de Tijdelijke regeling
subsidie boordcomputer taxi voorziet.
Levering door de fabrikanten heeft echter in een aantal gevallen langer in beslag
genomen dan voorzien, waardoor niet alle beoogde taxi’s voor 1 juli met een geactiveerde
bct kunnen zijn uitgerust.
Ter tegemoetkoming voor die gevallen voorziet de onderhavige regeling erin, dat subsidie
verleend kan worden voor bct’s die uiterlijk 22 augustus 2014 zijn geactiveerd, waarbij
de subsidieaanvraag vóór 1 september 2014 moet zijn ingediend.
Indiening van een elektronische subsidieaanvraag is gekoppeld aan de database van
de Dienst Wegverkeer (RDW), waarin de geactiveerde bct moet zijn geregistreerd. Verwerking
van deze activering naar de database van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
(RVO) die de subsidieaanvragen behandelt, neemt tijd in beslag.
Wanneer de bct uiterlijk 22 augustus 2014 wordt geactiveerd, zijn de activeringsgegevens
bij RVO tijdig bijgewerkt zodat er nog vóór 1 september 2014 een subsidieaanvraag
kan worden ingediend.
Overigens wordt op deze wijze aangesloten bij de datum van 1 september 2014, die op
grond van de Tijdelijke regeling subsidie boordcomputer taxi al geldt als datum vóór
welke de aanvraag moet zijn ingediend.
Teneinde de onzekerheid binnen de taxibranche ten aanzien van de verplichting te beperken,
is ervoor gekozen de datum van verplichting niet voor een tweede maal, namelijk tot
1 september, uit te stellen. Degenen die tijdige bestelling kunnen aantonen, zullen
zich tussen 1 juli en 1 september kunnen beroepen op overmacht.
Van het systeem van vaste verandermomenten wordt afgeweken in verband met aanmerkelijke
nadelen van vertraging. De wijziging dient naadloos aan te sluiten op de regeling
zoals die tot nu toe geldt. Doelgroepen zijn gebaat bij spoedige inwerkingtreding
en zouden onevenredig grote nadelen ondervinden bij vertraging.