Regeling van de Minister van Infrastructuur en Milieu, van 22 oktober 2012, nr. IENM/BSK-205598, tot wijziging van de Regeling taken Dienst Wegverkeer in verband met de introductie van vijf nieuwe taken en de Regeling elektronische tolheffingssystemen in verband met de vaststelling eisen tot registratie van EETS-aanbieders

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikelen 4b, tweede lid, onderdeel b, en 145e van de Wegenverkeerswet 1994;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling taken Dienst Wegverkeer wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. De begripsbepaling van ‘de minister’ komt te luiden:

de minister:

de Minister van Infrastructuur en Milieu;

2. Aan het artikel wordt, onder vervanging van de punt na ‘(PbEG L 203)’ door een puntkomma, toegevoegd:

richtlijn 2004/52/EG:

Richtlijn 2004/52/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 betreffende de interoperabiliteit van elektronische tolheffingssystemen voor het wegverkeer in de Gemeenschap (PbEU 2004, L 166);

beschikking 2009/750/EG:

Beschikking 2009/750/EG van de Commissie van 6 oktober 2009 tot definiëring van de Europese elektronische tolheffingsdienst en de bijbehorende technische onderdelen (PbEU 2009, L 268);

verordening 1071/2009/EG:

Verordening (EU) nr. 1071/2009/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21 oktober 2009 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels betreffende de voorwaarden waaraan moet zijn voldaan om het beroep van wegvervoerondernemer uit te oefenen en tot intrekking van Richtlijn 96/26/EG van de Raad (PbEU 2009, L 300);

VN/ECE-reglement 110:

Reglement nr. 110 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) inzake uniforme bepalingen voor de goedkeuring van specifieke onderdelen van motorvoertuigen die gecomprimeerd aardgas (cng) als brandstof gebruiken en voertuigen met betrekking tot de installatie van specifieke onderdelen van een goedgekeurd type voor het gebruik van gecomprimeerd aardgas (cng) als brandstof1.

B

Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel c, wordt ‘een zwaar transportverklaring, een draagvermogensbrief’ vervangen door: een SERT document, een ontheffingsattest.

2. In onderdeel q wordt ‘Het verzenden’ vervangen door: het verzenden.

3. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel t door een puntkomma, worden vier onderdelen toegevoegd, luidende:

  • u. het aanwijzen van een technische dienst voor het uitvoeren van een periodieke herkwalificatie als bedoeld in bijlage 3, artikel 4.1.4, van VN/ECE-reglement 110;

  • v. het ter uitvoering van artikel 18 van verordening 1071/2009/EG in de hoedanigheid van nationaal contactpunt met andere lidstaten uitwisselen van gegevens over veroordelingen en sancties met betrekking tot ondernemingen en vervoersmanagers in het wegvervoer en de status van geschiktheid van vervoermanagers;

  • w. het beoordelen op zijn technische kenmerken van een voertuig in het kader van de procedure tot aanwijzing voor toelating tot de weg van een motorrijtuig als bedoeld in artikel 20b, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994;

  • x. het ter uitvoering van richtlijn 2004/52/EG beoordelen van aanvragen voor registratie als aanbieder van een elektronisch heffingssysteem, het registreren daarvan conform het bepaalde in artikel 3 van de beschikking 2009/750/EG, het bijhouden en publiceren van een elektronisch register met de in Nederland geregistreerde aanbieders, het uitvoeren van artikel 19, eerste lid, onderdeel b, van de beschikking 2009/750/EG en indien die uitvoering hiertoe aanleiding geeft, het intrekken van de registratie;

4. Aan het artikel wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • y. het vastleggen in het rijbewijzenregister van verklaringen in verband met de afgifte van rijbewijzen.

ARTIKEL II

In de Regeling elektronische tolheffingsystemen wordt na artikel 1 een nieuw artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 1a

  • 1. De aanbieder van een elektronisch heffingssysteem voldoet aan de artikelen 3 en 4 van Beschikking 2009/750/EG van de Commissie van 6 oktober 2009 tot definiëring van de Europese elektronische tolheffingdienst en de bijbehorende technische onderdelen (PbEU 2009, L 268).

  • 2. De aanbieder, bedoeld in het eerste lid, verleent de Dienst Wegverkeer voor de uitvoering van artikel 19 van de beschikking, bedoeld in het eerste lid, te allen tijde de noodzakelijke medewerking.

ARTIKEL III

  • 1. Deze regeling treedt met uitzondering van artikel I, onderdeel B, sub 4, in werking met ingang van 1 januari 2013.

  • 2. Artikel I, onderdeel B, sub 4, treedt in werking met ingang van 19 januari 2013.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen

TOELICHTING

Hoofdstuk I. Algemeen

1. Inleiding

In deze regeling worden aan de Dienst Wegverkeer (RDW) een aantal taken opgedragen en enkele omissies hersteld. De nieuwe taken van de RDW betreffen:

  • a) het aanwijzen van een technische dienst voor het uitvoeren van een periodieke herkwalificatie van tanks voor Comprised Natural Gas (CNG-tanks);

  • b) het uitwisselen van gegevens met andere lidstaten over veroordelingen en sancties met betrekking tot ondernemingen en vervoersmanagers in het wegvervoer en de status van geschiktheid van vervoermanagers;

  • c) het vastleggen in het rijbewijzenregister van verklaringen in verband met de afgifte van rijbewijzen;

  • d) het beoordelen op zijn technische kenmerken van een voertuig in het kader van de procedure tot aanwijzing voor toelating tot de weg van een motorrijtuig als bedoeld in artikel 20b, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994;

  • e) het beoordelen van aanvragen voor registratie als aanbieder van een elektronisch heffingssysteem, het registreren daarvan conform het bepaalde in artikel 3 van beschikking 2009/750/EG1, het bijhouden en publiceren van een elektronisch register met de in Nederland geregistreerde aanbieders, het uitvoeren van artikel 19, eerste lid, onderdeel b, van beschikking 2009/750/EG en indien die uitvoering hiertoe aanleiding geeft, het intrekken van de registratie.

Met uitzondering van het een na laatstgenoemde onderdeel, dienen de nieuwe taken van de RDW ter uitvoering van diverse Europese en internationale besluiten. In het artikelsgewijs deel van de toelichting wordt nader op de verschillende wijzigingen ingegaan.

2. Gevolgen voor burgers en bedrijven

De regeling leidt, met uitzondering van de registratie van EETS-aanbieders, niet tot een verandering in administratieve lasten of inhoudelijke nalevingskosten voor burgers en bedrijven. De administratieve lasten die gemoeid zijn met de aanvraag voor registratie van een EETS-aanbieder bedragen ongeveer € 6150,–. Na registratie bedragen de kosten om te voldoen aan de eisen in de beschikking ongeveer € 2100,– per jaar.

3. Vaste verandermomenten

Voor één onderdeel van deze regeling is afgeweken van het systeem van de vaste verandermomenten, omdat dit onderdeel gelijktijdig in werking dient te treden met de regelgeving betreffende de implementatie van de derde rijbewijsrichtlijn2. Deze regelgeving treedt in werking op 19 januari 2013.

Hoofdstuk II. Artikelsgewijs

Artikel I

Onderdeel A

De begripsbepalingen zijn aangevuld in verband met de nieuw opgedragen taken.

Onderdeel B
Onder 1

In artikel 2, onderdeel c, zijn verouderde benamingen van documenten in het kader van de ontheffingverlening voor exceptioneel transport geactualiseerd.

Onder 2

De wijziging betreft een tekstuele verbetering.

Onder 3

Sub u: Artikel 4.1.4 van bijlage 3 van VN/ECE-reglement 1103 bepaalt dat elke CNG-cilinder (CNG-tank) ten minste om de 48 maanden na de datum van ingebruikname ervan in het voertuig visueel moet worden gekeurd om tekenen van uitwendige schade en slijtage op te sporen, ook onder de steunbeugels. Deze verplichting tot herkwalificatie geldt ook als de CNG-tank opnieuw wordt geïnstalleerd. De visuele keuring moet overeenkomstig de specificaties van de fabrikant van de cilinder worden uitgevoerd door een bevoegde organisatie die door de regelgevende instantie is goedgekeurd of erkend. De RDW is bevoegd om de bevoegde organisatie(s) aan te wijzen. De bevoegde organisatie is een technische dienst die de periodieke herkwalificatie kan uitvoeren overeenkomstig de voorschriften van VN/ECE-reglement 110.

Sub v: Ter uitvoering van verordening 1071/2009/EG moeten ondernemingen die het beroep van ondernemer in het wegvervoer willen uitoefenen en de door hen aangewezen vervoersmanager aan bepaalde eisen voldoen. Een van de eisen is de betrouwbaarheid (artikelen 3, 4, eerste lid, en 6 verordening 1071/2009/EG). Indien niet aan de eisen wordt voldaan, komt de onderneming niet in aanmerking voor een vergunning of wordt deze voor bestaande vervoerondernemingen ingetrokken of geschorst (artikel 13). Een vervoersmanager wordt bij het ontvallen van de betrouwbaarheid ongeschikt verklaard om leiding te geven aan de vervoersactiviteiten (artikel 14).

Een van de voorwaarden voor de eis van betrouwbaarheid is dat een onderneming of vervoersmanager niet is gesanctioneerd of veroordeeld voor een of meer (zeer) ernstige overtredingen met betrekking tot het communautaire vervoer- en verkeersrecht (artikel 6, eerste lid, onder b). Ook de veroordelingen en sancties die jegens de onderneming en vervoersmanager zijn uitgesproken of opgelegd in andere Europese lidstaten worden bij de beoordeling van diens betrouwbaarheid in aanmerking genomen. Daartoe richten lidstaten een nationaal elektronisch register op. Daarin worden gegevens over sancties en veroordelingen voor (zeer) ernstige overtredingen van ondernemingen en vervoersmanagers en over ongeschikt verklaarde vervoersmanagers opgenomen die tussen lidstaten kunnen worden uitgewisseld (artikel 16, eerste lid, onder e en f).

Lidstaten moeten een nationaal contactpunt (NCP) aanwijzen dat verantwoordelijk is voor de elektronische uitwisseling van die gegevens (artikel 18 in relatie tot artikel 16, vijfde en zesde lid). Gegevens over veroordelingen en sancties van buitenlandse vervoerders in Nederland worden ambtshalve via het NCP aan de lidstaat van vestiging verzonden. Het NCP is ook ontvanger van gegevens uit andere lidstaten over sancties en veroordelingen die betrekking hebben op in Nederland geregistreerde ondernemingen die in betreffende lidstaten zijn bestraft of beboet.

Beschikbare informatie over de status van geschiktheid van een vervoersmanager wordt op verzoek van een andere lidstaat via het NCP verstrekt. Andersom gaat een dergelijk verzoek van Nederland aan een andere lidstaat ook via het NCP. In Nederland is de Dienst Wegverkeer (RDW) aangewezen als het NCP. De elektronische registers van lidstaten dienen uiterlijk op 31 december 2012 onderling gekoppeld en toegankelijk te zijn. Nederland zal de koppeling met de overige lidstaten via het systeem EUCARIS, het Europees voertuig- en rijbewijsinformatiesysteem, tot stand brengen en onderhouden.

De Inspectie voor Leefomgeving en Milieu (ILT) is namens de Minister van Infrastructuur en Milieu de houder van de gegevens over sancties en veroordelingen voor zowel het personen- als goederenvervoer over de weg (het zogenaamde ‘sanctieregister’). De gegevens uit andere lidstaten worden via de RDW aan de ILT verstrekt. Gegevens die in het kader van verordening 1071/2009/EG aan andere lidstaten worden verstrekt, zijn steeds afkomstig van de ILT. De Justitiële informatiedienst (JustID) verstrekt de gegevens over veroordelingen en sancties met betrekking tot de relevante strafrechtelijke delicten aan de ILT. De ILT houdt daarnaast een register bij van vervoerders en vervoersmanagers in het personenvervoer over de weg. De Stichting Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO) beheert als bevoegd gezag het register van vervoerders en vervoersmanagers in het goederenvervoer over de weg (zonder sancties en veroordelingen die bij ILT in beheer zijn).

Sub w: Sinds 1 januari 2011 kan de Minister van Infrastructuur en Milieu op aanvraag innovatieve bromfietsen aanwijzen voorafgaande aan de toelating tot het verkeer op de weg. In het kader van deze aanwijzingsprocedure worden de voertuigen onderworpen aan een onderzoek om te bepalen of met deze ‘bijzondere bromfiets’, een bromfiets als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994, veilig aan het verkeer kan worden deelgenomen. In het kader van dit verkeersveiligheidsonderzoek beoordeelt de RDW het voertuig op zijn technische kenmerken en stelt een advies op aan de minister. Met deze wijziging wordt het uitvoeren van de technische beoordeling van deze voertuigen in het kader van de aanwijzingsprocedure een structurele taak van de RDW.

Onder 4

Het nieuwe onderdeel y heeft betrekking op het herstel van een onvolkomenheid die bij de voorbereiding van de inwerkingtreding van de regelgeving betreffende de implementatie van de derde rijbewijsrichtlijn is gebleken.

In artikel 5 van het Reglement rijbewijzen, zoals dat komt te luiden na inwerkingtreding van de wijziging van het Reglement rijbewijzen in verband met de implementatie van de derde rijbewijsrichtlijn (Stb. 2012, 160), zijn de minimumleeftijden voor het besturen van motorrijtuigen opgenomen, terwijl in het nieuwe artikel 104a, zoals dat komt te luiden na inwerkingtreding van het eerder genoemde wijzigingsbesluit, wordt bepaald dat de afgifte van rijbewijzen alleen kan plaatsvinden aan degene die de in artikel 5 vermelde leeftijd heeft bereikt.

Hierbij is abusievelijk voorbij gegaan aan het feit dat het reeds bestaande artikel 156q, derde lid, van het Reglement rijbewijzen bepaalt dat een bestuurder die een op het beroep van chauffeur goederenvervoer gerichte beroepsopleiding als bedoeld in de Wet educatie en beroepsonderwijs of een bij ministeriële regeling daaraan gelijkwaardig verklaarde opleiding volgt, éénmaal voor een aaneengesloten periode van drie jaar is vrijgesteld van de verplichting om over een getuigschrift van vakbekwaamheid te beschikken, indien hij:

  • a. een door het bevoegd gezag van de opleiding afgegeven gewaarmerkte verklaring kan overleggen waaruit blijkt sinds welke datum hij de opleiding volgt, en

  • b. door middel van een geldig bewijs van inschrijving kan aantonen dat hij nog staat ingeschreven bij de opleiding.

Deze vrijstelling is gebaseerd op artikel 3, eerste lid, onderdeel a, (slot) van de richtlijn nr. 2003/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van 15 juli 2003 betreffende de vakbekwaamheid en de opleiding en nascholing van bestuurders van bepaalde voor goederen- en personenvervoer over de weg bestemde voertuigen, tot wijziging van Verordening (EEG) nr. 3829/85 van de Raad en Richtlijn 91/914/EEG van de Raad (PbEU L 226; richtlijn vakbekwaamheid bestuurders). Voor de systematiek wordt verwezen naar de artikelsgewijze toelichting bij het besluit tot wijziging van het Reglement rijbewijzen en enige andere besluiten in verband met de implementatie van richtlijn nr. 2003/59/EG (vakbekwaamheid bestuurders) (Stb. 2008, 255, blz. 41–42).

Als gevolg van de verhoging van de minimumleeftijd voor het besturen van motorrijtuigen van de categorie C van 18 tot 21 jaar en de wijze waarop hieraan in het hierboven genoemde wijzigingsbesluit is vorm gegeven, zou dat ertoe kunnen leiden dat geen rijbewijs kan worden afgegeven aan de jongeren die thans vallen onder de uitzonderingsgrond van artikel 156q, derde lid, van het Reglement rijbewijzen. Dit is uiteraard niet de bedoeling. In het Reglement rijbewijzen is geregeld dat bij de aanvraag van een rijbewijs in de hierboven bedoelde gevallen ook moet zijn voldaan aan de eis dat een verklaring van deelname aan de hierboven bedoelde opleiding moet zijn geregistreerd door de RDW. Het nieuwe onderdeel y strekt ertoe deze taak vast te leggen.

Artikel I, onderdeel B, onder 3 sub x en Artikel II

Op 8 oktober 2012 is de Europese Elektronische Tolheffingsdienst (European Electronic Tol Service – EETS) voor vrachtvoertuigen, zoals voorzien in de EETS-richtlijn, ingevoerd in de Europese Unie. De richtlijn maakt het mogelijk voor gebruikers om met één contract met een EETS-aanbieder en met één kastje in het voertuig, een zogenaamde OnBoardUnit (OBU), door alle EETS toldomeinen in de Europese lidstaten te rijden. Een EETS toldomein is een gebied waar elektronisch tol wordt geheven en waarop de EETS-richtlijn van toepassing is. De EETS aanbieder is een geregistreerde private partij die binnen de toldomeinen zorgt voor de heffing van tol bij zijn klanten en de tol weer afdraagt aan de betreffende toldomeinbeheerder. De EETS aanbieder levert hiertoe de gebruiker de OBU, die interoperabel moet zijn met alle toldomeinen.

In verband met de invoering van EETS worden de Regeling taken Dienst Wegverkeer en de Regeling elektronische tolheffingssystemen gewijzigd. In de Regeling taken Dienst Wegverkeer wordt in artikel 2, onderdeel x, de RDW aangewezen als instantie die de beoordeling en – bij goedkeuring – de registratie verzorgt van de ‘EETS aanbieders’ die in het kader van deze richtlijn geregistreerd willen worden. In de wijziging van de Regeling elektronische tol-heffingssystemen wordt vervolgens vastgelegd aan welke eisen de EETS aanbieder moet voldoen.

Beschikking 2009/750/EG definieert de Europese elektronische tolheffingdienst en geeft daarmee nadere invulling aan de EETS-richtlijn.

Naast de rechten en plichten van EETS aanbieders zijn ook die van de tolheffende instanties en EETS gebruikers in de beschikking vastgelegd.

In artikel 3 van de beschikking worden de nadere eisen vermeld waaraan de EETS aanbieder moet voldoen. De eisen zijn divers van aard. Zo moeten EETS aanbieders o.a. aantonen dat ze over de nodige technische apparatuur beschikken, dat ze bekwaam zijn om de elektronische tolheffingdiensten aan te bieden of kundig zijn op de betrokken terreinen, over financiële draagkracht beschikken en betrouwbaar zijn.

De RDW beoordeelt of wordt voldaan aan de eisen. Over de wijze van indienen van de aanvraag en de daarbij te overleggen documenten, wordt op de site van de RDW informatie geplaatst.

Indien de Dienst Wegverkeer de aanvraag positief beoordeelt, wordt de EETS aanbieder als zodanig geregistreerd in de lidstaat van vestiging. Met registratie ontstaan voor de EETS aanbieder rechten en plichten. Deze zijn neergelegd in artikel 4 van de beschikking. Gevolg van de registratie is dat alle toldomeinbeheerders in de EU de EETS aanbieder na registratie accepteren en toelaten tot contractonderhandelingen, zodat deze binnen het toldomein zijn diensten kan aanbieden. De dienstverlener zelf heeft de verplichting om binnen 24 maanden met alle toldomeinbeheerders een contract af te sluiten.

De RDW gaat ten minste jaarlijks na of nog wordt voldaan aan de artikel 3, de onderdelen a, d, e, en f en artikel 4, tweede lid van de beschikking. De EETS aanbieder is verplicht om hieraan mee te werken. Indien niet meer aan de eisen wordt voldaan, kan de registratie worden ingetrokken. Deze onderdelen hebben betrekking op het hebben van een EN ISO 9001 certificaat (of een gelijkwaardige erkenning), het over de nodige financiële draagkracht beschikken, het handhaven van alomvattend risicobeheersplan en het betrouwbaar zijn. Tevens legt de EETS aanbieder jaarlijks een verklaring over de bestreken EETS gebieden af, te weten de toldomeinen met betrekking waartoe reeds een contract is gesloten.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen


X Noot
1

Te raadplegen via United Nations Economic Commission for Europe/Transport/Vehicle Regulations/Agreements Regulations and Rules/UNECE Regulation (http://live.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs.html).

X Noot
1

Beschikking 2009/750/EG van de Commissie van 6 oktober 2009 tot definiëring van de Europese elektronische tolheffingsdienst en de bijbehorende technische onderdelen (PbEU 2009, L 268).

X Noot
2

Richtlijn 2006/126/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 december 2006 betreffende het rijbewijs (PbEU 2006, L 126).

X Noot
3

Reglement nr. 110 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) inzake uniforme bepalingen voor de goedkeuring van specifieke onderdelen van motorvoertuigen die gecomprimeerd aardgas (cng) als brandstof gebruiken en voertuigen met betrekking tot de installatie van specifieke onderdelen van een goedgekeurd type voor het gebruik van gecomprimeerd aardgas (cng) als brandstof.

Naar boven