Tijdelijke regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 26 juni 2012, nr. IENM/BSK-2012/105780, houdende vaststelling van vervangende grenswaarden in verband met groot baanonderhoud aan twee toeritten van de Aalsmeerbaan en aan rijbaan A21 nabij de Polderbaan en de Zwanenburgbaan.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 8.23, eerste lid, van de Wet luchtvaart;

Besluit:

Artikel 1

In plaats van de grenswaarden, genoemd in bijlage 2 van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol en de grenswaarden genoemd in artikel 3, derde lid, van de Regeling experiment uitbreiding toepassing vaste bochtstraal tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep1, gelden voor het gebruiksjaar 2012, zijnde de periode van 1 november 2011 tot en met 31 oktober 2012, in de onderstaande tabel genoemde handhavingspunten de volgende vervangende grenswaarden:

Grenswaarden handhavingspunten etmaal Lden [dB(A)]

Puntnummer

X-coörd

Y-coörd

Grenswaarde

Maximum grenswaarde

in geval van buitengewone

weersomstandigheden

1

97.325

470.400

55,92

(56,92)

2

100.475

472.525

57,64

(58,64)

3

104.150

474.925

58,69

(59,69)

4

106.325

477.125

58,80

(59,80)

5

108.875

478.725

57,99

(58,99)

6

109.675

481.125

57,55

(58,55)

7

107.625

486.025

57,61

(58,61)

8

107.725

489.075

58,57

(59,57)

9

107.725

492.100

57,00

(58,00)

10

108.525

495.350

59,21

(60,21)

11

109.175

498.100

58,77

(59,77)

12

109.550

500.725

58,46

(59,46)

13

110.250

503.025

57,50

(58,50)

14

110.775

500.550

56,82

(57,82)

15

110.575

496.725

57,95

(58,95)

16

111.750

491.425

56,79

(57,79)

17

111.825

487.425

56,92

(57,92)

18

111.950

485.275

61,01

(62,01)

19

113.625

482.275

54,08

(55,08)

20

116.175

481.925

58,85

(59,85)

21

119.050

481.900

57,85

(58,85)

22

122.025

481.450

57,87

(58,87)

23

118.800

481.050

57,13

(58,13)

24

114.525

476.925

57,41

(58,41)

25

116.100

474.050

57,76

(58,76)

26

113.575

472.550

55,29

(56,29)

27

112.500

468.500

56,20

(57,20)

28

112.600

472.325

55,39

(56,39)

29

112.525

475.400

56,89

(57,89)

30

110.475

475.250

57,57

(58,57)

31

108.600

475.075

58,88

(59,88)

32

110.150

471.075

57,10

(58,10)

33

106.800

471.150

56,92

(57,92)

34

103.400

472.225

57,29

(58,29)

35

98.400

470.300

57,10

(58,10)

Artikel 2

Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke regeling groot baanonderhoud toeritten Aalsmeerbaan en rijbaan A21 nabij Polderbaan en Zwanenburgbaan.

Artikel 3

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de publicatie van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en vervalt op 1 november 2012.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, J.J. Atsma.

TOELICHTING

1. Algemeen

De onderhavige regeling bevat vervangende grenswaarden voor het gebruiksjaar 2012 vanwege groot baanonderhoud aan twee toeritten van de Aalsmeerbaan en aan rijbaan A21 zijnde een belangrijke verbindingsroute van en naar de Polderbaan en de Zwanenburgbaan, vastgesteld door de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. De vervangende grenswaarden zullen niet leiden tot een toename van het aantal vliegtuigbewegingen of van de totale emissies van luchtverontreinigende stoffen door het vliegverkeer. Hieronder wordt ingegaan op de achtergrond van en afwegingen die hebben geleid tot het vaststellen van vervangende grenswaarden.

Gedurende de periode van het groot baanonderhoud wordt tevens het experiment met het nieuwe normen- en handhavingsstelsel voor Schiphol uitgevoerd. Het nieuwe normen- en handhavingsstelsel stelt regels aan het baangebruik. Doel van het stelsel is de operatie van Schiphol uitvoerbaar te houden ten behoeve van het

accommoderen van de netwerkkwaliteit met zo min mogelijk geluidhinder voor de omgeving. De uitwerking van het nieuwe normen- en handhavingsstelsel is gegeven in het advies van de Alderstafel van 19 augustus 2010. In dit advies is een zogeheten preferentievolgorde van baancombinaties opgenomen, de zogeheten preferentietabel. Voor de situatie dat een baan langere tijd buiten gebruik is, is een afwijkende baanpreferentietabel opgenomen. Tijdens het geplande groot baanonderhoud zal bezien worden in hoeverre deze preferentietabel werkbaar is en het gewenste effect heeft. Het al dan niet gebruiken van deze preferentievolgorde zal bij deze onderhoudssituatie niet worden beoordeeld, maar worden meegenomen in de evaluatie van het nieuwe normen- en handhavingsstelsel.

2. De aanvraag

Op 6 april 2012 heeft de exploitant van de luchthaven Schiphol (hierna: de exploitant) bij de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu een aanvraag ingediend voor vervangende grenswaarden voor het gebruiksjaar 2012. De aanleiding is het groot baanonderhoud aan:

  • 1. Twee toeritten van de Aalsmeerbaan, waardoor uit veiligheidsoverwegingen de Aalsmeerbaan in de periode september 2012 niet beschikbaar is;

  • 2. Rijbaan A21 zijnde een belangrijke verbindingsroute van en naar de Polderbaan en de Zwanenburgbaan, waardoor bij simultaan gebruik van deze twee westelijk gelegen banen een hoge mate van congestie ontstaat waardoor de punctualiteit en uurcapaciteit drastisch zullen verslechteren. Als gevolg hiervan zal de Buitenveldertbaan extra worden ingezet.

3. Wettelijk kader

Op grond van artikel 8.23 van de Wet luchtvaart kan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu de in het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) vastgelegde grenswaarden tijdelijk vervangen door andere grenswaarden dan wel vrijstelling van regels verlenen, indien ten gevolge van groot onderhoud van een baan het normale gebruik van een luchthaven naar zijn oordeel ernstig wordt belemmerd. Het betreft gevallen waarin ten gevolge van het groot onderhoud een baan enige tijd niet gebruikt kan worden waardoor het wenselijk is het vluchtpatroon op de overblijvende banen te wijzigen. In dit geval is sprake van groot onderhoud aan toeritten en taxibanen waardoor een baan feitelijk niet of minder kan worden gebruikt.

4. Beoordeling

Voorop staat dat er een evenwicht bestaat tussen de belangen van de mainport voor de internationale bereikbaarheid en de belangen van de omgeving van Schiphol. De noodzaak van een goed onderhouden banenstelsel wordt onderschreven. Dit is van groot belang voor een veilig en adequaat functionerend Schiphol. In de onderbouwing bij de aanvraag ‘De invloed van baanonderhoud op de geluidbelasting in handhavingpunten voor het gebruiksjaar 2012’ heeft de exploitant aangetoond dat groot onderhoud aan twee toeritten van de Aalsmeerbaan en aan rijbaan A21 in het gebruiksjaar 2012 noodzakelijk zijn en dat er geen mogelijkheid is om de werkzaamheden uit te stellen naar een later operationeel planjaar. In verband met het groot baanonderhoud zal de geluidbelasting ten gevolge van een verhoogde inzet tijdelijk toenemen bij de Buitenveldertbaan, maar dit wordt noodzakelijk geacht. Door het onderhoud aan A21 wordt het gelijktijdig inzetten van Polderbaan en Zwanenburgbaan beperkt. Verkeer van de Zwanenburgbaan zal aan de zuidzijde worden opgevangen door de Aalsmeerbaan. Aan de noordzijde is dat niet mogelijk omdat de Aalsmeerbaan aan de noordzijde niet gebruikt kan worden (door de ligging van Amsterdam ten opzichte van de Aalsmeerbaan), in die gevallen wordt de Buitenveldertbaan ingezet. De exploitant heeft terecht een beroep gedaan op artikel 8.23 van de Wet luchtvaart.

Het Nationaal Ruimtevaart Laboratorium (NLR) heeft een contra-expertise uitgevoerd op de berekeningen voor de vervangende grenswaarden. Uit de contra-expertise is gebleken dat de berekeningen correct zijn uitgevoerd en dat

ook de gehanteerde uitgangspunten voor de berekeningen juist zijn. Wel is geconstateerd dat de informatie in de aanvraag op onderdelen niet correct is, maar dat de gegevens die bij de berekeningen zijn toegepast wel correct zijn. Dat betekent dat in de aanvraag wel de juiste vervangende grenswaarden zijn vermeld. Middels een erratum zijn de onvolkomenheden in de aanvraag gecorrigeerd.

In de onderhavige regeling worden voor alle grenswaarden in handhavingpunten Lden vervangende grenswaarden vastgesteld voor het gehele gebruiksjaar 2012. Naast lokale verhogingen van grenswaarden, zijn ook verlagingen van grenswaarden op andere locaties doorgevoerd. De aanvraag voor vervangende grenswaarden is gedaan voor onderhoud gedurende een periode van de maand september (toeritten Aalsmeerbaan) en oktober (rijbaan A21).

De Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS) is door Schiphol op de hoogte gesteld van de aanvraag voor vervangende grenswaarden in verband met het groot baanonderhoud.

Omdat de aanvraag al is beoordeeld door de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport, heeft geen separate uitvoerings- en handhavingstoets plaatsgevonden.

5. Werkingsduur

De vervangende grenswaarden gelden voor het gehele gebruiksjaar 2012 (dat is de periode 1 november 2011 tot en met 31 oktober 2012). Deze periode is nodig voor de vervangende grenswaarden omdat grenswaarden in principe altijd voor een periode van een heel gebruiksjaar gelden.

6. Lasten voor burgers en bedrijven en voor overheid

De regeling leidt niet tot extra lasten en is derhalve niet aan Actal voorgelegd.

Artikelsgewijs

Artikel 1

Artikel 1 bevat vervangende grenswaarden voor alle handhavingspunten in Lden. Deze zijn berekend op basis van de brief van de exploitant van de luchthaven Schiphol van 6 april 2012 (nr. 008-2012 D CD). Het betreft hier grenswaarden die in de plaats treden van de grenswaarden uit het LVB. In de aanvraag van de exploitant is bij de berekening van de vervangende grenswaarden rekening gehouden met het feit dat van 1 november 2011 tot 21 oktober 2012 al vervangende grenswaarden gelden voor het experiment CROS pilot 3b plus op basis van de Regeling experiment uitbreiding toepassing vaste bochtstraal Hoofddorp en Nieuw-Vennep. De grenswaarden voor de dag genoemd in art. 3, derde lid, van die regeling worden vervangen door de in de onderhavige regeling opgenomen grenswaarden.

In de onderstaande figuur zijn de verschillen tussen de grenswaarden in de onderhavige regeling en de grenswaarden zonder groot baanonderhoud aangegeven. Een staafje boven de nullijn geeft aan met hoeveel dB(A) de grenswaarde is verhoogd ten behoeve van het onderhavige groot baanonderhoud, een staafje onder de nullijn geeft de verlaging aan.

Artikel 3

De regeling treedt in werking op met ingang van de dag na de publicatie van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, zo mogelijk op 1 juli 2012 (vast verandermoment van het Rijk voor ministeriële regelingen) dan wel zo spoedig mogelijk daarna. De voorgeschreven publicatie twee maanden voor inwerkingtreding was niet haalbaar omdat de aanvraag op 6 april 2012 is ingediend.

De regeling vervalt op 1 november 2012, zijnde de start van het nieuwe gebruiksjaar.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, J.J. Atsma.


X Noot
1

CROS pilot 3b plus, Stcrt. 2010, 16510, laatstelijk gewijzigd bij Stcrt. 2011, 19209.

Naar boven