Wijziging van de regeling CROS

19 april 2011

Nr. IENM/BSK-2011/11310

Hoofddirectie Juridische Zaken

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 8.36 van de Wet luchtvaart;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling CROS wordt als volgt gewijzigd:

A

Aan artikel 4 wordt na de tweede volzin toegevoegd een volzin die als volgt luidt:

De commissie kan op voorstel van een cluster afwijken van de eerste volzin, mits alle gemeenten van dat cluster hiermee instemmen.

B

Artikel 5 komt te luiden:

In de commissie worden de luchtvaartmaatschappijen, bedoeld in artikel 8.34, tweede lid, onderdeel e, van de wet, vertegenwoordigd door ten hoogste drie personen afkomstig uit de volgende categorieën:

  • a. luchtvaartmaatschappijen waarvoor de luchthaven Schiphol als thuisbasis fungeert, zijnde Koninklijke Luchtvaart Maatschappij NV, Martinair Holland NV en Transavia Airlines CV;

  • b. andere luchtvaartmaatschappijen die geregeld van de luchthaven Schiphol gebruik maken, of

  • c. luchtvaartmaatschappijen die lid zijn van en vertegenwoordigd worden door de Board of Airline Representatives in the Netherlands (Barin).

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang 1 juli 2011.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

J.J. Atsma.

TOELICHTING

Algemeen

Artikel 8.34 Wet luchtvaart bepaalt dat er een Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Schiphol (CROS) is. Ingevolge artikel 8.36 Wet luchtvaart stelt de Minister van Infrastructuur en Milieu nadere regels omtrent de taak en de samenstelling van de commissie. Deze regels zijn opgenomen in de Regeling CROS (Stcrt. 2005, 50, gewijzigd bij Stcrt. 2009, 10505).

In 2008 heeft een herijking van de CROS plaatsgevonden. Naar aanleiding daarvan heeft de CROS eind 2010 het bestuursreglement herzien. Deze herziening is op basis van artikel 8.38 Wet luchtvaart goedgekeurd door de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Tevens heeft de CROS op 4 januari 2011 een verzoek ingediend bij de staatssecretaris tot herziening van de Regeling CROS met als doel de regeling aan te passen aan de huidige praktijk en taakopvatting van de CROS.

Met de onderhavige regeling wordt deze wijziging geëffectueerd.

Artikelsgewijs

Artikel I

A

Artikel 4 van de Regeling CROS geeft aan dat een cluster vertegenwoordigd wordt door gemeenten die geheel of gedeeltelijk liggen in het beperkingengebied. Gemeenten die niet binnen het beperkingengebied liggen maar die wel deelnemen in de CROS mogen geen clustervertegenwoordiger zijn. In sommige gevallen is het echter wenselijk om het cluster te laten vertegenwoordigen door een gemeente buiten het beperkingengebied, bijvoorbeeld omdat deze gemeente de clustervertegenwoordiging beter kan faciliteren. De onderhavige wijziging van artikel 4 maakt dit mogelijk, mits alle gemeenten van het cluster hiermee instemmen.

B

Artikel 5 van de Regeling CROS stelt dat naast KLM, Martinair en Transavia ook twee vertegenwoordigers namens andere (buitenlandse) luchtvaartmaatschappijen lid zijn van de CROS. De praktijk is dat andere luchtvaartmaatschappijen die geregeld van Schiphol gebruik maken of lid zijn van de Board of Airline Representatives in the Netherlands (Barin), niet deelnemen in de CROS. Uit consultatie van de Barin blijkt dat er geen aanleiding is om dit te wijzigen. Daarom wordt artikel 5 zodanig aangepast dat er geen verplichting is voor andere luchtvaartmaatschappijen om lid te zijn, maar dat het wel mogelijk blijft om in de toekomst lid te worden.

Artikel II

De regeling treedt in werking op 1 juli 2011. Dit sluit aan bij de vaste verandermomenten die voor wijzigingen van regelgeving worden gehanteerd.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

J.J. Atsma.

Naar boven