1 juli 2009
CEND/HDJZ-2009/764 sector LUV
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op artikel 8.36 van de Wet
luchtvaart;
Besluit:
ARTIKEL I
In artikel 2 van de Regeling CROS vervallen,
onder verlettering van onderdeel d tot onderdeel b, de onderdelen b en c
(oud).
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de
dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
TOELICHTING
Sinds 14 maart 2005 heeft de Commissie Regionaal Overleg luchthaven
Schiphol, en het daaronder ressorterende Informatie- en klachtenbureau Hinder
Vliegverkeer Schiphol, de afhandeling van luchtvaartklachten rond Schiphol
verzorgd.
In het kabinetsstandpunt Schiphol uit 2006 (Kamerstukken II,
2005/06, 29 665, nr.
28) is afgesproken dat de klachtenafhandeling wordt overgedragen aan
de Luchtverkeersleiding Nederland en Amsterdam Airport Schiphol. De Commissie
Regionaal Overleg luchthaven Schiphol heeft hiermee ingestemd mits aan enkele
voorwaarden zou zijn voldaan.
Een voorwaarde betreft de inrichting van een zogenoemde
ombudsfunctie. Vooral bij de omwonenden van Schiphol bestaat behoefte aan een
dergelijke ombudsfunctie.
Op 23 april 2009 is ingestemd met de definitieve overdracht van de
klachtenafhandeling van de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol aan
de Luchtverkeersleiding Nederland en Amsterdam Airport Schiphol.De feitelijke
klachtenafhandeling vindt plaats door het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol.
Het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol is het informatie- en
klachtencentrum waartoe omwonenden zich kunnen wenden met al hun vragen en
klachten over het vliegverkeer van, naar en op Schiphol.
Het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol is een gezamenlijk initiatief
van de Luchtverkeersleiding Nederland en Amsterdam Airport Schiphol.
Onderdeel van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol is het
Rijksloket. Het Rijksloket houdt in dat klachten en vragen aangaande
Rijksbeleid gesteld aan het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol worden beantwoord
door beleidsmedewerkers van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Om ervoor te zorgen dat de procedure rond klachtenafhandeling
voldoende is gewaarborgd wordt er een Commissie van Wijzen ingesteld. Deze
Commissie heeft tot taak om klachten over de procedure van klachtenafhandeling
van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol te behandelen. Op deze wijze wordt aan
de door de omwonenden gewenste ombudsfunctie invulling gegeven.
De Commissie van Wijzen werkt naar analogie van de Nationale
ombudsman volledig onafhankelijk en komt op basis van het aantal verwachte
klachten 1 à 2 keer per jaar bijeen.
Organisatorisch wordt de Commissie ondergebracht bij de
Overlegorganen Verkeer en Waterstaat. De Commissie wordt in beginsel voor twee
jaar ingesteld. Na twee jaar wordt de werking van de Commissie geëvalueerd en
kan worden besloten tot een voortzetting van de Commissie.
Als gevolg van de overdracht van de klachtenafhandeling aan het
Bewoners Aanspreekpunt Schiphol, alsmede het instellen van een Commissie van
Wijzen, is de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol niet langer
belast met de afhandeling van luchtvaartklachten en het verstrekken van
informatie rond Schiphol, en dienen de klachtbehandeling en
informatieverstrekking derhalve uit het takenpakket van de Commissie te worden
geschrapt.
De Minister van
Verkeer en Waterstaat,
C.M.P.S. Eurlings.