Wijziging van de Regeling CROS

1 juli 2009

CEND/HDJZ-2009/764 sector LUV

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

Gelet op artikel 8.36 van de Wet luchtvaart;

Besluit:

ARTIKEL I

In artikel 2 van de Regeling CROS vervallen, onder verlettering van onderdeel d tot onderdeel b, de onderdelen b en c (oud).

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

TOELICHTING

Sinds 14 maart 2005 heeft de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol, en het daaronder ressorterende Informatie- en klachtenbureau Hinder Vliegverkeer Schiphol, de afhandeling van luchtvaartklachten rond Schiphol verzorgd.

In het kabinetsstandpunt Schiphol uit 2006 (Kamerstukken II, 2005/06, 29 665, nr. 28) is afgesproken dat de klachtenafhandeling wordt overgedragen aan de Luchtverkeersleiding Nederland en Amsterdam Airport Schiphol. De Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol heeft hiermee ingestemd mits aan enkele voorwaarden zou zijn voldaan.

Een voorwaarde betreft de inrichting van een zogenoemde ombudsfunctie. Vooral bij de omwonenden van Schiphol bestaat behoefte aan een dergelijke ombudsfunctie.

Op 23 april 2009 is ingestemd met de definitieve overdracht van de klachtenafhandeling van de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol aan de Luchtverkeersleiding Nederland en Amsterdam Airport Schiphol.De feitelijke klachtenafhandeling vindt plaats door het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol.

Het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol is het informatie- en klachtencentrum waartoe omwonenden zich kunnen wenden met al hun vragen en klachten over het vliegverkeer van, naar en op Schiphol.

Het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol is een gezamenlijk initiatief van de Luchtverkeersleiding Nederland en Amsterdam Airport Schiphol.

Onderdeel van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol is het Rijksloket. Het Rijksloket houdt in dat klachten en vragen aangaande Rijksbeleid gesteld aan het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol worden beantwoord door beleidsmedewerkers van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Om ervoor te zorgen dat de procedure rond klachtenafhandeling voldoende is gewaarborgd wordt er een Commissie van Wijzen ingesteld. Deze Commissie heeft tot taak om klachten over de procedure van klachtenafhandeling van het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol te behandelen. Op deze wijze wordt aan de door de omwonenden gewenste ombudsfunctie invulling gegeven.

De Commissie van Wijzen werkt naar analogie van de Nationale ombudsman volledig onafhankelijk en komt op basis van het aantal verwachte klachten 1 à 2 keer per jaar bijeen.

Organisatorisch wordt de Commissie ondergebracht bij de Overlegorganen Verkeer en Waterstaat. De Commissie wordt in beginsel voor twee jaar ingesteld. Na twee jaar wordt de werking van de Commissie geëvalueerd en kan worden besloten tot een voortzetting van de Commissie.

Als gevolg van de overdracht van de klachtenafhandeling aan het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol, alsmede het instellen van een Commissie van Wijzen, is de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol niet langer belast met de afhandeling van luchtvaartklachten en het verstrekken van informatie rond Schiphol, en dienen de klachtbehandeling en informatieverstrekking derhalve uit het takenpakket van de Commissie te worden geschrapt.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C.M.P.S. Eurlings.

Naar boven