Mandaat Autoriteit Financiële Markten

1 februari 2010

Het bestuur van de Stichting Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft besloten tot wijziging van de regeling van mandaat, volmacht en machtiging (hierna: het mandaat), zoals laatst gewijzigd per 1 juli 2008 (Stcrt. 30 juni 2008, 123, p. 128 en aangevuld in Stcrt 5 augustus 2008, nr. 149, p. 23). Het gewijzigde mandaat treedt in werking per 15 februari 2010.

Het bestuur heeft besloten tot mandatering van zowel het nemen van bepaalde besluiten als van de ondertekening van brieven ter bekendmaking daarvan. Daarnaast heeft het bestuur van de AFM besloten tot mandatering van uitsluitend de ondertekening van brieven ter bekendmaking van door het bestuur genomen besluiten. Het bestuur van de AFM heeft tevens volmacht verleend tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen respectievelijk machtiging verleend tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn. Dit mandaat is eveneens van toepassing op het overgangsrecht.

Het mandaat betreft het minimumniveau: functionarissen in de hiërarchisch stijgende lijn mogen ook beslissen respectievelijk ondertekenen. Op www.afm.nl/marktpartijen onder Organisatie is het organigram van de AFM opgenomen. Ten aanzien van de bestuursleden en directeuren van de AFM geldt dat zij als lid van de Managementgroep verantwoordelijk zijn voor meerdere afdelingen en elkaar onderling kunnen vervangen.

1. Aanwijzingsbesluit

  • a. Het bestuur van de AFM belast, voor zover niet anders is bepaald of voorzien in dit mandaat, de onder c. bedoelde functionarissen met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij en krachtens de Wet op het financieel toezicht, Wet toezicht accountantsorganisaties, Wet toezicht effectenverkeer 1995, Wet giraal effectenverkeer, Pensioenwet, Wet handhaving consumentenbescherming, Wet verplichte beroepspensioenregeling, Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme en Sanctiewet 1977 alsook de wetten voorafgaand aan genoemde regelingen.

  • b. Het bestuur verleent volmacht en machtiging, voor zover niet anders is bepaald of voorzien in dit mandaat, aan de onder c. bedoelde functionarissen inzake het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij en krachtens de Wet Toezicht Financiële Verslaggeving.

  • c. De functionarissen als bedoeld onder a. en b. zijn de functionarissen van de afdelingen:

    Integriteitstoezicht, Juridische Zaken, Markttoegang, Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen, Toezicht Accountantsorganisaties, Toezicht Effectenmarkten en Financiële Infrastructuur, Toezicht Emissies en Openbare Biedingen, Toezicht Financiële Verslaggeving en Transparantietoezicht Financiële Producten.

  • d. Onder functionarissen van onder punt c. genoemde afdelingen worden verstaan: Bestuurslid, Directeur, Hoofd, Manager, Projectleider, Senior toezichthouder, Senior jurist, Teamleider, Toezichthouder, Jurist, Medewerker Toezicht, Junior jurist en Assistent medewerker.

2. Tabel I: taken/afdelingen

In Tabel I is per (sub)taak aangegeven welke afdeling van de AFM primair verantwoordelijk is. Tabel I moet in samenhang met Tabel II ‘processen/minimum beslisniveau’ gelezen worden. De combinatie van deze twee tabellen geeft uitsluitsel op de vraag welke functionaris van een bepaalde afdeling een besluit mag nemen. De taken zijn gekoppeld aan primair verantwoordelijke afdelingen. Dit laat onverlet dat naast de primair verantwoordelijke afdeling een andere afdeling betrokken kan zijn bij het te nemen besluit.  

Taken      

Afdeling

Aanbieden

Bancaire diensten en elektronisch geld

Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen

Beleggingsobjecten

Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen

Kredieten

Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen

Levensverzekeringen

Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen

Pensioenfondsen

Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen

Rechten van deelneming in beleggingsinstellingen

Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen

Schadeverzekeringen

Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen

Verlenen van beleggingsdiensten

Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen

Optreden als clearinginstelling

Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen

Verlenen van accountantsdiensten

Toezicht Accountantsorganisaties

Adviseren en bemiddelen

Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen

Uitgeven van effecten

 

Financiële verslaggeving

Toezicht Financiële Verslaggeving

Meldingsregelingen, Koersgevoelige informatie, Klikplicht, Marktmanipulatie, Voorwetenschap, Publicisten

Toezicht Effectenmarkten en Financiële Infrastructuur

Infrastructuur

 

houden van een gereglementeerde markt

Toezicht Effectenmarkten en Financiële Infrastructuur

onderhouden van effectenafwikkelsystemen

Toezicht Effectenmarkten en Financiële Infrastructuur

Integriteit

 

Toezicht illegale financiële activiteiten

Integriteitstoezicht

FEC-Secretariaat

Integriteitstoezicht

Integriteit incl. witwasbestrijding

Integriteitstoezicht

WwftSW 1977 (AO/IC)

Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen

Bemiddelen opvorderbare gelden

Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen

Onderhouden van een betalingsafwikkelsysteem

Toezicht Effectenmarkten en Financiële Infrastructuur

Toezicht pensioenuitvoerders

Transparantietoezicht Financiële Producten

Wet handhaving consumenten bescherming

Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen

Transparantietoezicht Financiële Producten

Integriteitstoezicht

Toezicht informatieverstrekking

Transparantietoezicht Financiële Producten

Vergunningverlening

 

Accountantsorganisaties en Financiële ondernemingen

Markttoegang

Accountantsorganisaties die vallen onder de overgangsregeling van de Wet toezicht accountantsorganisaties tot 1 oktober 2008

Toezicht Accountantsorganisaties

Bemiddelen opvorderbare gelden

Markttoegang

Toezicht emissies

Toezicht Emisies en Openbare Biedingen

Toezicht openbare biedingen

Toezicht Emisies en Openbare Biedingen

Houden van een gereglementeerde markt

Toezicht Effectenmarkten en Financiële Infrastructuur

Onderhouden van effectenafwikkelsystemen

Toezicht Effectenmarkten en Financiële Infrastructuur

Overig

 

Archiefwet

Facilitair Bedrijf

Opstellen Memorandum of Understanding met betrekking tot informatie-uitwisseling

Juridische Zaken

Beantwoorden informatieverzoeken van buitenlandse toezichthouders

Juridische Zaken

Beslissing op bezwaar

Juridische Zaken

Beslissing om in te stemmen met een verzoek om een ingediend bezwaarschrift ter behandeling als beroepschrift door te zenden naar de administratieve rechter

Juridische Zaken

Beslissen op Wob-verzoek

General Counsel

Afhandeling klachten conform het klachtenreglement

General Counsel

Afgifte van een legitimatiebewijs

Facilitair Bedrijf

Beslissen op aansprakelijkheidsclaims

Juridische Zaken

Beslissen op Wbp-verzoek

General Counsel

3. Beslisniveaus

De AFM kent de volgende beslisniveaus in hiërarchische volgorde. De functionarissen zijn bevoegd (bestuur) respectievelijk gemandateerd tot het nemen van besluiten respectievelijk gerechtigd tot het verrichten van privaatrechtelijke en/of andere (rechts)handelingen.

BES: Bestuur (collectief)

IBD: Individuele Bestuurslid of Directeur verantwoordelijk voor een afdeling

HFD: Hoofd van een afdeling

MNG: Manager binnen een afdeling

SNR: Senior toezichthouder/Senior medewerker/Senior jurist binnen een afdeling

4. Tabel II: processen/minimum beslisniveau

Tabel II moet in samenhang met Tabel I ‘taken/afdelingen’ gelezen worden. De combinatie van deze twee tabellen geeft uitsluitsel op de vraag welke functionaris van een bepaalde afdeling een besluit mag nemen. Het beoordelen van vergunningen is bijvoorbeeld een proces, het verlenen of intrekken van een vergunning in dat kader een concreet besluit. Een proces is gekoppeld aan een minimum beslisniveau. Bij een besluit dat door één afdeling wordt genomen (een zogenaamd unilateraal besluit), geldt altijd dit beslisniveau. Bij een besluit dat door twee of meer afdelingen wordt genomen (een zogenaamd duaal besluit), geldt dat het minimum beslisniveau door een van die betrokken afdelingen gewaarborgd moet zijn. Het minimum beslisniveau van de primaire beslisser kan één niveau afdalen indien een eventuele medebeslisser het minimumniveau waarborgt maar nooit lager dan het niveau van SNR. Omgekeerd kan een eventuele medebeslisser één niveau afdalen indien het minimum beslisniveau door de primaire beslisser wordt gewaarborgd. Ook hier geldt dat nooit lager beslist kan worden dan het niveau van SNR.

Processen

Minimum beslisniveau

1.

Vergunningen

 

a.

Verlenen

SNR

b.

Intrekken op verzoek vergunninghouder

SNR

c.

Intrekken niet op verzoek vergunninghouder

MNG

d.

Ontheffingen en vrijstellingen

SNR

e.

Notificeren

SNR

2.

Verklaring van geen bezwaar

SNR

3.

Bestuurdertoetsing initieel

SNR

4.

Bestuurdertoetsing zittende bestuurders

HFD

5.

Geven van een aanwijzing

MNG

6.

Normoverdragend gesprek/brief

MNG

7.

Opleggen van een verbod om met de regels strijdige activiteiten te verrichten

MNG

8.

Aanstellen van een curator

HFD

9.

Opleggen van een last onder dwangsom

 

a.

Last onder dwangsom o.g.v de Wft, de Whc, de Wta, de Sanctiewet 1977 en de Pensioenwet vanwege overtreding van art. 5:20 Awb. alsook vervolgbeslissingen inzake deze lod, waaronder begrepen een beslissing tot aanpassing van de opgelegde last onder dwangsom.

HFD

b.

Last onder dwangsom o.g.v de Wwft vanwege overtreding van art. 5:20 Awb, die is aangevangen of heeft plaatsgevonden ná 1 juli 2009, alsook vervolgbeslissingen inzake deze last onder dwangsom, waaronder begrepen een beslissing tot aanpassing van de opgelegde last onder dwangsom.

HFD

c.

Last onder dwangsom o.g.v de Wwft vanwege overtreding van art. 5:20 Awb, die is aangevangen of heeft plaatsgevonden vóór 1 juli 2009, alsook vervolgbeslissingen inzake deze last onder dwangsom, waaronder begrepen een beslissing tot aanpassing van de opgelegde last onder dwangsom.

BES

d.

Last onder dwangsom op grond van de Whc (niet zijnde een overtreding van artikel 5:20 Awb) en de Wwft die zijn aangevangen of hebben plaatsgevonden vóór 1 juli 2009, alsook vervolgbeslissingen inzake deze last onder dwangsom, waaronder begrepen een beslissing tot aanpassing van de opgelegde last onder dwangsom.

BES

e.

Last onder dwangsom vanwege overtredingen van de Wte 1995

BES

f.

Overige lasten onder dwangsom, alsook vervolgbeslissingen inzake deze last onder dwangsom, waaronder begrepen een beslissing tot aanpassing van de opgelegde last onder dwangsom.

IBD

g.

Beslissing tot betalingsregeling van opgelegde lod

MNG

10.

Publicatie van een last onder dwangsom

IBD

11.

Opleggen van een bestuurlijke boete

BES

 

Beslissing tot aanpassing van een opgelegde boete

BES

 

Beslissing tot betalingsregeling van opgelegde boete

MNG

12.

Publicatie van bestuurlijke boete

IBD

 

Aanpassing publicatietekst in gerechtelijke procedure

SNR

13.

Publicatie van een overtreding of aanwijzing,

IBD1

14.

Openbaarmaking van toezegging om Whc-overtreding te staken alsmede openbaarmaking van het besluit dat geen last onder dwangsom wordt opgelegd vanwege een Whc-overtreding

BES

15.

Vestigen van aandacht op niet of onvoldoende naleving regels

MNG

16.

Bekendmaking aan een onderneming dat een aanwijzing niet of onvoldoende worden opgevolgd

MNG

17.

Beslissing op bezwaar (bob)

 

a.

bob’s inzake heffingen

IBD

b.

overige bob`s

BES

18.

Opleggen van een handelsmaatregel

HFD

19.

Verificatiehandelingen

SNR

20.

Goedkeuren van een prospectus

SNR

21.

Goedkeuren van een biedingsbericht of supplement

SNR

22.

Verlenen van ontheffing van (een deel van) de biedingsregels

HFD

23.

Instemmen met wijziging van de regels van een gereglementeerde markt

SNR

24.

Buiten behandeling stellen van een aanvraag

SNR

25.

Opleggen van een heffing voor de kosten van het toezicht

MNG

 

Beslissing tot betalingsregeling van opgelegde heffing

MNG

26.

Verlenen of intrekken van een Europees paspoort

SNR

27.

Doen van aangifte

IBD

28.

Doen van Wmot-melding

IBD

29.

Afgifte van een legitimatiebewijs als bedoeld in de Regeling model legitimatiebewijs toezichthouder Awb

HFD

30.

Adviseren, aanbevelen of het geven van een zienswijze aan De Nederlandsche Bank

MNG

31.

Melding opnemen in het register indien een juiste melding achterwege blijft of ten onrechte geen melding is gedaan

SNR

32.

Besluiten dat geen nieuwe overeenkomsten in Nederland of een andere lidstaat mogen worden afgesloten

HFD

33.

Al dan niet gegrondverklaren van een klacht

IBD

34.

Informatie-uitwisselen met een andere autoriteit

SNR

35.

Verstrekken van informatie aan de Minister

MNG

36.

Adviseren van de Minister

HFD

37.

Verlenen van een ontheffing voor het deponeren van de financiële verslaggeving

MNG

38.

Verzoek om een nadere toelichting aan een uitgevende instelling in het kader van de financiële verslaggeving

MNG

39.

Doen van een mededeling aan een uitgevende instelling in het kader van de financiële verslaggeving

HFD

40.

Doen van een aanbeveling aan een uitgevende instelling in het kader van de financiële verslaggeving

IBD

41.

Inlichtingenverzoek aan de Ondernemingskamer

BES

42.

Herzieningsverzoek aan de Ondernemingskamer

BES

43.

Indienen verzoekschrift bij de civiele rechter

BES

44.

Informatieverzoeken2

SNR

45.

Besluiten inzake de Archiefwet

SNR

46.

Verbeurdverklaren

MNG

47.

Beslissing om in te stemmen met een verzoek om een ingediend bezwaarschrift ter behandeling als beroepschrift door te zenden naar de administratieve rechter

IBD

48.

Beslissing op Wob-verzoek

HFD

49

Beslissen op toewijzing aansprakelijkheidsclaims

BES

 

Beslissen op afwijzing aansprakelijkheidsclaims

MNG

50.

Beslissing op verzoek tot handhaving

HFD

51.

Beslissing inzake Wbp

 

a.

beslissing op verzoek

IBD

b.

beslissing op bezwaar

IBD/HFD3

XNoot
1

Indien voor het opleggen van een last onder dwangsom of een publicatie de wet functiescheiding voorschrijft tussen degene die een overtreding constateert en degene die beslist omtrent die maatregel, dan is het betreffende besluit niet gemandateerd.

XNoot
2

Dit is geen beperking van de bevoegdheid tot het vorderen van inlichtingen (ex artikel 5:16 Algemene wet bestuursrecht) van functionarissen die ingevolge het aanwijzingsbesluit (zie onder 1, hierboven) met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij en krachtens de in het aanwijzingsbesluit genoemde wetten zijn belast.

XNoot
3

In dit geval de Voorzitter van het Bestuur van de AFM (IBD) en de General Counsel (HFD).

5. Ondertekening

Alle in het aanwijzingsbesluit genoemde functionarissen kunnen in aanmerking komen brieven te ondertekenen ter bekendmaking van een besluit met inachtneming van onderstaande. Brieven worden door twee functionarissen ondertekend.

a. Bestuursbesluiten

Brieven ter bekendmaking van bestuursbesluiten kunnen worden ondertekend door het hoofd van de betrokken afdeling tezamen met een directeur.

b. Unilaterale besluiten (één afdeling betrokken)

Brieven ter bekendmaking van een besluit dat binnen een afdeling is genomen, worden ondertekend door de beslisser en meeondertekend door de betrokken functionaris binnen de betreffende afdeling.

c. Duale besluiten (meerdere afdelingen betrokken)

Brieven ter bekendmaking van een besluit dat met betrokkenheid van een andere afdeling is genomen, worden ondertekend door de primaire beslisser en meeondertekend door de medebeslisser van betrokken afdeling.

d. Ondertekening bij afwezigheid

Bij belet of ontstentenis van een beslisser mogen brieven ter bekendmaking van een besluit ondertekend worden door een functionaris die hiërarchisch één niveau onder de betreffende beslisser functioneert. De ondertekening bij belet of ontstentenis geschiedt onder de vermelding van de naam en functie van de betreffende beslisser, de toevoeging ‘b/a’ (bij afwezigheid) en de naam van de ondertekenaar in blokletters. Ondertekening bij afwezigheid is anders geregeld voor bestuursbesluiten, zie onder 5a.

e. Bijzonderheden ten aanzien van ondertekening met De Nederlandsche Bank

Brieven die medeondertekend worden door De Nederlandsche Bank kunnen door medewerkers van vergelijkbaar niveau als de ondertekenaar van De Nederlandsche Bank ondertekend worden.

f. Ondertekening door boete-, last- of publicatiefunctionaris en klachtencoördinator

Boete- en lastfunctionaris

Vanwege de gehanteerde functiescheiding bij boetes en bij het opleggen van een last onder dwangsom vanwege overtredingen van de Wte 1995 en vanwege overtredingen van de Whc en deWwft die zijn aangevangen of hebben plaatsgevonden vóór 1 juli 2009, zijn door het bestuur van de AFM medewerkers benoemd tot (assistent/plaatsvervangend) boete- of lastfunctionaris.

Het bestuur van de AFM beslist over het opleggen van een boete. Tevens beslist het bestuur van de AFM over het opleggen van een last onder dwangsom vanwege overtredingen van de Wte 1995 en vanwege overtredingen van de Whc en deWwft die zijn aangevangen of hebben plaatsgevonden vóór 1 juli 2009.

De beslissing tot publicatie van voorgenoemde besluiten wordt genomen door een IBD.

Ondertekening
Boete- en lastoplegging

Een besluit tot het opleggen van een boete of een besluit tot het opleggen van een last onder dwangsom vanwege overtredingen van de Wte 1995 en vanwege overtredingen van de Whc en de Wwft die zijn aangevangen of hebben plaatsgevonden vóór 1 juli 2009 wordt ondertekend door een IBD tezamen met een assistent boete- respectievelijk lastfunctionaris of de (plaatsvervangend) boete- of lastfunctionaris tezamen met een assistent boete- of lastfunctionaris.

Publicatie

Een besluit tot publicatie van een boete of van een besluit tot het opleggen van een last onder dwangsom vanwege overtredingen van de Wte 1995 en vanwege overtredingen van de Whc en de Wwft die zijn aangevangen of hebben plaatsgevonden vóór 1 juli 2009 wordt ondertekend door een IBD tezamen met een (assistent- of plaatsvervangend-) boete- respectievelijk lastfunctionaris óf de (plaatsvervangend) boete- of lastfunctionaris tezamen met een assistent boete- of lastfunctionaris.

Publicatiefunctionaris

De AFM heeft de bevoegdheid toegekend gekregen om in bepaalde in de Wte 1995 omschreven gevallen een openbare waarschuwing uit te vaardigen. De Wte 1995 schrijft in dat geval voor dat de werkzaamheden in verband met het ter openbare kennis brengen van een feit worden verricht door personen die niet betrokken zijn bij het vaststellen van het feit en het daaraan voorafgaande onderzoek, een functiescheiding derhalve. Vanwege deze voorgeschreven functiescheiding zijn door het bestuur van de AFM medewerkers benoemd tot (assistent/plaatsvervangend) publicatiefunctionaris. Een individueel bestuurslid of individueel directeur van de AFM beslist over het uitvaardigen van de openbare waarschuwing. De assistent publicatiefunctionarissen zijn tezamen met de (plaatsvervangend) publicatiefunctionaris bevoegd tot het ondertekenen van besluiten tot het uitvaardigen van een openbare waarschuwing op grond van de Wte 1995.

Ondertekening bij belet of ontstentenis

De ondertekening bij belet of ontstentenis geschiedt onder de vermelding van de naam en functie van de boete-, last- of publicatiefunctionaris, de toevoeging ‘b/a' (bij afwezigheid) en de naam van de ondertekenaar in blokletters. De hoofdregel van twee ondertekenaars geldt onverkort.

Klachtencoördinator

Conform het Klachtenreglement van de AFM zijn bepaalde medewerkers benoemd tot klachtencoördinator. Brieven inzake de al dan niet gegrondverklaring van een klacht worden mede ondertekend door de klachtencoördinator.

6. Bijzonderheden ten aanzien van de plaatsvervanger en tijdelijke functies

  • a. De plaatsvervanger (plv.) heeft dezelfde taken en bevoegdheden als de functionaris die hij vervangt, inclusief de in het mandaat genoemde beslissings- en tekeningsbevoegdheden. De plaatsvervanger is een permanente functie en opereert autonoom naast de functionaris die hij vervangt.

  • b. ‘ad interim'- functionarissen (a.i.) hebben tijdelijk de taken en bevoegdheden die bij de desbetreffende permanente functie behoren, inclusief de in het mandaat genoemde beslissings- en tekeningsbevoegdheden.

7. Externe contractuele verplichtingen

Voor de volmachtverlening betreffende het aangaan van externe contractuele verplichtingen namens de AFM wordt verwezen naar de procuratieregeling AFM op de website van de AFM, www.afm.nl/marktpartijen onder Governance - Bevoegdheden. De procuratieregeling ligt tevens ter inzage ten kantore van de AFM.

8. Beslissing op bezwaar (bob)

Een beslising op bezwaar inzake een heffing wordt genomen door een IBD en het Hoofd JZ.

9. Beslissing op Wob-verzoek

Een beslissing op een Wob-verzoek wordt genomen door de General Counsel en het Hoofd JZ. De General Counsel beslist echter samen met het Hoofd van de betreffende toezichtafdeling, indien de verzochte informatie niet aanwezig is binnen de AFM.

10. Beslissing op Wbp-verzoek

Met betrekking tot de Wbp worden soms verzoeken gedaan tot inzage en/of correctie van de op basis van de Wbp verzamelde gegevens. Beslisingen dienaangaande worden genomen door een jurist Privacy en een IBD. Indien bezwaar wordt aangetekend tegen een beslissing, wordt daarover besloten en door de Functionaris gegevensbescherming en de Voorzitter van het bestuur van de AFM.

Amsterdam, 1 februari 2010

Stichting Autoriteit Financiële Markten.

Naar boven