Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Autoriteit Financiële Markten | Staatscourant 2010, 2119 | Interne regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Autoriteit Financiële Markten | Staatscourant 2010, 2119 | Interne regelingen |
1 februari 2010
Het bestuur van de Stichting Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft besloten tot wijziging van de regeling van mandaat, volmacht en machtiging (hierna: het mandaat), zoals laatst gewijzigd per 1 juli 2008 (Stcrt. 30 juni 2008, 123, p. 128 en aangevuld in Stcrt 5 augustus 2008, nr. 149, p. 23). Het gewijzigde mandaat treedt in werking per 15 februari 2010.
Het bestuur heeft besloten tot mandatering van zowel het nemen van bepaalde besluiten als van de ondertekening van brieven ter bekendmaking daarvan. Daarnaast heeft het bestuur van de AFM besloten tot mandatering van uitsluitend de ondertekening van brieven ter bekendmaking van door het bestuur genomen besluiten. Het bestuur van de AFM heeft tevens volmacht verleend tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen respectievelijk machtiging verleend tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn. Dit mandaat is eveneens van toepassing op het overgangsrecht.
Het mandaat betreft het minimumniveau: functionarissen in de hiërarchisch stijgende lijn mogen ook beslissen respectievelijk ondertekenen. Op www.afm.nl/marktpartijen onder Organisatie is het organigram van de AFM opgenomen. Ten aanzien van de bestuursleden en directeuren van de AFM geldt dat zij als lid van de Managementgroep verantwoordelijk zijn voor meerdere afdelingen en elkaar onderling kunnen vervangen.
a. Het bestuur van de AFM belast, voor zover niet anders is bepaald of voorzien in dit mandaat, de onder c. bedoelde functionarissen met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij en krachtens de Wet op het financieel toezicht, Wet toezicht accountantsorganisaties, Wet toezicht effectenverkeer 1995, Wet giraal effectenverkeer, Pensioenwet, Wet handhaving consumentenbescherming, Wet verplichte beroepspensioenregeling, Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme en Sanctiewet 1977 alsook de wetten voorafgaand aan genoemde regelingen.
b. Het bestuur verleent volmacht en machtiging, voor zover niet anders is bepaald of voorzien in dit mandaat, aan de onder c. bedoelde functionarissen inzake het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij en krachtens de Wet Toezicht Financiële Verslaggeving.
c. De functionarissen als bedoeld onder a. en b. zijn de functionarissen van de afdelingen:
Integriteitstoezicht, Juridische Zaken, Markttoegang, Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen, Toezicht Accountantsorganisaties, Toezicht Effectenmarkten en Financiële Infrastructuur, Toezicht Emissies en Openbare Biedingen, Toezicht Financiële Verslaggeving en Transparantietoezicht Financiële Producten.
d. Onder functionarissen van onder punt c. genoemde afdelingen worden verstaan: Bestuurslid, Directeur, Hoofd, Manager, Projectleider, Senior toezichthouder, Senior jurist, Teamleider, Toezichthouder, Jurist, Medewerker Toezicht, Junior jurist en Assistent medewerker.
In Tabel I is per (sub)taak aangegeven welke afdeling van de AFM primair verantwoordelijk is. Tabel I moet in samenhang met Tabel II ‘processen/minimum beslisniveau’ gelezen worden. De combinatie van deze twee tabellen geeft uitsluitsel op de vraag welke functionaris van een bepaalde afdeling een besluit mag nemen. De taken zijn gekoppeld aan primair verantwoordelijke afdelingen. Dit laat onverlet dat naast de primair verantwoordelijke afdeling een andere afdeling betrokken kan zijn bij het te nemen besluit.
Taken | Afdeling |
|---|---|
Aanbieden | |
Bancaire diensten en elektronisch geld | Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen |
Beleggingsobjecten | Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen |
Kredieten | Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen |
Levensverzekeringen | Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen |
Pensioenfondsen | Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen |
Rechten van deelneming in beleggingsinstellingen | Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen |
Schadeverzekeringen | Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen |
Verlenen van beleggingsdiensten | Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen |
Optreden als clearinginstelling | Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen |
Verlenen van accountantsdiensten | Toezicht Accountantsorganisaties |
Adviseren en bemiddelen | Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen |
Uitgeven van effecten | |
Financiële verslaggeving | Toezicht Financiële Verslaggeving |
Meldingsregelingen, Koersgevoelige informatie, Klikplicht, Marktmanipulatie, Voorwetenschap, Publicisten | Toezicht Effectenmarkten en Financiële Infrastructuur |
Infrastructuur | |
houden van een gereglementeerde markt | Toezicht Effectenmarkten en Financiële Infrastructuur |
onderhouden van effectenafwikkelsystemen | Toezicht Effectenmarkten en Financiële Infrastructuur |
Integriteit | |
Toezicht illegale financiële activiteiten | Integriteitstoezicht |
FEC-Secretariaat | Integriteitstoezicht |
Integriteit incl. witwasbestrijding | Integriteitstoezicht |
WwftSW 1977 (AO/IC) | Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen |
Bemiddelen opvorderbare gelden | Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen |
Onderhouden van een betalingsafwikkelsysteem | Toezicht Effectenmarkten en Financiële Infrastructuur |
Toezicht pensioenuitvoerders | Transparantietoezicht Financiële Producten |
Wet handhaving consumenten bescherming | Toezichtgroepen Financiële Ondernemingen Transparantietoezicht Financiële Producten Integriteitstoezicht |
Toezicht informatieverstrekking | Transparantietoezicht Financiële Producten |
Vergunningverlening | |
Accountantsorganisaties en Financiële ondernemingen | Markttoegang |
Accountantsorganisaties die vallen onder de overgangsregeling van de Wet toezicht accountantsorganisaties tot 1 oktober 2008 | Toezicht Accountantsorganisaties |
Bemiddelen opvorderbare gelden | Markttoegang |
Toezicht emissies | Toezicht Emisies en Openbare Biedingen |
Toezicht openbare biedingen | Toezicht Emisies en Openbare Biedingen |
Houden van een gereglementeerde markt | Toezicht Effectenmarkten en Financiële Infrastructuur |
Onderhouden van effectenafwikkelsystemen | Toezicht Effectenmarkten en Financiële Infrastructuur |
Overig | |
Archiefwet | Facilitair Bedrijf |
Opstellen Memorandum of Understanding met betrekking tot informatie-uitwisseling | Juridische Zaken |
Beantwoorden informatieverzoeken van buitenlandse toezichthouders | Juridische Zaken |
Beslissing op bezwaar | Juridische Zaken |
Beslissing om in te stemmen met een verzoek om een ingediend bezwaarschrift ter behandeling als beroepschrift door te zenden naar de administratieve rechter | Juridische Zaken |
Beslissen op Wob-verzoek | General Counsel |
Afhandeling klachten conform het klachtenreglement | General Counsel |
Afgifte van een legitimatiebewijs | Facilitair Bedrijf |
Beslissen op aansprakelijkheidsclaims | Juridische Zaken |
Beslissen op Wbp-verzoek | General Counsel |
De AFM kent de volgende beslisniveaus in hiërarchische volgorde. De functionarissen zijn bevoegd (bestuur) respectievelijk gemandateerd tot het nemen van besluiten respectievelijk gerechtigd tot het verrichten van privaatrechtelijke en/of andere (rechts)handelingen.
BES: Bestuur (collectief)
IBD: Individuele Bestuurslid of Directeur verantwoordelijk voor een afdeling
HFD: Hoofd van een afdeling
MNG: Manager binnen een afdeling
SNR: Senior toezichthouder/Senior medewerker/Senior jurist binnen een afdeling
Tabel II moet in samenhang met Tabel I ‘taken/afdelingen’ gelezen worden. De combinatie van deze twee tabellen geeft uitsluitsel op de vraag welke functionaris van een bepaalde afdeling een besluit mag nemen. Het beoordelen van vergunningen is bijvoorbeeld een proces, het verlenen of intrekken van een vergunning in dat kader een concreet besluit. Een proces is gekoppeld aan een minimum beslisniveau. Bij een besluit dat door één afdeling wordt genomen (een zogenaamd unilateraal besluit), geldt altijd dit beslisniveau. Bij een besluit dat door twee of meer afdelingen wordt genomen (een zogenaamd duaal besluit), geldt dat het minimum beslisniveau door een van die betrokken afdelingen gewaarborgd moet zijn. Het minimum beslisniveau van de primaire beslisser kan één niveau afdalen indien een eventuele medebeslisser het minimumniveau waarborgt maar nooit lager dan het niveau van SNR. Omgekeerd kan een eventuele medebeslisser één niveau afdalen indien het minimum beslisniveau door de primaire beslisser wordt gewaarborgd. Ook hier geldt dat nooit lager beslist kan worden dan het niveau van SNR.
Processen | Minimum beslisniveau | |
|---|---|---|
1. | Vergunningen | |
a. | Verlenen | SNR |
b. | Intrekken op verzoek vergunninghouder | SNR |
c. | Intrekken niet op verzoek vergunninghouder | MNG |
d. | Ontheffingen en vrijstellingen | SNR |
e. | Notificeren | SNR |
2. | Verklaring van geen bezwaar | SNR |
3. | Bestuurdertoetsing initieel | SNR |
4. | Bestuurdertoetsing zittende bestuurders | HFD |
5. | Geven van een aanwijzing | MNG |
6. | Normoverdragend gesprek/brief | MNG |
7. | Opleggen van een verbod om met de regels strijdige activiteiten te verrichten | MNG |
8. | Aanstellen van een curator | HFD |
9. | Opleggen van een last onder dwangsom | |
a. | Last onder dwangsom o.g.v de Wft, de Whc, de Wta, de Sanctiewet 1977 en de Pensioenwet vanwege overtreding van art. 5:20 Awb. alsook vervolgbeslissingen inzake deze lod, waaronder begrepen een beslissing tot aanpassing van de opgelegde last onder dwangsom. | HFD |
b. | Last onder dwangsom o.g.v de Wwft vanwege overtreding van art. 5:20 Awb, die is aangevangen of heeft plaatsgevonden ná 1 juli 2009, alsook vervolgbeslissingen inzake deze last onder dwangsom, waaronder begrepen een beslissing tot aanpassing van de opgelegde last onder dwangsom. | HFD |
c. | Last onder dwangsom o.g.v de Wwft vanwege overtreding van art. 5:20 Awb, die is aangevangen of heeft plaatsgevonden vóór 1 juli 2009, alsook vervolgbeslissingen inzake deze last onder dwangsom, waaronder begrepen een beslissing tot aanpassing van de opgelegde last onder dwangsom. | BES |
d. | Last onder dwangsom op grond van de Whc (niet zijnde een overtreding van artikel 5:20 Awb) en de Wwft die zijn aangevangen of hebben plaatsgevonden vóór 1 juli 2009, alsook vervolgbeslissingen inzake deze last onder dwangsom, waaronder begrepen een beslissing tot aanpassing van de opgelegde last onder dwangsom. | BES |
e. | Last onder dwangsom vanwege overtredingen van de Wte 1995 | BES |
f. | Overige lasten onder dwangsom, alsook vervolgbeslissingen inzake deze last onder dwangsom, waaronder begrepen een beslissing tot aanpassing van de opgelegde last onder dwangsom. | IBD |
g. | Beslissing tot betalingsregeling van opgelegde lod | MNG |
10. | Publicatie van een last onder dwangsom | IBD |
11. | Opleggen van een bestuurlijke boete | BES |
Beslissing tot aanpassing van een opgelegde boete | BES | |
Beslissing tot betalingsregeling van opgelegde boete | MNG | |
12. | Publicatie van bestuurlijke boete | IBD |
Aanpassing publicatietekst in gerechtelijke procedure | SNR | |
13. | Publicatie van een overtreding of aanwijzing, | IBD1 |
14. | Openbaarmaking van toezegging om Whc-overtreding te staken alsmede openbaarmaking van het besluit dat geen last onder dwangsom wordt opgelegd vanwege een Whc-overtreding | BES |
15. | Vestigen van aandacht op niet of onvoldoende naleving regels | MNG |
16. | Bekendmaking aan een onderneming dat een aanwijzing niet of onvoldoende worden opgevolgd | MNG |
17. | Beslissing op bezwaar (bob) | |
a. | bob’s inzake heffingen | IBD |
b. | overige bob`s | BES |
18. | Opleggen van een handelsmaatregel | HFD |
19. | Verificatiehandelingen | SNR |
20. | Goedkeuren van een prospectus | SNR |
21. | Goedkeuren van een biedingsbericht of supplement | SNR |
22. | Verlenen van ontheffing van (een deel van) de biedingsregels | HFD |
23. | Instemmen met wijziging van de regels van een gereglementeerde markt | SNR |
24. | Buiten behandeling stellen van een aanvraag | SNR |
25. | Opleggen van een heffing voor de kosten van het toezicht | MNG |
Beslissing tot betalingsregeling van opgelegde heffing | MNG | |
26. | Verlenen of intrekken van een Europees paspoort | SNR |
27. | Doen van aangifte | IBD |
28. | Doen van Wmot-melding | IBD |
29. | Afgifte van een legitimatiebewijs als bedoeld in de Regeling model legitimatiebewijs toezichthouder Awb | HFD |
30. | Adviseren, aanbevelen of het geven van een zienswijze aan De Nederlandsche Bank | MNG |
31. | Melding opnemen in het register indien een juiste melding achterwege blijft of ten onrechte geen melding is gedaan | SNR |
32. | Besluiten dat geen nieuwe overeenkomsten in Nederland of een andere lidstaat mogen worden afgesloten | HFD |
33. | Al dan niet gegrondverklaren van een klacht | IBD |
34. | Informatie-uitwisselen met een andere autoriteit | SNR |
35. | Verstrekken van informatie aan de Minister | MNG |
36. | Adviseren van de Minister | HFD |
37. | Verlenen van een ontheffing voor het deponeren van de financiële verslaggeving | MNG |
38. | Verzoek om een nadere toelichting aan een uitgevende instelling in het kader van de financiële verslaggeving | MNG |
39. | Doen van een mededeling aan een uitgevende instelling in het kader van de financiële verslaggeving | HFD |
40. | Doen van een aanbeveling aan een uitgevende instelling in het kader van de financiële verslaggeving | IBD |
41. | Inlichtingenverzoek aan de Ondernemingskamer | BES |
42. | Herzieningsverzoek aan de Ondernemingskamer | BES |
43. | Indienen verzoekschrift bij de civiele rechter | BES |
44. | Informatieverzoeken2 | SNR |
45. | Besluiten inzake de Archiefwet | SNR |
46. | Verbeurdverklaren | MNG |
47. | Beslissing om in te stemmen met een verzoek om een ingediend bezwaarschrift ter behandeling als beroepschrift door te zenden naar de administratieve rechter | IBD |
48. | Beslissing op Wob-verzoek | HFD |
49 | Beslissen op toewijzing aansprakelijkheidsclaims | BES |
Beslissen op afwijzing aansprakelijkheidsclaims | MNG | |
50. | Beslissing op verzoek tot handhaving | HFD |
51. | Beslissing inzake Wbp | |
a. | beslissing op verzoek | IBD |
b. | beslissing op bezwaar | IBD/HFD3 |
Indien voor het opleggen van een last onder dwangsom of een publicatie de wet functiescheiding voorschrijft tussen degene die een overtreding constateert en degene die beslist omtrent die maatregel, dan is het betreffende besluit niet gemandateerd.
Dit is geen beperking van de bevoegdheid tot het vorderen van inlichtingen (ex artikel 5:16 Algemene wet bestuursrecht) van functionarissen die ingevolge het aanwijzingsbesluit (zie onder 1, hierboven) met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij en krachtens de in het aanwijzingsbesluit genoemde wetten zijn belast.
Alle in het aanwijzingsbesluit genoemde functionarissen kunnen in aanmerking komen brieven te ondertekenen ter bekendmaking van een besluit met inachtneming van onderstaande. Brieven worden door twee functionarissen ondertekend.
Brieven ter bekendmaking van bestuursbesluiten kunnen worden ondertekend door het hoofd van de betrokken afdeling tezamen met een directeur.
Brieven ter bekendmaking van een besluit dat binnen een afdeling is genomen, worden ondertekend door de beslisser en meeondertekend door de betrokken functionaris binnen de betreffende afdeling.
Brieven ter bekendmaking van een besluit dat met betrokkenheid van een andere afdeling is genomen, worden ondertekend door de primaire beslisser en meeondertekend door de medebeslisser van betrokken afdeling.
Bij belet of ontstentenis van een beslisser mogen brieven ter bekendmaking van een besluit ondertekend worden door een functionaris die hiërarchisch één niveau onder de betreffende beslisser functioneert. De ondertekening bij belet of ontstentenis geschiedt onder de vermelding van de naam en functie van de betreffende beslisser, de toevoeging ‘b/a’ (bij afwezigheid) en de naam van de ondertekenaar in blokletters. Ondertekening bij afwezigheid is anders geregeld voor bestuursbesluiten, zie onder 5a.
Brieven die medeondertekend worden door De Nederlandsche Bank kunnen door medewerkers van vergelijkbaar niveau als de ondertekenaar van De Nederlandsche Bank ondertekend worden.
Vanwege de gehanteerde functiescheiding bij boetes en bij het opleggen van een last onder dwangsom vanwege overtredingen van de Wte 1995 en vanwege overtredingen van de Whc en deWwft die zijn aangevangen of hebben plaatsgevonden vóór 1 juli 2009, zijn door het bestuur van de AFM medewerkers benoemd tot (assistent/plaatsvervangend) boete- of lastfunctionaris.
Het bestuur van de AFM beslist over het opleggen van een boete. Tevens beslist het bestuur van de AFM over het opleggen van een last onder dwangsom vanwege overtredingen van de Wte 1995 en vanwege overtredingen van de Whc en deWwft die zijn aangevangen of hebben plaatsgevonden vóór 1 juli 2009.
De beslissing tot publicatie van voorgenoemde besluiten wordt genomen door een IBD.
Een besluit tot het opleggen van een boete of een besluit tot het opleggen van een last onder dwangsom vanwege overtredingen van de Wte 1995 en vanwege overtredingen van de Whc en de Wwft die zijn aangevangen of hebben plaatsgevonden vóór 1 juli 2009 wordt ondertekend door een IBD tezamen met een assistent boete- respectievelijk lastfunctionaris of de (plaatsvervangend) boete- of lastfunctionaris tezamen met een assistent boete- of lastfunctionaris.
Een besluit tot publicatie van een boete of van een besluit tot het opleggen van een last onder dwangsom vanwege overtredingen van de Wte 1995 en vanwege overtredingen van de Whc en de Wwft die zijn aangevangen of hebben plaatsgevonden vóór 1 juli 2009 wordt ondertekend door een IBD tezamen met een (assistent- of plaatsvervangend-) boete- respectievelijk lastfunctionaris óf de (plaatsvervangend) boete- of lastfunctionaris tezamen met een assistent boete- of lastfunctionaris.
De AFM heeft de bevoegdheid toegekend gekregen om in bepaalde in de Wte 1995 omschreven gevallen een openbare waarschuwing uit te vaardigen. De Wte 1995 schrijft in dat geval voor dat de werkzaamheden in verband met het ter openbare kennis brengen van een feit worden verricht door personen die niet betrokken zijn bij het vaststellen van het feit en het daaraan voorafgaande onderzoek, een functiescheiding derhalve. Vanwege deze voorgeschreven functiescheiding zijn door het bestuur van de AFM medewerkers benoemd tot (assistent/plaatsvervangend) publicatiefunctionaris. Een individueel bestuurslid of individueel directeur van de AFM beslist over het uitvaardigen van de openbare waarschuwing. De assistent publicatiefunctionarissen zijn tezamen met de (plaatsvervangend) publicatiefunctionaris bevoegd tot het ondertekenen van besluiten tot het uitvaardigen van een openbare waarschuwing op grond van de Wte 1995.
De ondertekening bij belet of ontstentenis geschiedt onder de vermelding van de naam en functie van de boete-, last- of publicatiefunctionaris, de toevoeging ‘b/a' (bij afwezigheid) en de naam van de ondertekenaar in blokletters. De hoofdregel van twee ondertekenaars geldt onverkort.
Conform het Klachtenreglement van de AFM zijn bepaalde medewerkers benoemd tot klachtencoördinator. Brieven inzake de al dan niet gegrondverklaring van een klacht worden mede ondertekend door de klachtencoördinator.
a. De plaatsvervanger (plv.) heeft dezelfde taken en bevoegdheden als de functionaris die hij vervangt, inclusief de in het mandaat genoemde beslissings- en tekeningsbevoegdheden. De plaatsvervanger is een permanente functie en opereert autonoom naast de functionaris die hij vervangt.
b. ‘ad interim'- functionarissen (a.i.) hebben tijdelijk de taken en bevoegdheden die bij de desbetreffende permanente functie behoren, inclusief de in het mandaat genoemde beslissings- en tekeningsbevoegdheden.
Voor de volmachtverlening betreffende het aangaan van externe contractuele verplichtingen namens de AFM wordt verwezen naar de procuratieregeling AFM op de website van de AFM, www.afm.nl/marktpartijen onder Governance - Bevoegdheden. De procuratieregeling ligt tevens ter inzage ten kantore van de AFM.
Een beslising op bezwaar inzake een heffing wordt genomen door een IBD en het Hoofd JZ.
Een beslissing op een Wob-verzoek wordt genomen door de General Counsel en het Hoofd JZ. De General Counsel beslist echter samen met het Hoofd van de betreffende toezichtafdeling, indien de verzochte informatie niet aanwezig is binnen de AFM.
Met betrekking tot de Wbp worden soms verzoeken gedaan tot inzage en/of correctie van de op basis van de Wbp verzamelde gegevens. Beslisingen dienaangaande worden genomen door een jurist Privacy en een IBD. Indien bezwaar wordt aangetekend tegen een beslissing, wordt daarover besloten en door de Functionaris gegevensbescherming en de Voorzitter van het bestuur van de AFM.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2010-2119.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.