Besluit van de Minister van Veiligheid en Justitie van 7 december 2010, nr. 2010-0000845869, tot instelling van een Landelijke Operationele Staf

De Minister van Veiligheid en Justitie,

Handelend in overeenstemming met het gevoelen van de Ministerraad;

Besluit:

Artikel 1

  • 1. Er is een Landelijke Operationele Staf.

  • 2. De voorzitter van de ministeriële commissie Crisisbeheersing kan, zonodig op verzoek van een andere minister, de Landelijke Operationele Staf activeren.

  • 3. Van de Landelijke Operationele Staf maken in ieder geval deel uit: vertegenwoordigers van politie, brandweer, Defensie en GHOR.

  • 4. Op verzoek van een andere minister kunnen ook vertegenwoordigers van andere operationele diensten voor zover deze diensten uitvoeringgeven aan het werkterrein waarvoor deze minister verantwoordelijk is, in het kader van een ramp of een crisis aan de Landelijke Operationele Staf deelnemen onder verantwoordelijkheid van desbetreffende minister. De ministers blijven onverminderd verantwoordelijk voor de daadwerkelijke inzet van hun operationele diensten.

Artikel 2

De Landelijke Operationele Staf heeft tot taak het leveren van operationeel advies ter zake van de beschikbaarheid van mensen en middelen ten behoeve van nationale rampenbestrijding en crisisbeheersing in het kader van openbare orde. Dit advies is mede gebaseerd op operationele uitvoerbaarheid en consequenties, en verloopt alleen via de nationale crisisbesluitvormingsstructuur.

Artikel 3

De Landelijke Operationele Staf draagt zorg voor de communicatie over en de afstemming van de in de nationale crisisbesluitvormingsstructuur, genomen besluiten richting de operationele diensten.

Artikel 4

De Landelijke Operationele Staf is een opgeschaald Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum.

Artikel 5

De Minister van Veiligheid en Justitie stelt het organisatiemodel vast voor de Landelijke Operationele Staf.

Artikel 6

Dit besluit treedt op 1 maart 2011 in werking.

Dit besluit zal in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 7 december 2010

De Minister van Veiligheid en Justitie,

I.W. Opstelten.

TOELICHTING

Overwegende het kabinetsbesluit1 tot instellen van een Landelijke Operationele Staf.

Artikel 1, eerste lid

De Landelijke Operationele Staf (hierna te noemen LOS) is een opschaling van het Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum (hierna te noemen LOCC) en past binnen de taakomschrijving van het LOCC. De LOS verricht haar werkzaamheden ten behoeve van de Ministeriele Commissie Crisisbeheersing (hierna te noemen MCCB) via de vigerende nationale crisisbesluitvormingsstructuren2 volgens een nader interdepartementaal uit te werken proces.

Artikel 1, tweede lid

De Minister van Veiligheid en Justitie is voorzitter van de MCCB tenzij de minister-president beslist dat hij voorzitter is.3 Indien de MCCB nog niet bijeen is gekomen, volgt uit deze taakverdeling4 wie bevoegd is de LOS te activeren. Activering van de LOS zal uitsluitend in uitzonderlijke situaties plaatsvinden. Bij een nationale crisis kunnen belangen in het geding zijn die vallen onder de verantwoordelijkheid van een vakminister. In dergelijke gevallen moet de operationele afstemming en coördinatie in de LOS kunnen worden uitgebreid. De voorzitter van de MCCB zal bij activering van de LOS vooraf overleg hebben met de bij de (dreigende) crisis betrokken departementen. Vertegenwoordiging vanuit Defensie zal conform de vigerende kaders voor militaire bijstand of steunverlening in het openbaar belang worden geregeld.

Artikel 1, derde lid

Brandweer, Politie, Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR) en Defensie participeren in het LOCC. De LOS adviseert bij (dreigende) nationale crises waarbij de (openbare orde en/of) de nationale veiligheid in het geding kan zijn en waarbij regiogrenzen overschreden worden. Indien de LOS adviseert over de in dit lid genoemde inzet van operationele diensten en andere organisaties, voor zover deze diensten en andere organisaties uitvoering geven aan het werkterrein waarvoor de minister van VWS verantwoordelijk is, zal dit geschieden na overleg met de minister van VWS.

Artikel 1, vierde lid

Het voorliggende instellingsbesluit maakt het mogelijk om, op verzoek van een vakminister, de onder hem ressorterende diensten, bestuursorganen en/of diensten die uitvoering geven aan het werkterrein van deze minister, te laten deelnemen aan de LOS. De samenstelling van de LOS kan hiermee worden afgestemd op de concrete crisis, wat de slagkracht op operationeel niveau ten goede komt. Iedere (vak)minister is zelf verantwoordelijk voor de te nemen crisismaatregelen (preparatie, respons en herstel) op het eigen beleidsterrein, inclusief het eventueel aansturen van (eigen) operationele diensten.

Artikel 2

De integrale advisering ten behoeve van het MCCB bevat bestuurlijke, communicatieve alsmede operationele componenten. De taak van de LOS is het leveren van operationeel advies ten behoeve van deze integrale advisering aan de MCCB, via de daarvoor geëigende nationale crisisstructuren. Daarbij zal de LOS adviseren over de operationele haalbaarheid van de bestuurlijke besluiten ten tijde van een nationale crisis of een dreiging daarvan. De uitvoerbaarheid van de operationele strategieën spelen hierbij een grote rol. Deze taak is gericht op het terrein van de rampenbestrijding en crisisbeheersing in het kader van de openbare orde, maar, kan zich ook voordoen op terreinen van andere vakministers indien deze participeren op basis van artikel 1 lid 4. Aldus kan in geval van nationale crises een afgestemde, effectieve en efficiënte inzet van mensen en middelen van de betrokken operationele disciplines worden bevorderd. Besluiten over prioritering van middelen, bijvoorbeeld als gevolg van (dreigende) schaarste, worden genomen door de MCCB of haar voorportalen.

Artikel 3

De LOS informeert de deelnemende operationele diensten over de besluiten van de MCCB. Daarnaast stemt de LOS de uitvoering van de besluiten van de MCCB af met de deelnemende operationele diensten zodat een adequate en efficiënte uitvoering van deze besluiten mogelijk is. De term communicatie in dit artikel behelst voor de LOS enkel de in artikel 1 lid 3 en artikel 1 lid 4 genoemde diensten en geen communicatie met de media.

Artikel 4

Het LOCC is belast met de voorbereidingen voor het functioneren van de LOS, waaronder de operationele planvorming, informatievoorziening en voorwaardenscheppende faciliteiten. Vertegenwoordigers van het LOCC maken deel uit van de kernbezetting van de LOS. Het LOCC ondersteunt en faciliteert de LOS met haar infrastructuur. Na activering van de LOS start het LOCC onmiddellijk met de opbouw van de benodigde faciliteiten en treft zij voorbereidingen voor het uitvoeren van de taken van de LOS. De LOS geeft na activering sturing aan het LOCC.

Artikel 5

Voor de LOS zal interdepartementaal een organisatiemodel worden voorbereid. Hierbij is dit instellingsbesluit kaderstellend.


XNoot
1

Voortgangsrapportage Nationale Veiligheid, de Brief TMO aan de Tweede Kamer inzake Waterproef 3 juni 2009 (TK, 2008–2009, 30 821, nr. 8) en de Kabinetreactie ROB advies 8 juli 2009 (TK, 2008–2009, 29 517, nr. 39)

XNoot
2

Thans beschreven in het Nationaal Handboek Crisisbesluitvorming 6 oktober 2009 (TK 2009–2010, 29 668, nr. 28)

XNoot
3

Besluit d.d. 3 juli 2009, nr. 3080014, houdende instelling van de ministeriële commissie crisisbeheersing (Staatscourant, 24 juli 2009), op 26 juli 2009 in werking getreden. Zie m.b.t. de verantwoordelijkheden en rolinvulling voor terrorismebestrijding ook de brief van de ministers van BZK en van Justitie d.d. 5 oktober 2007 (TK 2007–2008, 29 754, nr. 105). Zie Besluit departementale herindeling veiligheid d.d. 14 oktober 2010 (Staatscourant, 18 oktober 2010)

Nationaal Handboek Crisisbesluitvorming 6 oktober 2009 (TK 2009-2010, 29 668, nr. 28)

XNoot
4

Brief van de Ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties inzake verantwoordelijkheden voor terrorismebestrijding Tweede Kamer, vergaderjaar 2007–2008, 29 754, nr. 105

Naar boven