Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2009, 19172 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2009, 19172 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Staatssecretaris van Economische Zaken,
Gelet op de artikelen 4, 5, 8, 13, 14, 15, 17, 19, 25, 34 en 48 van het Kaderbesluit EZ-subsidies;
Besluit:
De vaste opslag voor indirecte kosten, bedoeld in artikel 13, eerste lid, onderdeel a, van het Kaderbesluit EZ-subsidies, bedraagt 50 procent van de loonkosten.
1. Het uurtarief, bedoeld in artikel 13, tweede lid, van het Kaderbesluit EZ-subsidies, bedraagt € 35.
2. Het uurtarief, bedoeld in artikel 14 van het Kaderbesluit EZ-subsidies, bedraagt € 35.
In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
het met behulp van een octrooi-, merk- of modelgemachtigde indienen van één of meer octrooiaanvragen dan wel aanvragen voor merk- of modelregistraties ten behoeve van de bescherming van de industriële eigendom in één of meer landen voor zover dit voortvloeit uit het internationaliseringsplan;
land waarop het internationaliseringsplan gericht is;
een plan van aanpak ten behoeve van een onderneming dat is opgesteld volgens een vastgesteld model in samenwerking met een uitvoerder, dat is gericht op de oriëntatie van het voor eigen rekening en risico bewerken van een buitenlandse markt vanuit Nederland met het oog op de verkoop van goederen of verlening van diensten op die markt, dat een inventarisatie bevat van de sterke en zwakke kanten, kansen en bedreigingen van de onderneming op gebied van internationaal ondernemen en aangeeft welke activiteiten zullen worden uitgevoerd om de doelstellingen in het plan op die buitenlandse markt te realiseren, bestaande uit:
1°. marktverkenning,
2°. partnerselectie,
3°. productpresentatie,
4°. het ontwikkelen en produceren van presentatiemateriaal,
5°. het vergroten van kennis en kunde op het gebied van internationaal ondernemen,
6°. het inwinnen van juridisch advies of
7°. het aanvragen van één of meer octrooien, merk- of modelregistraties;
het inwinnen door de ondernemer van juridisch advies op het gebied van internationaal ondernemen;
een schriftelijk verslag over de mogelijkheden van ondernemen op een markt in het buitenland, opgesteld door een organisatie die deskundig en ervaren is op het gebied van marktonderzoek;
een stichting of een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid die blijkens haar statuten tot doel heeft de belangen te behartigen van ondernemingen of organisaties van ondernemingen, die beschikt over deskundigheid op het gebied van internationaal ondernemen en die zich als ondernemersorganisatie in de zin van deze regeling bij de minister heeft aangemeld;
het ten behoeve van de ondernemer selecteren van en het leggen van contacten door een organisatie die deskundig en ervaren is op het gebied van marktonderzoek;
schriftelijke, digitale of audiovisuele product- of bedrijfsinformatie of vormen van verkoopondersteuning zoals reclame, advertenties en de vervaardiging van demonstratiemodellen;
de presentatie van een onderneming of product op buitenlandse of internationale beurzen, congressen, symposia, exposities en dergelijke evenementen;
een ondernemersorganisatie, een kamer van koophandel en fabrieken of Syntens;
het door een ondernemer of vaste werknemers van een ondernemer volgen van opleidingen, cursussen, workshops, seminars of trainingen, die relevant zijn voor het internationaal ondernemen en waarvan de kwaliteit gewaarborgd is, dan wel het met instemming van de desbetreffende onderwijsinstelling contracteren door een ondernemer van één of meer studenten, die een opleiding op het gebied van internationaal ondernemen volgen bij een instelling voor middelbaar beroepsonderwijs, hoger beroepsonderwijs of universitair onderwijs, voor een studieopdracht die gericht is op één of meer aspecten van de uitvoering van het internationaliseringsplan dan wel de tijdelijke inhuur door een ondernemer van één of meer op het terrein van internationaal ondernemen ervaren adviseurs of begeleiders ten behoeve van de ondersteuning van de uitvoering van het internationaliseringsplan.
1. De minister verstrekt op aanvraag subsidie aan een ondernemer die één of meer activiteiten beschreven in het internationaliseringsplan uitvoert, met uitzondering van een ondernemer:
a. die zich uitsluitend bezighoudt met het beheer van een groep;
b. die op het tijdstip van indiening van de aanvraag meer dan 100 werknemers in dienst heeft;
c. die in de twaalf maanden voorafgaand aan de datum van indiening van de aanvraag meer dan 25 procent van zijn omzet uit exportactiviteiten behaalde, tenzij de ondernemer in die periode een omzet van ten hoogste € 100.000 heeft behaald;
d. die gedurende de twaalf maanden voorafgaand aan de aanvraag om subsidie meer dan 3 procent van zijn totale fiscale omzet in het betreffende doelland heeft gerealiseerd, tenzij:
1°. die omzet met niet meer dan drie afnemers is gerealiseerd, of
2°. de ondernemer aannemelijk maakt dat activiteiten ter zake van marktverkenning, partnerselectie of juridisch advies in redelijkheid noodzakelijk zijn voor zijn toegang tot een binnen dat doelland gelegen regio waarin hij nog niet actief is;
e. aan wie reeds subsidie is verleend op grond van dit artikel, de Subsidieregeling prepare2start of de Subsidieregeling programma starters op buitenlandse markten 2004 voor activiteiten in hetzelfde doelland;
f. aan wie op grond van de in onderdeel e genoemde regelingen reeds driemaal subsidie is verleend;
g. aan wie op grond van de in onderdeel e genoemde regelingen een subsidie is verleend die nog niet is vastgesteld.
2. In afwijking van het eerste lid, aanhef, en onderdeel e, verstrekt de minister ten hoogste eenmaal een nieuwe subsidie voor activiteiten in hetzelfde doelland, indien de ondernemer aannemelijk maakt dat activiteiten ter zake van marktverkenning, partnerselectie of juridisch advies in redelijkheid noodzakelijk zijn voor zijn toegang tot een binnen dat doelland gelegen regio, waarin hij nog niet actief is.
3. In de gevallen, bedoeld in het eerste lid, onderdeel d, onder 2°, en het tweede lid, verstrekt de minister uitsluitend subsidie voor de uitvoering van de activiteiten marktverkenning, partnerselectie of juridisch advies.
Voor subsidie komen uitsluitend de volgende activiteiten in aanmerking:
a. marktverkenning;
b. partnerselectie;
c. productpresentatie;
d. gebruik en vervaardiging van presentatiemateriaal en verkoopondersteunende activiteiten;
e. vergroten van kennis en kunde op het gebied van internationaal ondernemen;
f. inwinnen van juridisch advies;
g. aanvragen van één of meer octrooien, merk- of modelregistraties.
De subsidie bedraagt 50 procent van de subsidiabele kosten, maar niet meer dan € 11.500.
1. De kosten die in aanmerking komen voor subsidie op grond van dit hoofdstuk zijn aan derden betaalde kosten, met uitzondering van reis- en verblijfskosten van de subsidie-ontvanger.
2. In afwijking van artikel 10, tweede lid, van het Kaderbesluit EZ-subsidies komen vóór indiening van de aanvraag door de ondernemer gemaakte kosten voor subsidie in aanmerking, indien de minister daarvoor, voorafgaand aan het maken van die kosten of het daartoe aangaan van verplichtingen, toestemming heeft gegeven.
3. De artikelen 11 tot en met 14a van het Kaderbesluit EZ-subsidies zijn niet van toepassing.
De termijn, bedoeld in artikel 23, onderdeel c, van het Kaderbesluit EZ-subsidies is achttien maanden.
De minister beslist afwijzend op een aanvraag om subsidie voor zover:
a. door toekenning het totaal van de ten laste van hetzelfde subsidieplafond verstrekte subsidies, per aanvraag vermeerderd met € 2.700, meer zou komen te bedragen dan het betrokken subsidieplafond;
b. het internationaliseringsplan niet gerelateerd is aan de verkoop van goederen of verlening van diensten op een of meerdere buitenlandse markten, dan wel het plan uitsluitend gericht is op een importverkenning voor de verkoop van goederen of verlening van diensten in Nederland of op een verkenning met het oog op volledige verplaatsing van de onderneming naar het buitenland;
c. de uitvoerder die meewerkte bij de opstelling van het internationaliseringsplan tevens betrokken is bij de uitvoering van de in dat plan genoemde activiteiten.
1. De minister verleent op aanvraag subsidie aan een uitvoerder die een ondernemer ondersteunt bij het opstellen en uitvoeren van een internationaliseringsplan, tenzij de corresponderende aanvraag tot subsidieverlening van de ondernemer wordt afgewezen.
2. Een aanvraag om subsidie wordt gelijktijdig met een aanvraag om subsidie als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, ingediend.
De subsidie-ontvanger ondersteunt de ondernemer bij het uitvoeren van het internationaliseringsplan en informeert de minister over de door de ondernemer geboekte voortgang bij de uitvoering van het internationaliseringsplan.
1. Een aanvraag om subsidievaststelling wordt gelijktijdig ingediend met een aanvraag om vaststelling van een subsidie als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid.
2. De minister stelt de subsidie voor de uitvoerder vast op € 1.800 indien de uitvoerder onvoldoende heeft voldaan aan artikel 2.11.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Den Haag, 4 december 2009
De Staatssecretaris van Economische Zaken,
F. Heemskerk.
Bijlage 2.1 van de Subsidieregeling Internationaal ondernemen Voor nadere informatie over de regeling: – website: http://www.evd.nl/prepare2start – telefoon: (070) 778 8375 | Dit formulier moet zowel door de betrokken ondernemer als door de Kamer van Koophandel, Syntens of ondernemersorganisatie worden ondertekend. De adviseur dient het vervolgens met alle relevante bijlagen in. Tevens vraagt hij subsidie aan voor het ondersteunen van de ondernemer bij het opstellen en uitvoeren van het internationaliseringsplan. Stuur het ingevulde formulier met bijlagen naar: EVD unit prepare2start Postbus 20105, 2500 EC Den Haag |
Projectnummer | (in te vullen door de EVD) |
Naam organisatie: | ||||
Postadres: | ||||
Postcode: | Plaats: | |||
Contactpersoon: | □ Dhr. □ Mw. | |||
Telefoonnummer: | ||||
E-mail: |
1 zie www.ibanbicservice.nl 2 Indien uw organisatie BTW-vrijgesteld is, kunt u de te betalen BTW zien als kosten, omdat deze BTW niet verrekend kan worden. De te betalen BTW is dan subsidiabel. | Naam organisatie: | ||||
Inschrijfnummer KvK: | Rechtsvorm: | ||||
Datum van inschrijving: | - - | ||||
Internetsite: | |||||
Contactpersoon: | □ Dhr. □ Mw. | ||||
Functie: | |||||
Telefoonnummer: | |||||
E-mail: | |||||
Postadres: | |||||
Postcode: | Plaats: | ||||
Bezoekadres: | |||||
Postcode: | Plaats: | ||||
IBAN1: | |||||
BIC: | |||||
Uw organisatie is2: | □ BTW-plichtig | □ BTW-vrijgesteld | |||
Is voor uw organisatie een verzoek tot surseance van betaling tot faillissement, of tot het van toepassing verklaren van de schuldsaneringsregeling ingediend? | □ ja Toelichting: | □ nee |
SBI code | ||||
Hoeveel medewerkers (in hele FTE’s gerekend) heeft de organisatie? | ||||
Op welk doelland is deze aanvraag gericht? | ||||
Wat was de omzet van de organisatie in de 12 maanden voor het indienen van deze aanvraag? | € | |||
Heeft de organisatie gedurende de 12 maanden voorafgaand aan deze aanvraag geëxporteerd? Zo ja, hoeveel export in procenten van de omzet is in bovengenoemde 12 maanden gerealiseerd? | □ ja % | □ nee | ||
Heeft de organisatie gedurende de 12 maanden voorafgaand aan deze aanvraag export gerealiseerd op het gekozen doelland? Zo ja, wat was de export op dat land in procenten van de omzet in bovengenoemde 12 maanden | □ ja % | □ nee | ||
Indien de organisatie meer dan 3% van de omzet uit export heeft gerealiseerd op het gekozen doelland: aan hoeveel afnemers op deze markt is in bovengenoemde 12 maanden gefactureerd? | □ afnemers |
Heeft u eerder gebruik gemaakt van de regeling? | □ ja □ nee | ||
Projectnummer: | |||
Land: | |||
Regio (indien van toepassing): | |||
Projectnummer: | |||
Land: | |||
Regio (indien van toepassing): |
Welke prepare2start activiteiten zijn in het internationaliseringsplan opgenomen? Het internationaliseringsplan, opgesteld conform het model van bijlage 2.3 wordt als bijlage bij deze aanvraag meegestuurd. | A. Marktverkenning | □ ja □ nee |
B. Partnerselectie | □ ja □ nee | |
C. Productpresentatie | □ ja □ nee | |
D. Presentatiemateriaal | □ ja □ nee | |
E. Cursus internationaal ondernemen | □ ja □ nee | |
F. Juridisch advies | □ ja □ nee | |
G. Octrooi, merk- en modelregistratie | □ ja □ nee | |
H. Stagiair | □ ja □ nee | |
I. Adviseur/coach | □ ja □ nee |
Groep: een economische eenheid, waarin organisatorisch zijn verbonden: 1°. een natuurlijke persoon of privaatrechtelijke rechtspersoon, die direct of indirect: - meer dan de helft van het geplaatste kapitaal verschaft aan, - volledig aansprakelijk vennoot is van of - overwegende zeggenschap heeft over een of meer rechts-personen of vennootschappen en 2°. laatstbedoelde rechtspersonen of vennootschappen. | Is voor dit project, of voor onderdelen ervan, al subsidie aangevraagd of gekregen (bijv. octrooivoucher)? | □ ja, te weten: Subsidiebedrag: € | □ nee |
Zijn aan de aanvrager, of aan de groep waarvan hij onderdeel is, gedurende het huidige en de twee voorafgaande kalenderjaren door een bestuursorgaan subsidies verstrekt waarvoor geen goedkeuring is gevraagd aan de Commissie van de Europese Gemeenschappen? (zgn. de minimis steun: bijv. PSB/ prepare2start, innovatie- of octrooivoucher, BBMKB) | □ ja, te weten: Subsidiebedrag: € | □ nee |
• Ondergetekende verklaart dat hij met betrekking tot deze aanvraag nog geen verplichtingen is aangegaan en dat hij bekend is met de bepalingen van de Subsidieregeling internationaal ondernemen.
• De Staat wil maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) bevorderen en verlangt daarom van bedrijven die van het financieel buitenland instrumentarium gebruik maken een intentieverklaring om de OESO Richtlijnen voor multinationale ondernemingen (2000) naar vermogen toe te passen. De OESO Richtlijnen kunt u eveneens raadplegen via Internet (www.oesorichtlijnen.nl).
Door ondertekening van dit formulier verklaart u kennis te hebben genomen van de OESO-richtlijnen voor multinationale ondernemingen (2000) en dat u zich zult inspannen deze naar vermogen in uw onderneming toe te passen.
Het verstrekken van onjuiste informatie kan leiden tot terugvordering van de verstrekte subsidie. De verstrekte informatie kan worden gecontroleerd door een daartoe door de minister aangewezen persoon.
Aldus naar waarheid ingevuld:
De op te nemen gegevens betreffen de naam en het adres van de organisatie, de naam van de contactpersoon, de sector waarin het bedrijf werkzaam is en het land waarvoor het van prepare2start gebruik maakt. De EVD kan de contactpersoon, in het verlengde van zijn belangstelling voor het zaken doen op buitenlandse markten, benaderen met informatie over EVD-activiteiten, zoals een door de EVD georganiseerde voorlichtingsbijeenkomst of een missie. De informatie wordt niet aan derden verstrekt. De ondertekenaar dient namens de aanvrager tekenbevoegd te zijn. | De aanvrager is akkoord met opname in het EVD klantenregistratiesysteem van de in het kader van deze regeling verstrekte gegevens. | □ ja □ nee | ||
Naam: | ||||
Functie: | ||||
Organisatie: | ||||
Datum: | - - | Plaats: | ||
Handtekening: |
Ondergetekende verklaart dat onderhavige aanvraag past binnen het in samenwerking met hem opgestelde internationaliseringsplan en door hem is getoetst op de criteria van de Subsidieregeling internationaal ondernemen. Op basis van de door de aanvrager verstrekte informatie acht hij het aannemelijk dat de aanvrager voldoet aan de criteria van de regeling. Tevens vraagt hij subsidie aan voor het ondersteunen van de ondernemer bij het opstellen en uitvoeren van het internationaliseringsplan.
Naam adviseur: | ||||
Datum: | - - | Plaats: | ||
Handtekening: |
Bijlage 2.2 van de Subsidieregeling Internationaal ondernemen Voor nadere informatie over de regeling: – website: http://www.evd.nl/prepare2start – telefoon: (070) 778 8375 | Dit formulier moet zowel door de betrokken ondernemer als door de Kamer van Koophandel, Syntens of ondernemersorganisatie worden ondertekend. De adviseur dient het vervolgens met alle relevante bijlagen in. Tevens vraagt hij om vaststelling van de subsidie voor het ondersteunen van de ondernemer bij het opstellen en uitvoeren van het internationaliseringsplan. Stuur het ingevulde formulier met bijlagen naar: EVD unit prepare2start Postbus 20105, 2500 EC Den Haag |
Dit nummer vindt u op de beschikkingsbrief die u door de EVD is toegestuurd Vermeld wijzigingen op het wijzigingsformulier (vraag uw adviseur hierom) | Projectnummer: | ||
Zijn er na de goedkeuring van uw aanvraag gegevens gewijzigd.? | □ nee | □ ja |
Totaal gemaakte kosten voor dit project: | € | ||
Gevraagde subsidie: | € | ||
Geef een specificatie op het wijzigingsformulier | Is voor dit project, of voor onderdelen ervan, andere subsidie aangevraagd of gekregen? | □ nee | □ ja |
1 U dient aan te tonen dat u de activiteiten heeft uitgevoerd. Stuur kopiefacturen en -betaalbewijzen en indien aanwezig ander bewijsmateriaal met dit formulier mee. 2 De subsidie bedraagt 50% van de aan de subsidieontvanger in rekening gebrachte kosten, voor zover die uit het internationaliseringsplan voortvloeien en voor zover geen verplichtingen zijn aangegaan voordat de aanvraag door de EVD is ontvangen (tenzij daarvoor toestemming is gegeven). 3 De subsidie bedraagt maximaal € 11.500. | Activiteiten1 | Gemaakte kosten | Subsidie2 |
A. Marktverkenning | € | € | |
B. Partnerselectie | € | € | |
C. Productpresentatie | € | € | |
D. Presentatiemateriaal | € | € | |
E. Cursus internationaal ondernemen | € | € | |
F. Juridisch advies | € | € | |
G. Octrooi, merk- en modelregistratie | € | € | |
H. Stagiair | € | € | |
I. Adviseur/coach | € | € | |
Totaal3 | € 0,00 | € 0,00 |
Aldus naar waarheid ingevuld:
Deze persoon dient namens de penvoerder c.q. aanvrager tekenbevoegd te zijn. Het verstrekken van onjuiste informatie kan leiden tot terugvordering van de verstrekte subsidie. De verstrekte informatie kan gecontroleerd worden door een daartoe door de minister aangewezen persoon. | Naam: | |||
Functie: | ||||
Organisatie: | ||||
Datum: | - - | Plaats: | ||
Handtekening: |
Aldus naar waarheid ingevuld:
Gegevens adviseur | Naam organisatie: | |||
Naam: | ||||
Datum: | - - | Plaats: | ||
Handtekening: |
□ Eindverslag | |
□ Wijzigingsformulier, alleen invullen en bijsluiten indien van toepassing |
Dit nummer vindt u op de beschikkingsbrief die u door de EVD is toegestuurd | Projectnummer: |
U heeft uw PSB/prepare2start-traject afgerond. Wij willen graag weten hoe u één en ander heeft ervaren. Daarom verzoeken wij u onderstaande evaluatie in te vullen. Met de uitkomsten van deze evaluatie kan de EVD het programma prepare2start (voorheen PSB) nog meer op de wensen van zijn afnemers afstemmen.
Geef uw oordeel over de praktische bruikbaarheid van de PSB/prepare2start onderdelen. | n.v.t. | goed | voldoende | matig | slecht | |
Advies internationaliseringsplan | □ | □ | □ | □ | □ | |
Begeleiding uitvoering internationaliseringsplan | □ | □ | □ | □ | □ | |
A. Marktverkenning | □ | □ | □ | □ | □ | |
B. Partnerselectie | □ | □ | □ | □ | □ | |
C. Productpresentatie | □ | □ | □ | □ | □ | |
D. Presentatiemateriaal | □ | □ | □ | □ | □ | |
E. Cursus internationaal ondernemen | □ | □ | □ | □ | □ | |
F. Juridisch advies | □ | □ | □ | □ | □ | |
G. Octrooi, merk- en modelregistratie | □ | □ | □ | □ | □ | |
H. Stagiair | □ | □ | □ | □ | □ | |
I. Adviseur/coach | □ | □ | □ | □ | □ |
Heeft u op de nieuwe buitenlandse markt al export gerealiseerd? | □ nee | □ ja, indicatie: € | ||
Zo nee, wat is daarvan de reden? | □ Product niet gereed / te hoge aanpassingskosten | |||
□ Product niet geschikt / geen markt voor product | ||||
□ Nog geen (goede) partner / contacten gevonden | ||||
□ Lang besluitvormingstraject | ||||
□ Verschuiving focus naar NL-markt / andere activiteiten | ||||
□ anders, nl. | ||||
Verwacht u de komende 12 mnd. export op de nieuwe buitenlandse markt te realiseren? | □ nee | □ ja |
Heeft u opmerkingen of suggesties om de dienstverlening van de EVD met betrekking tot prepare2start te verbeteren? |
Alleen invullen en bijsluiten indien er een wijziging bij de penvoerder of aanvrager heeft plaats gevonden. Wijziging heeft betrekking op:
Bedrijfs-/organisatiegegevens:
Postadres: | ||||
Postcode: | Plaats: | |||
Bezoekadres: | ||||
Postcode: | Plaats: | |||
IBAN: | ||||
BIC: |
Contactpersoon:
Naam: | □ Dhr. □ Mw. | |||
Titel(s): | ||||
Functie: | ||||
Telefoon: | Mobiel: | |||
E-mail adres: |
Organisatiewijziging
Is er sprake van veranderde eigendomsverhoudingen van de organisatie, bijvoorbeeld door een fusie of overname? | □ nee | □ ja, op - - toelichting: | |
Is voor uw organisatie een verzoek tot surseance van betaling, tot faillissement, of tot het van toepassing verklaren van de schuldsaneringsregeling ingediend? | □ nee | □ ja, toelichting: |
Specificatie van overige subsidies die voor dit project of voor onderdelen daarvan zijn aangevraagd bij of verstrekt door:
Indien er voor dit project of onderdelen daarvan subsidies zijn aangevraagd of verstrekt, dan dient u hier bewijsstukken van bij te voegen. | Naam organisatie: | Omvang aangevraagde c.q. ontvangen subsidie: | € | |
Naam organisatie: | Omvang aangevraagde c.q. ontvangen subsidie: | € |
Naam onderneming | |
Projectnummer | (in te vullen door de EVD) |
Geef een korte beschrijving van de onderneming
Historie | |
Organisatie-/concernstructuur | |
Missie | |
Assortiment (producten/diensten) | |
Positie op de nationale markt | |
Internationale ervaring (import, export, samenwerking, investering) |
Waarom wil de onderneming een nieuwe buitenlandse markt bewerken? | |
Op welk doelland is dit plan gericht? Licht de keuze toe |
Geef een beschrijving van het marketing plan het te exporteren product of dienst van de onderneming
Doelgroep | |
Positionering / Unique Selling Propositions (USP's) | |
Productbeleid (aanpassing, assortiment, verpakking etc.) | |
Prijsbeleid (w.o. betalingscondities) | |
Plaats/Distributiebeleid - commercieel (direct, indirect) - logistiek (w.o. incoterms) | |
Promotiebeleid |
Welke (omzet)doelstellingen wil de onderneming daarbij op korte, middellange en lange termijn realiseren? | |
Welke MVO-aspecten spelen een rol (MVO = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen)? Geef een toelichting. |
Categorie | |
Commercieel | Sterkten: Zwakten: |
Financieel | Sterkten: Zwakten: |
Productie/inkoop | Sterkten: Zwakten: |
Logistiek | Sterkten: Zwakten: |
Personeel en organisatie | Sterkten: Zwakten: |
Categorie | |
Demografie en geografie | Kansen: Bedreigingen: |
Economie | Kansen: Bedreigingen: |
Politiek | Kansen: Bedreigingen: |
Juridisch/wetgeving | Kansen: Bedreigingen: |
Sociaal/cultureel | Kansen: Bedreigingen: |
Technologie | Kansen: Bedreigingen: |
Marktfactoren (toegang, grootte, concurrentie e.d.) | Kansen: Bedreigingen: |
Welke (subsidiabele en overige) activiteiten gaat de onderneming uitvoeren om de doelstellingen te realiseren. Geef een toelichting. |
Totale verwachte kosten | |
Inkoop en productie | € |
Marketing en verkoop | € |
Logistiek en transport | € |
Personeel | € |
Andere ...... | € |
Totaal | € |
Waarvan voor subsidie in aanmerking komen (geef tevens aan wat het tijdpad is van de uitvoering van deze activiteiten).
Subsidiabele kosten | Verwachte kosten | Mogelijke subsidie (max. € 11.500) | Tijdpad/Verwachte inzet Van - tot |
A. Marktverkenning | € | € | |
B. Partnerselectie | € | € | |
C. Productpresentatie | € | € | |
D. Presentatiemateriaal | € | € | |
E. Cursus internationaal ondernemen | € | € | |
F. Juridisch advies | € | € | |
G. Octrooi, merk- en modelregistratie | € | € | |
H. Stagiair | € | € | |
I. Adviseur/coach | € | € | |
Totaal | € | € |
Soort | dekking in % |
Eigen vermogen | % |
Vreemd vermogen | % |
Totaal | 100% |
Maakt de onderneming bij de uitvoering van dit plan gebruik van producten van de EVD, Kamers van Koophandel, Syntens, ondernemersorganisaties en/of andere organisaties? Zo ja, welke zijn dat? | |
Eventuele opmerkingen: |
Datum en handtekening ondernemer | - - | |
Datum en handtekening adviseur | - - |
Na de Herijking Financieel Instrumentarium (Kamerstukken II 2004/05, 29 800 XIII, nr. 73) is een vereenvoudiging van de subsidieregelgeving bij het ministerie van Economische Zaken (EZ) doorgevoerd. In vervolg hierop is bij brief van de Minister van Economische Zaken van 28 februari 2008 (Kamerstukken 2007/08, 31 200 XIII, nr. 47) uiteen gezet op welke wijze het financiële instrumentarium van het ministerie van EZ verder zal worden gestroomlijnd. Belangrijkste doel van deze stroomlijning is het terugbrengen van het aantal regelingen en het vergroten van de onderlinge samenhang om te komen tot een helder en transparant instrumentarium.
Het Kaderbesluit EZ-subsidies (Kaderbesluit) is de basis voor dit eenvoudiger instrumentarium met lagere verkrijgingskosten. Het concrete subsidiebeleid is via ministeriële regelingen, gebaseerd op dit Kaderbesluit, vormgegeven. Overeenkomstig de brief van 28 februari 2008 zijn op 1 januari 2009 vier modules van het EZ-instrumentarium met een daarvoor geldende ministeriële regeling onder de werking van het Kaderbesluit gebracht. Per 1 januari 2010 worden drie andere modules, waaronder deze regeling, onder de werking van het Kaderbesluit gebracht.
Het Kaderbesluit heeft als belangrijke doelstelling de eenheid van subsidieregelingen op het terrein van het ministerie van EZ. Dit wordt bereikt door in het Kaderbesluit bepalingen op te nemen die in (vrijwel) alle subsidieregelingen voorkomen, vaak op eenzelfde of bijna eenzelfde wijze. Waar nodig is uiteraard wel onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten instrumenten, maar in veel gevallen is dit niet nodig en geldt één bepaling voor alle subsidies. Door het Kaderbesluit zijn onnodige verschillen weggenomen en kent niet elke afzonderlijke subsidieregeling meer bepalingen over met name de procedurele stappen, beslistermijnen, voorschotten en subsidievaststelling.
Deze regeling voorziet in het vaststellen van de Subsidieregeling internationaal ondernemen. Vooralsnog bestaat de Subsidieregeling internationaal ondernemen alleen uit het instrument prepare2start. Prepare2start is in deze regeling in lijn gebracht met de bepalingen van het Kaderbesluit. De zuiver technische aanpassingen aan het Kaderbesluit worden niet afzonderlijk toegelicht. De meer inhoudelijke wijzingen in de bepalingen worden hieronder wel toegelicht.
Prepare2start beoogt ondernemers in het midden- en kleinbedrijf die geen of weinig ervaring hebben op het gebied van internatonaal ondernemen te ondersteunen bij het bewerken van nieuwe markten. De ondersteuning bestaat uit advies en begeleiding bij het opstellen en uitvoeren van een internationaliseringsplan en een beperkte subsidie voor de uitvoering van een aantal activiteiten. De subsidie bedraagt 50% van de kosten van deze activiteiten tot een maximum van € 11.500.
Kern van de regeling is dat ondernemers worden voorbereid om op een planmatige manier buitenlandse markten te benaderen. Een planmatige aanpak verlaagt immers de risico’s en vergroot de kans op succes. Daartoe wordt in de uitvoering nauw samengewerkt met Kamers van Koophandel, Syntens en een aantal ondernemersorganisaties.
De Subsidieregeling prepare2start is in december 2008 vastgesteld. Op dat moment waren de voorbereidingen rond het Kaderbesluit reeds in volle gang. Bij het opstellen van de Subsidieregeling prepare2start is dan ook al rekening gehouden met de werking van het Kaderbesluit. Er zijn dan ook geen grote wijzigingen in de werking van prepare2start. Voor een uitgebreide toelichting op prepare2start en de werking van de artikelen wordt verwezen naar de oorspronkelijke publicatie van de Subsidieregeling prepare2start (Stcrt. 2008, 249).
De voornaamste wijziging is dat in de Subsidieregeling prepare2start geen scheiding was aangebracht tussen de subsidiabele activiteiten en subsidiabele kosten. Het Kaderbesluit kent deze scheiding wel. De subsidiabele activiteiten geven antwoord op de vraag voor welke handelingen daadwerkelijk subsidie kan worden verkregen. De subsidiabele kosten worden door zuiver boekhoudkundige methoden bepaald. Het gaat er bij de subsidiabele kosten om welke kosten terug te voeren zijn op de subsidiabele activiteiten.
In artikel 2.3 worden de subsidiabele activiteiten genoemd. Dat betekent dat alleen de activiteiten die passen in de uitvoering van een internationaliseringsplan en die genoemd staan in artikel 2.3 voor subsidie in aanmerking komen. Welke kosten meegenomen mogen worden in de vaststelling van de hoogte van de subsidie wordt bepaald in artikel 2.5. Alleen de kosten die aan derden zijn betaald mogen worden meegerekend.
De subsidie aan de uitvoerder is in deze regeling gewijzigd in een subsidie op aanvraag in plaats van een ambtshalve verstrekte subsidie. Het ambtshalve verlenen van subsidies sluit niet goed aan bij de systematiek van het Kaderbesluit. Daarnaast was het in de praktijk al zo dat uitvoerders de aanvraag van een ondernemer ondertekenden. Daarom is er voor gekozen om de formulering van de artikelen over de subsidie aan de uitvoerder aan te passen te wijzigen in een subsidie die verstrekt wordt op aanvraag van de uitvoerder.
Deze regeling is gebaseerd op de de minimis verordeningen. Prepare2start is niet gericht op specifieke sectoren. Het is dan ook afhankelijk van de sector waarin de ondernemer opereert welke de minimis verordening van toepassing is.
Prepare2start is zodanig ingericht dat de consulent internationale handel zoveel mogelijk de administratieve lasten uit handen neemt van de ondernemer. Zo voert de consulent de correspondentie met EVD en heeft hij de regie bij het invullen van het aanvraagformulier, het opstellen van het internationaliseringsplan en het vaststellingsformulier. De consulent krijgt daarvoor een vergoeding. De ondernemer dient wel een beperkt aantal gegevens aan te leveren. Hij moet aan de hand van zijn omzetgegevens aantonen dat hij aan de criteria van de regeling voldoet. Tijdens de totstandkoming van Prepare2start in 2008 is onder een representatief aantal uitvoerders een enquête uitgevoerd om de gemiddelde tijdsbesteding van ondernemers voor het voldoen aan de informatieverplichtingen zo realistisch mogelijk te bepalen. De administratieve lasten bestaan deels uit lasten in verband met de aanvraag en de eindverantwoording. Het andere deel van de lasten heeft betrekking op het internationaliseringsplan dat de kern van prepare2start is. De informatieverplichtingen van deze nieuwe regeling internationaal ondernemen zijn nagenoeg gelijk gebleven.
De totale administratieve lasten voor prepare2start, waaraan naar verwachting 900 bedrijven kunnen deelnemen, bedragen in totaal € 468.660. Gegeven het beschikbare subsidiebedrag van € 12,5 miljoen komt dit neer op 3,75% relatieve lasten. In 2008 waren de totale administratieve lasten voor Prepare2Start, waaraan naar verwachting 900 bedrijven konden deelnemen ad € 495.660. Gegeven het beschikbare subsidiebedrag van € 12,5 miljoen kwam dit neer op 3,97%.
Lastenarme alternatieven uit de bestaande prepare2start zijn gehandhaafd. Het aanvraagformulier wordt ingevuld door de consulent. Tijdens de uitvoering van het plan is het niet nodig dat de ondernemer een projectadministratie bijhoudt. Er moet nog wel worden aangetoond dat de subsidiabele activiteiten zijn uitgevoerd. T.o.v. de vorige prepare2start heeft AL-reductie plaatsgevonden van 0,22%.
Doordat het format van het internationaliseringsplan is gestroomlijnd zijn de lasten met betrekking tot het plan ten behoeve van ondernemer zo veel mogelijk beperkt. De opstelling van een doordacht en kansrijk internationaliseringsplan is de kernactiviteit van prepare2start. De opstelling van het plan geschiedt door de consulent op basis van één of meer gesprekken die met de ondernemer worden gevoerd. De ondernemer dient hier voldoende tijd voor vrij te maken. De inhoudelijke voorbereiding van de ondernemer op de internationalisering van zijn bedrijf is volledig of vrijwel volledig toe te rekenen aan zijn reguliere activiteiten als ondernemer. Tijdens de uitvoering van het plan wordt hij begeleid door de consulent, die daarover één of meer voortgangsrapportages opstelt.
De Staatssecretaris van Economische Zaken,
F. Heemskerk.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2009-19172.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.