Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatsblad 2024, 141 | AMvB |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | Staatsblad 2024, 141 | AMvB |
Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Op de voordracht van Onze Minister voor Medische Zorg van 22 maart 2024, kenmerk 3793174-1063357-WJZ;
Gelet op artikel 44, eerste lid, van de Gezondheidswet;
De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 17 april 2024, no. W13.24.00060/III);
Gezien het nader rapport van Onze Minister voor Medische Zorg van 21 mei 2024, kenmerk 3811597-1063357-WJZ;
Hebben goedgevonden en verstaan:
Onderdeel I, A, Paragraaf a.2, van de bijlage bij het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet, wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt «Horeca» vervangen door «Horeca, Ambacht, Retail en Instellingen».
2. De aanhef in het derde lid komt te luiden:
3. Met betrekking tot het toezichttraject onder 1 en de aangewezen regelgeving onder 2 wordt over ondernemingen genoemd in de tabel in het vierde lid, informatie openbaar gemaakt over:
3. Onder vernummering van het vierde tot en met achtste lid tot vijfde tot en met negende lid wordt een lid ingevoegd, luidende:
4. De ondernemingen bedoeld in het derde lid zijn de ondernemingen die in onderstaande tabel zijn opgenomen.
Regelnummer |
Categorie onderneming |
In Standaard Bedrijfsindeling 2008–2022, van het Centraal Bureau voor de Statistiek geclassificeerd met de code |
---|---|---|
1. |
Restaurants |
56.10.1 |
2. |
Fastfoodrestaurants, cafetaria’s, ijssalons, met uitzondering van eetkramen e.d. |
56.10.2 |
3. |
Hotel-restaurants |
55.10.1 |
4. |
Hotels (geen hotel-restaurants), pensions en conferentieoorden |
55.10.2 |
5. |
Supermarkten en dergelijke winkels met een algemeen assortiment voedings- en genotmiddelen |
47.11 |
6. |
Vervaardiging van brood en vers banketbakkerswerk |
10.71 |
7. |
Winkels in buitenlandse voedingsmiddelen |
47.29.3 |
8. |
Winkels in vis |
47.23 |
9. |
Winkels in aardappelen, groenten en fruit |
47.21 |
10. |
Winkels in vlees en vleeswaren |
47.22.1 |
11. |
Winkels in brood en banket |
47.24.1 |
12. |
Winkels in kaas |
47.29.1 |
13. |
Winkels in wild en gevogelte |
47.22.2 |
14. |
Jeugdherbergen, vakantiekampen, groepsaccommodaties |
55.20.2 |
15. |
Warenhuizen |
47.19.1 |
16. |
Winkels in chocolade en suikerwerk |
47.24.2 |
17. |
Winkels in dranken |
47.25 |
18. |
Winkels in tabaksproducten |
47.26 |
19. |
Winkels in natuurvoeding en reformartikelen |
47.29.2 |
20. |
Gespecialiseerde winkels in overige voedings- en genotmiddelen (rest) |
47.29.9 |
21. |
Benzinestations |
47.30 |
22. |
Tuincentra |
47.76.2 |
23. |
Detailhandel via internet in voedingsmiddelen en drogisterijwaren |
47.91.1 |
24. |
Eventcatering |
56.21 |
25. |
Kantines en contractcatering |
56.29 |
26. |
Cafés |
56.30 |
27. |
Bioscopen |
59.14 |
28. |
Musea |
91.02.1 |
29. |
Pret- en themaparken |
93.21.1 |
30. |
Vleesverwerking (niet tot maaltijden) |
10.13 |
31. |
Visverwerking |
10.20 |
32. |
Vervaardiging van zuivelproducten (geen consumptie-ijs) |
10.51 |
33. |
Vervaardiging van consumptie-ijs |
10.52 |
34. |
Vervaardiging van kant-en-klaarmaaltijden en snacks |
10.85 |
35. |
Sociale werkvoorziening |
32.99.1 |
36. |
Groothandel in vlees en vleeswaren en in wild en gevogelte (niet levend) |
46.32 |
37. |
Groothandel in zuivelproducten en spijsoliën en -vetten |
46.33.1 |
38. |
Groothandel in eieren |
46.33.2 |
39. |
Groothandel in snacks |
46.38.1 |
40. |
Groothandel in vis, schaal- en weekdieren |
46.38.2 |
41. |
Markthandel in aardappelen, groeten en fruit |
47.81.1 |
42. |
Markthandel in overige voedings- en genotmiddelen |
47.81.9 |
43. |
Straathandel |
47.99.2 |
44. |
Koeriers |
53.20.2 |
45. |
Verhuur van vakantiehuisjes en appartementen |
55.20.1 |
46. |
Kampeerterreinen |
55.30 |
47. |
Overige logiesverstrekking |
55.90 |
48. |
Dieren- en plantentuinen, kinderboerderijen |
91.04.1 |
49. |
Zwembaden |
93.11.1 |
50. |
Sporthallen, sportzalen en gymzalen |
93.11.2 |
51. |
Sportvelden |
93.11.3 |
52. |
Overige sportaccommodaties |
93.11.9 |
53. |
Veldvoetbal |
93.12.1 |
54. |
Veldsport in teamverband (geen voetbal) |
93.12.2 |
55. |
Tennis |
93.12.4 |
56. |
Paardensport en maneges |
93.12.5 |
57. |
Auto- en motorsport |
93.12.7 |
58. |
Overige buitensport |
93.12.9 |
59. |
Fitnesscentra |
93.13 |
60. |
Zaalsport in teamverband |
93.14.2 |
61. |
Kracht- en vechtsport |
93.14.3 |
62. |
Bowlen, kegelen, biljarten e.d. |
93.14.4 |
63. |
Sportscholen |
93.14.6 |
64. |
Overige binnensport en omnisport |
93.14.9 |
65. |
Roei-, kano-, zeil- en surfsport e.d. |
93.15.2 |
66. |
Overige sportactiviteiten (rest) |
93.19.9 |
67. |
Jachthavens |
93.29.1 |
68. |
Overige recreatie (rest, geen jachthavens) |
93.29.9 |
69. |
Crematoria, mortuaria en begraafplaatsen |
96.03.2 |
70. |
Sauna’s, solaria, baden e.d. |
96.04 |
71. |
Vervaardiging van fruit- en groentesap |
10.32 |
72. |
Verwerking van groente en fruit (niet tot sap en maaltijden) |
10.39 |
73. |
Vervaardiging van meel (geen zetmeel) |
10.61 |
74. |
Vervaardiging van beschuit en koekjes en ander houdbaar banketbakkerswerk |
10.72 |
75. |
Vervaardiging van deegwaren |
10.73 |
76. |
Verwerking van cacao |
10.82.1 |
77. |
Vervaardiging van chocolade en suikerwerk |
10.82.2 |
78. |
Verwerking van koffie en thee |
10.83 |
79. |
Vervaardiging van specerijen, sauzen en kruiderijen; zoutraffinage |
10.84 |
80. |
Vervaardiging van gehomogeniseerde voedingspreparaten en dieetvoeding |
10.86 |
81. |
Vervaardiging van overige voedingsmiddelen (rest) |
10.89 |
82. |
Vervaardiging van sterk alcoholische dranken door distilleren, rectificeren en mengen |
11.01 |
83. |
Vervaardiging van bier |
11.05 |
84. |
Vervaardiging van frisdranken; productie van mineraalwater en overig gebotteld water |
11.07 |
85. |
Groothandel in granen |
46.21.1 |
86. |
Groothandel in zaden, pootgoed en peulvruchten |
46.21.2 |
87. |
Groothandel in zakkerbouwproducten en veevoeder algemeen assortiment |
46.21.8 |
88. |
Groothandel in overige akkerbouwproducten |
46.21.9 |
89. |
Groothandel in groenten en fruit |
46.31.1 |
90. |
Groothandel in consumptieaardappelen |
46.31.2 |
91. |
Groothandel in dranken (geen zuivel) |
46.34 |
92. |
Groothandel in suiker, chocolade en suikerwerk |
46.36 |
93. |
Groothandel in koffie, thee, cacao en specerijen (geen ruwe) |
46.37 |
94. |
Gespecialiseerde groothandel in overige voedings- en genotmiddelen (rest) |
46.38.3 |
95. |
Groothandel in bakkerijgrondstoffen |
46.38.4 |
96. |
Gespecialiseerde groothandel in overige grondstoffen en halffabrikaten voor de voedingsmiddelen industrie (rest) |
46.38.9 |
97. |
Groothandel in voedings- en genotmiddelen algemeen assortiment |
46.39 |
98. |
Financiële holdings |
64.20 |
99. |
Holdings (geen financiële) |
70.10.2 |
100. |
Havo en vwo |
85.31.1 |
101. |
Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs |
85.31.2 |
102. |
Praktijkonderwijs |
85.31.3 |
103. |
Brede scholengemeenschappen voor voortgezet onderwijs |
85.31.4 |
104. |
Middelbaar beroepsonderwijs |
85.32.1 |
105. |
Middelbaar beroepsonderwijs en educatie (gecombineerd) |
85.32.3 |
106. |
Niet-universitair hoger onderwijs |
85.41 |
107. |
Universitair hoger onderwijs |
85.42 |
108. |
Overig sport- en recreatieonderwijs |
85.51.9 |
109. |
Studiebegeleiding, vorming en onderwijs (rest) |
85.59.9 |
110. |
Universitair medische centra |
86.10.1 |
111. |
Algemene ziekenhuizen |
86.10.2 |
112. |
Geestelijke gezondheids- en verslavingszorg met overnachting |
86.10.4 |
113. |
Verpleeghuizen |
87.10 |
114. |
Huizen en dagverblijven voor verstandelijk gehandicapten |
87.20 |
115. |
Huizen en dagverblijven voor niet-verstandelijk gehandicapten |
87.30.1 |
116. |
Verzorgingshuizen |
87.30.2 |
117. |
Jeugdzorg met overnachting en dagverblijven voor jeugdzorg |
87.90.1 |
118. |
Maatschappelijk opvang met overnachting |
87.90.2 |
119. |
Kinderopvang en peuterspeelzaalwerk |
88.91 |
120. |
Circus en variété |
90.01.3 |
121. |
Theaters en schouwburgen |
90.04.1 |
122. |
Evenementhallen |
90.04.2 |
123. |
Openbare bibliotheken |
91.01.1 |
1. Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 juli 2024, met uitzondering van de regelnummers 15 tot en met 123 van de tabel in artikel I.
2. De regelnummers 15 tot en met 123 van de tabel in artikel I treden in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor de verschillende regelnummers verschillend kan worden vastgesteld.
Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.
’s-Gravenhage, 27 mei 2024
Willem-Alexander
De Minister voor Medische Zorg P.A. Dijkstra
Uitgegeven de vierde juni 2024
De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius
Met deze wijziging van het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet wordt geregeld dat meerdere Standaard Bedrijfsindeling codes (hierna: SBI-codes) aan de bijlage van het besluit worden toegevoegd waardoor de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (hierna: NVWA) in staat wordt gesteld de toezicht- en inspectiegegevens binnen deze bedrijfscategorieën openbaar te maken. Dit maakt dat de NVWA meer toezichtgegevens openbaar kan maken.
Artikel 44, eerste lid, van de Gezondheidswet en artikel 9.7, eerste lid, van de Jeugdwet bieden een specifieke grondslag voor het actief openbaar maken van toezicht- en uitvoeringsgegevens. Met de openbaarmaking van die gegevens wordt beoogd de naleving van regelgeving te bevorderen, het publiek inzicht te geven in de wijze waarop het toezicht en de uitvoering worden verricht en wat de resultaten van die verrichtingen zijn. Het gaat om gegevens van de NVWA, de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de Inspectie Justitie en Veiligheid (IJenV), voor zover het haar taken op het gebied van de Jeugdwet betreft.
Volgens de Gezondheidswet en de Jeugdwet geldt er een verplichting tot openbaarmaking van informatie voor zover deze informatie bij algemene maatregel van bestuur is aangewezen. Daar voorziet het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet in. Het belangrijkste onderdeel van dit besluit is de bijlage.
De bijlage is onderverdeeld in drie onderdelen: onderdeel I gaat over de NVWA, onderdeel II over de IGJ en onderdeel III over de IGJ en de IJenV. Per onderdeel, en dus per inspectiedienst, zijn het toezichtsdomein en de regelgeving aangewezen waarbinnen informatie openbaar wordt gemaakt. Voor ieder toezichtsdomein wordt aangewezen welke informatie openbaar wordt gemaakt, de wijze van openbaarmaking en eventuele uitzonderingen. Om de informatie openbaar te maken moeten binnen de inspectiediensten toegespitste werkwijzen en modellen worden ontwikkeld. Omdat deze ontwikkelingen tijd kosten, is bij de totstandkoming van de wijziging van de Gezondheidswet en de Jeugdwet die ten grondslag ligt aan de actieve openbaarmaking, daarom afgesproken dat de bijlage in tranches wordt uitgebreid.
Onderdeel I van de bijlage gaat zoals zojuist is aangegeven over de actieve openbaarmaking van de gegevens door de NVWA. Dit onderdeel wordt met dit besluit uitgebreid. Onderdeel I is opgedeeld in het toezichtsdomein Voedselveiligheid en het toezichtsdomein Productveiligheid. Het toezichtsdomein Voedselveiligheid is weer onderverdeeld in het traject Visafslagen en het traject Horeca. Binnen het traject Horeca werkt de NVWA met SBI-codes. SBI staat voor Standaard Bedrijfsindeling. Dit is een indeling van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Ieder bedrijf dat zich inschrijft in het Handelsregister krijgt één of meer SBI-codes. SBI-codes bestaan uit 4 of 5 cijfers en laten zien wat de activiteit van een bedrijf is. Zo staat de SBI-code 56.10.1 voor restaurants en code 55.10.1 voor hotel-restaurants.
Toezicht- en uitvoeringsgegevens met betrekking tot horecabedrijven (hotels, restaurants, cafés) maakt de NVWA reeds actief openbaar op grond van de Gezondheidswet. Om ook toezicht- en uitvoeringsgegevens van ondernemingen uit andere bedrijfscategorieën, zoals bijvoorbeeld van slagers of bakkerijen, actief openbaar te kunnen maken, moeten de ICT-systemen van de NVWA hierop worden aangepast. Hier bleek veel tijd mee gemoeid te zijn, waardoor al eerder is besloten dat de actieve openbaarmaking van toezicht- en uitvoeringsgegevens door de NVWA niet mee zou lopen met de tweede tranche van het Besluit openbaarmaking.1 De NVWA heeft aangegeven nu klaar te zijn voor een uitbreiding van de actieve openbaarmaking van toezichtgegevens met een tiental SBI-codes in het traject Horeca, Ambacht, Retail en Instellingen.
De in dit besluit opgenomen tabel bevat in totaal 123 regelnummers. Elk regelnummer ziet op een categorie onderneming die wordt geclassificeerd met een SBI-code. De openbaarmaking van de toezichtgegevens inzake de verschillende categorieën ondernemingen zal stapsgewijs worden uitgebreid door de regelnummers van de tabel op latere momenten in werking te laten treden.
Door de toevoeging van deze ondernemingen, worden niet langer alleen van horecabedrijven de inspectiegegevens door de NVWA actief openbaar gemaakt, maar ook van andere bedrijfscategorieën. Daarom wordt de naam van het toezichtsdomein gewijzigd in het traject Horeca, Ambacht, Retail en Instellingen.
Om er zorg voor te dragen dat de trajecten voldoende zijn uitgewerkt en ook operationeel ondersteund worden om zorgvuldige openbaarmaking te garanderen, is ervoor gekozen de openbaarmaking van inspectiegegevens over categorieën ondernemingen gefaseerd uit te breiden. Zoals aangegeven in paragraaf 2.1, is de NVWA nu klaar voor een uitbreiding van de actieve openbaarmaking van toezichtgegevens over bedrijfscategorieën die worden aangeduid met een tiental SBI-codes binnen het traject Horeca, Ambacht, Retail en Instellingen.
De NVWA werkt eraan het systeem gereed te maken voor de overige 109 SBI-codes. Dit vergt enige tijd en zal stapsgewijs worden aangepakt. In dit wijzigingsbesluit is er daarom voor gekozen om te werken met een tabel bestaande uit verschillende regelnummers. Stapsgewijs zal worden bepaald wanneer een volgend aantal regelnummers in werking treedt, waarbij de regelnummers die tot dezelfde stap zullen horen, als volgt zullen worden samengevoegd:
– Regelnummers 1 tot en met 4
– Regelnummers 5 tot en met 14
– Regelnummers 15 tot en met 29
– Regelnummers 30 tot en met 47
– Regelnummers 48 tot en met 70
– Regelnummers 71 tot en met 97
– Regelnummers 98 tot en met 123
Beoogd is dat de regelnummers 5 tot en met 14 van de tabel in de bijlage, onderdeel I, A, paragraaf a.2, van het besluit toegevoegd met artikel I van dit wijzigingsbesluit vanaf 1 juli 2024 in werking treden. De regelnummers 1 tot en met 4 van de tabel zien op bedrijven waarvan de inspectiegegevens nu al actief openbaar worden gemaakt door de NVWA. Ook voor deze regelnummers is de beoogde inwerkingtreding 1 juli 2024.
Zodra de NVWA de daarvoor noodzakelijke voorbereiding heeft voltooid, zal een volgende stap gezet worden en zal een volgend aantal regelnummers van de tabel in werking treden. De NVWA heeft het streven om binnen 1,5 à 2 jaar de inspectiegegevens die het domein Horeca en Ambachtelijke Productie (HAP) uitvoert openbaar te maken en daarmee de uitbreiding af te ronden. Daarbij kan het voorkomen dat van de bovenstaande volgorde van regelnummers wordt afgeweken en dat bijvoorbeeld regelnummers 30 tot en met 47 later in werking treden dan regelnummers 48 tot en met 70. Hierbij zal leidend zijn binnen welke bedrijfscategorieën de NVWA de meeste inspecties uitvoert. Op deze manier wordt wel al zichtbaar welke categorieën ondernemingen met bijbehorende SBI-codes op een gegeven moment tegelijkertijd zullen volgen waardoor ook de inspectiegegevens van die ondernemingen openbaar worden.
Met de inwerkingtreding van de regelnummers 5 tot en met 14 bestaande uit 10 SBI-codes, zal de NVWA naast inspectiegegevens met betrekking tot horecabedrijven die zij nu al actief openbaar maakt, voortaan ook inspectiegegevens met betrekking tot bepaalde ambachtelijke bedrijven en retailbedrijven actief openbaar maken. Dit gaat onder andere om supermarkten, bakkers en slagers. Het betreft bedrijfscategorieën waarbij de NVWA binnen het Toezichtsdomein traject Horeca, Ambacht, Retail en Instellingen relatief veel inspecties uitvoert. Dat is ook de reden waarom is gekozen om de regelnummers waarin deze 10 SBI-codes zijn opgenomen vanaf 1 juli 2024 in werking te laten treden. De betrokken brancheorganisaties zijn reeds geïnformeerd over deze uitbreiding van de actieve openbaarmaking van inspectiegegevens op grond van de Gezondheidswet.
Ook de Wet open overheid (hierna: Woo) regelt de actieve openbaarmaking van overheidsbesluiten. Blijkens de toelichting bij artikel 3.3, tweede lid, onderdeel k, onder 6°, van de wijzigingswet van de Woo is deze wet van toepassing tenzij een bij bijzondere wet vastgelegd apart regime van toepassing is.2 Binnen het regime van de Woo wordt een onderscheid gemaakt tussen actieve en passieve openbaarmaking. Actieve openbaarmaking is het door de overheid uit eigen beweging – zonder dat daarom wordt gevraagd – openbaar maken van informatie. Passieve openbaarmaking is het door de overheid op verzoek van burgers en bedrijven openbaar maken van informatie. Voor openbaarmaking door de NVWA van de bedoelde toezichtgegevens geldt dat voor passieve openbaarmaking de Woo van toepassing is en dat actieve openbaarmaking op grond van dit besluit onder de uitzondering valt van artikel 3.3, tweede lid, onderdeel k, onder 6°, van de Woo.3 Dit wordt nog extra verduidelijkt in de Verzamelwet BZK 20XX, artikel XXV, onderdeel c.4
In artikel 38, eerste lid, van de Gezondheidswet is voorzien in de mogelijkheid om bij algemene maatregel van bestuur af te zien van de openbaarmaking van de informatie als het gaat om toezicht door de NVWA op de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba. In artikel 7 van het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet is van die mogelijkheid gebruik gemaakt met als gevolg dat de NVWA momenteel geen toezicht uitoefent op die openbare lichamen. Zodoende is dit besluit ook niet van toepassing in Caribisch Nederland.
Gevolgen voor het bedrijfsleven bedraagt 0,0020 miljoen euro per jaar. Als gevolg van deze wijziging zal de NVWA ongeveer 5.000 aanvullende inspecties openbaar maken voor het toezichtsdomein traject Horeca, Ambacht, Retail en Instellingen. Ook nu biedt de NVWA al de gelegenheid te reageren op een openbaarmaking. In minder dan 6% van de gevallen wordt daar nu gebruik van gemaakt. Op basis daarvan lijkt een inschatting van circa 300 extra reacties per jaar reëel. De tijd om een reactie van vijftig woorden te schrijven duurt naar verwachting gemiddeld tien minuten. Uitgaande van een uurtarief van € 40,– bedragen de lasten per reactie 10/60 x € 40,– = € 6,70. De lasten als gevolg van dit besluit per jaar kunnen dan begroot worden op 300 x € 6,70 = € 2.010,–.
Deze wijziging heeft geen gevolgen voor de burger.
Het Adviescollege Toetsing en Regeldruk heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat de gevolgen voor de regeldruk toereikend in beeld zijn gebracht.
Op grond van het bepaalde in artikel 7.2, derde lid, van de Woo is het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding geraadpleegd over de wijziging van het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet. Het ACOI geeft aan dat met dit besluit een belangrijke stap wordt gezet in de openbaarmaking en ontsluiting van publieke informatie. Naar aanleiding van dit advies was het niet nodig het besluit aan te passen. Wel geeft het ACOI twee aandachtspunten mee. Zo geeft het ACOI in overweging op enig moment (globale) streefdata voor de verdere fasering kenbaar te maken en ook in dit proces zo transparant mogelijk te zijn en daarnaast meent het ACOI dat de vindbaarheid van de door de NVWA gepubliceerde inspectiegegevens op de website van de NVWA kan worden verbeterd. Deze opmerkingen worden ter harte genomen bij de verdere uitbreiding van dit besluit en de betreffende bedrijfscategorieën zullen tijdig op de hoogte worden gesteld door de NVWA.
Van 15 januari tot en met 12 februari 2024 is een ontwerp van dit besluit opengesteld geweest voor internetconsultatie. In totaal is één reactie binnengekomen. In de reactie wordt gewezen op een vernieuwing van de indeling van SBI-codes die naar verwachting in 2025 is afgerond. Er is kennis genomen van de reactie. Uiteraard wordt de aanpassing van de indeling van SBI-codes nauwlettend gevolgd en indien nodig worden acties ondernomen.
Overgangsrecht is niet noodzakelijk. Het beoogde moment van inwerkingtreding voor de regelnummers 1 tot met 14 die horen bij de tabel bij het besluit is 1 juli 2024. De overige regelnummers treden stapsgewijs in werking op een later bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip. Het streven is daarbij binnen 1,5 à 2 jaar ook deze inspectiegegevens openbaar te kunnen maken en daarmee de uitbreiding af te ronden.
Met de beoogde inwerkingtreding op 1 juli 2024 van de regelnummers 1 tot en met 14 die horen bij de tabel bij het besluit, wordt afgeweken van de minimuminvoeringstermijn van twee maanden zoals opgenomen in aanwijzing 4.17 van de Aanwijzingen voor de regelgeving. Dat is niet bezwaarlijk omdat de NVWA zich reeds op de benodigde wijzigingen heeft voorbereid.
De naam van het Toezichtsdomein traject Horeca wordt in het eerste lid van onderdeel I, A, paragraaf a.2, van de bijlage, gewijzigd naar traject «Horeca, Ambacht, Retail en Instellingen». Door de toevoeging van 123 SBI-codes aan de tabel in het vierde lid van onderdeel I, A, paragraaf a.2, van de bijlage ziet de actieve openbaarmaking van toezicht- en uitvoeringsgegevens van de NVWA namelijk niet langer alleen op horecabedrijven, maar ook op andere bedrijfscategorieën die niet als horeca gedefinieerd kunnen worden. Zo vallen er nu ook ambachtelijke bedrijven of retailbedrijven onder. Om die reden is voor een andere benaming gekozen.
Met deze wijzigingsregeling wordt het derde lid van onderdeel I, A, paragraaf a.2 van de bijlage anders ingericht dan voorheen het geval was. In het derde lid wordt verwezen naar een in het vierde lid opgenomen tabel waarin per regelnummer een categorie onderneming met bijbehorende SBI-code is opgenomen. Ieder bedrijf dat zich inschrijft in het Handelsregister krijgt één of meer SBI-codes. Binnen het traject Horeca werkt de NVWA met SBI-codes. Indien het regelnummer waarin de categorie onderneming en bijbehorende SBI-code worden genoemd in werking is getreden, wordt de in het derde lid genoemde informatie over dat bedrijf openbaar gemaakt.
De regelnummers 1 tot en met 4 van de tabel zien op SBI-codes die horen bij horecabedrijven waarvan de NVWA reeds inspectiegegevens openbaar maakt.
De regelnummers 5 tot en met 14 van de tabel zien op SBI-codes die horen bij ambachtelijke bedrijven en retailbedrijven. Beoogd is dat de NVWA vanaf 1 juli 2024 ook van die bedrijfscategorieën de inspectiegegevens actief openbaar maakt.
De regelnummers 15 tot en met 123 van de tabel zien op SBI-codes die horen bij ondernemingen uit andere bedrijfscategorieën. De actieve openbaarmaking van toezicht- en uitvoeringsgegevens van deze ondernemingen zal stapsgewijs worden uitgebreid door de overige regelnummers van de tabel op een later moment in werking te laten treden. Wanneer de NVWA de noodzakelijke voorbereiding heeft getroffen en de trajecten voldoende zijn uitgewerkt en ook operationeel ondersteund worden om zorgvuldige openbaarmaking te garanderen, kan een volgende stap gezet worden en kunnen volgende regelnummers in werking treden waardoor de inspectiegegevens van de in deze regelnummers genoemde bedrijven ook actief openbaar worden gemaakt.
Dit artikel bepaalt dat dit besluit in werking treedt met ingang van 1 juli 2024, met uitzondering van de regelnummers 15 tot en met 123 van de tabel. De regelnummers 15 tot en met 123 van de tabel zullen op een later bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip in werking treden, dat voor verschillende regelnummers verschillend kan worden vastgesteld.
De Minister voor Medische Zorg P.A. Dijkstra
Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet, Stb. 2022, 456.
Wet open overheid, Stb, 2021, 500. Het genoemde artikelonderdeel is nog niet in werking getreden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2024-141.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.