Besluit van 27 mei 2024, houdende wijziging van het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet in verband met de toevoeging van Standaard Bedrijfsindeling codes (SBI-codes) aan de bijlage van dit besluit zodat inspectiegegevens binnen het Toezichtsdomein traject Horeca met betrekking tot bepaalde ambachtelijke bedrijven en retailbedrijven openbaar kunnen worden gemaakt

Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister voor Medische Zorg van 22 maart 2024, kenmerk 3793174-1063357-WJZ;

Gelet op artikel 44, eerste lid, van de Gezondheidswet;

De Afdeling advisering van de Raad van State gehoord (advies van 17 april 2024, no. W13.24.00060/III);

Gezien het nader rapport van Onze Minister voor Medische Zorg van 21 mei 2024, kenmerk 3811597-1063357-WJZ;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Onderdeel I, A, Paragraaf a.2, van de bijlage bij het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet, wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt «Horeca» vervangen door «Horeca, Ambacht, Retail en Instellingen».

2. De aanhef in het derde lid komt te luiden:

  • 3. Met betrekking tot het toezichttraject onder 1 en de aangewezen regelgeving onder 2 wordt over ondernemingen genoemd in de tabel in het vierde lid, informatie openbaar gemaakt over:

3. Onder vernummering van het vierde tot en met achtste lid tot vijfde tot en met negende lid wordt een lid ingevoegd, luidende:

4. De ondernemingen bedoeld in het derde lid zijn de ondernemingen die in onderstaande tabel zijn opgenomen.

Regelnummer

Categorie onderneming

In Standaard Bedrijfsindeling 2008–2022, van het Centraal Bureau voor de Statistiek geclassificeerd met de code

1.

Restaurants

56.10.1

2.

Fastfoodrestaurants, cafetaria’s, ijssalons, met uitzondering van eetkramen e.d.

56.10.2

3.

Hotel-restaurants

55.10.1

4.

Hotels (geen hotel-restaurants), pensions en conferentieoorden

55.10.2

5.

Supermarkten en dergelijke winkels met een algemeen assortiment voedings- en genotmiddelen

47.11

6.

Vervaardiging van brood en vers banketbakkerswerk

10.71

7.

Winkels in buitenlandse voedingsmiddelen

47.29.3

8.

Winkels in vis

47.23

9.

Winkels in aardappelen, groenten en fruit

47.21

10.

Winkels in vlees en vleeswaren

47.22.1

11.

Winkels in brood en banket

47.24.1

12.

Winkels in kaas

47.29.1

13.

Winkels in wild en gevogelte

47.22.2

14.

Jeugdherbergen, vakantiekampen, groepsaccommodaties

55.20.2

15.

Warenhuizen

47.19.1

16.

Winkels in chocolade en suikerwerk

47.24.2

17.

Winkels in dranken

47.25

18.

Winkels in tabaksproducten

47.26

19.

Winkels in natuurvoeding en reformartikelen

47.29.2

20.

Gespecialiseerde winkels in overige voedings- en genotmiddelen (rest)

47.29.9

21.

Benzinestations

47.30

22.

Tuincentra

47.76.2

23.

Detailhandel via internet in voedingsmiddelen en drogisterijwaren

47.91.1

24.

Eventcatering

56.21

25.

Kantines en contractcatering

56.29

26.

Cafés

56.30

27.

Bioscopen

59.14

28.

Musea

91.02.1

29.

Pret- en themaparken

93.21.1

30.

Vleesverwerking (niet tot maaltijden)

10.13

31.

Visverwerking

10.20

32.

Vervaardiging van zuivelproducten (geen consumptie-ijs)

10.51

33.

Vervaardiging van consumptie-ijs

10.52

34.

Vervaardiging van kant-en-klaarmaaltijden en snacks

10.85

35.

Sociale werkvoorziening

32.99.1

36.

Groothandel in vlees en vleeswaren en in wild en gevogelte (niet levend)

46.32

37.

Groothandel in zuivelproducten en spijsoliën en -vetten

46.33.1

38.

Groothandel in eieren

46.33.2

39.

Groothandel in snacks

46.38.1

40.

Groothandel in vis, schaal- en weekdieren

46.38.2

41.

Markthandel in aardappelen, groeten en fruit

47.81.1

42.

Markthandel in overige voedings- en genotmiddelen

47.81.9

43.

Straathandel

47.99.2

44.

Koeriers

53.20.2

45.

Verhuur van vakantiehuisjes en appartementen

55.20.1

46.

Kampeerterreinen

55.30

47.

Overige logiesverstrekking

55.90

48.

Dieren- en plantentuinen, kinderboerderijen

91.04.1

49.

Zwembaden

93.11.1

50.

Sporthallen, sportzalen en gymzalen

93.11.2

51.

Sportvelden

93.11.3

52.

Overige sportaccommodaties

93.11.9

53.

Veldvoetbal

93.12.1

54.

Veldsport in teamverband (geen voetbal)

93.12.2

55.

Tennis

93.12.4

56.

Paardensport en maneges

93.12.5

57.

Auto- en motorsport

93.12.7

58.

Overige buitensport

93.12.9

59.

Fitnesscentra

93.13

60.

Zaalsport in teamverband

93.14.2

61.

Kracht- en vechtsport

93.14.3

62.

Bowlen, kegelen, biljarten e.d.

93.14.4

63.

Sportscholen

93.14.6

64.

Overige binnensport en omnisport

93.14.9

65.

Roei-, kano-, zeil- en surfsport e.d.

93.15.2

66.

Overige sportactiviteiten (rest)

93.19.9

67.

Jachthavens

93.29.1

68.

Overige recreatie (rest, geen jachthavens)

93.29.9

69.

Crematoria, mortuaria en begraafplaatsen

96.03.2

70.

Sauna’s, solaria, baden e.d.

96.04

71.

Vervaardiging van fruit- en groentesap

10.32

72.

Verwerking van groente en fruit (niet tot sap en maaltijden)

10.39

73.

Vervaardiging van meel (geen zetmeel)

10.61

74.

Vervaardiging van beschuit en koekjes en ander houdbaar banketbakkerswerk

10.72

75.

Vervaardiging van deegwaren

10.73

76.

Verwerking van cacao

10.82.1

77.

Vervaardiging van chocolade en suikerwerk

10.82.2

78.

Verwerking van koffie en thee

10.83

79.

Vervaardiging van specerijen, sauzen en kruiderijen; zoutraffinage

10.84

80.

Vervaardiging van gehomogeniseerde voedingspreparaten en dieetvoeding

10.86

81.

Vervaardiging van overige voedingsmiddelen (rest)

10.89

82.

Vervaardiging van sterk alcoholische dranken door distilleren, rectificeren en mengen

11.01

83.

Vervaardiging van bier

11.05

84.

Vervaardiging van frisdranken; productie van mineraalwater en overig gebotteld water

11.07

85.

Groothandel in granen

46.21.1

86.

Groothandel in zaden, pootgoed en peulvruchten

46.21.2

87.

Groothandel in zakkerbouwproducten en veevoeder algemeen assortiment

46.21.8

88.

Groothandel in overige akkerbouwproducten

46.21.9

89.

Groothandel in groenten en fruit

46.31.1

90.

Groothandel in consumptieaardappelen

46.31.2

91.

Groothandel in dranken (geen zuivel)

46.34

92.

Groothandel in suiker, chocolade en suikerwerk

46.36

93.

Groothandel in koffie, thee, cacao en specerijen (geen ruwe)

46.37

94.

Gespecialiseerde groothandel in overige voedings- en genotmiddelen (rest)

46.38.3

95.

Groothandel in bakkerijgrondstoffen

46.38.4

96.

Gespecialiseerde groothandel in overige grondstoffen en halffabrikaten voor de voedingsmiddelen industrie (rest)

46.38.9

97.

Groothandel in voedings- en genotmiddelen algemeen assortiment

46.39

98.

Financiële holdings

64.20

99.

Holdings (geen financiële)

70.10.2

100.

Havo en vwo

85.31.1

101.

Voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs

85.31.2

102.

Praktijkonderwijs

85.31.3

103.

Brede scholengemeenschappen voor voortgezet onderwijs

85.31.4

104.

Middelbaar beroepsonderwijs

85.32.1

105.

Middelbaar beroepsonderwijs en educatie (gecombineerd)

85.32.3

106.

Niet-universitair hoger onderwijs

85.41

107.

Universitair hoger onderwijs

85.42

108.

Overig sport- en recreatieonderwijs

85.51.9

109.

Studiebegeleiding, vorming en onderwijs (rest)

85.59.9

110.

Universitair medische centra

86.10.1

111.

Algemene ziekenhuizen

86.10.2

112.

Geestelijke gezondheids- en verslavingszorg met overnachting

86.10.4

113.

Verpleeghuizen

87.10

114.

Huizen en dagverblijven voor verstandelijk gehandicapten

87.20

115.

Huizen en dagverblijven voor niet-verstandelijk gehandicapten

87.30.1

116.

Verzorgingshuizen

87.30.2

117.

Jeugdzorg met overnachting en dagverblijven voor jeugdzorg

87.90.1

118.

Maatschappelijk opvang met overnachting

87.90.2

119.

Kinderopvang en peuterspeelzaalwerk

88.91

120.

Circus en variété

90.01.3

121.

Theaters en schouwburgen

90.04.1

122.

Evenementhallen

90.04.2

123.

Openbare bibliotheken

91.01.1

ARTIKEL II

  • 1. Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 juli 2024, met uitzondering van de regelnummers 15 tot en met 123 van de tabel in artikel I.

  • 2. De regelnummers 15 tot en met 123 van de tabel in artikel I treden in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor de verschillende regelnummers verschillend kan worden vastgesteld.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 27 mei 2024

Willem-Alexander

De Minister voor Medische Zorg P.A. Dijkstra

Uitgegeven de vierde juni 2024

De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius

NOTA VAN TOELICHTING

Algemeen deel van de nota van toelichting

1. Inleiding

Met deze wijziging van het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet wordt geregeld dat meerdere Standaard Bedrijfsindeling codes (hierna: SBI-codes) aan de bijlage van het besluit worden toegevoegd waardoor de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (hierna: NVWA) in staat wordt gesteld de toezicht- en inspectiegegevens binnen deze bedrijfscategorieën openbaar te maken. Dit maakt dat de NVWA meer toezichtgegevens openbaar kan maken.

2. Hoofdlijnen

2.1 Aanleiding

Artikel 44, eerste lid, van de Gezondheidswet en artikel 9.7, eerste lid, van de Jeugdwet bieden een specifieke grondslag voor het actief openbaar maken van toezicht- en uitvoeringsgegevens. Met de openbaarmaking van die gegevens wordt beoogd de naleving van regelgeving te bevorderen, het publiek inzicht te geven in de wijze waarop het toezicht en de uitvoering worden verricht en wat de resultaten van die verrichtingen zijn. Het gaat om gegevens van de NVWA, de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de Inspectie Justitie en Veiligheid (IJenV), voor zover het haar taken op het gebied van de Jeugdwet betreft.

Volgens de Gezondheidswet en de Jeugdwet geldt er een verplichting tot openbaarmaking van informatie voor zover deze informatie bij algemene maatregel van bestuur is aangewezen. Daar voorziet het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet in. Het belangrijkste onderdeel van dit besluit is de bijlage.

De bijlage is onderverdeeld in drie onderdelen: onderdeel I gaat over de NVWA, onderdeel II over de IGJ en onderdeel III over de IGJ en de IJenV. Per onderdeel, en dus per inspectiedienst, zijn het toezichtsdomein en de regelgeving aangewezen waarbinnen informatie openbaar wordt gemaakt. Voor ieder toezichtsdomein wordt aangewezen welke informatie openbaar wordt gemaakt, de wijze van openbaarmaking en eventuele uitzonderingen. Om de informatie openbaar te maken moeten binnen de inspectiediensten toegespitste werkwijzen en modellen worden ontwikkeld. Omdat deze ontwikkelingen tijd kosten, is bij de totstandkoming van de wijziging van de Gezondheidswet en de Jeugdwet die ten grondslag ligt aan de actieve openbaarmaking, daarom afgesproken dat de bijlage in tranches wordt uitgebreid.

Onderdeel I van de bijlage gaat zoals zojuist is aangegeven over de actieve openbaarmaking van de gegevens door de NVWA. Dit onderdeel wordt met dit besluit uitgebreid. Onderdeel I is opgedeeld in het toezichtsdomein Voedselveiligheid en het toezichtsdomein Productveiligheid. Het toezichtsdomein Voedselveiligheid is weer onderverdeeld in het traject Visafslagen en het traject Horeca. Binnen het traject Horeca werkt de NVWA met SBI-codes. SBI staat voor Standaard Bedrijfsindeling. Dit is een indeling van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Ieder bedrijf dat zich inschrijft in het Handelsregister krijgt één of meer SBI-codes. SBI-codes bestaan uit 4 of 5 cijfers en laten zien wat de activiteit van een bedrijf is. Zo staat de SBI-code 56.10.1 voor restaurants en code 55.10.1 voor hotel-restaurants.

Toezicht- en uitvoeringsgegevens met betrekking tot horecabedrijven (hotels, restaurants, cafés) maakt de NVWA reeds actief openbaar op grond van de Gezondheidswet. Om ook toezicht- en uitvoeringsgegevens van ondernemingen uit andere bedrijfscategorieën, zoals bijvoorbeeld van slagers of bakkerijen, actief openbaar te kunnen maken, moeten de ICT-systemen van de NVWA hierop worden aangepast. Hier bleek veel tijd mee gemoeid te zijn, waardoor al eerder is besloten dat de actieve openbaarmaking van toezicht- en uitvoeringsgegevens door de NVWA niet mee zou lopen met de tweede tranche van het Besluit openbaarmaking.1 De NVWA heeft aangegeven nu klaar te zijn voor een uitbreiding van de actieve openbaarmaking van toezichtgegevens met een tiental SBI-codes in het traject Horeca, Ambacht, Retail en Instellingen.

De in dit besluit opgenomen tabel bevat in totaal 123 regelnummers. Elk regelnummer ziet op een categorie onderneming die wordt geclassificeerd met een SBI-code. De openbaarmaking van de toezichtgegevens inzake de verschillende categorieën ondernemingen zal stapsgewijs worden uitgebreid door de regelnummers van de tabel op latere momenten in werking te laten treden.

Door de toevoeging van deze ondernemingen, worden niet langer alleen van horecabedrijven de inspectiegegevens door de NVWA actief openbaar gemaakt, maar ook van andere bedrijfscategorieën. Daarom wordt de naam van het toezichtsdomein gewijzigd in het traject Horeca, Ambacht, Retail en Instellingen.

2.2 Uitbreiding traject Horeca, Ambacht, Retail en Instellingen

Om er zorg voor te dragen dat de trajecten voldoende zijn uitgewerkt en ook operationeel ondersteund worden om zorgvuldige openbaarmaking te garanderen, is ervoor gekozen de openbaarmaking van inspectiegegevens over categorieën ondernemingen gefaseerd uit te breiden. Zoals aangegeven in paragraaf 2.1, is de NVWA nu klaar voor een uitbreiding van de actieve openbaarmaking van toezichtgegevens over bedrijfscategorieën die worden aangeduid met een tiental SBI-codes binnen het traject Horeca, Ambacht, Retail en Instellingen.

De NVWA werkt eraan het systeem gereed te maken voor de overige 109 SBI-codes. Dit vergt enige tijd en zal stapsgewijs worden aangepakt. In dit wijzigingsbesluit is er daarom voor gekozen om te werken met een tabel bestaande uit verschillende regelnummers. Stapsgewijs zal worden bepaald wanneer een volgend aantal regelnummers in werking treedt, waarbij de regelnummers die tot dezelfde stap zullen horen, als volgt zullen worden samengevoegd:

  • Regelnummers 1 tot en met 4

  • Regelnummers 5 tot en met 14

  • Regelnummers 15 tot en met 29

  • Regelnummers 30 tot en met 47

  • Regelnummers 48 tot en met 70

  • Regelnummers 71 tot en met 97

  • Regelnummers 98 tot en met 123

Beoogd is dat de regelnummers 5 tot en met 14 van de tabel in de bijlage, onderdeel I, A, paragraaf a.2, van het besluit toegevoegd met artikel I van dit wijzigingsbesluit vanaf 1 juli 2024 in werking treden. De regelnummers 1 tot en met 4 van de tabel zien op bedrijven waarvan de inspectiegegevens nu al actief openbaar worden gemaakt door de NVWA. Ook voor deze regelnummers is de beoogde inwerkingtreding 1 juli 2024.

Zodra de NVWA de daarvoor noodzakelijke voorbereiding heeft voltooid, zal een volgende stap gezet worden en zal een volgend aantal regelnummers van de tabel in werking treden. De NVWA heeft het streven om binnen 1,5 à 2 jaar de inspectiegegevens die het domein Horeca en Ambachtelijke Productie (HAP) uitvoert openbaar te maken en daarmee de uitbreiding af te ronden. Daarbij kan het voorkomen dat van de bovenstaande volgorde van regelnummers wordt afgeweken en dat bijvoorbeeld regelnummers 30 tot en met 47 later in werking treden dan regelnummers 48 tot en met 70. Hierbij zal leidend zijn binnen welke bedrijfscategorieën de NVWA de meeste inspecties uitvoert. Op deze manier wordt wel al zichtbaar welke categorieën ondernemingen met bijbehorende SBI-codes op een gegeven moment tegelijkertijd zullen volgen waardoor ook de inspectiegegevens van die ondernemingen openbaar worden.

Met de inwerkingtreding van de regelnummers 5 tot en met 14 bestaande uit 10 SBI-codes, zal de NVWA naast inspectiegegevens met betrekking tot horecabedrijven die zij nu al actief openbaar maakt, voortaan ook inspectiegegevens met betrekking tot bepaalde ambachtelijke bedrijven en retailbedrijven actief openbaar maken. Dit gaat onder andere om supermarkten, bakkers en slagers. Het betreft bedrijfscategorieën waarbij de NVWA binnen het Toezichtsdomein traject Horeca, Ambacht, Retail en Instellingen relatief veel inspecties uitvoert. Dat is ook de reden waarom is gekozen om de regelnummers waarin deze 10 SBI-codes zijn opgenomen vanaf 1 juli 2024 in werking te laten treden. De betrokken brancheorganisaties zijn reeds geïnformeerd over deze uitbreiding van de actieve openbaarmaking van inspectiegegevens op grond van de Gezondheidswet.

3. Verhouding tot nationale regelgeving

Ook de Wet open overheid (hierna: Woo) regelt de actieve openbaarmaking van overheidsbesluiten. Blijkens de toelichting bij artikel 3.3, tweede lid, onderdeel k, onder 6°, van de wijzigingswet van de Woo is deze wet van toepassing tenzij een bij bijzondere wet vastgelegd apart regime van toepassing is.2 Binnen het regime van de Woo wordt een onderscheid gemaakt tussen actieve en passieve openbaarmaking. Actieve openbaarmaking is het door de overheid uit eigen beweging – zonder dat daarom wordt gevraagd – openbaar maken van informatie. Passieve openbaarmaking is het door de overheid op verzoek van burgers en bedrijven openbaar maken van informatie. Voor openbaarmaking door de NVWA van de bedoelde toezichtgegevens geldt dat voor passieve openbaarmaking de Woo van toepassing is en dat actieve openbaarmaking op grond van dit besluit onder de uitzondering valt van artikel 3.3, tweede lid, onderdeel k, onder 6°, van de Woo.3 Dit wordt nog extra verduidelijkt in de Verzamelwet BZK 20XX, artikel XXV, onderdeel c.4

4. Caribisch Nederland

In artikel 38, eerste lid, van de Gezondheidswet is voorzien in de mogelijkheid om bij algemene maatregel van bestuur af te zien van de openbaarmaking van de informatie als het gaat om toezicht door de NVWA op de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba. In artikel 7 van het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet is van die mogelijkheid gebruik gemaakt met als gevolg dat de NVWA momenteel geen toezicht uitoefent op die openbare lichamen. Zodoende is dit besluit ook niet van toepassing in Caribisch Nederland.

5. Regeldruk

Gevolgen voor het bedrijfsleven bedraagt 0,0020 miljoen euro per jaar. Als gevolg van deze wijziging zal de NVWA ongeveer 5.000 aanvullende inspecties openbaar maken voor het toezichtsdomein traject Horeca, Ambacht, Retail en Instellingen. Ook nu biedt de NVWA al de gelegenheid te reageren op een openbaarmaking. In minder dan 6% van de gevallen wordt daar nu gebruik van gemaakt. Op basis daarvan lijkt een inschatting van circa 300 extra reacties per jaar reëel. De tijd om een reactie van vijftig woorden te schrijven duurt naar verwachting gemiddeld tien minuten. Uitgaande van een uurtarief van € 40,– bedragen de lasten per reactie 10/60 x € 40,– = € 6,70. De lasten als gevolg van dit besluit per jaar kunnen dan begroot worden op 300 x € 6,70 = € 2.010,–.

Deze wijziging heeft geen gevolgen voor de burger.

6. Advies en consultatie

Advies van het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR)

Het Adviescollege Toetsing en Regeldruk heeft het dossier niet geselecteerd voor een formeel advies, omdat de gevolgen voor de regeldruk toereikend in beeld zijn gebracht.

Advies van het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI)

Op grond van het bepaalde in artikel 7.2, derde lid, van de Woo is het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding geraadpleegd over de wijziging van het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet. Het ACOI geeft aan dat met dit besluit een belangrijke stap wordt gezet in de openbaarmaking en ontsluiting van publieke informatie. Naar aanleiding van dit advies was het niet nodig het besluit aan te passen. Wel geeft het ACOI twee aandachtspunten mee. Zo geeft het ACOI in overweging op enig moment (globale) streefdata voor de verdere fasering kenbaar te maken en ook in dit proces zo transparant mogelijk te zijn en daarnaast meent het ACOI dat de vindbaarheid van de door de NVWA gepubliceerde inspectiegegevens op de website van de NVWA kan worden verbeterd. Deze opmerkingen worden ter harte genomen bij de verdere uitbreiding van dit besluit en de betreffende bedrijfscategorieën zullen tijdig op de hoogte worden gesteld door de NVWA.

Internetconsultatie

Van 15 januari tot en met 12 februari 2024 is een ontwerp van dit besluit opengesteld geweest voor internetconsultatie. In totaal is één reactie binnengekomen. In de reactie wordt gewezen op een vernieuwing van de indeling van SBI-codes die naar verwachting in 2025 is afgerond. Er is kennis genomen van de reactie. Uiteraard wordt de aanpassing van de indeling van SBI-codes nauwlettend gevolgd en indien nodig worden acties ondernomen.

7. Overgangsrecht en inwerkingtreding

Overgangsrecht is niet noodzakelijk. Het beoogde moment van inwerkingtreding voor de regelnummers 1 tot met 14 die horen bij de tabel bij het besluit is 1 juli 2024. De overige regelnummers treden stapsgewijs in werking op een later bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip. Het streven is daarbij binnen 1,5 à 2 jaar ook deze inspectiegegevens openbaar te kunnen maken en daarmee de uitbreiding af te ronden.

Met de beoogde inwerkingtreding op 1 juli 2024 van de regelnummers 1 tot en met 14 die horen bij de tabel bij het besluit, wordt afgeweken van de minimuminvoeringstermijn van twee maanden zoals opgenomen in aanwijzing 4.17 van de Aanwijzingen voor de regelgeving. Dat is niet bezwaarlijk omdat de NVWA zich reeds op de benodigde wijzigingen heeft voorbereid.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel I

De naam van het Toezichtsdomein traject Horeca wordt in het eerste lid van onderdeel I, A, paragraaf a.2, van de bijlage, gewijzigd naar traject «Horeca, Ambacht, Retail en Instellingen». Door de toevoeging van 123 SBI-codes aan de tabel in het vierde lid van onderdeel I, A, paragraaf a.2, van de bijlage ziet de actieve openbaarmaking van toezicht- en uitvoeringsgegevens van de NVWA namelijk niet langer alleen op horecabedrijven, maar ook op andere bedrijfscategorieën die niet als horeca gedefinieerd kunnen worden. Zo vallen er nu ook ambachtelijke bedrijven of retailbedrijven onder. Om die reden is voor een andere benaming gekozen.

Met deze wijzigingsregeling wordt het derde lid van onderdeel I, A, paragraaf a.2 van de bijlage anders ingericht dan voorheen het geval was. In het derde lid wordt verwezen naar een in het vierde lid opgenomen tabel waarin per regelnummer een categorie onderneming met bijbehorende SBI-code is opgenomen. Ieder bedrijf dat zich inschrijft in het Handelsregister krijgt één of meer SBI-codes. Binnen het traject Horeca werkt de NVWA met SBI-codes. Indien het regelnummer waarin de categorie onderneming en bijbehorende SBI-code worden genoemd in werking is getreden, wordt de in het derde lid genoemde informatie over dat bedrijf openbaar gemaakt.

De regelnummers 1 tot en met 4 van de tabel zien op SBI-codes die horen bij horecabedrijven waarvan de NVWA reeds inspectiegegevens openbaar maakt.

De regelnummers 5 tot en met 14 van de tabel zien op SBI-codes die horen bij ambachtelijke bedrijven en retailbedrijven. Beoogd is dat de NVWA vanaf 1 juli 2024 ook van die bedrijfscategorieën de inspectiegegevens actief openbaar maakt.

De regelnummers 15 tot en met 123 van de tabel zien op SBI-codes die horen bij ondernemingen uit andere bedrijfscategorieën. De actieve openbaarmaking van toezicht- en uitvoeringsgegevens van deze ondernemingen zal stapsgewijs worden uitgebreid door de overige regelnummers van de tabel op een later moment in werking te laten treden. Wanneer de NVWA de noodzakelijke voorbereiding heeft getroffen en de trajecten voldoende zijn uitgewerkt en ook operationeel ondersteund worden om zorgvuldige openbaarmaking te garanderen, kan een volgende stap gezet worden en kunnen volgende regelnummers in werking treden waardoor de inspectiegegevens van de in deze regelnummers genoemde bedrijven ook actief openbaar worden gemaakt.

Artikel II

Dit artikel bepaalt dat dit besluit in werking treedt met ingang van 1 juli 2024, met uitzondering van de regelnummers 15 tot en met 123 van de tabel. De regelnummers 15 tot en met 123 van de tabel zullen op een later bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip in werking treden, dat voor verschillende regelnummers verschillend kan worden vastgesteld.

De Minister voor Medische Zorg P.A. Dijkstra


X Noot
1

Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet, Stb. 2022, 456.

X Noot
2

Kamerstukken II 2019/20, 35 112, nr. 9, p. 31.

X Noot
3

Wet open overheid, Stb, 2021, 500. Het genoemde artikelonderdeel is nog niet in werking getreden.

X Noot
4

Kamerstukken II 2023/24, 36 481, nr. 2.

Naar boven