Besluit van 17 april 2009 tot wijziging van het Besluit indieningsvereisten aanvraag bouwvergunning (het vervallen van indieningsvereisten in verband met de intrekking van de Vestigingswet Bedrijven 1954)

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Op de voordracht van Onze Minister voor Wonen, Wijken en Integratie van 25 februari 2009, nr. BJZ2009012139, Directie Bestuurlijke en Juridische Zaken;

Gelet op de artikelen 40a, eerste en tweede lid, en 57, tweede en derde lid, van de Woningwet;

De Raad van State gehoord (advies van 25 maart 2009, nr. W08.09.0065/IV);

Gezien het nader rapport van Onze Minister voor Wonen, Wijken en Integratie van 14 april 2009, nr. BJZ.2009027206, Directie Bestuurlijke en Juridische Zaken;

Hebben goedgevonden en verstaan:

ARTIKEL I

Het Besluit indieningsvereisten aanvraag bouwvergunning wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 4 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid, eerste volzin, vervalt de zinsnede beginnende met «, en de gegevens en bescheiden,» en eindigende met «van die bouwwerkzaamheden».

2. In het derde lid wordt «onderdeel 3» vervangen door: onderdeel 2.

B

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid vervallen, onder vervanging van de puntkomma aan het slot van onderdeel e door een punt, de onderdelen f tot en met i.

2. Het tweede lid komt te luiden:

  • 2. Aantekening van de desbetreffende in het eerste lid bedoelde gegevens vindt plaats binnen twee dagen na de dag waarop:

    • a. de aanvraag om bouwvergunning is ontvangen of

    • b. de bouwvergunning is verleend.

C

De bijlage wordt als volgt gewijzigd:

1. In paragraaf 1.1 vervallen de onderdelen c en d en worden de onderdelen e tot en met h geletterd c tot en met f.

2. In paragraaf 1.5 vervalt onderdeel 2, onder vernummering van onderdeel 3 tot onderdeel 2.

3. In paragraaf 3.2.1 vervalt onderdeel c en worden de onderdelen g en h geletterd e en f.

4. Paragraaf 3.2.8 wordt als volgt gewijzigd:

a. Onderdeel 2 vervalt, onder vernummering van onderdeel 3 tot onderdeel 2.

b. In onderdeel 2 (nieuw) wordt «, onder 1 en 2,» vervangen door «onder 1» en wordt «onder 3» vervangen door: onder 2.

5. Paragraaf 3.3.3 wordt als volgt gewijzigd:

a. In onderdeel 1 wordt «onder h» vervangen door: onder f.

b. De tabel na onderdeel 5 in deze paragraaf komt te luiden:

 

Verklaring bij digitale indiening

Aanvraagformulier

Tekeningen/plattegronden

Doorsneden

Constructietekeningen

Geveltekeningen

Situatietekeningen

Beschikkingen/vergunningen

Rapportages/berekeningen

Certificaten

Overig/onbepaald

Te verstrekken informatie A = op papier/X = op papier of digitaal)

1.1

a

Naam, correspondentieadres en handtekening aanvrager

A

X

         
 

b

Naam en adres gemachtigde, inclusief machtiging

 

X

         
 

c

Aard van de bouwwerkzaamheden

 

X

         
 

d

Lokale en kadastrale aanduiding

 

X

X

        
 

e

(geraamde) aannemeningssom

 

X

         
 

f

Overzichtslijst/verklaring digitaal ingediende gegevens en bescheiden

A

         

X

1.2.1a

 

Rapport archeologisch bodemonderzoek

        

X

  

1.2.1b

a

Plattegronden en doorsnedetekeningen

  

X

        
 

b

Aanduiding bestemmingen

  

X

        
 

c

Beoogd gebruik

 

X

         
 

d

Inhoud en bruto vloeroppervlakte

 

X

         
 

e

Afmetingen perceel en situering

  

X

   

X

    
 

f

Hoogte bouwwerk en aantal bouwlagen

   

X

       
 

g

Inrichting parkeervoorzieningen

  

X

        
 

h

Indieningsvereisten Agrarische Adviescommissie

          

X

 

i

Overige indieningsvereisten in verband met het toetsingskader krachtens de Wet ruimtelijke ordening

          

X

 

j

Indieningsvereisten exploitatieplan

          

X

1.2.2

a

Geveltekeningen en belendende bebouwing

  

X

  

X

     
 

b

Detailtekeningen gezichtsbepalende bouwdelen

   

X

 

X

     
 

c

Foto’s bestaande situatie en omliggende bebouwing

          

X

 

d

Materiaal- en kleurgebruik

 

X

        

X

1.2.3

1a

Belastingen en belastingcombinaties constructie

    

X

   

X

  
 

1b

De uiterste grenstoestand van de bouwconstructie

        

X

  
 

2

Kwaliteitsverklaringen e.d.

         

X

 

1.2.4

1a

EPC, thermische eigenschappen en luchtdoorlatendheid

        

X

  
 

1b

Geluidwering uitwendige scheidingsconstructie, geluidabsorptie en overige geluidwering

        

X

  
 

1c

Daglichttoetreding

  

X

     

X

  
 

1d

Ventilatievoorzieningen, verbrandingsgassen en verbrandingslucht

  

X

     

X

  
 

1e

Brandveiligheid en rookproductie

         

X

 
 

1f

Brand- en rookcompartimentering

  

X

     

X

  
 

1g

Vluchtroute en brandveiligheidsvoorzieningen

  

X

        
 

1h

Noodstroomvoorziening en -verlichting

  

X

     

X

  
 

1i

Wateropname materialen vloer, wand en plafonds in sanitaire ruimten

   

X

       
 

1j

Lucht- en waterdichtheid en vochtwerende voorzieningen

   

X

       
 

1k

Riolering en hemelwaterafvoeren

  

X

X

       
 

1l

Gas-, elektra- en waterleiding, inclusief aansluitpunten

  

X

X

       
 

1m

Drinkwater- en warmwatervoorzieningen

  

X

X

       
 

1n

Inbraakwerendheid

         

X

 
 

1o

Weren van ratten en muizen

  

X

X

       
 

1p

Gebruiksfunctie en afmetingen van ruimten

  

X

        
 

1q

Opslagplaats afvalstoffen

  

X

        
 

1r

Opslagplaats gevaarlijke stoffen

  

X

        
 

1s

Stallingsruimte voor fietsen

  

X

        
 

1t

Integrale toegankelijkheid en toegankelijkheid van ruimten

  

X

        
 

1u

Trappen, hellingbanen en vloerafscheidingen

  

X

X

     

X

 
 

1v

Opstelplaats aanrecht, kooktoestel, stooktoestel en ww-voorzieningen

  

X

        
 

1w

Aanduiding bad- en toiletruimte, meterruimte, liften en liftschachten

  

X

X

       
 

1x

Hoogteligging vloeren

   

X

       
 

1y

Draairichting draaiende delen

     

X

     
 

2

Kwaliteitsverklaringen e.d.

         

X

 

1.2.5

a

Bouwveiligheidsplan en toegankelijkheid bouwplaats

      

X

    
 

b

Brandveiligheidinstallaties

        

X

X

 
 

c

bluswatervoorzieningen en opstelplaatsen van brandweervoertuigen.

  

X

        
 

d

Sloopvergunning

       

X

   
 

e

Rapportage bodemgesteldheid

        

X

  

1.2.6

a

Kernenergiewet/Wet Milieubeheer

       

X

   
 

b

Wet Ziekenhuisvoorzieningen

       

X

   
 

c

Monumentenvergunning

       

X

   
 

d

Indieningsvereisten experimentele bouw

          

X

 

e

Indieningsvereisten in verband met afwijkingsmogelijkheden van de Wet ruimtelijke ordening

          

X

 

f

Advies van de Commissie tunnelveiligheid

        

X

  
 

g

Toestemming artikel 14 EU-richtlijn nr. 2004/54/EG

          

X

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 juli 2009.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.histnoot

’s-Gravenhage, 17 april 2009

Beatrix

De Minister voor Wonen, Wijken en Integratie,

E. E. van der Laan

Uitgegeven de zevende mei 2009

De Staatssecretaris van Justitie,

N. Albayrak

NOTA VAN TOELICHTING

1. Aanleiding en inhoud van het besluit

Artikel 57, eerste lid, van de Woningwet regelt de instelling van een openbaar bouwregister door burgemeester en wethouders. In dit register moeten zij aantekening houden van aanvragen om bouwvergunning, verleende bouwvergunningen en bouwvergunningen die van rechtswege zijn verleend.

Op grond van artikel 57, tweede lid, van de Woningwet kan bij algemene maatregel van bestuur worden bepaald dat burgemeester en wethouders ook andere gegevens in het openbaar bouwregister aantekenen. Het derde lid van dit artikel biedt de grondslag om bij algemene maatregel van bestuur te bepalen binnen welke termijn de gegevens, bedoeld in het eerste en tweede lid, dienen te worden aangetekend. Die termijn kan voor de verschillende gegevens verschillend worden gesteld.

Aan artikel 57, tweede en derde lid, van de Woningwet is uitvoering gegeven in artikel 5 van het Besluit indieningsvereisten aanvraag bouwvergunning1 (hierna: het Biab). De verplichting tot aantekening van een deel van de gegevens die in het eerste lid van dit artikel worden genoemd, hangt samen met de uitvoering van de Vestigingswet Bedrijven 1954. Het betreft hier de gegevens in artikel 5, eerste lid, onderdelen f tot en met i, van het Biab. Dit zijn gegevens over de bij de uitvoering van de bouwwerkzaamheden betrokken partijen.

De Vestigingswet Bedrijven 1954 is per 18 juli 2007 ingetrokken. Hiermee is er niet langer een noodzaak tot aantekening van de desbetreffende gegevens. Om die reden zijn bij dit besluit de bepaling die de verplichting daartoe bevat alsmede de bepaling over de termijn waarbinnen die verplichting moet worden uitgevoerd, vervallen (artikel I, onderdeel B).

In verband met het vorenstaande zijn ook de bepalingen in het Biab die de aanvrager van een bouwvergunning ertoe verplichten om bij de aanvraag gegevens en bescheiden over te leggen waaruit de in artikel 5, eerste lid, onderdelen f tot en met i, van het Biab bedoelde gegevens blijken, waaronder een uittreksel uit het handelsregister van de desbetreffende Kamer van Koophandel en Fabrieken, alsmede de bepalingen over de termijn waarbinnen dat moet gebeuren, niet langer noodzakelijk. Ook deze bepalingen zijn daarom bij dit besluit vervallen, waarbij tevens daarmee samenhangende technische verbeteringen in andere bepalingen van het Biab zijn doorgevoerd (artikel I, onderdelen A en C). Dit besluit is in zoverre gebaseerd op artikel 40a, eerste en tweede lid, van de Woningwet.

2. Administratieve lasten

Met het vervallen van de verplichting voor de aanvrager van een bouwvergunning om de gegevens over de bij de uitvoering van de bouwwerkzaamheden betrokken partijen over te leggen, wordt, in het bijzonder vanwege het vervallen van de eis inzake het uittreksel uit het handelsregister, een aanzienlijke reductie van de administratieve lasten bereikt. Hierover wordt het volgende opgemerkt.

Jaarlijks worden ongeveer 35.000 bouwvergunningen verleend voor bouwwerken met een bouwsom van € 50.000,– of meer. Bij twee à drie aannemers of onderaannemers per bouwwerk is de administratieve lastenverlichting als volgt:

• Kosten uittreksel Kamer van Koophandel:

digitaal € 7,50 – papier € 11,–

• Verhouding digitaal – papier:

80% – 20%

• Benodigde tijd:

10 minuten à € 49,– per uur

• Reductie administratieve lasten:

 
 

o Aanvragen uittreksel:

35.000 * 10 min * € 49,–/uur = € 285.833,–

 

o Kosten papieren uittreksels:

20% * 35.000 * 2,5 * € 11,– = € 192.500,–

 

o Kosten digitale uittreksels:

80% * 35.000 * 2,5 * € 7,50 = € 525.000,–

 

o Totale reductie:

€ 1.003.333,–

Vanwege deze lastenverlichting is het ontwerpbesluit voorgelegd aan het Adviescollege toetsing administratieve lasten (Actal). Actal heeft het ontwerpbesluit niet geselecteerd voor een advies.

3. Voorbereidingsprocedure

Het ontwerpbesluit is afgestemd in het Interdepartementaal overleg bouwregelgeving. Tevens is het ontwerpbesluit voorgelegd aan het Overlegplatform Bouwregelgeving (OPB), waarin de bouwpraktijk is vertegenwoordigd. Het OPB heeft instemmend gereageerd.

4. Verhouding met andere regelgeving; inwerkingtreding

Dit besluit heeft gevolgen voor de inhoud van het formulier voor de aanvraag om bouwvergunning, dat op grond van artikel 2, tweede lid, van het Biab bij ministeriële regeling wordt vastgesteld. Dit formulier is daarom in overeenstemming gebracht met het besluit. Het besluit en de regeling tot vaststelling van het gewijzigde formulier voor de aanvraag om bouwvergunning treden op hetzelfde tijdstip in werking.

Het tijdstip van inwerkingtreding – 1 juli 2009 – is een van de zogeheten vaste verandermomenten die op wetten en algemene maatregelen van bestuur met bedrijfseffecten van toepassing zijn.

Het tijdvak tussen de bekendmaking en de inwerkingtreding van dit besluit is korter dan de termijn van drie maanden die hiervoor in acht pleegt te worden genomen. Deze afwijking van de hoofdregel is mogelijk op grond van het hiervoor geldende kabinetsbeleid (Kamerstukken II 2008/2009, 29 515, nr. 270), nu het besluit, zoals hiervoor is gebleken, tot een lastenverlichting voor het bedrijfsleven leidt.

De Minister voor Wonen, Wijken en Integratie,

E. E. van der Laan


XNoot
1

Stb. 2002, 409, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 26 juli 2008 (Stb. 326).

XHistnoot
histnoot

Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van artikel 25a, vijfde lid j° vierde lid, onder b van de Wet op de Raad van State, omdat het zonder meer instemmend luidt.

Naar boven