Vragen van het lid De Boer (VVD) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu over het uit de roulatie halen van treinen (ingezonden 12 oktober 2015).

Vraag 1

Heeft u kennisgenomen van het artikel «Adieu Apekop»!?1

Vraag 2

Bent u in kennis gesteld van het besluit dat de Mat 64 als treintype uit de roulatie wordt gehaald? Waarom is hiertoe besloten? Om hoeveel treinen gaat het? Hoeveel zitplaatsen betekent dat en op welke trajecten worden hoeveel minder treinen ingezet? Hoelang duurt het voordat het tekort is ingelopen? Welke hinder ondervindt de reiziger? Is het technisch mogelijk om de treinen langer te laten rijden totdat de nieuwe treinen er zijn? Zou de laatste optie beter zijn voor de reiziger? Wat is de afweging geweest?

Vraag 3

Voldoet de NS met het uit de roulatie halen van de Mat 64 aan de vereisten in de concessie? Kunt u dit toelichten? Welke prestatie-indicatoren worden hiermee getreden en in welke mate? In hoeverre was dit tekort aan treinen in 2016 te voorzien en wanneer werd dit duidelijk?

Toelichting:

Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Hoogland (PvdA), ingezonden 9 oktober 2015 (vraagnummer 2015Z18746)

Naar boven