Vragen van het lid De Boer (VVD) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu over het uit de roulatie halen van treinen (ingezonden 12 oktober 2015).

Mededeling van Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 10 november 2015).

Vraag 1

Heeft u kennisgenomen van het artikel «Adieu Apekop»!?1

Vraag 2

Bent u in kennis gesteld van het besluit dat de Mat 64 als treintype uit de roulatie wordt gehaald? Waarom is hiertoe besloten? Om hoeveel treinen gaat het? Hoeveel zitplaatsen betekent dat en op welke trajecten worden hoeveel minder treinen ingezet? Hoelang duurt het voordat het tekort is ingelopen? Welke hinder ondervindt de reiziger? Is het technisch mogelijk om de treinen langer te laten rijden totdat de nieuwe treinen er zijn? Zou de laatste optie beter zijn voor de reiziger? Wat is de afweging geweest?

Vraag 3

Voldoet de NS met het uit de roulatie halen van de Mat 64 aan de vereisten in de concessie? Kunt u dit toelichten? Welke prestatie-indicatoren worden hiermee getreden en in welke mate? In hoeverre was dit tekort aan treinen in 2016 te voorzien en wanneer werd dit duidelijk?

Mededeling

Op 9 oktober jongstleden heeft het lid Hoogland vragen gesteld over het uit de roulatie halen door NS van materieel (Mat ’64). Op 12 oktober heeft het lid De Boer hier aanvullende vragen over gesteld. Voor de beantwoording is de termijn gesteld op 30 oktober 2015 respectievelijk 2 november 2015.

In verband met mijn recente aantreden als Staatssecretaris van Infrastructuur

en Milieu lukt het niet deze datum te halen. De antwoorden zullen zo spoedig mogelijk aan uw Kamer worden gestuurd.

Naar boven