Vragen van de leden Leijten en Kooiman (beiden SP) aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport over het verzoek aan gemeenten om de pgb-herindicaties (persoonsgebonden
budgetten) voor 1 oktober a.s. af te ronden, en aan te leveren bij de Sociale Verzekeringsbank
(SVB) (ingezonden 18 augustus 2015)
Vraag 1
Waarom heeft u gemeenten in uw brief van 7 augustus 2015 verzocht de pgb-herindicaties
(herziene Toekenningsbesluiten) voor Jeugd en Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning)
voor 1 oktober a.s. aan te leveren bij de SVB?1
Vraag 2
Vindt u het juist om gemeenten krap twee maanden van te voren aan te geven dat de
aanleverdatum van pgb-herindicaties (herziene Toekenningsbesluiten) met maar liefst
drie maanden vervroegd is? Is dit op geen enkele wijze eerder te voorzien geweest?
Vraag 3
Erkent u dat het verzoek om de pgb-herindicaties (herziene Toekenningsbesluiten) te
versnellen tot nieuwe onrust bij pgb-houders kan leiden? Zo ja, vindt u dit wenselijk?
Vraag 4
Hoe kunnen gemeenten zorgvuldige herindicaties – inclusief wettelijke bezwaartermijnen
voor burgers – uitvoeren als zij krap twee maanden van tevoren horen dat de deadline
met drie maanden is vervroegd?
Vraag 5
Wat zijn de (financiële) gevolgen voor gemeenten als zij niet kunnen voldoen aan de
eis dat herziene Toekenningsbesluiten op 1 oktober a.s. bij de SVB zijn ingediend?
Vraag 6
Vindt u het geen contradictie dat u om zorgvuldige verwerking bij de SVB vraagt aan
gemeenten om haast te maken – met het risico op onzorgvuldigheid? Kunt u uw antwoord
toelichten?
Vraag 7
Hoeveel herziene Toekenningsbesluiten verwacht de SVB te moeten verwerken, hoe is
uitvoering hiervan vooraf getoetst, en wordt deze tijdens de invoering gevolgd? Welke
terugvalscenario’s zijn er? Op welke wijze wordt opgetreden als er toch «een prop»
ontstaat?
Vraag 8
Is de deadline met drie maanden naar voren gehaald omdat bij de SVB alle herziene
Toekenningsbesluiten handmatig moeten worden verwerkt? Welke risico’s op fouten zijn
er ingeschat?
Vraag 9
Is er bij de SVB besef dat het werken met «smileys» geen garantie is op succes, en
dat er altijd inhoudelijk moet worden gevolgd hoe de voortgang verloopt, zonder verfraaiing
van de werkelijkheid?
Vraag 10
Is het verzoek aan gemeenten om de herziene Toekenningsbesluiten voor 1 oktober bij
de SVB aan te leveren onderdeel van het stappenplan dat moet leiden tot een «goede
afsluiting van 2015 en de jaarovergang van 2015 naar 2016»?2
Vraag 11
Als op 3 september a.s. het stappenplan – waarvan ook de herindicaties onderdeel zijn
– worden besproken in bestuurlijk overleg, waarom heeft u dan al wel aangegeven dat
de deadline voor herziene Toekenningsbesluiten 1 oktober is?
Vraag 12
Waarom heeft u dit stappenplan nog niet naar de Kamer gestuurd?
Vraag 13
Waarom stuurt u op 4 augustus jl. uw Voortgangsrapportage Trekkingsrecht naar de Kamer,
zonder vermelding van de vervroegde deadline voor gemeenten? Is tussen 4 en 7 augustus
jl. besloten de deadline te vervroegen? Kunt u deze handelwijze toelichten, alsmede
ingaan op de informatiepositie van de Kamer?
Vraag 14
Vindt u dat op deze wijze de motie Dik-Faber/Dijkstra over het bezien van de noodzakelijkheid
van herindicaties wordt uitgevoerd? Bent u van mening dat u, door de deadline te vervroegen,
tegemoet komt aan de wens «de mogelijkheid te creëren voor het continueren van indicaties
tot het moment dat er een nieuw indicatiebesluit of toekenningsbesluit wordt vastgesteld»?
Kunt u uw antwoord toelichten?3
Vraag 15
Is het mogelijk de deadline van 1 oktober te laten vervallen, en gemeenten en de SVB
(en andere ketenpartners) werkelijk meer tijd te geven voor zorgvuldigheid, zodat
optimaal voorkomen wordt dat er wederom grote fouten met ernstige persoonlijke gevolgen
voor pgb-houders ontstaan? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom kiest u hier niet voor?
Vraag 16
Is er voor WLZ pgb-herindicaties ook de deadline voor het aanleveren van het nieuwe
Toekenningsbesluit van het CIZ vervroegd? Zo ja, wanneer is dit beslist? Zo neen,
waarom niet?
X Noot
1Brief «Trekkingsrecht PGB / herbeoordelingen overgangscliënten Wmo en Jeugd», 7 augustus
2015, kenmerk 809199-139816-DMO