CXXXIX Functioneren van de Eerste Kamer in crisistijd

35 300 VIII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (VIII) voor het jaar 2020

F1 BRIEF VAN DE MINISTERS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP EN VOOR BASISONDERWIJS, VOORTGEZET ONDERWIJS EN MEDIA

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 april 2020

De afgelopen weken hebben we samen met de verschillende sectoren hard gewerkt om onderwijs op afstand mogelijk maken en om kwetsbare leerlingen en studenten op te vangen, net als kinderen van ouders in cruciale beroepen. Ook hebben we ons ingezet voor aanvullende steunmaatregelen voor de culturele sector en de lokale media. De komende tijd zullen we ons vooral bezighouden met de vraag hoe alle instellingen weer op een veilige manier open zouden kunnen gaan en hoe we vervolgens de opgelopen achterstanden weg kunnen werken.

Met deze brief willen we uw Kamer informeren over een aantal wetstrajecten waarvan het tijdpad er door de huidige situatie in sommige gevallen anders uit is gaan zien dan aanvankelijk voorzien. Daarnaast sturen we met deze brief de Staat van het Onderwijs2 naar Uw Kamer.

Lopende wetstrajecten

Een aantal wetsvoorstellen loopt vertraging op door uitgestelde parlementaire behandeling in Uw Kamer. Het gaat hier met name om het Afschaffen van de fusietoets (35.104) en de Actualisering van de deugdelijkheidseisen (35.102). Uiteraard hebben wij begrip voor deze vertraging en zullen wij nauwkeurig bezien welke effecten dit heeft. Wij streven ernaar om de memorie van antwoord over de Actualisering deugdelijkheidseisen voor het zomerreces bij uw Kamer in te dienen.

Voor de wet Meer ruimte voor nieuwe scholen (35.050) is inwerkingtreding van de wet per 1 juni 2020 niet meer realistisch. Om tot een zorgvuldige inwerkingtreding te komen waar initiatiefnemers en gemeenten zich goed kunnen voorbereiden op de nieuwe regels is publicatie per 1 augustus 2020 noodzakelijk. Dat impliceert dat een spoedige behandeling van het wetsvoorstel, liefst voor het zomerreces, zeer wenselijk is. De inwerkingtreding wordt per koninklijk besluit geregeld zodat initiatiefnemers vanaf 1 juni 2021 hun initiatief voor een nieuwe school kenbaar maken.

Ten behoeve van de uitwerking van de Wet Taal en toegankelijkheid (35.282) zijn we in overleg met instellingen enkele AMvB’s in uitwerking. In verband met de juridische capaciteit op OCW die nu voornamelijk op coronamaatregelen wordt ingezet, kunnen deze pas in het najaar worden voorgehangen bij uw Kamer. Dit betreft de AMvB’s op het vlak van uitdrukkingsvaardigheid, de meerwaarde en het toetsen achteraf bij numerus fixus. Eventuele uitloop van de behandeling van dit wetsvoorstel bij de Eerste Kamer zal naar verwachting niet tot problemen leiden t.a.v. de inwerkingtreding van deze AMvB’s.

Deze week worden in de Tweede Kamer het wetsvoorstel Afschaffen rekentoets (35.357) en het wetsvoorstel Sterk Beroepsonderwijs (35.336) behandeld en we gaan ervan uit dat u deze wetsvoorstellen spoedig zult ontvangen. Voor beiden geldt dat inwerkingtreding per volgend schooljaar was voorzien en dat verdere vertraging zou leiden tot nadelige effecten voor leerlingen. Wij hopen dan ook dat u snel in de gelegenheid zult zijn deze wetsvoorstellen te behandelen.

Voor stand van zaken op andere lopende dossiers verwijzen we u graag naar de brief aan de Tweede Kamer3 waarvan een afschrift ter informatie is bijgevoegd.

Staat van het Onderwijs

Het coronavirus vraagt veel van allen die zich inzetten om het onderwijs voor leerlingen en studenten zo goed mogelijk door te laten gaan. Het zijn bijzonder complexe tijden waarin wij u de Staat van het onderwijs 2020 (hierna: de Staat) aanbieden.4 Volgens de Wet op het onderwijstoezicht sturen wij de Staat, voorzien van een reactie aan de Staten-Generaal. In overeenstemming met artikel 13, vierde lid, van de Regeling Inspectie van het onderwijs 2018 en Aanwijzing 11, tweede lid, van de Aanwijzingen inzake de rijksinspecties ontvangt u bij deze ook het jaarverslag 2019 van de inspectie. Gezien de uitzonderlijke omstandigheden waar de coronacrisis het onderwijs voor stelt, onthouden wij ons dit jaar van een bestuurlijke reactie. Wij richten ons eerst op het helpen oplossen van de problemen waarmee het onderwijs op dit moment wordt geconfronteerd. Wij rekenen hierbij op uw begrip.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, I.K. van Engelshoven

De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob


X Noot
1

Letter F heeft alleen betrekking op CXXXIX.

X Noot
2

Ter inzage gelegd op de afdeling Inhoudelijke ondersteuning onder griffie nr. griffienummer. 166661.

X Noot
3

Ter inzage gelegd op de afdeling Inhoudelijke ondersteuning onder griffie nr. griffienummer. 166661.

X Noot
4

Conform artikel 23, achtste lid, van de Grondwet en artikel 8, tweede lid, van de Wet op het onderwijstoezicht.

Naar boven