C Parlementair Onderzoek Privatisering/Verzelfstandiging Overheidsdiensten

O BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 6 februari 2014

Op 21 januari jl. sprak ik met uw Kamer over het rapport «Verbinding Verbroken?». Tijdens het debat heb ik aangegeven dat er diverse documenten zijn waarin het Integraal Afwegingskader (IAK) en de Markteffectentoets worden toegelicht. Ik heb uw Kamer, op verzoek van het lid Bröcker, toegezegd deze informatie samen te vatten en uw Kamer te doen toekomen. Met deze brief doe ik deze toezegging gestand.

Het Integraal afwegingskader

Het kabinet acht toepassing van het IAK zeer waardevol bij de weging van publieke belangen en de verbetering van beleidskwaliteit. Het IAK vervat in zeven hoofdvragen alle interdepartementale kwaliteitsaspecten die bij het maken van beleid en regelgeving een rol zouden moeten spelen:

Het IAK geeft handvatten om op een gestructureerde manier inzicht te krijgen en te bieden in aanleiding, doel, nut, noodzaak en gevolgen van nieuwe wet- en regelgeving. Het draagt zodoende bij aan een integrale weging van publieke belangen. Het eindresultaat van de toepassing van het IAK vindt u in beleidsbrieven en toelichtingen op voorgenomen wet- en regelgeving.

Het kabinet hecht aan een transparante weergave van deze afweging. Het kabinet kondigde in de kabinetsreactie op uw rapport «Verbinding Verbroken?» aan voornemens te zijn het IAK eerder in het beleidsproces in te zullen zetten.

Zoals aangekondigd in de «Verzamelbrief Regeldruk September», die het kabinet op 12 september 2013 naar de Tweede Kamer heeft gestuurd1, is hieraan invulling gegeven door voortaan bij consultatie van wetsvoorstellen de beantwoording van de IAK-vragen en de dan beschikbare effecttoetsen openbaar te maken2.

In het debat met uw Kamer vroeg het lid Ganzevoort welke invulling het kabinet wil geven aan de aanbeveling van uw parlementaire commissie om gebruik te maken van maatschappelijke impactanalyses bij beleidsvorming. Hierbij wordt in het rapport van uw parlementaire commissie het SER-rapport «Markt én Overheid: Het resultaat telt!» aangehaald als voorbeeld voor de inrichting van maatschappelijke impactanalyses. In de reactie3 op dit SER-rapport is het kabinet uitgebreid ingegaan op het belang van effectanalyses bij ordeningsbeleid. Hierin is gesteld dat het kabinet het IAK een geschikt instrument acht om de maatschappelijke impact van beleidsvoornemens te toetsen. Mijn ambtsgenoot van Financiën4 heeft onlangs bevestigd dat het wenselijk is maatschappelijke kosten-batenanalyses te maken en hiervoor is een leidraad ontwikkeld die in het IAK is ingebed.

Meer informatie over de werking en toepassing van het IAK kunt u vinden in de het kabinetsstandpunt IAK5, daarnaast wordt het IAK uitgebreid toegelicht op de volgende website: www.naarhetiak.nl .

De Markteffectentoets

De Markteffectentoets, onderdeel van de Bedrijfseffectentoets, is een van de verplichte toetsen uit het IAK die als doel heeft antwoord te geven op de IAK-vraag «Wat zijn de gevolgen?». Deze toets is ontwikkeld als reactie op de motie Ten Hoopen c.s. uit 20086. De Markteffectentoets is verplicht bij een voorgenomen aanpassing van regelgeving die gevolgen heeft voor de werking van de markt. Hierbij kan onder andere worden gedacht aan invoering van maximumtarieven, beperking van het aantal aanbieders of privatiseringsoperaties. Met de beantwoording van de vragen uit de Markteffectentoets worden de verwachte gevolgen van de ontwerpregeling in kaart gebracht voor kwaliteit, toegankelijkheid, doelmatigheid, alsook de sociaal-economische effecten. Als Minister van Economische Zaken zie ik erop toe dat de Markteffectentoets consequent wordt toegepast.

Ik vertrouw erop dat ik uw Kamer hiermee voldoende heb geïnformeerd over de werking en inhoud van het IAK en de Markteffectentoets.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp


X Noot
1

Kamerstukken II 2013/14, 29 362, nr. 224

X Noot
2

Voor zover deze effecttoetsen op grond van de Wet openbaarheid van bestuur, nu ook al op verzoek openbaar gemaakt kunnen worden.

X Noot
3

Kamerstukken II 2010/11, 24 036, nr. 380

X Noot
4

Kamerstukken II 2013/14, 33 750 IX, nr. 9

X Noot
5

Kamerstukken II 2010/11, 29 515, nr. 330

X Noot
6

Kamerstukken II 2007/08, 24 036, nr. 346

Naar boven