Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36435-VII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36435-VII nr. 2 |
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaat die onderdeel is van de Rijksbegroting, wordt op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in:
De departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, H.M. de Jonge
Voor u ligt de suppletoire begroting Prinsjesdag van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De suppletoire begroting Prinsjesdag geeft een beeld van de uitvoering van de begroting voor het jaar 2023. De stand wordt opgebouwd vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2023.
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
|
---|---|---|
1. Openbaar bestuur en democratie |
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
2. Nationale Veiligheid |
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
3. Woningmarkt |
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln. Ontvangsten: 5 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 20 mln. Ontvangsten: 10 mln. |
4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit |
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 20 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
5. Ruimtelijke ordening en omgevingswet |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving |
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
7. Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
9. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 4 mln. |
11. Centraal apparaat |
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln. Ontvangsten: 4 mln. |
12. Algemeen |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
13. Nog onverdeeld |
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
14. Slavernijverleden: fonds en herdenkingscomité |
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
Artikel 1. Openbaar bestuur en democratie
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
413.807 |
42.565 |
456.372 |
Uitgaven |
281.256 |
40.965 |
322.221 |
|
1.1 |
Bestuur en regio |
197.886 |
3.268 |
201.154 |
Subsidies (regelingen) |
16.148 |
50 |
16.198 |
|
POK – Multiproblematiek |
1.036 |
0 |
1.036 |
|
POK – Antidiscriminatie |
159 |
0 |
159 |
|
Oorlogsgravenstichting |
3.969 |
0 |
3.969 |
|
Bestuur en regio |
5.320 |
– 1.774 |
3.546 |
|
POK – Basisinfrastructuur |
5.664 |
0 |
5.664 |
|
Werk aan Uitvoering |
0 |
1.819 |
1.819 |
|
Diverse subsidies |
0 |
5 |
5 |
|
Opdrachten |
7.469 |
– 147 |
7.322 |
|
POK – Multiproblematiek |
1.028 |
0 |
1.028 |
|
Bestuur en regio |
2.586 |
104 |
2.690 |
|
POK – Antidiscriminatie |
1.320 |
– 950 |
370 |
|
Regiodeals |
2.535 |
– 256 |
2.279 |
|
Diverse opdrachten |
0 |
155 |
155 |
|
Antidiscriminatie |
0 |
800 |
800 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
377 |
200 |
577 |
|
Diverse bijdragen |
274 |
0 |
274 |
|
Regiodeals |
103 |
200 |
303 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
172.892 |
3.140 |
176.032 |
|
Groeiopgave Almere |
9.774 |
0 |
9.774 |
|
Evides |
1.310 |
– 60 |
1.250 |
|
Regiodeals |
161.808 |
3.200 |
165.008 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
38 |
25 |
63 |
|
Bijdragen internationaal |
38 |
25 |
63 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
962 |
0 |
962 |
|
RWS |
962 |
0 |
962 |
|
1.2 |
Democratie |
83.370 |
37.697 |
121.067 |
Subsidies (regelingen) |
48.532 |
– 1.500 |
47.032 |
|
Politieke partijen |
31.313 |
– 882 |
30.431 |
|
Comité 4/5 mei |
130 |
0 |
130 |
|
ProDemos |
9.597 |
– 618 |
8.979 |
|
Verbinding inwoner en overheid |
1.837 |
0 |
1.837 |
|
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers |
3.397 |
0 |
3.397 |
|
Weerbaar bestuur |
2.258 |
0 |
2.258 |
|
Opdrachten |
12.916 |
– 5.423 |
7.493 |
|
Verbinding inwoner en overheid |
5.674 |
– 1.857 |
3.817 |
|
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers |
543 |
0 |
543 |
|
Weerbaar bestuur |
6.699 |
– 3.566 |
3.133 |
|
Inkomensoverdrachten |
7.032 |
490 |
7.522 |
|
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers |
7.032 |
0 |
7.032 |
|
Vergoeding rouwvervoer |
0 |
490 |
490 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
3.730 |
– 130 |
3.600 |
|
Diverse bijdragen |
3.730 |
– 130 |
3.600 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
10.000 |
42.760 |
52.760 |
|
Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid |
10.000 |
42.760 |
52.760 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
102 |
0 |
102 |
|
Bijdrage internationaal |
102 |
0 |
102 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
1.058 |
1.500 |
2.558 |
|
Dienst Publiek en Communicatie |
1.058 |
1.500 |
2.558 |
|
Ontvangsten |
14.765 |
140 |
14.905 |
Toelichting
1.1 Bestuur en regio
Subsidies
Bestuur en regio
Dit betreft voornamelijk een reallocatie naar de subsidie werk aan uitvoering.
Werk aan uitvoering
Dit betreft een reallocatie van de subsidie bestuur en regio.
Bijdrage aan medeoverheden
Regiodeals
Ten behoeve van de specifieke uitkering (SPUK) Continuering Dagprogrammering, Activering en Re-integratie Nationaal Programma Rotterdam Zuid 2023 is vanuit het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een aanvullende bijdrage ontvangen. De SPUK wordt uitgekeerd aan gemeente Rotterdam.
1.2 Democratie
Opdrachten
Verbinding inwoner en overheid
Voor de subsidie in het kader van de Herdenkingsjaar Slavernijverleden wordt, ten behoeve van Plataforma di Sklabitut Pa Herensia die Sklabitu (PSHS), een bijdrage naar begrotingshoofdstuk Koninkrijksrelaties geboekt.
Weerbaar bestuur
Binnen het programma Weerbaar bestuur wordt een structurele financiële tegemoetkoming van € 2,5 mln. aan gemeenten en provincies verstrekt. Decentrale bestuurders hebben tijdens de uitoefening van hun ambt immers steeds meer te maken met bedreiging, intimidatie en agressie, ook bij hun woning. Met deze bijdrage van het Rijk kunnen decentrale overheden de preventieve beveiligingsmaatregelen voor hun decentrale bestuurders voor een groot deel bekostigen. Deze uitkering loopt tot 2026. De uitkering wordt evenredig verdeeld over alle gemeenten en provincies. Het aandeel toebehorend aan het gemeentefonds is daarom € 2,4 mln. en voor provinciefonds € 0,1 mln.
Bijdrage aan medeoverheden
Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid
De specifieke uitkering (SPUK) Kansrijke Wijk is een voorstel voor een interdepartementale SPUK die gericht is op de 20 focusgebieden binnen het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid (NPLV). De looptijd van de SPUK is van 2023 tot en met 2025. In deze SPUK worden middelen en beleidsdoelen van de ministeries Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) samengevoegd om tot één breed ondersteunend pakket te komen. Gelet op de coördinerende rol is ervoor gekozen om de uitvoering van de SPUK bij het Ministerie van BZK te beleggen.
Artikel 2. Nationale veiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
451.152 |
– 6.035 |
445.117 |
Uitgaven |
451.152 |
– 6.035 |
445.117 |
|
Apparaatsuitgaven |
432.821 |
– 6.035 |
426.786 |
|
Programmauitgaven |
18.331 |
0 |
18.331 |
|
2.0 |
Nationale veiligheid |
18.331 |
0 |
18.331 |
Geheim |
18.331 |
0 |
18.331 |
|
AIVD geheim |
18.331 |
0 |
18.331 |
|
Ontvangsten |
17.214 |
0 |
17.214 |
Toelichting
Apparaatsuitgaven
Dit betreft voornamelijk de kasschuif naar 2024: De kabinetsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling 2023 is hoger dan eerder geraamd. Daarnaast zijn de premielasten gedaald. Het incidentele verschil t.o.v. CEP 2022 blijft, voor zover nog niet in nieuwe arbeidsvoorwaardelijke afspraken opgenomen, beschikbaar voor arbeidsvoorwaarden door middel van een kasschuif naar 2024.
Artikel 3. Woningmarkt
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
7.107.960 |
– 14.284 |
7.093.676 |
Uitgaven |
6.857.504 |
– 102.337 |
6.755.167 |
|
3.1 |
Woningmarkt |
4.942.541 |
30.299 |
4.972.840 |
Subsidies (regelingen) |
56.535 |
– 24.124 |
32.411 |
|
Betaalbare Koopwoningen Starters |
40.000 |
– 40.000 |
0 |
|
Bevordering eigen woningbezit |
8.600 |
0 |
8.600 |
|
Stimuleringsmiddelen wooncooporaties |
0 |
176 |
176 |
|
Ouderenhuisvesting |
0 |
14.016 |
14.016 |
|
Woningmarkt |
7.935 |
1.684 |
9.619 |
|
Opdrachten |
4.598 |
52.035 |
56.633 |
|
NHG risicovoorziening |
0 |
49.905 |
49.905 |
|
Woningmarkt |
4.598 |
2.130 |
6.728 |
|
Inkomensoverdrachten |
4.860.162 |
– 1.007 |
4.859.155 |
|
Huurtoeslag |
4.860.162 |
– 1.007 |
4.859.155 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
3.211 |
0 |
3.211 |
|
Woningmarkt |
3.211 |
0 |
3.211 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
3.500 |
0 |
3.500 |
|
Grote gezinnen |
3.500 |
0 |
3.500 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
12.977 |
3.000 |
15.977 |
|
Dienst van de Huurcommissie |
12.815 |
3.000 |
15.815 |
|
RVO (Uitvoeringskosten BEW) |
162 |
0 |
162 |
|
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
1.558 |
395 |
1.953 |
|
Financiën (IXB) |
500 |
300 |
800 |
|
Infrastructuur en Waterstaat (XII) |
1.058 |
95 |
1.153 |
|
3.3 |
Woningbouw |
1.914.963 |
– 132.636 |
1.782.327 |
Subsidies (regelingen) |
356 |
650 |
1.006 |
|
Woningbouw |
356 |
650 |
1.006 |
|
Garanties |
30.000 |
– 30.000 |
0 |
|
Herplaatsingsgarantie |
30.000 |
– 30.000 |
0 |
|
Opdrachten |
17.595 |
– 1.171 |
16.424 |
|
Woningbouwimpuls |
106 |
0 |
106 |
|
Volkshuisvestingsfonds |
1.059 |
0 |
1.059 |
|
Woningbouw |
3.283 |
– 975 |
2.308 |
|
Tijdelijke uitvoeringsorganisatie |
13.052 |
– 196 |
12.856 |
|
Grootschalige woningbouwgebieden |
95 |
0 |
95 |
|
Storting/onttrekking begrotingsreserve |
0 |
136.700 |
136.700 |
|
Herplaatsingsgarantie |
0 |
136.700 |
136.700 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
85 |
66 |
151 |
|
CBS |
85 |
66 |
151 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
1.710.916 |
– 253.486 |
1.457.430 |
|
Flexpools |
10.000 |
0 |
10.000 |
|
Woningbouwimpuls |
360.677 |
– 3.475 |
357.202 |
|
Volkshuisvestingsfonds |
280.684 |
0 |
280.684 |
|
Ouderenhuisvesting |
45.500 |
– 45.500 |
0 |
|
Kwetsbare groepen |
35.585 |
0 |
35.585 |
|
Woondeals |
10.000 |
0 |
10.000 |
|
Grootschalige woningbouwgebieden |
530.000 |
– 75.500 |
454.500 |
|
Versnelling huisvesting |
90.670 |
– 79.211 |
11.459 |
|
Overlooplocaties |
87.800 |
– 39.800 |
48.000 |
|
Coöperatieve woonvormen |
10.000 |
– 10.000 |
0 |
|
Start-bouwimpuls |
250.000 |
0 |
250.000 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
156.011 |
14.605 |
170.616 |
|
RVO |
2.351 |
1.305 |
3.656 |
|
RVB |
153.660 |
13.300 |
166.960 |
|
Ontvangsten |
505.600 |
59.355 |
564.955 |
Toelichting
3.1 Woningmarkt
Subsidies (regelingen)
Betaalbare koopwoningen starters
De Tweede Kamer heeft bij de begrotingsbehandeling over 2023 € 40 mln. vrijgemaakt voor een Koopstartfonds. Het juridisch advies geeft aan dat voor de uitvoeringskosten mogelijk een aanbesteding dient plaats te vinden. Daarnaast worden alle voorwaarden voor de regeling nog uitgewerkt. Dat betekent dat de middelen dit jaar niet meer worden besteed en de middelen worden doorgeschoven naar volgend jaar.
Stimuleringsmidellen wooncoöperaties
Om coöperatieve woonvormen financieel te ondersteunen is via een amendement 10 mln. vrijgemaakt (Kamerstukken II 2022/23, 36200 VII, nr 50). Deze middelen zijn overgeboekt vanuit woningbouw. Er is een aanpak in ontwikkeling en wordt gekeken hoe de regeling kan worden uitgevoerd en uitgewerkt. Dat betekent dat de middelen niet meer worden besteed in 2023 en grotendeels worden doorgeschoven naar 2024.
Ouderenhuisvesting
BZK voert via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) de stimuleringsregeling Ontmoetingsruimten in Ouderhuisvesting uit. Aanvragers hebben drie jaar de tijd om een voorschot aan te vragen en zeven jaar om de eindafrekening in te dienen en de restbetaling te ontvangen. Op basis van de kasprognose opgesteld door het RVO, wordt het kasbudget via een kasschuif naar de jaren 2024 tot en met 2027, aangepast aan de verwachte kasbetalingen. Daarnaast word deze regeling overgeboekt van woningbouw, onderdeel bijdrage medeoverheden om de uitgaven op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.
Opdrachten
NHG risicovoorziening
Voor de achtervangfunctie van het Rijk bij de Nationale Hypotheekgarantie (NHG) draagt het Waarborgfonds Eigenwoning (WEW) een achtervangvergoeding af aan het Rijk. In 2022 bedroeg deze afdracht 0,3% van iedere nieuwe afgegeven hypotheekgarantie. Deze afdracht wordt doorberekend aan de consument. In 2023 heeft het Rijk de afdrachten over het boekjaar 2022, ter grootte van afgerond € 49,9 mln., ontvangen. Dit bedrag is in de daartoe bestemde risicovoorziening gestort. Ultimo eind 2022 bedroeg de risicovoorziening cumulatief € 376,3 mln.
Inkomensoverdrachten
Huurtoeslag
Om de koopkracht te verbeteren wordt de eigen bijdrage in de Huurtoeslag vanaf 2024 structureel verlaagd met € 34,67 per maand. De betaling voor januari 2024 vindt in december 2023 plaats. Het gaat daarbij om een bedrag van € 58,2 mln.
3.3 Woningbouw
Garanties
Herplaatsingsgarantie
De middelen voor de financiële herplaatsingsgarantie voor flexwoningen worden gerealloceerd naar het instrument storting begrotingsreserve. Hiermee worden deze middelen toegevoegd aan de risicovoorziening.
Storting/onttrekking begrotingsreserve
Herplaatsingsgarantie
Om de woningnood aan te pakken heeft het kabinet onder andere € 220 mln. beschikbaar gesteld voor de financiële herplaatsingsgarantie voor flexwoningen. In de periode 2023–2028 is € 136,7 mln. gereserveerd op de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën. Deze middelen worden toegevoegd aan de voor de garantie opgerichte risicovoorziening.
Bijdrage medeoverheden
Woningbouwimpuls
Dit betreft een kasschuif van € 3,5 mln. van de middelen van 2023 naar 2024 voor de 6e tranche van de woningbouwimpuls om de middelen in het juiste kasritme te zetten. In 2024 is nu € 300 mln. beschikbaar.
Ouderenhuisvesting
BZK voert via Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) de stimuleringsregeling Ontmoetingsruimten in Ouderhuisvesting uit. Aanvragers hebben drie jaar de tijd om het voorschot aan te vragen en zeven jaar om de eindafrekening in te dienen en de restbetaling te ontvangen. Om deze regeling op het juiste instrument subsidies te kunnen verantwoorden, wordt dit bedrag gerealloceerd naar woningmarkt, onderdeel subsidies.
Grootschalige woningbouwgebieden
Dit betreft een kasschuif om de middelen voor grootschalige woningbouwlocatie in het juiste kasritme te zetten. Bij de Bestuurlijke Overleggen Leefomgeving 2023 zijn met de 17 grootschalige NOVEX-woningbouwlocaties afspraken gemaakt over de verdeling van het gebiedsbudget. Deze zullen in 2023 nog tot uitkering komen door middel van een SPUK-regeling. Een deel hiervan (€ 25 mln.) is bestemd voor een pilot-project (stationsgebied Hoofddorp) en uitkering is voorzien deels in 2023 en in 2024 (beide jaren € 12,5 mln.). In 2024 wordt € 50 miljoen overgeboekt ten behoeve van de opgave in Arnhem (afspraak Bestuurlijke Overleggen Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) 2022). Het definitieve besluit of deze middelen uitgekeerd zullen worden is afhankelijk van besluitvorming bij het Bestuurlijke overleg MIRT van 2023. Tevens wordt een deel ingezet (€ 8 mln.) voor mogelijke risico's die zich voor doen in het gebiedsbudget. Als deze zich niet voordoen, zal de inzet van het budget later nader worden bepaald. Deze middelen worden vooralsnog doorgeschoven naar 2025.
Verder is er een bijdrage van € 5 mln. aan Central Innovation District (CID Binckhorst, conform de afspraak in het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) van november 2022. De bijdrage verloopt via het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Versnelling huisvesting
Dit betreft een kasschuif om de middelen voor de stimuleringsregeling flex en transformatiewoningen II in het juiste kasritme te zetten.
Overlooplocaties
Dit betreft een kasschuif voor de fysieke herplaatsingsgarantie voor flexwoningen. Na het sluiten van samenwerkingsovereenkomsten met gemeenten kan in 2023 worden overgegaan op uitkering door middel van een SPUK-regeling voor circa € 48 mln. Voor het overige deel van de middelen zal dit jaar nog tot intentieovereenkomsten worden gekomen en volgen de uitgaven in 2024.
Coöperatieve woonvormen
Met het amendement Boulakjar c.s. (Kamerstukken II, 2022/2023, 36200 VII, nr. 50) is 10 mln. euro beschikbaar gemaakt voor een ondersteuningsfonds voor wooncoöperaties. Met brief van 8 februari jl. (Kamerstukken II, 2022/2023, 29 453, nr. 556) is aangegeven hoe de inzet van deze middelen nader zal worden uitwerken. De middelen worden overgeboekt vanuit Woningbouw naar Wonen.
Bijdrage aan agentschappen
RVB
Dit betreft een overboeking van de middelen op de Aanvullende Post voor de ontwikkelfunctie van het Rijksvastgoedbedrijf (€ 9,8 mln.).
BZK heeft middelen ontvangen voor crisisopvang ter ondersteuning van de Veiligheidsregio's. In 2023 blijft hiervan een deel (circa € 23 mln.) over. Deze middelen worden gerealloceerd om voor hetzelfde beleidsdoel kunnen worden ingezet binnen BZK (€ 3,5 mln.).
Artikel 4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
1.044.050 |
237.190 |
1.281.240 |
Uitgaven |
898.160 |
163.623 |
1.061.783 |
|
4.1 |
Energietransitie en duurzaamheid |
876.302 |
167.321 |
1.043.623 |
Subsidies (regelingen) |
292.104 |
85.101 |
377.205 |
|
Subsidie verduurzaming en onderhoud huurwoningen |
10.716 |
0 |
10.716 |
|
Energiebesparing Koopsector |
25.618 |
– 10.000 |
15.618 |
|
Energiebesparing Huursector |
0 |
369 |
369 |
|
Kennis- en innovatieprogramma emissiearme bouwproducten (stikstof) |
5.691 |
0 |
5.691 |
|
Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed |
116.830 |
10.000 |
126.830 |
|
Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie |
3.820 |
– 3.820 |
0 |
|
Energietransitie en duurzaamheid |
30.675 |
– 1.448 |
29.227 |
|
Renovatieversneller |
7.739 |
0 |
7.739 |
|
SAH |
11.700 |
0 |
11.700 |
|
Warmtefonds |
67.390 |
88.000 |
155.390 |
|
Nationaal Groeifonds |
11.925 |
0 |
11.925 |
|
Biobased Bouwen |
0 |
2.000 |
2.000 |
|
Opdrachten |
5.350 |
– 600 |
4.750 |
|
Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie |
2.000 |
– 500 |
1.500 |
|
Energietransitie en duurzaamheid |
3.350 |
– 100 |
3.250 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
1.054 |
428 |
1.482 |
|
Energietransitie en duurzaamheid |
1.054 |
428 |
1.482 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
493.999 |
129.253 |
623.252 |
|
Nationaal Isolatie Programma (Lokale aanpak woningisolatie) |
244.999 |
131.580 |
376.579 |
|
Ondersteuning aanpak energiearmoede |
200.000 |
– 13.827 |
186.173 |
|
Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie |
9.000 |
7.500 |
16.500 |
|
Nationaal Isolatie Programma (Soortenmanagement) |
40.000 |
4.000 |
44.000 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
36.208 |
– 3.986 |
32.222 |
|
ILT (Handhaving Energielabel) |
527 |
0 |
527 |
|
RVO (Uitvoering Energieakkoord) |
2.567 |
– 778 |
1.789 |
|
Dienst Publiek en Communicatie |
1.000 |
– 887 |
113 |
|
RVO (Energietransitie en duurzaamheid) |
26.799 |
– 2.321 |
24.478 |
|
RVB |
3.540 |
0 |
3.540 |
|
Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed |
1.775 |
0 |
1.775 |
|
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
47.587 |
– 42.875 |
4.712 |
|
Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed |
42.500 |
– 42.500 |
0 |
|
EGO (innovatie) |
4.662 |
– 375 |
4.287 |
|
Handhaving energielabel C |
425 |
0 |
425 |
|
4.2 |
Bouwregelgeving en bouwkwaliteit |
21.858 |
– 3.698 |
18.160 |
Subsidies (regelingen) |
16.705 |
– 1.514 |
15.191 |
|
Bouwregelgeving en bouwkwaliteit |
16.705 |
– 1.514 |
15.191 |
|
Opdrachten |
1.788 |
– 379 |
1.409 |
|
Bouwregelgeving en bouwkwaliteit |
1.788 |
– 379 |
1.409 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
50 |
0 |
50 |
|
Overige bijdragen |
50 |
0 |
50 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
1.510 |
0 |
1.510 |
|
RVB |
1.510 |
0 |
1.510 |
|
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
1.805 |
– 1.805 |
0 |
|
Diverse bijdragen |
1.805 |
– 1.805 |
0 |
|
Ontvangsten |
91 |
595 |
686 |
Toelichting
4.1 Energietransitie en duurzaamheid
Subsidies (regelingen)
Energiebesparing koopsector
Dit jaar wordt middels een specifieke uitkering aan gemeenten middelen verstrekt ten behoeve van de lokale aanpak. Naar verwachting komen meer aanvragen binnen en kan ook dit jaar meer toegekend worden dan geraamd. Hiertoe is een reallocatie gedaan uit subsidie energie besparing eigen huis (SEEH) budget. In 2024 wordt het budget van lokale aanpak hiermee verlaagd en toegevoegd aan budget van SEEH.
Verduurzaming maatschappelijk vastgoed
De subsidieregeling duurzaam maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) wordt een maand eerder geopend, hierdoor is de verwachting dat meer aanvragen binnenkomen die dit jaar toegekend kunnen worden. Om het kasbudget in het juiste ritme te krijgen wordt budget van 2024 naar 2023 geschoven.
Warmtefonds
Dit betreft het ophogen van het Warmtefonds ten behoeve van 0% rente voor woningeigenaren met inkomens tot € 60.000 en 1,5% rentekorting voor VvE's (waarmee rente nu uitkomt op 2,5% – 3%). Hiermee wordt de remmende werking van de gestegen marktrente weggenomen en een prikkel gegeven aan meer woningeigenaren om te verduurzamen.
Bijdrage aan medeoverheden
Nationaal Isolatie Programma (lokale aanpak woningisolatie)
Het kabinet heeft € 200 mln. beschikbaar gesteld ter bestrijding van energie-armoede middels de opschaling van energiefixteams. Hiervan gaat € 185 mln. naar de Gemeenten met specifieke uitkeringen. De af te dragen BTW hiervan wordt nu overgeboekt naar BTW compensatiefonds (BCF) (- € 5,8 mln.).
Voor het Nationaal isolatieprogramma zijn middelen voor de bestaande regeling lokale aanpak door gemeenten beschikbaar gesteld inclusief de uitvoeringskosten (€ 8,1 mln.).
Dit jaar wordt middels een specifieke uitkering aan gemeenten middelen verstrekt ten behoeve van de lokale aanpak. Naar verwachting komen meer aanvragen binnen en kan ook dit jaar meer toegekend worden dan geraamd. Hiertoe is een reallocatie gedaan uit het subsidie energie besparing eigen huis (SEEH) budget (€ 10 mln.). Verder worden voor de overboeking aan het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor de Investering Subsidie Duurzame Energie en Energiebesparing (ISDE) middelen van bijdrage medeoverheden naar het juiste instrument bijdrage andere begrotingen gerealloceerd. De bijdrage aan ISDE wordt aangevuld met middelen uit nationaal isolatieprogramma (- € 5,5 mln. in 2023)
Verder zijn er extra middelen beschikbaar gesteld aan gemeenten specifiek voor kwetsbare huishoudens in energetisch slechte woningen, zodat bij deze huishoudens de woningen een hogere mate van verduurzaming kunnen bereiken. Deze middelen kunnen bovenop de middelen voor de lokale aanpak worden ingezet. De middelen zijn bedoeld voor isolatie- en energiebesparende ventilatiemaatregelen en eventueel interne voorzieningen ten behoeve van aansluiting op warmtenetten indien aan de orde in het kader van de wijkaanpak (€ 119,0 mln in 2023).
Ondersteuning aanpak energiearmoede
Het betreft een reallocatie naar Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie voor Energiefixers (- € 7,5 mln.).
Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie
Het betreft een reallocatie van ondersteuning aanpak energiearmoede voor de inzet van Energiefixers (€ 7,5 mln.).
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Verduurzaming maatschappelijk vastgoed
Dit betreft een overboeking aan het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) voor de Investering Subsidie Duurzame Energie en Energiebesparing (ISDE) voor 2023 t/m 2025 uit de woonisolatiemiddelen in (- € 48,0 mln. in 2023).
Voor de overboeking aan EZK voor de ISDE worden middelen van bijdrage medeoverheden naar het juiste instrument bijdrage andere begrotingen gerealloceerd. De bijdrage aan ISDE wordt aangevuld met middelen uit nationaal isolatieprogramma (€ 5,5 mln. in 2023).
Artikel 5. Ruimtelijke ordening en omgevingswet
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
143.672 |
– 11.069 |
132.603 |
Uitgaven |
143.672 |
– 11.069 |
132.603 |
|
5.1 |
Ruimtelijke ordening |
67.045 |
47 |
67.092 |
Subsidies (regelingen) |
1.569 |
457 |
2.026 |
|
Programma Ruimtelijk Ontwerp |
170 |
425 |
595 |
|
Basisregistraties |
581 |
0 |
581 |
|
Ruimtelijk instrumentarium (diversen) |
800 |
0 |
800 |
|
Basisregistraties Ondergrond |
18 |
32 |
50 |
|
Opdrachten |
18.089 |
– 3.762 |
14.327 |
|
Programma Ruimtelijk Ontwerp |
4.359 |
– 425 |
3.934 |
|
Basisregistraties Ondergrond |
2.319 |
– 72 |
2.247 |
|
Gebiedsontwikkeling |
908 |
898 |
1.806 |
|
Geo-informatie |
716 |
– 331 |
385 |
|
Ruimtelijk instrumentarium (diversen) |
9.787 |
– 3.832 |
5.955 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
36.266 |
392 |
36.658 |
|
Kadaster (Basisregistraties) |
31.943 |
– 472 |
31.471 |
|
Geo-informatie |
182 |
– 140 |
42 |
|
Basisregistraties Ondergrond |
633 |
– 26 |
607 |
|
Geonovum |
1.691 |
45 |
1.736 |
|
ICTU |
1.817 |
528 |
2.345 |
|
Nationaal Groeifonds |
0 |
457 |
457 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
750 |
1.852 |
2.602 |
|
Diversen projecten ruimtelijke kwaliteit |
250 |
0 |
250 |
|
Gebiedsontwikkeling |
500 |
1.852 |
2.352 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
10.091 |
1.108 |
11.199 |
|
RVB |
3.527 |
– 50 |
3.477 |
|
RWS (Leefomgeving) |
6.391 |
1.158 |
7.549 |
|
Basisregistraties Ondergrond |
47 |
0 |
47 |
|
RIVM |
126 |
0 |
126 |
|
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
280 |
0 |
280 |
|
Economische Zaken en Klimaat (XIII) |
280 |
0 |
280 |
|
5.2 |
Omgevingswet |
76.627 |
– 11.116 |
65.511 |
Subsidies (regelingen) |
6.207 |
– 4.300 |
1.907 |
|
Eenvoudig Beter |
6.207 |
– 4.300 |
1.907 |
|
Opdrachten |
3.687 |
– 200 |
3.487 |
|
Aan de Slag |
3.387 |
– 200 |
3.187 |
|
Serviceteam Rijk |
300 |
0 |
300 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
45.816 |
– 15.134 |
30.682 |
|
Kadaster |
42.993 |
– 15.209 |
27.784 |
|
Geonovum |
2.345 |
0 |
2.345 |
|
ICTU |
468 |
75 |
543 |
|
Serviceteam Rijk |
10 |
0 |
10 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
20.917 |
8.518 |
29.435 |
|
RWS (Eenvoudig beter) |
0 |
3.658 |
3.658 |
|
Serviceteam Rijk |
5.779 |
– 3.236 |
2.543 |
|
Aan de Slag |
15.138 |
8.096 |
23.234 |
|
Ontvangsten |
4.458 |
7.494 |
11.952 |
Toelichting
5.1. Ruimtelijke Ordening
Opdrachten
Ruimtelijk instrumentarium (diversen)
Dit betreft met name een reallocatie naar andere instrumenten en regelingen om de uitgaven ten aanzien van NOVEX juist te verantwoorden.
Bijdrage aan medeoverheden
Gebiedsontwikkeling
Dit betreft een reallocatie vanaf Opdrachten naar deze regeling om de uitgaven ten aanzien van NOVEX juist te verantwoorden.
Bijdrage aan agentschappen
RWS (Leefomgeving)
Dit betreffen hogere uitgaven in 2023 ten aanzien van het Omgevingsloket Online (OLO2) als gevolg van het uitstel van de inwerkingtreding van de Omgevingswet.
5.2. Omgevingswet
Subsidies (regelingen)
Eenvoudig Beter
Deze middelen die dienen als implementatie-ondersteuning schuiven door naar 2024 aangezien de bestuurlijke gesprekken hierover nog lopen en er in 2023 niet tot uitvoering zal worden overgegaan.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Kadaster
Dit betreft met name een kasschuif van de LPO-middelen naar 2024 die vooruitloopt op de uitkomst van de bestuurlijke gesprekken over de meerjarige beheerbegroting. Ook betreft dit een kasschuif van middelen ten aanzien van de afbouw van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO), zodat deze in het juiste ritme staan.
Bijdrage aan agentschappen
Aan De Slag
Dit betreffen met name de uitgaven voor het beheer van het DSO over 2023.
Ontvangsten
Dit betreffen onder meer bijdragen van andere departementen en het Interprovinciaal Overleg (IPO) voor het beheer van het DSO. Ook betreft dit ontvangsten als gevolg van de afrekening van Rijkswaterstaat over 2022 ten aanzien van OLO2. Daarnaast betreft dit de afrekening over 2022 van KOOP voor het Serviceteam Rijk.
Artikel 6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
514.629 |
– 1.678 |
512.951 |
Uitgaven |
514.629 |
– 1.678 |
512.951 |
|
6.2 |
Overheidsdienstverlening, informatiebeleid en informatiesamenleving |
85.939 |
1.131 |
87.070 |
Subsidies (regelingen) |
4.233 |
5.528 |
9.761 |
|
Overheidsdienstverlening |
4.233 |
5.528 |
9.761 |
|
Opdrachten |
40.681 |
– 7.202 |
33.479 |
|
Informatiebeleid |
1 |
– 1 |
0 |
|
Overheidsdienstverlening |
14.741 |
– 412 |
14.329 |
|
Informatiesamenleving |
25.939 |
– 6.789 |
19.150 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
13.580 |
1.670 |
15.250 |
|
CBS |
134 |
0 |
134 |
|
KvK |
5.724 |
0 |
5.724 |
|
ICTU |
5.720 |
1.170 |
6.890 |
|
Diverse bijdragen |
2.002 |
500 |
2.502 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
634 |
403 |
1.037 |
|
Gemeenten |
634 |
0 |
634 |
|
Provincies |
0 |
403 |
403 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
89 |
0 |
89 |
|
Digitale dienstverlening |
89 |
0 |
89 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
26.669 |
732 |
27.401 |
|
RVO |
99 |
732 |
831 |
|
RODI |
7.903 |
0 |
7.903 |
|
Logius |
16.928 |
0 |
16.928 |
|
RDI |
1.739 |
0 |
1.739 |
|
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
53 |
0 |
53 |
|
Buitenlandse Zaken (V) |
53 |
0 |
53 |
|
6.5 |
Identiteitsstelsel |
40.744 |
– 249 |
40.495 |
Opdrachten |
5.331 |
– 358 |
4.973 |
|
Identiteitsstelsel |
5.331 |
– 358 |
4.973 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
2.697 |
712 |
3.409 |
|
ICTU |
2.697 |
712 |
3.409 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
155 |
109 |
264 |
|
Gemeenten |
155 |
109 |
264 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
32.561 |
– 712 |
31.849 |
|
RvIG |
32.561 |
– 712 |
31.849 |
|
6.7 |
Hoogwaardige dienstverlening één overheid |
63.788 |
– 30 |
63.758 |
Subsidies (regelingen) |
6.750 |
0 |
6.750 |
|
Hoogwaardige dienstverlening één overheid |
2.691 |
0 |
2.691 |
|
VNG |
4.059 |
0 |
4.059 |
|
Opdrachten |
1.166 |
8.968 |
10.134 |
|
Hoogwaardige dienstverlening één overheid |
1.166 |
8.968 |
10.134 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
28.433 |
– 24.447 |
3.986 |
|
ICTU |
6.286 |
– 2.300 |
3.986 |
|
RDW |
22.147 |
– 22.147 |
0 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
2.115 |
22.147 |
24.262 |
|
Gemeenten |
2.115 |
22.147 |
24.262 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
25.324 |
– 6.698 |
18.626 |
|
Logius |
2.536 |
0 |
2.536 |
|
RvIG |
11.736 |
0 |
11.736 |
|
AZ-DPC |
10.416 |
– 6.698 |
3.718 |
|
Diverse bijdragen |
636 |
0 |
636 |
|
6.8 |
Generieke Digitale Infrastructuur |
324.158 |
– 2.530 |
321.628 |
Subsidies (regelingen) |
0 |
3.436 |
3.436 |
|
Doorontwikkeling en innovatie digitale overheid |
0 |
3.436 |
3.436 |
|
Opdrachten |
65.837 |
– 20.532 |
45.305 |
|
Doorontwikkeling en innovatie |
65.837 |
– 20.532 |
45.305 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
0 |
7.893 |
7.893 |
|
KvK |
0 |
7.226 |
7.226 |
|
RDW |
0 |
1 |
1 |
|
Diverse bijdragen |
0 |
666 |
666 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
0 |
806 |
806 |
|
Gemeenten |
0 |
113 |
113 |
|
Provincies |
0 |
210 |
210 |
|
Waterschappen |
0 |
483 |
483 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
258.321 |
5.867 |
264.188 |
|
KvK |
6.713 |
– 6.713 |
0 |
|
Logius |
235.340 |
4.653 |
239.993 |
|
RvIG |
5.804 |
5.439 |
11.243 |
|
RVO |
7.896 |
3.259 |
11.155 |
|
KOOP |
1.823 |
– 1.823 |
0 |
|
RDI |
745 |
0 |
745 |
|
Diverse bijdragen |
0 |
688 |
688 |
|
AZ-DPC |
0 |
364 |
364 |
|
Ontvangsten |
10.927 |
0 |
10.927 |
Toelichting
6.2 Overheidsdienstverlening, informatiebeleid en informatiesamenleving
Subsidies (regelingen)
Overheidsdienstverlening
Dit betreft voornamelijk de reallocatie van opdrachten om de middelen voor het project Herinzet digitale apparaten op het juiste instrument subsidies te verantwoorden.
Opdrachten
Informatiesamenleving
Dit betreft voornamelijk de reallocatie naar subsidies om de middelen voor het project Herinzet digitale apparaten op het juiste instrument subsidies te verantwoorden.
6.7 Hoogwaardige dienstverlening één overheid
Opdrachten
Hoogwaardige dienstverlening één overheid
Dit bestaat voornamelijk uit een reallocatie vanaf bijdrage agentschappen, onderdeel AZ-DPC. In plaats van DPC gaat een andere uitvoerende partij de werkzaamheden verrichten.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
RDW
Dit betreft de reallocatie van het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) naar bijdrage aan medeoverheden, onderdeel gemeenten. Het IDO wordt door de gemeenten uitgevoerd en dient daar verantwoord te worden.
Bijdrage aan medeoverheden
Gemeenten
Dit betreft de reallocatie van het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) van bijdrage aan ZBO's/RWT's onderdeel RDW. Het IDO wordt door de gemeenten uitgevoerd en dient hier verantwoord te worden.
Bijdrage aan agentschappen
AZ-DPC
Dit bestaat uit een reallocatie naar opdrachten. In plaats van DPC gaat een andere uitvoerende partij de werkzaamheden verrichten.
6.8 Generieke Digitale Infrastructuur
Opdrachten
Doorontwikkeling en innovatie
De middelen voor de Generieke Digitale infrastructuur (GDI) zijn in eerste instantie allemaal op het instrument opdrachten gezet. Nu is er een programmeringsplan en zijn de uitvoerende partijen bekend. Deze middelen zijn gerealloceerd binnen artikel 6.8 naar Logius, RVO, RvIG, KvK, subsidie doorontwikkeling en innovatie digitale overheid en naar artikel 11 inhuur externen.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
KvK
De Kamer van Koophandel is een ZBO en daarom wordt het budget dat bij de KvK onder agentschappen staat overgeheveld naar bijdrage ZBO's/RWT's. Hierdoor worden de middelen KvK op de juiste manier verantwoord. Verder zijn er middelen voor de Generieke Digitale infrastructuur (GDI) gerealloceerd vanaf opdrachten omdat de KvK een van de uitvoerende partijen van de GDI is.
Bijdrage aan agentschappen
KvK
De Kamer van Koophandel is een ZBO en daarom wordt het budget dat bij de KvK onder agentschappen staat overgeheveld naar bijdrage ZBO's/RWT's. Hierdoor worden de middelen KvK op de juiste manier verantwoord.
RvIG
De uitvoering van Electronic Identities and Trust Services (eIDAS) wordt niet door Logius maar door RvIG gedaan. Daarom worden de middelen gerealloceerd van Logius naar RvIG. Verder zijn er middelen voor de Generieke Digitale infrastructuur (GDI) gerealloceerd vanaf opdrachten omdat RvIG een van de uitvoerende partijen van de GDI is.
Artikel 7. Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
139.301 |
– 37.533 |
101.768 |
Uitgaven |
139.301 |
– 39.002 |
100.299 |
|
7.1 |
Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid |
133.163 |
– 39.002 |
94.161 |
Subsidies (regelingen) |
7.719 |
25 |
7.744 |
|
Diverse subsidies |
1.247 |
55 |
1.302 |
|
Overlegstelsel |
1.575 |
0 |
1.575 |
|
Bedrijfsvoeringsbeleid |
226 |
– 21 |
205 |
|
POK – Leiderschap, diversiteit en inclusie |
95 |
0 |
95 |
|
Ondersteuning koepels implementatie Woo |
863 |
0 |
863 |
|
Kwaliteit management rijksdienst |
29 |
– 9 |
20 |
|
Compensatie Waterschappen Woo (structureel) |
3.356 |
0 |
3.356 |
|
POK – Bevorderen veilig werk- en meldklimaat |
223 |
0 |
223 |
|
POK – Ondersteuning melders misstanden |
105 |
0 |
105 |
|
Opdrachten |
85.021 |
– 53.405 |
31.616 |
|
Bedrijfsvoeringsbeleid |
8.736 |
– 437 |
8.299 |
|
Kwaliteit Management Rijksdienst |
4.403 |
9 |
4.412 |
|
Werkgeversbeleid |
1.815 |
– 100 |
1.715 |
|
Informatiehuishouding |
30.143 |
– 27.668 |
2.475 |
|
Doorontwikkeling Rijksbrede ICT-voorziening |
4.428 |
– 1.916 |
2.512 |
|
POK – Ambtelijk Vakmanschap |
2.288 |
– 1.476 |
812 |
|
POK- Leiderschap, diversiteit en inclusie |
231 |
– 50 |
181 |
|
POK – Bevorderen veilig werk- en meldklimaat |
609 |
0 |
609 |
|
POK – Ondersteuning van melders van misstanden |
613 |
0 |
613 |
|
Open Overheid |
120 |
1.500 |
1.620 |
|
Adviescollege ICT |
275 |
0 |
275 |
|
Personele inzet crisisopvang |
31.360 |
– 23.267 |
8.093 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
6.031 |
3.522 |
9.553 |
|
POK – Ambtelijk Vakmanschap |
39 |
0 |
39 |
|
Bedrijfsvoeringsbeleid |
1.487 |
– 32 |
1.455 |
|
Werkgeversbeleid |
1.798 |
0 |
1.798 |
|
POK – Staat van de Uitvoering |
2.197 |
0 |
2.197 |
|
POK- Leiderschap, diversiteit en inclusie |
10 |
0 |
10 |
|
Diverse bijdragen |
500 |
3.554 |
4.054 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
1.084 |
0 |
1.084 |
|
Compensatie Waterschappen Woo (incidenteel) |
1.084 |
0 |
1.084 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
53 |
0 |
53 |
|
Werkgeversbeleid |
53 |
0 |
53 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
33.036 |
10.864 |
43.900 |
|
POK – Ambtelijk Vakmanschap |
824 |
390 |
1.214 |
|
O&P Rijk (arbeidsmarkt communicatie) |
10.184 |
0 |
10.184 |
|
I-Functie Rijk |
450 |
0 |
450 |
|
Bedrijfsvoeringsbeleid |
2.360 |
– 1.029 |
1.331 |
|
Werkgeversbeleid |
4.342 |
0 |
4.342 |
|
Doorontwikkeling Rijksbrede ICT-voorziening |
4.120 |
3.405 |
7.525 |
|
POK- Leiderschap, diversiteit en inclusie |
236 |
0 |
236 |
|
Diverse bijdragen |
1.750 |
6.411 |
8.161 |
|
KOOP |
8.770 |
– 1.500 |
7.270 |
|
Logius |
0 |
3.187 |
3.187 |
|
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
219 |
– 8 |
211 |
|
Bedrijfsvoeringsbeleid |
219 |
– 38 |
181 |
|
POK – Ambtelijk Vakmanschap |
0 |
30 |
30 |
|
7.2 |
Pensioenen en uitkeringen |
6.138 |
0 |
6.138 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
6.138 |
0 |
6.138 |
|
Stichting Administratie Indonesische Pensioenen |
6.138 |
0 |
6.138 |
|
Ontvangsten |
64 |
59 |
123 |
Toelichting
7.1 Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid
Opdrachten
Informatiehuishouding
Naar aanleiding van de kabinetsreactie Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) zijn middelen beschikbaar gesteld voor het op orde brengen van de informatiehuishouding. De additionele budgetten voor 2024 en verder zijn vastgesteld.
Dit betreft meerdere overboekingen naar andere departementen, reallocaties naar de juiste instrumenten of artikelen en de financiering van het programma open overheid.
Personele inzet crisisopvang
BZK heeft middelen ontvangen voor crisisopvang ter ondersteuning van de Veiligheidsregio's. In 2023 blijft hiervan een deel (circa € 23 mln.) over. Deze middelen zijn gerealloceerd naar artikel 3.3 woningbouw. Het gaat hierbij om € 3,5 mln. voor opgelopen kosten bij de distributielocaties. De overige middelen worden doorgeschoven naar 2024. Hiervan is € 8 mln. gereserveerd voor een mogelijke VPB-afdracht voor de financiële herplaatsingsgarantie en 11,8 mln. voor aanvullende kosten door indexering van de RVB-flexwoningen.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Diverse bijdragen
Dit betreffen diverse reallocaties om te verantwoorden op de juiste instrumenten binnen artikel 7.
Bijdrage aan agentschappen
Doorontwikkeling Rijksbrede ICT-voorziening
Betreft een reallocatie van middelen om de bijdragen voor Rijksbrede ICT-voorzieningen van opdrachten naar bijdrage aan agentschappen om op het juiste instrument te verantwoorden.
Diverse bijdragen
Dit betreft een reallocatie van middelen om de bijdragen uit Informatie Huishouding aan het budget informatie huishouding binnen artikel 7 om op het juiste instrument Bijdrage aan agentschappen te kunnen verantwoorden.
Logius
Dit betreft een reallocatie van middelen om de bijdragen van Informatiehuishouding van opdrachten naar bijdrage aan agentschappen te boeken en zo op het juiste instrument te verantwoorden.
Artikel 9. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
163.651 |
67 |
163.718 |
Uitgaven |
163.651 |
67 |
163.718 |
|
9.1 |
Doelmatige Rijkshuisvesting |
90.560 |
214 |
90.774 |
Bijdrage aan agentschappen |
90.560 |
214 |
90.774 |
|
RVB (Bijdrage voor huisvesting Koninklijk Huis) |
18.061 |
– 726 |
17.335 |
|
RVB (Bijdrage voor huisvesting Hoge Colleges van Staat) |
54.774 |
– 3.250 |
51.524 |
|
RVB (Bijdrage voor huisvesting Ministerie van AZ) |
7.666 |
2.904 |
10.570 |
|
RVB (Bijdrage voor monumenten) |
3.240 |
726 |
3.966 |
|
RVB (Bijdrage voor rijkshuisvesting) |
6.819 |
560 |
7.379 |
|
9.2 |
Beheer materiële activa |
73.091 |
– 147 |
72.944 |
Bijdrage aan agentschappen |
73.091 |
– 147 |
72.944 |
|
RVB |
13.548 |
781 |
14.329 |
|
RVB (Onderhoud en beheerkosten) |
4.798 |
– 147 |
4.651 |
|
RVB (Zakelijke lasten) |
54.745 |
– 781 |
53.964 |
|
Ontvangsten |
144.531 |
0 |
144.531 |
Toelichting
9.1 Doelmatige Rijkshuisvesting
Bijdrage aan agentschappen
RVB (Bijdrage voor huisvesting Hoge Colleges van Staat)
Dit betreft een reallocatie naar het juiste onderdeel, huisvesting Ministerie van AZ.
RVB (Bijdrage voor huisvesting Ministerie van AZ)
Dit betreft voornamelijk de reallocatie van huisvesting Hoge Colleges van Staat.
Artikel 14. Slavernijverleden
Budgettaire gevolgen van beleid
Art. |
Omschrijving |
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
3.000 |
0 |
3.000 |
|
Uitgaven |
3.000 |
0 |
3.000 |
|
14.0 |
Subsidies (regelingen) |
0 |
0 |
0 |
Maatschappelijke initiatieven |
0 |
0 |
0 |
|
Bewustwording, betrokkenheid en doorwerking |
0 |
0 |
0 |
|
Herdenkingscomité |
0 |
0 |
0 |
|
Opdrachten |
0 |
0 |
0 |
|
Bewustwording, betrokkenheid en doorwerking |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
3.000 |
0 |
3.000 |
|
Diverse bijdragen |
3.000 |
0 |
3.000 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Artikel 11. Centraal apparaat
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
738.580 |
24.432 |
763.012 |
Uitgaven |
739.254 |
24.432 |
763.686 |
|
11.1 |
Apparaat (excl. AIVD) |
739.254 |
24.432 |
763.686 |
Personele uitgaven |
399.987 |
20.304 |
420.291 |
|
Eigen personeel |
330.490 |
– 2.836 |
327.654 |
|
Inhuur externen |
64.767 |
22.898 |
87.665 |
|
Overige personele uitgaven |
4.730 |
242 |
4.972 |
|
Materiële uitgaven |
339.229 |
3.237 |
342.466 |
|
Bijdrage SSO's |
302.086 |
8.842 |
310.928 |
|
ICT |
7.208 |
3.778 |
10.986 |
|
Overige materiële uitgaven |
29.935 |
– 9.383 |
20.552 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
38 |
891 |
929 |
|
Diverse bijdragen |
38 |
891 |
929 |
|
Ontvangsten |
141.486 |
10.247 |
151.733 |
Toelichting
Personele uitgaven
Inhuur externen
Er zijn hier diverse reallocaties van artikel 7, om zo op het juiste instrument te kunnen verantwoorden. Verder zijn er reallocaties binnen artikel 11 om zo op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.
Materiële uitgaven
Bijdrage SSO's
Dit betreft met name de bijdrage van diverse departementen voor de stijging van het aantal Individueel Arbeidsrelaties (IAR's). Het aantal waarvoor in 2023 gebruik wordt gemaakt van de dienstverlening van O&P-Rijk overstijgt het aantal waarvoor destijds budget is overgeheveld naar de Centraal Opdrachtgever (BZK).
Verder zijn er reallocaties binnen artikel 11 om zo op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.
Overige materiële uitgaven
Er zijn reallocaties binnen artikel 11 om zo op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.
Ontvangsten
Met de ontvlechting van het voormalig agentschap Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR) is het onderdeel Rijksinkoopsamenwerking (RIS) ondergebracht als een kasdienst onder begrotingsartikel 11. Dit betreft een desaldering om de stand van de uitgaven- en ontvangstenbudgetten voor het tariefgefinancierde deel van het onderdeel RIS op het juiste niveau te brengen.
Verder wordt de stand van de uitgaven- en ontvangstenbudgetten voor het tariefgefinancierde deel van het nieuwe organisatieonderdeel Organisatie voor Bedrijfsvoering en Financiën (OBF) op het juiste niveau gebracht.
Met de ontvlechting van het voormalig agentschap UBR is het nieuwe organisatieonderdeel Organisatie voor Bedrijfsvoering en Financiën (OBF) ondergebracht als een kasdienst onder begrotingsartikel 11. Uit de ontvlechting ontvangt OBF het bij het agentschap UBR opgebouwde saldo van de reorganisatievoorziening voor enkele oud medewerkers. Het overgehevelde budget is bedoeld ter dekking van de benodigde middelen voor de looptijd van deze afvloeiingsregeling.
En er is een meerjarige bijdrage van BZK, van de SSO’s en agentschappen van BZK, voor de mutaties van de dienstverlening FMHaaglanden in het kader van centrale bekostiging 2022.
Artikel 12. Algemeen
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
46.000 |
90 |
46.090 |
Uitgaven |
116.250 |
90 |
116.340 |
|
12.0 |
Algemeen |
116.250 |
90 |
116.340 |
Subsidies (regelingen) |
885 |
227 |
1.112 |
|
Diverse subsidies |
826 |
227 |
1.053 |
|
Koninklijk Paleis Amsterdam |
59 |
0 |
59 |
|
Opdrachten |
605 |
0 |
605 |
|
(Inter)nationale samenwerking |
225 |
0 |
225 |
|
Diverse opdrachten |
380 |
0 |
380 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
58 |
0 |
58 |
|
Diverse bijdragen |
11 |
0 |
11 |
|
POK – BZK transparant |
47 |
0 |
47 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
70.000 |
67 |
70.067 |
|
Kwijtschelden publieke schulden |
70.000 |
0 |
70.000 |
|
Verzameluitkeringen |
0 |
67 |
67 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
12.812 |
– 204 |
12.608 |
|
Eigenaarsbijdrage |
11.550 |
0 |
11.550 |
|
POK – BZK transparant |
1.257 |
– 204 |
1.053 |
|
Diverse bijdragen |
5 |
0 |
5 |
|
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
31.890 |
0 |
31.890 |
|
Financiën (IXB) |
31.890 |
0 |
31.890 |
|
Ontvangsten |
17.968 |
0 |
17.968 |
Artikel 13. Nog onverdeeld
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
14.931 |
– 14.931 |
0 |
Uitgaven |
14.931 |
– 14.931 |
0 |
|
13.0 |
Nog onverdeeld |
14.931 |
– 14.931 |
0 |
Nog te verdelen |
14.931 |
– 14.931 |
0 |
|
Prijsbijstelling |
14.931 |
– 14.931 |
0 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
13 Nog onverdeeld
Nog te verdelen
Prijsbijstelling
Dit betreft de reallocatie van artikel 13 naar artikel 5 in verband met de toedeling van de onverdeelde loon- en prijscompensatie middelen (LPO) 2023 BZK aan de omgevingswet.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36435-VII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.