Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 36360-IIA nr. 1 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 36360-IIA nr. 1 |
Ontvangen 17 mei 2023
Vergaderjaar 2022–2023Figuur 1 Gerealiseerde uitgaven verdeeld over beleidsartikelen en niet-beleidsartikelen (x €1 mln.). Totaal € 215.011.000,-
Figuur 2 Gerealiseerde ontvangsten verdeeld over beleidsartikelen en niet-beleidsartikelen (x €1 mln.). Totaal €12.131.000,-
AAN de voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer van de Staten-Generaal.
Hierbij bied ik u het jaarverslag van de begroting van de Staten-Generaal (IIA) over het jaar 2022 aan. Onder verwijzing naar de artikelen 2.37 en 2.40 van de Comptabiliteitswet 2016 verzoek ik de beide Kamers van de Staten-Generaal de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties decharge te verlenen over het in het jaar 2022 gevoerde financiële beheer.
Voor de oordeelsvorming van de Staten-Generaal over dit verzoek tot dechargeverlening stelt de Algemene Rekenkamer als externe controleur op grond van artikel 7.14 van de Comptabiliteitswet 2016 een rapport op. Dit rapport wordt op grond van artikel 7.15 van de Comptabiliteitswet 2016 door de Algemene Rekenkamer aan de Staten-Generaal aangeboden. Het rapport bevat de bevindingen en het oordeel van de Algemene Rekenkamer over:
1. het gevoerde begrotingsbeheer, financieel beheer, materiële bedrijfsvoering en de daartoe bijgehouden administraties van het Rijk;
2. de centrale administratie van de schatkist van het Rijk van het Ministerie van Financiën;
3. de financiële verantwoordingsinformatie in de jaarverslagen;
4. de totstandkoming van de niet-financiële verantwoordingsinformatie in de jaarverslagen;
5. de financiële verantwoordingsinformatie in het Financieel jaarverslag van het Rijk.
Bij het besluit tot dechargeverlening worden verder de volgende, wettelijk voorgeschreven, stukken betrokken:
1. het Financieel jaarverslag van het Rijk over 2022;
2. het voorstel van de slotwet dat met het onderhavige jaarverslag samenhangt;
3. het rapport van de Algemene Rekenkamer over het onderzoek van de centrale administratie van de schatkist van het Rijk en van het Financieel jaarverslag van het Rijk;
4. de verklaring van goedkeuring van de Algemene Rekenkamer over de in het Financieel jaarverslag van het Rijk, over 2022 opgenomen rekening van uitgaven en ontvangsten over 2022, alsmede over de saldibalans over 2022 (de verklaring van goedkeuring, bedoeld in artikel 7.14, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016).
Het besluit tot dechargeverlening kan niet worden genomen, voordat de betrokken slotwet is aangenomen en voordat de verklaring van goedkeuring van de Algemene Rekenkamer is ontvangen.
Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,H.G.J.Bruins Slot
Onder verwijzing naar artikel 2.40 van de Comptabiliteitswet 2016 verklaart de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal dat de Tweede Kamer aan het hiervoor gedane verzoek tot dechargeverlening tegemoet is gekomen door een daartoe strekkend besluit, genomen in de vergadering van
De Voorzitter van de Tweede Kamer,
Handtekening:
Datum:
Op grond van artikel 2.40, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2016 wordt dit originele exemplaar van het onderhavige jaarverslag, na ondertekening van de hierboven opgenomen verklaring, ter behandeling doorgezonden aan de voorzitter van de Eerste Kamer der Staten- Generaal.
Onder verwijzing naar artikel 2.40 van de Comptabiliteitswet 2016 verklaart de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal dat de Eerste Kamer aan het hiervoor gedane verzoek tot dechargeverlening tegemoet is gekomen door een daartoe strekkend besluit, genomen in de vergadering van
De Voorzitter van de Eerste Kamer,
Handtekening:
Datum:
Op grond van artikel 2.40 van de Comptabiliteitswet 2016 wordt dit originele exemplaar van het onderhavige jaarverslag, na ondertekening van de hierboven opgenomen verklaring, doorgezonden aan de Minister van Financiën.
Voor u ligt het jaarverslag 2022 van de Staten-Generaal.
Het jaarverslag 2022 is als volgt opgebouwd:
A. een algemeen deel met de dechargeverlening;
B. het beleidsverslag met de artikelen en de bedrijfsvoeringsparagraaf;
C. de jaarrekening met de verantwoordingsstaat, de saldibalans en de WNT-verantwoording 2022.
Specificatie apparaatsuitgaven
De begroting van de Staten-Generaal heeft geen apart centraal apparaats-artikel. In de beleidsartikelen is bij de toelichting onder de tabel budgettaire gevolgen van beleid een uitsplitsing van de apparaatsuitgaven opgenomen.
Groeiparagraaf
Ten opzichte van het jaarverslag van vorig jaar zijn in dit jaarverslag geen wijzigingen te melden.
Grondslagen voor de vastlegging en de waardering
De verslaggevingsregels en waarderingsgrondslagen die van toepassing zijn op de in dit jaarverslag opgenomen financiële overzichten zijn ontleend aan de Comptabiliteitswet 2016 en de daaruit voortvloeiende regelgeving, waaronder de Regeling rijksbegrotingsvoorschriften. Voor de begrotingsadministratie wordt het verplichtingen-kasstelsel toegepast.
Focusonderwerpen
De Tweede Kamer heeft voor de verantwoording 2022 verzocht aandacht te besteden aan de terugkeer naar een regulier en voorspelbaar begrotingsproces. Voor 2022 heeft dit geen betrekking op de begroting van de Staten-Generaal.
Beleidsverslag
Beleidsprioriteiten
Een College dient, conform de Comptabiliteitswet 2016, artikel 2.1 lid 7 betreffende een niet-departementale begroting, enkel haar taken en bedrijfsvoering weer te geven. Derhalve bevat de niet-departementale begroting – in vergelijking met departementale begrotingen waarbij wel een weergave van het beleid wordt opgenomen – geen beleidsprioriteiten. In aansluiting hierop worden geen beleidsprioriteiten opgenomen in het jaarverslag.
Beleidsartikelen
Een beleidsartikel is opgebouwd uit de volgende elementen:
A. Algemene doelstelling;
B. Rol en verantwoordelijkheid;
C. Beleidsconclusies;
D. Budgettaire gevolgen van beleid;
E. Toelichting op de financiële instrumenten.
Het niet-beleidsartikel is opgebouwd uit de tabel budgettaire gevolgen en de toelichting op de tabel.
Toelichting op de financiële instrumenten
In de toelichting op de financiële instrumenten wordt een toelichting gegeven bij verschillen tussen de vastgestelde begroting 2022 en de realisatie 2022. Indien van toepassing wordt hierbij verwezen naar de eerste en tweede suppletoire begroting 2022. Het uitgangspunt is om daar de beleidsmatige en technische mutaties toe te lichten die groter zijn dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften 2023 is opgenomen, de zogenaamde staffel, te weten:
Begrotingsartikel | Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € mln.) | Technische mutaties (ondergrens in € mln.) |
---|---|---|
1. Wetgeving en controle Eerste Kamer | Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln. |
2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer | Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln. |
3. Wetgeving en controle Tweede Kamer | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.Ontvangsten: 2 mln. |
4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln. |
10. Nog onverdeeld | Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln. | Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln. |
Bedrijfsvoeringsparagraaf
Voor de Eerste Kamer en Tweede Kamer is een afzonderlijke bedrijfsvoeringsparagraaf opgenomen.
Jaarrekening
Verantwoordingsstaat
In de jaarrekening treft u de verantwoordingsstaat voor de Staten-Generaal.
Saldibalans
In de jaarrekening wordt de saldibalans opgenomen met de bijbehorende toelichting.
WNT-verantwoording
Het jaarverslag wordt afgesloten met de verantwoording van de Wet Normering Topinkomens (WNT) van de Staten-Generaal.
De Eerste Kamer vormt samen met de Tweede Kamer de Staten-Generaal. De voorzitter van de Eerste Kamer is ook de voorzitter van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal, zoals de vergadering op Prinsjesdag waarin de koning de troonrede voorleest.
De kerntaken van de Eerste Kamer zijn het toetsen van voorgenomen wetgeving als medewetgever en het controleren van het regeringsbeleid. De Eerste Kamer heeft als doel goede wetgeving en controle tot stand brengen. Dit vertaalt zich in:
– deugdelijke toetsing van de kwaliteit, de uitvoerbaarheid en de handhaafbaarheid van nationale en Europese ontwerpwet- en regelgeving;
– adequate controle van het Nederlandse regeringsbeleid;
– transparantie over de uitoefening van haar eigen taken en bevoegdheden en de uitvoering daarvan, en toereikende voorzieningen in een effectieve en efficiënte ondersteunende organisatie: de griffie;
– De Eerste Kamer vormt de voorlaatste schakel in de keten van het wetgevingsproces. Na aanvaarding door de Eerste Kamer bekrachtigt het staatshoofd wet- en regelgeving.;
– De controle op het regeringsbeleid gebeurt in interactie met de regering. De Eerste Kamer is betrokken bij de voorbereiding van zowel nationale als Europese wetgevings- en beleidsvoorstellen.
De bevoegdheden van de Eerste en Tweede Kamer op Europees terrein zijn dezelfde als op nationaal terrein. De Eerste Kamer
– voert onder andere overleg met de regering over de regeringsinzet bij de voorbereiding van Europese wetgeving;
– participeert in het kader van internationale samenwerking en parlementaire diplomatie in parlementaire assemblees van internationale organisaties;
– onderhoudt contacten met parlementen en regeringen van andere Europese lidstaten.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
Het beleid van de Eerste Kamer is in 2022 niet gewijzigd.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 | |
Verplichtingen | 14.424 | 13.433 | 18.892 | 20.837 | 20.432 | 15.848 | 4.584 |
Uitgaven | 12.707 | 12.636 | 16.848 | 21.904 | 21.178 | 15.848 | 5.330 |
Institutionele inrichting | |||||||
Apparaat Eerste Kamer | 9.035 | 8.884 | 12.880 | 17.081 | 15.701 | 11.641 | 4.060 |
Personele uitgaven | |||||||
Vergoeding voorzitter/leden Eerste Kamer | 3.590 | 3.639 | 3.751 | 4.661 | 4.910 | 4.128 | 782 |
Materiële uitgaven | |||||||
Verenigde Vergadering | 82 | 113 | 217 | 162 | 567 | 79 | 488 |
Ontvangsten | 193 | 218 | 127 | 151 | 342 | 140 | 202 |
Uitgaven
Institutionele inrichting
Apparaat Eerste Kamer
In 2022 is in het kader van de professionalisering van de griffie de capaciteit uitgebreid ten behoeve van het primaire proces. Om dit mogelijk te maken is het budget in verband met de toenemende bedrijfskosten, verhoging van de flexibiliteit en professionalisering van het ambtelijk apparaat uitgebreid met € 1,78 mln. Daarnaast zijn er verbeteringen doorgevoerd met betrekking tot de informatiebeveiliging.
Het project duurzame informatiehuishouding is in 2022 gestart (€ 0,96 mln.). Dit project komt voort uit het Rijksbrede project Open op orde en wordt afgerond in 2023.
De Eerste Kamer is in 2021 in het kader van de renovatie van het Binnenhof verhuisd naar een tijdelijke huisvesting. Deze tijdelijke huisvesting is groter dan de huisvesting aan het Binnenhof waardoor er meer voorzieningen nodig zijn voor beveiliging, audio visuele middelen en facilitaire dienstverlening. Het budget is hierop bijgesteld (€ 1,58 mln.).
Personele uitgaven
Vergoeding voorzitter/leden Eerste Kamer
De vergoedingen aan de voorzitter en leden van de Eerste Kamer zijn volgens beleid en wetgeving vergoed. In 2022 is het budget bijgesteld met betrekking tot uitgaven tot de Werkkostenregeling (€ 0,53 mln.).
Materiële uitgaven
Verenigde Vergadering
In 2022 heeft de Verenigde Vergadering ter gelegenheid van de opening van het parlementaire jaar op Prinsjesdag plaatsgevonden in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Dit in plaats van de gebruikelijke locatie in de Ridderzaal. De organisatie van Prinsjesdag is bekostigd door de Eerste Kamer (€ 0,57 mln.).
2022 | |
---|---|
Totaal apparaat | 21.178 |
waarvan personeel | 7.672 |
Eigen personeel | 6.214 |
Externe inhuur | 743 |
Overig personeel | 715 |
waarvan materieel | 8.029 |
waarvan overig (leden EK) | 4.910 |
waarvan overig (Prinsjesdag) | 567 |
Ontvangsten
De ontvangsten (€ 0,34 mln.) hebben vrijwel geheel betrekking op de afwikkeling van voorschotten over voorgaande jaren voor de ondersteuning van de fracties. De ontvangsten waren hoger dan vooraf is ingeschat (€ 0,14 mln.).
Onder dit artikel worden rechtspositionele uitgaven aan leden en oud-leden van de Tweede Kamer, alsmede hun nagelaten betrekkingen, geschaard.
De Tweede Kamer draagt ingevolge de Wet schadeloosstelling leden Tweede Kamer, de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers en de Wet schadeloosstelling, zorg voor de uitgaven ten behoeve van:
– de schadeloosstelling van de leden van de Tweede Kamer;
– de wachtgelden van oud-leden van de Tweede Kamer.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Pensioenen oud-leden | 448 | 442 | 430 | 432 | 451 | 448 |
Wachtgelden oud-leden | 69 | 62 | 54 | 14 | 58 | 48 |
Totaal | 517 | 504 | 484 | 446 | 509 | 496 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Schadeloosstelling | 22.180 | 23.461 | 24.416 | 24.393 | 23.515 | 25.054 |
Gemiddeld per lid Tweede Kamer | 148 | 156 | 163 | 163 | 157 | 167 |
Pensioenen en wachtgelden | 11.296 | 10.943 | 9.463 | 9.468 | 11.918 | 10.275 |
Totaal | 33.476 | 34.404 | 33.879 | 33.861 | 35.433 | 35.329 |
Gemiddeld per lid Tweede Kamer | 223 | 229 | 226 | 226 | 236 | 236 |
Schadeloosstelling leden Europarlement | 103 | 117 | 45 | 0 | 0 | 0 |
Gemiddeld per lid Europees Parlement | 103 | 117 | 45 | 0 | 0 | 0 |
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in de Comptabiliteitswet 2016 (artikel 4.4, lid 4) afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
Voor wat betreft de uitvoering en de beoogde resultaten deden zich geen bijzonderheden voor.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 | |
Verplichtingen | 34.521 | 33.924 | 34.411 | 34.885 | 36.903 | 34.600 | 2.303 |
Uitgaven | 34.521 | 33.924 | 33.862 | 35.434 | 35.329 | 34.600 | 729 |
Institutionele inrichting | |||||||
Schadeloosstelling | 23.461 | 24.416 | 24.394 | 23.516 | 25.054 | 22.701 | 2.353 |
Personele uitgaven | |||||||
Pensioenen en wachtgelden | 10.943 | 9.463 | 9.468 | 11.918 | 10.275 | 11.899 | ‒ 1.624 |
Schadeloosstelling Europarlementariërs incl. tegemoetkoming ziektekosten | 117 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 14 | 30 | 29 | 46 | 43 | 86 | ‒ 43 |
Uitgaven
Institutionele inrichting
Schadeloosstelling
Op dit artikel is sprake van een overschrijding als gevolg van de betaalde eindheffing in 2022 over het jaar 2021 voor de werkkostenregeling.
Personele uitgaven
Pensioenen en wachtgelden
Ten opzichte van 2021 is het aantal politieke pensioenen afgenomen van 451 naar 448 eind 2022. Dit is een daling van 3. Het aantal wachtgeldgerechtigden is gedaald van 58 naar 48. Dit is een daling van 10. Dit heeft geresulteerd in lagere uitgaven aan zowel wachtgelden als outplacement.
Uitgaven 2021 | Uitgaven 2022 | Verschil | |
---|---|---|---|
Pensioenen | 6.426 | 6.562 | 136 |
Wachtgelden | 3.997 | 3.059 | ‒ 938 |
Outplacement | 1.076 | 275 | ‒ 801 |
Uitvoeringskosten | 421 | 379 | ‒ 42 |
Totaal | 11.920 | 10.275 | ‒ 1.645 |
Ontvangsten
De ontvangsten hebben betrekking op de verrekening van neveninkomsten van de leden.
Volksvertegenwoordiging
Als volksvertegenwoordiging heeft de Tweede Kamer twee hoofdtaken: controle van de regering en (mede)wetgeving. Deze taken vloeien voort uit de artikelen 50 (vertegenwoordiging van het gehele Nederlandse volk), 65 tot en met 72 (werkwijze), 81 tot en met 87 (wetten en andere voorschriften), 105 (begrotingen), 137 en 138 (grondwetgeving) van de grondwet en enkele andere (grond)wetsartikelen.
De ambtelijke diensten
Het ondersteunen van het constitutioneel proces. Dit doen de ambtelijke diensten door middel van het bieden van een politiek neutrale, adequate en innovatieve ondersteuning van de Kamerleden in alle facetten van hun werk als volksvertegenwoordiger. De politieke prioriteiten, zoals door de Kamer bepaald, zijn daarbij leidend.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
Renovatie Binnenhof
Op 7 juli 2022 is het Definitief Ontwerp Renovatie Tweede Kamer vastgesteld. De planning voor de renovatie van de Tweede Kamer is nog steeds gericht op oplevering eind 2026 en verhuizing in de zomer van 2027. In de Achtste Voortgangsrapportage van de minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening van 3 november 2022 wordt de opstelling van een nieuwe, integrale planning toegezegd, waarin alle Binnenhof-gebruikers worden meegenomen.
Parlementair proces/werkwijze Kamer
De commissie voor de Werkwijze heeft in mei 2022 een ambtelijke evaluatie besproken van twee bepalingen die voortvloeien uit de algehele herziening van het Reglement van Orde in 2021: de aangescherpte regels voor deelname aan tweeminutendebatten en de commissie-Regeling van werkzaamheden. De commissie heeft geen aanbevelingen gedaan om deze bepalingen aan te passen, maar blijft wel de ontwikkeling hiervan in de praktijk volgen. Ten aanzien van de tweeminutendebatten heeft de commissie voor de Werkwijze verzocht om meer inzicht in het aantal tweeminutendebatten dat wordt gevoerd, uitgesplitst naar commissies. Hiermee hoopt de commissie beter in beeld te krijgen hoe uitvoering gegeven kan worden aan de aanbeveling van de werkgroep Versterking functies Tweede Kamer om het aantal moties te beperken. In dit verband heeft de commissie ook een aanpassing gedaan aan het appreciatiekader voor moties door bewindspersonen, met de verwachting dat er hierdoor meer moties zullen worden overgenomen door de regering.
Met ingang van de eerste vergadering na het zomerreces is het openbare toezeggingenregister in gebruik genomen, zoals gevraagd in het amendement van de leden Van der Molen en Van Meenen (Kamerstuk 35 322, nr. 31). De verwachting is dat de openbare toezeggingenregistratie een bijdrage kan leveren aan het beperken van het aantal moties.
Op verzoek van de commissie voor de Werkwijze heeft het Rathenau Instituut een onderzoek uitgevoerd naar de toegankelijkheid en transparantie van petities en burgerinitiatieven die aan de Tweede Kamer worden aangeboden. Doel van dit onderzoek was om zicht te krijgen op mogelijke verbeteringen van deze instrumenten, bijvoorbeeld door middel van een digitaal platform. Het rapport ‘Voor het voetlicht. Kansen voor het vergroten van de stem van burgers met petities en burgerinitiatieven’ is op 22 december 2022 aan de Voorzitter aangeboden (Kamerstuk 35 992, nr. 20). Hiermee heeft de commissie voor de Werkwijze uitvoering gegeven aan de motie van de leden Van der Molen en Özütok over onderzoek naar de mogelijkheid van een digitaal platform voor het starten van petities (Kamerstuk 35 340, nr. 7).
De Werkgroep Effectief Opereren in crisissituaties heeft op 30 november 2022 haar verslag aan het Presidium aangeboden. Deze werkgroep, onder voorzitterschap van het lid Sneller, is door het Presidium ingesteld naar aanleiding van de motie-Van Gent c.s. (Kamerstuk 35 322, nr. 43) om te onderzoeken hoe de Kamer in tijden van crisissituaties effectief kan opereren, rekening houdend met het staatsrechtelijk kader en specifiek ingaand op crisissituaties waarin fysieke aanwezigheid voor plenaire beraadslaging en besluitvorming bemoeilijkt wordt.
Het verslag van de werkgroep biedt handvatten en randvoorwaarden voor de vraag of, in welke mate en op welke wijze er gebruik kan worden gemaakt van digitale vergadermogelijkheden. Tevens geeft de werkgroep enkele overwegingen en doet zij aanbevelingen aan het Presidium rondom de toepassing van een digitaal quorum, digitaal beraadslagen en digitaal stemmen in tijden van crisissituaties. Bij brief d.d. 5 december 2022 heeft het Presidium het eindverslag aangeboden aan de Kamer (Kamerstuk 36 062, nr. 16). Het Presidium heeft besloten de aanbevelingen van de werkgroep verder ter hand te nemen.
Transparantie
Er is wederom geïnvesteerd in de doorontwikkeling van de apps Debat Direct en Debat Gemist, die het mogelijk maken om debatten, briefings en gesprekken, plenair en in commissieverband, live te volgen of terug te kijken. Voor beide apps is met een aanbesteding de continuïteit geborgd voor de voorgeschreven ondertiteling van de beschikbare debatten. Deze ondertiteling is niet live, maar wordt na publicatie aan de video toegevoegd.
Onderzoeksinstrumenten Kamer
De Kamer heeft in de afgelopen periode in toenemende mate gebruik gemaakt van de haar beschikbare onderzoeksinstrumenten.
- Februari 2021 is de Parlementaire Enquête Aardgaswinning Groningen van start gegaan. De werkzaamheden liggen goed op schema. Publicatie van het eindrapport is voorzien eind februari 2023.
- Februari 2022 is de Parlementaire Enquête Fraudebeleid en Dienstverlening van start gegaan. De staf is volop bezig met de verwerking van de inmiddels gevorderde documenten. In het 1e kwartaal 2023 starten de besloten voorgesprekken; rond het zomerreces starten de openbare verhoren. De werkzaamheden van de commissie zullen naar verwachting in het eerste kwartaal van 2024 afgerond zijn.
- Juli 2022 is de tijdelijke commissie Corona gestart. Deze commissie werkt aan een onderzoeksvoorstel voor de parlementaire enquêtecommissie Corona. Naar verwachting wordt dit voorstel in het voorjaar van 2023 opgeleverd.
- Het verslag van de werkgroep evaluatie Tijdelijk protocol parlementaire ondervraging is besproken door de Commissie voor de werkwijze op 1 november 2022; daarna volgde een schriftelijke vragenronde.
- De werkgroep Versterking functies Tweede Kamer heeft op 8 november 2022 een tussentijdse monitor uitgebracht. De werkgroep constateert dat de praktische werkagenda goed is ontvangen: er is brede waardering voor het werken met een halfjaarlijkse strategische procedurevergadering, en er zijn concrete initiatieven genomen op het gebied van wetgeving, EU en kennisversterking. Een voorbeeld is de toename van het aantal rapporteurs, die de commissies zowel versterken als ontzorgen. Ook zijn er pilots gestart rondom burgerparticipatie, en zijn er parlementaire verkenningen aangekondigd.
Integrale veiligheid
In 2022 kwam de Tweede Kamer voor diverse veiligheidsuitdagingen te staan: dit kwam onder andere doordat het veiligheidsbeeld in de maatschappij is veranderd. Zo is het anti-overheid denken de afgelopen jaren toegenomen en is een gedeelte ervan geradicaliseerd (https://www.aivd.nl/onderwerpen/jaarverslagen/jaarverslag-2021/nationale-dreigingen). Dit heeft ook impact op de veiligheidssituatie van het pand, de systemen en de leden van de Tweede Kamer. Zowel op de fysieke als op de digitale beveiliging zijn in 2022 interventies gepleegd om de veiligheid te borgen. Ook rondom de integrale veiligheid van Kamerleden zijn een groot aantal stappen gezet.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 | |
Verplichtingen | 104.748 | 131.664 | 133.027 | 172.136 | 153.654 | 132.833 | 20.821 |
Waarvan garantieverplichtingen | 952 | 521 | 869 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Waarvan overig | 103.796 | 131.143 | 132.158 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Uitgaven | 105.456 | 125.725 | 133.988 | 153.833 | 157.556 | 132.833 | 24.723 |
Institutionele inrichting | |||||||
Apparaat Tweede Kamer | 73.756 | 92.493 | 89.951 | 105.253 | 107.876 | 85.499 | 22.377 |
Onderzoeksbudget | 192 | 544 | 1.296 | 616 | 285 | 2.383 | ‒ 2.098 |
Materiële uitgaven | |||||||
Drukwerk | 1.209 | 1.042 | 1.065 | 1.251 | 830 | 1.929 | ‒ 1.099 |
Fractiekosten | 28.007 | 29.292 | 38.884 | 43.303 | 42.936 | 38.367 | 4.569 |
Uitzending leden | 316 | 322 | 83 | 54 | 262 | 465 | ‒ 203 |
Parlementaire enquêtes | 0 | 11 | 462 | 1.241 | 3.170 | 2.070 | 1.100 |
Bijdrage ProDemos | 1.976 | 2.021 | 2.247 | 2.115 | 2.197 | 2.120 | 77 |
Ontvangsten | 3.751 | 4.151 | 3.448 | 6.105 | 11.746 | 3.639 | 8.107 |
Overzicht van risicoregelingen
Artikel | Omschrijving | Uitstaande garanties 2021 | Verleend 2022 | Vervallen 2022 | Uitstaande garanties 2022 | Garantie- plafond | Totaal plafond | Totaalstand risicovoorziening |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | Fractiekosten | 6.499 | 0 | 303 | 6.499 | 0 | 0 | 0 |
Eind 2021 was sprake van een bedrag van € 6,5 mln. aan uitstaande garanties. In 2022 is een bedrag van € 303.000 aan garanties tot betaling gekomen. Het totaal aan uitstaande garanties aan de fracties per 31-12-2022 heeft een omvang van € 6,2 mln.
Uitgaven
2022 | |
---|---|
Totaal apparaat | 107.876 |
waarvan personeel | 55.019 |
Eigen personeel | 54.227 |
(Ambtelijke) Detacheringen | 792 |
Externe inhuur | 12.236 |
Overig personele kosten (vorming & opleiding) | 1.252 |
waarvan materieel | 39.369 |
Institutionele inrichting
Apparaatsuitgaven
In 2022 is de begroting opgehoogd voor de investeringen ten behoeve van de invoering van de Wet Open Overheid en de verbetering van de informatiehuishouding van de Tweede Kamer. Verder is de begroting opgehoogd voor het behoud en versterking van de kwaliteit in de bedrijfsvoering en in de parlementaire ondersteuning (uitbreiding formatie). Verder heeft een ophoging plaatsgevonden voor het beheer en onderhoud van ICT installaties, digitale veiligheid en het functioneel verbeteren van de werkplek. Tot slot is de begroting opgehoogd voor nieuwe en extra verbindingen in B67.
Een deel van de in 2022 extra toegekende middelen is met een kasschuif verschoven naar 2023.
Het betreft allereerst een verschuiving van € 1 mln. als gevolg van de vertraging bij de aanbesteding van een nieuw aan te schaffen informatiesysteem. Verder heeft de vernieuwde inrichting van de meldkamer vertraging opgelopen (gezamenlijk project Tweede Kamer en het Rijksvastgoedbedrijf). Hierdoor vindt een betaling van € 0,8 mln. die in 2022 begroot was in 2023 plaats. Daarnaast wordt de achtste etage van de tijdelijke huisvesting in 2023 opgeleverd (gezamenlijk project Tweede Kamer en het Rijksvastgoedbedrijf). Een betaling van € 0,8 mln. die in 2022 begroot was vindt in 2023 plaats.
Tot slot zijn in 2022 de uitgaven en ontvangsten opgehoogd met € 7,7 mln. De hogere uitgaven zijn onder andere gerelateerd aan werkzaamheden voor de dienstverleningsovereenkomsten en hogere uitgaven aan nutsvoorzieningen. De hogere ontvangsten worden onder het kopje ontvangsten toegelicht.
Rekening houdend met bovengenoemde begrotingsbijstellingen resteert een klein overschot van € 0,4 mln. op de apparaatsuitgaven.
Roemernorm
In de motie-Roemer (Kamerstukken II 2009/10, 32360, nr. 5) worden de uitgaven binnen het Rijk aan niet-formatief personeel begrensd op 10% van de gezamenlijke uitgaven op alle artikelen voor formatief en niet-formatief personeel. Daarbij is aangegeven dat de norm van 10% het karakter heeft van «comply-or-explain» en dan ook gezien wordt als richtinggevend en niet als afdwingbaar.
In 2022 is € 69,7 mln. besteed aan personele uitgaven. De totale uitgaven aan niet-formatief personeel over 2022 bedragen € 12,2 mln. Dit leidt tot een percentage van de Roemernorm van 17,5%. Hiermee wordt de norm van 10% overschreden.
De externe inhuur is in 2022 om een aantal redenen hoger dan voorgaande jaren. Er is sprake van een krappe arbeidsmarkt waar sommige schaarse kennis moeilijk te vinden is (informatiebeveiliging, IT kennis). Vacatures zijn hierdoor lastig in te vullen. Ook heeft de introductie van nieuwe regelgeving zoals de WOO geleid tot extra benodigde capaciteit. Tot slot heeft de aanscherping van de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties geleid tot een heroverweging binnen de Tweede Kamer van de toepassing van de definitie van externe inhuur die valt onder de Roemernorm. Dit heeft tot gevolg dat inzet van beveiligers m.i.v. 2022 valt onder de Roemernorm.
Uitgaven aan formatief personeel | 56.191 |
---|---|
Uitgaven aan detacheringen | 1.305 |
Uitgaven aan niet-formatief personeel | 12.236 |
Totaal (A) | 69.732 |
Niet-formatief personeel (B) | 12.236 |
Roemernorm (B als % van A) | 17,5% |
Onderzoeksbudget
Dit betreft de uitgaven van de Kamercommissies. Alle Commissies hebben inmiddels een onderzoeksagenda opgesteld. In 2022 is het beschikbare bedrag op dit artikel verlaagd met € 0,31 mln. voor de pilot bij de Dienst Analyse en Onderzoek. Desondanks zijn de uitgaven van Commissies minimaal.
Materiële uitgaven
Drukwerk
Op dit artikel worden de uitgaven voor de publicatie van de handelingen en officiële publicaties op www.overheid.nl. geboekt. Als gevolg van andere betalingsafspraken met de leverancier, de tarieven van de SDU en het aantal geproduceerde pagina’s zijn de uitgaven lager dan begroot.
Fractiekosten
Als gevolg van de uitkomsten van de verkiezingen in 2021 is de begroting 2022 voor de Regeling financiële ondersteuning fracties Tweede Kamer structureel verhoogd (bij de eerste suppletoire begroting). Verder zijn in 2022 de zetelbedragen geïndexeerd conform de verhoging CAO-Rijk en is de loonbijstelling op dit artikel verwerkt. Tot slot heeft één fractie een beroep op de trekkingsrechten gedaan.
Uitzending Leden
De uitgaven zijn beperkt als gevolg van de reisbeperkingen (Coronavirus) die in het begin 2022 nog van kracht waren. Dit heeft geleid tot een onderbenutting.
Parlementaire enquêtes
De parlementaire enquête Aardgaswinning Groningen (PEAG) is gedurende het jaar verder uitgevoerd. In 2022 is de parlementaire enquête Fraudebeleid en dienstverlening gestart. Bij de eerste suppletoire begroting is de begroting voor deze enquête opgehoogd. Bij de PEAG hebben niet alle verwachte uitgaven in 2022 plaatsgevonden. Dit heeft geresulteerd in een onderbenutting op dit artikelonderdeel.
Bijdrage aan ProDemos
Dit artikelonderdeel is nagenoeg uitgeput.
Ontvangsten
De hogere ontvangsten zijn onder andere het gevolg van verhoogde ontvangsten uit dienstverleningsovereenkomsten met andere Hoge Colleges van Staat. Daarnaast heeft een aantal fracties in 2021 het maximum in hun egalisatiereserve bereikt en is het overschot terugbetaald aan de Tweede Kamer. De omzet van het Restaurantbedrijf is lager uitgevallen vanwege meer hybride werken. Dit tezamen heeft geleid tot een overschot op de ontvangsten.
Het onder dit artikel opgenomen budget ten behoeve van wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer betreft de kosten van interparlementaire activiteiten.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
Voor wat betreft de uitvoering en de beoogde resultaten deden zich geen bijzonderheden voor.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 | |
Verplichtingen | 1.090 | 1.172 | 904 | 891 | 1.031 | 1.535 | ‒ 504 |
Uitgaven | 1.171 | 1.181 | 904 | 891 | 948 | 1.535 | ‒ 587 |
Materiële uitgaven | |||||||
Interparlementaire betrekkingen | 1.171 | 1.181 | 904 | 891 | 948 | 1.535 | ‒ 587 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven
Materiële uitgaven
Interparlementaire betrekkingen
Het budget voor interparlementaire betrekkingen is in 2022 niet volledig tot besteding gekomen. Dit als gevolg van de reisbeperkingen die voornamelijk in het begin van het jaar nog van kracht waren. Deze hebben een negatieve impact gehad op het reizen naar internationale organisaties, het Caribisch deel van het Koninkrijk en de ontvangst van buitenlandse delegaties. Dit heeft geleid tot een onderbenutting.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 | 2022 | |
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nog te verdelen | |||||||
Loonbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Prijsbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nog onverdeeld | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vanuit dit artikel wordt de loon- en prijsbijstelling naar de artikelen geboekt.
Paragraaf 1 - Uitzonderingsrapportage voor vier verplichte onderdelen
Rechtmatigheid
De geconstateerde onrechtmatigheden zijn beperkt en blijven binnen de vastgestelde grenzen.
Totstandkoming niet-financiële verantwoordingsinformatie
Er zijn geen bijzonderheden te melden.
Begrotingsbeheer, financieel beheer en materiële bedrijfsvoering
De Algemene Rekenkamer (AR) constateerde over 2021 een onvolkomenheid op het kunstbeheer. Het kunstbeheer vergt nog de nodige aandacht. In 2021 is gestart met een meerjarig plan om het kunstbeheer op orde te brengen, zodat het voldoet aan alle daaraan gestelde normen.
Belangrijkste materiële fraude- en corruptierisico's en genomen maatregelen.
De Eerste Kamer heeft de functiescheiding m.b.t. financiële processen en de interne controle verbeterd. In 2023 wordt gestart met de uitwerking van risicomanagement.
Overige aspecten van de bedrijfsvoering
Er zijn geen bijzonderheden te melden.
Paragraaf 2 - Rijksbrede bedrijfsvoeringsonderwerpen
M&O-risico's en M&O beleid
Er hebben zich geen bijzonderheden voorgedaan.
Grote lopende ICT-projecten
Er lopen binnen de Eerste Kamer geen ICT-projecten boven de € 5 mln. euro.
Paragraaf 3 - Belangrijke ontwikkelingen en verbeteringen in de bedrijfsvoering
Informatiebeveiliging
Er zijn conform plan verbeteringen doorgevoerd in de informatiebeveiliging.
Paragraaf 1 - Uitzonderingsrapportage voor vier verplichte onderdelen
Rechtmatigheid
Er zijn geen overschrijdingen van de rapporteringstoleranties geconstateerd.
Totstandkoming niet-financiële verantwoordingsinformatie
Er zijn geen bijzonderheden te melden.
Begrotingsbeheer, financieel beheer en de materiële bedrijfsvoering
De Tweede Kamer heeft naar aanleiding van de bevindingen van de Algemene Rekenkamer (AR) en de Auditdienst Rijk (ADR) over 2021 maatregelen getroffen ter versterking van het financieel beheer. Het betreft zowel kwantitatieve en kwalitatieve versterking in de personele sfeer als het treffen van organisatorische en procedurele maatregelen. Alle verplichtingen en uitgaven boven een vastgesteld normbedrag van € 100.000,- worden door de business controllers vooraf extra gecontroleerd op rechtmatigheid, juistheid en volledigheid.
De Tweede Kamer werkt ook in 2023, conform eerdere aanbevelingen van de ADR, verder aan het verbeteren van de administratieve verwerking van verplichtingen en de prestatieonderbouwing bij facturen. Een interne instructie bij dit laatste aspect is in voorbereiding.
De Tweede Kamer heeft eind 2021 en begin 2022 geïnvesteerd in het actualiseren van de procesbeschrijving kunstbeheer en het uitvoeren en vastleggen van een risicoanalyse gericht op dat kunstbeheer. Verder zijn conform de procedure een beknopte inventarisatie (deelwaarneming) en een integrale inventarisatie uitgevoerd die voldoen aan de eisen die daaraan worden gesteld.
In het kader van informatiebeveiliging is een risicoanalyse uitgevoerd op het Facility Management Systeem dat de Tweede Kamer onder ander gebruikt voor de registratie van de kunstwerken.
De aanbevelingen van de ADR voor het verder verbeteren van de registratie van de kunstwerken in de administratie en de maatregelen om risico’s van vermissing te mitigeren, worden door de Tweede Kamer overgenomen.
Belangrijkste materiële fraude- en corruptierisico’s en genomen maatregelen
In het kader van de informatiebeveiliging investeert de Tweede Kamer in brede zin in het treffen van beheersmaatregelen die potentiële risico’s moeten mitigeren. Dat geldt ook voor het financiële informatiesysteem dat de Tweede Kamer gebruikt en beschikbaar stelt aan de andere Hoge Colleges van Staat. De Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en een set van algemene beheersmaatregelen voor IT-organisaties (GITC) gericht op de jaarrekening, vormen daarbij het kader. De ADR constateert dat de Tweede Kamer in 2022 stappen heeft gezet ten aanzien van opzet en bestaan van de GITC- maatregelen voor dat deel waar zij zelf verantwoordelijk voor is. Ten aanzien van de uitbestede IT-diensten wordt aangegeven dat het zicht op de effectieve beheersing beter kan. De Tweede Kamer maakt in 2023 afspraken met de leveranciers ter verbetering van de relevante IT-beheersmaatregelen.
De Tweede Kamer heeft in 2022 aandacht besteed aan frauderisico’s gericht op het financieel en materieelbeheer en een beleidsnotitie vastgesteld waarin het proces van frauderisicobeheersing uitgebreid is beschreven. Op onderdelen is daarnaast vormgegeven aan de invoering van het 4-ogenprincipe en is in het betalingsverkeer een extra waarborg gerealiseerd.
In 2023 wordt opnieuw een aantal risk-assessments uitgevoerd waarbij meer onderdelen binnen de Tweede Kamer worden betrokken.
Overige aspecten van de bedrijfsvoering
Er zijn geen bijzonderheden te melden.
Paragraaf 2 - Rijksbrede bedrijfsvoeringsonderwerpen
Audit Committee
Het Audit Committee heeft in 2022 driemaal hybride vergaderd. De vierde geplande bijeenkomst is door het neerleggen van de taken door het MT en het vertrek van een groot deel van de ambtelijke top komen te vervallen. In 2023 wordt bezien wanneer en in welke samenstelling het Audit Committee weer bijeenkomt.
Open standaarden en toegankelijkheid
De Tweede Kamer doet haar uiterste best om aan alle verplichte open standaarden te voldoen. Voor de overgrote meerderheid voldoen we aan deze standaarden. Standaard voegt de Kamer ‘open standaarden’ toe als randvoorwaarde bij de aanschaf of ontwikkeling van nieuwe systemen of applicaties. Dit doen we door het als ontwerpeis mee te geven bij projecten. Voor reeds bestaande systemen, waarin documenten tot stand komen en gepubliceerd worden in een zeer complexe keten waarin ook derde partijen betrokken zijn, geldt dat een klein deel van de documenten nog niet in een open standaard op de website gepubliceerd wordt. De Tweede Kamer zet zich blijvend in om samen met de ketenpartners de benodigde wijzigingen in het werkproces te realiseren.
Paragraaf 3 - Belangrijke ontwikkelingen en verbeteringen in de bedrijfsvoering
Een belangrijke ontwikkeling eind 2022 was het neerleggen van de taken door het gehele MT en het vertrek van de groot deel van de ambtelijke top op 11 november 2022. De Tweede Kamer heeft na het vertrek een tijdelijk waarnemend Griffier aangesteld en passende maatregelen getroffen waardoor de continuïteit van het financieel beheer gewaarborgd bleef.
Art. | Omschrijving | Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2) - (1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | ||
Totaal | 184.816 | 184.816 | 3.865 | 212.020 | 215.011 | 12.131 | 27.204 | 30.195 | 8.266 | |
Beleidsartikelen | ||||||||||
1 | Wetgeving en controle Eerste Kamer | 15.848 | 15.848 | 140 | 20.432 | 21.178 | 342 | 4.584 | 5.330 | 202 |
2 | Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer | 34.600 | 34.600 | 86 | 36.903 | 35.329 | 43 | 2.303 | 729 | ‒ 43 |
3 | Wetgeving en controle Tweede Kamer | 132.833 | 132.833 | 3.639 | 153.654 | 157.556 | 11.746 | 20.821 | 24.723 | 8.107 |
4 | Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | 1.535 | 1.535 | 0 | 1.031 | 948 | 0 | ‒ 504 | ‒ 587 | 0 |
Niet-beleidsartikelen | ||||||||||
10 | Nog Onverdeeld | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Activa | 31-12-2022 | 31-12-2021 | Passiva | 31-12-2022 | 31-12-2021 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Intra-comptabele posten | Intra-comptabele posten | |||||||||
1) | Uitgaven ten laste van de begroting | 215.011 | 212.062 | 2) | Ontvangsten ten gunste van de begroting | 12.131 | 6.302 | |||
3) | Liquide middelen | 1 | 0 | |||||||
4) | Rekening-courant Rijkshoofdboekhouding1 | 0 | 0 | 4a) | Rekening-courant Rijkshoofdboekhouding | 197.918 | 200.885 | |||
5) | Rekening-courant RHB Begrotingsreserve | 0 | 0 | 5a) | Begrotingsreserves | 0 | 0 | |||
6) | Vorderingen buiten begrotingsverband | 541 | 278 | 7) | Schulden buiten begrotingsverband | 5.504 | 5.153 | |||
8) | Kas-transverschillen | 0 | 0 | |||||||
Subtotaal intra-comptabel | 215.553 | 212.340 | Subtotaal intra-comptabel | 215.553 | 212.340 | |||||
Extra-comptabele posten | Extra-comptabele posten | |||||||||
9) | Openstaande rechten | 0 | 0 | 9a) | Tegenrekening openstaande rechten | 0 | 0 | |||
10) | Vorderingen | 193 | 1.106 | 10a) | Tegenrekening vorderingen | 193 | 1.106 | |||
11a) | Tegenrekening schulden | 0 | 0 | 11) | Schulden | 0 | 0 | |||
12) | Voorschotten | 60.152 | 58.220 | 12a) | Tegenrekening voorschotten | 60.152 | 58.220 | |||
13a) | Tegenrekening garantieverplichtingen | 6.197 | 6.500 | 13) | Garantieverplichtingen | 6.197 | 6.500 | |||
14a) | Tegenrekening andere verplichtingen | 35.550 | 38.542 | 14) | Andere verplichtingen | 35.550 | 38.542 | |||
15) | Deelnemingen | 0 | 0 | 15a) | Tegenrekening deelnemingen | 0 | 0 | |||
Subtotaal extra-comptabel | 102.092 | 104.368 | Subtotaal extra-comptabel | 102.092 | 104.368 | |||||
Totaal | 317.645 | 316.708 | Totaal | 317.645 | 316.708 |
TOELICHTING OP DE SALDIBALANS per 31 december 2022
Algemeen
Het intracomptabele deel van de saldibalans (financiële posten 1 t/m 8) bevat het resultaat van de financiële transacties in de departementale administratie die een directe relatie hebben met de kasstromen. Deze kasstromen worden via de rekening-courant met het ministerie van Financiën bijgehouden.
Het extracomptabele deel bevat het saldo van de overige rekeningen die met sluitrekeningen in evenwicht worden gehouden.
De cijfers in de saldibalans zijn vermeld in duizendtallen en afgerond naar boven. Hierdoor kunnen bij het subtotaal en het totaal afrondingsverschillen optreden.
Ad 1 en 2. Uitgaven en ontvangsten
Bij de begrotingsuitgaven en -ontvangsten zijn de gerealiseerde uitgaven en ontvangsten opgenomen met betrekking tot het jaar 2022 waarvoor de Rijksrekening nog niet door de Tweede Kamer is goedgekeurd.
Ad 3. Liquide middelen
De post liquide middelen is opgebouwd uit de contante gelden aanwezig in de kluis van de kasbeheerders. Het totaalbedrag ad € 450,- is als volgt opgebouwd:
Liquide middelen | Saldo |
---|---|
a) Eerste Kamer | 450 |
b) Tweede Kamer | 0 |
Totaal | 450 |
Ad 4a. Rekening-courant Rijkshoofdboekhouding
Op de Rekening‑courant met de Rijkshoofdboekhouding (RHB) wordt de financiële verhouding met het ministerie van Financiën weergegeven. Opgenomen zijn de bedragen conform Rekening-courant afschriften en het saldobiljet. De volgende Rekening-courantverhouding is opgenomen in de balans:
Rekening-courant | Saldo |
---|---|
a) Rekening-courant FIN/RHB | 197.917.315 |
Totaal | 197.917.315 |
Ad 6. Vorderingen buiten begrotingsverband
Intra-comptabele vorderingen | Saldo |
---|---|
a) Vorderingen Kasbeheerders | |
Eerste Kamer | 2.221 |
Tweede kamer | 538.347 |
Totaal | 540.568 |
Ad a) Vorderingen kasbeheerders
Eerste Kamer
De vorderingen van de Eerste Kamer bestaat per 31 december 2022 uit het saldo van de openstaande vorderingen inzake dubbele betaling en doorbelastingen aan de Tweede Kamer, afwikkeling vindt plaats in 2023 ‒ 2025.
Tweede Kamer
De vorderingen van de Tweede Kamer hebben betrekking op de nog per 31 december 2022 af te wikkelen voorschotten dienstreizen (€ 297.345) en nader te verklaren boekingen of door te belasten posten
(€ 213.353).
Ad 7. Schulden buiten begrotingsverband
Het bedrag aan schulden buiten begrotingsverband is als volgt opgebouwd:
Intra-comptabele schulden | Saldo |
---|---|
a) Eerste Kamer | 37.115 |
b) Tweede Kamer | 5.466.966 |
Totaal | 5.504.081 |
Ad a) Eerste Kamer
De schulden van de Eerste Kamer bestaan uit openstaande crediteuren die in januari 2023 worden betaald.
Ad b) Tweede Kamer
De schulden van de Tweede Kamer bestaan met name uit nog af te dragen loonheffingen (€ 4.615.458) en pensioenpremies (€ 840.587) over de maand december.
Ad 10. Vorderingen
Ad 10a. Tegenrekening vorderingen
Het totaalbedrag is als volgt opgebouwd:
Type vordering | Saldo |
---|---|
a) Vorderingen Kasbeheerders | |
Eerste Kamer | 22.348 |
Tweede Kamer | 170.033 |
Totaal | 192.381 |
Het saldo van de Eerste Kamer bestaat uit af te wikkelen voorschot 2021 SP, doorbelaste kosten aan de Tweede Kamer en aan Prodemos en een vordering op RVB. Al deze vorderingen worden in het eerste kwartaal van 2023 afgewikkeld. Het saldo van de Tweede Kamer bestaat uit creditnota’s van eind december die in 2023 worden verrekend met uitstaande facturen of betaald worden door leveranciers.
Ad12. Voorschotten
Ad 12a. Tegenrekening voorschotten
De saldi van de per 31 december openstaande voorschotten en van de in 2022 afgerekende voorschotten worden hieronder per jaar gespecificeerd.
Ontstaansjaar | Stand 01-01-2022 | verstrekt 2022 | afgerekend 2022 | stand 31-12-2022 |
---|---|---|---|---|
t/m 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2018 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2019 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2020 | 111.421 | 0 | 111.421 | 0 |
2021 | 1.179.465 | 0 | 1.094.128 | 85.337 |
2022 | 0 | 773.781 | 773.781 | |
Totaal | 1.290.886 | 773.781 | 1.205.549 | 859.118 |
Ontstaansjaar | Stand 01-01-2022 | verstrekt 2022 | afgerekend 2022 | stand 31-12-2022 |
---|---|---|---|---|
t/m 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2018 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2019 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2020 | 183.720 | 0 | 183.720 | 0 |
2021 | 56.745.384 | 0 | 52.392.478 | 4.352.906 |
2022 | 0 | 54.939.163 | 54.939.163 | |
Totaal | 56.929.104 | 54.939.163 | 52.576.198 | 59.292.069 |
Voorschotten openstaand | Saldo |
---|---|
Eerste Kamer | 859.118 |
Tweede Kamer | 59.292.069 |
Totaal | 60.151.187 |
Ad a) Eerste Kamer
Het saldo openstaande voorschotten van de Eerste Kamer bestaat voornamelijk uit in 2021 en 2022 verstrekte voorschotten aan de fractie-ondersteuning van € 777.564. De voorschotten fractie-ondersteuning 2021 worden in het vierde kwartaal van 2022 afgewikkeld (€ 78.619), die betrekking hebben op 2022 (€ 698.945) in het tweede kwartaal van 2023. Daarnaast staan nog aan Loyalis verstrekte voorschotten over de periode 2021 (€ 6.718) en 2022 (€ 67.216) open. Na ontvangst van de goedkeurende accountantsverklaringen van respectievelijk 2021 en 2022 worden deze afgewikkeld.
Ad b) Tweede Kamer
Het saldo openstaande voorschotten van de Tweede Kamer bestaat uit verstrekte voorschotten aan de fracties in 2022 (€ 42.612.460), voorschotten aan APG (pensioen en wachtgelden) over het jaar 2021 (€ 4.352.906) en 2022 (€ 10.345.803) en voorschotten ProDemos (€ 1.908.000). Na ontvangst van de goedkeurende accountantsverklaringen zullen de voorschotten in 2023 worden afgewikkeld.
Ad13. Garantieverplichtingen
Ad 13a. Tegenrekening garantieverplichtingen
Verplichtingen per 1/1 | 6.499.256 | |
---|---|---|
Aangegane verplichtingen in het verslagjaar (incl neg. Bijstellingen) | 0 | +/+ |
6.499.256 | ||
Tot betaling gekomen in 2022 | 302.698 | -/- |
Negatieve bijstellingen verplichtingen uit eerdere begrotingsjaren | 0 | -/- |
Totaal | 6.196.558 |
De garanties van de Tweede Kamer vloeien voort uit het gestelde in de regeling «Tegemoetkoming in de kosten van de fracties».
Ad 14. Andere verplichtingen
Ad 14a. Tegenrekening andere verplichtingen
Verplichtingen per 1/1 | 38.541.759 | |
Aangegane verplichtingen in het verslagjaar (incl neg. Bijstellingen) | 214.324.211 | +/+ |
252.865.971 | ||
Tot betaling gekomen in 2022 | 215.011.000 | -/- |
Negatieve bijstellingen verplichtingen uit eerdere begrotingsjaren | 2.304.211 | -/- |
Totaal | 35.550.759 |
De toelichting heeft betrekking op de negatieve bijstellingen die per saldo een omvang hebben van meer dan 10% en of meer dan € 0,1 mln. ten opzichte van de verplichtingenstand per 31-12-2021.
Met betrekking tot externe inhuur heeft de TK vanwege gewijzigde aanvragen een aantal verplichtingen (€ 0,26 mln.) naar beneden bijgesteld. Ook heeft de TK het beheer en onderhoud van de audio-visuele installatie eerder afgesloten. De verplichting is daarbij naar beneden bijgesteld (€ 0,32 mln.).
De Wet normering topinkomens (WNT) bepaalt dat de bezoldiging en eventuele ontslaguitkeringen van topfunctionarissen in de publieke en semi-publieke sector op naamsniveau vermeld moeten worden in het financieel jaarverslag. Deze publicatieplicht geldt tevens voor topfunctionarissen die bij een WNT-instelling geen - al dan niet fictieve - dienstbetrekking hebben of hadden. Daarnaast moeten van niet-topfunctionarissen de bezoldiging (zonder naamsvermelding) gepubliceerd worden indien deze het wettelijk bezoldigingsmaximum te boven gaan. Niet-topfunctionarissen zonder dienstverband vallen echter buiten de reikwijdte van de wet.
Voor dit departement heeft de publicatieplicht betrekking op onderstaande functionarissen. De bezoldigingsgegevens van de leden van de Top Management Groep zijn opgenomen in het jaarverslag van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het algemeen bezoldigingsmaximum bedraagt in 2022 € 216.000.
Naam instelling | Naam topfunctionaris | Functie | Datum aanvang dienstverband (indien van toepassing) | Datum einde dienstverband (indien van toepassing) | Dienstverband in fte (+ tussen haakjes omvang in 2021) | Op externe inhuur-basis (nee; <= 12 kalender-mnd; > 12 kalender-mnd) | Beloning plus onkostenvergoedingen (belast) (+ tussen haakjes bedrag in 2021) | Voorzieningen t.b.v. beloningen betaalbaar op termijn (+ tussen haakjes bedrag in 2021) | Totale bezoldiging in 2022 (+ tussen haakjes bedrag in 2021) | Individueel toepasselijk bezoldigingsmaximum | Motivering en bedrag (indien overschrijding) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | R. Nehmelman | Griffier | 1 (1) | 255.214 (161.929) | 23.331 (22.774) | 278.545 (184.703) | 216.000 | Nabetaling van 69.472 euro over periode 2018 ‒ 2021. Hierdoor wordt de norm m.b.t. deze jaren niet overschreden. | |||
Tweede Kamer der Staten-Generaal | Mevr. S.M. Roos | Griffier | 1 (1) | nee | 191.635 (185.284) | 24.022 (23.326) | 215.657 (208.610) | 216.000 | |||
Tweede Kamer der Staten-Generaal | Dhr. G.J.A. Hamilton | Waarnemend Griffier | 8-12-2022 | 1 | nee | 10.187 | 0 | 10.187 | 14.203 |
Er zijn geen functionarissen die in 2022 een bezoldiging boven het toepasselijke bezoldigingsmaximum hebben ontvangen, of waarvoor in eerdere jaren een vermelding op grond van de WOPT of de WNT heeft plaatsgevonden of had moeten plaatsvinden. Er zijn in 2022 geen functionarissen die hun werkzaamheden als topfunctionaris hebben neergelegd en die op grond van hun voormalige functie nog 4 jaar aangemerkt worden als topfunctionaris. Er zijn in 2022 geen ontslaguitkeringen betaald die op grond van de WNT dienen te worden gerapporteerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36360-IIA-1.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.