Tweede Kamer der Staten-Generaal

35 975 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

Vergaderjaar 2021‒2022

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 2

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid;

  • 2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Justitie en Veiligheid,F.B.J. Grapperhaus

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

Dit is de tweede suppletoire begroting 2021 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2021 en de mutaties genoemd in de Vermoedelijke Uitkomsten (onderdeel van de Miljoenennota 2022).

In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties. Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10 mln.

In hoofdstuk 3 is per beleidsartikel de tabel ‘budgettaire gevolgen van beleid’ opgenomen. In hoofdstuk 4 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.

Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2e suppletoire begroting 2021» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.

In hoofdstuk 5 zijn alleen de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen weergegeven waarbij de cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 5% van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan € 20 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting, voor zover mutaties ten opzichte van de oorspronkelijke begroting niet reeds zijn gemeld bij de 1e suppletoire begroting.

2 Beleid

2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

Tabel 1 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2021 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
  

Artikel

Uitgaven

 

Vastgestelde begroting 2021

 

14.305.083

 

Stand 1e suppletoire begroting 2021

 

15.093.149

 

Belangrijkste suppletoire mutaties

  
    
 

Vermoedelijke uitkomsten (miljoenennota 2022)

  

1.

Desaldering bijzondere bijdragen

31

52.174

2.

Kasschuif ihkv ondermijning

33

‒ 11.620

3.

Jeugdbeschermingsketen

34

13.925

4.

Beveiliging vaccinatielocaties

36

29.000

5.

Coronamiddelen t.b.v. opvanglocaties quarantaineplicht

37

25.800

6.

Kasschuif grenzen en veiligheid

37

‒ 10.528

7.

Desaldering afrekening IND 2020

37

41.100

    
 

Overige mutaties vermoedelijke uitkomsten

 

‒ 52.239

    
 

Najaarsnota 2021

  

8.

Toevoegingen rechtsbijstand

32

‒ 54.212

9.

Openbaar Ministerie ICT

33

10.000

10.

Digitalisering strafrechtketen

33

‒ 32.481

11.

Regeling tegemoetkoming overstromingsschade 2021

36

‒ 100.000

12.

Coronabanen

36

‒ 25.000

13.

Desaldering IND

37

10.000

14.

COA bezetting

37

44.593

15.

Oda toerekening eerstejaars asielopvang

37

38.246

16.

Dekking griffierechten

92

‒ 12.096

17.

Additionele loonbijstelling

alle

13.770

    
 

Overige mutaties Najaarsnota

 

56.978

    
 

Stand 2e suppletoire begroting 2021

 

15.130.559

Toelichting

Mutaties opgenomen in de vermoedelijke uitkomsten (kolom 2021 in de begroting 2022)

  • 1. Desaldering bijzondere bijdragen Dit betreft een administratieve handeling waarbij bijzondere bijdragen waar de politie al middelen voor op de balans had staan, via een desaldering worden omgezet naar de algemene bijdrage. Zie ook de toelichting bij de ontvangsten. Deze financieel technische wijzigingen leiden niet tot een verhoging van het totale politiebudget. Als gevolg van opschoning om de bestaande financiering van de politie beter te laten aansluiten op de doelstellingen, zijn er tientallen bijzondere bijdragen beëindigd en is de algemene bijdrage aan de Politie verhoogd.

  • 2. Kasschuif in het kader van ondermijning Diverse projecten in het kader van ondermijning lopen vertraging op. De grootste projecten met vertraging zijn ICT-projecten die opnieuw moeten worden uitgezet omdat de eerste beheerskosten te hoog waren.

  • 3. JeugdbeschermingsketenDit betreft een overboeking van het ministerie van VWS ten behoeve van het vereenvoudigen van de Jeugdbeschermingsketen

  • 4. Beveiliging vaccinatielocaties Het Instituut voor Fysieke Veiligheid (IFV) is gevraagd de beveiliging door Group4Security (G4S) van de GGD vaccinatielocaties te coördineren. De totale kostenraming voor januari tot en met juni 2021 wordt geschat op 29 mln. De kosten hiervoor worden vergoed door het ministerie van VWS door middel van deze overboeking.

  • 5. Coronamiddelen tbv opvanglocaties quarantaineplichtEr geldt een wettelijke quarantaineplicht voor reizigers uit zeer hoog risicogebieden die Nederland inreizen. Dit betekent dat ook asielzoekers in quarantaine moeten. Het COA moet hier quarantaineplekken voor organiseren. Het betreft kosten van ca 600 plekken per week. Daarnaast zijn er middelen nodig bij de IND onder andere voor het neerzetten, inrichten en beheren van een extra noodgebouw, zodat het risico op vertraging in het asielproces zoveel mogelijk wordt beperkt.

  • 6. Kasschuif grenzen en veiligheidIn het voorjaar zijn middelen uitgetrokken voor de implementatie van grenzen en veiligheid. Als gevolg van aanpassingen van de ramingen is een kasschuif noodzakelijk.

  • 7. Desaldering afrekening IND 2020Dit betreft de reguliere afrekening van IND over de opdracht van het jaar 2020. Zie ook de toelichting bij de ontvangsten.

    Nieuwe mutaties samenhangend met de Najaarsnota 2021

  • 8. Toevoegingen RechtsbijstandBij de rechtsbijstand wordt per saldo een meevaller van circa 54 miljoen euro verwacht. Dit bedrag is samengesteld uit drie posten: een meevaller als gevolg van een lager aantal afgegeven toevoegingen (circa 41 miljoen euro), een meevaller bij de uitvoering van het project intensiveringen Zo Snel Mogelijk (ZSM) (circa 5 miljoen euro) en lagere uitgaven bij het programma herziening stelsel Rechtsbijstand (circa 8 miljoen euro).

  • 9. Openbaar Ministerie ICT Het Openbaar Ministerie verwacht dit jaar een tekort van 10 mln. Dit tekort wordt veroorzaakt door hogere ICT uitgaven.

  • 10. Digitalisering strafrechtketen In het Regeerakkoord Rutte-3 is voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen extra geld uitgetrokken. De middelen worden besteed aan diverse projecten met als doel om papier uit de keten te krijgen, de dienstverlening te verbeteren en te investeren in de kernsystemen. Bij de tweede suppletoire begroting wordt 32,5 mln. overgeheveld naar de diverse onderdelen voor uitvoering van de diverse projecten.

  • 11. Regeling tegemoetkoming overstromingsschade 2021 Ten aanzien van de Regeling tegemoetkoming schade 2021 onder de Wet tegemoetkoming schade (Wts) worden lagere uitgaven ad 100 mln. voor het uitvoeringsjaar 2021 voorzien. Deze aanpassing heeft geen gevolgen voor het wel of niet uitkeren van de tegemoetkoming. Voor begrotingsjaar 2022 is voor Wts een NvW (Kamerstuk 35 925 VI nr. 21) opgesteld. Het Rijk zal de tegemoetkomingen in het kader van de Wts uiteindelijk baseren op de daadwerkelijke schade. Zodra een preciezere inschatting van de omvang van de kosten bekend is wordt uw Kamer zo spoedig mogelijk geïnformeerd over een eventuele aanvullende begrotingswijziging.

  • 12. CoronabanenEr is 60 mln. beschikbaar gesteld aan de gemeenten voor de regeling tijdelijke Coronabanen. De middelen zijn uitgekeerd aan gemeenten op basis van aanvragen. De regeling liep tot 1 oktober 2021. Er is circa 35 mln. toegezegd, waardoor er sprake is van een onderuitputting van 25 mln.

  • 13. Desaldering IND Bij de afrekening van de opdracht 2020 is meer terugbetaald dan eerder geraamd waardoor er 10 mln. meer ontvangsten is. Deze ontvangst wordt aangewend voor de opdrachten aan de IND in 2021 die noodzakelijk zijn vanwege de hoge instroom. Hiervoor worden de uitgaven en de ontvangsten gedesaldeerd met 10 mln. Zie ook post 7.

  • 14. COA bezetting De bezetting bij COA is een stuk hoger dan bij voorjaar verwacht omdat er rekening werd gehouden met een lagere instroom dan in 2020 en een uitstroom van vergunninghouders conform de taakstelling. Voor de hogere bezetting is 82,8 mln extra nodig voor COA, een deel daarvan (38,2 mln.) komt van de toerekening aan ODA. De rest (44,6 mln.) is een tegenvaller voor JenV, deze tegenvaller komt ten laste van de asielreserve. Daarnaast maakt COA ook kosten (en mogelijk KMar, IND en Politie ook) voor de opvang en identificatie van de evacuées uit Afghanistan. Deze kosten worden nog geïnventariseerd.

  • 15. ODA toerekening eerstejaars asielopvang Vanwege de hogere bezetting bij COA wordt 38,2 mln. extra toegerekend aan het ODA budget. Conform bestaande regels wordt een deel toegerekend aan het ODA-budget, waarmee een deel van de tegenvaller wordt opgevangen. Zie ook detoelichting bij post 14 uitgaven.

  • 16. Dekking GriffierechtenOp het artikel «nog onverdeeld» stond een reservering voor mogelijk tegenvallende griffierechten. Deze 12,1 mln. wordt nu ingezet ter dekking van een deel van de totale tegenvaller op de griffierechten ontvangsten. Zie ook de toelichting bij de ontvangsten.

  • 17. Additionele loonbijstelling Voor arbeidskostenontwikkeling wordt 13,8 mln. toegevoegd aan de JenV-begroting.

Tabel 2 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2021 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
  

Artikel

ontvangsten

 

Vastgestelde begroting 2020

 

1.568.510

 

Stand 1e suppletoire begroting 2021

 

1.901.269

 

Belangrijkste suppletoire mutaties

  
    
 

Vermoedelijke uitkomsten (miljoenennota 2022)

  

1.

Desaldering bijzondere bijdragen

31

52.174

2.

Desaldering afrekening IND 2020

37

41.100

    
 

Overige mutaties vermoedelijke uitkomsten

 

‒ 3.152

    
 

Najaarsnota 2021

  

3.

Griffierechten ontvangsten

32

‒ 29.000

4.

Desaldering IND

37

10.000

5.

COA bezetting

37

44.593

    
 

Overige mutaties Najaarsnota

 

21.556

    
 

Stand 2e suppletoire begroting 2021

 

2.038.540

Toelichting

Mutaties opgenomen in de vermoedelijke uitkomsten (kolom 2021 in de begroting 2022)

  • 1. Desaldering bijzondere bijdragenDit betreft een administratieve handeling waarbij bijzondere bijdragen waar de politie al middelen voor op de balans had staan, via een desaldering wordt omgezet naar de algemene bijdrage. Zie ook de uitgavenmutaties. Deze financieel technische wijzigingen leiden niet tot een verhoging van het totale politiebudget. Als gevolg van opschoning om de bestaande financiering van de politie beter te laten aansluiten op de doelstellingen, zijn er tientallen bijzondere bijdragen beëindigd en is de algemene bijdrage aan de Politie verhoogd.

  • 2. Desaldering afrekening IND 2020 Dit betreft de reguliere afrekening van IND over de opdracht van het jaar 2020. Dit leidt tot een terugbetaling door de IND van 41,1 mln. Deze middelen zijn vervolgens opnieuw beschikbaar gesteld aan de IND. Zie ook de toelichting bij de uitgaven.Nieuwe mutaties samenhangend met de Najaarsnota 2021

  • 3. Griffierechten De ontvangsten griffierechten vallen 29 mln. lager uit dan geraamd. De daling wordt veroorzaakt door een achterblijvende instroom van zaken waar griffierecht in wordt geheven, als gevolg van Covid-19. Zie ook de toelichting bij de uitgaven.

  • 4. Desaldering IND Bij de afrekening van de opdracht 2020 is meer terugbetaald dan eerder geraamd waardoor er 10 mln. meer ontvangen is. Deze ontvangst wordt aangewend voor de opdrachten aan de IND in 2021 die noodzakelijk zijn vanwege de hogere instroom. Hiervoor worden de uitgaven en de ontvangsten gedesaldeerd met 10 mln.

  • 5. COA bezetting De bezetting bij COA is fors hoger dan bij voorjaar verwacht. Daarvoor is 82,8 mln. extra nodig voor COA, een deel daarvan (38,2 mln.) komt van ODA en de rest (44,6 mln.) is een tegenvaller voor JenV. Deze kosten worden onttrokken aan de asielreserve en via een desaldering toegevoegd aan het uitgavenkader van COA.

2.2 Overzicht Coronamaatregelen

Tabel 3 Coronamaatregelen op de (Justitie en Veiligheid)-begroting (bedragen x € 1 mln)

Art.

Omschrijving maatregel

2020

2021

2022

2023

2024

2025

2026

Vindplaats

32.2.5.29 91.1.1.11 91.1.1.12

Brede aanpak instrumenten bedrijfsbeëindigingen

 

591

3.942

2.954

726

  

Kamerstukken II 2020-2021 35 420, nr. 314

36.2.5.22

Callcenter tbv verstrekken informatie over de vaccinatie en COVID, tweede helft 2021

 

7.500

     

Deze tweede suppletoire begroting

36.2.3.21

Onderuitputting op tijdelijke regeling coronabanen

 

‒ 25.000

     

Deze tweede suppletoire begroting

36.2.3.21

ISB handhaving coronamaatregelen

 

45.000

     

Kamerstuk 35923, nr 2

32.3.9.90

Aanvullende tegenvaller Griffieontvangsten coronamaatregelen

 

‒ 16.904

     

Deze tweede suppletoire begroting

34.2.9.90, 34.3.3.90

In 2021 terugontvangen niet gerealiseerde coronagelden 2020

 

6.294

     

Deze tweede suppletoire begroting

34.3.9.90

Aanvullende tegenvaller administratiekosten CJIB

 

‒ 3.000

     

Deze tweede suppletoire begroting

          
 

Totaal

 

41.701

3.942

2.954

726

   

3 Beleidsartikelen

Artikel 31 Politie

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 31 Politie (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)

Mutaties Miljoennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

6.365.623

6.553.346

54.944

19.101

6.627.391

      

Programma-uitgaven

6.365.623

6.567.173

54.944

19.101

6.641.218

Waarvan juridisch verplicht

    

100%

31.2 Bekostiging Politie

     

Bijdrage ZBO's/RWT's

     

Politie

6.093.863

6.285.895

54.937

20.939

6.361.771

Politieacademie

3.010

3.075

0

0

3.075

Bijdrage medeoverheden

     

brandweer- en politiekorps (BES)

26.327

26.924

0

‒ 186

26.738

Opdrachten

     

Taptolken

11.164

11.369

0

‒ 2.587

8.782

      

31.3 Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers

     

Bijdrage ZBO's/RWT's

     

Internationale Samenwerkingsoperaties

11.715

11.588

0

‒ 61

11.527

Beheer meldkamers

198.316

206.750

7

0

206.757

Overige Bijdrage ZBO's/RWT's

851

871

0

65

936

Bijdrage medeoverheden

     

Bijdrage ihkv de kwaliteit van de politiezorg

1.825

1.792

‒ 618

22

1.196

Subsidies

     

Opsporing

2.318

2.362

0

0

2.362

Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie

3.819

3.900

‒ 400

0

3.500

Overige Subsidies

540

550

618

2.125

3.293

Opdrachten

     

Providers

10.049

10.236

0

‒ 1.500

8.736

Overige Opdrachten

1.826

1.861

400

284

2.545

      

Ontvangsten

9.188

11.683

52.174

0

63.857

Budgetflexibiliteit

Het juridisch verplichte deel van de bijdragen ZBO’s/RWT’s heeft betrekking op uitgaven voor de politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten.

Toelichting

Mutaties Uitgaven

31.2 Bekostiging Politie

Politie 75,9 mln.

  • Een administratieve handeling waarbij bijzondere bijdragen waar politie al middelen voor op de balans had staan, via een desaldering, ad 52,2 mln., worden omgezet naar de algemene bijdrage. Deze financieel technische wijzigingen leiden niet tot een verhoging van het totale politiebudget. Als gevolg van opschoning om de bestaande financiering 

    van de politie beter te laten aansluiten op de doelstellingen, zijn er tientallen bijzondere bijdragen beëindigd en is de algemene bijdrage aan de Politie verhoogd.

  • Voor arbeidskostenontwikkeling wordt bij Najaarsnota 13,8 mln. toegevoegd aan de JenV-begroting waarvan 8,3 mln. voor politie.

  • Voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen wordt 7,2 mln. overgeheveld naar politie voor uitvoering van de diverse projecten. Zie ook de tabel met belangrijkste mutaties.

  • Het restant bedrag omvat diverse kleinere bedragen zoals een mutatie van 1,2 mln. voor de individuele beoordeling Slachtofferzorg en 1,2 mln. startbudget voor het op orde brengen van de informatiehuishouding.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met 52,2 mln.Zie toelichting bij de uitgaven.

Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbestel

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)

Mutaties Miljoennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

1.639.135

1.755.559

7.139

‒ 45.422

1.717.276

      

Apparaatsuitgaven

31.532

32.264

299

1.448

34.011

32.1 apparaatsuitgaven Hoge Raad

     

Personele uitgaven

28.319

28.986

0

1.357

30.343

waarvan eigen personeel

27.574

27.830

0

47

27.877

waarvan externe inhuur

745

1.156

0

1.310

2.466

Materiele uitgaven

3.213

3.278

299

91

3.668

waarvan ict

1.393

1.423

350

91

1.864

waarvan sso's

65

261

0

0

261

waarvan overig materieel

1.755

1.594

‒ 51

0

1.543

      

Programma-uitgaven

1.607.603

1.723.295

6.840

‒ 46.870

1.683.265

Waarvan juridisch verplicht

    

100%

32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel

     

Bijdrage ZBO's/RWT's

     

Raad voor Rechtsbijstand

27.595

28.098

0

857

28.955

Bureau Financieel Toezicht

7.789

8.041

74

10

8.125

Subsidies

     

Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken

544

554

‒ 10

0

544

Juridisch Loket

26.484

26.966

0

‒ 661

26.305

Overige Subsidies

136

139

0

‒ 2

137

Opdrachten

     

Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen

9.731

8.794

0

‒ 4.472

4.322

Toevoegingen rechtsbijstand

434.422

459.709

0

‒ 54.312

405.397

Mediation in Strafrecht

1.061

1.082

0

301

1.383

Overige Opdrachten

451

459

0

0

459

      

32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel

     

Bijdrage ZBO's/RWT's

     

Autoriteit Persoonsgegevens

18.525

25.019

1.255

102

26.376

College voor de Rechten van de Mens

7.561

8.151

1.000

‒ 345

8.806

College Gerechtelijk Deskundigen

1.709

1.969

0

1

1.970

Stichting Advisering Bestuursrechtspraak

5.500

5.253

‒ 126

8

5.135

Overige Bijdrage ZBO's/RWT's

790

808

0

1

809

Bijdrage medeoverheden

     

Raad voor de rechtspraak

1.062.430

1.146.247

4.585

11.004

1.161.836

Overige Bijdrage medeoverheden

1.028

23

0

‒ 22

1

Subsidies

     

Rechtspleging

482

490

‒ 8

0

482

Wetgeving

1.256

1.278

0

0

1.278

Overige Subsidies

0

0

0

460

460

Opdrachten

     

Opdrachten en onderzoeken rechtspleging

0

104

70

200

374

Overige Opdrachten

109

111

0

0

111

      

Ontvangsten

193.383

193.383

0

‒ 33.000

160.383

waarvan Griffierechten

175.857

175.857

0

‒ 29.000

146.857

waarvan Overig

17.526

17.526

0

‒ 4.000

13.526

Budgetflexibiliteit

Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht. De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), het Juridisch Loket (hJL), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR), de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.

Toelichting

Mutaties Uitgaven

32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel

Toevoegingen rechtsbijstand ‒ 54,3 mln. Bij de rechtsbijstand wordt per saldo een meevaller van circa 54 miljoen euro verwacht. Dit bedrag is samengesteld uit drie posten: een meevaller als gevolg van een lager aantal afgegeven toevoegingen (circa 41 miljoen euro), een meevaller bij de uitvoering van het project intensiveringen ZSM (circa 5 miljoen euro), en lagere uitgaven bij het programma herziening stelsel Rechtsbijstand (circa 8 miljoen euro).

32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestelRaad voor de rechtspraak € 15,6 mln.

  • Voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen wordt 6 mln. overgeheveld naar Raad voor de rechtspraak voor uitvoering van de diverse projecten. Zie ook de tabel met de belangrijkste mutaties.

    • Het restant van het saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln. zoals:

      ‒ 4,2 mln. voor uitvoering van de coronamaatregelen;

      ‒ 1,8 mln. voor het aanzuiveren van het negatief eigen vermogen van de RvdR bij Najaarsnota. Conform het Besluit Financiering Rechtspraak (artikel 18, lid 3) dient het negatief eigen vermogen door JenV te worden aangevuld tot nul.

      ‒ 1,2 mln. startbudget voor het op orde brengen van de informatiehuishouding.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget wordt verlaagd met 33 mln. De ontvangsten griffierechten vallen 29 mln. lager uit dan geraamd. De daling wordt veroorzaakt door een achterblijvende instroom van zaken waar griffierecht voor wordt geheven, als gevolg van Covid-19. Het restant betreft een tegenvaller bij de Autoriteit Persoonsgegevens doordat de gerealiseerde ontvangsten lager uitvallen dan verwacht.

Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 33 Veiligheid en criminalititsbestrijding (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)1

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)

Mutaties Miljoennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

1.026.745

970.242

‒ 3.368

‒ 30.973

935.901

      

Apparaatsuitgaven

557.302

606.356

10.292

12.760

629.408

33.1 apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie

     

Personele uitgaven

465.287

499.442

12.673

1.951

514.066

waarvan eigen personeel

424.006

446.923

12.879

‒ 853

458.949

waarvan externe inhuur

39.813

51.026

‒ 206

2.802

53.622

waarvan overig personeel

1.468

1.493

0

2

1.495

Materiele uitgaven

92.015

106.914

‒ 2.381

10.809

115.342

waarvan ict

8.955

14.191

‒ 2.381

10.799

22.609

waarvan sso's

34.265

39.394

0

10

39.404

waarvan overig materieel

48.795

53.329

0

0

53.329

      

Programma-uitgaven

469.443

367.886

‒ 13.660

‒ 43.733

310.493

Waarvan juridisch verplicht

    

100%

33.2 Bestuur, informatie en technologie

     

Bijdrage medeoverheden

     

Regionale Informatie en Expertise Centra

7.742

7.916

0

1.630

9.546

Overige Bijdrage medeoverheden

1.069

1.493

‒ 10

‒ 67

1.416

Subsidies

     

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

3.733

3.802

0

707

4.509

Keurmerk Veilig Ondernemen

404

412

0

0

412

Veiligheid Kleine Bedrijven (VKB)

170

173

0

0

173

Overige Subsidies

1.150

1.322

‒ 21

0

1.301

Opdrachten

     

Overige Opdrachten

136

139

0

0

139

      

33.3 Opsporing en vervolging

     

Bijdrage Agentschappen

     

NFI

73.667

75.392

1.343

2.776

79.511

Bijdrage medeoverheden

     

Caribisch Nederland (BES)

4.852

7.594

‒ 350

406

7.650

FIU.Nederland

6.627

6.776

‒ 6.776

0

0

Aanpak ondermijning

204.457

89.352

794

‒ 14.979

75.167

Overige Bijdrage medeoverheden

14.187

15.958

‒ 5.539

‒ 2.953

7.466

Subsidies

     

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)

669

684

0

‒ 668

16

Overige Subsidies

3.133

4.404

153

102

4.659

Opdrachten

     

Schadeloosstellingen

19.951

20.342

0

0

20.342

Keten Informatie Management

1.448

1.482

0

2

1.484

Onrechtmatige Detentie

3.588

3.658

0

2.000

5.658

Caribisch Nederland (BES)

0

0

350

0

350

Gerechtskosten

33.431

34.000

0

0

34.000

Restituties ontvangsten voorgaande jaren

0

0

0

827

827

Verkeershandhaving OM

18.484

18.914

‒ 2.691

7

16.230

Afpakken

892

913

‒ 913

2

2

Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen

13.061

13.317

0

‒ 1.041

12.276

Overige Opdrachten

48.988

45.164

0

‒ 38.822

6.342

Garanties

     

Faillissementscuratoren

780

794

0

700

1.494

      

33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten

     

Opdrachten

     

Vervolging en berechting MH17-verdachten

6.824

13.885

0

5.638

19.523

      

Ontvangsten

1.255.793

1.481.685

1.896

5.962

1.489.543

waarvan Afpakken

384.360

384.360

0

0

384.360

waarvan Boeten en Transacties

858.433

1.084.325

0

0

1.084.325

waarvan Overig

13.000

13.000

1.896

5.962

20.858

X Noot
1

incl. ISB

Budgetflexibiliteit

De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan het agentschap NFI, aan DRZ en aan het ZBO College Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen en de gerechtskosten juridisch verplicht. De niet juridische verplichte budgetten voor (opdrachten) schadeloosstellingen en onrechtmatige detentie worden op basis van rechtelijke uitspraken uitgeput en zijn derhalve niet vrij besteedbaar.

Toelichting

Mutaties uitgaven

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM) 23,1 mln.Dit bedrag bestaat grotendeels uit de volgende mutaties:

  • Corona gerelateerde uitgaven en tegenvallende opbrengsten Voor het opvangen van de corona kosten is totaal 140 mln. budget toegekend aan JenV. De middelen worden thans verstrekt aan de diverse JenV-organisaties voor uitvoering van de coronamaatregelen. Voor het OM betreft het 10,4 mln.

  • Het Openbaar Ministerie verwacht dit jaar een tekort van 10 mln. Dit tekort wordt veroorzaakt door hogere ICT-uitgaven.

  • Het restant van het saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln. zoals 2,5 mln. voor digitalisering van de strafrechtketen.

33.3 Opsporing en vervolging

FIU. Nederland ‒ 6,8 mln.Betreft een technische mutatie van 6,8 mln. Het bijbehorende budget wordt overgeheveld naar het juiste budgetonderdeel (DG-Ondermijning)

Aanpak ondermijning ‒ 14,2 mln.

  • Kasschuif in het kader van ondermijning:diverse projecten in het kader van ondermijning lopen vertraging op.

    De grootste projecten met vertraging zijn ICT-projecten ad -11,6 mln. die opnieuw moest worden uitgezet omdat de eerste beheers­ kosten te hoog waren.

  • Bij Najaarsnota wordt een meevaller verwacht van ‒ 9,1 mln. op dit budget. Dit bedrag bestaat uit een bedrag van 4,5 mln. aan loon- en prijsbijstelling die voor dit jaar niet nodig is, 3,6 mln. als gevolg 

    van een vertraging van de implementatie van het Beslag Informatie Systeem BIS) en 1 mln. vanwege meevallende kosten bij Defensie voor activiteiten in het Caraïbisch gebied.

  • Een technische mutatie van 10,8 mln. wegens overdracht van het DG-

     ondermijning (DGO) dossier. Het budget van DGO wordt intern overge­heveld naar het artikelonderdeel Aanpak ondermijning.

  • Het restant saldo betreft kleinere mutaties zoals een overboeking naar Financiën van 2 mln. voor actualisering van het ultimate beneficial ownershipregister (UBO register) en een interne overboeking van 1,6 mln. naar de Riec's en het Liec ten behoeve van de versterking van de aanpak van ondermijnende criminaliteit.

Overige Bijdrage medeoverheden ‒ 8,5 mln.Deze post bestaat uit mutaties kleiner dan 5 mln. zoals een overboeking naar het gemeentefonds van 1,4 mln. voor het experiment gesloten Coffeeshopketen. En een technische mutatie van 4 mln. wegens overdracht van het DG-ondermijning (DGO) dossier. Het budget van DGO wordt intern overgeheveld naar het artikelonderdeel Aanpak ondermijning. En een bijdrage van 1,5 mln. aan Justid voor de vergoeding telecomproviders.

Overige opdrachten ‒ 38,8 mln.Dit bedrag bestaat voornamelijk uit de post digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen. Er wordt in totaal 32,8 mln overgeheveld naar diverse onderdelen voor uitvoering van de diverse projecten. Het restant bedrag bestaat uit mutaties kleiner dan 5 mln. zoals een bijdrage aan het NFI van 2,2 mln. voor de uitvoering van de bloedonderzoeken die het NFI in het kader van het besluit alcohol, drugs en geneesmiddelen in het verkeer moet verrichten.

33.4 Vervolging en berechtiging MH17-verdachten

Vervolging en berechtiging MH-17 verdachten 5,6 mln.Deze post bestaat voornamelijk uit een desaldering (6 mln.) van de uitgaven en ontvangsten voor de bijdragen van Australië en Maleisië in 2021 voor het MH17-proces.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met 7,9 mln.Deze post bestaat voornamelijk uit een desaldering van de ontvangsten van de bijdragen van Australië en Maleisië in 2021 voor het MH17-proces van 6 mln.

Artikel 34 Straffen en Beschermen

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 34 Straffen en Beschermen (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)1

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)

Mutaties Miljoennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

2.985.323

3.216.509

67.718

21.602

3.305.829

      

Apparaatsuitgaven

180.318

189.785

11.334

499

201.618

34.1 apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming

     

Personele uitgaven

142.144

151.959

6.521

278

158.758

waarvan eigen personeel

136.232

146.256

6.521

276

153.053

waarvan externe inhuur

4.591

4.360

0

0

4.360

waarvan overig personeel

1.321

1.343

0

2

1.345

Materiele uitgaven

38.174

37.826

4.813

221

42.860

waarvan ict

14.271

13.868

4.700

200

18.768

waarvan sso's

15.289

15.633

0

20

15.653

waarvan overig materieel

8.614

8.325

113

1

8.439

      

Programma-uitgaven

2.805.005

3.026.724

56.384

21.103

3.104.211

Waarvan juridisch verplicht

    

100%

34.2 Preventieve maatregelen

     

Bijdrage Agentschappen

     

Dienst Justis

4.094

4.585

148

77

4.810

Bijdrage ZBO's/RWT's

     

Integriteit en Kansspelen

0

0

956

700

1.656

Bijdrage medeoverheden

     

Integriteit en Kansspelen

23

23

0

‒ 23

0

Overige Bijdrage medeoverheden

2.883

2.856

‒ 175

‒ 140

2.541

Subsidies

     

Integriteit en kansspelen

1.050

1.069

0

‒ 327

742

Overige Subsidies

4.353

4.373

‒ 175

‒ 344

3.854

Opdrachten

     

Integriteit en kansspelen

1.860

1.896

‒ 500

‒ 1.050

346

Overige Opdrachten

2.490

2.539

‒ 25

0

2.514

      

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

     

Bijdrage Agentschappen

     

DJI-gevangeniswezen

1.131.850

1.198.488

31.806

17.985

1.248.279

DJI-Forensische zorg

970.211

1.079.450

0

234

1.079.684

CJIB

129.678

140.347

5.324

5.199

150.870

Bijdrage ZBO's/RWT's

     

Reclassering Nederland

152.425

157.905

3.352

‒ 66

161.191

Leger des Heils

23.262

23.526

70

347

23.943

Stichting Verslavingsreclassering GGZ

76.193

78.610

266

63

78.939

Overige Bijdrage ZBO's/RWT's

556

568

0

‒ 250

318

Bijdrage medeoverheden

     

Terugdringen recidive

0

0

0

2.635

2.635

Overige Bijdrage medeoverheden

2.484

2.533

0

0

2.533

Subsidies

     

Vrijwilligerswerk gedetineerden

4.394

4.482

0

0

4.482

Terugdringen recidive

0

0

0

523

523

Toezicht en behandeling

537

548

0

1.749

2.297

Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES)

1.636

1.716

0

0

1.716

Overige Subsidies

2.065

2.108

0

‒ 599

1.509

Opdrachten

     

Forensische zorg

4.632

2.632

‒ 1.485

1.217

2.364

Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging

9.987

2.905

0

‒ 1.505

1.400

Terugdringen recidive

6.132

6.003

‒ 1.231

‒ 3.904

868

Overige Opdrachten

4.073

3.138

‒ 526

62

2.674

      

34.4 Slachtofferzorg

     

Bijdrage ZBO's/RWT's

     

Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven

8.207

8.409

785

‒ 5.144

4.050

Slachtofferhulp Nederland

34.091

39.231

3.520

0

42.751

Subsidies

     

Perspectief Herstelbemiddeling

1.744

1.779

0

0

1.779

Opdrachten

     

Slachtofferzorg

9.884

10.673

‒ 5.034

‒ 5.450

189

Schadefonds Geweldsmisdrijven

21.167

36.725

2.523

8.316

47.564

Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen

3.883

3.959

0

0

3.959

      

34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties

     

Bijdrage Agentschappen

     

DJI - jeugd

154.074

169.042

0

7.953

176.995

Bijdrage ZBO's/RWT's

     

LBIO

2.864

2.898

0

218

3.116

Halt

12.317

13.142

0

‒ 16

13.126

Bijdrage medeoverheden

     

Voogdijraad Caribisch Nederland (BES)

1.122

1.144

0

‒ 78

1.066

Overige Bijdrage medeoverheden

2.116

1.238

13.385

‒ 5.246

9.377

Subsidies

     

Subsidies jeugdbescherming

1.310

1.334

3.400

0

4.734

Subsidies jeugdaangelegenheden

794

809

0

0

809

veiligheid sociaal domein

0

1.477

0

0

1.477

Overige Subsidies

3.436

2.211

0

500

2.711

Opdrachten

     

Risicojeugd en jeugdgroepen

1.661

1.501

0

‒ 593

908

taakstraffen/erkende gedragsinterventies

3.901

3.981

0

0

3.981

Toezicht en behandeling - jeugd

1.822

1.623

0

0

1.623

Overige Opdrachten

3.744

3.248

0

‒ 1.940

1.308

      

Ontvangsten

83.749

83.749

‒ 5.500

19.594

97.843

X Noot
1

incl. ISB

Budgetflexibiliteit

Artikel 34 kent nagenoeg geen budgetflexibiliteit in 2021. Dit wordt met name veroorzaakt doordat verreweg het grootste deel van het budget wordt besteed aan de financiering van de taakorganisaties: DJI, Justis en CJIB. Daarnaast bestaat het juridisch verplichte deel ook uit subsidiëring/bijdrage aan organisaties als Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, de drie Reclasseringsorganisaties, Halt, LBIO, FIOM en het centrum van Internationale Kinderontvoering.

Toelichting

Mutaties uitgaven

34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) 11,8 mln.

Bij de eerste suppletoire begroting is extra budget gereserveerd voor de RvdK voor extra personeelsinzet om de instroom te verwerken en voor de hogere ICT-uitgaven. Thans wordt 10,7 mln. overgeheveld van artikel 92 naar artikel 34. Het restant saldo bestaat uit mutaties kleiner dan een miljoen.

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

DJI- Gevangeniswezen 49,8 mln.

Deze post omvat onder andere de volgende mutaties:

  • Voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen wordt 6,7 mln. overgeheveld naar DJI voor uitvoering van de diverse projecten. Zie ook de tabel met de belangrijkste mutaties.

  • Specifiek voor het opvangen van de corona-gerelateerde uitgaven en tegenvallende opbrengsten is in totaal 140 mln. budget toegekend aan JenV. De middelen worden thans verstrekt aan de diverse JenV-organisaties voor uitvoering van de coronamaatregelen. Voor DJI betreft het 33,3 mln.

  • DJI verwacht dit jaar een tekort van 9,2 mln. Dit tekort wordt veroorzaakt door hogere ICT- uitgaven. Middels deze mutatie wordt DJI gecompenseerd om de ICT-kosten te kunnen dekken.

  • Het restant van het saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln.

Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) 10,5 mln.

  • Specifiek voor het opvangen van de corona-gerelateerde uitgaven en tegenvallende opbrengsten is in totaal 140 mln. budget toegekend aan JenV. De middelen worden thans verstrekt aan de diverse JenV-organisaties voor uitvoering van de coronamaatregelen. Voor CJIB betreft het 5,2 mln.

  • Het restant van het saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln. zoals 2,3 mln. voor digitalisering strafrechtketen.

Terugdringen recidive ‒ 5,1 mln.Deze post bestaat uit meerdere mutaties kleiner dan 5 mln. waaronder een verschuiving van opdrachten naar bijdragen (-2.6 mln.) en een mutatie van ‒ 1 mln. voor de kosten van de implementatie van de wet Straffen en Beschermen.

34.4 Slachtofferzorg

Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven ‒ 4.4 mln.

  • Op het uitkeringenbudget van het Schadefonds Geweldsmisdrijven

    (SGM) is een meevaller van 8 mln., omdat personeel ingezet is voor werkzaamheden voor de Commissie de Winter. De instroom van uitvragen is nog steeds op peil.

  • Het restant van het budget omvat mutaties kleiner dan 5 mln. waaronder een toevoeging van 2,9 mln. voor de regeling De Winter, tegemoetkoming voor slachtoffers jeugdzorg.

Slachtofferzorg ‒ 10.5 mln.Dit bedrag bestaat uit mutaties kleiner dan 5 mln., zoals:

  • Door een ander kasritme dan oorspronkelijk geraamd, is voor dit jaar een meevaller geprognotiseerd van 3 mln. voor interlandelijke adoptie

  • Een mutatie van 2,4 mln. voor de Regeling de Winter (de regeling tegemoetkoming voor slachtoffers jeugdzorg)

Schadefonds Geweldsmisdrijven 10,8 mln.

  • Een overboeking van 8 mln. VWS naar JenV voor de regeling De Winter tegemoetkoming voor slachtoffers jeugdzorg.

  • Het restant van het budget betreft mutaties kleiner dan 5 mln.

34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties.

DJI Jeugd 8 mln.Dit betreft voornamelijk een verrekening van 7,9 mln. met het ministerie van OCW op de daar beschikbare middelen voor onderwijs in de JJI’s.

Overige Bijdrage medeoverheden 8,1 mln.

  • Het betreft een overboeking van het ministerie van VWS van 13,9 mln. ten behoeve van het vereenvoudigen van de Jeugdbeschermingsketen.

  • Door een ander kasritme dan oorspronkelijk geraamd, is voor dit jaar een meevaller geprognotiseerd van 5 mln. bij het onderdeel Jeugdbescherming en Jeugdsancties.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met 14,1 mln.

  • Op basis van de outputfinancieringssystematiek zal DJI over het jaar 2020 een bedrag van 8,8 mln. terugbetalen aan het moederdepartement

  • Specifiek voor het opvangen van de corona-gerelateerde uitgaven en tegenvallende opbrengsten is in totaal 140 mln. budget toegekend aan JenV. De middelen worden thans verwerkt bij de diverse JenV-organisaties voor uitvoering van de coronamaatregelen. Op de ontvangsten administratiekostenvergoeding wordt een tegenvaller verwacht van 10 mln.

  • Een meevaller van 6,3 mln. aan terugontvangen van niet gerealiseerde coronakosten in 2020

  • Het restant saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln. zoals een meevaller van 4,8 mln. omdat het aantal kwijtscheldingen in het kader van POK (Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag) achter blijft bij de prognose en een meevaller van 2,7 mln. vanwege een terugbetaling van Reclassering Nederland. Zij hebben in 2020 minder geproduceerd dan waarvoor ze gefinancierd zijn.

Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)1

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting

Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)

Mutaties Miljoennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

354.948

611.378

51.014

‒ 121.069

541.323

      

Programma-uitgaven

354.948

607.343

51.014

‒ 121.069

537.288

Waarvan juridisch verplicht

    

98%

36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding

     

Bijdrage Agentschappen

     

Overige bijdragen agentschappen

330

5.338

 

535

5.873

Bijdrage ZBO's/RWT's

     

Instituut Fysieke Veiligheid

30.372

32.271

31.830

1.349

65.450

Bijdrage medeoverheden

     

Brede Doeluitkering Rampenbestrijding

172.799

176.495

0

0

176.495

COVID-19

60.000

105.000

0

‒ 25.000

80.000

Overige Bijdrage medeoverheden

29.692

30.045

‒ 1.396

‒ 6.533

22.116

Subsidies

     

Nederlands Rode Kruis

1.291

1.318

0

0

1.318

Nationaal Veiligheids Instituut

1.285

1.809

0

0

1.809

Overige Subsidies

2.730

2.782

‒ 174

‒ 52

2.556

Opdrachten

     

Project NL-Alert

4.597

4.687

0

‒ 308

4.379

NCSC

8.735

8.291

0

2.213

10.504

COVID-19

21.350

21.937

18.742

7.716

48.395

Regeling tegemoetkoming schade 2021

0

195.000

 

‒ 100.000

95.000

Overige Opdrachten

8.578

8.906

‒ 118

‒ 1.000

7.788

      

36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid

     

Bijdrage ZBO's/RWT's

     

Onderzoeksraad voor Veiligheid

13.189

13.464

2.130

11

15.605

      

Ontvangsten

2.000

31.472

0

0

31.472

X Noot
1

incl. NvW en ISB

Budgetflexibiliteit

Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio’s (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage IFV alsmede op een doorlopende subsidieregeling.

Toelichting

Mutaties uitgaven

36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijdingInstituut Fysieke Veiligheid (IFV) 33,2 mln.Het Instituut voor Fysieke Veiligheid (IFV) is gevraagd de beveiliging door Groupd4Security (G4S) van de GGD vaccinatielocaties te coördineren. De totale kostenraming voor januari tot en met juni 2021 wordt geschat op 29 mln. De kosten hiervoor worden vergoed door het ministerie van VWS door middel van deze overboeking. Het restant saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln. zoals 2,8 mln. specifiek voor het opvangen van de corona-gerelateerde uitgaven en tegenvallende opbrengsten. Voor IFV betreft het 2,8 mln.

Bijdrage medeoverheden COVID-19 ‒ 25 mln.Er is 60 mln. beschikbaar gesteld aan de gemeenten voor tijdelijke Coronabanen. De middelen zijn uitgekeerd aan gemeenten op basis van aanvragen. De regeling liep tot 1 oktober 2021. Er is 35 mln. toegezegd, waardoor er sprake is van een onderuitputting van 25 mln.

Overige Bijdrage medeoverheden ‒ 7,9 mln.Deze post bestaat uit mutaties kleiner dan 5 mln, onder andere:

  • een bijdrage van 1,5 mln. aan EZK voor de kennisopbouw TNO;

  • een meevaller op het programmabudget nationale veiligheid en terrorismebestrijding van 4 mln. vanwege onderbesteding van programmageld als gevolg van Corona.

Opdrachten Covid-19 26,5 mln.

  • Specifiek voor het opvangen van de corona-gerelateerde uitgaven en tegenvallende opbrengsten is in totaal 140 mln. budget toegekend aan JenV. De middelen worden thans verstrekt aan de diverse JenV-organisaties voor uitvoering van de coronamaatregelen. Voor dit artikelonderdeel betreft het 19,1 mln.

  • Extra kosten, ad 7,5 mln., voor het project directie COVID 19 op het gebied van communicatie en de aanvullende taken voor het call center (informatie te verstrekken over COVID).

  • Het restant saldo bevat mutaties kleiner dan 1 mln.

Regeling tegemoetkoming schade 2021 ‒ 100 mln.Het kabinet wil de door de overstromingen getroffen inwoners en organisaties in Limburg bijstaan door de Wet tegemoetkoming schade bij rampen (Wts) in te zetten. Om gedupeerden deels tegemoet te komen bij schade die niet redelijkerwijs verzekerbaar, niet verhaalbaar en niet vermijdbaar is, wordt onder de Wts de Regeling tegemoetkoming schade 2021 opgesteld. De begrote tegemoetkoming voor het begrotingsjaar 2021 wordt geraamd op € 195 mln. en de uitvoeringskosten van de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) op 5 mln. , deze mutatie is opgenomen in de vierde ISB (Kamerstuk 35 922, nr. 2)

Inmiddels is duidelijk geworden dat de begrote uitgaven in 2021 lager zullen uitkomen. Het budget wordt daarom met 100 mln. verlaagd. Deze aanpassing heeft geen gevolgen voor het wel of niet uitkeren van de tegemoetkoming. Voor het begrotingsjaar 2022 is voor de Wts een Nota van Wijziging (NvW) (Kamerstuk 35 925 VI nr. 21) opgesteld met een voorgestelde verhoging van 200 mln.

Artikel 37 Migratie

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 37 Migratie (bedrage x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)

Mutaties Miljoennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

1.403.934

1.292.400

46.452

99.248

1.438.100

      

Programma-uitgaven

1.403.934

1.292.400

46.452

99.248

1.438.100

Waarvan juridisch verplicht

    

100%

37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

     

Bijdrage Agentschappen

     

Immigratie- en Naturalisatiedienst

424.913

442.464

39.590

10.094

492.148

DJI - Vreemdelingenbewaring

71.989

73.064

0

87

73.151

Bijdrage ZBO's/RWT's

     

COA

775.006

639.665

26.426

82.839

748.930

NIDOS - opvang

75.289

65.803

0

0

65.803

Subsidies

     

Vluchtelingenwerk Nederland

10.170

10.356

0

0

10.356

Overige Subsidies

1.692

1.452

0

0

1.452

Opdrachten

     

Programma Keteninformatisering

5.422

5.525

0

2

5.527

Versterking vreemdelingenketen

9.415

27.428

‒ 15.219

6.213

18.422

      

37.3 Terugkeer

     

Bijdrage Agentschappen

     

DJI - Dienst Vervoer en Ondersteuning

9.807

10.027

‒ 2.631

13

7.409

Subsidies

     

REAN-regeling

5.889

5.999

‒ 342

0

5.657

Overige Subsidies

3.131

3.189

‒ 131

0

3.058

Opdrachten

     

Vreemdelingen vertrek

11.211

7.428

‒ 1.241

0

6.187

      

Ontvangsten

4.991

79.891

41.100

54.593

175.584

Budgetflexibiliteit

Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland; de opdrachten die voortvloeien uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap DJI.

Toelichting

Mutaties uitgaven

37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) 49,7 mln.

  • Desaldering afrekening IND 2020. Dit betreft de reguliere afrekening met IND over de opdracht van het jaar 2020 voor 41,1 mln. De middelen worden gebruikt voor de opdracht 2021.

  • Bij de afrekening van de opdracht 2020 is meer terugbetaald dan eerder geraamd waardoor er 10 mln. meer ontvangen is. Deze ontvangst wordt aangewend voor de opdrachten aan de IND in 2021 die noodzakelijk zijn vanwege de hogere instroom. Hiervoor worden de uitgaven en de ontvangsten gedesaldeerd met 10 mln.

  • Het restant van het saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln.

Centraal Opvang Asielzoekers (COA) 109,3 mln.

  • Er geldt een wettelijke quarantaineplicht voor reizigers uit zeer hoog risicogebieden die Nederland inreizen. Dit betekent dat ook asielzoekers in quarantaine moeten. Het COA moet hier quarantaineplekken voor organiseren. Het betreft kosten voor ca 600 plekken per week. Daarnaast zijn er middelen nodig bij de IND voor onder andere het neerzetten, inrichten en beheren van een extra noodgebouw, zodat het risico op vertraging in het asielproces zoveel mogelijk wordt beperkt. Hiervoor is totaal 25,8 mln. beschikbaar gesteld waarvan 2,2 mln. voor IND.

  • De bezetting bij COA is een stuk hoger dan bij voorjaar verwacht omdat er rekening werd gehouden met een lagere instroom dan in 2020 en uitstroom van vergunninghouders conform de taakstelling. Voor de hogere bezetting is 82,8 mln. extra nodig voor COA, een deel daarvan (38,2 mln.) komt van de toerekening aan ODA, en de rest (44,6 mln.) is tegenvaller voor JenV. Deze kosten worden gedekt uit de asielreserve. Daarnaast maakt COA ook kosten (en mogelijk KMar, IND en Politie ook) voor de opvang en identificatie van de evacués uit Afghanistan. Deze kosten worden nog geïnventariseerd.

  • Het restant saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln. zoals middelen voor de corona-gerelateerde uitgaven die worden toegevoegd aan het budget van het COA voor 3,6 mln.

Versterking vreemdelingenketen ‒ 9.006

  • In het voorjaar zijn middelen uitgetrokken voor de implementatie van grenzen en veiligheid. Na aanpassing van de ramingen is een kasschuif (-10,5 mln.) noodzakelijk.

  • De middelen ad 6,3 mln. voor de implementatie voor grenzen en veiligheid worden door middel van deze mutatie overgeheveld naar de desbetreffende implementerende partners (Defensie/KMar 5,2 mln. en BZ 1,1 mln.)

  • Tegenvaller 9 mln. Seamless Flow. In afwachting van besluitvorming over een subsidie-aanvraag in het RRP fonds (Recovery and Resilience Plan) ontstaat in 2021 een financieel knelpunt omdat de kosten voor EES (European Extry/ Exit System) op AAS (Amsterdam Airport Schiphol) betaald moeten worden aan Schiphol. Deze 9 miljoen is onderdeel van de totale toezegging van de Rijksoverheid aan Schiphol van 29 miljoen euro. Dit bedrag wordt formeel verdeeld over drie ministeries. Indien de RRP subsidie wordt toegekend is de toezegging aan Schiphol volledig gedekt.

  • Het restant saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln. zoals een overboeking naar het gemeentefonds. De departementen SZW, BZK, VWS en JenV hebben besloten om samen eenmalig de kosten te dekken voor de voortgezette pleegzorg van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV's). Totaal wordt er 10 mln. bijgedragen waarvan 2,5 mln. door JenV.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met 95,7mln.

  • Desaldering afrekening IND 2020. Dit betreft de reguliere afrekening van de IND over de opdracht van het jaar 2020 voor 41,1 mln.

  • Bij de afrekening van de opdracht 2020 is meer terugbetaald dan eerder geraamd waardoor er 10 mln. meer ontvangen is. Deze ontvangst wordt aangewend voor de opdrachten aan de IND in 2021 die noodzakelijk zijn vanwege de hogere instroom.Hiervoor worden de uitgaven en ontvangsten gedesaldeerd met 10 mln.

  • De bezetting bij COA is een stuk hoger dan bij voorjaar verwacht. Daarvoor is 82,8 mln. extra nodig voor COA, een deel daarvan (38,2 mln.) komt van toerekening aan ODA, en de rest, ad 44,6 mln. is een tegenvaller voor JenV. Deze tegenvaller wordt gedekt uit de asielreserve. Hiervoor worden de uitgaven en de ontvangsten gedesaldeerd met 44,6 mln.

4 Niet-beleidsartikelen

Artikel 91 Apparaat kerndepartement

Tabel 10 Apparaat Kerndepartement (Bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)

Mutaties Miljoennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

472.402

505.206

6.183

30.481

541.870

      

Apparaatsuitgaven

473.733

506.537

6.183

30.481

543.201

91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement

     

Personele uitgaven

327.594

347.607

9.230

18.803

375.640

waarvan eigen personeel

289.336

306.202

6.249

8.303

320.754

waarvan externe inhuur

36.400

39.516

3.629

10.499

53.644

waarvan overig personeel

1.858

1.889

‒ 648

1

1.242

Materiele uitgaven

146.139

158.930

‒ 3.047

11.678

167.561

waarvan ict

21.850

22.823

3.625

2.398

28.846

waarvan sso's

85.014

88.461

‒ 2.953

10.381

95.889

waarvan overig materieel

39.275

47.646

‒ 3.719

‒ 1.101

42.826

      

Ontvangsten

19.406

19.406

452

0

19.858

Toelichting

Mutaties uitgaven

91.1 Apparaatsuitgaven Kerndepartement

Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verhoogd met 36,7 mln. Deze verhoging wordt veroorzaakt door een veelheid van kleine mutaties:

  • Extra en onverwachte kosten SSC-ICT voor 7 mln. Het gaat om 4 mln. voor een nieuwe dienst en 3 mln. meerkosten voor een bestaande dienst.

  • Bij Najaarsnota is 4 mln. naar de JenV-begroting overgeheveld voor het verbeteren van de wetgevingskwaliteit.

  • Een interdepartementale overboeking vanuit BZK van 6,3 mln. voor het op orde brengen van de informatiehuishouding naar aanleiding van de kabinetsreactie POK.

  • Voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen wordt 6 mln. overgeheveld naar het apparaatsbudget voor uitvoering van de diverse projecten.

  • Een tegenvaller bij het onderdeel Diensten Centrum voor 1,5 mln. Aan de toegenomen vraag naar diensten van het IUC kan niet worden voldaan door de inzet van eigen vast personeel dus is een beroep gedaan op de inhuur van externen.

  • Een bijdrage van 1,5 mln. aan Justid voor de vergoeding telecomproviders.

  • Het restant van het saldo bevat vele kleine mutaties zoals 0,5 mln. voor arbeidskostenontwikkeling.

Artikel 92 Nog onverdeeld

Tabel 11 Artikel 92 Nog onverdeeld (Bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)

Mutaties Miljoennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

52.588

170.272

‒ 142.470

‒ 23.170

4.632

      

Uitgaven

52.588

170.272

‒ 142.470

‒ 23.170

4.632

92.1 Overig

     

Overig

     

Nog onverdeeld

52.588

170.272

‒ 142.470

‒ 23.170

4.632

      

Ontvangsten

0

0

0

0

0

Toelichting

Mutaties uitgaven

92.1 Nog onverdeeld ‒ 165,6 mln.Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Dat houdt in dat bepaalde budgettaire toevoegingen en taakstellingen in eerste instantie op artikel 92 worden verwerkt en later doorverdeeld naar de desbetreffende artikelen. Ten laste van artikel 92 worden geen uitgaven en ontvangsten gedaan, dit gebeurt alleen op de overige artikelen.

De mutaties 2e suppletoire begroting op dit artikel betreft voornamelijk de doorverdeling van de Corona gerelateerde middelen ad 140 mln. Daarnaast wordt van het gereserveerde bedrag van 16 mln. ad 10,7 mln. overgeheveld naar de Raad voor de Kinderbescherming. Het restant van 5 mln. valt vrij. Daarnaast zijn er diverse kleinere mutaties verwerkt, kleiner dan 5 mln.

Artikel 93 Geheim

Tabel 12 Artikel 93 Geheim (Bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)

Mutaties Miljoennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

3.054

3.114

0

0

3.114

      

Programma-uitgaven

3.054

3.114

0

0

3.114

93.1. Overig

     

Overig

     

Geheim

3.054

3.114

0

0

3.114

      

Ontvangsten

0

0

0

0

0

Toelichting

Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden.

5 Agentschappen

5.1 Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

Tabel 13 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap DJI Suppletoire begroting 2021 (Tweede suppletoire begroting)(Bedragen x € 1.000)
 

(1) Vastgestelde begroting 2021

(2) Mutaties 1e suppletoire begroting

(3) Mutaties 2e suppletoire begroting

(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd

Baten

    

Omzet

2.461.719

163.226

25.878

2.650.823

waarvan omzet moederdepartement

2.398.701

163.226

25.878

2.587.805

waarvan omzet overige departementen

0

  

0

waarvanomzet derden

63.018

  

63.018

Rentebaten

0

  

0

Vrijval voorzieningen

0

  

0

Bijzondere baten

0

  

0

Totaal baten

2.461.719

163.226

25.878

2.650.823

     

Lasten

    

Apparaatskosten

1.333.465

40.268

30.929

1.404.662

- Personele kosten

1.209.169

40.268

30.929

1.280.366

waarvan eigen personeel

1.047.264

38.462

25.049

1.110.775

waarvan inhuur externen

136.000

1.806

5.880

143.686

waarvan overige personele kosten

25.905

  

25.905

- Materiële kosten

124.296

  

124.296

waarvan apparaat ICT

50.296

  

50.296

waarvan bijdrage aan SSO's

29.000

  

29.000

waarvan overige materiële kosten

45.000

  

45.000

Materiele programmakosten

1.070.443

122.958

28.219

1.221.620

Afschrijvingskosten

19.993

  

19.993

- Materieel

16.043

  

16.043

waarvanapparaat ICT

10.000

  

10.000

- Immaterieel

3.950

  

3.950

Rentelasten

0

  

0

Overige lasten

37.818

  

37.818

waarvan dotaties voorzieningen

37.818

  

37.818

waarvan bijzondere lasten

0

  

0

Totaal lasten

2.461.719

163.226

59.148

2.684.093

     

Saldo van baten en lasten

0

0

‒ 33.270

‒ 33.270

Tabel 14 Kasstroomoverzicht DJI (Bedragen x € 1.000)
  

(1) Vastgestelde begroting

(2) Mutaties 1e suppletoire begroting

(3) Mutaties 2e suppletoire begroting

(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd

1.

Rekening courant RHB 1 januari 2021 +  depositorekeningen

291.927

  

291.927

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

2.461.719

163.226

25.878

2.650.823

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 2.466.719

‒ 163.226

‒ 59.148

‒ 2.689.093

2.

Totaal operationele kasstroom

‒ 5.000

0

‒ 33.270

‒ 38.270

 

Totaal investeringen (-/-)

‒ 30.535

0

0

‒ 30.535

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

3.000

0

0

3.000

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 27.535

0

0

‒ 27.535

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

‒ 25.000

0

0

‒ 25.000

 

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

28.725

33.270

61.995

 

Aflossingen op leningen (-/-)

0

0

0

0

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

0

0

0

0

4.

Totaal financieringskasstroom

‒ 25.000

28.725

33.270

36.995

5.

Rekening courant RHB 31 december 2021 (=1+2+3+4)

234.392

28.725

0

263.117

Toelichting

Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door loon- en prijsbijstelling en verwerking van de mutaties op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) bij de eerste suppletoire begroting. Bij de tweede suppletoire begroting hangt het grotendeels samen met de corona kosten en een additionele bijdrage voor ICT . In het kasstroomoverzicht wordt bij de eerste suppletoire begroting een storting gedaan door het moederdepartement om het tekort op het eigen vermogen te compenseren tot 0. Bij de tweede suppletoire begroting wordt door het moederdepartement een bijstorting gedaan in de coronakosten.

5.2 Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND

Tabel 15 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap IND Suppletoire begroting 2021 (Tweede suppletoire begroting)(Bedragen x € 1.000)
 

(1) Vastgestelde begroting

(2) Mutaties 1e suppletoire begroting

(3) Mutaties 2e suppletoire begroting

(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd

Baten

    

Omzet

484.863

17.551

49.684

552.098

waarvan omzet moederdepartement

424.913

17.551

49.684

492.148

waarvan omzet overige departementen

0

  

0

waarvan omzet derden

59.950

  

59.950

Rentebaten

0

  

0

Vrijval voorzieningen

0

  

0

Bijzondere baten

0

  

0

Totaal baten

484.863

17.551

49.684

552.098

     

Lasten

    

Apparaatskosten

408.000

16.016

49.684

473.700

- Personele kosten

352.000

13.322

20.684

386.006

waarvan eigen personeel

326.000

12.322

 

338.322

waarvan inhuur externen

21.000

1.000

20.684

42.684

waarvan overige personele kosten

5.000

0

 

5.000

- Materiële kosten

56.000

2.694

29.000

87.694

waarvan apparaat ICT

2.000

50

 

2.050

waarvan bijdrage aan SSO's

50.000

2.494

5.000

57.494

waarvan overige materiële kosten

4.000

150

24.000

28.150

Materiele programmakosten

60.000

2.097

 

62.097

Afschrijvingskosten

16.813

‒ 562

 

16.251

- Materieel

3.000

0

 

3.000

waarvan apparaat ICT

1.500

0

 

1.500

waarvan overige materiële kosten

1.500

0

 

1.500

- Immaterieel

13.813

‒ 562

 

13.251

Rentelasten

50

0

 

50

Overige lasten

0

0

 

0

waarvan dotaties voorzieningen

0

0

 

0

waarvan bijzondere lasten

0

0

 

0

Totaal lasten

484.863

17.551

49.684

552.098

     

Saldo van baten en lasten

0

0

 

0

Tabel 16 Kasstroomoverzicht IND (Bedragen x € 1.000)
  

(1) Vastgestelde begroting

(2) Mutaties 1e suppletoire begroting

(2) Mutaties 2e suppletoire begroting

(4 = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd

1.

Rekening courant RHB 1 januari 2021 +  depositorekeningen

97.673

0

0

97.673

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

484.863

17.551

49.684

552.098

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 468.050

‒ 17.551

‒ 49.684

‒ 535.285

2.

Totaal operationele kasstroom

16.813

0

 

16.813

 

Totaal investeringen (-/-)

‒ 4.100

0

 

‒ 4.100

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

 

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 4.100

0

 

‒ 4.100

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

 

0

 

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

0

 

0

 

Aflossingen op leningen (-/-)

‒ 8.000

0

 

‒ 8.000

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

4.100

0

 

4.100

4.

Totaal financieringskasstroom

‒ 3.900

0

 

‒ 3.900

5.

Rekening courant RHB 31 december 2021 (=1+2+3+4)

106.486

0

 

106.486

Toelichting

Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door uitgaven op externe inhuur op o.a. Taskforce (TF) en IV ontwikkeling, financiering huisvesiting en uitgaven overige materiele kosten voor inzet TF en IND. De bijdrage opdrachtgever is verhoogd door een desaldering op opdrachten en de centrale bekostiging FMH.

5.3 Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)

Tabel 17 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap CJIB Suppletoire begroting 2021 (Tweede suppletoire begroting)(Bedragen x € 1.000)
 

(1) Vastgestelde begroting 2021

(2) Mutaties 1e suppletoire begroting

(3) Mutaties 2e suppletoire begroting

(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd

Baten

    

Omzet

158.834

10.791

5.323

174.948

waarvan omzet moederdepartement (1)

148.943

10.791

5.323

165.057

waarvan omzet overige departementen

2.482

  

2.482

waarvan omzet derden

7.410

  

7.410

Rentebaten

0

  

0

Vrijval voorzieningen

0

  

0

Bijzondere baten

0

  

0

Totaal baten

158.834

10.791

5.323

174.948

     

Lasten

    

Apparaatskosten

148.037

10.700

10.511

169.248

- Personele kosten

120.138

10.661

3.832

134.631

waarvan eigen personeel (1)

79.291

10.501

3.903

93.695

waarvan inhuur externen

37.185

160

‒ 71

37.274

waarvan overige personele kosten

3.663

  

3.663

- Materiële kosten

27.899

39

6.679

34.617

waarvan apparaat ICT

7.805

  

7.805

waarvan bijdrage aan SSO's

8.579

  

8.579

waarvan overige materiële kosten

11.515

  

11.515

Gerechtskosten

5.793

49

7

5.849

Afschrijvingskosten

4.947

42

6

4.995

- Materieel

4.329

  

4.329

waarvan apparaat ICT

3.597

  

3.597

waarvan overige materiële kosten

732

  

732

- Immaterieel

618

  

618

Rentelasten

57

0

0

57

Overige lasten

0

  

0

waarvan dotaties voorzieningen

0

  

0

waarvan bijzondere lasten

0

  

0

Totaal lasten

158.834

10.791

10.523

180.148

     

Saldo van baten en lasten

0

0

‒ 5.200

‒ 5.200

Tabel 18 Kasstroomoverzicht CJIB (Bedragen x € 1.000)
  

(1) Vastgestelde begroting 2021

(2) Mutaties 1e suppletoire begroting

(3) Mutaties 2e suppletoire begroting

(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen 2021

34.823

  

34.823

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) (1)

158.834

10.791

5.323

174.948

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)(1)

‒ 153.887

‒ 10.833

‒ 10.517

‒ 175.237

2.

Totaal operationele kasstroom

4.947

‒ 42

‒ 5.194

‒ 289

 

Totaal investeringen (-/-)

‒ 2.145

‒ 5.950

0

‒ 8.095

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 2.145

‒ 5.950

0

‒ 8.095

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

0

 

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

0

5.200

5.200

 

Aflossingen op leningen (-/-)

‒ 4.513

907

0

‒ 3.606

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

2.145

6.755

0

8.900

4.

Totaal financieringskasstroom

‒ 2.368

7.662

5.200

10.494

5.

Rekening courant RHB 31 december 2021 (=1+2+3+4)

35.258

1.670

6

36.934

Toelichting

Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door de extra middelen in verband met financiering van de reguliere taken (toename Q en taken in het kader van USB/AICE) en incidentele taken bij de eerst suppletoire begroting. Bij de tweede suppletoire begroting hangt het grotendeels samen met corona gerelateerde kosten en een toename als gevog van diverse projectbijdragen. In het kasstroomoverzicht wordt een storting gedaan door het moederdepartement inzake corona-gelden.

5.4 Nederlands Forensisch Instituut (NFI)

Tabel 19 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap NFI Suppletoire begroting 2021 (Tweede suppletoire begroting)(Bedragen x € 1.000)
 

(1) Vastgestelde begroting

(2) Mutaties 1e suppletoire begroting

(3) Mutaties 2e suppletoire begroting

(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd

Baten

    

Omzet

83.398

4.668

3.164

91.230

waarvan omzet moederdepartement

75.713

1.668

3.164

80.545

waarvan omzet overige departementen

1.350

0

 

1.350

waarvan omzet derden

6.335

3.000

 

9.335

Rentebaten

0

0

 

0

Vrijval voorzieningen

0

0

 

0

Bijzondere baten

0

0

 

0

Totaal baten

83.398

4.668

3.164

91.230

     

Lasten

    

Apparaatskosten

60.004

4.668

398

65.070

- Personele kosten

54.712

1.167

398

56.277

waarvan eigen personeel

49.912

2.167

100

52.179

waarvan inhuur externen

4.800

2.000

298

7.098

waarvan overige personele kosten

0

0

 

0

- Materiële kosten

5.292

501

 

5.793

waarvan apparaat ICT

0

0

 

0

waarvan bijdrage aan SSO's

1.587

0

 

1.587

waarvan overige materiële kosten

3.705

501

 

4.206

Materiële Programmakosten

19.747

0

2.766

22.513

Afschrijvingskosten

3.620

0

 

3.620

- Materieel

3.620

0

 

3.620

waarvan apparaat ICT

445

0

 

445

waarvan overige materiële kosten

3.175

0

 

3.175

- Immaterieel

0

0

 

0

Rentelasten

27

0

 

27

Overige lasten

0

0

 

0

waarvan dotaties voorzieningen

0

0

 

0

waarvan bijzondere lasten

0

0

 

0

Totaal lasten

83.398

4.668

3.164

91.230

     

Saldo van baten en lasten

0

0

 

0

Tabel 20 Kasstroomoverzicht NFI (Bedragen x € 1.000)
  

(1) Vastgestelde begroting

(2) Mutaties 1e suppletoire begroting

(3) Mutaties 2e suppletoire begroting

(4) = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen 2021

13.839

0

0

13.839

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

83.398

4.668

3.164

91.230

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 79.778

‒ 4.668

‒ 3.164

‒ 87.610

2.

Totaal operationele kasstroom

3.620

0

0

3.620

 

Totaal investeringen (-/-)

‒ 6.450

0

0

‒ 6.450

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 6.450

0

0

‒ 6.450

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

0

 

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

0

0

0

 

Aflossingen op leningen (-/-)

‒ 3.536

0

0

‒ 3.536

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

6.450

0

0

6.450

4.

Totaal financieringskasstroom

2.914

0

0

2.914

5.

Rekening courant RHB 31 december 2021(=1+2+3+4)

13.923

0

0

13.923

Toelichting

Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door loon- en prijsbijstelling en het project Opschaling en Ketenimplementatie Hansken (OK Hansken) bij de eerste suppletoire begroting. Bij de tweede suppletoire begroting wordt de stijging van de kosten met name verklaard door uitbestede onderzoeken voor drugs in het verkeer.

Naar boven