Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 35925-XVI nr. 10 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 35925-XVI nr. 10 |
Ontvangen 5 oktober 2021
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
De wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor het jaar 2022 komt te luiden:
Art. |
Omschrijving |
Vastgestelde begroting |
||
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
Uitgaven |
Ontvangsten |
||
Totaal |
26.400.158 |
28.777.183 |
210.262 |
|
Beleidsartikelen |
||||
1 |
Volksgezondheid |
915.727 |
3.159.740 |
40.803 |
2 |
Curatieve Zorg |
3.381.612 |
3.451.931 |
123.295 |
3 |
Langdurige zorg en ondersteuning |
14.145.269 |
13.980.847 |
5.691 |
4 |
Zorgbreed beleid |
1.138.985 |
1.305.729 |
11.153 |
5 |
Jeugd |
117.641 |
117.641 |
2.085 |
6 |
Sport en bewegen |
368.244 |
383.244 |
15.740 |
7 |
Oorlogsgetroffenen en Herinnering Wereldoorlog II |
214.056 |
216.942 |
2.901 |
8 |
Tegemoetkoming specifieke kosten |
5.685.697 |
5.685.697 |
0 |
Niet-beleidsartikelen |
||||
9 |
Algemeen |
25.054 |
28.022 |
0 |
10 |
Apparaat Kerndepartement |
407.873 |
447.390 |
8.594 |
11 |
Nog onverdeeld |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Algemene toelichting
Naar aanleiding van de aangenomen motie Hijink en Bikker van 16 september jl. om extra middelen voor zorgsalarissen vrij te maken is op 23 september jl. de brief Reactie op motie leden Hijink en Bikker om extra financiële middelen vrij te maken voor zorgsalarissen, met kenmerk 3259084-1015583-MEVA naar uw Kamer gestuurd. Op diezelfde dag is tevens de brief Nadere toelichting op de keuzes omtrent salarisverhoging zorgpersoneel, met kenmerk 3259678-1015700-Z naar uw Kamer verzonden. In beide brieven is een toelichting gegeven op de wijze waarop uitvoering wordt gegeven aan de motie. Het kabinet stelt € 675 miljoen beschikbaar voor een verhoging van het ova-percentage 2022 met 1,13%, zodat een extra loonsverhoging voor de middengroep van het zorgpersoneel van 1,5% mogelijk wordt gemaakt. De uitgaven onder het UPZ stijgen met € 596 miljoen in 2022 (Zvw, Wlz en Wmo beschermd wonen). Daarnaast stijgen de ontvangsten van het eigen risico bij de Zvw met € 2,6 miljoen in 2022. De overige stijging van de uitgaven loopt via het gemeentefonds.
Premiegefinancierd |
artikel |
Bedrag 2021 |
Bedrag 2022 |
Bedrag 2023 |
Bedrag 2024 |
Bedrag 2025 |
Bedrag 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Zvw |
FBZ |
361.052 |
375.746 |
391.889 |
408.859 |
426.639 |
|
Wlz |
FBZ |
220.941 |
232.788 |
244.388 |
257.046 |
270.355 |
|
Wmo |
FBZ |
14.213 |
14.876 |
15.522 |
16.240 |
17.000 |
|
Totaal |
596.206 |
623.410 |
651.799 |
682.145 |
713.994 |
||
Eigen risico |
FBZ |
– 2.607 |
– 2.764 |
– 2.915 |
– 3.075 |
– 3.238 |
|
Totaal |
593.599 |
620.646 |
648.884 |
679.070 |
710.756 |
Conform de financieringssystematiek van de Zorgverzekeringswet dragen zowel burgers als bedrijven bij aan deze verhoging van de zorgkosten via een verhoging van de zorgpremie met € 13 per jaar respectievelijk een verhoging van de inkomensafhankelijke bijdrage met 0,05%. De zorgtoeslag stijgt automatisch mee waardoor huishoudens met recht op zorgtoeslag geen inkomensgevolgen ondervinden van de premiestijging. Dit resulteert in een uitgaven verhoging van € 5,9 miljoen in 2021 en € 71 miljoen in 2022. Deze verhoging in 2021 wordt veroorzaakt omdat de zorgtoeslag over januari 2022 reeds in december wordt uitgekeerd. De dekking van de extra uitgaven ten behoeve van salarissen binnen het sociaal domein en in de langdurige zorg alsook de automatische verhoging van de zorgtoeslag worden gedekt uit de vennootschapsbelasting (vpb).
De overige uitgaven die in het kader van de uitvoering van de motie ten laste komen van de VWS-begroting (hoofdstuk XVI) zijn een verhoging van de rijksbijdrage 18- met € 21 miljoen en een verhoging van de rijksbijdrage Wlz met € 200 miljoen. Normaliter zou ook deze Wlz rijksbijdrage structureel worden verhoogd echter er is bij doorrekening gebleken dat per abuis de nominale bijstelling en volumegroei voor de Wmo op dit budget stond vanaf 2023. Dit is circa € 200 miljoen per jaar. Hiervoor is nu gecorrigeerd en maakt dat de bijstelling slechts incidenteel hoeft plaats te vinden.
In verband met de verhoging van de Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling (ova) wijzigen ook de uitgaven onder het Uitgavenplafond Zorg (UPZ). Deze uitgaven zijn opgenomen in het Financieel beeld zorg, dat onderdeel uitmaakt van de VWS-begroting. De verhoging van het UPZ is verwerkt in het Financieel beeld zorg, dat als bijlage is opgenomen bij deze nota van wijziging. Daarbij zijn ook aanvullende middelen voor afspraken tussen ziekenhuizen en verzekeraars over de IC-opschaling tot 1.150 bedden verwerkt.
artikel |
Bedrag 2021 |
Bedrag 2022 |
Bedrag 2023 |
Bedrag 2024 |
Bedrag 2025 |
Bedrag 2026 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
A. Begrotingsgefinancierd |
|||||||
Rijksbijdrage 18- |
2 |
21.400 |
20.800 |
20.600 |
20.900 |
21.200 |
|
Rijksbijdrage Wlz |
3 |
200.000 |
|||||
Zorgtoeslag |
8 |
5.900 |
70.948 |
72.732 |
74.249 |
75.426 |
76.623 |
Totaal A |
5.900 |
292.348 |
93.532 |
94.849 |
96.326 |
97.823 |
|
B. Premiegefinancierd |
|||||||
IC-opschaling |
FBZ |
15.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal B |
15.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2.1.1 Overzicht coronamaatregelen
Art. |
Omschrijving maatregel |
realisatie 20201 |
20212 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Vindplaats uitgaven 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A. Begrotingsgefinancierd |
||||||||
2, 1 en 3 |
1) Aanschaf en distributie medische beschermingsmiddelen |
1229 |
7 |
51 |
28 |
ISB2, ISB4, ISB11 |
||
1 |
2) GGD'en en veiligheidsregio's |
387 |
2.558 |
411 |
ISB4, ISB6, ISB8, ISB9, ISB11 |
|||
1 |
3) IC-capaciteit |
91 |
191 |
162 |
ISB4 |
|||
6 |
4) Ondersteuning sportsector |
68 |
391 |
ISB1, ISB3, ISB4, ISB9, ISB11 |
||||
4 |
5) Ondersteuning zorgpersoneel |
0 |
22 |
|||||
1, 2 en 4 |
6) Onderzoek inzake COVID-19 |
40 |
25 |
62 |
32 |
6 |
2 |
ISB6, ISB9, ISB11 |
1 |
7) Testcapaciteit |
949,0 |
5.472 |
753 |
ISB1, ISB3, ISB4, ISB6, ISB7, ISB8, ISB9, ISB10, ISB11 |
|||
1 en 9 |
8) Vaccin ontwikkeling, implementatie en medicatie |
93 |
1.985 |
623 |
400 |
ISB2, ISB4, ISB6, ISB7, ISB11 |
||
4 |
9) Zorgbonus |
2054 |
1.024 |
12 |
1 |
ISB4, ISB11 |
||
4 |
10) Omscholen personeel voor arbeidsmarkt zorg |
0 |
96 |
ISB2, ISB6 |
||||
4 |
11) Zorgkosten en bijstand Caribisch Nederland |
75 |
73 |
ISB4, ISB9 |
||||
1, 2, 3, 4, 9 en 10 |
12) Overige maatregelen (plafond Rijksbegroting) |
68 |
510 |
51 |
5 |
4 |
ISB4, ISB6, ISB9, ISB11 |
|
Totaal A |
5.054 |
12.353 |
2.125 |
466 |
10 |
2 |
||
B. Premiegefinancierd |
||||||||
13) Meerkosten COVID-19 Wlz (plafond Zorg) |
190 |
162 |
ISB6 |
|||||
14) Overige maatregelen (plafond Zorg) |
16 |
100 |
44 |
ISB6, ISB11, NvW Begroting 2022 |
||||
Totaal B |
206 |
261 |
44 |
0 |
0 |
0 |
||
Totaal A+B=C |
5.260 |
12.614 |
2.168 |
466 |
10 |
2 |
Kamerstukken II 2020/2021, 35 830 XVI, nr. 1, Kamerstukken II 2020/2021, 35 830 XVI, nr. 3, Kamerstukken II 2020/2021, 35 830 XVI, nr. 4.
ISB1 Kamerstukken II 2020/21, 35 678, nr. 1, ISB2 Kamerstukken II 2020/21, 35 684, nr. 1, ISB3 Kamerstukken II 2020/21, 35 703, nr. 1, ISB4 Kamerstukken II 2020/21, 35 763, nr. 1, ISB5 Kamerstukken II 2020/21, 35 796, nr. 1, ISB6 Kamerstukken II 2020/21, 35 815, nr. 1, ISB7 Kamerstukken II 2020/21, 35 841, nr. 1, ISB8 Kamerstukken II 2020/21, 35 854, nr. 1, ISB9 Kamerstukken II 2020/21, 35 884, nr. 1, ISB10 Kamerstukken II 2020/21, 35 895, nr. 1 en ISB11 Kamerstukken II 2020/21, 35 906, nr. 1.
Toelichting
De tabel onder 2.1.1 Overzicht coronamaatregelen in de begroting 2022 wijzigt naar aanleiding van de opschaling IC-zorg i.v.m corona. Hierdoor stijgen de kosten voor de Overige maatregelen (plafond zorg) met € 15 miljoen. De verhoging van de opschaling IC-zorg is verwerkt en toegelicht in het Financieel beeld zorg, dat als bijlage is opgenomen bij deze nota van wijziging.
3. Beleidsartikelen
3.2 Artikel 2 Curatieve Zorg
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
4.793.651 |
942.703 |
3.381.612 |
3.367.263 |
3.455.366 |
3.535.070 |
3.641.479 |
Uitgaven |
4.372.943 |
3.623.539 |
3.451.931 |
3.415.126 |
3.457.690 |
3.536.570 |
3.642.979 |
waarvan juridisch verplicht |
99,7% |
||||||
1. Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg |
1.451.369 |
605.436 |
391.678 |
261.750 |
207.712 |
164.138 |
178.037 |
Subsidies (regelingen) |
176.553 |
202.274 |
238.958 |
177.360 |
173.307 |
138.230 |
142.719 |
Medisch specialistische zorg |
74.511 |
66.483 |
72.264 |
72.299 |
68.448 |
59.270 |
61.446 |
Curatieve ggz |
18.719 |
29.716 |
34.966 |
30.045 |
30.365 |
30.486 |
32.726 |
Eerste lijnszorg |
2.638 |
10.731 |
13.872 |
14.269 |
15.818 |
16.441 |
16.513 |
Lichaamsmateriaal |
33.049 |
23.729 |
23.592 |
23.603 |
23.507 |
23.502 |
23.501 |
Medische producten |
47.636 |
71.615 |
94.264 |
37.144 |
35.169 |
8.531 |
8.533 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
1.237.410 |
331.132 |
93.639 |
46.436 |
21.764 |
13.419 |
22.841 |
Medisch-specialistische zorg |
743 |
779 |
704 |
676 |
282 |
281 |
281 |
Curatieve ggz |
274 |
3.503 |
3.956 |
3.628 |
3.611 |
3.609 |
3.612 |
Eerstelijnszorg |
781 |
18.589 |
57.589 |
29.102 |
9.102 |
102 |
102 |
Lichaamsmateriaal |
6.793 |
3.647 |
2.326 |
2.326 |
2.326 |
2.326 |
2.345 |
Medische producten |
1.228.819 |
304.614 |
29.064 |
10.704 |
6.443 |
7.101 |
16.501 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan agentschappen |
34.744 |
70.828 |
58.873 |
37.343 |
11.711 |
11.554 |
11.554 |
aCBG |
2.513 |
2.311 |
1.712 |
437 |
1.103 |
948 |
948 |
aCBG |
2.200 |
2.521 |
657 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG |
30.031 |
64.483 |
54.317 |
36.906 |
10.608 |
10.606 |
10.606 |
Overige |
0 |
1.513 |
2.187 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
1.374 |
1.202 |
208 |
611 |
930 |
935 |
923 |
Overige |
1.374 |
1.202 |
208 |
611 |
930 |
935 |
923 |
Bijdrage aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Garanties |
1.288 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.288 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. Ondersteuning van het zorgstelsel |
2.921.574 |
3.018.103 |
3.038.853 |
3.132.576 |
3.229.378 |
3.351.532 |
3.443.742 |
Subsidies (regelingen) |
100.614 |
116.780 |
133.725 |
112.157 |
107.482 |
105.654 |
112.619 |
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen |
1.212 |
1.359 |
1.360 |
1.360 |
1.360 |
1.360 |
1.359 |
Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden |
30.594 |
42.211 |
41.958 |
41.957 |
41.959 |
41.955 |
41.956 |
Regeling veelbelovende zorg |
1.213 |
6.688 |
23.185 |
35.038 |
47.764 |
52.482 |
61.481 |
Medisch-specialistische zorg |
52.546 |
52.781 |
45.750 |
20.281 |
3.714 |
2.172 |
138 |
Curatieve ggz |
4.141 |
679 |
7.336 |
10.084 |
10.589 |
5.587 |
5.587 |
Eerste lijnszorg |
10.908 |
13.051 |
14.125 |
3.426 |
2.085 |
2.087 |
2.087 |
Overige |
0 |
11 |
11 |
11 |
11 |
11 |
11 |
Bekostiging |
2.771.211 |
2.847.935 |
2.871.069 |
2.995.779 |
3.099.795 |
3.226.683 |
3.312.284 |
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18– |
2.723.169 |
2.796.504 |
2.831.900 |
2.956.700 |
3.060.700 |
3.187.600 |
3.273.200 |
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen |
48.042 |
51.431 |
39.169 |
39.079 |
39.095 |
39.083 |
39.084 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inkomensoverdrachten |
26.554 |
22.364 |
23.669 |
20.838 |
18.672 |
16.724 |
16.662 |
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel |
26.461 |
22.238 |
23.543 |
20.712 |
18.546 |
16.598 |
16.536 |
Overige |
93 |
126 |
126 |
126 |
126 |
126 |
126 |
Opdrachten |
10.244 |
12.481 |
15.922 |
8.730 |
8.160 |
7.508 |
7.511 |
Risicoverevening |
1.259 |
2.041 |
2.039 |
2.039 |
2.038 |
2.037 |
2.040 |
Uitvoering zorgverzekeringstelsel |
555 |
664 |
823 |
926 |
926 |
926 |
926 |
Medisch-specialistische zorg |
7.208 |
6.454 |
7.695 |
3.275 |
2.585 |
1.934 |
1.934 |
Curatieve ggz |
407 |
427 |
30 |
30 |
34 |
34 |
34 |
Eerste lijnszorg |
72 |
0 |
102 |
102 |
102 |
102 |
102 |
Overige |
743 |
2.895 |
5.233 |
2.358 |
2.475 |
2.475 |
2.475 |
Bijdrage aan agentschappen |
7.943 |
10.855 |
10.858 |
10.861 |
10.859 |
10.854 |
10.857 |
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers |
7.943 |
10.855 |
10.858 |
10.861 |
10.859 |
10.854 |
10.857 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
5.008 |
7.688 |
5.010 |
5.011 |
5.010 |
5.009 |
5.009 |
SVB: Onverzekerden |
5.008 |
3.938 |
3.942 |
3.943 |
3.942 |
3.941 |
3.941 |
Overige |
0 |
3.750 |
1.068 |
1.068 |
1.068 |
1.068 |
1.068 |
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
VenJ: Bijdrage C2000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
12.924 |
403.705 |
123.295 |
77.455 |
75.055 |
75.055 |
84.455 |
Overige |
12.924 |
403.705 |
123.295 |
77.455 |
75.055 |
75.055 |
84.455 |
Toelichting
Bekostiging
Rijksbijdrage Zorgverzekerings voor financiering van verzekerden 18–
De uitvoering van de motie Hijink en Bikker om extra financiële middelen vrij te maken voor een verhoging van de zorgsalarissen gaat gepaard met een verhoging van de rijksbijdrage 18– met € 21 miljoen.
3.3 Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
14.199.190 |
1.501.391 |
14.145.269 |
14.567.005 |
17.119.766 |
17.388.420 |
18.650.471 |
Uitgaven |
10.062.532 |
12.363.200 |
13.980.847 |
14.567.331 |
17.119.766 |
17.895.520 |
19.157.571 |
waarvan juridisch verplicht |
99,9% |
||||||
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen |
214.609 |
336.640 |
175.533 |
137.876 |
134.765 |
137.167 |
132.273 |
Subsidies (regelingen) |
102.981 |
69.515 |
48.833 |
31.826 |
28.421 |
27.023 |
24.529 |
Toegang tot zorg en ondersteuning |
4.440 |
8.818 |
9.821 |
9.728 |
9.746 |
7.724 |
7.727 |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning |
4.966 |
30.673 |
17.207 |
6.228 |
2.943 |
3.557 |
3.557 |
Inclusieve samenleving |
70.834 |
14.189 |
6.975 |
6.718 |
6.473 |
6.486 |
4.986 |
Kennis en informatiebeleid |
7.879 |
11.828 |
11.079 |
8.618 |
8.606 |
8.603 |
7.606 |
Overige |
14.862 |
4.007 |
3.751 |
534 |
653 |
653 |
653 |
Opdrachten |
73.166 |
229.765 |
80.070 |
80.252 |
80.564 |
82.669 |
82.670 |
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer |
62.153 |
57.632 |
61.349 |
61.224 |
61.135 |
61.123 |
61.124 |
Toegang tot zorg en ondersteuning |
499 |
1.799 |
1.768 |
1.754 |
1.748 |
1.747 |
1.747 |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning |
2.287 |
4.418 |
1.273 |
961 |
960 |
959 |
959 |
Inclusiviteit |
2.538 |
153.724 |
4.403 |
4.355 |
4.642 |
4.640 |
4.640 |
Kennis, informatie en innovatiebeleid |
0 |
1.540 |
1.542 |
1.541 |
1.541 |
1.541 |
1.541 |
Aanbesteden Sociaal Domein |
1.244 |
2.606 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
4.445 |
8.046 |
9.735 |
10.417 |
10.538 |
12.659 |
12.659 |
Bijdrage aan agentschappen |
6.865 |
6.230 |
5.088 |
5.087 |
5.086 |
6.786 |
4.386 |
Overige |
6.865 |
6.230 |
5.088 |
5.087 |
5.086 |
6.786 |
4.386 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
12.583 |
13.940 |
13.039 |
13.008 |
12.991 |
12.986 |
12.985 |
Doventolkvoorzieningen |
12.583 |
13.940 |
13.039 |
13.008 |
12.991 |
12.986 |
12.985 |
Bijdrage aan medeoverheden |
4.714 |
8.246 |
7.703 |
7.703 |
7.703 |
7.703 |
7.703 |
Overige |
4.714 |
8.246 |
7.703 |
7.703 |
7.703 |
7.703 |
7.703 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve |
14.300 |
8.944 |
20.800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stimulerings regeling wonen en zorg |
14.300 |
8.944 |
20.800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten |
9.847.923 |
12.026.560 |
13.605.314 |
14.429.455 |
16.985.001 |
17.758.353 |
19.025.298 |
Subsidies (regelingen) |
110.281 |
191.705 |
154.785 |
113.877 |
114.837 |
122.462 |
119.463 |
Zorg merkbaar beter maken |
53.910 |
111.085 |
71.550 |
47.285 |
49.454 |
57.184 |
58.196 |
Kennis, informatie en innovatiebeleid |
14.349 |
35.565 |
40.520 |
23.271 |
21.856 |
22.500 |
17.803 |
Palliatieve zorg en ondersteuning |
42.022 |
45.055 |
42.715 |
43.321 |
43.527 |
42.778 |
43.464 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bekostiging |
9.566.500 |
11.651.700 |
13.484.600 |
14.183.900 |
16.747.100 |
17.512.400 |
18.781.100 |
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) |
3.666.500 |
4.101.700 |
4.184.600 |
4.283.900 |
4.397.100 |
4.512.400 |
4.631.100 |
Bijdrage Wlz |
5.900.000 |
7.550.000 |
9.300.000 |
9.900.000 |
12.350.000 |
13.000.000 |
14.150.000 |
Inkomensoverdrachten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
36.216 |
32.618 |
24.191 |
18.005 |
8.242 |
8.367 |
8.366 |
Zorgdragen voor langdurige zorg |
36.216 |
32.618 |
24.191 |
18.005 |
8.242 |
8.367 |
8.366 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan agentschappen |
45 |
441 |
428 |
428 |
428 |
428 |
428 |
Overige |
45 |
441 |
428 |
428 |
428 |
428 |
428 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
134.881 |
150.096 |
141.310 |
113.245 |
114.394 |
114.696 |
115.941 |
Uitvoeringskosten Sociale Verzekerings Bank |
37.181 |
44.328 |
44.528 |
18.967 |
18.765 |
17.329 |
17.329 |
Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg |
97.700 |
105.768 |
96.782 |
94.278 |
95.629 |
97.367 |
98.612 |
Ontvangsten |
6.772 |
5.691 |
5.691 |
5.691 |
5.691 |
5.691 |
5.691 |
Overige |
6.772 |
5.691 |
5.691 |
5.691 |
5.691 |
5.691 |
5.691 |
Toelichting
Bekostiging
Bijdrage Wlz
Voor de uitvoering van de motie Hijink en Bikker om extra financiële middelen vrij te maken voor zorgsalarissen wordt het ova-percentage met 1,13% verhoogd. Deze verhoging van de ova leidt tot een stijging van de Rijksbijdrage Wlz met circa € 200 miljoen.
3.8 Artkel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
5.866.368 |
5.512.949 |
5.685.697 |
6.091.981 |
6.427.298 |
6.799.275 |
7.158.672 |
Uitgaven |
5.866.368 |
5.512.949 |
5.685.697 |
6.091.981 |
6.427.298 |
6.799.275 |
7.158.672 |
waarvan juridisch verplicht |
100% |
||||||
Inkomensoverdrachten |
5.866.368 |
5.512.949 |
5.685.697 |
6.091.981 |
6.427.298 |
6.799.275 |
7.158.672 |
Zorgtoeslag |
5.801.418 |
5.445.000 |
5.617.748 |
6.024.032 |
6.359.349 |
6.731.326 |
7.090.723 |
Tegemoetkoming specifieke zorgkosten |
64.950 |
67.949 |
67.949 |
67.949 |
67.949 |
67.949 |
67.949 |
Ontvangsten |
552.668 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
552.668 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Inkomensoverdrachten
Zorgtoeslag
De uitvoering van de motie Hijink en Bikker om extra financiële middelen vrij te maken voor zorgsalarissen gaat gepaard met een verhoging van de zorgtoeslag met € 13 euro per persoon welke neerkomt op een uitgavenverhoging van € 5,9 miljoen in 2021 en € 71 miljoen in 2022 aan Zorgtoeslag.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, H.M. de Jonge
1. Inleiding
In het Financieel Beeld Zorg treedt ook een aantal wijzigingen op. Deze worden hieronder gepresenteerd.
2. Verticale ontwikkeling van de Zorguitgaven en -ontvangsten
2.1. Verticale ontwikkeling van de totale Zorguitgaven en -ontvangsten
Tabel 1 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2022 de verticale ontwikkeling van de totale Zorguitgaven en -ontvangsten zien.
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
---|---|---|---|---|---|
Bruto Zorguitgaven ontwerpbegroting 2022 |
86.668,3 |
90.121,5 |
94.353,5 |
98.711,0 |
103.322,4 |
Bijstellingen in de bruto Zvw-uitgaven |
376,1 |
375,7 |
391,9 |
408,9 |
426,6 |
Bijstellingen in de bruto Wlz-uitgaven |
235,2 |
247,7 |
259,9 |
273,3 |
287,4 |
Totaal bijstellingen |
611,2 |
623,4 |
651,8 |
682,1 |
714,0 |
Bruto Zorguitgaven NVW ontwerpbegroting 2022 |
87.279,5 |
90.744,9 |
95.005,3 |
99.393,2 |
104.036,4 |
Zorgontvangsten ontwerpbegroting 2022 |
5.310,1 |
5.491,8 |
5.711,1 |
5.926,5 |
6.149,6 |
Bijstellingen Zvw-ontvangsten |
2,6 |
2,8 |
2,9 |
3,1 |
3,2 |
Totaal bijstellingen |
2,6 |
2,8 |
2,9 |
3,1 |
3,2 |
Zorgontvangsten NVW ontwerpbegroting 2022 |
5.312,7 |
5.494,6 |
5.714,1 |
5.929,6 |
6.152,9 |
Netto Zorguitgaven ontwerpbegroting 2022 |
81.358,3 |
84.629,7 |
88.642,3 |
92.784,5 |
97.172,8 |
Bijstellingen in de netto Zorguitgaven |
608,6 |
620,6 |
648,9 |
679,1 |
710,8 |
Netto Zorguitgaven NVW ontwerpbegroting 2022 |
81.966,9 |
85.250,3 |
89.291,2 |
93.463,5 |
97.883,5 |
Bron: VWS
2.2. Verticale ontwikkeling van de Zvw-uitgaven en -ontvangsten
Tabel 2 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2022 de verticale ontwikkeling van de Zvw-uitgaven en -ontvangsten zien.
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
---|---|---|---|---|---|
Bruto Zvw-uitgaven ontwerpbegroting 2022 |
54.463,9 |
56.437,5 |
58.885,0 |
61.398,5 |
64.029,3 |
Bijstellingen NVW ontwerpbegroting 2022 |
|||||
Beleidsmatig |
376,1 |
375,7 |
391,9 |
408,9 |
426,6 |
Verhoging ova-percentage met 1,13% |
361,1 |
375,7 |
391,9 |
408,9 |
426,6 |
Opschaling IC-zorg i.v.m. corona |
15,0 |
||||
Totaal bijstellingen |
376,1 |
375,7 |
391,9 |
408,9 |
426,6 |
Bruto Zvw-uitgaven NVW ontwerpbegroting 2022 |
54.839,9 |
56.813,2 |
59.276,9 |
61.807,3 |
64.455,9 |
Zvw-ontvangsten ontwerpbegroting 2022 |
3.236,8 |
3.378,8 |
3.530,3 |
3.681,7 |
3.836,2 |
Bijstellingen NVW ontwerpbegroting 2022 |
|||||
Beleidsmatig |
2,6 |
2,8 |
2,9 |
3,1 |
3,2 |
Doorwerking verhoging ova-percentage naar eigen risico |
2,6 |
2,8 |
2,9 |
3,1 |
3,2 |
Totaal bijstellingen |
2,6 |
2,8 |
2,9 |
3,1 |
3,2 |
Zvw-ontvangsten NVW ontwerpbegroting 2022 |
3.239,4 |
3.381,6 |
3.533,3 |
3.684,8 |
3.839,5 |
Netto Zvw-uitgaven ontwerpbegroting 2022 |
51.227,1 |
53.058,6 |
55.354,7 |
57.716,7 |
60.193,0 |
Bijstellingen in de netto Zvw-uitgaven |
373,4 |
373,0 |
389,0 |
405,8 |
423,4 |
Netto Zvw-uitgaven NVW ontwerpbegroting 2022 |
51.600,6 |
53.431,6 |
55.743,7 |
58.122,5 |
60.616,4 |
Bron: VWS.
Toelichting
Uitgaven
Verhoging ova-percentage met 1,13%
Naar aanleiding van de aangenomen motie Hijink en Bikker van 16 september om extra middelen voor zorgsalarissen vrij te maken heeft het kabinet extra middelen beschikbaar gesteld voor een verhoging van het ova-percentage 2022 met 1,13%, zodat een extra loonsverhoging voor de middengroep van 1,5% mogelijk wordt gemaakt. De Zvw-uitgaven stijgen hierdoor met circa € 361 miljoen in 2022, oplopend tot € 427 miljoen in 2026.
Opschaling IC-zorg i.v.m. corona
Zorgverzekeraars en zorgaanbieders zullen voor 2022 afspraken maken over de opschaling van de IC-zorg naar 1.150 IC-bedden. Om te borgen dat hiervoor voldoende middelen beschikbaar zijn wordt het MSZ-kader 2022 op basis van bestuurlijke afspraken met ziekenhuizen en verzekeraars verhoogd met € 35 miljoen. Het bedrag van € 35 miljoen is gebaseerd op de beschikbaarheidsvergoeding die zorgverzekeraars in 2021 aan ziekenhuizen verstrekken voor de opschaling tot 1.150 bedden (fase 1 van het Opschalingsplan COVID-19). In de begroting 2022 is hiervoor € 20 miljoen gereserveerd op Nominaal en onverdeeld Zvw. Aanvullend stelt het kabinet hiervoor € 15 miljoen extra beschikbaar. Voor de opschaling in fase 2 en 3 van het opschalingsplan is de subsidieregeling opschaling curatieve zorg COVID-19 van toepassing.
Ontvangsten
Doorwerking verhoging ova-percentage naar eigen risico
De verhoging van de Zvw-uitgaven als gevolg van de verhoging van de ova met 1,13% leidt tot € 3 miljoen hogere opbrengsten bij het eigen risico.
2.3. Verticale ontwikkeling van de Wlz-uitgaven en -ontvangsten
Tabel 3 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2022 de verticale ontwikkeling van de Wlz-uitgaven en -ontvangsten zien.
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
---|---|---|---|---|---|
Bruto Wlz-uitgaven ontwerpbegroting 2022 |
30.186,0 |
31.777,3 |
33.565,3 |
35.398,4 |
37.369,1 |
Bijstellingen NVW ontwerpbegroting 2022 |
|||||
Beleidsmatig |
235,2 |
247,7 |
259,9 |
273,3 |
287,4 |
Verhoging ova-percentage met 1,13% (Wlz) |
220,9 |
232,8 |
244,4 |
257,0 |
270,4 |
Verhoging ova-percentage met 1,13% (Wmo beschermd wonen) |
14,2 |
14,9 |
15,5 |
16,2 |
17,0 |
Totaal bijstellingen |
235,2 |
247,7 |
259,9 |
273,3 |
287,4 |
Bruto Wlz-uitgaven NVW ontwerpbegroting 2022 |
30.421,2 |
32.025,0 |
33.825,2 |
35.671,7 |
37.656,4 |
Wlz-ontvangsten ontwerpbegroting 2022 |
2.073,3 |
2.113,0 |
2.180,8 |
2.244,8 |
2.313,4 |
Bijstellingen NVW ontwerpbegroting 2022 |
|||||
N.v.t. |
|||||
Totaal bijstellingen |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Wlz-ontvangsten NVW ontwerpbegroting 2022 |
2.073,3 |
2.113,0 |
2.180,8 |
2.244,8 |
2.313,4 |
Netto Wlz-uitgaven ontwerpbegroting 2022 |
28.112,7 |
29.664,3 |
31.384,5 |
33.153,6 |
35.055,7 |
Bijstellingen in de netto Wlz-uitgaven |
235,2 |
247,7 |
259,9 |
273,3 |
287,4 |
Netto Wlz-uitgaven NVW ontwerpbegroting 2022 |
28.347,9 |
29.912,0 |
31.644,4 |
33.426,9 |
35.343,0 |
Bron: VWS.
Toelichting
Uitgaven
Verhoging ova-percentage met 1,13% (Wlz)
Naar aanleiding van de aangenomen motie Hijink en Bikker van 16 september om extra middelen voor zorgsalarissen vrij te maken heeft het kabinet extra middelen beschikbaar gesteld voor een verhoging van het ova-percentage 2022 met 1,13%, zodat een extra loonsverhoging voor de middengroep van 1,5% mogelijk wordt gemaakt. De Wlz-uitgaven stijgen hierdoor met circa € 221 miljoen in 2022, oplopend tot € 270 miljoen in 2026.
Verhoging ova-percentage met 1,13% (Wmo beschermd wonen)
Naar aanleiding van de aangenomen motie Hijink en Bikker van 16 september om extra middelen voor zorgsalarissen vrij te maken heeft het kabinet extra middelen beschikbaar gesteld voor een verhoging van het ova-percentage 2022 met 1,13%, zodat een extra loonsverhoging voor de middengroep van 1,5% mogelijk wordt gemaakt. De uitgaven voor Wmo beschermd wonen stijgen hierdoor met circa € 14 miljoen in 2022, oplopend tot € 17 miljoen in 2026.
3. Financiering van de zorguitgaven
De hogere ova leidt ook tot wijzigingen in de financieringparagraaf. In de onderstaande tabellen wordt het actuele beeld van de financiering van de zorguitgaven weergegeven.
2020 |
2021 |
2022 |
|
---|---|---|---|
Uitgaven ten laste van de macropremielast |
|||
– Zorguitgaven zorgverzekeraars |
48,2 |
49,5 |
51,7 |
– Rechtstreekse uitgaven zorgverzekeringsfonds |
2,6 |
2,6 |
2,8 |
– UPZ-relevante uitgaven |
50,7 |
52,1 |
54,6 |
– Beheerskosten/reserveopbouw zorgverzekeraars |
2,3 |
1,0 |
0,5 |
– Overige baten zorgverzekeringsfonds |
0,0 |
0,0 |
0,1 |
– Saldo zorgverzekeringsfonds |
– 1,9 |
1,1 |
– 0,3 |
Totaal te financieren |
51,2 |
54,2 |
54,8 |
Financiering |
|||
– Inkomensafhankelijke bijdrage |
25,4 |
27,4 |
27,1 |
– Nominale premie |
19,9 |
20,9 |
21,7 |
– Rijksbijdrage voor kinderen |
2,7 |
2,8 |
2,8 |
– Eigen betalingen |
3,2 |
3,1 |
3,2 |
Totaal |
51,2 |
54,2 |
54,9 |
Zowel de zorguitgaven van verzekeraars als de rechtstreekse uitgaven komen hoger uit door de hogere ova. Daarnaast zijn de overige baten beperkt aangepast. De hogere te financieren lasten leiden tot een hogere inkomensafhankelijke bijdrage en een hogere nominale premie. Ook de rijksbijdrage voor kinderen en het eigen risico komen beperkt hoger uit.
In tabel 4 zijn de wijzigingen ten opzichte van de ontwerpbegroting 2022 weergegeven (zie ontwerpbegroting 2022 tabel 16 op pagina 195).
2020 |
2021 |
2022 |
|
---|---|---|---|
ZORGVERZEKERINGSFONDS |
|||
Uitgaven |
29.992,4 |
29.103,4 |
30.087,6 |
– Uitkering aan zorgverzekeraars voor zorg |
26.092,0 |
25.506,0 |
27.130,7 |
– Uitkering aan zorgverzekeraars voor CR |
1.200,3 |
869,5 |
0,0 |
– Uitkering voor beheerskosten kinderen |
135,5 |
134,8 |
132,8 |
– Rechtstreeks uitgaven zorgverzekeringsfonds |
2.564,6 |
2.593,2 |
2.824,1 |
Inkomsten |
28.114,5 |
30.154,9 |
29.899,2 |
– Inkomensafhankelijke bijdrage |
25.413,0 |
27.378,4 |
27.123,1 |
– Rijksbijdrage voor kinderen |
2.722,9 |
2.796,5 |
2.831,9 |
– Overige baten |
– 21,4 |
– 20,0 |
– 55,8 |
Exploitatiesaldo |
– 1.878,0 |
1.051,5 |
– 188,3 |
Idem, niet gecorrigeerd voor DBC-hobbels |
– 1.878,0 |
2.298,9 |
– 458,3 |
Vermogen Zorgverzekeringsfonds |
– 1.441,6 |
857,3 |
398,9 |
Vermogensnorm |
– 689,0 |
558,4 |
288,4 |
Vermogenssaldo Zorgverzekeringsfonds |
– 752,6 |
298,9 |
110,5 |
INDIVIDUELE ZORGVERZEKERAARS |
|||
Uitgaven |
50.513,9 |
50.552,1 |
52.205,5 |
– Zorg (niet corona) |
46.842,6 |
48.543,0 |
51.745,8 |
– Zorg (corona) |
1.339,1 |
970,0 |
0,0 |
– Beheerskosten/exploitatiesaldi |
2.332,2 |
1.039,2 |
459,7 |
Inkomsten |
50.513,9 |
50.552,1 |
52.205,5 |
– Uitkering van zorgverzekeringsfonds voor zorg |
26.092,0 |
25.506,0 |
27.130,7 |
– Uitkering aan zorgverzekeraars voor CR |
1.200,3 |
869,5 |
0,0 |
– Uitkering van voor beheerskosten kinderen |
135,5 |
134,8 |
132,8 |
– Nominale rekenpremie |
19.319,5 |
20.076,1 |
21.375,7 |
– Nominale opslagpremie |
576,9 |
864,3 |
326,9 |
– Eigen risico |
3.189,7 |
3.101,5 |
3.239,4 |
In het Zorgverzekeringsfonds (Zvf) komen de rechtstreekse uitgaven hoger uit door de hogere ova. Daarnaast stijgt de vereveningsbijdrage met € 0,1 miljard, ter gedeeltelijke compensatie van verzekeraars. De inkomensafhankelijke bijdrage komt circa € 0,2 miljard hoger uit en de overige baten zijn verlaagd. Bij de zorgverzekeraars stijgen de zorguitgaven met € 0,3 miljard. Ter dekking ontvangen ze een € 0,1 miljard hogere vereveningsbijdrage en € 0,2 miljard hogere nominale premies.
In tabel 5 zijn de wijzigingen ten opzichte van de ontwerpbegroting 2022 weergegeven (zie ontwerpbegroting 2022 tabel 17 op pagina 195 en 196).
Rekenpremie |
Opslagpremie |
Nom.premie |
IAB |
|
---|---|---|---|---|
Premie 2021 |
1.417 |
61 |
1.478 |
7,00% |
Groei zorguitgaven |
75 |
– 3 |
72 |
0,11% |
Saldo zorgverzekeringsfonds |
– 21 |
0 |
– 21 |
– 0,08% |
Reserveontwikkeling verzekeraars |
15 |
– 30 |
– 15 |
– 0,05% |
Rechttrekken 50/50 |
12 |
– 6 |
6 |
– 0,03% |
Meevaller grondslag IAB 2021 |
– 0,24% |
|||
Overig en afronding |
1 |
1 |
2 |
0,04% |
Totale mutatie |
82 |
– 38 |
44 |
– 0,25% |
Premie 2022 |
1.499 |
23 |
1.522 |
6,75% |
Door de hogere ova komen de zorguitgaven hoger uit waardoor zowel de nominale (reken) premie als de inkomensafhankelijke bijdrage hoger uitkomen.
In tabel 6 zijn de wijzigingen ten opzichte van de ontwerpbegroting 2022 weergegeven (zie ontwerpbegroting 2022 tabel 18 op pagina 198).
2020 |
2021 |
2022 |
|
---|---|---|---|
ZVW |
|||
Inkomensafhankelijke bijdrage normaal (in%) |
6,70% |
7,00% |
6,75% |
Inkomensafhankelijke bijdrage verlaagd (in%) |
5,45% |
5,75% |
5,50% |
Nominale premie totaal (gemiddeld) |
1.414 |
1.478 |
1.522 |
w.v. Nominale rekenpremie |
1.373 |
1.417 |
1.499 |
w.v. Nominale oplsagpremie (gemiddeld) |
41 |
61 |
23 |
Nominale premie totaal 18- |
|||
Standaardpremie |
1.642 |
1.705 |
1.749 |
Verplicht eigen risico (maximaal) |
385 |
385 |
385 |
Compensatie eigen risico |
|||
Maximale zorgtoeslag eenpersonshuishouden |
1.250 |
1.287 |
1.336 |
Maximale zorgtoeslag meerpersonshuishouden |
2.397 |
2.487 |
2.553 |
Ten opzichte van de tabel in de begroting komt de inkomensafhankelijke bijdrage (normaal en verlaagd) 0,05%-punt hoger uit. Daarnaast komen de nominale premie, de nominale rekenpremie, de standaardpremie en de maximale zorgtoeslag voor een eenpersoonshuishouden 13 euro hoger uit. De maximale zorgtoeslag voor een meerpersoonshuishouden komt 26 euro hoger uit.
In tabel 7 zijn de wijzigingen ten opzichte van de ontwerpbegroting 2022 weergegeven (zie ontwerpbegroting 2022 tabel 19 op pagina 200).
2020 |
2021 |
2022 |
|
---|---|---|---|
FONDS LANGDURIGE ZORG |
|||
Uitgaven |
25.899,3 |
28.180,1 |
30.421,2 |
– Zorgaanspraken en subsidies |
25.647,9 |
27.908,6 |
30.131,2 |
– Beheerskosten |
251,4 |
271,5 |
289,9 |
Inkomsten |
26.213,9 |
29.143,3 |
30.395,9 |
– Procentuele premie |
14.772,0 |
15.500,0 |
14.838,0 |
– Eigen betalingen |
1.875,4 |
1.991,6 |
2.073,3 |
– BIKK |
3.666,5 |
4.101,7 |
4.184,6 |
– Rijksbijdrage Wlz |
5.900,0 |
7.550,0 |
9.300,0 |
– Overige baten |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Exploitatiesaldo |
314,6 |
963,2 |
– 25,3 |
Vermogen Algemeen Fonds |
– 953,3 |
10,0 |
– 15,3 |
Procentuele premie (in %) |
9,65% |
9,65% |
9,65% |
Vanwege de hogere ova komen de uitgaven van het Fonds langdurige zorg € 0,2 miljard hoger uit net als de rijksbijdrage Wlz.
In tabel 8 zijn de wijzigingen ten opzichte van de ontwerpbegroting 2022 weergegeven (zie ontwerpbegroting 2022 tabel 20 op pagina 201).
2021 |
2022 |
|
---|---|---|
Zorgtoeslag |
– 384 |
– 394 |
Belasting |
1.552 |
1.690 |
Eigen betalingen |
359 |
373 |
Premie AWBZ |
||
Premie WLZ |
1.123 |
1.111 |
Inkomensafhankelijke bijdrage Zvw |
1.932 |
1.902 |
Nominale premie |
1.478 |
1.522 |
Totaal |
6.060 |
6.204 |
Vanwege de hogere ova worden zowel de nominale premie, de zorgtoeslag (meer min), de inkomensafhankelijke bijdrage als de belastingen (ter dekking van de rijksbijdrage Wlz en de zorgtoeslag) hoger. Per saldo komen de gemiddelde lasten voor een volwassene in 2022 € 43 hoger uit dan in de ontwerpbegroting 2022.
In tabel 9 zijn de wijzigingen ten opzichte van de ontwerpbegroting 2022 weergegeven (zie ontwerpbegroting 2022 figuur 10 op pagina 204).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35925-XVI-10.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.