Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 december 2020
Bij brief van 4 december 2020 (Kamerstuk 35 600, nr. 9) heb ik uw Kamer het ontwerpbesluit aangeboden tot wijziging van enkele algemene
maatregelen van bestuur (stikstofreductie en natuurverbetering) met de bijbehorende
nota van toelichting (hierna: ontwerpbesluit). Het ontwerpbesluit bevat nadere regels
over het wetsvoorstel stikstofreductie en natuurverbetering (Kamerstuk 35 600, hierna: het wetsvoorstel). In die brief heb ik uw Kamer meegedeeld dat ik het ontwerpbesluit
pas zal voordragen aan de Koning ter verkrijging van het advies van de Afdeling advisering
van de Raad van State over het ontwerpbesluit nadat de Eerste Kamer het wetsvoorstel
heeft behandeld en niet eerder dan 25 januari 2021.
Voor de volledigheid wijs ik u op het volgende. De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel
op 17 december 2020 aanvaard en daarbij diverse amendementen aangenomen (Handelingen
II 2020/21, nr. 39, Stemmingen). Enkele daarvan maken het noodzakelijk om het ontwerpbesluit aan te vullen.
Het gaat met name om de amendementen op Kamerstuk 35 600, nrs. 18 («hardheidsclausule») en 19 (zelfstandig aanvullend programma voor het legaliseren van voorheen vergunningvrije
projecten met geringe depositie) en 50 (provinciale gebiedsplannen). De natuurwetgeving wordt opgenomen in de Omgevingswet,
zodra de Omgevingswet en de Aanvullingswet natuur Omgevingswet in werking treden.
Deze drie amendementen voegen alleen aan de Wet natuurbescherming (Wnb) bepalingen
toe en niet ook aan de Omgevingswet. Blijkens de toelichting bij deze amendementen
gaan de indieners ervan uit dat de regering de inhoud van de betrokken bepalingen
in het stelsel van de Omgevingswet regelt bij algemene maatregel van bestuur (amvb),
in het Besluit kwaliteit leefomgeving. Bij deze wijzigingen gaat het om een beleidsneutrale
omzetting die inhoudelijk gelijk is aan de amendementen.
Daarnaast verplicht het amendement op Kamerstuk 35 600, nr. 19 tot het stellen – bij amvb – van nadere regels over de inhoud van het aanvullende
legalisatieprogramma, over het verzamelen en verstrekken van gegevens ten behoeve
van monitoring en bijsturing, en over de verslaglegging aan het parlement over die
monitoring en bijsturing.1 Voor de inhoud van die nadere regels zal aansluiting worden gezocht bij de al in
het ontwerpbesluit opgenomen nadere regels over het programma stikstofreductie en
natuurverbetering, de monitoring en bijsturing daarvan en de rapportage aan het parlement
daarover.
Ten slotte hebben de amendementen met Kamerstuk 35 600, nrs. 49 en 21 (toevoeging aan de Wnb en de Omgevingswet van twee nieuwe omgevingswaarden voor stikstofdepositie voor 2025 en 2035) tot gevolg dat verwijzingen
naar «de omgevingswaarde» in het ontwerpbesluit op enkele plaatsen moeten worden aangepast.
Ik ben voornemens om de hier besproken wijzigingen aan te brengen in het ontwerpbesluit
zoals ik dat na de voorhang en consultatie zal aanbieden aan de Koning ter verkrijging
van het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State. Ik zal dus niet een
nieuwe versie van het ontwerpbesluit voorhangen of in consultatie brengen.
Ik heb de voorzitter van de Eerste Kamer een soortgelijke brief gestuurd.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
C.J. Schouten