Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 mei 2021
In het steun- en herstelpakket van 21 januari jl.1 is een subsidieregeling voor mobiliteitssectoren aangekondigd. Met deze subsidieregeling
wordt beoogd de teruggang in R&D investeringen, die het gevolg is van de coronacrisis,
in de Nederlandse automotive, luchtvaart en maritieme industrie, te mitigeren door
het stimuleren van R&D-projecten. De subsidie moet deze prominente sectoren uit de
Nederlandse maakindustrie in staat stellen om sterker uit de crisis te komen door
zowel de concurrentiepositie te verbeteren als een bijdrage te leveren aan de transities
op het gebied van duurzaamheid en digitalisering. Het beschikbare budget is 150 miljoen
euro.2
De afgelopen maanden is er hard gewerkt om deze regeling uit te werken. Er is een
klankbordgroep geconsulteerd bestaande uit vertegenwoordigers van het bedrijfsleven,
TO2-instellingen en de Topsectoren. Ook zijn er door de sectoren zelf informatiesessies
georganiseerd om de regeling aan te kondigen en de brede achterban te informeren over
de inhoud van de regeling. Dit alles heeft er aan bijgedragen dat de regeling inmiddels
is uitgewerkt en op 12 mei is gepubliceerd in de Staatscourant3. Op 17 mei a.s. wordt de regeling voor 3 maanden opengesteld.
De regeling betreft een open tender waarbij de beste projecten worden gehonoreerd,
totdat het beschikbare budget is uitgeput. Een externe adviescommissie zal de projecten
beoordelen en rangschikken aan de hand van een vijftal criteria en een advies aan
mij uitbrengen. De rangschikkingscriteria hebben betrekking op (i) de mate waarin
een project bijdraagt aan de doelen van de regeling en de voor de desbetreffende sectoren
relevante omvangrijke R&D-thema’s op het vlak van duurzaamheid en digitalisering,
(ii) de kwaliteit van het project, (iii) vernieuwing, versterking van de Nederlandse
kennis- en innovatiepositie en cross-sectorale samenwerking, (iv) de impact op het
betrokken ecosysteem voor onderzoek en innovatie en (v) de impact op de markt.
De subsidie wordt verstrekt aan een samenwerkingsverband van grote, middelgrote en/of
kleine ondernemingen uit de mobiliteitssectoren. Ook onderzoeksorganisaties kunnen
aan het samenwerkingsverband deelnemen. Het project moet bestaan uit industrieel onderzoek
en/of experimentele ontwikkeling en heeft een maximale looptijd van 4 jaar. De subsidiebeschikkingen
zullen naar verwachting eind oktober verleend worden. De consortia kunnen overigens
vanaf 17 mei a.s. al een aanvraag indienen en starten. Kosten kunnen vanaf het moment
van indiening meegenomen worden in de latere subsidieverlening, mits de gemaakte kosten
subsidiabel zijn op grond van de regeling.
Ik geef hiermee invulling aan de motie van het lid Amhaouch c.s.4 om de regeling voor 15 mei a.s. uit te werken. Ik verwacht dat we veel bedrijven
in de mobiliteitssector met deze regeling kunnen ondersteunen om sterker en slagvaardiger
uit de crisis te komen. Ook verwacht ik dat de regeling daadwerkelijk impact gaat
hebben op het lange-termijn-verdienvermogen en de ecosysteemvorming in deze belangrijke
sectoren uit de maakindustrie. Tot slot zal de regeling een belangrijke bijdrage leveren
aan de transitie naar duurzame en slimme mobiliteit. Ik zal uw Kamer in het najaar
informeren over de projecten waarvoor subsidie toegekend is.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,
M.C.G. Keijzer