Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 35302 nr. 66 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 35302 nr. 66 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 november 2019
Zoals gebruikelijk tijdens de behandeling van het pakket Belastingplan geef ik in deze brief mijn appreciatie met betrekking tot de ter zake van de wetsvoorstellen in het pakket Belastingplan 2020 (Kamerstukken 35 302 t/m 35 307) ingediende amendementen en moties die vandaag in stemming worden gebracht. In deze brief geef ik tevens mijn oordeel over de ter zake van het wetsvoorstel Wet implementatie tweede EU-richtlijn antibelastingontwijking (Kamerstuk 35 241) en ter zake van het wetsvoorstel Wet implementatie EU-richtlijn meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies (Kamerstuk 35 255) ingediende amendementen en moties.
Bekendmaking percentage eigenwoningforfait
Verder wil ik graag van de gelegenheid gebruikmaken om uw Kamer te informeren over de indexering van het eigenwoningforfait (ewf-percentage), nu in 2014 is toegezegd om uw Kamer hierover jaarlijks te informeren.1 De wettelijke indexering van het ewf-percentage vindt plaats aan de hand van de ontwikkeling van het indexcijfer van de woninghuren (stijging van 2,58% voor vaststelling percentage 2020)2 en de ontwikkeling van de woningwaarden (stijging van 8,6% voor vaststelling percentage 2020). Het op basis daarvan geïndexeerde ewf-percentage wordt naar beneden afgerond op een veelvoud van 0,05%-punt. Deze indexering leidt niet tot een wijziging van het ewf-percentage3 en het ewf-percentage zou uit dien hoofde dan ook gehandhaafd blijven op 0,65%. Op grond van het Belastingplan 2019 wordt het ewf-percentage met ingang van 1 januari 2020 echter verlaagd met 0,05%-punt tot 0,60%.
Bekendmaking tabelcorrectiefactor en arbeidskorting
In dezelfde brief heb ik u tevens toegezegd dat ik uw Kamer jaarlijks bij het Belastingplan zal informeren over de hoogte van de tabelcorrectiefactor en de arbeidskorting als ik de voor de vaststelling benodigde gegevens heb ontvangen. Zoals in de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel Belastingplan 2020 is aangegeven4, bedraagt de tabelcorrectiefactor voor 2020 1,016. De wettelijke indexering van de arbeidskorting wordt naast door de hiervoor genoemde tabelcorrectiefactor bepaald aan de hand van de ontwikkeling van het wettelijk minimumloon (WML) per 1 januari van het lopende jaar ten opzichte van het WML per 1 januari van het daaropvolgende jaar. Het WML bedroeg per 1 januari 2019 € 1.615,8 per maand. Het WML bedraagt per 1 januari 2020 € 1.653,6 per maand. Hierna zijn de uiteindelijke parameters voor de arbeidskorting weergegeven voor het jaar 2020 zoals deze voortvloeien uit de indexatie en de voorgestelde beleidsmatige wijzigingen. Tot een arbeidsinkomen van € 9.921 per jaar geldt een arbeidskorting van 2,812% van het arbeidsinkomen, met een maximum van € 279. Bij een arbeidsinkomen tussen € 9.921 en € 21.430 per jaar geldt een arbeidskorting van € 279 vermeerderd met 28,812% van het arbeidsinkomen boven die € 9.921 met een maximum van in totaal € 3.595. Bij een arbeidsinkomen tussen € 21.430 en € 34.954 geldt een arbeidskorting van € 3.595, vermeerderd met 1,656% van het arbeidsinkomen boven € 21.430 met een maximum van in totaal € 3.819. Boven een arbeidsinkomen van € 34.954 per jaar wordt de berekende arbeidskorting verminderd met 6,0% van het arbeidsinkomen boven die € 34.954. De arbeidskorting is volledig afgebouwd bij een arbeidsinkomen vanaf € 98.604.
Ingediende amendementen en moties
In de bijlage treft u een overzicht aan van de ingediende amendementen en moties met daarbij mijn oordeel. Tevens treft u als bijlage de quickscans aan waarmee de Belastingdienst de amendementen beoordeelt op uitvoeringsaspecten5.
De Staatssecretaris van Financiën, M. Snel
Nummer |
Korte omschrijving amendement |
Indiener(s) |
Oordeel |
Opmerking |
---|---|---|---|---|
Wetsvoorstel Belastingplan 2020 |
||||
Kamerstuk 35 302, nr. 5 |
Schrappen van de verlaging van het hoge tarief van de vennootschapsbelasting per 2021 naar 21,7% waardoor het tarief 25% blijft. |
Asscher Nijboer |
Ontraden |
|
Kamerstuk 35 302, nr. 16 |
Overdrachtsbelasting voor de verkrijging van een eerste woning verlagen naar 0% om starters tegemoet te komen en een verhoging van de overdrachtsbelasting naar 6% voor de verkrijging van een derde woning of meer, met uitzondering van woningcorporaties. |
Nijboer |
Ontraden |
Vervangt Kamerstuk 35 302, nr. 12 |
Kamerstuk 35 302, nr. 18 |
Dit amendement verhoogt het tarief van de bankenbelasting zodanig dat dit € 1 miljard oplevert. |
Kwint |
Ontraden |
|
Kamerstuk 35 302, nr. 24 |
Het tarief van de kansspelbelasting wordt verhoogd. |
Stoffer Bisschop Snels Westerveld |
Ontraden |
|
Kamerstuk 35 302, nr. 25 |
Dit amendement regelt dat de voorgestelde heffingsvermindering voor nieuwbouw van goedkope huurwoningen van toepassing wordt in elke gemeente. |
Nijboer |
Ontraden |
|
Kamerstuk 35 302, nr. 27 |
Dit amendement regelt dat de onbeperkt voort te wentelen niet-aftrekbare rente in de earningsstrippingmaatregel wordt beperkt tot maximaal drie jaar en dat de opbrengst daarvan wordt ingezet voor verruiming van het budget voor de voorgestelde heffingsvermindering voor nieuwbouw. |
Snels |
Ontraden |
|
Kamerstuk 35 302, nr. 28 |
Met dit amendement wordt de regeling vermindering verhuurderheffing voor krimpgebieden en Rotterdam-Zuid opnieuw opengesteld voor investeringen die aanvangen en worden gerealiseerd na 1 januari 2020. |
Nijboer |
Ontraden |
|
Kamerstuk 35 302, nr. 29 |
Dit amendement regelt dat het hoge tarief van de vennootschapsbelasting wordt verhoogd en dat de opbrengst daarvan wordt ingezet voor verlaging van het tarief van de verhuurderheffing. |
Leijten Beckerman |
Ontraden |
Vervangt Kamerstuk 35 302, nr. 9 |
Kamerstuk 35 302, nr. 30 |
Een verhoging van het toptarief van de loon- en inkomstenbelasting – ten opzichte van het in het wetsvoorstel opgenomen toptarief – naar 51,75% en de opbrengst terugsluizen naar een verlaging in het basistarief. |
Nijboer |
Ontraden |
Vervangt Kamerstuk 35 302, nr. 23 |
Kamerstuk 35 302, nr. 32 |
Eerste schijf van box 3 wordt in het vervolg volledig als spaardeel in aanmerking genomen. Dekking wordt gezocht in de verhoging van het hoge Vpb-tarief. |
Van Otterloo |
Ontraden |
|
Kamerstuk 35 302, nr. 33 |
Met dit amendement wordt een strengere norm in de minimumkapitaalregel voor banken en verzekeraars voorgesteld. |
Nijboer |
Ontraden |
|
Kamerstuk 35 302, nr. 35 |
Per 1 januari 2020 een beleidsmatige verhoging van € 200 in de ouderenkorting en een vermindering van het afbouwpercentage van 15% naar 5%. Dekking via afschaffing LIV. |
Van Otterloo |
Ontraden |
Vervangt Kamerstuk 35 302, nr. 31 |
Kamerstuk 35 302, nr. 36 |
Dit amendement regelt dat de voorgestelde heffingsvermindering voor nieuwbouw van goedkope huurwoningen van toepassing wordt in alle gemeenten, met dien verdien verstande dat voor gemeenten in schaarstegebieden een hoger bedrag beschikbaar is. |
Ronnes Dik-Faber Koerhuis Van Eijs Smeulders |
Oordeel Kamer |
Vervangt Kamerstuk 35 302, nr. 34 |
Kamerstuk 35 302, nr. 51 |
Verlenging compensatieregeling leenbijstand. |
Omtzigt |
Oordeel Kamer |
|
Wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2020 |
||||
Kamerstuk 35 303, nr. 10 |
Voorhang met betrekking tot uitzonderingen op de keuzeregeling. |
Omtzigt Lodders Bruins Van Weyenberg |
Oordeel Kamer |
Vervangt Kamerstuk 35 303, nr. 9 |
Kamerstuk 35 303, nr. 12 |
Het amendement behelst invoering van een meldplicht voor de overtreder: hij moet binnen drie maanden op zijn website of die van zijn werkgever vermelden dat aan hem een openbaar gemaakte vergrijpboete is opgelegd. Als hij deze meldplicht niet tijdig nakomt, dan kan hij hiervoor een verzuimboete krijgen. |
Leijten |
Ontraden |
Vervangt Kamerstuk 35 303, nr. 8 |
Kamerstuk 35 303, nr. 13 |
Het amendement behelst een uitbreiding van de maatregel van openbaarmaking naar de vergrijpboete uit de Wet bronbelasting 2021. |
Leijten |
Oordeel Kamer |
|
Kamerstuk 35 303, nr. 14 |
In het wetsvoorstel worden enkele aanscherpingen van de tonnageregeling voorgesteld. Dit amendement regelt een (kleine) versoepeling van een van die aanscherpingen. |
Lodders |
Oordeel Kamer |
|
Wetsvoorstel Wet fiscale maatregelen Klimaatakkoord |
||||
Kamerstuk 35 304, nr. 9 |
De verhoging van de energiebelasting op aardgas in de eerste schijf in de jaren 2020–2026 ongedaan maken. |
Leijten Laçin |
Ontraden |
|
Kamerstuk 35 304, nr. 10 |
De belastingvermindering in de energiebelasting verder verhogen met € 50. |
Leijten Beckerman |
Ontraden |
|
Kamerstuk 35 304, nr. 11 |
ODE heffing voor elektriciteit in de derde schijf te laten stijgen van 0,74 cent/KWh naar 1,00 cent/KWh in plaats van de beoogde stijging van 0,74 cent/KWh naar 2,05 cent/KWh. |
Stoffer |
Ontraden |
|
Kamerstuk 35 304, nr. 12 |
Het verlagen van de ODE 2020 als gevolg van het stopzetten van de subsidiëring van biomassa via de SDE middelen. |
Wilders Mulder |
Ontraden |
|
Kamerstuk 35 304, nr. 13 |
De fiscale voordelen voor nulemissievoertuigen en plug-in hybride voertuigen in BPM, MRB, de inkomstenbelasting en de loonbelasting (bijtelling) worden afgeschaft. Ook vindt de beperkte verhogingen van de dieselaccijns geen doorgang. |
Leijten Laçin |
Ontraden |
Vervangt Kamerstuk 35 304, nr. 8 |
Wetsvoorstel Wet afschaffing fiscale aftrek scholingsuitgaven |
||||
Kamerstuk 35 306, nr. 8 |
Grip houden op de inwerkingtreding van de afschaffing van de fiscale aftrek van de scholingsuitgaven. |
Omtzigt Lodders Bruins Van Weyenberg |
Oordeel Kamer |
Vervangt Kamerstuk 35 306, nr. 7 |
Wetsvoorstel Wet implementatie tweede EU-richtlijn antibelasting-ontwijking |
||||
Kamerstuk 35 241, nr. 9 |
Het opnemen van een uitzondering voor woco’s in de earningsstrippingmaatregel uit ATAD1. |
Leijten Beckerman |
Ontraden |
Vervangt Kamerstuk 35 241, nr. 5 |
Wetsvoorstel Wet implementatie EU-richtlijn meldingsplichtige grensoverschrijdende constructies |
||||
Kamerstuk 35 255, nr. 9 |
Het amendement strekt ertoe buiten twijfel te stellen dat – gehele of gedeeltelijke – kunstmatigheid van een constructie niet kan worden aangemerkt als een aanvullende eis bij de main benefit test. |
Snels |
Oordeel Kamer |
Vervangt Kamerstuk 35 255, nr. 7 |
Overzicht oordeel moties pakket Belastingplan 2020
Nummer |
Korte omschrijving motie |
Indiener(s) |
Oordeel |
---|---|---|---|
Kamerstuk 35 302, nr. 21 |
Stoppen van de invordering bij CAF-gerelateerde toeslagzaken. |
Omtzigt Lodders Leijten |
Oordeel Kamer |
Kamerstuk 35 302, nr. 22 |
Voor de zomer behandelen van het wetsvoorstel ter aanpassing van de liquidatie- en stakingsverliesrekening. |
Leijten |
Ontraden |
Kamerstuk 35 302, nr. 39 |
Iedere transactie naar een IOC-land belasten met 10% van het transferbedrag. |
Mulder Wilders |
Ontraden |
Kamerstuk 35 302, nr. 40 |
Fiscale subsidies voor stekkerauto’s afschaffen en dit geld te gebruiken voor afbouw van de BPM. |
Mulder |
Ontraden |
Kamerstuk 35 302, nr. 41 |
Btw-verhoging boodschappen terugdraaien. |
Mulder |
Ontraden |
Kamerstuk 35 302, nr. 42 |
Het monitoren van de consequenties van het stijgende ODE -tarief voor de glastuinbouw. |
Lodders Omtzigt Weyenberg Stoffer Bruins |
Oordeel Kamer |
Kamerstuk 35 302, nr. 43 |
Empirisch onderzoek globaal evenwicht. |
Lodders Weyenberg |
Oordeel Kamer |
Kamerstuk 35 302, nr. 44 |
Modernisering reiskostenvergoeding. |
Lodders |
Oordeel Kamer |
Kamerstuk 35 302, nr. 45 |
Monitoren administratieve lasten midden- en kleinbedrijf ATAD2. |
Lodders Van Weyenberg Leijten Omtzigt |
Oordeel Kamer |
Kamerstuk 35 302, nr. 46 |
Aandacht vragen bij de Europese Commissie over mogelijke gaten in de meldingsplicht belastingconstructies. |
Snels |
Oordeel Kamer |
Kamerstuk 35 302, nr. 47 |
Hoge Raad uitspraken strijdigheid box 3 met EVRM, Besluit om de Parlementair Advocaat advies te laten uitbrengen over de juridische houdbaarheid box 3 vanaf 1 januari 2017 en Verzoekt Algemene Rekenkamer onderzoek te doen welk rendement in de jaren 2013 -2016 zonder het nemen van al te veel risico’s haalbaar was. |
Omtzigt Lodders |
Betreft een verzoek aan de Kamer |
Kamerstuk 35 302, nr. 48 |
Onafhankelijke partij laten toetsen of de overstap van NEDC1 naar NEDC2 en omzetting NEDC2 naar WLTP budgetneutraal is gegaan en de Kamer hierover voor de zomer van 2020 informeren. |
Omtzigt Lodders |
Ontraden |
Kamerstuk 35 302, nr. 49 |
Specifieke informatie in de Voortgangsmonitor. |
Omtzigt Lodders |
Oordeel Kamer |
Kamerstuk 35 302, nr. 50 |
De ambitie dat Nederland niet meer voorkomt in de top vijf van doorstroomlanden. |
Omtzigt Van Weyenberg Bruins |
Oordeel Kamer |
Kamerstuk 35 302, nr. 52 |
Kinderopvangtoeslag voor iedereen die op basis van een medische indicatie in de dagbesteding zit. |
Alkaya Leijten |
Aangehouden |
Kamerstuk 35 302, nr. 53 |
Het lage btw-tarief voor toegang tot innovatieve vormen van nieuwsvoorziening. |
Van Weyenberg Middendorp |
Oordeel Kamer |
Kamerstuk 35 302, nr. 54 |
Monitoren van de budgettaire opbrengsten van de bronbelasting op rente en royalty's |
Van Weyenberg Lodders Snels Omtzigt Bruins Van Raan Van Otterloo Stoffer Nijboer Alkaya |
Oordeel Kamer |
Kamerstuk 35 302, nr. 55 |
Belasting op vermogens boven € 1 miljoen onderzoeken. |
Van Weyenberg Alkaya |
Oordeel Kamer |
Kamerstuk 35 302, nr. 56 |
Effectiviteit CO2-reducerende maatregelen uit het wetsvoorstel wet fiscale maatregelen klimaatakkoord in relatie tot het Europese bronbeleid voortdurend te monitoren. |
Bruins Lodders Omtzigt Stoffer |
Oordeel Kamer |
Kamerstuk 35 302, nr. 57 |
CO2-reductie prioriteit geven boven economische groei. |
Van Raan |
Ontraden |
Kamerstuk 35 302, nr. 58 |
Verzoekt om initiatief voor een CO2-grensheffing. |
Van Raan |
Ontraden |
Kamerstuk 35 302, nr. 59 |
Kloof tussen een- en tweeverdiener. Wenselijk is kloof kleiner te maken. Verzoekt de afbouw van de uitbetaalbaarheid van de algemene heffingskorting nog volgend jaar te bevriezen. Dekking versobering kinderopvangtoeslag hogere inkomens. |
Stoffer |
Ontraden |
Kamerstuk 35 302, nr. 60 |
Het per 2021 invoeren van de aangepaste vermogensrendementsheffing. |
Stoffer |
Ontraden |
Kamerstuk 35 302, nr. 61 |
Garanderen dat de BPM op identieke auto’s in a- en b-segment per 1-7-2020 niet hoger is geworden dan de BPM op 1-1-2017. |
Stoffer |
Ontraden |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35302-66.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.