34 550 Nota over de toestand van 's Rijks financiën

Y VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 13 juni 2017

De leden van de vaste commissie voor Financiën1 hebben kennisgenomen van de brief2 van 27 maart 2017 inzake invulling motie-Schalk c.s. namens de Minister van Financiën en de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Naar aanleiding hiervan is op 10 mei 2017 een brief gestuurd.

De Minister van Financiën en de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport hebben op 13 juni 2017 gereageerd.

De commissie brengt bijgaand verslag uit van het gevoerde schriftelijk overleg.

De griffier van de vaste commissie voor Financiën, Van Dooren

BRIEF VAN DE VOORZITTER VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR FINANCIËN

Aan de Minister van Financiën

Den Haag, 10 mei 2017

De leden van de vaste commissie voor Financiën hebben met belangstelling kennisgenomen van de brief3 van 27 maart 2017 inzake invulling motie-Schalk c.s. namens uzelf en de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

De leden van de commissie hebben naar aanleiding van uw brief nog een enkele vraag en opmerking.

Deze leden memoreren dat tijdens de Algemene politieke beschouwingen van 1 november 2016 de Eerste Kamer de motie-Schalk c.s.4 heeft aangenomen. De motie verzoekt de regering onderzoek te doen naar groepen belastingplichtigen die onevenredig getroffen worden door extreme belastingdruk, maatregelen te treffen om de belastingtarieven voor deze groepen te normaliseren, en de Kamer hierover nader te informeren. In uw brief van 27 maart jl. informeert u de Kamer, mede namens de Staatssecretaris van VWS, hoe u invulling heeft gegeven aan de motie-Schalk c.s.

In uw brief verwijst u naar het onderzoek van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid naar het deel van de werkenden dat in 2017 te maken heeft met een hoge marginale druk (naar aanleiding van enkele gedane toezeggingen in beide Kamers). Dit onderzoek is door de Minister van SZW op 7 april jl. aan beide Kamers aangeboden5. U geeft aan dat er in het onderzoek vijf verschillende varianten zijn doorgerekend die de marginale druk voor werkenden met een hoge marginale druk verlagen. Tot slot benadrukt u dat er geen eenvoudige oplossingen voor een hoge marginale druk bestaan en dat spanning tussen de verschillende doelstellingen van het inkomensbeleid altijd zal blijven bestaan. Deze leden hebben nota genomen van deze conclusie.

Echter, deze leden zijn in meerderheid van mening dat u uw brief in onvoldoende mate antwoord geeft op de vraag hoe invulling wordt gegeven aan de motie-Schalk c.s. Zij merken op dat voor slechts een zeer beperkte groep «noodgedwongen» eenverdieners een tegemoetkoming wordt ontwikkeld. Zij brengen hierbij in herinnering een reeds eerder aangenomen motie-Schalk c.s.6 over dit onderwerp tijdens de Algemene politieke beschouwingen van 13 oktober 2015 waarin de regering wordt verzocht met voorstellen te komen om de substantiële verschillen in besteedbaar inkomen tussen eenverdieners en tweeverdieners te verkleinen en de Kamer hierover nader te informeren. De leden van de commissie verzoeken u dan ook uiterlijk 15 juni 2017 nader toe te lichten hoe invulling zal worden gegeven aan de beide moties en welke maatregelen u zal treffen.

Een gelijkluidende brief zal worden verzonden aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

De voorzitter van de vaste commissie voor Financiën, F.H.G. de Grave

BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN EN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 juni 2017

27 maart jongstleden heeft het kabinet de Eerste Kamer middels een brief7 geïnformeerd over de invulling van de motie Schalk c.s.8 In deze motie uit 2015 wordt de regering verzocht met voorstellen te komen om de substantiële verschillen in besteedbaar inkomen tussen eenverdieners en tweeverdieners te verkleinen.

De leden van de vaste commissie voor Financiën hebben op 10 mei jongstleden gereageerd op deze brief. De leden van de commissie geven in hun reactie aan dat zij van mening zijn dat er in de brief onvoldoende duidelijk wordt gemaakt hoe er invulling wordt gegeven aan de motie Schalk c.s.

Het kabinet geeft in de brief aan dat invulling is gegeven aan de motie Schalk c.s. door de maximale eigen bijdrage in de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) te verlagen, met name voor meerpersoonshuishoudens onder de AOW-leeftijd. Hiervan profiteren veel eenverdienerhuishoudens waarbij één van de partners chronisch ziek is en daardoor niet kan werken. Dit zijn gedwongen eenverdienerhuishoudens. Het kabinet heeft al eerder aangegeven dat het niet van plan is de groep eenverdienerhuishoudens generiek tegemoet te komen. Het verschil in gemiddelde belastingdruk op huishoudniveau tussen eenverdiener- en tweeverdienerhuishoudens is het gevolg van staand beleid met als doel het bevorderen van de emancipatie en de economische onafhankelijkheid van de minstverdienende partner in een huishouden en het stimuleren van de arbeidsparticipatie.

In de brief van 27 maart wordt, anders dan in de reactie van de leden van de vaste commissie voor Financiën wordt vermeld, niet verwezen naar het onderzoek uitgevoerd door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid naar het deel van de werkenden dat te maken heeft met een hoge marginale druk. Dit onderzoek9, wat 7 april jongstleden aan beide Kamers is aangeboden, geeft invulling aan de motie Schalk c.s. uit 201610. In dit onderzoek worden, zoals de regering is verzocht, beleidopties geschetst om de hoge marginale druk voor werkenden die worden geconfronteerd met een hoge marginale druk te verlagen. Een nieuw kabinet kan deze opties naar behoeven gebruiken als bouwstenen voor een regeerakkoord. Dit onderzoek, en de beleidsopties, heeft echter geen relatie met het verkleinen van de verschillen in besteedbaar inkomen tussen eenverdieners en tweeverdieners zoals in de motie Schalk c.s. uit 2015 werd opgeroepen.

Hopelijk hebben wij u met deze brief voldoende duidelijk kunnen maken hoe deze regering invulling heeft gegeven aan beide moties Schalk c.s.

De Minister van Financiën, J.R.V.A. Dijsselbloem

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. Van Rijn


X Noot
1

Samenstelling:

Nagel (50PLUS), Ten Hoeve (OSF), Knip (VVD), Backer (D66), Ester (CU), De Grave (VVD) (voorzitter), Hoekstra (CDA) (vice-voorzitter), Postema (PvdA), Sent (PvdA), Van Strien (PVV), Vos (GL), Kok (PVV), Bruijn (VVD), Van Beek (PVV), Van Apeldoorn (SP), N.J.J. van Kesteren (CDA), Knapen (CDA), Köhler (SP), Prast (D66), Van Rij (CDA), Rinnooy Kan (D66), Schalk (SGP), Teunissen (PvdD), Van de Ven (VVD), vac. (PvdA), Overbeek (SP).

X Noot
2

Kamerstukken I, 2016–2017, 34 300 / 34 550, W.

X Noot
3

Kamerstukken I, 2016–2017, 34 300 / 34 550, W.

X Noot
4

Kamerstukken I, 2015–2016, 34 550, F.

X Noot
5

Kamerstukken I, 2016–2017, 34 550, X.

X Noot
6

Kamerstukken I, 2015–2016, 34 300, J.

X Noot
7

Kamerstukken I, 2016–2017, 34 300 / 34 550, W.

X Noot
8

Kamerstukken I, 2015–2016, 34 300, nr. J.

X Noot
9

Kamerstukken I, 2016–2017, 34 550, X.

X Noot
10

Kamerstukken I, 2016–2017, 34 550, F.

Naar boven