Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 december 2016
Nadat de plenaire behandeling van de begroting van het Ministerie van Economische
Zaken 2017 (hierna: EZ-begroting 2017) heeft plaatsgevonden (Handelingen II 2016/17,
nr. 13, item 24; Handelingen II 2016/17, nr. 15, item 10; Handelingen II 2016/17, nrs. 25 en 27, Begroting Economische Zaken (onderdeel Landbouw
en Natuur)), heeft de Tweede Kamer nog twee amendementen ingediend. Hierbij geef ik,
mede namens de Staatssecretaris, mijn schriftelijke reactie op deze amendementen.
Amendement met Kamerstuk 34 550 XIII, nr. 112 van de leden Bruins en Dik-Faber (CU): € 1 miljoen voor innovatieve visserijtechnieken
Binnen het Europese Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij (EFMZV) is tot 2023 € 20 miljoen
beschikbaar voor onderzoek naar innovatie, waaronder ook overleving van vis. Van dat
bedrag wordt driekwart door de Europese Commissie gefinancierd. Het overige kwart
bestaat uit nationale cofinanciering. In de afgelopen vier jaar is er ten aanzien
van de aanlandplicht vanuit de Europese visserijfondsen (EFMZV en voorganger EVF)
al € 6,5 miljoen beschikbaar gesteld voor studies voor de overleving van platvissoorten
en netinnovaties. Bij elke openstelling wordt in overleg met de sector bepaald op
welke innovaties de openstelling wordt gericht. Met de wijze waarop de Staatssecretaris
van Economische Zaken de regie invult, wordt gestuurd op innovatie in de visserij.
Ik ben ervan overtuigd dat hierbinnen voldoende ruimte is om tegemoet te komen aan
de doelen die de indiener van het amendement beoogt. Een extra fonds voor wetenschappelijk
onderzoek naar technologische innovatie in de visserij specifiek om vissterfte te
verminderen, zoals het amendement beoogt, acht ik daarom niet nodig.
De voorgestelde dekking uit ETS-middelen acht ik niet verantwoord. Het beschikbare
budget is bedoeld ter compensatie van de indirecte kosten in het kader van Emission
Trading Scheme (ETS) waar energie-intensieve bedrijven mee geconfronteerd worden.
Bij Voorjaarsnota 2016 is het ETS-budget voor de jaren 2016 en 2017 verlaagd met respectievelijk
€ 24 miljoen en € 22 miljoen ter invulling van rijksbrede (ruilvoet)problematiek.
De nu op de EZ-begroting beschikbare reeks is, op basis van de actuele meerjarenverwachtingen
van de CO2-prijs, nodig om de indirecte kosten in het kader van ETS te kunnen compenseren.
Verder reduceren van het meerjarige ETS-budget leidt op basis van de CO2-prijsverwachtingen tot tekorten in latere jaren, met als gevolg hogere lasten voor
energie-intensieve industrie en het niet kunnen nakomen van de afspraak over deze
compensatie in het Energieakkoord. Daarnaast rust op het meerjarige ETS-budget een
betalingsverplichting van € 15 miljoen voor de regeling Regionale Investeringssteun
Groningen in het kader van de versterking van het Chemiecluster Eemsdelta. In mijn
brief van 17 maart 2014 over het Actieplan werkgroep versterking chemiecluster Eemsdelta
is uw Kamer hierover geïnformeerd (Kamerstuk 32 637, nr. 124). Ik ontraad dan ook dit amendement.
Amendement met Kamerstuk 34 550 XIII, nr. 117 van het lid Bruins (CU): € 5 miljoen voor een Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw
Het kabinet staat positief tegenover de wens van uw Kamer om vanuit de overheid bij
te dragen aan innovatieve manieren om verduurzaming in de scheepsbouw te realiseren.
Zoals ik in mijn brief van 30 november jl. (Kamerstuk 31 409, nr. 128) heb aangegeven, zet het kabinet al een breed instrumentarium in om innovatie en
verduurzaming in de scheepsbouw te stimuleren. De scheepsbouw kan allereerst gebruik
maken van diverse generieke innovatieregelingen en -programma’s, zoals de Wet Bevordering
Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO) en het Innovatiekrediet. De scheepsbouwsector heeft
bovendien een prominente plaats in de Topsector Water en maakt in dat verband intensief
gebruik van de TKI-toeslagregeling (via het TKI-Maritiem) en de regeling MKB-innovatiestimulering
Regio en Topsectoren (MIT). Verder heeft de Minister van Infrastructuur en Milieu
uw Kamer per brief van 30 september jl. (Kamerstuk 31 409, nr. 125) geïnformeerd over de diverse manieren waarop het kabinet maritiem onderzoek in den
brede ondersteunt.
Het onttrekken van € 5 miljoen uit de DEI-regeling voor een nieuw te ontwikkelen regeling
voor scheepsbouwinnovaties binnen het daarvoor geldende Europese steunkader, doet
afbreuk aan het brede karakter van de regeling en heeft een ongewenste precedentwerking
richting andere sectoren. Ik wil hier dan ook niet toe overgaan. Gelet op bovenstaande
ontraad ik het amendement.
De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp