Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 december 2015
Tijdens de stemming op 24 november jl. (Handelingen II 2015/16, nr. 28, Stemmingen
moties invoering profielen voorbereidend beroepsonderwijs) over het wetsvoorstel invoeren
profielen vmbo (Kamerstuk 34 184, nr. 2), heeft u mij verzocht om uw Kamer binnen de termijn van een week te informeren over
de wijze waarop ik uitvoering geef aan de aangenomen moties.1 Met deze brief geef ik gehoor aan uw verzoek.
1. Moties die betrekking hebben op loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Kamerstuk 34 184, nr. 10 – Motie van het lid Siderius c.s. over het opnemen van een loopbaandossier als verplicht
onderdeel in de theoretische leerweg.
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (lob) is voor elke vmbo-leerling belangrijk. Lob
is opgenomen in de onderwijsdoelen die gelden voor alle vakken en sectoren (straks
profielen) in het vmbo en is daarmee voor elke leerling verplicht. Met de invoering
van de nieuwe profielen in het vmbo is lob geïntegreerd in de beroepsgerichte examenprogramma’s
voor de beroepsgerichte leerwegen en de gemengde leerweg, waarbij het loopbaandossier
een verplicht onderdeel is. Beroepsgerichte examenprogramma’s maken geen verplicht
onderdeel uit van het curriculum van de theoretische leerweg in het vmbo. Ik zal onderzoeken
hoe het loopbaandossier voor de theoretische leerweg juridisch verankerd kan worden.
De manier waarop dat vorm krijgt, wordt bezien in samenhang met het advies van de
commissie Schnabel over een toekomstbestendig curriculum voor het gehele funderend
onderwijs. Ik ga hierover ook in gesprek met vertegenwoordigers van vmbo tl-scholen.
Kamerstuk 34 184, nr. 13 – Motie van het lid Straus c.s. over een bredere definitie van het loopbaandossier.
In deze motie verzoekt het lid Straus (VVD) het loopbaandossier breder te definiëren
zodat de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen centraal komt te staan en inzichtelijk
wordt. Ik zal de Stichting voor de Leerplanontwikkeling en de Stichting Platforms
vmbo verzoeken te bezien op welke wijze scholen kunnen worden ondersteund bij de verdere
vormgeving van het loopbaandossier. Ik ga ervan uit dat de handreiking LOB voor de
nieuwe beroepsgerichte examenprogramma’s daarbij een goede rol zal kunnen vervullen.2
Over de uitvoering van deze moties rapporteer ik in de brief over loopbaanleren die
ik u heb toegezegd in het voorjaar 2016.
2. Motie over doubleerverbod oud-vmbo-leerlingen op het havo
Kamerstuk 34 184, nr. 11 – Motie van het lid Siderius c.s. over geen doubleerverbod op het havo voor gediplomeerde oud-vmbo-leerlingen.
In deze motie verzoekt het lid Siderius (SP) om het voor havoscholen wettelijk onmogelijk
te maken een doubleerverbod te hanteren voor leerlingen afkomstig uit het vmbo. Ik
vind het ongewenst wanneer scholen onderscheid maken tussen leerlingen afkomstig uit
de onderbouw havo en leerlingen die van het vmbo komen. Ik zal daarom de mogelijkheden
onderzoeken om een dergelijk onderscheid onmogelijk te maken en hierop terugkomen
in het voorjaar van 2016.
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
S. Dekker