Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33974 nr. 3 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33974 nr. 3 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 juli 2014
Overeenkomstig de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij drie fiches aan te bieden die werden opgesteld door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC).
Fiche 1: Mededeling een waardig leven voor iedereen (Kamerstuk 22 112, nr. 1880)
Fiche 2: Aanpassing verordening inzake OLAF
Fiche 3: mededeling burgerinitiatief «Eén van ons» (Kamerstuk 22 112, nr. 1881)
De Minister van Buitenlandse Zaken, F.C.G.M. Timmermans
Titel voorstel
Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Verordening (EU, Euratom) nr. 883/2013 in verband met de aanstelling van een Toezichthouder op de procedurewaarborgen.
Datum ontvangst Commissiedocument
12 juni 2014
Nr. Commissiedocument
COM(2014)340
Nr. Impact Assessment Commissie en Opinie Impact Assessment Board
SWD(2014) 183
Behandelingstraject Raad
ECOFIN
Eerstverantwoordelijk ministerie
Veiligheid en Justitie, in nauwe samenwerking met Financiën
Rechtsbasis, besluitvormingsprocedure Raad, rol Europees Parlement, gedelegeerde en/of uitvoeringshandelingen
a) Rechtsbasis
Artikel 325 VWEU
b) Besluitvormingsprocedure Raad en rol Europees Parlement
Gewone wetgevingsprocedure: gekwalificeerde meerderheid in de Raad, medebeslissing EP. Voorts dient hierbij de Europese Rekenkamer te worden geraadpleegd.
c) Gedelegeerde en/of uitvoeringshandelingen
N.v.t.
De Commissie stelt de aanstelling van een controleur voor procedurele waarborgen binnen het Europees Bureau voor Fraudebestrijding (OLAF) voor. Deze controleur heeft twee functies, te weten het bezien van en doen van aanbevelingen over klachten van personen die onder onderzoeken van OLAF vallen en het toestemming aan OLAF verlenen voor inspecties van de burelen van leden van EU-instellingen, respectievelijk het in beslag nemen van documenten of gegevens vanuit die burelen. Nederland meent dat de gekozen rechtsgrondslag voor dit voorstel correct is en dat het subsidiariteits- en proportionaliteitsoordeel in beginsel positief uitvalt. Het kabinet vraagt zich tegelijkertijd wel af waarom de Commissie zo kort na de inwerkingtreding van Verordening 883/2013, die na jarenlange onderhandelingen tot stand is gekomen, nu al met een wijzigingsvoorstel komt en niet afwacht totdat er meer duidelijkheid is over de oprichting van het Europees OM en de gevolgen daarvan voor OLAF. Het kabinet heeft daarbij behoefte aan nadere verduidelijking van de rol van deze nieuwe onafhankelijke controleur ten opzichte van het reeds bestaande mechanisme voor interne advisering en controle bedoeld in artikel 17, zevende lid van Verordening 883/2013 en de rol van het Comité van Toezicht in artikel 15 van diezelfde Verordening. Het kabinet wil zich er ook van verzekeren dat deze binnen de structuur van OLAF werkzame functionaris voldoende onafhankelijk kan opereren.
• Inhoud voorstel
In vervolg op haar mededeling betreffende de verbetering van het bestuur van OLAF van 17 juli 20131 stelt de Commissie de aanstelling van een controleur voor procedurele waarborgen binnen OLAF voor. Deze controleur heeft twee functies, te weten het bezien van en doen van niet-bindende aanbevelingen over klachten van personen die onder onderzoeken van OLAF vallen en het toestemming aan OLAF verlenen voor inspecties van de burelen van leden van EU-instellingen, respectievelijk het in beslag nemen van documenten of gegevens vanuit die burelen. Het is de bedoeling dat de controleur wordt benoemd voor een niet verlengbare periode van 5 jaar, en dat op basis van een gemeenschappelijk akkoord tussen het Europees Parlement, de Raad en de Commissie.
De Commissie verwijst met nadruk naar de conclusie van het impact assessment bij dit voorstel dat de aanstelling van een controleur voor procedurele waarborgen in vergelijking tot andere beleidsopties het meest effectief, en tegen aanvaardbare kosten, bijdraagt tot het gewenste beleidsdoel, te weten een zo groot mogelijke bescherming van grondrechten voor EU-burgers, zonder afbreuk te doen aan de hoogst mogelijke bescherming van de financiële belangen van de EU en het waarborgen van de reputatie van de instellingen.
a) Bevoegdheid
Artikel 325 VWEU is de correcte rechtsbasis voor dit voorstel.
b) Subsidiariteits- en proportionaliteitsoordeel
Het oordeel over de subsidiariteit van dit voorstel is positief, aangezien het versterken van waarborgen tijdens OLAF-onderzoeken alleen op EU-niveau kan worden gedaan. OLAF-onderzoeken zijn immers onderzoeken naar vermoedens van fraude met EU-geld, corruptie en andere inbreuken op de financiële belangen van de EU. Het proportionaliteitsoordeel is eveneens positief, aangezien dit voorstel op het eerste gezicht niet verder gaat dan strikt noodzakelijk is om het gewenste beleidsdoel te bereiken. Daarbij moet wel vast komen te staan dat de nieuwe controleur voor procedurele waarborgen geen taken gaat uitoefenen die overlappen met die van het reeds bestaande mechanisme voor interne advisering en controle bedoeld in artikel 17, zevende lid van Verordening 883/13 of van het Comité van Toezicht.
c) Nederlands oordeel over de voorstellen op het gebied van gedelegeerde en/of uitvoeringshandelingen
N.v.t.
a) Consequenties EU-begroting
Het gaat hier om een bedrag van 0,25 miljoen € in 2015, oplopend tot een bedrag van 0,5 miljoen € in 2020. Dit zijn personeelskosten voor de controleur en enkele medewerkers. Dit zal worden opgevangen binnen het budget van het betreffende DG.
b) Financiële consequenties (incl. personele) voor rijksoverheid en/ of decentrale overheden
Geen.
c) Financiële consequenties (incl. personele) voor bedrijfsleven en burger
Geen
d) Gevolgen voor regeldruk/administratieve lasten voor rijksoverheid, decentrale overheden.
Geen.
a) Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving en/of sanctionering beleid (inclusief toepassing van de lex silencio positivo)
Geen. Het onderhavige voorstel brengt geen noodzaak tot aanpassing van Nederlandse wet- of regelgeving met zich.
b) Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen), dan wel voorgestelde datum inwerkingtreding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid
Artikel 2 van het voorstel voorziet in inwerkingtreding van de gewijzigde OLAF-verordening 1 jaar na de bekendmaking in het Publicatieblad.
c) Wenselijkheid evaluatie-/horizonbepaling
Artikel 19 van Verordening 883/2013 voorziet in een evaluatie van de OLAF op uiterlijk 2 oktober 2017. De evaluatie zal ook het functioneren van de controleur voor procedurele waarborgen omvatten, zo blijkt uit het bij het voorstel gevoegde impact assessment.
a) Uitvoerbaarheid
Het voorstel betreft een aanpassing van de interne procedure binnen OLAF, die geen gevolgen heeft voor de lidstaten.
b) Handhaafbaarheid
Zie onder a.
Geen
Nederland hecht aan de bescherming van procedurele rechten in lijn met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie. Het kabinet ziet weliswaar de mogelijke meerwaarde van de aanstelling van een controleur voor procedurele waarborgen, maar vraagt zich tegelijkertijd wel af waarom de Commissie zo kort na de inwerkingtreding van Verordening 883/2013, die na jarenlange onderhandelingen tot stand is gekomen, nu al met een wijzigingsvoorstel komt en niet afwacht totdat er meer duidelijkheid is over de oprichting van het Europees OM en de gevolgen daarvan voor OLAF. Het kabinet heeft daarbij behoefte aan nadere verduidelijking van de rol van deze nieuwe onafhankelijke controleur ten opzichte van het reeds bestaande mechanisme voor interne advisering en controle bedoeld in artikel 17, zevende lid van Verordening 883/2013 en de rol van het Comité van Toezicht in artikel 15 van diezelfde Verordening. Het kabinet wil zich er ook van verzekeren dat deze binnen de structuur van OLAF werkzame functionaris voldoende onafhankelijk kan opereren. Afhankelijk van de ontwikkelingen op deze punten zal Nederland zich, mede in het licht van het totale krachtenveld, beraden op zijn definitieve standpunt terzake.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33974-3.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.