Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33940-VI nr. 3 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 33940-VI nr. 3 |
Vastgesteld 23 juni 2014
De vaste commissie voor Veiligheid en Justitie, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
De vragen zijn op 12 juni 2014 voorgelegd aan de Minister van Veiligheid en Justitie. Bij brief van 20 juni 2014 zijn ze door de Minister van Veiligheid en Justitie beantwoord.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De voorzitter van de commissie, Jadnanansing
De griffier van de commissie, Hessing-Puts
1
Waarom is in 2013 het budget van het Ministerie van Veiligheid en Justitie niet volledig tot besteding gekomen?
Het niet volledig tot besteding komen van het budget in 2013 heeft diverse oorzaken. De belangrijkste posten hebben daarbij betrekking op een meevaller bij de verbeurd verklaarde gelden (€ 26,9 mln.) en meevaller op het beleidsterrein van Asiel (€ 47,1 mln). Naast deze twee specifiek benoemde posten bestaat de onderuitputting uit een veelheid aan mee- en tegenvallers op de uitgaven- én de ontvangstenbegroting. In de slotwet 2013 (33 930 VI, nr. 3) is per artikel een uiteenzetting opgenomen met de mee- en tegenvallers die leiden tot de totale bedrag van de onderbesteding.
2
Waarom is er een verschil van 3 miljoen euro tussen de uitgaven mutaties voor het Ministerie van Veiligheid en Justitie in de Verticale toelichting en de Voorjaarsnota van het Ministerie van Veiligheid en Justitie?
Er is een verschil van € 3 mln. tussen de uitgaven mutaties 1e suppletoire begroting en de verticale toelichting omdat in de verticale toelichting de mutaties voor het onderdeel Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) niet apart inzichtelijk worden gemaakt.
3
Wat is het restant van de reserve van het deel van de loon- en prijsbijstelling die nu wordt ingezet ter dekking van de problematiek op het terrein van Veiligheid en Justitie?
Voor het begrotingsjaar 2014 is het volledige restant van de LPO uit voorgaande jaren ingezet voor de VenJbrede problematiek. Er is uit voorgaande jaren geen LPOreserve meer die voor het begrotingsjaar 2014 kan worden ingezet.
4
Betreft de inzet van de loon- en prijsbijstelling onder nominaal en onvoorzien ter dekking van de Veiligheid en Justitie-problematiek een eenmalige reserve of is de verwachting dat dit over meerdere jaren aan de orde zal zijn?
Zie antwoord op vraag 3.
5
Als de Overheidsbijdrage in arbeidskostenontwikkeling jaarlijks wordt vastgesteld, waarom leidt dit nu dan tot een structurele tegenvaller op de begroting van het Ministerie van Veiligheid en Justitie? Was dit onverwacht of is er ineens een veel hoger bedrag vastgesteld en waarom?
Het Kabinet heeft in 1999 met de werkgevers in de zorgsector het zogenaamde OVA (Overheidsbijdrage in arbeidskosten ontwikkeling)-convenant afgesloten. Op basis van dit OVA-convenant wordt jaarlijks vastgesteld wat de jaarlijkse aanpassing van overheidsbijdrage voor de loonontwikkeling is in de zorgsectoren (o.a. psychiatrisch personeel DJI en COA). De hoogte van deze aanpassing wordt jaarlijks vastgesteld in het voorjaar op basis van de ramingen van Centraal Economisch Plan van het Centraal Planbureau (CPB). Deze aanpassing kent een structurele component.
Tevens besluit het Kabinet jaarlijks over de uitdeling van de loonbijstelling. Met de loonbijstelling worden departementale begrotingen gecompenseerd voor eventuele stijgingen in de loonuitgaven. Het Kabinet heeft besloten de loonbijstelling tranche 2014 in te zetten voor Rijksbrede problematiek vanwege de nullijn voor de lonen in de overheidssectoren. Het Kabinet is wel gehouden aan de hierboven beschreven afspraken uit het OVA-convenant. Het niet-uitdelen van de loonbijstelling betekent dus dat de hogere uitgaven door de arbeidskostenontwikkeling in de zorgsectoren op alternatieve wijze binnen de VenJ-begroting gedekt moeten worden.
6
Op welke wijze wordt de onder-uitputting op de begroting van het Ministerie van Veiligheid en Justitie ter waarde van 75 miljoen euro ingezet, mede in het licht van de voorziene bezuinigingen op het Ministerie van Veiligheid en Justitie?
Ten aanzien het beleidsterrein Vreemdelingenzaken:
Voor het opvangen van hoeveelheidsfluctuaties in de vreemdelingeketen houdt het Ministerie van Veiligheid en Justitie een begrotingsreserve aan bij het Ministerie van Financiën. Het bedrag van de onderuitputting over 2013 (€ 47,1 mln) wat niet voor de uitvoering 2014 noodzakelijk is, wordt gedoteerd aan deze reserve.
Het overige bedrag van de onderuitputting 2013 (€ 27,8 mln) is in 2014 ingezet voor de VenJ-brede problematiek.
7
Hoe worden de extra ontvangsten uit boetes en transacties van circa 69 miljoen euro besteed binnen de begroting van het Ministerie van Veiligheid en Justitie?
Deze middelen zijn ingezet ter dekking van de algehele budgettaire problematiek zoals ook gepresenteerd is in de eerste suppletoire begroting.
8
Wat is de stand van zaken van de implementatie van het nieuwe administratiesysteem? Is dit op schema en welke problemen doen zich in de praktijk nog voor?
Er is in 2013 veel geïnvesteerd in het uitvoeren van verbeteringen. Prioriteit is gegeven aan het realiseren van een betrouwbare financiële administratie en het tot stand brengen van een juiste en volledige verantwoording. Deze doelen zijn gehaald.
VenJ is er echter nog niet. In 2014 wordt gewerkt aan het duurzaam verbeteren van het financieel beheer. De uitvoering in 2014 ligt op schema. Speerpunten in 2014 zijn het autorisatiebeheer en het correct gebruik van het systeem.
Gebruikers maken namelijk nog te veel fouten. Met name bij het invoeren van de juiste kosten- en budgetcodering. Verbetering gaat in 2014 gerealiseerd worden via een technische oplossing (blokkeren van onjuiste boekingscombinaties), aanpassingen in de organisatie (centralisatie van invoer) en via het opleiden van personeel.
9
Hoe verhouden de kosten van een ZSM-procedure zich tot een reguliere gerechtsprocedure?
ZSM is een werkwijze die als oogmerk heeft om – met alle ketenpartners – veel voorkomende criminaliteit sneller, slimmer selectiever, simpeler en op een samenlevingsgerichte wijze. De belangrijkste verandering in de werkwijze is gelegen in de aanpassing van het proces: de verschillende handelingen vinden zo veel mogelijk parallel plaats in samenwerking tussen de ketenpartners en gericht op persoons- en contextgerichte afdoening.
ZSM is in 2013 in alle regio’s ingevoerd. Het jaar 2014 staat in het teken van de opschaling van ZSM: het volledig potentieel van VVC zaken (minderjarig- en meerderjarige aangehouden én ontboden verdachten) zal eind 2014 via ZSM worden afgedaan. Daarnaast zal er sprake zijn van doorontwikkeling in samenhang met de andere ontwikkelingen in de strafrechtketen die een relatie hebben met het programma VPS, zoals verbeterd zicht en sturing op de instroom-, doorstroom, uitstroom in de strafrechtketen en verkleining van de doorlooptijd van standaardmisdrijfzaken. Door onder andere in te zetten op het sneller afdoen van een strafzaak beoogt ZSM een bijdrage te leveren aan de doelstelling van de Minister om 2/3 van de standaard(misdrijf)zaken binnen een maand af te doen.
In 2014 zijn er extra middelen ter beschikking gesteld aan Slachtofferhulp Nederland en voor rechtsbijstand. Slachtofferhulp Nederland gebruikt die gelden voor een kwantitatief en kwalitatief betere dienstverlening richting slachtoffers: er worden meer slachtoffers op een actievere wijze benaderd dan voorheen. Uit de pilot ZSM en Rechtsbijstand zal blijken op welke wijze de rechtsbijstand van de verdachte in het ZSM-proces wordt vormgegeven.
Dat betekent per zaak niet dat de afdoening per definitie goedkoper of duurder is. Mogelijk leidt de ZSM-werkwijze tot kostenefficiency. Ook maken sommige ketenpartners extra kosten; zo zal de politie voorzieningen treffen om de informatievoorziening aan ketenpartners te ondersteunen ten behoeve van het parallel kunnen uitvoeren van taken bij de ZSM-werkwijze. Bij andere partners liggen potentieel besparingen in het verschiet, bijvoorbeeld omdat er minder zaken naar de zitting gaan, door het feit dat meer zaken door het OM zelf worden afgedaan. Om de effecten bij de verschillende ketenpartners in beeld te brengen, wordt momenteel een integrale businesscase uitgewerkt.
10
Welke kosten worden dankzij de werkwijze van het ZSM-programma bespaard?
Voor het antwoord op deze vraag wordt verwezen naar het antwoord op vraag 9
11
Komt de ontvangst van het schikkingsbedrag van de Libor-fraudezaak, zoals opgenomen in de begroting van het Ministerie van Veiligheid en Justitie, ten gunste van de middelen van dit ministerie?
Alle ontvangsten komen ten gunste van dit ministerie. Het bedrag aan ontvangsten is taakstellend. Dit houdt in dat tekorten hierop binnen de VenJbegroting gedekt moeten worden en dat de gerealiseerde ontvangsten ingezet kunnen worden binnen de VenJ begroting.
12
Hoe komt het dat er geen gegevens zijn over doorlooptijden bij het Openbaar Ministerie (OM) over de periode 2010 tot en met 2012?
In het kader van het programma VPS heb ik vorig jaar een concrete doelstelling op het gebied van doorlooptijden vastgesteld, die aanleiding gaf om de doorlooptijden van standaardzaken ketenbreed (waaronder de doorlooptijd van zaken die door het OM worden afgedaan) te meten. De doelstelling houdt in dat in 2015 twee derde van de standaardzaken binnen een maand moet zijn behandeld. Over het jaar 2013 is door het WODC een nulmeting naar doorlooptijden van standaardzaken uitgevoerd. In de voortgangsbrief VPS die u nog voor het zomerreces ontvangt zal ik u over de uitkomst informeren.
13
Kan in een tabel worden uiteengezet wat in 2013 de ontwikkeling is in de doorlooptijden van het OM?
Zie het antwoord op vraag 12. In de voortgangsbrief VPS informeer ik u over de uitkomst van de nulmeting en de wijze waarop de ontwikkeling van de doorlooptijden vanaf 2013 wordt gemeten.
14
Kan inzichtelijk worden gemaakt hoe de verschillende fases van het programma Keteninformatisering eruit zien?
Het programma keteninformatisering kent de volgende fasering:
Jaar |
Fase |
Omschrijving |
---|---|---|
2011 |
Voorbereiding |
analyses van ketenprocessen en eerste voorstellen oplossingsrichting, vaststelling eerste programmaplan |
2012 |
Ontwerp sturingsmodel |
start bouw Ketenmanagementinformatiesysteem |
2013 |
Ontwerp Digitaal werken en start bouw voorziening uitwisseling digitale documenten |
vaststelling architectuur Vreemdelingenketen, eerste oplevering Ketenmanagementinformatiesysteem met gedeeltelijke vulling, opzet implementatieondersteuning. |
2014 |
Vaststelling tweede (herijkt) programmaplan |
oplevering Ketenmanagementinformatiesysteem met volledige vulling (informatie van alle ketenpartners), definitie van nieuwe vormen van Ketenmanagementrapportages, oplevering systeem voor uitwisseling digitale documenten en start uitwisseling digitale documenten tussen IND en COA, besluit omzetting diverse informatietransacties in gestructureerde berichten |
2015 (gepland) |
uitbreiding functionaliteiten voor digitaal werken, voortzetting implementatieondersteuning/fasegewijze aansluiting van ketenpartners op voorzieningen digitaal werken, uitwisseling tussen IND-COA-DTV volledig digitaal, realisatie nieuwe rapportages Ketenmanagementinformatie, start overdracht centrale voorzieningen van programma naar beheerorganisatie |
|
2016 (gepland) |
afronding bouw nieuwe functionaliteit voor digitaal werken, voortzetting implementatieondersteuning, afronding overdracht centrale voorzieningen naar beheerorganisatie |
Over 2014 en 2015 is er wel een voorbehoud dat de dienst ICT politie dit voldoende moet kunnen ondersteunen.
15
Hoe is de verwachte tegenvaller op de post Griffierechten opgebouwd?
De verwachte tegenvaller bij griffierechtontvangsten heeft twee oorzaken.
Op basis van de meest recente uitkomsten van het prognose model justitiële ketens (PMJ) is het aantal zaken dat bij de rechtspraak instroomt neerwaarts bijgesteld. Dit geldt men name voor het aantal civiele zaken. Dit zorgt ook voor een lagere ontvangst bij de griffierechten van circa € 41 mln.
Daarnaast zorgt de vertraging van het wetsvoorstel aanpassing griffierechten voor een tegenvaller van circa € 19 mln.
16
Hoe worden de verwachte tegenvallers op de post Griffierechten van 41,4 miljoen euro en 19 miljoen euro in 2014 opgevangen op de begroting?
De tegenvaller bij de griffierechtontvangsten kan deels worden opgevangen doordat het aantal zaken dat bij de rechtspraak instroomt volgens de laatste prognose neerwaarts kan worden bijgesteld.
Voor het overige is deze tegenvaller binnen de begroting van VenJ opgelost binnen het totaal van alle mee- en tegenvallers tezamen.
17
Kan de post Reorganisatiekosten nationale politie worden uitgesplitst naar hoogte en soort?
In onderstaande tabel is de post reorganisatiekosten uitgesplitst naar vier categorieën en zijn de uitgaven t/m 2013 apart zichtbaar gemaakt.
Onderwerp (bedragen * 1000) |
Beschikbaar |
Realisatie t/m 2013 |
Resterend |
---|---|---|---|
Sociaal Statuut |
145.500 |
0 |
145.500 |
Programmaorganisatie |
40.000 |
30.433 |
9.567 |
Huisvesting |
40.000 |
3.312 |
36.688 |
Registratie, administratie monitoring |
4.500 |
4.500 |
|
Totaal |
230.000 |
33.745 |
196.255 |
1. Sociaal Statuut
Dit is de grootste categorie, deze middelen zijn bedoeld voor outplacement, buitengerichte opleidingen, verhuiskosten, aanvullende woon-werk vergoeding, vertrekstimuleringspremie, loonsuppletie en kosten voor de plaatsingscommissie.
2. Programmaorganisatie
Kosten tijdelijke programmaorganisatie die regie voert op een portfolio van landelijke projecten, landelijke programma’s en activiteiten binnen de afzonderlijke eenheden.
3. Huisvesting
De post huisvesting is bedoeld voor de extra kosten boven het reguliere budget voor de huisvesting van de korpsleiding en voor de centrale locaties van het PDC.
4. Registratie, administratie, monitoring
Deze post is bedoeld om vanaf Dag 1 (1 januari 2013) kosten te kunnen opvangen voor een aantal overgangsmaatregelen dat getroffen moeten worden voor het vormen van één organisatie. Als voorbeelden worden hierbij genoemd het samenvoegen van personele bestanden en resultaten/prestatiemeting.
18
Hoe is invulling gegeven aan de motie-Van der Steur c.s. (Kamerstuk 24 587, nr. 542)? Kunnen de frictiekosten veroorzaakt door de sluiting van justitiële inrichtingen nog worden verlaagd als de Rijksgebouwendienst zich meer flexibel opstelt ten aanzien van plannen uit de samenleving voor het hergebruik van dit vastgoed? Zijn er indicaties dat het gevoerde beleid en de nieuwe opstelling van de Rijksgebouwendienst vruchten afwerpt?
Zoals is toegezegd tijdens Algemeen Overleg met de Vaste Commissie voor Veiligheid en Justitie van de Tweede Kamer op 29 januari 2014 en 14 maart 2014 zal de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie de Tweede Kamer vóór het zomerreces informeren over de voortgang van de implementatie van het Masterplan DJI. Hierbij zal afzonderlijk worden ingegaan op de stand van zaken betreffende de uitvoering van de motie-Van der Steur en de herbestemming van leeggekomen gebouwen.
19
Wat is de oorzaak of zijn de oorzaken van het negatieve eigen vermogen van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)?
De Dienst Justitiële Inrichtingen kampt met een aanzienlijke financiële taakstelling. Deze vloeit met name voort uit besluitvorming in het kader van het Lenteakkoord en het Regeerakkoord. Om deze taakstelling structureel van dekking te voorzien, is het Masterplan Dienst Justitiële Inrichtingen 2013–2018 opgesteld. De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie heeft de Tweede Kamer hierover geïnformeerd, onder meer bij brief van 19 juni 2013, Kamerstukken II 2012–2013, 24 587, nr. 535. In het aangepaste Masterplan, dat bij deze brief aan de Kamer werd aangeboden, is aangegeven dat het totaalsaldo van de taakstelling voor DJI en de te nemen maatregelen negatief was voor de jaren 2013 tot en met 2016, en dat dit ervoor zorgde dat de negatieve stand van het eigen vermogen per ultimo 2012 zich in de jaren tot en met 2016 verder in neerwaartse richting zou ontwikkelen.
20
In hoeverre houdt de begroting 2014 reeds rekening met een tegenvaller van 60 miljoen euro bij DJI, zoals aangekondigd in de zogeheten Breukelen-notitie en als gevolg van een (structurele) financiële problematiek bij DJI naast de maatregelen zoals genoemd in het Masterplan DJI 2013–2018? Als hiermee nog geen rekening is gehouden, hoe wordt deze tegenvaller binnen de begroting en ten laste van welke post gedekt?
In het kader van de schriftelijke voorbereiding van het Wetgevingsoverleg over het jaarverslag 2013 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (526305) is aan de Tweede Kamer gemeld dat een deel van het exploitatieresultaat van DJI wordt veroorzaakt door tekorten die na doorvoeren van de Masterplanmaatregelen nog bestaan. Daarbij is aangegeven dat deze restproblematiek wordt opgelost in de begrotingsvoorbereiding 2015 en dat daarbij ook de begrotingsuitvoering 2014 zal worden betrokken.
Zoals is toegezegd tijdens Algemeen Overleg met de Vaste Commissie voor Veiligheid en Justitie van de Tweede Kamer op 29 januari 2014 en 14 maart 2014 zal de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie de Tweede Kamer vóór het zomerreces informeren over de voortgang van de implementatie van het Masterplan DJI en de aanvullende besparingsmaatregelen bij DJI, waaronder de zogeheten Breukelenmaatregelen.
21
Waarom is voor de uitvoering van de motie-Van der Staaij c.s. (Kamerstuk 33 750 VI, nr. 82) slechts 1 miljoen euro uitgetrokken in de Voorjaarsnota, terwijl in de motie werd gevraagd om structureel 3 miljoen euro extra te investeren in het budget van DJI voor de inkoop van forensische zorg, waaronder de DEMO-instellingen, ten behoeve van intensievere begeleiding en de inkoop van extra plaatsen? Op welke wijze zijn daarmee zowel de intensievere begeleiding als de inkoop van extra plaatsen van in totaal 3 miljoen euro te realiseren, zoals dit bedrag ook is toegezegd aan de Kamer in de brief van 3 december 2013 (Kamerstuk 33 750 VI, nr. 93)?
De toevoeging van de € 3 mln. aan het budget van DJI voor de inkoop van forensische zorg kent een oploop van € 1 mln. in 2014, € 2 mln. in 2015 en vanaf 2016 een structurele toevoeging van € 3 mln.
Reden van de oploop is dat er in eerste instantie sprake was van een aflopende reeks die van het bestuursdepartement naar de Directie Forensische Zorg van DJI werd overgeboekt met het overgaan van de 24-uurs nazorginstellingen. Uitgangspunt was dat de Directie Forensische Zorg dezelfde zorg in kan kopen tegen lagere tarieven in een concurrerende markt. Via de oplopende reeks die als gevolg van de motie is ontstaan wordt deze bezuiniging gecompenseerd.
Middels deze middelen heeft extra inkoop plaats gevonden bij alle contractspartijen van DJI/Directie Forensische Zorg op de segmenten Beschermd wonen en Ambulante begeleiding.
22
Kan een overzicht worden gegeven van de verdachtenratio voor High Impact Crimes in 2010, 2011, 2012 en 2013 per soort misdrijf?
Pakkans |
Realisatie 2012 |
Realisatie 2013 |
---|---|---|
High Impact Crime |
38 |
40 |
waarvan: Woninginbraak |
8,3 |
10 |
waarvan: Overvallen |
71 |
93 |
waarvan: Straatroof |
40 |
44 |
Waarvan: Geweld |
64 |
68 |
De verdachtenratio over de jaren 2010 en 2011 bedraagt respectievelijk 29 en 33 (bron: jaarverslag Nationale Politie 2013). Vanwege een andere manier van registreren in de loop der jaren, is het niet mogelijk om u voor 2010 en 2011 cijfers van de onderscheidende misdrijven te leveren die precies vergelijkbaar zijn met de latere jaren (2012 en 2013).
23
Kan een overzicht geven van de verdachtenratio (pakkans) van woninginbraken in 2010, 2011, 2012 en 2013?
Voor het antwoord op deze vraag wordt verwezen naar het antwoord op vraag 22
24
Kan het bedrag van 341.000 euro dat extra wordt uitgetrokken, bijna 50% meer dan tijdens de vaststelling van de begroting, voor het College van Toezicht Auteursrechten nader worden toegelicht? Waarom is de verhoging van dit budget noodzakelijk?
De verhoging van dit budgettaire kader betreft een éénmalige bijdrage aan het Nederlandse Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving.
25
Op basis van welke informatie is de raming voor de asielinstroom voor komende jaren naar boven bijgesteld?
De instroomraming is naar boven bijgesteld op grond van de feitelijke ontwikkeling in de instroom in de tweede helft van 2013 en de eerste maanden van 2014. In 2013 bedroeg de totale instroom 17.190. In 2012 was deze 13.460. In de ontwerpbegroting was 2014 en volgende jaren rekening gehouden met een instroom van 14.000. Op grond van de stijging van de instroom in met name de 2e helft van 2013 is in deze Voorjaarsnota uitgegaan van een instroom van 17.000. In de Voorjaarsnota is nog geen rekening gehouden met de recent sterk opgelopen instroom van asielzoekers uit Eritrea. De raming hiervan zal worden bijgesteld bij Najaarsnota.
26
Kan in een tabel worden weergegeven hoe de verwachte verhoogde asielinstroom eruit ziet, uitgesplitst in herkomstlanden?
Hoe de asielinstroom zich de komende tijd zal ontwikkelen, kan niemand met zekerheid voorspellen. We verwachten voor 2014 in ieder geval een substantiële verhoging t.o.v. 2013. Ook is de verwachting dat Syrië instroom hoog blijft komend jaar. Gezien het grillige verloop van de asielinstroom, houden we in de vreemdelingenketen rekening met verschillende scenario’s.
27
Kan in een tabel de asielinstroom worden weergeven van week 18 tot en met week 25 van het jaar 2014, uitgesplitst in landen van herkomst?
Weken 2014 |
Totale asielaanvragen (eerste en opvolgende) |
Waarvan Eritrea |
Waarvan Syrië |
---|---|---|---|
18 |
930 |
570 |
130 |
19 |
1.000 |
560 |
180 |
20 |
1.010 |
480 |
240 |
21 |
780 |
380 |
150 |
22 |
490 |
220 |
90 |
23 |
530 |
90 |
150 |
24 |
440 |
50 |
190 |
Bron: voorlopige weekcijfers IND (afgerond op tientallen)
28
Waarom wordt de subsidie aan Nidos overgeheveld van artikel 35 Jeugd naar artikel 37 Vreemdelingen?
Nidos is conform het Burgelijk Wetboek aangewezen als instantie die belast is met de tijdelijke voogdij over alleenstaande minderjarige vreemdelingen. Daarnaast is Nidos aangewezen voor het uitvoeren van de kinderbeschermingsmaatregel ondertoezichtstelling wanneer het om kinderen uit vluchtelingengezinnen gaat. Gezien de sterke samenhang van Nidos in het vreemdelingrechtelijk kader was het logischer om de subsidie over te hevelen naar artikel 37.
29
Wat is de verwachting voor het budget van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers en de Immigratie- en Naturalisatiedienst als rekening wordt gehouden met de sterk opgelopen instroom van asielzoekers uit Eritrea?
In de Voorjaarsnota is nog geen rekening gehouden met de recent sterk opgelopen instroom van asielzoekers uit Eritrea. De raming hiervan zal worden bijgesteld bij Najaarsnota.
30
Kan een nadere toelichting worden gegeven op de subsidie die wordt verstrekt aan Vluchtelingenwerk Nederland? Welke resultaten worden hiervan verwacht in 2014?
Het Ministerie van Veiligheid en Justitie subsidieert VluchtelingenWerk Nederland voor de volgende drie processen:
• Proces Toelating: deze subsidie betreft de voorlichting over de asielprocedure die aan alle asielzoekers/vluchtelingen kort na komst in de asielzoekercentra’s wordt aangeboden.
• Proces Toelating en opvang: het betreft het begeleiden van de asielzoekers in de asielprocedure. Indien wenselijk treedt VWN als intermediair in de asielprocedure.
• Terugkeer en opvang; het begeleiden en voorlichten van asielzoekers in het terugkeerproces.
Het resultaat wat wordt verwacht is dat alle asielzoekers/vluchtelingen die in Nederland aankomen door een onafhankelijke organisatie (belangbehartiger) zo goed mogelijk worden voorgelicht over en begeleid tijdens de gehele asielprocedure. Onder meer de inspanning van VluchtelingenWerk Nederland draagt bij aan een vlot en efficiënt verloop van de asielprocedure.
31
Hoe wordt de eenmalige kasschuif over de jaren 2014 (–€ 50 miljoen euro) naar 2015 (25 miljoen euro) en 2016 (25 miljoen euro) gedekt die is voorzien om het Official Development Assistance(ODA)-budget voor eerstejaars asielopvang uit Development Assistence Committee (DAC)-landen te ontlasten?
De asielinstroom is de tweede helft van 2013 en begin 2014 gestegen. De met de verhoogde asielinstroom samenhangende opvangkosten lopen echter gedeeltelijk door in latere jaren. De onderuitputting uit 2013 wordt toegevoegd aan het opvangbudget voor 2014. Hiervoor zal in 2015/2016 compensatie ontvangen worden uit de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Over de jaren heen is de kasschuif budgetneutraal.
Overigens is de recente verhoogde instroom uit Eritrea hierin nog niet meegenomen.
32
In welke mate worden de verwachte extra kosten voor eerstejaars-opvang van asielzoekers uit DAC-landen voldoende ondervangen of wordt rekening gehouden met nog verder oplopende kosten? Zo ja, welke dekking is daarvoor gereserveerd?
De hogere kosten voor eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden bekostigd vanuit het ODA-budget. Over de wijze waarop deze kostenstijging gedekt wordt binnen het ODA-budget, vindt verantwoording plaats door de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.
33
Waarom wordt er voor de eerstejaars-opvang van asielzoekers middelen uit het ODA-budget ingezet?
De kosten voor eerstejaarsasielopvang mogen op grond van de afgesproken internationale OESO/DAC-criteria worden toegerekend aan de ODA-prestatie.
34
Ten koste van welke ODA-projecten gaat de eerstejaarsopvang van asielzoekers?
De hogere kosten voor eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden bekostigd vanuit het ODA-budget. Over de wijze waarop deze kostenstijging gedekt wordt binnen het ODA-budget, vindt verantwoording plaats door de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33940-VI-3.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.