33 763 Toekomst van de krijgsmacht

31 936 Luchtvaartbeleid

Nr. 107 BRIEF VAN DE MINISTER VAN DEFENSIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 juni 2016

Inleiding

Zoals toegezegd in de voortgangsrapportage Vastgoed van 4 december 2015 (Kamerstuk 33 763, nr. 92) informeer ik u met deze brief over de behoeftestelling van Defensie voor verschillende deelprojecten die moeten worden uitgevoerd om de co-locatie van de civiele en militaire luchtverkeersleiding op Schiphol-Oost te realiseren. De tijdige uitvoering van deze projecten is nodig om uitvoering te geven aan de Luchtruimvisie van 2012 (Kamerstuk 31 936, nr. 114). De in de luchtruimvisie geschetste ontwikkelingen op het gebied van inrichting en gebruik van het luchtruim passen binnen de Europese ontwikkelingen in het kader van het Single European Sky (SES) traject. De realisatie van de co-locatie op Schiphol-Oost is eind 2017 gepland. De Kamer is in de brief «Voortgang uitvoering Luchtruimvisie» van 17 december 2015 (Kamerstuk 31 936, nr. 322) eerder geïnformeerd over de hieronder genoemde projecten.

Behoefte

Met de Luchtruimvisie van 2012 is de aanzet gegeven tot de co-locatie van de civiele en militaire luchtverkeersleiding in het Nederlandse luchtruim. Het belangrijkste doel van deze integratie is een efficiënter en effectiever gebruik van het luchtruim, waarbij de gebruikersbehoeften van het civiele en het militaire luchtverkeer beter op elkaar worden afgestemd. Als gevolg hiervan is in de beleidsnota «In het belang van Nederland» (bijlage bij Kamerstuk 33 763, nr. 1) gemeld dat de militaire luchtverkeersleiding van het Air Operations Control Station (AOCS) in Nieuw Milligen zal verhuizen naar de locatie van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) op Schiphol-Oost. Dit betreft de taken van het AOCS in het lagere luchtruim. De taken van het AOCS in het hogere luchtruim (boven de acht kilometer) zullen worden overgedragen aan het Maastricht Upper Area Control Centre (MUAC). Hierover moeten echter nog definitieve afspraken worden gemaakt. De sluiting van AOCS Nieuw Milligen is, na verhuizing van de luchtgevechtsleiding naar Volkel, voorzien voor 2021.

Samenwerking

LVNL en Defensie hebben in een samenwerkingsovereenkomst afspraken gemaakt over de realisatie van de co-locatie, in het bijzonder de verrekening van de investerings- en exploitatiekosten. Het uitgangspunt is dat de kosten naar rato van het gebruik van voorzieningen worden gedeeld tussen LVNL en Defensie en dat hierover per deelproject nadere afspraken worden gemaakt. Een gezamenlijk civiel-militair programmabureau is verantwoordelijk voor de realisatie van de co-locatie. De verschillende deelprojecten zijn bij LVNL en Defensie belegd.

Kenmerken

Om de militaire luchtverkeersleidingstaken vanaf Schiphol-Oost te kunnen gaan uitvoeren, zijn diverse aanpassingen nodig aan het luchtverkeersleidingssysteem bij LVNL, het torensysteem op de militaire velden en andere technische systemen. Er is ruimte nodig voor militaire werkposities in de operationele ruimte bij LVNL en er zullen facilitaire voorzieningen moeten komen voor het militaire deel van de luchtverkeersleiding. Daarnaast zullen ook de opleidingen (School of Air Control) moeten worden gehuisvest. Ook zal het huidige luchtverkeersleidingssysteem bij LVNL omstreeks 2020 moeten worden vervangen.

Om in de behoefte van LVNL en Defensie voor een gezamenlijke opleidings- en trainingsruimte te kunnen voorzien en om de transitie naar een nieuw luchtverkeersleidingssysteem mogelijk te maken, is besloten een annex te bouwen aan het huidige gebouw van LVNL. Daarmee wordt het ook mogelijk om te voorzien in een groter voortzettingsvermogen (contingency capaciteit) wanneer de primaire luchtverkeersleidingscapaciteit wegvalt door een calamiteit.

De nieuwe huisvesting op Schiphol-Oost zal nog niet klaar zijn op het moment van co-locatie van de militaire luchtverkeersleidingstaken die eind 2017 is gepland. In het huidige gebouw van LVNL is het wel mogelijk om de luchtverkeersleidingstaken te huisvesten tot aan de transitiefase naar het nieuwe systeem. De opleidingen blijven op AOCS Nieuw Milligen totdat de nieuwe huisvesting gereed is.

Financiële aspecten

De totale investeringen voor de hierboven genoemde projecten (IT en vastgoed) die voor rekening komen van Defensie zijn begroot binnen de bandbreedte van € 25 en € 100 miljoen. Voor de co-locatie en de vervanging van het luchtverkeersleidingssysteem zijn verzoeken ingediend voor een Europese subsidie (Connecting Europe Facility call 2015). Omdat de aanbesteding nog moet beginnen en de Europese subsidietoewijzing nog in behandeling is, kan ik in deze brief geen specifieke bedragen noemen.

Vooruitblik

Eind 2016 zal duidelijkheid ontstaan over de aanbesteding van de hierboven genoemde projecten en de toewijzing van de Europese subsidie. Voor de vervanging van het luchtverkeersleidingssysteem wordt de rapportage- en verantwoordingslijn aan de Kamer voor IT-projecten gevolgd. De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu zal uw Kamer eind 2016 informeren over de voortgang van de uitvoering van de Luchtruimvisie.

De Minister van Defensie, J.A. Hennis-Plasschaert

Naar boven