Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33605-B nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2012-2013 | 33605-B nr. 2 |
Aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
’s-Gravenhage, 15 mei 2013
Hierbij bieden wij u het op 1 mei 2013 door ons vastgestelde «Rapport bij het Jaarverslag 2012 van het Gemeentefonds (B)» aan.
Algemene Rekenkamer
drs. Saskia J. Stuiveling, president
dr. Ellen M.A. van Schoten RA, secretaris
In dit rapport presenteren wij de resultaten van ons verantwoordingsonderzoek1 naar het Jaarverslag 2012 van het Gemeentefonds (B).
Het Gemeentefonds keert geld uit aan de gemeenten, opdat zij hun gemeentelijke taken kunnen uitvoeren. De inkomsten uit het Gemeentefonds vormden in 2012 ongeveer een derde van de totale gemeentelijke inkomsten. De gemeenten verantwoorden zich aan de gemeenteraad over de besteding van alle middelen, waaronder de gelden uit het Gemeentefonds.
Op grond van artikel 3 van de Financiële-verhoudingswet is bepaald dat de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en de minister van Financiën de begroting van het Gemeentefonds beheren. De minister van BZK heeft in september 2011 een voorstel aan de gemeenten en de Raad voor de Financiële verhoudingen (Rfv) voorgelegd voor een nieuwe verdeelsleutel voor het Gemeentefonds2. Invoering van de herverdeling is op advies van de Rfv en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten voor een belangrijk deel uitgesteld tot 2014.
Het beheer van het Gemeentefonds is onderdeel van de bedrijfsvoering van het Ministerie van BZK. Hierover rapporteren we in het betreffende rapport. Dit voorliggende rapport gaat alleen over de financiële informatie.
Absoluut |
% van totaal Rijk |
|
---|---|---|
Verplichtingen |
18.470 miljoen |
7,02 % |
Uitgaven |
18.500 miljoen |
7,81 % |
Ontvangsten |
18.500 miljoen |
7,99 % |
In bijlage 1 lichten wij toe wat de verantwoordelijkheid is van de minister en van ons en welke werkzaamheden wij verricht hebben.
De op basis van deze werkzaamheden verkregen controle-informatie heeft ons tot het oordeel doen komen dat de in de financiële overzichten opgenomen financiële informatie deugdelijk is weergegeven en voldoet aan de verslaggevingsvoorschriften.
Daarnaast zijn wij van oordeel dat de in de financiële overzichten opgenomen verplichtingen, uitgaven, ontvangsten en balansposten rechtmatig tot stand gekomen zijn.
Belangrijke fouten en onzekerheden op artikelniveau
Wij controleren ook op artikelniveau de deugdelijke weergave van de financiële informatie en de rechtmatigheid van de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten. Wij hebben hierbij geen belangrijke fouten of onzekerheden geconstateerd.
In bijlage 2 is het overzicht van de financiële informatie per begrotingsartikel opgenomen. Een overzicht van alle fouten en onzekerheden is opgenomen in bijlage 3.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft mede namens de Staatssecretaris van Financiën op 25 april 2013 gereageerd op ons rapport. Hij laat weten dat ons oordeel over de financiële informatie geen aanleiding geeft tot een nadere reactie. De volledige brief van de minister staat op onze website www.rekenkamer.nl .
De reactie van de minister geeft ons geen aanleiding tot een nawoord.
We hebben de financiële informatie in de volgende financiële overzichten van het departementale jaarverslag 2012 van het Gemeentefonds (B) gecontroleerd:
a) de verantwoordingsstaat met toelichting;
b) de saldibalans met toelichting.
Verantwoordelijkheid van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Op grond van de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) dient de minister van BZK een jaarverslag en een saldibalans op te stellen, die voldoen aan de in de CW 2001 en in de daarop gebaseerde lagere regelgeving opgenomen eisen. Op grond van de CW 2001 dient de financiële informatie deugdelijk te zijn weergegeven en overeenkomstig de verslaggevingsvoorschriften te zijn opgesteld.
De minister is ook verantwoordelijk voor de rechtmatigheid van de verplichtingen, uitgaven, ontvangsten en balansposten in de financiële overzichten. Deze verplichtingen, uitgaven, ontvangsten en balansposten zijn rechtmatig als zij tot stand zijn gekomen in overeenstemming met de doelomschrijving van de toepasselijke begrotingsartikelen, de toepasselijke begrotingswetten, andere wettelijke regelingen, overeenkomsten en beschikkingen. Voor verplichtingen, uitgaven en ontvangsten die gevoelig zijn voor misbruik en oneigenlijk gebruik dient de minister een toereikend beleid te voeren.
Verantwoordelijkheid van de Algemene Rekenkamer
Op grond van de CW 2001 is het de verantwoordelijkheid van de Algemene Rekenkamer om de financiële informatie in het jaarverslag en de departementale saldibalans te controleren en haar oordeel vast te leggen in een rapport.
Wij hebben onze controle uitgevoerd in overeenstemming met de INTOSAI Fundamental Auditing Principles and Guidelines. Deze standaarden vereisen dat wij ethische voorschriften naleven en dat wij onze controle plannen en uitvoeren om een redelijke mate van zekerheid te verkrijgen dat de financiële overzichten geen afwijkingen van materieel belang bevatten.
Een controle omvat het uitvoeren van werkzaamheden gericht op het verkrijgen van controle-informatie over de bedragen en de toelichtingen die in de financiële overzichten zijn opgenomen. De geselecteerde werkzaamheden zijn afhankelijk van onze oordeelsvorming, met inbegrip van het inschatten van de risico’s dat de financiële overzichten afwijkingen van materieel belang bevatten die het gevolg zijn van fraude en corruptie of fouten. Bij het maken van deze risico-inschatting nemen wij de interne beheersing die relevant is voor het opmaken van de financiële overzichten in aanmerking. Wij richten ons op het opzetten van controlewerkzaamheden die passend zijn in de omstandigheden, maar die niet tot doel hebben een oordeel te geven over de effectiviteit van die interne beheersing.
In verband met het budgetrecht van de Staten-Generaal richt de Algemene Rekenkamer haar controle zo in dat zij in staat is fouten en onzekerheden van materieel belang op artikelniveau te rapporteren.
De controle van de Algemene Rekenkamer richt zich op:
• de deugdelijke weergave van de financiële informatie en het voldoen aan de verslaggevingsvoorschriften;
• de rechtmatigheid van de verplichtingen, uitgaven, ontvangsten en de balansposten.
Het totale overzicht van fouten en onzekerheden in deze bijlage bestaat uit de volgende tabellen:
A) Verplichtingen
B/C) Uitgaven + ontvangsten
B) Uitgaven
C) Ontvangsten
D) Baten-lastenagentschappen
E) Saldibalans
F) Afgerekende voorschotten
We nemen alleen de tabellen (hierboven vet gedrukt) op over de onderdelen waarin we fouten en/of onzekerheden hebben geconstateerd.
Art. nr. |
Omschrijving |
Verantwoord bedrag |
Fout |
Onzekerheid |
Totaal F + O |
Tolerantie overschreden? |
Onzekerheid over volledigheid |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rechtmatigheid |
Deugdelijke weergave |
Rechtmatigheid |
Deugdelijke weergave |
Rechtmatigheid |
Deugdelijke weergave |
Rechtmatigheid |
Deugdelijke weergave |
||||
1 |
Gemeentefonds |
18.470.631 |
446 |
– |
506 |
85 |
952 |
85 |
nee |
nee |
– |
Totaal |
18.470.631 |
446 |
– |
506 |
85 |
952 |
85 |
– |
|||
Totaal verplichtingen |
18.470.631 |
||||||||||
Rechtmatigheid |
|||||||||||
Procentuele fout |
< 0,01% |
Tolerantiegrens niet overschreden |
|||||||||
Procentuele onzekerheid |
< 0,01% |
Tolerantiegrens niet overschreden |
|||||||||
Deugdelijke weergave |
|||||||||||
Procentuele fout |
0,00% |
||||||||||
Procentuele onzekerheid |
< 0,01% |
Tolerantiegrens niet overschreden |
Art. nr. |
Omschrijving |
Verantwoord bedrag |
Fout |
Onzekerheid |
Totaal F + O |
Tolerantie overschreden? |
Onzekerheid over volledigheid |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rechtmatigheid |
Deugdelijke weergave |
Rechtmatigheid |
Deugdelijke weergave |
Rechtmatigheid |
Rechtmatigheid |
Deugdelijke weergave |
||||
3 |
Liquide middelen |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
||
5 |
Uitgaven buiten begrotingsverband |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
||
6 |
Ontvangsten buiten begrotingsveband |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
||
7 |
Openstaande rechten |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
||
8 |
Extra-comptabele vorderingen |
– |
– |
413 |
– |
– |
– |
– |
||
9 |
Extra-comptabele schulden |
– |
– |
413 |
– |
– |
– |
– |
||
10 |
Voorschotten |
40.039.482 |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
||
11 |
Garantieverplichtingen |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
||
12 |
Openstaande verplichtingen |
58.744 |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
||
13 |
Deelnemingen |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
||
Totaal beoordeeld |
40.098.226 |
– |
826 |
– |
– |
– |
– |
|||
(De tolerantiegrens wordt afgeleid van totaal beoordeeld) |
||||||||||
Totaal saldibalans |
40.098.226 |
|||||||||
Rechtmatigheid |
||||||||||
Procentuele fout |
0,00% |
|||||||||
Procentuele onzekerheid |
0,00% |
|||||||||
Deugdelijke weergave |
||||||||||
Procentuele fout |
< 0,01% |
Tolerantiegrens niet overschreden |
||||||||
Procentuele onzekerheid |
0,00% |
Zie voor onze onderzoeksaanpak het rapport Staat van de rijksverantwoording 2012 en www.rekenkamer.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33605-B-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.