33 186 Regels omtrent de instelling van de Autoriteit Consument en Markt (Instellingswet Autoriteit Consument en Markt)

32 768 Implementatie van richtlijn nr. 2009/81/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen door aanbestedende diensten van bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied, en tot wijziging van richtlijnen 2004/17/EG en 2004/18/EG (Aanbestedingswet op defensie- en veiligheidsgebied)

A1 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN, LANDBOUW EN INNOVATIE

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 5 oktober 2012

Onlangs heeft de Tweede Kamer ingestemd met de wetsvoorstellen Regels omtrent de instelling van de Autoriteit Consument en Markt (Instellingswet ACM, Kamerstukken 33 186) en Implementatie van richtlijn nr. 2009/81/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen door aanbestedende diensten van bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied, en tot wijziging van richtlijnen 2004/17/EG en 2004/18/EG (Aanbestedingswet op defensie- en veiligheidsgebied, Kamerstukken 32 768).

Deze wetsvoorstellen zijn inmiddels ter behandeling aan uw Kamer aangeboden. Vanzelfsprekend hecht ik – net zozeer als uw Kamer – aan een zorgvuldige behandeling in uw Kamer. Tegelijkertijd wil ik de wenselijkheid van een spoedige inwerkingtreding van deze wetsvoorstellen onder uw aandacht brengen, om de hiernavolgende redenen.

Wetsvoorstel Instellingswet ACM

Het wetsvoorstel Instellingswet ACM regelt de samenvoeging van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) en de Consumentenautoriteit tot de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Hierdoor ontstaat één slanke en slagvaardige autoriteit, verdwijnt overlap tussen de bestaande autoriteiten en worden kennis en kunde beter gedeeld. Bedrijven en consumenten profiteren hiervan; consumenten omdat hun belangen effectiever en slagvaardiger worden gewaarborgd en bedrijven omdat zij voortaan nog met slechts één autoriteit te maken hebben. De samenvoeging levert voor de ACM structurele besparingen op van circa € 3,38 miljoen per jaar.

De beoogde datum van inwerkingtreding van dit wetsvoorstel is 1 januari 2013. De voorbereidingen van de plaatsing van de medewerkers (circa 550 fte) en de inrichting van de nieuwe organisatie zullen uiterlijk op die datum afgerond zijn. Uiteraard worden alle voorbereidingen getroffen onder het voorbehoud van instemming van de Eerste Kamer met het wetsvoorstel. Dat neemt niet weg dat uitstel tot na 1 januari 2013 zou zorgen voor veel onzekerheid onder medewerkers en leiden tot hoge aanvullende kosten, onder meer omdat dan dubbele (ICT-) systemen in de lucht moeten worden gehouden. Om zicht te houden op tijdige inwerkingtreding, zou uitgegaan moeten worden van instemming door uw Kamer niet later dan 1 december 2012.

Wetsvoorstel Aanbestedingswet op defensie- en veiligheidsgebied

Op 20 augustus 2011 is de implementatietermijn van richtlijn nr. 2009/81/EG verstreken. Hoewel het wetsvoorstel Aanbestedingswet op defensie- en veiligheidsgebied al in mei 2011 aan de Tweede Kamer was aangeboden, heeft de Tweede Kamer hiermee niet eerder dan op 2 oktober jl. ingestemd. Na het verstrijken van de implementatietermijn heeft de Europese Commissie Nederland in gebreke gesteld. Zij heeft onlangs aangekondigd deze zaak op korte termijn met een verzoekschrift aanhangig te maken bij het Hof van Justitie van de Europese Unie (Hof). In dit verzoekschrift kan de Europese Commissie het Hof verzoeken om Nederland een dwangsom en/of boete op te leggen voor de niet-tijdige implementatie van de richtlijn. Na indiening van een verzoekschrift doet het Hof gemiddeld binnen 8 tot 18 maanden uitspraak. Om te voorkomen dat Nederland tot een dwangsom en/of boete veroordeeld wordt, is inwerkingtreding van de wet op zo kort mogelijke termijn van groot belang.

Om bovengenoemde redenen wil ik uw Kamer verzoeken de behandeling van beide wetsvoorstellen voortvarend ter hand te nemen.

De minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, M. J. M. Verhagen


X Noot
1

De letter A heeft alleen betrekking op wetsvoorstel 33186.

Naar boven