Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 oktober 2012
Onlangs heeft de Tweede Kamer ingestemd met de wetsvoorstellen Regels omtrent de instelling
van de Autoriteit Consument en Markt (Instellingswet ACM, Kamerstukken 33 186) en Implementatie van richtlijn nr. 2009/81/EG van het Europees Parlement en de Raad
van 13 juli 2009 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen door
aanbestedende diensten van bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten
op defensie- en veiligheidsgebied, en tot wijziging van richtlijnen 2004/17/EG en
2004/18/EG (Aanbestedingswet op defensie- en veiligheidsgebied, Kamerstukken 32 768).
Deze wetsvoorstellen zijn inmiddels ter behandeling aan uw Kamer aangeboden. Vanzelfsprekend
hecht ik – net zozeer als uw Kamer – aan een zorgvuldige behandeling in uw Kamer.
Tegelijkertijd wil ik de wenselijkheid van een spoedige inwerkingtreding van deze
wetsvoorstellen onder uw aandacht brengen, om de hiernavolgende redenen.
Wetsvoorstel Instellingswet ACM
Het wetsvoorstel Instellingswet ACM regelt de samenvoeging van de Nederlandse Mededingingsautoriteit
(NMa), Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) en de Consumentenautoriteit
tot de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Hierdoor ontstaat één slanke en slagvaardige
autoriteit, verdwijnt overlap tussen de bestaande autoriteiten en worden kennis en
kunde beter gedeeld. Bedrijven en consumenten profiteren hiervan; consumenten omdat
hun belangen effectiever en slagvaardiger worden gewaarborgd en bedrijven omdat zij
voortaan nog met slechts één autoriteit te maken hebben. De samenvoeging levert voor
de ACM structurele besparingen op van circa € 3,38 miljoen per jaar.
De beoogde datum van inwerkingtreding van dit wetsvoorstel is 1 januari 2013. De voorbereidingen
van de plaatsing van de medewerkers (circa 550 fte) en de inrichting van de nieuwe
organisatie zullen uiterlijk op die datum afgerond zijn. Uiteraard worden alle voorbereidingen
getroffen onder het voorbehoud van instemming van de Eerste Kamer met het wetsvoorstel.
Dat neemt niet weg dat uitstel tot na 1 januari 2013 zou zorgen voor veel onzekerheid
onder medewerkers en leiden tot hoge aanvullende kosten, onder meer omdat dan dubbele
(ICT-) systemen in de lucht moeten worden gehouden. Om zicht te houden op tijdige
inwerkingtreding, zou uitgegaan moeten worden van instemming door uw Kamer niet later
dan 1 december 2012.
Wetsvoorstel Aanbestedingswet op defensie- en veiligheidsgebied
Op 20 augustus 2011 is de implementatietermijn van richtlijn nr. 2009/81/EG verstreken.
Hoewel het wetsvoorstel Aanbestedingswet op defensie- en veiligheidsgebied al in mei
2011 aan de Tweede Kamer was aangeboden, heeft de Tweede Kamer hiermee niet eerder
dan op 2 oktober jl. ingestemd. Na het verstrijken van de implementatietermijn heeft
de Europese Commissie Nederland in gebreke gesteld. Zij heeft onlangs aangekondigd
deze zaak op korte termijn met een verzoekschrift aanhangig te maken bij het Hof van
Justitie van de Europese Unie (Hof). In dit verzoekschrift kan de Europese Commissie
het Hof verzoeken om Nederland een dwangsom en/of boete op te leggen voor de niet-tijdige
implementatie van de richtlijn. Na indiening van een verzoekschrift doet het Hof gemiddeld
binnen 8 tot 18 maanden uitspraak. Om te voorkomen dat Nederland tot een dwangsom
en/of boete veroordeeld wordt, is inwerkingtreding van de wet op zo kort mogelijke
termijn van groot belang.
Om bovengenoemde redenen wil ik uw Kamer verzoeken de behandeling van beide wetsvoorstellen
voortvarend ter hand te nemen.
De minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
M. J. M. Verhagen