33 118 Omgevingsrecht

34 986 Aanvulling en wijziging van de Omgevingswet, intrekking van enkele wetten over de fysieke leefomgeving, wijziging van andere wetten en regeling van overgangsrecht voor de invoering van de Omgevingswet (Invoeringswet Omgevingswet)

FT1 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 9 november 2023

Tijdens het mondeling overleg met uw Kamer op 24 oktober jl. over de Omgevingswet zijn er, naar aanleiding van de door uw Kamer aangenomen motie Janssen c.s.2, mijn recente voortgangsbrief van 9 oktober jl.3, de recente beantwoording op vragen van de commissie Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving (IWO)4, door u aanvullende vragen gesteld over het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en de (informatieve) ondersteunende websites5 en het voldoen aan de nalevingsstatus (hierna: status) en de WCAG-normen. Zoals toegezegd aan het lid Janssen (SP) ontvangt u hierbij de beantwoording per brief. Daarbij kan ik u gelijk melden dat ten opzichte van mijn voortgangsbrief van 9 oktober jl., het omgevingswetloket (de websites van de pré- en productieomgeving) en ook de website van de publiekscampagne voor de Omgevingswet inmiddels de A-status hebben bereikt. Het omgevingsloket vormt straks hét primaire portaal voor burgers en bedrijven. Het bereiken van deze A-status is een belangrijke mijlpaal, en past binnen de hierna toegelichte wijze van realisatie.

Belang digitale toegankelijkheid

Voordat ik specifiek in ga op de gestelde vragen tijdens het mondeling overleg benadruk ik graag nogmaals dat een goede digitale toegankelijkheid van overheidsinformatie niet ter discussie staat. Dit geldt dus ook voor het Digitaal Stelsel Omgevingswet (hierna: DSO) en de (informatieve) ondersteunende websites, welke allemaal digitaal toegankelijk moeten zijn voor eenieder. Naast de juridische verplichtingen en de uitwerking hiervan is ook de praktijkervaring van gebruikers van belang. Het gaat ook om de gebruikersvriendelijkheid van websites en de begrijpelijkheid van informatie die wordt ontsloten. In het kader van de gebruikersvriendelijkheid wordt het omgevingsloket ook regelmatig getest en beproefd met én door gebruikers, ook door gebruikers met een visuele of auditieve beperking. Digitale toegankelijkheid, gebruikersvriendelijkheid en begrijpelijkheid vormen gezamenlijk de basis voor digitale inclusie en zorgen samen voor een betere digitale dienstverlening van de overheid aan burgers. De inzet op deze verbetering is onderdeel van de Werkagenda Waardengedreven Digitalisering.6 Over de voortgang van deze werkagenda bent u geïnformeerd door de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties.7

Over de (gezette) stappen om een goede digitale toegankelijkheid in het kader van de WCAG te bereiken en daarmee verbeteringen in het DSO ten opzichte van de huidige uitvoeringspraktijk in de fysieke leefomgeving te realiseren bent u door mij en mijn voorgangers eerder meermaals over geïnformeerd.8 Naast het zo snel als mogelijk behalen van de hoogste mogelijke status (A-status) voor het DSO en de (informatieve) ondersteunende websites blijf ik ook, samen met betrokken partijen, verder doorwerken aan de (bredere) digitale inclusie.

Het juridisch kader: Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid

In mijn brief van 9 oktober jl.9 heb ik een nuance aangebracht ten opzichte van de gewisselde informatie tijdens het debat op 7 maart 2023.10 Tijdens het mondeling overleg had u hier nadere vragen over, maar kon ik niet feitelijk genoeg aangeven wat deze nuancering was in de precieze verplichting en de vertaling van de Europese richtlijn naar het Nederlands recht en de technische invulling. Mogelijk is de indruk ontstaan dat er voor het DSO en de (informatieve) ondersteunende websites andere verplichtingen zouden gelden voor de digitale toegankelijkheid. Dat is niet het geval, ik zal dat hieronder toelichten

Het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid (hierna: besluit) is de implementatie van de Europese richtlijn (hierna: EU-richtlijn)11 voor digitale toegankelijkheid in Nederland en bevat de Nederlandse (wettelijke) verplichtingen op het gebied van digitale toegankelijkheid. Het besluit volgt de EU-richtlijn en verwijst onder meer naar de standaard12 die in deze richtlijn is opgenomen. Deze standaard bevat onder andere de WCAG-richtlijnen,13 waarbij sinds december 2018 de toepassing van de WCAG 2.1 richtlijnen verplicht is.

Bij de toepassing van het besluit in de praktijk wordt aan websites of applicaties van overheidsorganisaties een specifieke status toegekend door een onafhankelijke instantie die testen op de websites en applicaties uitvoert. Deze status geeft aan in welke mate een website of (mobiele) applicatie digitaal toegankelijk is. Waar in het Europese Uitvoeringsbesluit14 voor de opstelling van de toegankelijkheidsverklaring slechts drie statussen zijn voorgeschreven, kennen we in Nederland vijf statussen (A t/m E). In Nederland is bewust voor 5 statussen gekozen om zo meer onderscheid te kunnen maken in hoeverre er wordt voldaan aan de wettelijke verplichtingen. De belangrijkste voorwaarden voor het behalen van A, B of C-status zijn opgenomen in tabel 1. Alle voorwaarden behorend bij de vijf statussen zijn raadpleegbaar op de website DigiToegankelijk.15

Tabel 1: voorwaarden bij de nalevingsstatussen A, B en C

Voorwaarde

A-status

B-status

C-status

Is er een toegankelijkheidsverklaring aanwezig?

Ja

Ja

Ja

Is er een compleet en goed onderzoeksrapport aanwezig?1

Ja

Ja

Nee

De mate waarin voldaan wordt aan de WCAG-toegankelijkheidseisen

Alle 50

Minder dan 50

Onbekend

Is er een concreet verbeterplan, gericht op het behalen van uiteindelijk de A-status aanwezig?

n.v.t.

Ja

n.v.t.

Wordt er binnen zes maanden een (nieuw) toegankelijkheidsonderzoek uitgevoerd?

n.v.t.

n.v.t.

Ja

X Noot
1

Het onderzoek dient te zijn uitgevoerd volgens de onderzoeksmethode WCAG-EM en het onderzoeksrapport dient te voldoen aan alle punten op de checklist (https://www.digitoegankelijk.nl/toezicht/controle-verklaringen#checklist).

Sinds september 2019 moeten websites van overheidsorganisaties in Nederland bij livegang c.q. inwerkingtreding direct aan de (wettelijke) verplichtingen voldoen. Websites met een A, B of C-status – rekening houdend met de gestelde voorwaarden – voldoen aan de Nederlandse (wettelijke) verplichtingen. Uit tabel 1 blijkt dat de mate waarin een website voldoet aan de toegankelijkheidseisen uit de WCAG 2.1 richtlijnen slechts één van de voorwaarden vormt voor de status die een website in Nederland uiteindelijk krijgt. Dit betekent dat websites die bij livegang c.q. inwerkingtreding niet aan alle WCAG-toegankelijkheidseisen voldoen wel gewoon (kunnen) voldoen aan de Nederlandse (wettelijke) verplichtingen uit het besluit. Kortom: het besluit verplicht niet dat websites bij livegang c.q. inwerkingtreding direct moeten voldoen aan alle toegankelijkheidseisen van de WCAG. Dit is uiteraard wel het niveau (A-status) waar alle websites en applicaties uiteindelijk en idealiter zo snel mogelijk naar toe moeten groeien, waartoe in dat geval het verbeterplan dient.

Tijdens het mondeling overleg stelde de heer Janssen (SP) dat de websites enkel over een B-status beschikken omdat zij enerzijds beschikken over een concreet plan van aanpak en anderzijds over een concrete datum, zijnde 31 december 2023, waarop alles gerealiseerd is. Graag ligt ik aan u toe onder welke voorwaarden een website de B-status krijgt.

De B-status betekent dat nog niet aan alle toegankelijkheideisen uit de WCAG 2.1 richtlijnen wordt voldaan, kortom de score op dit criterium is nog niet 50/50. Om voor een B-status in aanmerking te komen gelden wel, zoals tabel 1 ook laat zien twee (aanvullende) concrete voorwaarden, dit zijn:

  • Het hebben van een compleet en goed onderzoeksrapport; en

  • Het hebben van een concreet verbeterplan (plan van aanpak), gericht op het behalen van uiteindelijk de A-status.

Onderdeel van het verbeterplan is onder andere een planning inclusief een streefdatum waarop de maatregelen zijn gerealiseerd. Er is in die zin sprake van een zgn. «dubbele vereiste», namelijk een compleet en goed onderzoeksrapport en een concreet verbeterplan. Er zit geen relatie tussen het genoemde plan van aanpak (verbeterplan), de concrete datum waarop aspecten gerealiseerd moeten zijn en het verkrijgen van een B-status. De websites en applicaties zouden ook met een andere (streef)datum over de B-status beschikken.

Invulling aan de motie Janssen c.s.

Ik hecht er grote waarde aan om uw Kamer nader mee te nemen in de wijze waarop ik invulling geef aan de motie Janssen c.s. Hierbij maak ik een onderscheid tussen de het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en de (informatieve) ondersteunende websites, welke onder mijn verantwoordelijkheid vallen en de websites die niet onder mijn verantwoordelijkheid vallen.

Het DSO en (informatieve) ondersteunende websites

In totaal zijn er zeven belangrijke aan het DSO en de Omgevingswet verbonden websites. Dit betreffen vier primaire portalen van het DSO-LV en drie (informatieve) ondersteunende websites met informatie over de Omgevingswet voor onder andere burgers, bedrijven en bevoegd gezagen, zie ook tabel 2. Sinds de lancering van deze websites wordt ook gewerkt aan de (verbeterde) digitale toegankelijkheid. Dit met als doel om – in lijn met de motie Janssen c.s. en het besluit – zo snel mogelijk – in overleg met betrokken partijen en technisch experts – een A-status te behalen. Er wordt al het mogelijke gedaan om dit ook voor inwerkingtreding bereikt te hebben. Deze inspanning is terug te zien in het feit dat alle websites en applicaties:

  • In plaats van een enkele test voor inwerkingtreding (het wettelijke vereiste) juist meerdere keren per jaar getest worden; en

  • Er vervolgens zo snel mogelijk gekeken wordt naar maatregelen om eventuele bevindingen op te lossen.

Op deze manier wordt gezorgd voor een duidelijk invulling van de motie en het zo snel mogelijk handelen op de door de onafhankelijke (test)instantie aangegeven bevindingen en verbeterpunten. Dit met als doel een betere digitale toegankelijkheid.

Websites met de A-status

In de testresultaten van de afgelopen periode is terug te zien dat drie websites inmiddels over de A-status beschikken. Zoals reeds gemeld gaat het over de websites van de pré- en productieomgeving (het omgevingsloket), en ook die van de publiekscampagne voor de Omgevingswet.

Het perspectief van de burger is voor ons leidend bij de prioritering van het verder digitaal toegankelijk maken van informatie ten aanzien van de Omgevingswet. Het Omgevingsloket vormt straks het primaire portaal voor de samenleving en is de plek waar burgers en bedrijven omgevingsvergunningen aanvragen en regels kunnen raadplegen. Het bereiken van de A-status is een belangrijke stap in de digitale toegankelijkheid.

Websites met de B-status

De overige vier websites hebben nog steeds de B-status, omdat op het «criterium» WCAG-toegankelijkheidseisen nog niet aan alle 50 toegankelijkheidseisen wordt voldaan. Deze B-status is niet het eindniveau. We blijven hard doorwerken aan de openstaande bevindingen, maar deze websites voldoen dus wel aan de Nederlandse (wettelijke) verplichtingen. Dat er hard gewerkt wordt aan het bereiken van het eindniveau (A-status) en dat er een duidelijke progressie is, is terug te zien in de testresultaten. Ter illustratie: de website van Aan de Slag voldeed in april van dit jaar aan 34 van de 50 toegankelijkheidseisen. In de hertest voor de zomer voldeed de website aan 46 van de 50 toegankelijkheideisen. Verder zijn op alle openstaande bevindingen die in de laatste testronde naar voren zijn gekomen – per website – maatregelen genomen, dan wel wordt gewerkt aan maatregelen. Het volledige overzicht van de openstaande bevindingen en de bijbehorende maatregelen, per website, vindt u in de bijlage bij deze brief.

Het realiseren van alle maatregelen is, soms wel een complexe opgave. Dat maakt ook dat het snel behalen van de A-status helaas niet altijd mogelijk blijkt te zijn. De website van het IPLO16 – met ook informatie van voor 23 september 2018 – bevat bijvoorbeeld meer dan 6.000 pagina’s aan informatie over wet- en regelgeving voor specialisten, inclusief een groot aantal documenten in PDF-formaat (ongeveer 2.000). Het aanpassen van deze specifieke informatie kost in verband met de hoeveelheid meer capaciteit, doorlooptijd en middelen.

Daarbij wordt steeds een afweging gemaakt in prioriteit tussen (behoud van en verdere verbetering van) de dienstverlening, de focus op het verhelpen van toegankelijkheidsproblemen en de optie van een passend doelmatig alternatief. Het maken van deze keuzes heeft effect op de snelheid waarmee gewerkt kan worden aan het verbeteren van de digitale toegankelijkheid van de betreffende websites. Dat neemt niet weg dat het bekend en in uitvoering is – ook als het om deze zeer specialistische informatie gaat.

Tabel 2: Beknopt overzicht status van de aan het DSO verbonden websites

Website

Status

Laatste test

Score op eisen1

Aantal bevindingen

Nog openstaande bevindingen

Geplande hertest

Primaire portalen

https://pre.omgevingswet.overheid.nl/home

A

Nov ’23

50/50

n.v.t.

n.v.t.

https://omgevingswet.overheid.nl/home

A

Nov ’23

50/50

n.v.t.

n.v.t.

https://stelselcatalogus.omgevingswet.overheid.nl/home

B

April ’23

41/50

9

1

Week 48

https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/ontwikkelaarsportaal/

B

Mei ’23

35/50

15

3

Week 48

(informatieve) ondersteunende websites

https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/c/ 2

A

Okt ’23

50/50

n.v.t.

n.v.t.

https://iplo.nl

B

Sep ’23

30/50

20

11

Week 49

https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl

B

Juni ’23

46/50

4

3

N.t.b.3

X Noot
1

Score op de 50 toegankelijkheidseisen van de WCAG 2.1 richtlijnen.

X Noot
2

Dit betreft de website voor de publiekscampagne Omgevingswet. Naast deze website is er ook specifiek een toolkit ontwikkeld, bedoeld voor communicatieadviseurs van bevoegd gezagen, brancheorganisaties en andere maatschappelijke organisaties. Deze toolkit is te vinden op www.toolkitomgevingswet.nl. Deze website beschikt over de status B. Omdat de toolkit zich op een specifieke doelgroep richt en na 31 december 2024 uit de lucht wordt gehaald is deze website niet opgenomen in de tabel.

X Noot
3

De hertest moet nog worden ingepland.

Websites die niet onder mijn verantwoordelijkheid vallen

Naast de primaire portalen van het DSO en de (informatieve) ondersteunende websites, die onder mijn verantwoordelijkheid vallen, zijn er vele andere websites die informatie over de Omgevingswet ontsluiten. In lijn met mijn voortgangsbrief van 9 oktober jl. benadruk ik graag nogmaals het belang dat ook deze websites, voor zover nog niet van toepassing, gaan voldoen aan het besluit en uiteraard uiteindelijk aan alle voor overheidsinstanties gestelde digitale toegankelijkheidseisen. Met respect voor de wettelijke verdeling van verantwoordelijkheden is het aan de bevoegde gezagen, vertegenwoordigende organen en andere samenwerkingspartners (van de Staten-Generaal tot aan inspecties en lokale uitvoeringsorganisaties) om zorg te dragen voor een goede digitale inclusie in het algemeen en het voldoen aan de digitale toegankelijkheidseisen in het bijzonder op basis van de geldende regelgeving.

Afsluiting

In lijn met mijn toezegging aan uw Kamer ben ik ingegaan op de diverse aspecten rondom de WCAG waar tijdens het mondeling overleg vragen over zijn gesteld en de laatste stand van zaken van de status van de primaire portalen van het DSO en de (informatieve) ondersteunende websites. Ik hecht er belang aan om te benadrukken dat digitale toegankelijkheid voor mij belangrijk is. Met bovenstaande uitleg heb ik transparant gemaakt op welke wijze ik zorgvuldig en binnen de uitvoerbaarheidsgrenzen invulling geef aan de motie Janssen c.s. In lijn met de motie blijf ik werken aan de verdere digitale toegankelijkheid van de websites die aan het DSO verbonden zijn. Dit blijf ik doen totdat alle websites over een A-status beschikken en uiteraard ook daarna om de A-status te behouden. De inzet is er daarbij opgericht om zoveel mogelijk bevindingen nog voor inwerkingtreding opgelost te hebben. In mijn voortgangsbrieven zal ik u uiteraard blijven informeren over de statussen van de aan het DSO verbonden websites.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, H.M. de Jonge

BIJLAGE 1 – DETAILOVERZICHT OPENSTAANDE STATUSSEN, BEVINDINGEN EN MAATREGELEN

Website: https://pre.omgevingswet.overheid.nl/home en https://omgevingswet.overheid.nl/home

Beide websites beschikken over de A-status en kennen dan ook geen openstaande bevindingen.

Toegankelijkheidsverklaring: Verklaring van Omgevingsloket | Invulassistent Toegankelijkheidsverklaring

Website: https://stelselcatalogus.omgevingswet.overheid.nl

Tabel 1 – Totaaloverzicht website

Laatste test

Huidige status

Score op criteria

Aantal bevindingen

Nog openstaand

Geplande hertest

April 2023

B

41/50

9

1

Week 48 (2023)

Tabel 2 – Openstaande bevindingen uit de test d.d. april 2023

nr.

Bevinding

1

SC 1.4.12 – Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die regelhoogte, regelafstand en woordafstand ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit wanneer deze worden ingesteld of gewijzigd. De onderzochte set webpagina’s voldoet niet aan dit succescriterium.

Tabel 3 – Maatregelen

Maatregel

t.b.v. bevinding

Status

Oplossing wordt gemaakt door DSO Toolkit.

SC 1.4.12

Loopt

Toegankelijkheidsverklaring: Verklaring van Stelselcatalogus Omgevingswet | Invulassistent Toegankelijkheidsverklaring

Website: https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/ontwikkelaarsportaal

Tabel 1 – Totaaloverzicht website

Laatste test

Huidige status

Score op criteria

Aantal bevindingen

Nog openstaand

Geplande hertest

Mei 2023

B

35/50

15

3

Week 48 (2023)

Tabel 2 – Openstaande bevindingen uit de test d.d. mei 2023

nr.

Bevinding

1

SC 1.1.1 – In het eerste logo is de tekst «BETA» te zien, maar deze komt nu niet terug in de alternatieve tekst maar is wel belangrijke tekstuele informatie.

2

SC 1.4.11 – De grijze rand van de reCAPTCHA checkbox bevat met de lichtgrijze achtergrond een verhouding van 1.8:1 in plaats van minimaal 3.0:1.

3

SC 2.4.6 – Op de onderstaande pagina wordt er gebruik gemaakt van koppen welke geen duidelijk doel beschrijven van de content die volgt. Teksten zoals «Snel naar», «Direct naar», «Ga naar» beschrijven niet het doel omdat alle links in principe snel naar een andere pagina gaan.

Tabel 3 – Maatregelen

Maatregel

t.b.v. bevinding

Status

Oplossing gerealiseerd door DSO-Toolkit, wacht op implementatie team

SC 1.1.1

Loopt

Alternatieve oplossing voorgesteld ter review Stichting Accessibility.

SC 1.4.11

Loopt

Redactionele oplossing in de maak

SC 2.4.6

Loopt

Toegankelijkheidsverklaring: Verklaring van Ontwikkelaarsportaal Omgevingswet | Invulassistent Toegankelijkheidsverklaring

Website: https://iplo.nl

De website Informatiepunt Leefomgeving (IPLO.nl)17 geeft uitleg aan overheden en andere partijen over de wet- en regelgeving van de Omgevingswet en de toepassing daarvan in de praktijk. In Iplo.nl zijn vier eerdere (huidige) websites (InfoMil, Bodem+, Helpdesk Water en Helpdesk Bouwregelgeving en Brandveilig gebruik) geïntegreerd. Iplo.nl bevat ongeveer 6.000 pagina’s aan informatie en bevat een groot aantal PDF’s (circa 2.000, deels van voor 23 september 2018), video’s (100+) en afbeeldingen (circa 1.300).

Tabel 1 – Totaaloverzicht website

Laatste test

Huidige status

Score op criteria

Aantal bevindingen

Nog openstaand

Geplande hertest

September 2023

B

30/50

20

11

Week 49 (2023)

Tabel 2 – Openstaande bevindingen uit de test d.d. september 2023

nr.

Bevinding

1

SC 1.1.1 – Content en PDF

2

SC 1.2.2 – Video

3

SC 1.2.3 – Video

4

SC 1.2.5 – Video

5

SC 1.3.1 – Content en PDF

6

SC 1.3.2 – PDF

7

SC 1.4.1 – PDF

8

SC 1.4.10 – HTML

9

SC 2.1.1 – Video

10

SC 2.4.2 – Content, PDF en HTML

11

SC 2.4.7 – Video

Tabel 3 – Maatregelen

Maatregel

t.b.v. bevinding

Status

Update CMS met verbeteringen in HTML/Vormgeving

2, 8, 9 en 11

In twee releases eind oktober en eind november 2023

Nieuwe content wordt voor publicatie getoetst aan de richtlijnen; Continu deel van de capaciteit ingezet op verbeteren bestaande content en aan opschonen. wekelijks automatische controle op toegankelijkheidsaspecten

Algemene maatregel

Continu

Inzet op interne bewustwording en training:

• Schrijven voor het web (begrijpelijkheid)

• Richtlijnen toegankelijkheid PDF’s, afbeeldingen en video’s

• Trainen van redacteurs en vakspecialisten (100+ mensen)

Algemene maatregel tbv begrijpelijkheid, gebruikersvriendelijkheid en toegankelijkheid

Er worden meerdere trainingen per jaar aangeboden

Aanpak PDF’s

1. Controle op technische aspecten zoals codelaag, documenttitel en bladwijzers, zodat ze toegankelijk zijn voor hulpsoftware (voor alle PDF’s, voor en na sept 2018)

2. Aansluiten bij testgroep NLDoc (PDF-omzetter vanuit DigiToegankelijk-ondersteuningsprogramma)

3. Kantoorbestanden van <5 pagina’s omzetten naar webpagina’s.

4. Aantal kantoorbestanden dat online staat verminderen.

5. Belangrijkste en meest geraadpleegde documenten toegankelijker maken. (na 23 sept 2018)

PDF’s (1, 5, 6,7 en 10)

Loopt, is een langdurig traject. De website ontsluit bijna 2.000 PDF’s waarvan ongeveer de helft van na 23 sept 2018.

Aanpak Video

Op de website worden video’s afkomstig van YouTube en de Rijksmediatheek geëmbed. Acties:

1. Embedden van video’s in normale pagina’s niet meer toestaan. Video’s mogen alleen op een aparte pagina met een Media-template worden geplaatst omdat deze template de toegankelijkheid bevordert. (nadelig voor gebruikersvriendelijkheid, want extra klikken)

2. Aantal video’s dat online staat verminderen. De eigenaren van video’s die mogelijk verouderd of achterhaald zijn worden verzocht deze te verwijderen.

3. Selectie van de meest geraadpleegde video’s toegankelijker (laten) maken.

Video (2, 3, 4, 9 en 11)

Loopt, is een langdurig traject. De website bevat meer dan 100 video’s

Aanpak afbeeldingen

Op de website wordt een grote verscheidenheid aan afbeeldingen gebruikt. Foto’s, illustraties, afbeeldingen, afbeeldingen met tekst, logo’s, screendumps, stroomschema’s.

1. Afbeeldingen zonder alt-tekst worden voorzien van een goede alt-tekst

2. Aangescherpte controle bij nieuwe afbeeldingen

3. Extra controle van toegankelijkheidseisen bij de 100 meest recente afbeeldingen.

Afbeeldingen

Loopt, is een langdurig traject. De website bevat meer dan 1.500 afbeeldingen

Structurele inzet op toegankelijkheid en begrijpelijkheid en gebruikersvriendelijkheid middels gebruikersonderzoek, meting gebruikerstevredenheid en toegankelijkheidstoetsen.

Algemene maatregel

Loopt

Aanbieden passend alternatief

Contactformulier specifiek voor problemen rondom toegankelijkheid (vangnet) voor als iemand uit de doelgroep van IPLO tegen een probleem aanloopt waardoor hij of zij de informatie niet eenvoudig kan verwerken.

Algemene maatregel

Week 45

Wekelijkse kwaliteitscontrole

Eenmaal per week crawlt het online platform SiteImprove de website en geeft inzicht in de aandachtspunten op het gebied van algehele kwaliteit (tekst, links) en toegankelijkheid (techniek, documenten). De redactie beoordeelt de bevindingen van SiteImprove en lost de gevonden punten op. De doorlooptijd van de oplossingen kan variëren

Algemene maatregel

Loopt

Toegankelijkheidsverklaring: Verklaring van Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) | Invulassistent Toegankelijkheidsverklaring

Website: https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl

Tabel 1 – Totaaloverzicht website

Laatste test

Huidige status

Score op criteria

Aantal bevindingen

Nog openstaand

Geplande hertest

Juni 2023

B

46/50

4

3

N.t.b.1

X Noot
1

de hertest moet nog worden ingepland

Tabel 2 – Openstaande bevindingen uit de test d.d. juni 2023

nr.

Bevinding

1

SC 1.1.1 – Niet-tekstuele content [niveau A]

2

SC 1.2.5 – Audiodescriptie (vooraf opgenomen) [niveau AA]

3

SC 1.3.1 – Info en relaties [niveau A]

4

SC 3.3.1 – Foutidentificatie [niveau A]

Tabel 3 – Maatregelen

Maatregel

t.b.v. bevinding

Status

Oplossen bevinding SC 3.3.1: foutidentificatie

De controle op formulieren bij bezoekers die geen cookies hebben geaccepteerd, werkte niet goed bij de beveiligingsvraag (recaptcha). Dit issue is opgelost door een aanpassing van de controlewerking.

SC 3.3.1 – Foutidentificatie [niveau A]

Afgerond

Aangescherpte WCAG-controle op nieuwe content

ADS controleert, samen met Team Website van IPLO, nieuwe content zoals documenten, afbeeldingen en pagina’s die ter publicatie worden aangeboden op een controleerbare aspecten op het gebied van WCAG. Denk aan: technische aspecten van een PDF, de leesbaarheid van teksten (B-niveau) en tekstuele alternatieven voor afbeeldingen. Op deze manier probeert ADS nieuwe content zo toegankelijk mogelijk te maken.

SC 1.1.1 – Niet-tekstuele content [niveau A]

SC 1.3.1 – Info en relaties [niveau A]

Loopt

Aangescherpte controle op nieuwe video’s

Nieuwe video’s zijn voorzien van ondertiteling en audiodescriptie

SC 1.2.5 – Audiodescriptie (vooraf opgenomen) [niveau AA]

Loopt

Inzetten op bewustzijn

Om voor nieuwe content te borgen dat deze voldoet aan de toegankelijkheidseisen, is het van belang dat contentleveranciers (collega’s) bewust zijn van het belang én weten hoe hun bijdrage kan voldoen aan de eisen.

Algemene maatregel

Loopt

Verbeterslag meest relevante content

Ten behoeve van de verbetering van de toegankelijkheid maken we een verbeterslag met de belangrijkste en meest geraadpleegde content en werken toe naar steeds lager geprioriteerde content.

Algemene maatregel

Gepland

Opschonen

Door regelmatig de website op te schonen door verouderde pagina’s en documenten te verwijderen, verbeteren we de gebruikerservaring en verhogen we de digitale toegankelijkheid voor de doelgroep.

Algemene maatregel

Loopt

Wekelijkse kwaliteitscontrole

Eenmaal per week crawlt het online platform SiteImprove de website en geeft inzicht in de aandachtspunten op het gebied van algehele kwaliteit (tekst, links) en toegankelijkheid (techniek, documenten). De webredactie van ADS beoordeelt de bevindingen van SiteImprove (false positive of niet) en lost de gevonden punten op. De doorlooptijd van de oplossingen kan variëren

Algemene maatregel

Loopt

Contactformulier digitale toegankelijkheid

Ondanks de aandacht voor DigiToegankelijkheid kan het altijd dat een gebruiker tegen een probleem aanloopt. Als extra informatiebron en service voor bezoekers met een beperking wil ADS een contactformulier digitale toegankelijkheid plaatsen. Hier kunnen bezoekers hun bevindingen/klachten delen.

Algemene maatregel

Gepland

Toegankelijkheidsverklaring: Verklaring van Aan de slag met de Omgevingswet | Invulassistent Toegankelijkheidsverklaring

Website: https://aandeslagmetdeomgevingswet.nl/c/

Deze website beschikt over de A-status en kent dan ook geen openstaande bevindingen.

Toegankelijkheidsverklaring: Verklaring van Onze omgeving maken we samen. De Omgevingswet. | Invulassistent Toegankelijkheidsverklaring


X Noot
1

De letters FT hebben alleen betrekking op 33 118.

X Noot
2

Kamerstukken I 2022/23, 33 118/34 986, FA.

X Noot
3

Kamerstukken I 2023/24, 33 118/34 986, FO.

X Noot
4

Kamerstukken I 2023/24, 33 118/34 986, FP.

X Noot
5

Het betreft vier primaire portalen en drie (informatie) ondersteunende websites.

X Noot
7

Kamerstukken I 2022/23, 35 218, O.

X Noot
8

Kamerstukken I 2018/19, 34 986, G, Kamerstukken I 2019/20, 34 986, Q, inclusief bijlage 2, Kamerstukken I 2020/21, 33 118/34 986, CB, inclusief bijlage 3 en Kamerstukken I 2020/21, 33 118/34 986, BU, inclusief bijlage 2.

X Noot
9

Kamerstukken I 2022/23, 33 118/34 986, FO, bijlage 1, pg. 5–7.

X Noot
10

Handelingen I, 2022/23, nr. 21, item 9, p. 20–21, 46, 48–49 en 62.

X Noot
11

Richtlijn (EU) 2016/2102 (PbEU 2016, L 327/1).

X Noot
12

Standaard EN 301 549.

X Noot
13

De WCAG staat voor Web Content Accessibility Guidelines en wordt beheerd en verder ontwikkeld door het World Wide Web Consortium (W3C). De WCAG is opgedeeld in vier principes, namelijk: Waarneembaar, Bedienbaar, Begrijpelijk en Robuust. Elk principe bevat diverse toegankelijkheidseisen op verschillende niveaus. Daarin wordt een onderscheid gemaakt tussen A, AA en AAA-succescriteria, waarbij de A en AA-succescriteria in de Europese standaard zijn opgenomen. Deze 50 succescriteria staan beter bekend als de toegankelijkheidseisen.

X Noot
14

Uitvoeringsbesluit (EU) 2018/1532 (PbEU 2018, L 256/103).

X Noot
16

Op de website IPLO zijn vier eerdere websites (InfoMil, Bodem+, Helpdesk Water en Helpdesk Bouwregelgeving en Brandveilig gebruik) geïntegreerd.

X Noot
17

Op de website IPLO zijn vier eerdere websites (InfoMil, Bodem+, Helpdesk Water en Helpdesk Bouwregelgeving en Brandveilig gebruik) geïntegreerd.

Naar boven