Ter griffie van de Tweede Kamer der Staten-Generaal ontvangen op 26 april 2013.
De wens dat over de structuurvisie overleg gewenst wordt kan door of namens de Kamer
te kennen worden gegeven uiterlijk op 24 mei 2013.
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 25 april 2013
Hierbij stuur ik u, mede namens de staatssecretaris van IenM en de staatssecretaris
van EZ, de ontwerp-Rijksstructuurvisie Amsterdam-Almere-Markermeer, inclusief de bijbehorende
bestuurlijke afspraken.1 Tevens ontvangt u de antwoorden op de vragen die de vaste commissie voor Infrastructuur
en Milieu heeft gesteld (Kamerstuk 31 089, nr. 99) over de vierde voortgangsrapportage van het Groot Project RRAAM (Kamerstuk 31 089, nr. 98).
Met de ontwerp-Rijksstructuurvisie Amsterdam-Almere-Markermeer geef ik mijn visie
op het toekomstperspectief voor het gebied Amsterdam-Almere-Markermeer. Hiermee geef
ik invulling aan de drievoudige ambitie uit de RAAM-brief2 op het gebied van verstedelijking, bereikbaarheid en natuur & recreatie. De ontwerp-Rijksstructuurvisie
heb ik met de regionale partners besproken tijdens een bestuurlijk overleg op 25 maart
jongstleden. In dat bestuurlijk overleg zijn ook afspraken met elkaar gemaakt over
de opgave en de daaraan gekoppelde keuzes en aanpak, zoals omschreven in de ontwerp-Rijksstructuurvisie.
In de afgelopen jaren is op veel fronten gewerkt aan de optimalisatie van de plannen
voor het realiseren van de ambities. De kosten voor infrastructuur, verstedelijking
en natuur zijn flink omlaag gebracht. Op basis van de resultaten van de optimalisaties,
het onderzoek en de consultatiereacties kies ik in de ontwerp-Rijksstructuurvisie
voor een sterke internationaal concurrerende regio, waarin een aantrekkelijk vestigingsklimaat
wordt gecreëerd met een goede bereikbaarheid en natuur- en recreatiegebieden in en
rond het Markermeer-IJmeer. Hierbij kies ik samen met de regio voor een adaptieve
aanpak, die ook in de toekomst duurzaam en robuust is en in staat om veranderingen
op te vangen. De marktvraag naar woningen en bedrijfslocaties is sturend voor de ontwikkelingen,
waardoor rekening kan worden gehouden met onzekerheden en de aanpak kan worden aangepast
aan verschillende toekomstscenario’s. Het is niet nodig om nu al definitieve keuzes
te maken voor de lange termijn. Echter de stappen die nu moeten en kunnen worden genomen
worden wel gezet. Zo wordt gewerkt aan het vergroten van de wegcapaciteit van de A1,
A6, A9 en A10-Oost tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. Daarnaast wordt de bereikbaarheid
via het bestaande spoor tussen Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (OV SAAL) verbeterd.
Over OV SAAL heeft de staatssecretaris u op 5 april jongstleden geïnformeerd. Rijk
en regio investeren in een pakket maatregelen om de stedelijke bereikbaarheid van
Almere op peil te houden en de realisatie van onder andere de locaties Poort, Nobelhorst
en Oosterwold mogelijk te maken. Voor natuur en recreatie bestaan de eerste stappen
onder meer uit de uitwerking van de luwtemaatregelen Hoornse Hop en de eerste fase
Marker Wadden.
Binnen het programma RRAAM is volgens de Sneller en Beter-aanpak nauw samengewerkt
met de regionale overheden, marktpartijen en maatschappelijke organisaties. Ook is
in 2012 het brede publiek geconsulteerd op basis van de onderzoeksresultaten uit het
programma. De resultaten van die consultatie zijn gebundeld in het «Reactiedocument
RRAAM» dat als bijlage is opgenomen bij de ontwerp-Rijksstructuurvisie, tezamen met
een 70-tal rapporten en adviezen die tevens te vinden zijn op de RRAAM-website3. Van het RRAAM-werk, de groep van maatschappelijke partijen, heb ik op 12 maart jongstleden
een eindadvies ontvangen. Hieruit blijkt een breed draagvlak voor een adaptieve aanpak
onder maatschappelijke organisaties in de regio.
De ontwerp-Rijksstructuurvisie Amsterdam-Almere-Markermeer zal een formele zienswijzeprocedure
doorlopen van 7 mei t/m 17 juni. Daarnaast bespreek ik de structuurvisie graag met
uw Kamer.
De minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus