31 089 Urgentieprogramma Randstad

Nr. 98 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 28 februari 2013

Hierbij bied ik u, mede namens de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en de staatssecretaris van Economische Zaken, de vierde Voortgangsrapportage van het Groot Project RRAAM (Rijk-Regioprogramma Amsterdam – Almere – Markermeer) aan1. De Voortgangsrapportage bestrijkt de periode van 1 juli t/m 31 december 2012.

Deze periode heeft vooral in het teken gestaan van de consultatie van burgers, maatschappelijke organisaties, bedrijven en overheden. De reeds in juni 2012 opgeleverde rapporten en onderzoeken zijn getoetst en van advies voorzien en er zijn in het kader van de consultatiefase ook adviezen uitgebracht door de London School of Economics (reeds eerder toegezonden aan de Kamer), het Maatschappelijk Proces en het College van Rijksadviseurs (CRA).

De resultaten van de consultatie zijn als bijlage toegevoegd in de vorm van het zogenaamde Oogstdocument2. In het Oogstdocument is ook het advies van het Maatschappelijk Proces opgenomen. Daarnaast zijn het eindrapport van de Werkmaatschappij Markermeer-IJmeer en het advies van de CRA toegevoegd3. Deze en alle andere onderliggende onderzoeksrapporten zijn ook terug te vinden op de site van RRAAM, www.rraam.nl.

Tevens informeer ik u middels deze brief over de meest actuele ontwikkelingen binnen RRAAM.

Besluitvormingsproces

Zoals ik u begin december 2012 reeds heb laten weten is de besluitvorming over RRAAM uitgesteld vanwege de bredere heroverweging van projecten die momenteel binnen mijn departement plaatsvindt. Inmiddels heeft u een brief ontvangen over de uitkomsten van deze heroverweging en tot welke afspraken het heeft geleid met de regio. Dit dient als basis voor het opstellen van de ontwerp Rijksstructuurvisie die u dit voorjaar ontvangt. In januari 2013 heb ik met mijn meest betrokken collega bewindslieden reeds gesproken over de redeneerlijn op hoofdlijnen van het Rijk in het RRAAM-dossier. De ontwikkelingen in het gebied Amsterdam-Almere-Markermeer worden gefaseerd aangepakt. Bij de gefaseerde aanpak wordt uitgegaan van een adaptieve planning die uitgaat van organische groei en het benutten van kansen. De uitwerking hiervan op het gebied van verstedelijking, bereikbaarheid en natuur bespreek ik met de regio.

Marker Wadden

In januari 2013 heb ik samen met de staatssecretaris van Economische Zaken € 30 miljoen beschikbaar gesteld voor de eerste fase van het project Marker Wadden van Natuurmonumenten. Het project Marker Wadden is een initiatief van Natuurmonumenten (NM) om in het Markermeer, langs de Houtribdijk nabij Lelystad, natuureilanden aan te leggen met een bijbehorend onderwaterlandschap. NM heeft dit plan op eigen initiatief ingediend, parallel aan de marktuitvraag ecologie RRAAM.

Marker Wadden is een manier om te voldoen aan de Natura 2000 eisen en daarmee een kosteneffectief begin te maken met het Toekomstbestendig Ecologisch Systeem in het Markermeer, het toekomstperspectief voor het Markermeer-IJmeer. Natuurmonumenten heeft een startkapitaal nodig van € 45 miljoen voor de eerste fase. Van het startkapitaal wordt € 15 miljoen vanuit de Postcodeloterij en € 30 miljoen vanuit de Rijksoverheid gefinancierd. De financiering van de overige kosten van de eerste fase wordt door NM gezocht in regionale en private financiering. Marker Wadden vervult een voorbeeldfunctie in die zin dat het een project is waarbij Rijk en regio gezamenlijke doelstellingen hebben bepaald en zowel publieke als private middelen worden aangewend.

College van Rijksadviseurs

In december 2012 heeft het CRA een advies uitgebracht. Het CRA adviseert onder andere om te beginnen met ontwikkelen vanuit het centrum van Almere, in de bestaande gebieden rondom de vervoers-as (A6 en spoor), om zo de druk op te voeren die leidt tot het ontwikkelen van nieuwe gebieden. Verder vraagt het CRA aandacht voor een meer concrete onderbouwing van de wijze waarop de organische groeistrategie gecombineerd kan worden met de ambitie van een gezonde, duurzame en evenwichtige groei.

De minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

X Noot
2

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

X Noot
3

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven