32 500 XIII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (XIII) voor het jaar 2011

32 500 XIV Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (XIV) voor het jaar 2011

D1 VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 30 maart 2011

De Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal heeft op 1 februari 2011 een brief gestuurd aan de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie inzake de halfjaarlijkse stand van zaken ten aanzien van de toezeggingen die aan de Eerste Kamer zijn gedaan.

De minister en de staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie hebben op 29 maart 2011 gereageerd.

De vaste commissies voor Economische Zaken2 en voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit3 brengen hierbij verslag uit van het gevoerde schriftelijk overleg.

De griffier voor dit verslag,

Warmolt de Boer

BRIEF AAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Den Haag, 1 februari 2011

De Eerste Kamer maakt halfjaarlijks de stand van zaken op ten aanzien van de toezeggingen die door de bewindspersonen aan deze Kamer zijn gedaan. In verband met het aantreden van het nieuwe kabinet maak ik graag van de gelegenheid gebruik om u – eenmalig – ter informatie een volledig overzicht aan te bieden van de openstaande of deels voldane toezeggingen die door uw ambtsvoorganger zijn gedaan. Ook toezeggingen met een onbepaalde termijn zijn in dit overzicht opgenomen.

Doordat de portefeuilles van de bewindspersonen bij het aantreden van het nieuwe kabinet opnieuw zijn vastgesteld, kan het voorkomen dat een toezegging niet correct is geadresseerd. Indien dit het geval is, verneemt de Kamer dit uiteraard graag.

Daarnaast treft u ter verificatie het gebruikelijke halfjaarlijkse overzicht aan van de openstaande en deels voldane toezeggingen waarvan de termijn volgens onze informatie op 1 januari 2011 is verstreken. Teneinde een geactualiseerd overzicht aan de verantwoordelijke commissie(s) voor te kunnen leggen, verneemt de Kamer eventuele correcties en een prognose van de termijnen waarop de toezeggingen zullen worden nagekomen, graag voor vrijdag, 11 maart 2011.

Beide overzichten, die deels samen kunnen vallen, worden u ook digitaal toegezonden.4

De Eerste Kamer tracht de toezeggingenregistratie zo actueel mogelijk te houden en is er derhalve bij gebaat als brieven, nota’s, wetsvoorstellen en dergelijke, waarin aan een toezegging aan de Eerste Kamer wordt voldaan, rechtstreeks naar deze Kamer worden gezonden, onder vermelding van het registratienummer.

De Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal,

P. R. H. M. van der Linden

BRIEF VAN DE MINISTER EN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN, LANDBOUW EN INNOVATIE

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 29 maart 2011

Naar aanleiding van het verzoek van uw Kamer (kenmerk 147878.04U) vindt u hierbij de stand van zaken op de toezeggingen zoals die eerder aan uw Kamer zijn gedaan.

Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,

M. J. M. Verhagen

Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,

H. Bleker

STAND VAN ZAKEN TOEZEGGINGEN

1. Toezeggingen Minister

T00489: Formulering artikel 288 lid 2 onder b (29 942)

Bij de behandeling van het wetsvoorstel Wijziging van de Faillissementswet in verband met herziening van de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen is gesproken over artikel 288, tweede lid, sub 2, die verwijst naar artikel 48 van de Wet op het consumentenkrediet. De Minister van Economische Zaken, Landbouw en innovatie zal in overleg met het Ministerie van Veiligheid en Justitie bezien of met behulp van artikel 48 van de Wet op het consumentenkrediet tegemoet kan komen aan de zorgen van uw Kamer. Uw Kamer zal rond de zomer nader worden geïnformeerd.

T00909: brief differentiatie bel-me-niet-register (30 661)

Uw Kamer is op 25 januari jl. (Kamerstuk 2010–2011, 30 661, nr. K), geïnformeerd over het onderzoek naar de effecten van het Bel-me-niet register op de Goede Doelen sector. Hierin is aangegeven dat aangezien niet feitelijk is aangetoond dat de Goede Doelen (negatieve) effecten ondervinden van het Bel-me-niet register op hun werving van fondsen en vrijwilligers, en ze tevens in de top 5 staan van sectoren die consumentenklachten over telemarketing veroorzaken, het kabinet geen aanleiding ziet om nadere acties te ondernemen.

Het is nu aan de sector om onderzoek uit te laten voeren naar de effecten van het Bel-me-niet register op de Goede Doelen. Indien een nieuw onderzoek wel effecten aantoont, zal in overleg met de Goede Doelen worden bezien of, en zo ja welke, oplossingen nodig zijn. Ook in de evaluatie van het Bel-me-niet register, welke in de tweede helft van dit jaar van start zal gaan, zal opnieuw aandacht worden besteed aan de mogelijke effecten van het register op de Goede-Doelen-sector. Mocht dat onderzoek daadwerkelijke negatieve effecten aantonen, dan zal samen met de sector worden bezien welke mogelijkheden er zijn om hier iets aan te doen. Hierbij mag echter het uitgangspunt van het Bel-me-niet register, namelijk het verminderen van consumentenirritatie over telemarketing, niet uit het oog worden verloren.

T00910: monitoring bel-me-niet-register door OPTA (30 661)

Uw Kamer is op 25 januari jl. (Kamerstuk 2010–2011, 30 661, nr. K) geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot het Bel-me-niet register waarbij is ingegaan op de monitoring door OPTA waaronder de binnengekomen klachten, de formele waarschuwingen en de uitgedeelde boetes. Hieruit blijkt dat OPTA voldoende toezicht houdt op de telemarketing-branche en interventies pleegt wanneer blijkt dat er veel signalen binnenkomen over één bepaald bedrijf of één bepaalde organisatie.

T00916: De begroting van het Ministerie van Economische Zaken 2011 geheel formuleren in termen van operationele doelstellingen en instrumenten, bij de begroting van 2010 daar een aanvang mee te maken en het verbeteren van de leesbaarheid van de begroting van het ministerie van Economische Zaken, te beginnen met de begroting van 2010 ( 31 700 XIII)

In reactie op de brief van 2 februari 2010, is de Eerste Kamer op 15 april 2010 geïnformeerd (Kamerstuk 32 123 XIII, nr. F) over de nieuwe inrichting van begroting 2011. Op 20 april 2010 heeft over de begrotingsinrichting een technische briefing bij de Eerste Kamer plaatsgevonden. Met de nieuwe inrichting van begroting 2011 is de leesbaarheid vergroot en is de samenhang tussen de instrumenten, de operationele doelstellingen en algemene doelstellingen verduidelijkt. In de beleidsartikelen is meer aandacht voor de achterliggende beleidstheorie en een uniforme toelichting bij de instrumenten, waarbij wordt ingegaan op de doelstellingen en de voornaamste acties/mijlpalen in 2011.

T00923: Toezegging monitoring van jaarlijkse fluctuaties van jaarlijks tarief (29 048)

Naar aanleiding van het Algemeen Overleg van 30 juni over de Warmtewet is besloten om de Warmtewet op een aantal punten te wijzigingen alvorens deze inwerking te laten treden. Het voorstel tot wijziging ligt momenteel bij de Raad van State. Dit voorstel omvat onder andere een vereenvoudiging van het tariefstelsel door het schrappen van de redelijke prijs, waardoor zorgen over mogelijke fluctuaties hierin niet meer aan de orde lijken. Een en ander hangt vanzelfsprekend wel af van de behandeling van het voorstel tot wetswijziging in de Tweede en de Eerste Kamer. Het voorstel tot wetswijziging zal nadat advies van de Raad van State is ontvangen, aan de Kamers worden verstuurd.

Tweede onderdeel van het tariefstelsel is de maximumprijs. Die wordt jaarlijks door de NMa vastgesteld op basis van bepalingen in het Warmtebesluit. Het Warmtebesluit zal gezamenlijk met het voorstel tot wetswijziging aan de Kamers worden verstuurd.

T00924: Toezegging Monitoring onderscheid tussen beleidsregels en uitvoeringsregels in de praktijk (29 048)

Bij deze toezegging ging het in de kern om de vraag hoe de brief van het vorige kabinet, waarin werd aangegeven dat beleidsregels die door de minister werden vastgesteld, zich verhoudt tot de bevoegdheid voor de NMa om een beleidsregel vast te stellen voor de bepaling van de redelijke prijs. Hierbij is relevant dat met het voorstel tot wijziging van de Warmtewet, dat thans bij de Raad van State ligt, de beleidsregelbevoegdheid die voorheen was opgenomen in artikel 5 van de wet bij de NMa wordt weggenomen. Er zal niet langer sprake zijn van een redelijke prijs en dus vervalt ook deze bevoegdheid voor de NMa om beleidsregels vast te stellen.

T00925: Toezegging Stroomlijning consumentenbepalingen (29 048)

De stroomlijning van consumentenbepalingen wordt meegenomen met de bredere stroomlijning van de consumentenbescherming. Uw Kamer zal hierover naar verwachting begin april nader worden geïnformeerd.

T00926: Toezegging Evaluatie reikwijdte van de wet (29 048)

Naar aanleiding van het Algemeen Overleg in de Tweede Kamer van 30 juni is besloten om de Warmtewet op een aantal punten te wijzigingen alvorens deze inwerking te laten treden. Zoals afgesproken in dat overleg is de reikwijdte van de wet één van de onderwerpen dat wordt bezien bij de voorbereiding van het voorstel tot de wetswijziging. Het voorstel tot wijziging ligt momenteel bij de Raad van State.

T00941: Het kabinet zal de Kamer informeren over het te nemen besluit over terugsluizen van veilingopbrengsten voor burgers en bedrijven

De veilingopbrengsten die de Nederlandse staat ontvangt, vallen toe aan de algemene middelen. Het kabinet heeft bij de totstandkoming van het Regeerakkoord alle uitgaven en ontvangsten, inclusief de veilingopbrengsten, integraal gewogen en is daarbij tot de budgettaire kaders van het Regeerakkoord gekomen. Naar aanleiding van een mondelinge vraag in de Tweede Kamer over compensatie van grootverbruikers is aangegeven dat indien er in de toekomst een Europese compensatieregeling zou worden toegestaan, alsdan moet worden bezien of het wenselijk is om een dergelijke compensatieregeling ook in Nederland toe te passen. In alle gevallen betekent compensatie via de veilingopbrengsten dat er elders dekking gevonden moet worden. Uw Kamer zal worden geïnformeerd op het moment dat deze vraag aan de orde komt.

T00945: Doorgeleiden van een vraag over aanbestedingsregels en de invloed daarvan op de zorg en het onderwijs aan de minister van Economische Zaken (31 700).

Aan de toezegging is voldaan middels brieven van de (toenmalige) Minister van Economische Zaken (5 januari en 26 maart 2010), een brief van de (toenmalige) Minister van Wonen, Wijken en Integratie mede namens stas OCW (EK, vergaderjaar 2009–2010, 32 123, L) en een brief van de Minister van VWS (EK, vergaderjaar 2009–2010, 32 123, M).

T00979: T.a.v. Toezegging Actualisering rapport verhouding markt en overheid (30 536)

Aan de toezegging is voldaan middels de kabinetsreactie op het SER-advies «Overheid en markt: Het resultaat telt!», (11 februari 2011, EK, 2010–2011, 30 536, nr. Z).

T01036: Toezegging Stroomlijning bepalingen consumentenbescherming Gaswet en Energiewet (31 320/31 374)

Uw Kamer wordt op korte termijn geïnformeerd over de stroomlijning rondom de consumentenbepalingen in het algemeen en in de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet in het bijzonder.

T01049: Communicatie op afstand uitleesbare meter (31 320/31 374)

In overleg met de netbeheerders en leveranciers is een communicatiestrategie over de op afstand uitleesbare meter opgesteld. Hierbij zijn de onderwerpen uit het debat betrokken. Er is een brochure met informatie over de op afstand uitleesbare meter en rechten en plichten van burgers ontwikkeld en via Rijksoverheid.nl ter beschikking gesteld aan consumenten en marktpartijen.

Daarnaast zal het kabinet voor aanvang van de kleinschalige uitrol in een brief aan energiebedrijven en woningbouwcorporaties hen wijzen op de vereiste transparante communicatie die voor kleinverbruikers van belang is om een afgewogen keuze te kunnen maken bij het aanbod van de op afstand uitleesbare meter. De netbeheerders hebben reeds toegezegd transparant en uniform te zullen communiceren over de keuzevrijheid van kleinverbruikers.

T01050L: Brief TNO over NTA 8130 (31 320/31 374)

TNO heeft een normenkader ontwikkeld voor de Algemene Maatregel van Bestuur omtrent de functionele eisen aan de op afstand uitleesbare meter. Deze AMvB is nagenoeg gereed en zal op korte termijn bij de Tweede en Eerste Kamer worden voorgehangen. Tevens wordt dan de brief met het oordeel van TNO aan beide Kamers gezonden.

T01051: Evaluatiecriteria kleinschalige uitrol op afstand uitleesbare meter (31 320/31 374)

Uitgaande van de toegezegde criteria en de herziene kosten-baten analyse van KEMA wordt nu met de NMa gesproken over de invulling van de opdracht tot monitoring van de uitrol en de consumentenbarometer. Daarnaast zal een opdracht aan Agentschap NL worden verstrekt voor het monitoren van energiebesparing en aan de meter gerelateerde energie(besparings)diensten.

T01052: Tegenprestatie in ruil voor korting (31 320 / 31 374)

Uw Kamer heeft gevraagd naar de mogelijkheid en wenselijkheid van tariefverlaging voor het afstaan van gegevens. Zoals in de nota naar aanleiding van het verslag bij de novelle (Kamerstuk 32374, nr. 7, blz. 6) vermeld staat, is niet uitgesloten dat voor afnemers met verschillende meters, verschillende tarieven in rekening worden gebracht. In de praktijk fungeert het maximummeettarief, dat door de NMa wordt vastgesteld, als het enige tarief. Er is geen voornemen om het gebruik van de op afstand uitleesbare meter te stimuleren door middel van de tarieven. Daarnaast is eind 2010 voor langere termijn bij ministeriele regeling vastgelegd op welke wijze door de NMa het meettarief wordt vastgesteld (Kamerstuk 32 374, nr. 11).

T01053: inhoud AMvB (31 320/31 374)

De Algemene Maatregel van Bestuur omtrent de functionele eisen van de op afstand uitleesbare meter is in voorbereiding nagenoeg gereed en zal, als hiervoor reeds vermeld, op korte termijn bij de Tweede en Eerste Kamer worden voorgehangen.

T01054: informatiecode (31 320/31 374)

Deze toezegging wordt gestand gedaan bij het opstellen van de betreffende ministeriële regeling.

T01063: Nulmeting bij internetaanbieders (31 145)

De toezegging is voldaan in augustus 2010 met het toesturen van het rapport Nulmeting wet bewaarplicht (Kamerstuk 2010–2011, 31 145, nr. Q). Het rapport bevat zowel de aanpak als resultaten van het onderzoek.

T01079: Toezegging Toezending samenvattend verslag implementatie (31 579)

Aan deze toezegging is voldaan. Op 27 januari 2011 heeft de Europese Commissie het samenvattende verslag over de Dienstenrichtlijn uitgebracht in de vorm van een Mededeling aan de Raad en het Europees Parlement. Dit verslag is u inclusief de duiding van dit kabinet op 8 maart jl. toegezonden.

T01207: Toezegging informeren over uitkomsten consultatie (31 531)

Uw Kamer is hierover geïnformeerd met de brief van 7 oktober 2010 (Kamerstukken I 2010–2011, 31 531, K).

T01208: Toezegging evaluatie wetsvoorstel (31 531)

Zodra het initiatiefwetsvoorstel in werking is getreden, zal worden bezien hoe en wanneer de evaluatie plaats zal vinden.

T01243: Toezegging inspanning voor en ter beschikking stelling van cijfers van het MKB en/of de brancheorganisaties (31 728)

Navraag bij het Centraal Bureau voor de Statistiek leert dat zij geen beschikking heeft over deze gegevens. Nu wordt bezien hoe aan de toezegging gestand gedaan kan worden. Hierover wordt uw Kamer geïnformeerd wanneer meer informatie beschikbaar is.

T01244: Toezegging technische aanpassing wetsvoorstel aanpassing bestuursprocesrecht (31 728)

De Minister van Veiligheid en Justitie zal binnenkort een nota van wijziging aan de Tweede Kamer sturen ten aanzien van de Wet aanpassing bestuursprocesrecht, waardoor de technische aanpassing gerealiseerd wordt.

2. Toezeggingen Staatssecretaris

T00978: Toezegging Evaluatie.

Met het voorhangen van de postregeling met de brief van de Staatssecretaris van EL&I, Kamerstuk 30 536, nr. 126, is aan deze toezegging voldaan. De leden van de vaste commissie voor Economische Zaken hebben dit ook bekrachtigd in hun vergadering van 21 december 2010.

T01004: Toezegging Evaluatie werking beheerplan.

T01006: Toezegging jacht in natuurgebieden.

De toezeggingen T01006 en T01004 zullen bij de integratie en modernisering van de natuurwetgeving betrokken worden. Ik streef naar indiening van dit wetsvoorstel bij de Tweede Kamer in de 2e helft van dit jaar.

T01117: Toezegging volgend actieprogramma Nitraatrichtlijn.

Mijn ambtsvoorganger heeft toegezegd om te kijken hoe we in een volgend actieprogramma nog meer maatwerk met een minimum aan administratieve lasten kunnen realiseren.

Het Vijfde actieprogramma Nitraatrichtlijn zal betrekking hebben op de jaren 2014 tot en met 2017. Dit actieprogramma wordt nu voorbereid. In de voorbereiding wordt ook gekeken naar mogelijke beleidsopties waarin maatwerk op bedrijfsniveau centraal staat. Deze beleidsopties zullen op uitvoerbaarheid, effectiviteit, administratieve lasten en uitvoerings- en handhavingslasten worden beoordeeld. Deze verkenning maakt onderdeel uit van de Evaluatie Meststoffenwet 2012. Resultaten van deze verkenning naar alternatieve beleidsopties worden begin 2012 verwacht.

T01118: Toezegging verfijndere meting van de oppervlaktewaterkwaliteit.

Mijn ambtsvoorganger heeft toegezegd om na te gaan of er aanleiding is om het meetnet van de oppervlaktewaterkwaliteit verder te verfijnen en of dit meerwaarde heeft voor het beleid. Hierbij probeer ik helderheid te scheppen over de verschillende manieren waarop nutriënten in grond- en oppervlaktewater wordt gemeten.

Allereerst is er het Landelijk Meetnet effecten Mestbeleid (LMM). Dit meetnet wordt door het RIVM en het LEI uitgevoerd in opdracht van de bij het mestbeleid betrokken departementen, thans zijnde de ministeries van Infrastructuur en Milieu en van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Het LMM is gericht op het in beeld brengen van de ontwikkeling van de waterkwaliteit op landbouwbedrijven in relatie tot de ontwikkeling van de bedrijfsvoering op deze bedrijven. De waterkwaliteitsmetingen in het LMM richten zich voornamelijk op het bovenste grondwater en in mindere mate ook op drainagewater en slootwater op perceelsniveau. Met modelberekeningen worden prognoses gegeven van de te verwachten ontwikkeling van de kwaliteit van het grondwater. Een aantal Nederlandse kennisinstituten heeft in het model STONE kennis over de relevante processen in bodem en grondwater samengebracht. Het model STONE is goed gedocumenteerd en geeft betrouwbare en robuuste resultaten op landelijke schaal voor nitraatgehalten in het bovenste grondwater en de mate van fosfaatverzadiging van de bodem. Voor meer regionaal of op grondsoort toegespitste resultaten geeft STONE nog onvoldoende betrouwbare prognoses. De meetgegevens van het LMM zijn en zullen ook in de toekomst worden gebruikt voor de validatie en kalibratie van het model STONE.

In het oppervlaktewater wordt gemeten ten behoeve van de Kaderrichtlijn Water en ten behoeve van het nationale waterkwaliteitsbeleid, voortvloeiend uit het Nationaal Waterplan.

Voor de KRW worden nutriënten en ecologische parameters gemeten in de KRW-waterlichamen op daartoe aangewezen monitoringslocaties die deel uit maken van het formele KRW-monitoringprogramma. Het betreft metingen in rivieren (inclusief beken), meren, overgangswateren en kustwateren. De resultaten van deze metingen worden periodiek aan de Europese Commissie gerapporteerd als onderdeel van de voortgangsrapportages KRW.

Daarnaast worden er door waterbeheerders metingen verricht in kleinere regionale oppervlaktewateren voornamelijk ten behoeve van het eigen waterbeheer en het nationale waterkwaliteitsbeleid voortvloeiend uit het Nationaal Waterplan.

Zowel de KRW-metingen alsook de metingen in kleinere regionale oppervlaktewateren worden tevens gebruikt voor de jaarlijkse Milieubalans, de vierjaarlijkse monitoringsrapportage voor de Nitraatrichtlijn en bij evaluaties van de meststoffenwet.

Ten aanzien van het gebruik van regionale meetgegevens bij evaluaties van de meststoffenwet wordt onderzocht of een verbeterslag mogelijk is. Op initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en met medewerking van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie is Deltares in samenwerking met de waterschappen een onderzoek gestart waarin wordt nagegaan of het mogelijk is om meetlocaties in klein regionaal oppervlaktewater te selecteren die met name door de landbouw worden beïnvloed.

Het selecteren van deze locaties en het analyseren van de metingen op deze locaties kent twee doelen namelijk: (1)het beoordelen van de toestand («is er een aan landbouwemissies te relateren eutrofiëringsprobleem») en (2) het signaleren van (dalende) trends («is het mestbeleid effectief»). Bij dit project zijn zijn de bestaande meetlocaties bij waterbeheerders het uitgangspunt. Het betreft dus geen uitbreiding van bestaande inspanningen. De resultaten van dit project zullen worden meegenomen bij de voorbereidingen van het 5e Nitraatactieprogramma.

T01209: Toezegging schriftelijke uiteenzetting over verschil plan provincie en plan waterschappen.

Uw Kamer is op 21 juni 2010 hierover per brief (Kenmerk 138852) geïnformeerd. Ik beschouw deze toezegging hiermee als afgedaan.

T01210: Toezegging veiligheidseisen zeedijken op Belgisch grondgebied.

Zoals aan uw Kamer op 14 januari 2011 per brief (Kenmerk 141041.32U) is bericht, blijft deze toezegging onveranderd van kracht.


X Noot
1

De letter D heeft alleen betrekking op wetsvoorstel 32 500 XIII.

X Noot
2

Samenstelling Economische Zaken:

Schuurman (CU), Van den Berg (SGP), Meindertsma (PvdA), Broekers-Knol (VVD), Doek (CDA), Terpstra (CDA), Essers (CDA), Kneppers-Heynert (VVD), voorzitter, Van Driel (PvdA), Sylvester (PvdA), Kox (SP), Engels (D66), Franken (CDA), Hamel (PvdA), Asscher (VVD), Willems (CDA), Reuten (SP), vicevoorzitter, Hofstra (VVD), Laurier (GL), Koffeman (PvdD), Böhler (GL), Kuiper (CU), Elzinga (SP), Vliegenthart (SP), en Yildirim (Fractie-Yildirim).

X Noot
3

Samenstelling Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit:

Schuurman (CU), voorzitter, Holdijk (SGP), Swenker (VVD), Doek (CDA), Terpstra (CDA), Eigeman (PvdA), Putters (PvdA), Sylvester (PvdA), Slagter-Roukema (SP), Westerveld (PvdA), Engels (D66), Willems (CDA), vicevoorzitter, Hermans (VVD), Huijbregts-Schiedon (VVD), Schaap (VVD), Peters (SP), Slager (SP), Smaling (SP), De Boer (CU), Böhler (GL), Laurier (GL), Koffeman (PvdD), Yildirim (Fractie-Yildirim), Benedictus (CDA), Tiesinga (CDA).

X Noot
4

Totaaloverzicht: http://www.eerstekamer.nl/rappel?rappel=vimbk5akm4wp&ministerie=vijlkno415yh

Rappel: http://www.eerstekamer.nl/rappel?rappel=vimbjq82b3id&ministerie=vijlkno415yh

Naar boven