Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 juli 2012
In het ordedebat van 28 juni jl. (Handelingen II 2011/12, nr. 102, Regeling van werkzaamheden) heeft het lid Gesthuizen gevraagd om opheldering over
de gang van zaken rond de Gids proportionaliteit. Dit naar aanleiding van het bericht
dat uw Kamer vorige week heeft ontvangen van de schrijfgroep van de Gids proportionaliteit
dat zij haar naam niet langer aan de Gids wenst te verbinden. Met deze brief voldoe
ik aan het verzoek van het lid Gesthuizen en ga ik in op de ontwikkelingen ten aanzien
van de Gids proportionaliteit1 sinds de aanname van het amendement Schouten/Ziengs bij het wetsvoorstel Aanbestedingswet.
Uw Kamer heeft het amendement Schouten/Ziengs aangenomen dat een bepaling bevat tot
aanwijzing van een richtsnoer waarin voorschriften zijn vervat met betrekking tot
de wijze waarop uitvoering moet worden gegeven aan het proportionaliteitsbeginsel.
Tevens is aangegeven dat hiertoe de Gids proportionaliteit moet worden aangewezen.
Zowel mondeling tijdens de behandeling van de Aanbestedingswet in de Tweede Kamer
als bij brief d.d. 2 februari 2012 (Kamerstukken II, 2011–2012, 32 440 nr. 64) heb ik aangegeven dat de Gids proportionaliteit naar aanleiding van dit amendement
moet worden aangepast. Om de Gids hanteerbaar te maken, moeten in de Gids voorschriften
uit de bestaande tekst worden gelicht, zodat aanbestedende diensten weten waar ze
precies aan moeten voldoen. Ik heb daarbij aangegeven dat dit een redactionele/wettechnische
slag zou zijn en geen inhoudelijke, waarbij de formuleringen van de Gids leidend zijn
en uitgangspunt is dat deze enkel worden geconcretiseerd. In deze brief heb ik tevens
aangegeven dat ik de schrijfgroep zou vragen om de benodigde slag te maken, om zo
het brede draagvlak voor de Gids te behouden. De schrijfgroep was daartoe bereid.
De afgelopen maanden is door de schrijfgroep, in overleg met het Ministerie van Economische
Zaken, Landbouw en Innovatie gewerkt aan de aanpassingen die nodig zijn naar aanleiding
van het amendement. Uit de tekst van de Gids proportionaliteit zijn voorschriften
gelicht. Aangezien de Gids bij algemene maatregel van bestuur als richtsnoer wordt
aangewezen, dienen de voorschriften in de Gids te voldoen aan de vereisten waaraan
wetgeving dient te voldoen. Er is geprobeerd om samen met de schrijfgroep te komen
tot voorschriften die voldoen aan de wetstechnische vereisten. In eerdergenoemde brief
aan uw Kamer heb ik aangegeven dat het in deze redactionele slag nodig kon zijn formuleringen
te concretiseren. Dit blijkt op een aantal punten inderdaad nodig om tot juridisch
en wettechnisch correcte voorschriften te komen.
In eerste instantie konden een aantal aanpassingen niet op steun van de schrijfgroep
rekenen. Dit heeft er toe geleid dat de schrijfgroep kenbaar heeft gemaakt dat zij
haar naam niet langer aan de Gids proportionaliteit wenst te verbinden. Naar aanleiding
van dit bericht heeft uitvoerig overleg plaatsgevonden met leden van de schrijfgroep,
VNO-NCW, MKB-Nederland, de VNG en de NEVI. In dit overleg is een versie van de Gids
proportionaliteit tot stand gekomen waar de schrijfgroep achter staat en dat tevens
aan alle juridische en wetstechnische vereisten voldoet.
Deze versie van de Gids zal ik komende vrijdag, tezamen met de concept-algemene maatregel
van bestuur in de ministerraad brengen. Na instemming van de ministerraad zal ik de
concept-algemene maatregel van bestuur en de Gids proportionaliteit bij uw Kamer voorhangen.
De minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
M. J. M. Verhagen