32 402 Regels ter bevordering van de kwaliteit van zorg en de behandeling van klachten en geschillen in de zorg (Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg)

33 243 Wijziging van de Wet cliëntenrechten zorg en andere wetten in verband met de taken en bevoegdheden op het gebied van de kwaliteit van de zorg

33 253 Wijziging van de Wet marktordening gezondheidszorg, de Wet cliëntenrechten zorg en enkele andere wetten in verband met het tijdig signaleren van risico's voor de continuïteit van zorg alsmede in verband met het aanscherpen van procedures met het oog op de kwaliteit en bereikbaarheid van zorg

D1 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 31 mei 2013

Op 15 april j.l. heb ik u geïnformeerd over de relatie tussen de wetsvoorstellen 33 243, 33 253 en 32 402. U heeft in de vergadering van de commissie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 23 april j.l. besloten om, gelet op de onderlinge samenhang, met de behandeling van de beide laatstgenoemde wetsvoorstellen te wachten tot het moment dat de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg aan uw Kamer ter behandeling wordt aangeboden.

Graag wil ik met deze brief uw aandacht vragen voor de urgentie van de genoemde wetsvoorstellen 33 243 en 33 253 en wil ik ingaan op de door u veronderstelde samenhang met het wetsvoorstel 32 402. Er is geen sprake van een samenhang met het wetsvoorstel 32 402 die ertoe zou moeten leiden dat deze wetsvoorstellen alleen in onderlinge samenhang door uw Kamer kunnen worden behandeld. Het gaat namelijk om zelfstandige wetsvoorstellen met een eigenstandige betekenis, die weliswaar een zekere onderlinge relatie vertonen, maar die ook los van elkaar, eventueel op verschillende tijdstippen, in werking kunnen treden. De wetsvoorstellen regelen elk een afzonderlijke materie.

Bovendien is het volgende van belang. Het wetsvoorstel Kwaliteitsinstituut past de Zorgverzekeringswet en de Kwaliteitswet zorginstellingen aan; het wetsvoorstel Continuїteit van zorg, zorgspecifieke fusietoets en opsplitsingbevoegdheid past de Wet marktordening gezondheidszorg en de Kwaliteitswet aan. Indien en zodra de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkggz) in werking treedt zal de Kwaliteitswet opgaan in deze wet, inclusief de wijzigingen die in de Kwaliteitswet worden aangebracht bij inwerkingtreding van de wetten Kwaliteitsinstituut en Continuїteit van zorg, zorgspecifieke fusietoets en opsplitsingbevoegdheid.

Daarenboven is een spoedige behandeling van het wetsvoorstel Kwaliteitsinstituut en het wetsvoorstel waarmee de zorgspecifieke fusietoets wordt geregeld, urgent. Voor het Kwaliteitsinstituut is deze urgentie gelegen in het feit dat zonder dat het wetsvoorstel 33243 kracht van wet heeft het Kwaliteitsinstituut geen doorzettingsmacht heeft en de medewerkers van het ministerie van VWS die werkzaamheden verrichtten op het terrein van het Kwaliteitsinstituut niet formeel overgeplaatst kunnen worden naar het Kwaliteitsinstituut. Ten aanzien van het wetsvoorstel waarmee de zorgspecifieke fusietoets een feit wordt is de spoed gelegen in de ontwikkelingen op het gebied van fusies in de sector en de verantwoordelijkheid van de overheid ten aanzien van de publieke belangen kwaliteit en bereikbaarheid. Om die reden heb ik destijds op aandringen van de Tweede Kamer zelfs een spoedadvies van de Raad van State op het wetsvoorstel gevraagd.

Zoals blijkt uit het voorgaande hecht ik sterk aan een spoedige behandeling van de wetsvoorstellen Kwaliteitsinstituut en Continuїteit van zorg, zorgspecifieke fusietoets en opsplitsingbevoegdheid.

De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers


X Noot
1

De letter D heeft alleen betrekking op wetsvoorstel 32 402.

Naar boven