32 201 Herziening van het Gemeenschappelijk Visserijbeleid

Nr. 72 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 24 juni 2014

Per brief van 4 april jl. (Kamerstuk 32 201, nr. 71) heb ik uw Kamer geïnformeerd over mijn keuzes op hoofdlijn voor de inzet van Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij (EFMZV) in de periode 2014–2020. Zowel het Europees Parlement als de Raad zijn respectievelijk in april en mei akkoord gegaan met de definitieve tekst van de verordening.

Op 12 juni heeft de Europese Commissie het voor Nederland beschikbare budget bekendgemaakt. Voor de periode 2014–2020 is uit het EFMZV voor Nederland een bedrag van € 101,5 mln beschikbaar. Inclusief de door Nederland beschikbaar gestelde cofinanciering is daarmee voor de hele looptijd van het fonds bijna € 130 mln beschikbaar.

In deze brief geef ik, in afstemming met de Minister van Infrastructuur en Milieu, aan hoe ik dit budget over de hoofdthema’s wil verdelen.

Hoofdthema's

Hoofddoelstelling van het EFMZV is het bijdragen aan de verwezenlijking van de doelstellingen van het hervormde Gemeenschappelijke visserijbeleid. Daarnaast dient het ook bij te dragen aan de doelstellingen van de Kaderrichtlijn Mariene Strategie (KRM) en Natura 2000. Het fonds biedt de sector kansen om initiatieven te ontwikkelen voor de verdere verduurzaming en versterking van de concurrentiekracht van de visserij en aquacultuur. In mijn brief van 4 april jl. heb ik aangegeven het EFMZV-instrumentarium prioritair op de volgende hoofdthema’s in te willen zetten:

  • de invoering van de aanlandplicht

  • de verdere verduurzaming van de visserij- en aquacultuur

  • de verbetering van de rendementen in de visketen.

Naast deze prioritaire thema’s is van belang de keuze voor het type instrumenten en maatregelen waarmee de inzet van EFMZV-middelen het meest effectief zal zijn. In genoemde brief heb ik uw Kamer aangegeven daarbij het accent te leggen op instrumenten en maatregelen die innovatie en samenwerking tussen partijen in en rond het viscluster bevorderen. Via het aanjagen van innovatie ondersteun ik ondernemers in het viscluster zich aan te passen aan de veranderende economische omstandigheden en de eisen die de samenleving stelt aan hun bedrijfsvoering. Ook via het bevorderen van samenwerkingsverbanden tussen vissers onderling, tussen vissers en de andere schakels in de keten en tussen vissers en wetenschappers draag ik hieraan bij. Tot slot zal ik de EFMZV-middelen inzetten in de vorm van investeringsmaatregelen. Het verlenen van investeringssteun zie ik als een sluitstuk van ingezette innovatie- en samenwerkingstrajecten. Zo kunnen nieuw ontwikkelde technieken en processen in de praktijk worden geïntroduceerd en uitgetest.

De keuzes voor thema’s en type instrumenten resulteren tot onderstaande verdeling van de EFMZV-middelen.

Maatregelen EFMZV 2014–2020

EU

Nat

Totaal

Innovatie

   

€ 35,4

Duurzame innovaties in de (binnen)visserij

o.a. aanlandplicht, puls

15,3

5,1

20,4

Duurzame innovaties in de aquacultuur

5,2

1,8

7,0

Innovaties in de visketen

6,0

2,0

8,0

         

Samenwerking

   

€ 6

         

Partnerschappen vissers – wetenschappers

4,5

1,5

6,0

         

Investeringen

   

€ 20

         

Duurzame investeringen i.r.t. de aanlandplicht

6,8

2,2

9,0

Duurzame keten-investeringen, o.a. marketing, toegevoegde waarde, afzetplannen P.O.»s

4,9

1,6

6,5

Steun jonge vissers

0,4

0,1

0,5

Maatregelen Natura 2000

2,2

0,8

3,0

Uitzetten glasaal

0,8

0,2

1,0

         

Controle en Handhaving1

21,3

2,4

23,7

         

Datacollectie1

25,0

6,3

31,3

         

Publieke opslag1

0,9

0

0,9

         

Geïntegreerd Maritiem Beleid1

2,5

0,8

3,3

         

Technische bijstand

5,8

1,9

7,7

         

TOTAAL

101,5

26,7

128,2

X Noot
1

door de EU geoormerkte bedragen.

Ik wil bij dit overzicht de volgende opmerkingen maken:

  • Ten opzichte van het EVF (2007–2013) gaat het beschikbare budget voor de visserij en aquacultuur terug van € 120 mln naar circa € 70 mln in het EFMZV. Hierdoor is in het nieuwe fonds minder geld beschikbaar voor visserij- en aquacultuurprojecten.

  • De financiële middelen voor controle/handhaving, datacollectie, publieke opslag en Geïntegreerd Maritiem Beleid (GMB) zijn geoormerkte bedragen in het EFMZV. Er is dan ook geen ruimte hiermee te schuiven om de genoemde bedragen bijvoorbeeld voor visserijmaatregelen in te zetten. Alleen met de bedragen voor datacollectie en controle kan onderling geschoven worden.

  • De focus bij de investeringen ligt op aanlandplicht en rendementsverbetering in de keten. Hierbij zullen de EFMZV-middelen zoveel mogelijk ingezet worden als een revolverend fonds.

  • De eerder toegezegde € 3 mln in het kader van VIBEG/VISWAD voor de garnalensector is opgenomen onder de maatregelen duurzame innovaties, duurzame investeringen en Natura 2000.

  • Voor de jonge vissers gelden in de verordening stringente voorwaarden. Hieraan kan naar verwachting een beperkt aantal jonge vissers voldoen. Ik zeg u toe dat elke jonge visser die aan de voorwaarden voldoet, in aanmerking komt voor het in de verordening genoemde bedrag van maximaal € 75.000.

  • Het budget voor Controle en handhaving is fors hoger dan onder het EVF. De komende jaren zullen de controle-inspanningen, met name vanwege de aanlandplicht, sterk stijgen.

  • Datacollectie bestaat uit de gegevensverzameling van visbestanden en zal ook worden ingezet voor onderzoekssamenwerking tussen vissers en wetenschappers o.a. in relatie tot de pulsvisserij.

  • Producentenorganisaties kunnen onder voorwaarden met EFMZV-middelen de tijdelijke opslag van vis vergoed krijgen.

  • Het GMB is gericht op de uitvoering van de Kaderrichtlijn Mariene Strategie en zal worden uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van de Minister van Infrastructuur en Milieu.

  • Technische bijstand bestaat vooral uit de uitvoeringskosten van RVO.nl, de kosten van de Auditdienst en evaluatiekosten.

  • Bij alle maatregelen geldt de regel 75% financiering door de EU en 25% nationale cofinanciering. Uitzondering hierop zijn Controle (90% – 10%), Datacollectie (80% – 20%) en publieke opslag (100% – 0%).

  • Overtreding van de regels van het Gemeenschappelijk visserijbeleid leidt tot (tijdelijke) uitsluiting en mogelijk terugbetaling van subsidies van het EFMZV.

Vervolg

Het EFMZV maakt samen met de andere drie Europese Structuur- en Investeringsfondsen (EFRO, ELFPO en ESF) deel uit van een Partnerschapsovereenkomst. Ik verwijs u hiervoor naar mijn brief van

15 november 2013 (Kamerstuk 21 501-08, nr. 489). De tweede indiening van deze Partnerschapsovereenkomst (inclusief de EFMZV-onderdelen) bij de Europese Commissie zal naar verwachting plaatsvinden in juli 2014.

In augustus ben ik voornemens een internetconsultatie te houden over de tekst van het concept Operationeel Programma (OP), met de voorgenomen maatregelen en bijbehorende bedragen. Ook de Strategische milieubeoordeling maakt onderdeel uit van de internetconsultatie.

De formele indiening van het OP bij de Europese Commissie is voorzien in september/oktober. De Commissie heeft maximaal een half jaar om het OP vast te stellen, zodat het EFMZV naar verwachting vanaf begin 2015 operationeel zal zijn.

De Staatssecretaris van Economische Zaken, S.A.M. Dijksma

Naar boven