31 936 Luchtvaartbeleid

Nr. 839 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 februari 2021

Met mijn brief van 18 februari 20181 heb ik u de actualisatie van het MER Lelystad Airport aangeboden waarover de Commissie m.e.r. op 18 april 2018 advies heeft uitgebracht. In haar advies komt de Commissie m.e.r. tot de conclusie dat met de actualisatie van het MER het milieubelang op een volwaardige manier kan worden meegewogen in de verdere besluitvorming over Lelystad Airport.

Vervolgens heb ik op 11 januari 20192 het ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenbesluit, in het kader van de wettelijk voorgeschreven voorhangprocedure op grond van artikel 8.71 van de Wet Luchtvaart, aan beide Kamers der Staten-Generaal voorgelegd.

N.V. Luchthaven Lelystad heeft op 3 mei 2019 een herziene melding gedaan bij het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) voor de exploitatie en uitbreiding van Lelystad Airport met 45.000 vliegtuigbewegingen aangevuld met klein verkeer. De juridische status van deze melding is komen te vervallen als gevolg van de PAS uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. In mijn brief van 5 september 20193 heb ik u de consequentie van deze uitspraak voor Lelystad Airport geschetst en aangegeven dat de project specifieke aanpak weer is opgepakt om tot een passende beoordeling te komen. In de beantwoording van de commissievragen over de besluitvorming Lelystad Airport van 11 juni 20204 heb ik aangegeven dat u de passende beoordeling ontvangt wanneer deze gereed is.

De passende beoordeling is inmiddels door N.V. Luchthaven Lelystad aan de Minister van LNV aangeboden ten behoeve van de vergunningaanvraag in het kader van de Wet natuurbescherming (Wnb). Deze passende beoordeling is daarnaast opgesteld om de effecten van het Luchthavenbesluit Lelystad Airport inzichtelijk te maken.

De herziene melding van 3 mei 2019 is betrokken bij de lopende legalisatie van de PAS-meldingen.5 Omdat de daarvoor uit te voeren nationale bronmaatregelen nog niet volledig zijn gerealiseerd is de aanvraag beperkt tot een natuurvergunning voor 10.000 vliegtuigbewegingen handelsverkeer (groot verkeer) aangevuld met klein verkeer. In de passende beoordeling is daarnaast ook het effect op de Natura 2000-gebieden van 45.000 vliegtuigbewegingen groot verkeer aangevuld met klein verkeer, inclusief de bijbehorende grondgebonden activiteiten en de verkeersaantrekkende werking, in beeld gebracht. De in de passende beoordeling opgenomen stikstofdepositieberekeningen zijn uitgevoerd conform het advies van de Commissie voor de m.e.r en het RIVM van 31 maart 20206.

De ontwerp vergunning op grond van de Wnb is op 16 februari 2021 door de Minister van LNV gepubliceerd als onderdeel van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure in het kader van de Algemene wet bestuursrecht. Aangezien de passende beoordeling vanaf dat moment openbaar is bied ik u met deze brief de passende beoordeling7 aan, zodat u deze te zijner tijd kunt betrekken bij de behandeling van het ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenbesluit8.

Onlangs heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State een uitspraak gedaan over de wijze waarop stikstofdeposities als gevolg van wegverkeer in beeld wordt gebracht. De komende periode zal nader worden bekeken of en in welke mate die uitspraak van de Raad van State moet leiden tot aanpassingen in de passende beoordeling. Ik zal uw Kamer hierover informeren.

Naast het openbaar maken van de passende beoordeling heb ik de VVR gepubliceerd, zodat u het bijgevoegde advies van de Raad van State over de VVR kunt ontvangen9. Voor de volledigheid voeg ik hierbij ook de VVR zelf toe (het besluit en de regeling) waarover ik u eerder heb geïnformeerd10,11. Hiermee geef ik uitvoering aan hetgeen besproken is door uw Kamer tijdens de behandeling van de motie van het lid Stoffer12. De publicatie van de VVR is geen onomkeerbare stap aangezien de VVR pas in werking treedt bij koninklijk besluit. Dit besluit zal pas worden genomen nadat in beide Kamers de voorhang van het ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenbesluit Lelystad is afgerond.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga


X Noot
1

Kamerstuk 31 936, nr. 462

X Noot
2

Kamerstuk 31 936, E

X Noot
3

Kamerstuk 31 936, nr. 658

X Noot
4

Kamerstuk 31 936, nr. 784

X Noot
5

Kamerstuk 35 334, nrs. 1 en 82

X Noot
6

Kamerstuk 31 936, nr. 732

X Noot
7

De onderliggende in en uitvoerbestanden van de stikstofdepositieberekeningen zijn te vinden op de website https://luchtvaartindetoekomst.nl/luchthavens/lelystad+airport/documenten+lelystad+airport/default.aspx

X Noot
8

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
9

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
10

Kamerstuk 31 936 nr. 584, Kamerstuk 31 936, nr. 649, Kamerstuk 31 936, nr. 684

X Noot
11

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
12

Kamerstuk 31 936, nr. 752

Naar boven