Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 september 2023
Op 6 juli verzocht de vaste Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat om een reactie
op de brief van de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC), d.d. 21 juni 2023,
inzake behoud van werkgelegenheid in een duurzame luchtvaart. Deze brief vanuit VNC
werd gestuurd naar aanleiding van de reactie vanuit IenW op de gezamenlijke petitie
van de vakbonden voor cabinepersoneel.1 Hierbij ontvangt de Kamer de gevraagde reactie.
De VNC geeft in haar reactie aan kennis te hebben genomen van de reactie van de Minister
van Infrastructuur en Waterstaat op de gezamenlijke petitie van de vakbonden voor
cabinepersoneel. De VNC benadrukt het effect van een krimp van Schiphol op de werkgelegenheid
voor cabinepersoneel.
Bij het Hoofdlijnenbesluit is een brede afweging van belangen gemaakt, waaronder ook
de effecten op de werkgelegenheid. Zoals in de eerdere reactie op de gezamenlijke
petitie van de vakbonden voor cabinepersoneel aangegeven, blijkt uit de impactanalyse
dat er in de evenwichtssituatie geen effect op de netto werkgelegenheid optreedt.2 Het aangehaalde getal van 13.000 banen betreft de bruto werkgelegenheid. Het netto effect is aanzienlijk kleiner, zoals ook blijkt uit de publicatie van SEO.3 Desalniettemin is het verlies van een baan ingrijpend. Zoals toegezegd tijdens het
commissiedebat Luchtvaart op 27 juni 2023 (Kamerstuk 31 936, nr. 1091) zal de Kamer op de hoogte worden gehouden van de inspanningen van het Ministerie
van IenW en de werkgevers op Schiphol om de negatieve werkgelegenheidseffecten van
het Hoofdlijnenbesluit Schiphol zo veel mogelijk te beperken.
Voor de effectuering van het Hoofdlijnenbesluit Schiphol wordt momenteel de balanced
approach-procedure gevolgd. Tijdens de consultatieperiode bestond de mogelijkheid
voor alle partijen om reacties in te dienen en alternatieve maatregelen te presenteren
om het gestelde geluidsdoel te behalen.4 Hier is vanuit de verschillende vakbonden, waaronder FNV, VNV, De Unie, VNC, VKP
en NVLT ook gebruik van gemaakt. Hieruit blijkt een gemixt beeld. De gezamenlijke
reactie van VNV, De Unie, VNC, VKP en NVLT benadrukt de negatieve effecten op de werkgelegenheid.
Daarentegen stelt FNV in haar reactie dat een vermindering van het aantal vliegtuigbewegingen
een daling van de werkdruk tot gevolg kan hebben en wellicht het maatschappelijk draagvlak
kan vergroten, waardoor de werkzekerheid voor mensen die in de sector werken toeneemt.
Dit laat de veelzijdige complexiteit binnen het Hoofdlijnenbesluit, ook op dit aspect,
zien.
In de periode na de consultatie zijn alle reacties en ingebrachte alternatieve maatregelen
zorgvuldig overwogen en is een afweging gemaakt om te komen tot het pakket aan maatregelen
dat is genotificeerd. Op 1 september is de Kamer geïnformeerd over dit pakket aan
maatregelen en de vervolgstappen in de effectuering van het Hoofdlijnenbesluit Schiphol.5 Bij de verdere effectuering van het Hoofdlijnenbesluit Schiphol blijven we een zorgvuldig
proces volgen, waarbij er op korte termijn ook gesproken zal worden met de verschillende
vakbonden.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers